Vremea Nouǎ, octombrie-decembrie 1972 (Anul 5, nr. 1430-1508)

1972-11-08 / nr. 1462

> Proletari din toate tarile, uniti-vă , Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean Totul pentru înlăturarea PIERDERILOR, pentru realizarea a cu mai multe ECONOMII în activitatea de încărcări-descărcări „ORICE TREABA LĂSATA PE TINJEALA ADUCE PAGUBE“ Activitatea de încărcări-descărcări, avînd obiect și mijloc de muncă vehiculele de cale ferată, constituie produsul specific acestor unități de deservire. Obligativitatea cunoașterii și respectării instrucțiunilor și reglementărilor cade asupra tuturor părților participante. Cum se respectă și ce probleme ridică întreprinderile beneficiare de linii industriale în domeniul încărcării-descărcării vagoanelor, fost întrebarea adresată tovarășua lui Stelian Pandele, șeful Stației Birlad, care ne-a relatat: „Nu putem fi satisfăcuți de cele ce se petrec pe liniile industriale ale Fabricii de rulmenți. Zilnic se descarcă zeci de vagoane cu diverse mărfuri fără a se respecta cele mai elementare reguli privind asigurarea gabaritului, încadrarea operațiunilor în termenul legal tarifar, plata la timp a taxelor de transport și altele. Dacă ne referim la Șantierul 4 construcții industriale, unde amintite responsabil cu problemele este tovarășul Traian Topală, în transporturi industriale, putem arăta că numai în luna octombrie s-au plătit 31.000 lei locație pentru imobilizări ale vagoanelor C.F.R., în număr de peste 80, cu 1.160 ore, imagine a unui defectuos mod de lucru care grevează și realizările stației noastre. Destule probleme ne ridică și Șantierul 5 Bîrlad al I.C.M. Vaslui, care în aceeași perioadă a fost penalizat cu peste 4.000 de lei la cele 25 vagoane imobilizate timp de 161 ore. Din considerente diferite, penalizările de acest gen aduc prejudicii și unităților feroviare, care nu-și pot realiza indicatorul specific căii ferate : „staționarea la încărcare-descărcare“. Este limpede că lipsa de organizare, operativitate, responsabilitate și respectarea ordinelor și instrucțiunilor valabile pentru toți beneficiarii, lipsa de răspuns la desele solicitări ale Stației Birlad, sunt caracteristice celor două șantiere". Menționăm că plata locațiilor nu reflectă nici pe departe interes, preocupare ; sumele respective sunt incluse în prețul de cost al lucrărilor majorind corespunzător cheltuielile, pină cînd se recuperează de la cei vinovați. De aceea, astfel de treburi lăsate pe trijeală trebuie clarificate, pentru ca și tovarășii Traian Topală, respectiv Paul Bucovici, responsabili direcți de neglijențele ce le au la șantierele unde lucrează, să-și schimbe optica în muncă astfel incit prejudiciile aduse unităților proprii și indirect căii ferate să fie înlăturate din activitatea lor. H. DUMITRU : Intr-o singură lună, 35.000 de lei penalizări I 110 vagoane scoase din circuit peste 50 de zile Fabrica de confecții Vaslui. Tinara Catinca Crețu, lucrind la inspilatul uniformelor școlare, obține rezultate bune in producție prin folosirea judicioasă a materialelor și a timpului de muncă Foto. P. Badea « LA F. R. B. Inovații importante După cum ne informează tovarășa Cezarina Gociu, din cadrul serviciului tehnic al Fabricii de rulmenți Birlad, de la începutul anului până in prezent au fost înregistrate 70 de inovații. Numărul celor aplicate, care crește lună de lună, s-a ridicat la 40. Au fost realizate, astfel, economii postcalculate in valoare de aproximativ trei milioane lei. Se preconizează ca, pină la sfirșitul anului, aceste cifre să fie substanțial majorate. LA COMPLEXUL DIN NEGREȘTI PENTRU CREȘTEREA VACILOR Concilierile contractuale sunt doar pe h irtii ce nu asigură producția, ci cauzează pierderi materiale ■ Prevederile Legii 71/1969 nu sunt „literă de lege“ și pentru I.J.C.M. Vaslui ? Se așteaptă balamale, 4 uși, o macara și o comisie pentru... geamuri sparte ■ Aprovizionarea cu materiale: „Treci la altă problemă, tovarășe șef!