Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 423-501)

1969-09-19 / nr. 492

i • VREMEA NOUĂ Pînă sâ afle care e scopul vizitei noastre la Bălteni, tovarășul Nicolae Butnaru, secretarul consiliului popular comunal, se arăta ospitalier. Vorbea degajat, presărîndu-și propozițiile cu o vorbă de duh — adică ceea ce trebuie unei conversații ca să fie plăcută. Cînd a aflat însă că am pășit „pragul" comunei ca să aflăm cum lucrează Comisiile permanente de pe lingă consiliul popular, o liniște mare s-a așternut în încăpere. Mărturisesc că era de-a dreptul penibil să stai in fața unui om de la care aștepți un răspuns și care nu e pregătit să ți-o dea. In sfîrșit o scuză : președintele lipsește, iar situațiile cu activitatea comisiilor permanente sînt undeva, într-un dulap. Și dulapul, ca orice dulap, are un lacăt; și lacătul, ca orice lacăt, are o cheie ; și cheia, ca orice cheie, stă la cineva, iar acest cineva e tocmai președintele . . . Dar nu lipsa hîrtiilor ne-a intrigat. In definitiv, ce aveam să găsim in hîrtii trebuia cunoscut de secretarul consiliului. Timpul trecea, bloc-notesul se afla deschis pe birou, stiloul gata să noteze. Dar ce îndrăznim să frunzărim un dosar care se afla pe birou. Victorie : dosarul acesta conținea exact ce ne trebuia. Note și notițe, referate, situații statistice. Aflăm astfel că firele electrice n-au ajuns în satul Bălteni.Deal. Anul școlar a început și școala n-are lumină electrică. Există în dosarul cu pricina un amplu referat în care se specifică pînă la ultimul detaliu faptul că s-a făcut instruirea celui care trebuie să stingă și să aprindă becurile de la tabloul central. In cazul satului Bălteni-Deal, instructajul e inutil, pentru că n-are ce să stingă și ce să aprindă. Trebuie să recunoaștem că împrejurarea e plină de haz. Seamănă cu povestea celui care a cumpărat un frig și numai după aceea și-a dat seama că-i lipsește... calul. E adevărat, o mare parte din vină o are întreprinderea de electrificare, pentru că nu și-a respectat clauza din contract care prevedea extinderea rețelei electrice pînă la Bălteni- Deal. Există o schiță întocmită de specialiștii întreprinderii care, în cazul unei amnezii, poate fi consultată la consiliul popular. Există și o adresă trimisă întreprinderii de electricitate la data de 13 august, cu numărul de înregistrare 654. Dacă am fi superstițioși am spune că, probabil, data de 13 poartă ghinion. Cum nu suntem însă, credem că „ghinionul" este pe de o parte nepăsarea celor din conducerea întreprinderii amintite, pe de altă parte superficialitatea cu care comisia permanentă de resort din cadrul consiliului popular comunal Bălteni își îndeplinește obligațiile. Nu mai trebuie demonstrat ca aceste comisii nu sînt... onorifice. Ele sînt organe de lucru, în atribuțiile cărora întră toate treburile gospodărești ale comunei, de la cele aparent mărunte pînă la cele mai mari. E de neînțelese cum se poate finanța o lucrare de proporții, în cazul de față electrificarea comunei, pînă nu au fost studiate în prealabil toate posibilitățile de realizare a ei. Tovarășul Butnaru aducea mereu în discuție, ca un leitmotiv, construirea a șase fîntîni și perspectiva ca într-un viitor apropiat să mai fie acoperite alte șase. A limita însă activitatea unei comisii permanente la construirea de fîntîni pare cel puțin ciudat. La fel de infructuoasă ni se pare și activitatea comisiei pentru învățămint, cultură, sănătate, și prevederi sociale. Oricîte referate și procese verbale s-ar întocmi, ele nu pot înlocui activitatea