Zalai Hírlap, 1972. augusztus (28. évfolyam, 179-205. szám)

1972-08-01 / 179. szám

­012. augusztus 1. A szakmunkástanuló olcsóbb? Közel harminc autó-motor szerelő végzett az idén a Vo­lán 16. zalaegerszegi telepén, de alig több, mint egyharma­­dát tudták ott tartani foglal­koztatási nehézségek miatt. (Jelentősen visszaesett az épí­tőanyagszállítási igény, áll a teherkocsi park egy része, így kevesebb a munkaalkalom, de nincs létszámkeretük se.) A vállalat utánjárása révén további 9 kezdő szakmunkás elhelyezkedését biztosítani tudták egy másik egerszegi ennél, hét-nyolcnak a dol- Tonban így is függőben :1. beiskolázási időszakban i ,y valósággal „vereke­dett” néhány cég a szakmun­kástanulókért. A tanácsi út­építők, a zalaegerszegi ÁG és a bútorgyár például összesen 10 fiatalt kért — de nem ka­pott. A városi tanács munka­ügyi főelőadója feltárcsázta e három egységet, gondolván: ahol tanulóra szükség van, ott végzett szakemberre még inkább. — Nekünk csak ipari tanuló kell — hallhatta csalódottan a szinte egyönte­tű válaszokat, nem tudván se­gíteni így a 7—8 fiatal embe­ren. Ez az eset — mint más ta­pasztalatok is mutat­ják — egy egyre gyakrabban felbukkanó és nagyon elítélendő szemlé­let bizonyítéka, amely emígy szól: „Csak nem veszünk fel drága pénzért szakmunkást, amikor az ő munkáját szinte potom költségért egy tanuló is jól megcsinálja?!” És ez kezdődhet elölről — háromévenként. Az új szakmunkástörvény nem írja elő, hogy az adott helyen végzett tanulókat kö­telesek megtartani, állomány­ba venni. A hasonló esetek azt mutatják, hogy nemcsak, hogy a tanuló nem választ­hatja meg mindig munkahe­lyét, hanem szélnek is ereszt­hetik a szakvizsga után, ha nem fér ilyen vagy olyan ok­ból a létszámkeretbe. (Kér­dés: vajon milyen tervszerű jónéhány vállalatnál akár a középtávú munkaerő gazdál­kodás is?) Tehát a frissen végzett szakmunkás jogi és érdekvé­delme nem túlságosan bizto­sított — amit alkalmasint ki is használ néhány munka­hely. Szükséges mihamarabb megoldást keresni, hogy az ilyen és hasonló esetek ne ismétlődhessenek meg. L. J. ZALAI HÍRLAP Kombájnnal, fűkaszával, kézi szerszámokkal Aratás Bocskait — Kínlódás ez, nem aratás — mondja a traktor­ról lelépve Papp Antal. — Ezzel a kilenc hold roz­­­zsal már lassan egy hete győzkö­dök a fűkaszával. Még így is nehéz, nem ám kom­bájnnal. De hány­szor kergetett le innen az eső... Amit rendre vá­gót a múlt napok­ban a fűkasza — ha egyáltalán ne­vezhető rendnek a kasza növény — vasvillával for­gatják, hogy gyor­sabban száradjon, könnyebb legyen a kombájnok dolga. Ez a tábla alapo­­­san próbára teszi a bocskai terme­lőszövetkezet ara­tóit, pedig itt ho­mokos a talaj, itt kevésbé süllyednek a gépek. Vagy mégis? Odább az egyik SZK—4-es, miközben felszedi a levágott gabonát, mélyre ássa magát a földbe. Hiába a vezető pró­bálkozása, nem tudja „kiemel­ni” gépét. A férfiak igyekez­nek segítségére. Vállaikat a gépnek feszítve nyomják a masinát, miközben erőlködve bőg a kombájn motorja. Több­szöri „hórukk” után sikerül, a gép megszabadul a talaj fog­ságából. A másik SZK—4-es annál simábban halad előre. — Ezt dupla kerékkel üze­meltetjük — mutat Sejber Já­nos, a tsz elnöke a folyama­tosan dolgozó kombájnra. — Csak ez jelenthet megoldást. Nálunk sok a lapos terület, ahol alaposan beázott a ta­laj, így négy kerékkel vala­hogy csak megbirkózik. Még van két tartalék kerék, azt a másikra szereljük fel. — Könnyebb így nekem is, meg talán a motornak is — mondja Marics Ferenc, a dup­­lakerekű kombájn vezetője. — Reggel, mielőtt elkezdtem itt a munkát, kipróbáltam a kerek­ben. A hátsó kerekek nem lát­szottak ki a sárból, de azért ment a gép. A fűkaszával dolgozó trak­toros közben folytatja a mun­kát. Néhány méternyit vág az összekuszált, gyomos gaboná­ból, aztán hátra tolat. Elakadt