“ ! privința obligativității respectării clauzelor contractuale între doi parteneri nu-i cazul, cred, să insistăm aici ! există o lege care reglementează asemenea raporturi și ea trebuie respectată întocmai. Concilierile, reconcilierile, situațiile preliminare, toate aceste acte adiționale întocmite de constructor în defavoarea beneficiarului nu cer altceva decît decalarea termenelor de predare a grajdurilor și celorlalte obiective de pe actualul șantier de la Negrești al Complexului intercooperatist pentru creșterea vacilor de lapte. Se construiesc aici trei adăposturi pentru vite adulte, două pentru tineret taurin, o maternitate, un filtru sanitar, centrală termică și un bazin de o acumulare a apei cu o capacitate de 200 m.c. și cîteva anexe. Dintre acestea, primele două adăposturi, de cite 200 locuri fiecare, trebuiau predate la 30 iunie, astfel ca prin luna martie a anului viitor să se intre pe producție. Celelalte obiective au ca termen de predare, prin contract, data de 31 decembrie 1972. Care este stadiul lucrărilor de investiții pe acest important șantier al orașului Negrești, în raport cu data la care ne aflăm ? Din situația existentă la Banca pentru agricultură, industrie alimentară și ape rezultă, că, pină la data de î noiembrie, s-au executat lucrări în proporție de 77,6 la sută. La unul din cele trei adăposturi (notat în schemă cu 1 c) lucrarea s-a oprit la acoperiș, o execuție, deci, de 75 la sută, la maternitate — 95 la sută, la cele două adăposturi pentru tineret taurin de 70, respectiv, 65 la sută, iar la bazinul de apă și stația hidrofor — 20 la sută. Cum explică constructorul aceste mari întîrzieri și nerespectarea termenului de predare (30 iunie a.c.) pentru adăposturile 1 a și 1 b ? La data de 29 mai, intervine între I.J.G.M., re GH. APOSTOL (continuare în pag. a 3-a) IN PAGINA A 3-A EXAMEN 1 DE ADMITERE II II ÎNVÂȚÂMÎNTUL 11 SUPERIOR TEHNIC. 1 SECȚII SERALE I î DE SUBINGINERI I I I il \ Anul V. nr. 1462 i I MIERCURI ! \ noiembrie I 1972 \ 4 pagini, 30 bani ) în pagina a 4-a: ................................................................................... . Guvernele R.O.G. și R.F G. au aprobat tratatul asupra bazelor relațiilor [ dintre statele germane . Alegerile din S.U.A. Se profilează o victorie netă a | echipei Nixon—Agnew | In cinstea celei de-a XXV-a aniversări a Republicii CONCURS PENTRU Cele MAI BUNE CORESPONDENTE, REPORTAJE ȘI FOTOGRAFII A vintați in întrecerea socialistă ce a cuprins tot mai multe colective din fabrici, întreprinderi și de pe ogoare, oamenii muncii se dăruiesc cu forțe înzecite realizării depășirii sarcinilor de plan pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în vederea realizării obiectivelor stabilite de cel de-al X-lea Congres și Conferința Națională a partidului, pentru înfăptuirea actualului cincinal înainte de termen. Tot mai multe fapte, ce se consumă, zilnic, la temperatura înaltă a întrecerii socialiste, dovedesc grija, preocuparea și hotărirea oamenilor muncii, în fruntea cărora se află comuniștii, pentru ridicarea întregii lor activități de muncă și obștești, la nivelul cerințelor actuale