Zalai Hírlap, 1958. február (3. évfolyam, 27-50. szám)

1958-02-01 / 27. szám

1 ZALAI HÍRLAP Hogyan hozhatók vissza a mesterséges Holdak? Irta: D. Petrov Az utóbbi évek viágszakiro­­dalma a bolygóközi űr meghó­dításának ezt az «ütemtervét» jelöle meg: 1957— 1958. — felbocsátják az első mesterséges holdat, amelyen nem lesznek semmifé­le műszerek. 1958— 1969. — fel­bocsátják az első kisméretű (15—50 kilo­gramm) automatizált szputnyi­­kot, amelyben már áramforrás­sal ellátott berendezés is lesz. 1961—1965. — megjelennek az első automatizált szputnyi­­kok, amelyekben műszerek és áratok kapnak helyet. 1965—1970. — felbocsátják a Holdat megkerül-.ő, televíziós készülékkel ellátott automati­zált rakétát. 1970—1975. — létrehozzák a bolygóközi állomásokat, az ál­landó típusú szputnyikokat, amelyeken már emberek is lesznek. 1975—1980. — az űrhajók, fe­délzetükön emberekkel elin­dulnak a Holdra, a világegye­tem bolygóira. Az első szovjet mester­séges Holdak azonban gy­ökeresen megváltoz­tatták ezt az «ütemtervet». Ma már túl vagyunk azon, amit 1965-re irányoztak elő Ma az az egyik legidőszerűbb probléma, hogyan lehet vissza­hozni a Földre a szputnyikokat, amelyek teljesítették feladatu­kat a kozmikus űrben. Ha pél­dául sikerült volna épségben visszahozni Lajka kutyát, a kozmosz első utasát, úgy a tu­dományos kísérlet értéke még nagyobb lett volna. A kozmosz­ba felbocsátott állatok meg­mentése abból a célból, hogy tanulmányozzuk a kozmikus viszonyok huzamos hatását az élő szervezetekre, nem az egyetlen ok, amely arra kény­szerít, hogy a szputnyi­kok visz­­szahozásának problémájával foglalkozzunk. A kozmikus tér­ségbe felbocsáthatnak olyan műszereket, amelyeknek meg­feleléseit rádiójelekkel nem lehet a Földre továbbítani. Annak érdekében, hogy a szputnyik a Földre való vissza­térése közben ne égjen, vagy ne olvadjon el, ugyanolyan fo­lyamatosan csökkenteni kell a repülés sebességét, mint ami­lyen folyamatosan növekszik a felbocsátásnál. Biztosítani kell a szputnyik egyenletes, sima lefékezését. Egyébként a mes­terséges hold óriási sebesség­gel beleszáguld az atmoszféra sűrű rétegeibe és elég. Sok külföldi szakember két utat lát a szputnviscok repülési sebességének csökkentésére: először az atmoszférának, mint ellenálló közegnek a felhaszná­lás é s másodszor rakétamoto­rok alkalmazása. Az első esetben azt javasol­ják, hogy áramvonalas alakot adjanak a szputnyiknak. A fékesés a következőképpen megy végbe: mikor a szputnyik belefut az atmoszféra felső rétegeibe, se­bessége csökken, de aerodina­­mikus formája következtében az atmoszférától gurulatsze­­rűen visszapattanva visszatér a kozmoszba, ugyanúgy, mint a vízfelszínnel párhuzamosan el­hajított kő vissza-visszapattan a víz felületéről. Ilyen formán a szputnyik sokat veszít sebes­ségéből. Ettől kezdve viszony­lag még mindig nagy sebesség­gel, kitolható szárnyakkal »vi­torlázhat« vissza a Földre Külföldi szakértők vélemé­nye szerint a lefékezés máso­dik módja érdekében a szput­­nyikot automatikusan irányí­tott rakéta hajtóművel kell el­látni. A reaktív sugarat a féke­zés alkalmával nem hátrafelé, hanem ellenkezőleg, előre kell irányítani. Ilyen módon a mes­terséges hold sebessége