Vremea Nouǎ, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 655-730)

1970-06-30 / nr. 730

VREMEA NOUĂ în dezbatere. Proiectul de lege privind organizarea producției și a muncii in agricultură Cheză șia obținerii unor noi succese în sporirea rodniciei pămîntului Proiectul de lege privind organizarea producției și a muncii în agricultură, apărut reprezintă recent în presă, un document de o însemnătate deosebită pentru dezvoltarea continuă a acestui important sector al economiei țării. Statul nostru socialist a creat și crează condiții ca agricultura să-și îndeplinească tot mai bine sarcinile ce-i revin, iață de ce, membrilor cooperatori, tuturor oamenilor muncii din agricultură le revine înalta responsabilitate de a-și aduce întreaga contribuție la realizarea planurilor de producție, la elaborarea și înfăptuirea măsurilor privind perfecționarea activității unităților agricole. La noi în comună sunt două cooperative agricole de producție , una în Rebricea și alta la Draxeni. Este adevărat că majoritatea covîrșitoare a membrilor celor două cooperative participă activ la muncă, atunci cînd și acolo unde interesele unităților o cer. Unii, în schimb, dau dovadă de superficialitate în îndeplinirea obligațiilor ce le revin. Astfel, dacă brigăzile din satele Sasova și Crăciunești care aparțin de C.A.P. Rebricea, și cele din Draxeni, sunt mereu în frunte cu toate lucrările și în toate sectoarele de producție, apoi brigăzile din Rateșul Cuzei, Tatomirești (C. A. P. Rebricea) și Bolați (C.A.P. Draxeni) trebuie permanent „ajutate" de vecini pentru a putea ajunge cu anumite lucrări de sezon la zi. Trebuie să spun, de asemenea, că, la un loc, cele două cooperative agricole din comună dețin vreo 5.000 de hectare de teren. însemnate suprafețe au fost improprii culturilor cerealiere. Pe o mare parte din acestea, unitățile au plantat vii nobile (70 de hectare) și livezi cu pomi fructiferi (90 de hectare). Altele au fost destinate culturilor furajere,, cum ar fi lucerna, sparceta etc. Totuși, există încă terenuri care nu sunt suficient de judicios folosite, pe care eroziunea le degradează an de an. Altor suprafețe le-a fost micșorată capacitatea productivă de către neglijența reprezentanților anumitor întreprinderi ce au efectuat lucrări pe teritoriul comunei. Apoi, chiar unii cetățeni, nesocotind valoarea fiecărei palme de pămînt, fac mereu cărări și drumuri (provizorii) printre tarlale și sate. Ne străduim noi să punem stavilă acestui fel de risipă a pămîntului, dar, pe cînd închidem o cărare, cei la care m-am referit deschid alta. Or, proiectul de lege, prin articolele nr. 4 și 7, capitolul I, precum și prin articolul 20 al. a, capitolul V, propune spre legiferare sarcinile și răspunderile concrete ale comitetelor executive ale consiliilor populare în ce privește aplicarea în mod corespunzător a măsurilor pentru valorificarea deplină a tuturor condițiilor pedoclimatice și social-economice ca și pentru realizarea sarcinilor de pian din agricultură pe întreg teritoriul pe care își desfășoară activitatea. Prin transpunerea în fapte a prevederilor din proiectul de lege, după ce aceasta va fi adoptată, vom putea obține noi succese în dezvoltarea unităților agricole cooperatiste. NICOLAE COROI președintele Comitetului executiv al Consiliului popular comunal Rebricea Blocul tineretului din Bîrlad. Foto: B. Petrescu m -ați întrebat, ... , w v. .. .v...mVav.vw. V. CHITARU (Grivița). Intrucît posedați locuință pe teritoriul comunei Zorleni, conform art. 2, al. 1 din instrucțiunile de aplicare a decretului 36/1957, ați fost legal impus de a achita contribuția pentru plata pazei obștești. Suma de 20 de lei, pentru cheltuieli penale, o veți obține adresîndu-vă