concretă. Sala căminului cultural are o înfățișare de nedescris. Biblioteca se prezintă sub un aspect nicit ne jenăm să-l descriem. In fața căminului cultural există o estradă care, probabil, avea cîndva menirea să găzduiască spectacole artistice. Dar ce spectacole pot fi prezentate pe această estradă, de vreme ce formațiile artistice figurează doar pe hîrtie ? In vara acestui an s-a inițiat o întrecere cultural-sportivă, intercomunală. Dacă în alte sate această inițiativă a stîrnit literalmente efervescență în depistarea talentelor și promovarea lor, comuna Bălteni nu s-a prezentat la concurs decit cu un solist. Pare incredibil. Și totuși asta-i realitatea. Așa stînd lucrurile, ne punem în mod firesc întrebarea : cu ce se ocupă membrii comisiei permanente de resort? In comparație cu ei, cei care alcătuiesc comisia buget-finanțe au o activitate bogată . .. In fața consiliului popular se mai pot vedea niște urme de peluze cu flori. Sunt relicvele unor intenții lăudabile de a se înfrumuseța comuna. Spunem „relicve" deoarece peluzele și-au pierdut de mult frumusețea și sensul pentru care au fost amenajate. Lăsate în părăsire, ele au fost pur și simplu invadate de buruieni. Acum cu greu se mai poate distinge o floare. Petunii și garoafe au fost strivite de plante care poartă cele mai prozaice denumiri. Și dacă în fața consiliului popular întîlnești acest aspect care denotă lipsă de preocupare și spirit gospodăresc, atunci nu ne mai mirăm de aspectul general al comunei. Cu șase fîntîni și 600 de metri de drum amenajat, tovarășe Butnaru, nu se poate spune că ne îndeplinim îndatoririle pe care le încumbă funcția. E timpul ca întreg consiliul popular comunal, toți membrii comisiilor permanente, într-un cuvînt toți deputații cărora cetățenii le-au acordat, prin votul lor, încredere să-și unească eforturile pentru a rezolva cît mai repede și cu mai bine toate treburile obștei. P. ZAVOIANU Din activitatea consiliilor populare Și tăcerea e un răspuns Aprovizionarea pentru... (urmare din pag. 1) șată, mănuși, fulare, ciorapi, bocanci, cizme de cauciuc, mașini de gătit, sobe, burlane, caturi, tucerne comercială, borcane etc. In ceea ce privește petrolul lampant, se vor lua măsuri imediate pentru umplerea tuturor cisternelor și butoaielor care ne aparțin. Condiția este ca transporturile să se efectueze in condiții normale. Subliniem aceasta, deoarece, întreruperi repetate in livrările de petrol, datorate Bazei nr. 5 Iași, se repercutează direct în întîrzierea executării optime și la termenele stabilite a aprovizionării unităților cooperației de consum. Totodată, se impune o organizare perfectă a activității mijloacelor de transport auto atît din parcul nostru propriu, cît și a celor închiriate. Va trebui să se organizeze cel puțin 2 curse pe zi, la fiecare autovehicul, și să se urmărească zilnic realizarea graficelor de transport. Este necesar ca o maximă atenție să se acorde depozitării și păstrării mărfurilor. Magaziile, remizele și alte spații proprii sau închiriate care sunt folosite la păstrarea mărfurilor trebuie să ofere condiții păstrării mărfurilor ce fac obiectul aprovizionării de iarnă. Așa cum am mai arătat, campania de aprovizionare cuprinde și însilozarea cantităților de mărfuri și legume necesare consumului muncitorilor forestieri. In raport cu numărul de muncitori planificați in această perioadă la fiecare gură de exploatare, necesarul stabilit de mărfuri va trebui să ajungă în cel mai scurt timp la locurile de păstrare. Pentru ca și această sarcină să fie îndeplinită