csök­ken, s a sebesség a rakéta haj­tómű hajtóerejének módosítása útján szabályozható. Mi­kor csupán azokat a mű­szereket vagy műszerrészeket célszerű visszahozni a Földre, amelyek rádión nem továbbít­ható információt őriznek. Ezen infornációk közé tartoznak pél­dául a Nap és a csillagok­­ki­sugárzása ultraibolya és rönt­gen-részének megfigyelése. Ezt a kisugárzást az atmoszféra ózonja, mint valami szűrő, tel­jesen felfogja és nem engedi a Földre. A nagy energiájú mag-köl­csönhatások alkalmával a ré­szecskék képződéséről és szét­eséséről részletesebb adatokat szolgáltathat a kozmikus suga­rak tanulmányozása, különle­ges fotoemulzióval bevont fényképezőelemek segítségével. Külföldön rengeteg terv, elgondolás, javaslat látott napvilágot, íme közülük néhány. Számbavéve ,hogy a fényké­pezőgépnek egyáltalán nem kell állandóan a szputnyikkal együtt repülnie, javasolják, hogy az exponált filmszalagot egy kis patron segítségével jó­val előbb hozzák vissza a Földre, mielőtt a szputnyik megszünte­ti keringését. Ezt a berende­zést a terv szerint a hordozó­rakéta harmadik lépcsőjébe szerelt fékező rakétához kel­lene csatolni. A készülék a rá­dióberendezésen és a filmsza­­lag megőrzésére szolgáló pat­ronon kívül tartalmazzon vé­kony, nem rozsdásodó acélle­mezekből készült, összehajto­gatott gömböt, amely az ejtő­ernyő szerepét tölti majd be és egy ballont, amely gázzal tölti meg a gömböt. A Földről a kellő pillanatban megérkezik a jeladás. Az expo­nált filmszalag a nátronba ke­rül, az összehajtogatott gömb a patronnal, a rádióállomással és a fékezőrakétával együtt levá­lik a hordozórakéta harmadik lépcsőjéről és a fékezőrakéta megkezdi működését.­ Amikor az üzemanyag kifogy, a ballon csapja automatikusan kinyílik. Az összehajtogatott acélgömböt hélium tölti meg, a gömb le­válik a fékezőra­kétáról és az exponált szalagot tartalmazó patront és a rádióadót leszállít­ja a Földre. A terv szerzői kiszámították, hogy az ilyen gömb, ha átmé­rője 914 milliméter, 227 gramm súlyú patront képes visszahoz­ni a Földre. *■' A mesterséges holdak vissza­ír hozásának problémája valami­­l­­yen módon megoldható. Nem­­­­sokára az egyes mesterséges 4holdak páncélozott kazettákat­­ dobnak majd le, amelyek az­­ előre megjelölt körzetben érnek 1 földet. Más mesterséges holdak­­ minden készülékükkel, béren- i­é­dezésükkel, sértetlen utasaikkal­­ együtt épségben földet érnek, 1s Ez a következő lépés a koz­­í­mosz meghódítása felé. A 14 napos holdbéli éjszaka egyik képe: tudományos laboratórium egy 9900 méter magas hold-hegy csúcsán. A laboratórium (1) felső részén elhelyezett műszerekhez lift vezet (2), az egyik tetőteraszon elektromos teleszkóp működik (3), a kupola legmagasabb részén meteor­jelző készüléket helyeztek el (4), s hasonló célokat szolgál a televízió reléállo­mása is (5). A 6. számú műszer a rádióadó antennáját ábrázolja. A földmágnesség vizsgálata a sarkvidékeken és a tengereken Míg a világrészek lakott te­rületein dolgozó földmágnessé­­gi obszervatóriumok hosszú ész­lel­éssorozatai már ma is kielé­gítő képet adnak az ottani mágnességi viszonyokról, a Sark­vidékek, a Szahara és a tengerek mágneses viszonyai sokkal kevésbé ismeretesek. Ezért