Állami Deák Ferenc gimnázium, Zalaegerszeg, 1911

A család és az iskola. A család és az iskola közötti viszonyról már annyi kiváló idegen és hazai pedagógus értekezett, hol külön pedagógiai mű­vek, hol a különféle intézetek évvégi értesítői keretében, hogy ez a hasonló tárgyú értekezés már nem igen számíthat a tudományos eredetiség jellegére és széleskörű érdeklődésre. Országszerte ál­talános a panasz, hogy a szülők nem érdeklődnek kellőkép az is­kola munkássága iránt, ezt a részvétlenséget fejtegeti különféle szempontból minden ilyen tárgyú értekezés s ezt igyekszik, ha nem is megszüntetni, de legalább csök­enteni. Kedves tanítványaink szüleihez intézem tehát elsősorban sza­vaimat, bennék szeretnék érdeklődést kelteni iskolánk munkássága iránt azáltal, hogy jelen értekezésemben összeállítom és számukra könnyen hozzáférhetőkké teszem a pedagógusaink irataiban nagy számban található neveléstani elveket, nézeteket és jótanácsokat. A gyermeknevelés kérdéseivel a legrégibb időktől kezdve minden korban foglalkoztak ; azt mindig nagyon fontos dolognak tartották; már a Kr. e. VI. században volt a görögöknek egy tör­vényük, melynek értelmében az ifjú nem tartozott szüleiről öreg korukban gondoskodni, ha azok a kellő időben nem részesítették őt a megkivántató nevelésben. A gyermeknevelés fontosságánál fogva sohasem kerülte ki egy gondolkodó ember figyelmét sem s minden korban voltak kiváló pedagógusok, akik akár gyakorlat­ban, akár csak elméletben nagy odaadással és érdeklődéssel fog­lalkoztak a gyermekneveléssel, annak egyes kérdéseivel, egész tu­dásukat, tevékeny életüket a nevelés ügyének szentelték, korán belátták, hogy a gyermek nem­csak a családé, hanem a társada­lomnak leendő tagja, a hazának nagy reményekre jogosító pol­gára. Már Sokrates is, több mint kétezer évvel ezelőtt, nem azért tanította, nevelte az ifjakat, hogy minél magasabb hivatalokba jut­hassanak, hanem hogy a társadalomnak, a hazának jellemes, derék, kötelességtudó polgárai legyenek. A nevelés alatt — a legáltalánosabb definíció szerint — fel­nőtteknek kiskorúakra való tudatos ráhatását értjük bizonyos tö­kéletesedés és boldogulás elérése céljából. A legfontosabb és leg-

Next