la termen, se impune ca toți factorii răspunzător de la U.J.C.C. și I.C.J. Vasiu FILCOOP Bîrlad, președinții cooperativelor, voiajorii comercial gestionarii de la unități să lucreze cu un înalt simț de râspundere, cu multă operativitate, pentru că, în ultimă instanță, tocmai de aceasta va depinde aprecierea pozitivă sau nu a activității lor, dată de către populația rurală în perioada cînd drumurile devin impracticabile. Livrează struguri pentru export In acest septembrie, galbenul din mozaicul așternut peste vinle și dealurile inundate de strălucirea călduță a soarelui, semnalează pretutindeni începutul culesului de struguri, îndeletnicire tradițională în ținuturile vasluiene, care în aceste zile au căpătat un aspect sărbătoresc, întregit de farmecul și veselia oamenilor. Entuziasmul tuturor este pe deplin justificat, dacă ținem seama de producțiile care, în anul acesta, se anunță a fi îmbucurătoare. De pildă, la cooperativa agricolă din Tîrzii, se prevede depășirea planului cu cel puțin 1.000 de kg. struguri la hectar. Faptul că de pe cele 120 hectare cu vie, cooperativa va obține 120 de tone de struguri în plus, este, categoric, o realizare mare. Podgorenii de aici pot fi mîndri de rezultatele lor. In prezent, la această unitate, se culeg strugurii de masă destinați exportului. Pină acum s-au livrat 30 de tone. I • Cind încetează dreptul la acordarea indemnizației pentru chirie, a unui angajat care a beneficiat de majorarea salariului la cîteva luni după aplicarea noii salarizări in unitate. Relații solicitate de tov. CULIȚA GHEORGHIU, domiciliat în municipiul Birlad, strada Karl Marx, bloc C 2. Dispozițiile legale prevăd că indemnizația pentru chirie se acordă angajaților titulari de contracte de închiriere, de la data de 1 iulie 1968 și pînă la îmbunătățirea salariului titularului de contract, dreptul la indemnizație încetini la data majorării salariului acestuia, ca urmare a experimentării siistemului de salarizare îmbunătățit. Față de aceste precizări____________________ categorice ale ler ———— gii, unitatea nu are dreptul să refuze plata indemnizației angajaților cărora nu li s-a majorat salariul o dată cu ceilalți angajați, motivat de faptul că in unitatea respectivă s-a introdus noul sistem de salarizare. Elementul determinant pentru încetarea dreptului la indemnizația de chirie este majorarea efectivă a salariului angajatului, indiferent de data la care s-a introdus noul sistem de salarizare în unitate. (Pet. 4 și 5, Instrucțiunile M.F. și M.M. nr. 1555/1968 de aplicare a H.G.M. nr. 1304/ 1968). iar Măsuri ce se pot aplica pentru neplata chiriei în termen, întrebare adresată de tov. GH. V., din orașul Vaslui Chiria se plătește lunar, în termen de 10 zile de la expirarea lunii pentru care urmează a se face plata. Neplata în termen a chiriei datorată organizațiilor socialiste de stat pentru suprafețele care servesc drept locuință sau cu altă destinație atrage o majorare de 0,5 la sută asupra chiriei datorate, pentru fiecare zi de întîrziere, fără, însă, ca majorarea să poată depăși totalul chiriei restante. Scutiri sau reduceri la aceste majorări se pot acorda — numai pentru motive temeinice — de Comitetul executiv al Consiliului popular județean și de conducerile înteprinderilor și organizațiilor economice de stat care au în administrare locuințe construite din fonduri proprii. (H.C.M. nr. 1651/1968). • Condiții pentru ca perioada lucrată ca ucenic să constituie vechime în muncă. Răspuns la întrebarea tov. GHEORGHE CIOCHINA, domiciliat în orașul Huși. Timpul