consiliului popular Zorlen- ELENA STAN (Vaslui). Neexistînd o finalizare a acțiunii, în cazul soțului dv., conform art. 55 din Legea 27/1966, nu vi s-a transmis pensia pentru cei doi minori. In acest sens, Direcția județeană pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale Vaslui, a cerut avizul ministerului de resort și, la primirea răspunsului, se va proceda în spiritul legii. D. PAVEL (Gherghești). Administrația financiară a județului Vaslui nu are competența în a dispune scăderea contribuției voluntare bănești. Cererea dv., însă, va fi supusă aprobării adunării populare în care vor fi discutate probleme în legătură cu contribuția voluntară bănească. Modul de rezolvare a cererii vi se va comunica direct de către consiliul popular comunal Gherghești. CONSILIUL POPULAR COMUNAL HOCENI. Traseul Huși — Bărboși a fost prescurtat pînă la Grumezoaia, deoarece porțiunea de drum între Grumezoaia și Bărboși pune în pericol circulația autobuzelor După cum ne comunică I.T.A. Iași, această măsură a fost luată în urma verificării traseului respectiv de către serviciul circulației din cadrul Inspectoratului județean al miliției și de Direcția județeană de drumuri și poduri. I. LUCA (Florești — Po enești). Sesizarea dv. este întemeiată. U.J.C.G. a recomandat conducerii cooperativei de consum Vaslui ca gestionara Pălăduță Georgeta, pentru nerespectarea regulilor de comerț, să fie discutată în cadrul comitetului executiv și să fie sancționată corespunzător. N. NECULAI (Codăești). Organul local de stat a considerat că fîntîna despre care ne vorbiți în scrisoarea trimisă redacției, este amplasată într-un loc necorespunzător, ceea ce contravine regulilor de igienă. Astfel, măsura luată de comitetul executiv al consiliului popular comunal este binevenită. N. CIOBANU (Codăești). Centrul civic al localității Murgeni este afectat pentru construcții social-culturale. Cetățenilor care doresc să-și construiască locuințe proprietate personală, le sunt atribuite, de către organele locale, terenuri corespunzătoare în vatra satului. la: Gh. Botezatu, P. George- M. I. C., Gh. Munteanu, A. Pintilie, A. Crăescu, Cornelia Brumă, D. L. Mireanu, I. Șt. Rotari, Gr. Talmaciu . Factorii de răspundere cărora ne-am adresat, pentru soluționarea scrisorilor dv., ne-au informat că vi s-a răspuns direct. Alexandru V. Stancu, Vicol I. Nicolae, A. Stratulat, M. Costin, Artenie P., Gh. Șopron Grigore, T. I. Leuștean, I. Ivan, Maria Parfene, V. Hobjilă, A. Moroni, A. Gîlcă, A. D. Patraș, Gh. Harcică, Virginia Braică, M. Cuperman, J. Darie, V. Doghin, T. Năstase, M. Benea, T. Homea, C. Țîrcă, F. Vrabie, M. Achimi, I. Roman, Florescu Paraschiva . V-am răspuns prin poștă. I. VRINCEANU Elevi pe șantiere 250 de elevi ai liceelor „Al. Ioan Cuza“ și „Mihail Kogălniceanu“ din Huși au schimbat uniforma școlară și cea de brigadier pe șantierele muncii patriotice. Repartizați In brigăzi de cite 50, elevii hușeni lucrează la I.A.S.-ul din localitate, la amenajarea pistei stadionului și la taluzarea malului dinspre Policlinica orășenească. Numai in primele zile, la I.A.S. au fost legați lăstarii la 40.000 butuci de vie, au fost legate roșiile de pe o suprafață de 5 ha., s-au recoltat și sortat 6.000 kg. de cartofi. renensămîntat cu legume. Numeroși tineri cooperatori, impreună cue 400 de elevi ai Liceului din comuna Puiești, au privit la Jilia, 7 hectare de roșii, ardei și ceapă, dintre iMi Id attitta finii in grădinile de legume ale cooperativelor agricole Mobilizați de organizațiile comunale U.T.G. elevii și tinerii cooperatori din comuna Codăești, Puiești și Fălciu participă, intr-un număr tot mai mare, alături de ceilalți membri Cooperatori, la activitatea ce se desfășoară cu