Zalai Hírlap, 1976. február (32. évfolyam, 27-51. szám)

1976-02-01 / 27. szám

ZALAI BÍRLAP Rövidesen újabb lakkokat adnak át a zalaegerszegi KISV lakótelepen. A Zala megyei Atlan­i Építőipari Vállalat szakemberei a képen látható két 28 lakásos épület hiány- $l Pármaílan, valamint a környezet parkosításán és járdáosításán dolgoznak. Az OTP informá­­ciója szerint február második felében sor kerülhet a beköltözésekre. 360 millió forintos feladat a Zalaegerszegi Közúti É­pítő Vállalat idei programjában A Zalaegerszegi Közúti Épí­tő Vállalat idei 360 millió fo­rintos termelési terve 30 mil­lióval több a tavalyinál Eb­ből a KPM megrendelésére 305 millió, a termel­őszövetke­­zeteknek 7 millió, a tanácsok­nak 34 millió, egyéb megren­delésre 14 millió forint ér­tékben végeznek munkát. A vállalat tevékenysége több megyére terjed ki, Za­lában az idén 207 millió, So­mogyban 30, Vasban 33 és Veszprém megyében 88 millió forint értékű munkát kell el­végezniük. A KPM Veszprém megyei Közúti Igazgatósága megrendelte egy, a megyén­ket is érintő út építésének a folytatását Az idén a 75-ös út alsópáhoki csomópontjá­nak kialakításán kívül a Za­laegerszeg—hévizi út aszfalto­zását végzik el. A vállalat két keverőtelepe az idén 330 ezer tonna aszfalt­anyagot készít, mellyel tovább folytathatják az aszfaltszőnye­gezési programot Az idén is a burkolatmegerősítések adják majd a legtöbb munkát a gép­park jelentős részét ezekre a munkahelyekre vezénylik. Sü­meg—Zalaegerszeg között, mintegy 52 millió forintos költséggel a megyehatárig kap új felületet az út. A 75­03 úton a tavaly megkezdett mun­­­­ka folytatódik. Hernyóktól kö­zel az országhatárig jutnak el az útépítők. A hídépítők legjelentősebb munkája a 11 millió forintba kerülő zalaegerszegi vasúti felüljáró határidőre történő befejezése lesz. 4—6 méter nyílású hidat építene­k Csá­­fordon, Újudvaron és Csömö­­déren. A községi tanácsok megren­delései alapján több helyen korszerűsítik a már meglévő utakat, vagy újakat építenek. Az eddigi megrendelések alap­ján Zalalövőn, a Somogyi Bé­la és a Béke utcákat, Teskán­­don a Rákóczi utcát, Gellén­­házán az Ifjúsági és a Petőfi utcákat, Rédicsen a Sugár ut­cát, Lentikápolnán a Jókai és a Kossuth utcákat, Pákán a Rákóczi utcát építik át, Diós­kálón 400 ezer, Nagykanizsán 1 millió, Zalakaroson 1,5 mil­lió, Garaboncon 1 millió fo­rint nagyságrendű munkát vé­geznek. Mindezen kívül Letenyén a Hungarocamion részére leálló­helyet, a zalaegerszegi hűtő­házhoz bekötőutat építenek, a DKFV megrendelésére a Gel­­lénháza—Sárhida közötti utat is felújítják! központi irodában dőltek, s dőlnek el ma is. Egy év után elmondható, hogy megbirkóztak a felada­tokkal, annak ellenére, hogy például a szántóföldi termelési szerkezet meglehetősen kusza volt. Az egyesüléskor ugyanis örököltek 1200 hektárnyi üres területet, amelyet zabbal, őszi és tavaszi árpával, Triticale­­val s más aprómagva­kkal vetet­tek be. Ősszel már okosan ter­veztek: a szántóföldi termelés fő profiljaként a kenyér- és takarmánygabona-termesztést jelölték meg, összesen 866 hektárnyi búzát vetettek, va­lamint 110 hektáron repcét, 43 hektáron pedig őszi takar­mánykeveréket. A közös gazdaság egyéves bruttó árbevételét 63 millió forintban határozták meg. Legtöbbet produkáló ágazat — a tervezett évenkénti 23 millió 851 ezer forinttal — az állat­­tenyésztés. Ennek a tejtermelés eléggé kis hányadát képezi, hiszen eredményeik — tehe­nenként évente kétezer liter tej — alapos javításra szorul­nak. Kedvezőbb a helyzet a hízómarha-értékesítésnél, ta­valy 209 állatot szállítottak exportra. A növénytermesztés, a jégverte, gyengén termő ga­bonából származó 2 millió 800 ezer forintos kiesés folytán nem hozta a konyhára a várt 15 millió 700 ezer forintos bruttó árbevételt az elmúlt évben, szerencsére, a kukori­ca eladásából származó jöve­delem kiegyenlíti ezt. Előnyös volt! Mi hát a jövő útja? Hogyan fogalmazható meg az egyesü­lés haszna? Mire törekednek a következő években? Ezekre a kérdésekre Könczöl Jenő, a termelőszövetkezet elnöke vá­laszolt . Elsőként talán az egyesü­lés hasznáról: 1975 elején az alapmunkadíj megállapításá­nál a legjobban fizető szent­­lászlóiakhoz igazodtunk, a másik két szövetkezetben dol­gozóknak tehát feltétlen javu­lást hozott. Annak révén, hogy összedobtuk mindenünket, előtérbe kerülhetett a gépesí­tés, az arató-betakarító-vető komplex brigádok, az egység­­be tagosított táblákon