servit ca ucenic nu se consideră vechime în muncă decât dacă cel în cauză face dovada că a primit salariu, a cotizat la fostele asigurări sociale sau a lucrat ca practicant în atelierele școlilor profesionale gradul II sau ale liceelor industriale, după absolvirea acestora. Certificatul eliberat de un maistrupatron atestînd perioada de ucenicie în atelierul respectiv nu poate constitui dovadă valabilă pentru înscrierea in cartea de muncă, decit dacă în certificat se indică în mod expres ce salariu a fost plătit ucenicului. (H.C.M. nr. 252/1967, cu modificările ulterioare, republicată la 1 II 1969). • Unele drepturi ce se cuvin mamelor decorate. Pentru tov. MÂNDIȚA V. IOSUB, din comuna Drînceni, MARIA ȘT. NEGOIȚA, din comuna Oltenești, ANICA ANTONICĂ, din orașul Huși. De reducerea impozitului pe veniturile realizate la locul de muncă beneficiază mamele decorate cu ordinul „Mamă eroină" și „Gloria maternă", nu și cele decorate cu „Medalia maternității". Aceste informații au fost furnizate în completarea consultației juridice, apărută în ziarul „Vremea nouă", din 12 septembrie 1969. AURICA MOISE consilier juridic Poșta juridica în aceste zile, pe ogoare ce se rezolvă totuși, este lipsa de sămință la C.A.P. Hîrșova, datorită faptului că buletinele de la laboratorul de analiză a semințelor au sosit ca buletine negre. Așa că cele 25 de tone de grîu trebuie preluate de la baza de recepție din Vaslui, fapt ce frînează însămințatul". Fiindcă tot ne aflam în comuna Desești, am trecut și pe la centrul de vinificare. De astă dată, afirmația președintelui de la C.A.P. Bălteni s-a confirmat întocmai. Acest centru nu este încă gata să primească producția de struguri. Aparatura n-a fost încă pusă la punct, bascula de mare capacitate nu este instalată. Deci, peste tot, pe unde am trecut, am putut constata unele rămîneri în urmă, față de muncile de sezon. Jinind seama de volumul mare al lucrărilor, de urgența și importanța lor, este nevoie să se coreleze mai judicios eforturile membrilor cooperativelor agricole cu cele ale tractoriștilor din secțiile de mecanizare, pentru utilizarea cu maximum de randament a tractoarelor, a mașinilor și mijloacelor de transport. Să nu se uite nici o clipă că recolta de azi și recolta anului viitor, cantitatea și calitatea producției depind in cel mai înalt grad de modul cum organele și organizațiile de partid de la sate, specialiștii de la Direcția agricolă județeană, ai U.J.C.A.P. vor acționa pentru ca hărnicia și priceperea țăranilor cooperatori și a mecanizatorilor să se manifeste în toată plenitudinea lor. (armare din pag. 1) de lucru puțin la C.A.P. Cozmești, deși circa 300 de hectare au fost eliberate de floarea-soarelui și de porumb. Cauza ? Ieșirea în cîmp a mecanizatorilor foarte tirziu. Iată. azi nu lucrează decit trei polidiscuri din cinci și numai două semănători. O problemă grea, Gigantul „U—400" — unul dintre cele mai apreciate exponate ale Expoziției „România 1969". Întreprinderea „Combustibilul” IAȘI aduce la cunoștință populației că, în conformitate cu telegrama Ministerului Comerțului Interior nr. 12395, POSESORII DE TICHETE URMEAZĂ SĂ-ȘI RIDICE DIN DEPOZITE CANTITABILE DE COMBUSTIBIL CUVENITE. PINA LA DATA DE 30 SEPTEMBRIE 1969. Totodată, consumatorii din orașul Vaslui sunt invitați ca pînă la aceeași dată să se aprovizioneze cu combustibil și la liber, avind in vedere ca în perioada următoare, aprovizionarea depozitului va fi limitată datorită lucrărilor de amenajare ce sunt in curs de execuție. I. C. M. S. Galați — SUCT