Zalai Hírlap, 1970. augusztus (26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-01 / 179. szám

2930. augusztus 1. Egyperces interjú A Zala megyei Húsipari és Adatforgalmi Vállalat az OTP-vel együttműködve lehe­tővé teszi a háztáji gazdasá­gokban a nagyüzemi sertés­hizlalást. — Mik a feltételek ehhez? — kérdeztük Horváth Zoltán áruforgalmi főosztályvezetőt. — A sertéshizlalásban részt­vevők hitelt kaphatnak az OTP-től állatvásárlásra és épületátalakításra. Mindkét célra külön-külön maximum huszonötezer forintot kaphat­nak. Aki csak vásárlási hitelt kér, annak egy éven belül tör­leszteni kell a felvett összeget, az épületátalakítás hitele pe­dig öt év alatt térítendő visz­­sza. Az OTTP nyolc százalékos kamatra adja a pénzt, ebben azonban úgy segítünk, hogy minden állatra a vásárlási áron felül adunk negyven fo­rintot, ami a kamatot felére csökkenti. A követelmény pe­dig az, hogy minden 1000 fo­rint hitel után egy hízott ser­tést kell adni, amíg a hiteltör­lesztés be nem fejeződik. Az a cél ezzel a sertéshizlalási akcióval, hogy a három éven­ként jelentkező ciklus mélysé­gét csökkentsük, a sertéshús­ellátásban kevésbé érződjön a kedvezőtlen hatása. — Van-e érdeklődés­? — Előzetes felméréseink szerint — de akkor még nem volt részletesen kidolgozva az akció — nyolcvan sertés hiz­lalására lenne vállalkozó. En­nél azonban egészen biztosan több lesz, hízóalapanyagot tu­dunk adni bőven. Azonkívül termelőszövetkezetekbe is kí­vánunk mintegy 1600 sertést kihelyezni, olyan kedvezmény­nyel, hogy az év végi zár­számadást a vásárlás ne ter­helje. — Mikor kezdődik a kihe­lyezés? — Októberben. Húsz—ötven kilós süldőket adunk, amelyek számításaink szerint három— négy hónap múlva elérik a kellő súlyt és elszállíthatjuk őket. Arra ösztönözzük a ház­táji gazdaságokat, hogy épüle­teiket korszerű önetetőkkel, ön­tajókkal szereljék fel, hogy hatékonyabb legyen a hizla­lás. Az felelne meg a vállala­tunknak, ha húsz termelő át­lagosan 25 sertés hizlalására vállalkozna, ami évente 500 hízott sertést jelentene. Újabb akció: Nagyüzemi sertéshizlalás a háztájiban Magyar búza nyerte az orosházi nemzetközi vetélkedőt Hosszabb idő óta évente ren­dez kisparcellás és nagyüzemi nemzetközi „búza vetélkedőt” az Orosházi Új Élet Tsz. Így választja ki a magyar, a szov­jet, az olasz, a francia és más fajták közül a környék talaj - és éghajlati viszonyainak legmegfelelőbbet. Az idén a rendkívül szeszélyes időjárás is komoly erőpróbára” tette a „versenyzőket”, s ezzel külö­nösen jó alkalmat kínált a vá­lasztásra. Figyelemre méltó, hogy a rendkívüli körülmények kö­zött, a „nehéz mezőnyben” a magyar kiszombori búza bizo­nyult a legjobbnak. Holdan­­kénti hozama a kedvezőtlen időjárás ellenére elérte a 22. mázsát, hektolitersúlya pedig 76 kg volt. Mennyiségre ha­sonló termést hozott a szovjet Mirenovszkaja is, de a minősé­ge jóval alatta maradt a Kis­­zomborinak. A szovjet Rajná­­ja és az olasz Leonardo 20 mázsa felett fizetett holdan­­kint. A Bezosztája viszont, amely pedig évek óta országo­san kiemelkedő rekord ter­mést hozott, ezen a tájon most alaposan lemaradt a verseny­ben. Kisparcellán és nagy­üzemben egyaránt jóval húsz mázsa alatt hozott holdankint. Kimagasló eredményeket pro­dukált Orosházán az olasz Libelulla: csaknem 28 mázsát adott holdankint. E „puha” búzát takarmánynak termelik. ZAYJÁI HÍRLAP