Állami Deák Ferenc gimnázium, Zalaegerszeg, 1911
A család és az iskola. A család és az iskola közötti viszonyról már annyi kiváló idegen és hazai pedagógus értekezett, hol külön pedagógiai művek, hol a különféle intézetek évvégi értesítői keretében, hogy ez a hasonló tárgyú értekezés már nem igen számíthat a tudományos eredetiség jellegére és széleskörű érdeklődésre. Országszerte általános a panasz, hogy a szülők nem érdeklődnek kellőkép az iskola munkássága iránt, ezt a részvétlenséget fejtegeti különféle szempontból minden ilyen tárgyú értekezés s ezt igyekszik, ha nem is megszüntetni, de legalább csökenteni. Kedves tanítványaink szüleihez intézem tehát elsősorban szavaimat, bennék szeretnék érdeklődést kelteni iskolánk munkássága iránt azáltal, hogy jelen értekezésemben összeállítom és számukra könnyen hozzáférhetőkké teszem a pedagógusaink irataiban nagy számban található neveléstani elveket, nézeteket és jótanácsokat. A gyermeknevelés kérdéseivel a legrégibb időktől kezdve minden korban foglalkoztak ; azt mindig nagyon fontos dolognak tartották; már a Kr. e. VI. században volt a görögöknek egy törvényük, melynek értelmében az ifjú nem tartozott szüleiről öreg korukban gondoskodni, ha azok a kellő időben nem részesítették őt a megkivántató nevelésben. A gyermeknevelés fontosságánál fogva sohasem kerülte ki egy gondolkodó ember figyelmét sem s minden korban voltak kiváló pedagógusok, akik akár gyakorlatban, akár csak elméletben nagy odaadással és érdeklődéssel foglalkoztak a gyermekneveléssel, annak egyes kérdéseivel, egész tudásukat, tevékeny életüket a nevelés ügyének szentelték, korán belátták, hogy a gyermek nemcsak a családé, hanem a társadalomnak leendő tagja, a hazának nagy reményekre jogosító polgára. Már Sokrates is, több mint kétezer évvel ezelőtt, nem azért tanította, nevelte az ifjakat, hogy minél magasabb hivatalokba juthassanak, hanem hogy a társadalomnak, a hazának jellemes, derék, kötelességtudó polgárai legyenek. A nevelés alatt — a legáltalánosabb definíció szerint — felnőtteknek kiskorúakra való tudatos ráhatását értjük bizonyos tökéletesedés és boldogulás elérése céljából. A legfontosabb és leg-