a gazban a kasza. A traktort követő fiú vasvillával meg­szabadítja a vágószerkezetet a gyomtól, s csak ezután foly­tathatja a gépész a munkát. Nem sokáig. Újra ismétlődik az előbbi, s így megy ez amíg csak le nem fogy a gabona. — Azért is hoztam magam­mal a fiamat, hogy segítsen — mondja Papp Antal. — Kü­lönben, nekem kellene állan­dóan le- és felugrálni a trak­torról. — Nem sok van ebből már hátra, csak folytassa türelme­sen — szól a traktoroshoz az elnök. — Valamit azért sike­rül belőle megmentenünk. — Ennek már mindegy m­int lemondóan Nith Ferenc főagronómus. — Annyi biztos, hogy ebből nem lesz kenyér. Takarmánynak még levehe­tünk holdjáról nyolc mázsát. Igaz,­­ezt inkább a tagoknak szántuk tetőfedő­­ zsúpnak. Most itt maradt a nyakunkon. Nagyobb baj az, hogy a bú­záink se néznek ki jobban. — Ha nem javul az időjá­rás, magunk se tudjuk mi lesz a gabonáinkkal. Már így is nagy a veszteségünk — mond­ja az elnök. — Legalább 150 hold búzánkon áll a víz. Hogy mikor lehet ott aratni, azt jó lenne tudni. — Ilyen aratásra nem em­­l­­ékszem, pedig közel járok az ötvenhez — mondja a trakto­ros. — Volt ugyan olyan esz­tendő, amikor a kepekben le­vő gabona kicsírázott, de ilyen... Már kezdem unni a kaszálást. Két hónapja mást se csinálok. Amint végeztem a réttel és a pillangósokkal, kö­vetkezett a repce. Azzal sem bírt a kombájn. Most meg itt a gabona, aztán a sarjú fű kö­vetkezik. Érthető a traktoros, de min­den arató panasza. Nehéz ara­tás az idei. Kitartó munkára van most szükség, az ő helyt­állásuk még valamit segíthet a károk enyhítésén. N. F. Fűkaszával vágják az összekuszált gabonát, s a kombájn csak ezután jöhet felszedni a rendről a növényt A betongallérok következnek Fontos szakaszhoz érkezteti a bazitai tv-torony építői Gyakran elhangzik a kérdés a zalaegerszegi emberek egy­más közötti beszélgetéseiben: „Mit tudsz a bazitai tv-torony­­ról?” Hozzáteszik, hogy fel­nézve a dombtetőre nem lát­nak mozgást a torony körül, talán leállt a munka? Egyáltalán nem — erről a helyszínen győződtünk meg, ahova együtt mentünk el Bauer József főépítésvezető­vel és Gyöngy Zoltán építés­­vezetővel. Elmondták, hogy most a legkényesebb feladat következik: a magasban kell ráépíteni a toronytestre azt a három betonkörgallért, ame­lyek közül kettő az adótermet tartja, a harmadik pedig a jégvédő tető lesz. Ehhez a magasba kívülről kell felhúz­niuk egy hatalmas platót, amelyről a toronytörzsbe ágyazzák a vasgerendákat, majd az egészet bebetonozva kialakul a körgallér. Láttuk, hogy a 210 mázsás hatalmas plató emelésre kész állapotban­ nyugszik a torony­test körül a „földszinten”. A felhúzást akadályozó külső feljárót csaknem teljes egé­szében elbontották, két nap múlva a még hátralevő 4—5 méteres csőváz is eltűnik. A toronytest belsejét kitisztítot­ták a baleset során összezúzóz­ort, vas- és faanyagoktól, megépítették a liftet tartó vas­szerkezetet, erre építették rá azt a belső feljárót, amin fel­jutnak a torony tetejére. A most következő két­há­­port" hét fő feladata az, hogy a szerelőplatót tartó három nagy csörlőszerkezetet felszállítsák, rögzítsék, s befűzzék az eme­lőköteleket. Közben kell felül­vizsgálni a szerelőplatót és a használatával kapcsolatos tech­nológiai javaslatot, amely az emelésre, a rögzítésre, a to­vábbi mozgatására, illetve a közgallérok építésének mi­kéntjére vonatkozik. Az Álla­mi Építőipari Vállalat eljut­tatta a ZALATERV-hez az egész dokumentációt, erről né­hány napon belül döntés szü­letik. Valószínűleg a műegye­temet kéri fel a ZALATERV a függőállvány felülvizsgálatára és a technológia alkalmazásá­nak jóváhagyására. Gyors dön­tést remél az ÁÉV, hiszen a munka folyamatossága ettől függ. Az építkezés további üte­méről elmondták, hogy ez év­ben két erkélyt­­ tudnak elké­szíteni: a jégvédő tetőt és az alatta