Hatékonyan megelőzés - kevesebb baleset Mun­kárvédelem a 16-os AKÖV-nél Huszonhárom baleset tör­tént az első félévben a 16-os AKÖV-nél. Ez a szám arra u­tal, hogy a vállalatnál javult a munkavédelmi helyzet. Ugyanis a balesetek miatti munkakiesés az elmúlt év ha­sonló időszakához viszonyítva 12 százalékkal csökkent. Külö­nösen figyelemreméltó a javu­lás, ha a dolgozólétszám ala­kulását is tekintetbe vesszük. A létszám ugyanis 21­11-ről 2202-re emelkedett. — Hogyan sikerült ezté at javulást elérni? kérdeztük Németh Andrástól, a vállalat biztonságtechnikai megbízottjától. — A vállalatnál csak a bal­esetvédelmi előírásoknak meg­felelő gépeket engedünk üze­meltetni. Ez persze önmagá­ban nem elegendő, hiszen „veszélytelen” gép vagy­ szer­szám is okozhat balesetet, ha valaki hozzá nem értéssel, vagy figyelmetlenül nyúl hoz­zá. A rendszeres balesetvédel­mi oktatásokon és a munka­­védelmi filmvetítéseken kívül a tröszt más vállalatainál elő­forduló súlyos baleseteket is­ismertetjük dolgozóinkkal. Ta­pasztalataink szerint ez na­gyon jól bevált módszer, „el­rettenti” a dolgozókat attól, hogy hasonló balesetek áldo­zatai legyenek. Hasznos kez­deményezésnek tartom azt is hogy a tröszt évente munka­­védelmi versenyt hirdet, ami a vállalatok vezetőit is arra ösztönzi, hogy mindent meg­tegyenek a balesetek csökken­téséért. Az Autóközlekedési Tröszt 23 vállalata között az elmúlt évben például az ötö­dik helyet értük el. Ezenkívül a vállalaton belül a négy szol­gálati hely — a letenyei, a zalaszentgróti, a nagykanizsai és a zalaegerszegi — között is folyik hasonló verseny. Ta­valy a zalaegerszegiek lettek az elsők és nyerték a kitűzött hatezer forintot. — Nagyon sok baleset után kiderül, hogy az ok ittasság volt. Mit tesznek az AKÖV-nél az ilyen eredetű balesetek megelőzésére? — A felvilágosító munkán kívül a szállítómunkások négy százalékát naponta szúrópróba­szerűen szondázzuk. Akinél azt tapasztaljuk, hogy alkoholt fogyasztott, azt hazaküldjük, és természetesen az aznapi munkabérét sem kapja meg Ugyanezt a módszert alkal­mazzuk a gépkocsivezetőknél is. Nagyrészt ennek köszönhe­tő, hogy ittasságból eredő baleset ebben az évben még nem fordult elő.­­ Az első félévben mi okozta a legtöbb bal­esetet? — A figyelmetlenség és a­ más vállalatok gépkocsiveze­tői. Az utóbbira hadd mond­jak egy példát. Március 14-én Tallér Ferenc egy héttonnás Skoda tehergépkocsival haladt Keszthely felé az út menet­irány szerinti jobb oldalán, körülbelül 40 kilométeres se­bességgel. Szembe jött vele egy személygépkocsi, ugyan­csak szabályosan. A személy­­gépkocsit 70—80 kilométeres sebességgel akarta előzni a Vas megyei Építőipari Válla­lat ZIL típusú tehergépkocsija. Amikor a sofőr látta, hogy az előzést a Skoda akadályozza, hirtelen fékre lépett, és a ZIL hátsó része az AKÖV kocsija elé csúszott. Az ütközés kö­vetkeztében a Skoda kormá­­nyozhatatlanná vált, és egy útmenti gesztenyefának ro­hant. A gépkocsivezetőt esz­méletlen állapotban, a mel­lette ülő menetirányítót pedig bokatöréssel szállították kór­házba. A gépkocsi úgy meg­rongálódott, hogy ki kellett selejtezni. A balesetért kizá­rólag az építőipari vállalat gépkocsivezetője okolható. Eh­hez hasonló baleset négy íz­ben fordult már elő a félév alatt. A figyelmetlenségből eredő balesetek ugyancsak vezető helyet foglalnak el a statiszti­kában. Egy gépkocsivezető pél­dául a vezetőfülkéből való ki­szálláskor nem nézett a lába alá és egy szennyvízcsatorna aknáján lévő vasrostélyra lé­pett olyan szerencsétlenül, hogy eltört a bokája.