angajează urgent conducători auto pentru autobasculante SR 116. Se asigură - autobasculante în bună stare tehnică - salarizare în acord - spor de șantier - cazare gratuită în comun la blocuri pentru nefamiliști sau familiști fără familie la Galați - pentru cei cu familie nu se asigură locuință și pentru familie - masa contra cost - transportul la și de la serviciu gratuit - dreptul de a vizita familia o dată la 45 de zile, plătindu-se transportul dus și întors. Agenda IAȘI Programul de dimineață: 5.30 Buletin de știri; 5.40 Cintece populare românești; 6.00 Cronica agrară; 6.10 Cîntece populare; 6.30 Selecțiuni din operete; 6.50 Muzică ușoară; 7.10 Vă invităm să notați în agenda dv Programul de prânt (12—14). Revista presei. Soliști de muzică populară; Voci din fonoteca de aur; Melodii de muzică ușoară; Buletin de știri; Album muzical; Drumuri și popasuri turistice; Din canțonetele interpretate de Nicolae Herlea. Programul de seară: 16.00 Buletin de știri; 16.10 Itinerar cultural-artistic; 16.30 Piese corale; 16.45 Recital de Jazz; 17.00 Emisiune economică și duete din opere; 17.15 Anii 17.30 Odă limbii române; 18.00 Cîntecul care mi-e drag; 18.30 Radiojurnal și buletin 18.45 Pe portativul meteorologic» undelor — melodia preferată» 19.15 Colocviu radiofonic; 19.30 Jurnal literar; 19.53 Muzică de estradă; 20.00 Seară pentru iubitorii muzicii simfonice; 21.45 Album de romanțe; 22.15 Muzică de dans; 10.00 Limba rusă; 10.25 Limba spaniolă; 17.00 Campionatele europene de atletism; 19.15 Tineri interpreți de muzică populară; 19.30 Telejurnalul de seară; 20.00 Film artistic: .,Ape limpezi“; 21.25 Dialog muzical; 21.45 Reflector; 22.00 Mult dulce și frumoasă — emisiune e de limbă română; 22.25 Telejurnalul de noapte; 22.40 Publicitate; 22.45 Cîntă sextetul vocal polonez „Ali- Babii“; m VASLUI. ..Dragoste la Las Vegas“» BIRLAD. Cinema Victoria: „Creda, ochii-ți ard ca flacăra"» Cinema Bîrladul: „Riscurile meseriei“; HUȘI: „Noaptea e făcută pentru a visa“; NEGREȘTI: „Moștenirea lui Achile“; MURGENI: „La dolce vita“. Spectacole La Vaslui: orele 10 și 14, în sala cinematografului din localitate, Teatrul „Victor Ion Popa“ prezintă spectacolul pentru copii și tineret ,.Hocus Pocuș, și-o găleată". La Birlad, în sala Casei municipale de cultură, Teatrul de păpuși, prezintă la ora 17,30 spectacolul „Capra cu trei iezi". La ora 20, spectacolul circului „Kludsky“ din R. S. Cehoslovacă PAGINA 3 S Liceul agricol Iași face înscrieri pentru ȘCOALA POSTUCEALA DE CADASTRU ȘI ORGANIZAREA TERITORIULUI SE PRIMESC ABSOLVENȚI AI LICEULUI DE CULTURA GENERALĂ SAU AI ALTOR ȘCOLI ECHIVALENTE. CU EXAMENUL DE BACALAUREAT SAU CERTIFICATUL DE ABSOLVIRE, înscrierile se fac pînă la data de 24 septembrie 1969, pe baza unei cereri însoțite de următoarele acte : - certificat de naștere (original și copie); - diploma de bacalaureat sau certificatul de absolvire ; - buletin de analiza sîngelui și examenul radiologic și pulmonar ; - certificatul medical eliberat de circumscripția unde se află candidatul in evidență. Concursul se ține între 25-30 septembrie 1969. OBIECTELE DE CONCURS : - matematică — scris și oral - desen liniar - probă grafică Elevii admiși în școală vor avea posibilitatea să dea examene pentru învățămîntul superior. Informații suplimentare, telefon 15503. IMPORTANT I.G.O. HUȘI vinde din stoc disponibil, pe bază de comandă fermă, piese de schimb pentru următoarele mărci de autovehicule : SR 101, SR 211 și derivate (113, 116, 131), Moskvici 403, 407. Doritorii se vor prezenta la sediul întreprinderii