Intensitate in grădinile de legume ale cooperativelor agricole de producție. Peste 500 de elevi al Liceului din Codăești au privit trei hectare semănate cu ceapă, morcov, pătrunjel, rărind și curătind de buruieni alte suprafețe de fecare trei hectare afectate de calamitate au fost anterior replantate tot cu ajutorul acestor tineri. Digul simplu construit de cei 40 de tineri cooperatori din Fălciu, la grila Copăceana, lung de 60 de m, a apărut, in perioada revărsării apelor, 56 de hectare apartinand grădinei de legume a cooperativei Bozia, din comuna Fălciu. Un alt dig, de 200 de metri lucrat de circa 70 de tineri, a apărat de ape grădina de legume a cooperativei Rînzești. Dela 7 hectare cu ceapă, un hectar și jumătate cu roșii de vară și alte suprafețe de teren cultivate cu legume sunt acum întreținute in cele mai bune condiții, de la o zi la alta așteptindu-se recoltarea, Concurs pentru cele mai bune rezultate la locul de muncă Organizațiile U.T.G. din cadrul unităților comerciale din Bârlad (T.A.P.L., O.G.L.,Industriale* și O.G.L. „Alimentara") și cooperativele meșteșugărești „Prestarea* și „Progresul" au instituit un concurs pentru tinerii cu cele mai bune rezultate în activitatea profesională. Lunar, comitetele U.T.G. respective vor analiza contribuția tinerilor la realizarea sarcinilor de plan, disciplina profesională, comportarea față de clienți, colegi și superiori, curățenia la locul de muncă, ținuta. Pe baza rezultatelor obținute la locul de munci vor fi desemnați in fiecare lună, ette trei tineri dîn cele cinci organizații U.T.Q. drept cîștigitori ai concursului profesional, după cei in prealabil, va fi consultat biroul organizației de partid si conducerea unității. Celor 15 cîștigători 11 se vor snmine, in cadrul unei ședințe a comitetelor U.T.G, sau in cadrul adunărilor organizației U.T.G., ecusonul „Tînăr distins în activitatea profesională”. Regulamentul acestui concurs ce are ca scop stimularea tinerilor cooperatori bîrlădeni, a celor din comerț, prevede ca tânărul care va reuși să dețină șase luni consecutiv această distincție va primi definitiv ecusonul ca recompensă, precum și un premiu ln bani din fondurile organizației U.T.C G H. APETRII joc «■ ORIZONTAL! 1. Pești mă»runti — Cap de vătuș! ; 2. Pești cu capul mic și corpul lungăreț ce trăiesc în apele de munte — Pește răpitor; 3. Măsoară și Viața peștilor (sifig.) — Pești asemănători cu păstrăvul; 4. Pește ce strigă O literă — Grabă: 5. Exclamație de dispreț — Pești de baltă Înrudiți cu crapul; 6. Alți pești din familia crapului, cu corpul turtit lateral și solzi mici — Plantă textilă; 7. Primele la alfabet — Pește de forma fusului ( 8. Așa este corpul plăticii — Pește răpitor de apă dulce ), Nord-Nord-Sud : â. Arenă — 10. In apa Motrului 1 — Pește marin sau de baltă ce poartă numele unei plante. 11. Pești ce trăiesc ln apele de munte și sunt asemănători cu zvîrluga. VERTICAL: 1. Pește de apă dulce cu corpul lat, cu capul mic și scurt — Pește... muzical ) 2. Pești ușori — Pește mic, alb-argintiu, ce trăiește în apele dulci (pi.) 3. Elena Pescaru — Spaima peștilor; 4. Din neamul valahilor — Aripioarele unor pești; 5. Articol nehotărît — Cornel Pierea — Un fel de cartof; 6. PEȘTI Pumnal Vorbă de măgari — La plătică ... ! 7. ...și la păstrăvi ! «» La ! 8. Din nou —■ Văzut bine — Cap de mihalț . I 9. Pește... ștampilat — peștele scăpat din undiță. 10. Pește de mare, asemănător cu calcanul — Cînd sunt prea mari Împiedică pescuitul. 