­­ A balesetvédelmi sza­bályok megszegése nem szerepel a sérüléseket előidéző okok között? — Sajnos előfordul, hogy­ egyesek, bár tudják, hogy mit szabad tenni és mit nem, mégis megszegik az előíráso­kat. A vállalatnál dolgozók­nak nagyon sokszor elmond­tuk már, hogy munka közben veszélyes a karóra, gyűrű és nyaklánc viselése, ennek elle­nére néhányan hiúsági kér­­■dést csinálnak belőle, vagy nem veszik komolyan, hogy­­ezek hordása balesetek forrá­sa lehet. Nemrégiben például az egyik gépkocsivezető segí­tett leadogatni az ételszállító edényeket a platóról, s utána a kocsi szélébe kapaszkodva ugrott le. Az ujján lévő kari­­kagy­űrű beleakadt valami­be és a sofőrnek eltépte az ujját. — A baleset miatt táp­pénzes állományba ke­rülők mikor kaphatnak kártérítést? — Természetesen csak ak­kor, ha a dolgozó vétlen volt, ha a baleset bekövetkezéséért nem terheli felelősség. Ilyen esetekben nemcsak a táppénz és a kereset közötti különbsé­get fizeti ki a vállalat, hanem az esetleges anyagi kárt is megtéríti. Szeretnénk, ha az idén a tavalyinál jóval keve­sebb esetben kellene kártérí­tést fizetni — természetesen a balesetek csökkenése követ­keztében — fejezte be a vál­lalat biztonságtechnikai meg­­bízottja. Átadás: decemberben köztudott, hogy Zalaeger­szegen, a Páter-dombon új nö­vényvédő állomás épül. A mintegy 15 milliós költséggel létesülő objektum — mint azt a napokban Nagy Bálint, a Mezőgazdasági és Élelmezés­ügyi Minisztérium növényvé­delmi főosztályának vezetője elmondta — a legkorszerűbben felszerelt megyei intézmény az országban. Átadására elő­reláthatóan decemberben ke­rül sor. A kivitelező, a Zala megyei Tanácsi Építőipari Vállalat eddigi munkája ki­elégítő biztosítéknak látszik e dátum betartására. A főosztályvezető zalai lá­togatása során vetődött fel az az elképzelés is, hogy a zala­egerszegi állomáson belül lét­re kívánnak hozni egy gesz­­tenye-növény­védelmi labora­tóriumot, ami az egész ország­ban szükséges vizsgálatokat el­végezné. Ugyancsak az állomá­son belül terveznek elhelyezni egy növényvédőszer-marad­­vány­vizsgáló laboratóriumot is. Jelentős mértékben hozzájá­rul majd a színvonalasabb növényvédelmi munkához az előrejelző szolgálat megerősí­tése, a géppark korszerűsítése, s a körzeti felügyelők közle­kedési lehetőségének javítása. Szakaszosan adják át az építők Zalaegerszeg legnagyobb lakóépületét, a Kossuth utcában épülő 126 lakásos szalag­házat. Az első turnusban 49 lakás átadására már a közel­jövőben sor kerül. A továbbiakban szeptemberben 28, az év végén pedig 49 lakás lesz beköltözhető. (Kiss Ferenc felvétele) Növekszik az igény Gondok és eredmények a „Patyolatnál”4 Jól sikerült az első félév a Zala megyei Szolgáltató Vál­lalatnál, legalábbis ami a ter­melési eredményeket illeti. Mindenekelőtt említést érde­mel, hogy az idén az első fél­évben 411 mázsával több ruha­neműt mostak, mint az el­múlt év hasonló időszakában, s az 1969 első félévi 2 millió 395 ezer forint helyett 2 millió 765 ezer forint termelési érté­ket értek el. A jó eredményekhez hozzá­járult a gyorstisztító szalon működése, a Balaton melletti üdülők jelentkezése, de álta­lában nő az igény a vállalat szolgáltatásai iránt. A