din Huși, strada Republicii 8. Exploatarea electroenergetică VASLUI aduce la cunoștință abonaților săi că, în cazul cind rămîn fără lumină, datorită producerii unui deranjament in instalația electrică, sînt rugați sa verifice siguranțele de la tabloul de distribuție. Numai în cazul cînd aceste siguranțe sînt bune (adică fuzibilul nu este ars), se va anunța telefonic serviciul de deranjamente, după cum urmează : VASLUI, telefon 343 BIRLAD, telefon 1351 HUȘI, telefon 322 MURGENI, telefon 16 NEGREȘTI, telefon 132 Reamintim cu această ocazie, ca la tablourile de distribuție din interior, se vor folosi numai siguranțe calibrate, cumpărate de la magazin, și care trebuie să aibă valori de 10 A pentru circuitul de prize și 6 A — pentru circuitul de lumină. Folosirea siguranțelor calibrate este o măsură de precauție pentru prevenirea de incendii și alte deranjamente. LISTA prețurilor de cumpărare pentru strugurii de vinificare din viță altoită și indigenă, conform H.C.M. Nr. 675/1068. U.M. - lei/kg. struguri A. GRUPA DE PODGORIE N. — cuprinde comunele: Vinderei (toate satele), Viișoara (sat Dodești), Duda—Epureni (sat Duda), Tutova (sat Pochidia). PREȚUL Conținutul în zahăr Pentru sarcina „ „ grame per litru must de vînzare De «Laetare de la 136 — 153 inclusiv 0,96 lei 1,42 lei „ „ 154 — 170 „ 1,14 lei 2,79 lei „ „ 171-187 „ 1,84 lei 3,65 lei „ „ 188 — 204 „ 1,92 lei 3,31 lei „ „ 205 — 221 „ 2,04 lei 3,57 lei „ „ 222 —238 „ 2,25 lei 3,73 lei „ „ 239 — 255 „ 2,42 lei 3,89 lei peste 255 2,59 lei 4,05 lei La strugurii din soiurile pentru care se acordă spor de preț cu concentrația de zahăr peste 221 grame pe litru, prețul se majorează pentru fiecare 17 grame zahăr sau fracțiune din 17 grame cu: 0,1? lei, 0,26 lei. B. GRUPA DE PODGORIE III. — cuprinde comunele și satele nespecificate în grupele de podgorie 11 și IV. La strugurii din soiurile pentru care se acordă spor la preț cu concentrația în zahăr peste 196 grame/litru, prețul se majorează pentru fiecare 1? grame zahăr sau fracțiune din 17 grame cu: 0,13 lei, 0,27 lei. C. GRUPA DE PODGORIE IV. — cuprinde comunele: Dragomirești (satele: Dragomirești, Băbuța, Belzeni, Botei, Ciuperca, Doagele, Poiana-Pietrei, Popești, Semenea Tulești, Vladia), Fălciu (satele: Fălciu, Copăceana, Rinzești), Gîrceni (toate satele), Iana (toate satele), Munteni de Jos (satele: Munteni de Jos, Băcăoani, Secuia), Poenești (sat Florești), Puiești (sat Cetățuia), Solești (satele: Solești, Iaz, Satu-Nou, Șerbotești), Ștefan cel Mare (sat Bîrzești), Todirești (sat Rafaila), Voinești (satele: Voinești, Băncești, Corobănești, Giidești, Mărășești, Obîrșeni, Obîrșeni-Lingurari, Rugăria, Stîncășeni, Uricani). Peste 255 2,02 lei 3,52 lei LISTA prețurilor de cumpărare pentru strugurii hibrizi producători direcți de la 119 — 136 inclusiv 0,23 lei 1,15 lei de la 136 — 145 inclusiv 0,79 lei 1,36 lei „ „ 146 — 162 „ 1,01 lei 2,53 lei „ „ 163 — 179 „ 1,40 lei 2,80 lei „ „ 180 — 196 „ 1,50 lei 3,07 lei „ „ 197 — 213 „ 1,63 lei 3,34 lei „ „ 214 —230 „ 1,80 lei 3,43 lei „ „ 231 — 247 „ 1,93 lei 3,62 lei „ „ 248 — 264 „ 2,07 lei 3,76 lei peste 264 2,20 lei 3,90 lei de la 136 — 153 inclusiv 0,74 lei 2,30 lei „ „ 154 — 170 „ 1,20 lei 2,56 lei ,, ,, 171 —187 ,, 1,40 lei 2,82 lei „ „ 188 —204 „ 1,52 lei 2,96 lei » „ 205 — 221 „ 1,64 lei 3,10 lei " „ 222 — 238 „ 1,78 lei 3,24 lei „ „ 239 — 255 „ 1,90 lei 3,38 lei » » 137 — 153 0,30 lei 1,30 lei » » 154 — 170 „ 0,40 lei 1,45 lei » >> IrI 137 „ 0,44 lei 1,60 lei » „ 188 — 204 „ 6,48 lei 1,75 lei peste 204 o,50 lei 1,90 lei Jk