11. Pește întrebuințat ca nadă — Cap de șalău I V. AGHEORGHIESEI Drepturi de participare la tragerile la sorți organizate de C. E. C. După cum am fost informați de către Direcția județeană C.E.C. Vaslui toți depunătorii, deținători ai libretelor de economii , cu cîștiguri în materiale de construcții, cu dobîndă și cîștiguri în autoturisme, librete de economii pentru turism, cît și librete de economii cu cîștiguri pentru construcții de locuințe— își pot completa soldurile în tot cursul unui trimestru. Completarea soldurilor minime de: 5.000 de lei— la libretele de economii cu dobîndă și cîștiguri în autoturisme, 1.000 de lei — la libretele de economii cu cîștiguri în materiale de construcții, 3.000 de lei — la libretele de economii cu dobîndă și cîștiguri pentru turism și 5.000 de lei — la libretele de economii cu cîștiguri pentru construcții de locuințe — dă dreptul de participare la tragerile la sorți pentru trimestrul III 1970, Atenție părinți! Din statistica incendiilor pe primele 5 luni ale acestui an, rezultă că aproximativ 50 la sută din numărul total al incendiilor au fost provocate la urma jocului copiilor cu focul. Pentru reducerea numărului de Incendii provocate de copii, luați următoarele măsuri: — nu lăsați la indemtna copiilor diverse surse de joc (chibrituri, brichete, ioc in sobe, lămpi aprinse etc.) ; — asigurați supravegherea copiilor pe timpul cât se joacă; — determinați-l să înțeleagă urmărila jocului cu jocul; — nu le încredințați punerea in stare de funcționare a aragazelor, lămpilor de gătit și iluminat, aparatelor electrice de uz casnic (fiare de călcat, reșouri etc.) și nici supravegherea funcționării acestora; — învățați copiii mai mari cum să aprindă focul sau să pună un stare de funcționare diferite aparate de uz casnic, precum și regulile pe care trebuie să le respecte, privind prevenirea și stingerea Incendiilor. ru întreprinderea de morărit și panificație Bîrlad anunță populația orașului Vaslui că Magazinul de patiserie din str. Valter Mărăcineanu desface UN BOGAT SORTIMENT DE PRODUSE DE PANIFICAȚIE: — colaci, tomuri, covrigi cu ou sărați, nesărați, trigoane, plăcintă macedonia, frăgerele, brinzoaice, foi de plăcintă, colaci țărănești, pline intermediară de 0,250 kg. etc. Magazinul funcționează, zilnic, între orele 6,30—21, iar duminica, de la 6,30—13. BUCUREȘTI MIERCURI, 1 IULIE 1970 PROGRAMUL 1. La orele 5; 6; 7; 13; 16; 20; 22; 24; 2.00; 4.00 l radiojurnale și buletine de știri; 5.05—6.00 Muzica dimineții ; 6.05 —9.30 Muzică și nefinanțați; 9.30 Viața cărților; 10.30 Vreau să știu; 11.20 Pentru prietenii muzicii corale; 11.50 Cotele apelor Dunării ; 12.30 Irntîlnire cu măslodia populară și interpretul preferat; 13.22 Cîntecele mării ; 14.00 Caleidoscop muzical; 15.00 Serial radiofonic pentru tinerii ascultători; 16.20 Muzica populară ; 16.40 Selecțiuni din operete ; 17.05 Antena tineretului; 17.55 Transmisiuni sportive; 20.20 Argheziană ; 20.25 Zece melodii preferate; 21.00 Istoria ideilor 21.30 Moment poetic ; 22.20 Sport j 22.30 Pentru magnetofonul dv. , 23.00 Concert de retinică ușoară? 0.03—5.00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL/. La orele 60S: 7, 11, 14, 16, 21, 23, 0.53 : radiojurnale $1 buletine de furt; 7.10 Program muzical de dimineață; 8.10 Tot înainte» 9.00 Jocuri de perechi» 11.00 Muzică populară? 12.03 Avanpremieră Cotidiană; 13.05 Sonata pentru pian de Liviu Comes» 14.03 Doine și jocuri» 15.00 Pagini din opere » 16.20 Actualitatea muzicală; 17.00 Muzică ușoară; 17.35 Lecturi paralele; 18.00 Concert de muzică populară; 19.30 Meridiane lirice; 20.15 Teatru „Dansul milioanelor* de radiofonic : Victor Eftimiu; 21.20 Discuritate ; 22.00 Jazz; 22.20 Paralele lirice;* 2335 Concert simfonic ; 24.00 — 1.00 Muzică corală. IAȘI MIERCURI, 1 iulie 1970 Programul de dimineață : 600 Butetist de știri; 6.05 Matineu musical; 6.09 Emisiune pentru sate; 6.40 Drag mi-e Jocul românesc ; 7.60 Informații și muzică. Programul de