jó eredmények ellenére gondokkal is küzdenek a Szol­gáltató Vállalatnál. A termelés színvonalának javítása céljából az első fél­évben üzembehelyeztek egy gőzkalandert. A berendezés, sajnos — legalábbis ami a mi­nőségi munkát illeti — nem váltotta be a hozzáfűzött re­ményeket. A már korábban beszerzett­en üzembeállított berendezésen is konstrukciós változtatásokat hajtottak vég­re, hogy megfelelő minőségű munkát nyújtson. Ez a beren­dezés azonban még garanciá­lis idő alatt áll, így saját szak­embereik nem nyúlhatnak hozzá, a szállító pedig több­szöri sürgetés ellenére sem tesz eleget kötelezettségének Meglehetősen nehéz helyzet­ben van a kanizsai üzem a szennyes ruhák tárolását ille­tően is, s a vízhiány is nehe­zíti a munkát. A meleg nyári napokon — különösen a dél­utáni órákban — egyrészt üzemi vezeték szűk kereszt­­metszete, másrészt a vízmű csökkentett szolgáltatása miatt gondot okoz a mosáshoz szük­séges víz biztosítása. Az elmúlt félév során prob­lémát okozott a klór, valamint a mosáshoz nélkülözhetetlen zsíralkohol és más fontos anyagok beszerzése is. Egy másik rendszeresen visszatérő gond a munkaerő­hiány. Ha jönnek is dolgo­zón­, a nagy melegre, a túl­zott igénybevételre való hi­vatkozással gyorsan búcsút mondanak a vállalatnak. A napi feladatok ellátása mellett fejlesztéssel is foglal­kozik a vállalat. A folyamat­ban lévő beruházások mellett, rekonstrukcióra 2 millió fo­rint áll rendelkezésükre Meg­történt, a Magyar utca 88. szám alatti telek kisajátítása, ahol kazánház, garázs, majd a tervek szerint 1971-ben új vegytisztító üzem épül. A régi üzem rekonstrukciója során kialakítottak egy új expedíciós helyiséget, folyamatban van : gőzkalander és mosodai helyi­ség klimatizáló berendezései­nek felszerelése, a minőségi munka és az elcserélődés meg­akadályozása céljából ruha­tároló lakkokat rendeltek, s a közeli napokban felállítják azokat. A Szolgáltató Vállalat az egyre növekvő igényekkel igyekszik lépést tartani, é­s mint az első félévi adatok bi­zonyítják, igényben sincs hiány. 3 Döntött a CB! Egy intézkedés margójára E KÉT BETŰ — GB — a kormány Gazdasági Bizottsá­gának közismert rövidítése mindig valamilyen fontos, a népgazdaság egészét érdeklő kérdés elhatározásánál kerül szóba. A gazdasági csúcs­szerv intézkedéseit általában két csoportba lehetne osztani, egyrészt a nagy beruházások, az ország pénzügyi mérlegét meghatározó építkezések, mo­dernizálások, elképzelések ala­pos megvitatása és utána azok jóváhagyása, másrészt pedig nagyon is mai, a jelenhez kap­csolódó tennivalók elhatáro­zása. A Gazdasági Bizottság leg­utóbbi szigorú intézkedéseinél mindkét tényezővel találko­zunk. Célja: a vasúti kocsi­fordulók meggyorsítása. A ha­tározat augusztus 15-én lép életbe és a tervek szerint 1971. február utolsó napjáig lesz ér­vényben. Ez az intézkedés az ország egész szállítási érrend­szerét érinti és a hosszú ideje húzódó és egyre jobban hal­mozódó gondok után indokolt a szigorú utasítással kötelezni a vállalatokat gazdasági ké­pességeik jobb kihasználására. A KORMÁNY lep­­bbi ülésszakán az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke megállapította, hogy „az el­mulasztott és késedelmes ra­kodások miatt mind nagyobb nehézségbe ütközik az áruszál­lítás zavartalan lebonyolítása, a fuvaroztatók igényeinek ki­elégítése”. Régi igazság, hogy az egykori őszi