is igen fontosak a tudo­mány számára a Geofizikai Év során e területen végzett meg­figyelések. A Szovjetuniónak a Föld pólusain kiépített állo­másai jelentős munkát vállal­tak e téren. Egy évvel ezelőtt pedig útnak indult egy külön­leges vitorláshajó, a «ZaTja» is, amelyet úgy építettek meg, hogy alkalmas legyen a tenger mágneses feltérképezésére. Ép­pen ezért nincsenek vasalkat­­részei. Jelenleg Afrikát hajózza körül — 9 hónap alatt —, s út­közben a mérési eredmények összehasonlítása céljából több mágneses obszervatórium kö­zelében kiköt. A vetőmagok lumineszcencias elemzése Az utóbbi időben a szovjet népgazdaság különböző terüle­tein egyre nagyobb méretekben alkal­mazzák a lumineszcenciás elemzési módszert. E módszer segítségével könnyen megálla­pítható, tartalmaznak-e a vető­magvak ugyanolyan alakú és színű, egyébként észre sem ve­hető gyommagvakat. Például a borsó közt igen nehéz észre­venni a takarmányborsót, az ú tra­bolya sugarak fényében viszont ez nem nehéz feladat, mivel az utóbbi barna színben, az előbbi pedig kékessárga szín­ben villódzik. A lumineszcenciás elemzés lehetővé teszi a búza minőségé­nek meghatározását is, ugyan­csak a színhatás alapján. Az életképes vetőmagok m­ég egy­szerűen megkülönböztethetők az életképtelenektől. A kísérle­ti adatok azt igazolják, hogy például a vetőkukoricának nemcsak az életképessége álla­pítható meg, hanem az is, mi­lyen rejtett betegségben szen­ved, ami a gyakorlat szempont­jából igen fontos. 1058. február 1. ­ legkeményebb anyag Mi lehet keményebb a gyé­mántnál — a legkeményebb természetes anyagnál? Pedig van ilyen anyag , ez az anyag nemcsak karcolja a gyémántot, hanem jól bírja az olyan ma­gas hőmérsékletet is, amelynél a gyémánt teljesen elég. Ez a csodálatos anyag, amelynek bor azon a neve, a bornak és a nitrogénnek a vegyülete. A borazont Venters amerikai tudós állította elő a mestersé­ges gyémántok készítésénél al­­kalmazott technológiával, azaz százezer atmoszférát meghala­dó nyomás és több mint 2 ezer fokos hőmérséklet mellett. A borazon kristályok egyelőre még igen kicsik, a homokszem­nél nem nagyobbak. Érthető, nagy szükség van olyan anyag­ra, amely keménység tekinteté­ben nem marad el a gyémánt mögött és amellyel 2500 fokos hőmérsékleten ugyanolyan jól lehet dolgozni ,mint szobai hő­mérséklet mellett. Új orvosság — a szekurenin A Távol-Keleten, Kelet-Szi­­bériában, Észak-Kínában és Mandzsúriában igen elterjedt növény a szekurenega. Az össz­­szövetségi gyógyszer­intézet eb­­ből az igénytelen növényből vonta ki a szekurenin nevű anyagot. A szekurenin kísérleti ellen­őrzése bebizonyította, hogy élén­kíti a központi idegrend­szer munkáját, a légzést, fo­kozza a vérnyomást, és az izomtónust, növeli a szívössze­húzódások erejét, s ugyanakkor nem befolyásolja a szív mun­kájának ritmusát. Emellett a szekurenin csak tizedannyi­ mérgező, mint a strichnin. A szekurenin igen hathatós eszköznek bizonyult számos idegbetegség, az alacsony vér­nyomásban és az általános ki­merültségben szenvedő betegek gyógyításánál. Megfigyelték, hogy a szekurenin jelentősen javítja a betegek közérzetét, fo­kozza munkaképességüket. Ennek alapján a Szovjetunió egészségügyi minisztériuma en­gedélyezte a szekuvenin szé­leskörű alkalmazását a gyógyá­szatban. A gyógyszer mari előállítását most szervezik meg. alagút a La Manche-csatorna alatt­ ­ A világlapok újra írni kezdtek a leghosz­­­­szabb tengeralatti út építéséről, a Fran­­­­ciaország és Anglia közötti szárazföld ötsze­­si kötéséről, mert az angol kormány nemrég ki­­t­jelentette, hogy nem ellenzi többé a La­­ Manche-alagút tervének megvalósítását.