levőt. Felülről lefelé kell haladni a munkával,­ ame­lyet erősen befolyásolhat az időjárás. Viharos, szeles idő­ben, esőzéskor nem lehet fent dolgozni. A vállalat mindent megtett a munka biztonságos végzéséhez, a szükséges beren­dezéseket beszerezte, az építő- és szerelőmunkásokat felké­szítette, a technológiát kidol­gozta. Az építkezési anyagok hiány nélkül a helyszínen van­nak. Mint megtudtuk, az alvál­lalkozók pontosan teljesítik kötelezett ségiket, csak a nyí­lászáró szarkertek gyártása nem kezdődött még el. Az épü­letgépészeti munkákkal az ÁÉV időben elkészül­t hal- e­lőttük a két építésvezetőtől. Véleményük szerint ez évben mintegy másfélmillió forint­­ értékű munkát tudnak elvé­gezni a torony építésénél. A ZALATERV-től azt is megtud­tuk, hogy az építkezés továb­bi üteméről, a jelenlegi hely­zetről, a kivitelezés további részleteiről minden érdekelt fél bevonásával rövidesen koo­perációs megbeszélésen egyez­tetik a véleményeket és a le­hetőségeket. A hároméves terv első napja 1­947. augusztus 1-én a Ganz Hajógyárban gyű­lést tartottak, melynek végén jelképes kapavágással indí­tották meg a leégett hajó­üzem újjáépítését. Ezzel az aktussal, 25 évvel ezelőtt, megkezdődött hazánkban a hároméves terv végrehaj­tása. A hároméves terv ponto­san egy évvel a forint szüle­tése után kezdődött. A terv­­készítést a Magyar Kommu­nista Párt III. kongresszusa kezdeményezte: „Iparunk, közlekedésünk és mezőgazda­ságunk újjáépítésére és fej­lesztésére hároméves állami tervet kell kidolgozni...” A terv nehéz politikai har­cokban született, hiszen egyeztetni kellett a kommu­nista párt elképzeléseit, cél­jait a kormányban résztve­vő koalíciós partnerekkel, s ne feledjük, akkor még a­­szélesebb körű államosítások, a „fordulat éve” előtt vol­tunk. Idézzük e harc részleteit: Az MKP tervjavaslata ké­szült el elsőnek, a Szociál­demokrata Párttal 1947 feb­ruárjában egyeztették a ter­vet. A Nemzeti Parasztpárt csak agrártervet készített, hamarosan ezt is egyeztették a két munkáspárt javaslatá­val. Annál hosszabb volt a huzavona a Kisgazda Párt terve körül, végül is 1947. május 11-én a koalíció párt­jai megállapodtak a részle­tekben, majd ezt követőleg az országgyűlés törvénybe ik­tatta a hároméves tervet. Mit is irányzott elő az első népgazdasági tervünk? Azt, amit a dolgozók vártak: a háborúban elpusztult gazda­ság teljes helyreállítását, a háború előtti termelési szín­vonal elérését, a munkanél­küliség felszámolását, az or­szág gyors gazdasági és kul­turális felemelkedését. A tör­vény kimondta, hogy minden magyar állampolgár köteles „a tervet végrehajtani és a rendelkezésre álló anyagi és szellemi erőket a terv szolgá­latába állítani”. A célok nagyok voltak. Csak mutatóba: Az 1946— 47-es költségvetési évben 14,7 milliárd forint volt a nem­zeti jövedelem, az előirány­zat pedig az 1949—50-es esz­tendőre 27,5 milliárd forint­ra nőtt. Ennek érdekében az 1947—48-as 1796 millió fo­rinttal szemben 1949—50-re 6585 millió forintot irányoz­tak elő a b­eruházásokra. S ami a leglényegesebb, — is­mét idézzük —: „A három­éves terv megvalósításának utolsó évében a dolgozók ke­resete a mainál 80 százalék­kal magasabb szintet fog el­érni.” A munkásosztály, a dolgo­zók a tervet nagy lelkesedés­sel fogadták, és áldozatké­szen dolgoztak megvalósítá­sáért. Ezért, hogy 1949 vé­gén — három esztendő he­lyett két év és öt hónap telt csak el —, az illetékes kor­mányszervek azt jelentették, hogy a terv minden fontos előírása valóra vált. Nem­csak újjáépítettük az orszá­got, hanem a háború előtti utolsó békeév színvonalánál magasabbra is emelkedett a magyar népgazdaság teljesí­tőképessége. és ősi idők voltak. A ter­vezőknek és a tervek végrehajtóinak egyaránt. Az azóta eltelt évtizedekben, népgazdasági terveink telje­sítése nyomán, ha nem is zökkenők