sporite ce revin județului nostru din planul de stat pe 1972 și în cel de-al treilea an, 1973, al actualului cincinal, ale cărui temelii trainice se pun încă de pe acum, prin realizarea înainte de termen a sarcinilor din anul curent și pregătirea producției viitoare. Din dorința de a oglindi cât mai complex diferitele aspecte pe care le îmbracă activitatea creatoare a oamenilor muncii din orașele și satele județului Vaslui, in cinstea jubileului unui sfert de veac de la proclamarea Republicii, pentru a deschide cîmp larg schimbului de păreri cu privire la rezultatele practice înregistrate în această atotcuprinzătoare întrecere, pentru realizarea actualului cincinal înainte de termen, înlăturarea risipei și pierderilor de materiale, timp, bani și muncă și obținerea a cu mai multe economii, redacția ziarului „Vremea nouă" inițiază un concurs pe tema : „Omul de lîngă noi“ pentru cele mai bune INFORMAȚII, REPORTAJE, FOTOGRAFII, care să redea cit mai fidel succesele obținute de comuniști și ceilalți oameni ai muncii de pe meleagurile vasluiene pentru traducerea în viață a sarcinilor ce ne revin din documentele Congresului al X-lea și Conferinței Naționale a partidului in toate domeniile de activitate, precum și neajunsurile care mai există in calea înfăptuirii unor astfel de sarcini politice și patriotice. CONCURSUL SE DESFASOARA IN PERIOADA 10 NOIEMBRIE — 30 DECEMBRIE 1972 și este deschis tuturor cititorilor ziarului nostru. Informațiile, reportajele și fotografiile trimise ziarului nostru spre publicare, vor trebui să poarte mențiunea Pentru concursul „Omul de lingă noi" și să surprindă crîmpeie din munca oamenilor, preocupările și izbînzile lor cotidiene la locul de producție, pentru infăptuirea liniei politice a partidului, ceea ce este esențial și cu putere generalizatoare in activitatea economică, social-politică și edilitar-gospodărească in localitatea de unde ne sînt trimise astfel de corespondențe. Referitor la conținutul corespondențelor trimise pentru concurs, precizăm că acesta trebuie să fie bogat, convingător în deplină concordanță cu realitatea descrisă, iar informațiile să fie redactate clar și citeț, numele de oameni și diferitele denumiri proprii subliniate, transcrise corect și cu majuscule. Fotografiile vor fi lucrate în alb-negru, pe hirtie lucioasă, avînd anexate texte clare citețe. Se pot trimite și filme în negativ spre developare in laboratorul redacției. Informațiile, notele, reportajele și fotografiile care răspund cerințelor publicistice vor fi inserate în coloanele ziarului nostru în rubrica Concursul „Omul de lingă noi". Cîștigâtorilor concursului, li se vor atribui PREMII, după cum urmează : - 1 premiu I — în valoare de 600 de lei; - 2 premii II - în valoare de 400 lei fiecare ; - 3 premii III — în valoare de 250 lei fiecare ; - 5 mențiuni în valoare de 100 de lei fiecare; - 10 abonamente pe trei luni la ziarul „Vremea nouă". Așteptăm corespondențele trimise de doi stimați cititori, pentru Concursul „Omul de lângă noi", pe adresa redacției - str. Ștefan cel Mare, nr. 79, Vaslui. i N IU ACESTE ZILE, PE 060ARE POENEȘTI Cu forțe unite, la recuperarea tuturor restanțelor s e aflam, la mijlocul săptămîiili trecute, pe teritoriul cooperativei agricole de producție Poenești. Tractoriști, țărani cooperatori, salariați și elevi își aduceau deopotrivă contribuția la recuperarea ultimelor restanțe. Printre oameni se aflau tovarășii Nicolae Leonte — secretarul comitetului comunal de partid, Dumitru Balan — primarul comunal, Iorgu Cataramă — președintele cooperativei agricole și Dumitru Polcovnicu-directorul AGROCOOP, care răspunde pentru această perioadă de modul cum este organizată și se desfășoară munca in cooperativa agricolă la care ne referim. Cu toții își aduceau contribuția, concret, la activitatea care se desfășura. A rezultat, din calculele făcute, că, la majoritatea obiectivelor, sarcinile stabilite erau îndeplinite. Lucrul continua, în ceea ce privește însămînțările, cu cinci polidiscuri și patru semănători. Am revenit, pe aceleași meleaguri cîteva zile mai tîrziu. Duminică, mai erau de însămînțat aproximativ 80 de hectare cu grîu din 490 planificate. Era de lucru, practic, pentru cel mult două zile. In ceea ce privește recoltatul porumbului, lucrarea era executată pe majoritatea tarlalelor, această plantă urmînd să fie strînsă de pe încă 15 hectare. Intr-o zi, țăranii cooperatori puteau să o încheie. In schimb, știuleții nu erau transportați de pe mai bine de 120 de hectare (circa 270 de tone), iar strujenii de pe 420 de hectare. Este drept că se transporta recolta cu 30 de atelaje — la margine și cu mijloace auto, de aici, mai departe. Totuși, ritmul imprimat acestei acțiuni era insuficient. De asemenea, tot duminică, în baza de recepție urmau să mai fie livrate aproximativ 100 de tone de porumb știuleți. In același timp, cînepa, rezultată de pe 50 de hectare, nu era nici acum transportată, în timp ce această lucrare ar fi trebuit să fie încheiată încă de acum cîteva săptămini în urmă. Se mai găseau, la aceeași dată, peste 20 de tone de varză, în grădina de legume. C. S. VÎNATORU (continuare în pag a 2-a) La ferma zootehnică a I.A.S. Laza, se însămintrază borceagul pe ultimele suprafețe. Buna organizare se măsoară prin beneficii peste plan Timpul frumos din ultima perioadă, a permis normalizarea activității desfășurate pe ogoarele județului nostru și, prin urmare îmbunătățirea permanentă a ritmului de muncă. Intr-un raid efectuat recent In lunca Prutului am poposit și la I.A.S Fălciu. Pe agenda zilei, la capitolul „urgențe", figurau recoltarea porumbului și a soiei, continuarea semănatului culturilor de păioase. „La recoltat porumb mergem cu o viteză zilnică de 300 de tone de știuleți" — ne relata tov. Vasile Strungaru, directorul unității. Dacă avem în vedere volumul forței de muncă ce participă la efectuarea acestei lucrări, putem conchide că în stadiul actual suprafețele recoltate oglindesc preocuparea colectivului acestei unități pentru folosirea integrală a timpului bun de lucru și, prin aceasta, canalizarea tuturor eforturilor pentru recuperarea scăderilor de ritm determinate de ploi. Deși între speciile ce se recoltează în această perioadă porumbul ocupă ponderea cea mai mare, fiind cultivat pe 2280 hectare, pînă în seara zilei de 1 noiembrie, recolta era strînsă de pe aproape 1970 ha Desigur, remarcabil in obținerea acestor rezultate este faptul că pîrghiile folosite au fost in primul rînd cele organizatorice, care de altfel, au fost și punctul de plecare. Rezolvarea problemelor de organizare, pornind de la utilizarea forței de muncă pina la executarea transportului, lucrare deosebit de importantă pentru soarta recoltei, efectuarea prioritară lucrărilor, în funcție de cerințele a diferitelor culturi, sunt mijloace mult prea cunoscute, la indemîna conducerii oricărei unități, prin care I.A.S Fălciu a acționat în această campanie. Desigur, au fost și unele dificultăți. Mare parte din ele s-au rezolvat, pentru altele s-au găsit soluțiile me- A. GAVRILESCU (continuare in pag. a 2-a)