­­ Furcsán hangzik, de tény, hogy az angol­­ kormány évtizedekig azon az állásponton volt,­­ hogy ez az alagút veszélyeztetné Anglia bizton­­­­ságát és az elmúlt hetven év alatt készült­­ számtalan tervet konokul visszautasított. [ Most már majdnem bizonyos, hogy meg i­s építik az alagutat, mert a Szuezi Csatornatár­­s­­aság és néhány amerikai tőkés érdeklődik az­­ ügy iránt és hajlandó belefektetni a pénzét.­­ A La Manche-csatorna alatt építendő alap­útról egyébként már a múlt század elején be­­s­­zélni kezdtek. Egy francia mérnök, Thomé de­­ Gamond pedig már 1885-ben részletes tervet­­ is kidolgozott építéséhez, sőt 1875-ben ebből a­­ célból egy francia és egy angol részvénytársa­­­­ság alakult, amely meg is kezdte a munkát és 4 1885-ben csinált egy 500 méteres szakaszt.. De 4 kénytelen volt a munkát beszüntetni, mert az­­ angol sajtó­hadjáratot indított ellene és az an­­­­gol haza ellenségeinek nevezte építőit. Az an­­­­gol képviselőház megijedt a sajtóhadjárattól és­­ visszavonta a már kiadott építési engedélyt.­­ Azóta a csatornaépítés terve többször volt­­ a parlament napirendjén, de a katonai körök­­ ellenállása miatt sohasem fogadták el.­­ A második világháború után a haditech­­­­nika megváltozott, vele együtt a stratégiai fel­fogás, és most sokkal könnyebbnek vélik c­­alagúton keresztül esetleg előretörő száraz­földi csapatok elleni védekezést, mint a külön­böző atombombák és irányított rakéták ellen. Az alagút építésére két tervet dolgoztak ki. Az első egy francia mérnöké, Albert Sartiaux-é, aki Calais-tól Dower-ig egy 35 ki­lométer hosszú, emeletes vízalatti galériát kí­ván építeni, amely 110 méterre feküdne a ten­ger szintje és 45 méterre a tengerfenék alatt. Az eddigi tervek a Dover és Calais közötti egyenes vonalat választották az alagút építé­sére, mert ezen a legkeskenyebb a csatorna. Bestlevant francia mérnök azonban Folks line, és Cap de Gris között akarja építeni, mert itt a tengerfenék szilárdabb és nagyobb biztonsá­got nyújt a víz alagútba szivárgása ellen. Az ő tervei szerint az alagút egyes helyeken 400 méter mélyen feküdne a tenger szintje alatt és hosszúsága kb. 45 km lenne. Keresztmetsze­te nem lenne kerek, hanem tojásdad alakú, benne két emelet. Az alsóm kettős sínpáron futna a villanyvasút, a felső folyosón pedig az autók és egyéb járművek. Naponta kb. 15 000 jármű közlekednék az alagútban. A vállalkozás a mai technikai felszerelés mellett könnyen megvalósítható, csupán 50 milliárd frankba kerül, de ez nem sok, ha arra gondolunk, hogy az algériai háború éven­te 700 milliárd frankjába kerül Franciaor­szágnak. Ma ez könnyebb feladat, mint egykor a svájci Szent Gotthard alagút építése az Alpok alatt, amikor még villanyenergia sem állt a munkások rendelkezésére.

Next