nélkül, lelkesítő győzelmek és tanulságos ku­darcok közepette, leraktuk a szocializmus gazdasági alap­jait, megváltozott a társada­lom és az ország arculata, szorgalmas népünk a szocia­lizmus teljes felépítésén mun­kálkodik. B. .T. Teljes kapacitással... Főszezonban a kanizsai ostyaüzem­ben Kint az utcán kellemesen langyos az idő, a kanizsai ostyaüzemben viszont most is kánikulai hőmérséklet fogad. Az ostyasütő gépek ontják a meleget. Napi egymillió tölcsér A folyosókon dobozhegyek, a termelőrészben a sütőgépek során kéken sziszeg a gázláng. A kosarakba hulló tölcséreket fürge kezek rögtön egymásba rakják, dobozolják. — Minden talpalatnyi he­lyet ki kell használnunk —­ mutat körbe Ács József üzem­vezető —, hogy eleget tehes­sünk a megrendeléseknek. A termelés napi egymillió töl­csér, s természetesen ezen kí­vül más termékeket is gyár­tunk. Megtudom, hogy az ország 80 százalékát a kanizsai üzem látja el fagylaltkosárral. Így érthető, hogy most a főszezon­ban szinte minden percet ki­használnak, s ez szó szerint értendő. A munka ugyanis is­mét három műszakban folyik. Vajon mit szólnak az „is­­mét”-hez a dolgozók? — Tavaly ősszel úgy határo­zott a vállalat vezetősége, hogy megszüntetjük a három mű­szakot — tájékoztat Ács Jó­zsef. — Hogy mégis vissza­állítottuk, ez nem vállalati, hanem elsősorban országos ér­dekből történt. A vállalat úgy segített, hogy Az osztrák gyártmányú sü­­tüautomata már külsejében sem hasonlít a többi sütőgép­hez. Vajszínű burkolata nem­csak a szemnek kellemes, de felfogja a hőt is, ami a sütő­nek legnagyobb ellensége. Ke­zelése könnyű. A massza be­töltése, a sütés,­ a kiszedés em­beri kéz érintése nélkül tör­ténik, csupán a meghatározott számú tölcséroszlopokat kell leszedni, dobozba rakni.­­ Ez a gép más masszát kíván, tömörebb, tartósabb kosarat süt, s ez nem ázik át könnyen. Emellett a tölcsérek szociális intézkedésekkel, bő­séges tea és hűsítőital ellátás­sal, többszöri zuhanyozási le­hetőséggel könnyít a nők mun­kakörülményein. A­­ műszak, a zsúfoltság miatt felborult rend mellett a fokozott termelés jót is hozott. A vállalat vehetett egy új automata gépet, amely viszont könnyebb munkát, jobb mun­kakörülményeket teremtett. ao­hatók. 800 darab helyett 1500 fér egy dobozba, s így jelentős a dobozmegtakarítás. Higiénikusan felfogható az úgynevezett ,,nokedli”, a le­hullott fölösleg, ezt újra fel lehet dolgozni — ecseteli az automata előnyeit az üzemve­zető. Az ,,okos”­gép 10 hagyomá­nyos­­sütőgép munkáját végzi el, naponta 200 ezer tölcsért süt. Hamarosan az egész or­szág megismeri e terméket. Amikor a Budapesti Nem­zetközi Vásáron kiállított automatát megvásárolta a vál­lalat, úgy tervezték, hogy a régi gépeket fokozatosan ki­selejtezik. A megrendelések tömege miatt azonban egyelő­re ezek is dolgoznak még. Az üzem korszerűsítése egy­re gyorsabb ütemű. Folyama­tosan érkeznek a modern, nagyteljesítményű berendezé­sek, masszakeverő, krémkeve­rő gépek és nemrég vásárol­tak egy csomagológépet is, amely hamarosan szintén üze­mel. Az új gépek hozzáértő szak­munkásokat kívánnak. A vál­lalat jóelőre gondoskodik a szakmunkásképzésről, s egyre többen sajátítják el a korszerű gépek kezelését, amelyek mind több itt dolgozó nőt kímélnek meg a fizikai munkától, s ta­lán a három műszaktól is... — Persze ehhez a megrende­lők is hozzásegíthetnének — jegyzi meg búcsúzóul az üzem­­vezető —, ha ütemesebben szállítanák a rendelt árut,­­ így nem kellene most, a fő sze­zonban ennyire „hajtani”. Túri Mária Korszerű gép — jobb minőség A KÉV megkezdte a zalaegerszegi Erkel Ferenc utca hosszabbításaként megnyitásra ke­rülő új útszakasz alapozását megelőző földkiemelési munkálatokat. Az új útszakasz meg­értésével korszerű utat van a nemrég végleges átadásra került 156 lakásos OTP lakótelep.­­ T.,a SzI a véte!­a)

Next