csúcsforgalom már egész éves csúcsforgalom­má vált, amely megfeszített munkát követel elsősorban az Államvasutaktól. Mind több és több tehergép­kocsira, vasúti kocsira és gyors kirakodásra lenne szükség. Mégis: az eddigi vizsgálatok sorozatosan azt bizonyítják, hogy a rendelkezésre álló ko­csiparkot sem használják ki eléggé a vállalataink. Hosszú napokon át vesztegelnek a va­gonok, kirakodásra vár az áruk garmada. Túlnyomórészt — állapítja meg a GB — a vasúti kocsikba kedd és pén­tek között a nappali órákban rakodnak. Ezért a kocsipark kihasználása egyenlőtlen. Azonban a megnövekedett fel­adatok nem engedik meg ezt a pazarlást, hiszen mi más len­ne, ha nem pazarlás a „pihe­nésre” ítélt vagonok végtelen sora. Különösen élesen jelent­kezik ez most, amikor meg­kezdődött a földekről a ter­més betakarítása, ugyanakkor ezzel egyidőben megfeszített ütemben folyik az árvíz okoz­ta károk helyreállítása is. Sokan nem is­merik fel, hogy — a közösségen túl — önma­guknak is ártanak akkor, ami­kor nem rakják ki a lehető leggyorsabban és szabadítják fel mielőbb a vasúti kocsikat, ugyanis a mai kocsi visszatar­tóból könnyen lehet holnap kocsira­ váró. S akkor viszont mindenki felháborodik, hogy miért nem kap időben és ele­gendő vagont! TERMÉSZETESEN eddig is kellett a visszafogott vasúti járműért büntetést fizetni, saj­nos — keveset!... Így megér­te a fuvaroztató vállalatoknak, hogy a lassúbb kézi­ rakodás­sal végezzék el a munkát, mintsem, hogy gépesítsenek. Pedig a jövő: mindenképpen a gépesítésé!... A MÁV már régen felismerte, hogy a ra­kodás gépesítésében nagy tar­talékok rejlenek. Tett is en­nek érdekében. De a modern ipar egyik jellemzője éppen az, hogy csak akkor igazán hasznot hozó, ha valamennyi érdekelt azonosan gondolko­dik és főleg azonosan cselek­szik. A Gazdasági Bizottság mos­tani szigorú intézkedése — a gazdasági ösztönzőkkel, illetve szankciókkal — a régi szem­lélet megváltoztatására törek­szik. A jövőben nem lesz kifi­zetődő a fuvaroztatóknak „üdültetni”, raktárként hasz­nálni a vagonokat, mert mi­nél többet állnak kihasználat­lanul a vasúti kocsik, annál többet kell fizetni. Méghozzá hatványozottan, így az érde­keltek gazdasági eredményeit, most már a nyereségét, pré­miumát is meghatározva, hogy milyen gyorsan tudják útjára bocsájtani a nagyon, várt vas­úti járműveket. A progresszíven növekvő kocsiálláspénz, a nehezen meg­szerezhető és egyre többet kö­vetelő segédmunkás az egyik odalon, a gépesítés a másik ol­dalon. A képlet megoldása, természetesen, bármennyire is magától értetődő nem köny­­nyű feladat. De minél később kezdünk hozzá, annál nehe­zebb lesz. Hazánkban jelenleg több, mint egymillió ember foglalkozik anyagmozgatással. A rakodás, az anyagszállítás gépesítése — figyelembe véve az országos munkaerő mérle­get — nem egyszerűen rész­kérdés, hanem az ország egé­szére kiható gazdasági té­nyező ! BÁR A SZIGORÚ intézke­dést pillanatnyilag átmeneti­nek szánták, csak egy fél esz­tendőre szól, mégsem árt a jö­vőbe pillantani, mert ennek az intézkedésnek a hatása is fi­gyelemreméltó lehet. A fegyel­mezett áru­rakodás megszoká­sa, a gépesítés megkezdése, az áruforgalom zavartalan lebo­nyolítását szolgáló gazdasági ösztönzők érvényesítése a jö­vőre is kihat, elősegítheti a következő évek kevesebb gonddal járó, mindig többet követelő áruszállításának vég­rehajtását. B. I.

Next