seară ; 17.00 Buletin de știri» 17.05 Estrada zilei» 17.30 Actualitatea economică» 17.45 Soliști si orchestre de musică populară» 18.00 Drumuri si popasuri turistice» 18.20 Pe portativul undelor, melodia preferată » 19.00 Radiojurnal» 19.15 Romanțe» 19.30 Săptâmîna muzicală» 20.05 Melody club» 2100 Baieti si de știri « 21.05 Piese instrumentale » 21.20 21.30 Cărți, scriitorii Canțonete » 2Î.45 Valsuri și tangouri opinii » celebre. MARȚI, 30 IUNIE 1970 18.00 Deschiderea emisiunii » 18.05 învățătorul nostru — Omagiu — cîntece și versuri scrise și interpretate de copii, dedicate Stilei învățătorului » 18.45 Beethoven— Performanțe peste veacuri» 19.26 1061 de seri «— emisiune pentru ce micii 19.30 Telejurnalul de seară» 20.15 Seară de teatru» .Baltagul« de Mihail Sadoveanu » 2Î.55 Ziua învățătorului: .Omagiu celor 200 000” —«misiune de Anca Arion » 22.15 Muneorama T.V.» 22.45 „Memorial de ziaristică* de Perpessicius și „Lampa lui Diogenes“ de Ștefan Augustin Doinaș. Cronică literară de Valeriu Râpeanu » 23.00 Telejurnalul de noapte. VASStîî : „Noapte cu ceață ; BIRLAD. Cinema Victoria: „Splendoare în iarbă"? Cinema ș;i Jadul: .,Așî«rix și Cleopatra“. PAGINĂ 8 PUBLICITATE COMBINATUL SIDERURGIC GALAȚI, prin Grupul său școlar din strada Silozului nr. 25, face înscrieri pentru examenul de admitere în învățămîntul profesional, ucenicie și școala profesională, a tinerilor între 15—18 ani. Pregătirea profesională se va efectua în meseriile: — oțelar — cocsar — laminator — zidar șamotor — electromecanic aparate de măsură și automatizare — lăcătuși mecanici, industria siderurgică — electrician Întreținere și reparații — strungar — laborant industria metalurgică — lăcătuș mecanic vagoane — frezor rabotor mortezor — termist-tratamentist — operator la fabricarea produselor refractare — operator la cuptoare industriale. Relații suplimentare se primesc de la secretariatul școlii sau prin corespondență, de la serviciul învățămînt al combinatului. Cooperativa «Prestarea» Bîrlad aduce la cunoștință tuturor celor interesați că încheie contracte cu munca la domiciliu cu pensionarii și orice categorie de salariați sau nesalariați, pentru următoarele produse: — împletituri din răchită, foi de papură, foi de porumb și paie; — jaluzele pentru ferestre; — bibelouri, obiecte de artizanat și artă populară, butoiașe, donițe și putinele de lemn; — plase P. V. C. ; — catarame diferite; — nasturi împletiți. ORGANIZAȚIILE COMERCIALE DIN JUDEȚUL VASLUI recrutează absolvenți ai școlilor generale, pentru școlile profesionale comerciale și ucenicie la locul de muncă, cu trei luni pregătire teoretică la școală (anul școlar 1976- 1971), în meseriile : - vinzâtor produse alimentare - vinzâtor produse textile-incălțăminte - vinzâtor produse metalo-chimice - bucătar - cofetar-patiser - ospătar De asemenea, se fac înscrieri pentru școlile de specializare postliceale, în meseriile : - tehnolog alimentație publică - conducător unitate comercială - vitrinier-decorator înscrierile se fac la organizațiile comerciale, de către biroul personal, unde se pot obține și relații suplimentare. La policlinica specială cu plată din Iași, str. Karl Marx nr. 22 se acordă consultații de înaltă calificare de către profesori, conferențiari și medici primari la toate specialitățile, după programul afișat la sediu. Informații la telefon 11533 și 13830 în cadrul policlinicii funcționează trei cabinete de stomatologie cu laboratoare moderne de tehnică dentară Coop. Unirea meșteșugarilor cu sediul In Vaslui, str. Ștefan cel Mare nr. 75 execută lucrări de construcții ca: FUNDAȚII, ZIDĂRIE, TENCUIELI, SPOIELI, VOPSITORII, INVELITORI, UȘI, FERESTRE. Pentru populație se execută lucrări și cu plata tn rate.