köny­­nyen, gyorsan végezhettek a kampánymunkákkal. Egysze­rűsödött a termelési szerkezet: a talajadottságokhoz igazodva egy-egy határrészen olyan nö­vényfajtát termesztünk, amely optimális, gazdaságos. Hátrá­nyokkal is járt a társulás, ez természetes. Emiatt többet kell beruházni, amott szorítani kell a nadrágszíjon, míg azo­nos feltételeket teremthetünk. Az emberek olykor még ber­zenkednek, emlegetik a régi dolgokat. Végülis: egy év telt el, ám szörnyen hosszúnak tű­nik. 3 millió 300 ezer forintért például gépieket vettünk, fő­ként a takarmányok betakarí­tásához. Idén szálastakarmá­nyok , betakarító NDK- gyártmányú gépsort, nagytel­jesítményű traktorokat, teher­autókat vásárolunk. Idővel Kehidán központi gépműhelyt szeretnénk építeni. Nagy szük­ségünk van egy korszerű MGF—OB típusú szárító és ke­verőüzemre is. Sorolni is ne­héz, mennyi minden kéne! Szo­ciális létesítmények, jó utak, higiénikus istállók... s min­denre pénz! Idén 4 millió fo­rint jut fejlesztésre. Nem sok, de előbbre juthatunk. A jövő útját termelési szemp­ontból a következőképp­en határozhat­nánk meg: jó tejelő és sok húst biztosító szarvasmarha-állo­mány kialakítása, s kedvező termésátlagokat elérő növény­­termesztés! S ha ez sikerül, magával hozza a többit is — a kehidai Zalamenti termelőszövetkezet 573 tagjának, 515 nyugdíjas dolgozójának, s 65 alkalmazott­jának biztonságos jövedelmét. Kahutek Magdolna A pártnapok jövő heti programja Február 2-án 18 órakor: Za­­latárnok, előadó: Tóth Sándor, földhivatal vezető; Söjtör, elő­adó: Kádas­ János, a MESZÖV elnöke; Salarmvár, előadó: Ádám Miklós, a Zalaegerszegi Szolgáltató Szövetkezet elnö­ke; Rédics, előadó: dr. Mezőfi Lajos, a Megyei Egyházügyi Hivatal vezetője; Nova, elő­adó: Horváth Zoltán, az MHSZ megyei titkára; Szentgyörgy­­völgy, előadó: dr. Szabó Kál­mán, az MNB megyei igaz­gatóhelyettese; 15.30-kor: Za­­laegerszeg, MÉSZÖV—MÉK, előadó: Csutora József, a me­gyei pártbizottság munkatár­sa. Február 3-án, 14 órakor: Nagykanizsa, Erdőgazdaság, előadó: Király Gyula, a me­gyei tanács osztályvezetője; Zalaszentgrót, UNIFERRO Kft, előadó: Felföldi Tibor, a KISZÖV elnöke; 15 óra: Zala­egerszeg, Sütőipari Vállalat, előadó: dr. Farkas Istvánné, párt­iskolai tanár; 18 óra: Za­­lalövő, előadó: Ferenczi Fe­renc, az MSZMP KB mun­katársa. Február 4-én, 14 óra: Nagy­kanizsa, sörgyár, előadó: Ba-­­ranyai János, a megyei párt- I bizottság titkára; 16 óra: Za­laegerszeg, KISZÖVŐ UNI­VERZÁL Kft, előadó: Trom­bitás István, a DKFV igazga­tója; Csesztreg, MEZŐGÉP, előadó: dr. Kőmives Miklós, a MNEB elnöke; 18 óra: Zala­­háshágy, előadó: Szalai Fe­renc, a tsz szövetség titkárhe­lyettese; 19 óra: Csesztreg köz­ségi, előadó: Sulyok László, megyei pártbizottság munka­társa. Február 5-én, 14.30: Csőme­­dér, fűrészüzem, előadó: dr. Tóth Emil a megyei pártbi­zottság munkatársa; 17 óra: Zalaszentgrót, Művelődési Központ, előadó: Fábián Ti­bor, a megyei pártbizottság munkatársa; 18.30: Páka, elő­adó: Németh István, a megyei pártbizottság osztályvezetője. Február 6-án, 13 óra: Nagy­kanizsa, Állami Gazdaság, elő­adó: Dömötörfi József, a MÉK igazgatója, 18 óra: Pusz­­tamagyaród, előadó: Farkas Sándor, a zalaegerszegi hűtő­ház igazgatója; Becsehely, elő­adó: dr. Végh Ernő, a vendég­látóipari vállalat igazgatója. ­ korszerűbb államigazgatásért írtat Újvári Sándor, a Zala megyei tanács elnöke A­Z IGAZGATÁS szerepe a társadalmi folyamatok szervezésében, irányításában és ellenőrzésében jelentősen megnövekedett. Ez megmutat­kozik elsősorban a szocialista rendszerű államigazgatásban, ahol a társadalom fejlődése minden területen fokozott mértékben gyorsult fel. Ennek természetes következménye, hogy megsokszorozódtak és jellegükben alapvetően meg­változtak a tanácsi feladatok, lényegesen megnövekedtek a társadalmi, az állampolgári követelmények az államigaz­gatási szervekkel­ szemben. Az államigazgatási szolgáltatások köre felöleli a társadalmi, a gazdasági, a közegészségügyi, a szociális és a kulturális élet szinte valamennyi területét E feladatok ellátására csak olyan igazgatási szervezet al­kalmas, amely képes a szocia­lista társadalom célkitűzései­hez kellő időben alkalmazkod­ni, az eredményes végrehajtás feltételeit előre megtervezni. A fejlődés változó körülmé­nyeihez való igazodás kettős követelményt támaszt: egy­részt a meglevő szervezet és a kialakult munkamódszerek megfelelő elemeit kell erősí­teni, illetve továbbfejleszteni, újabbakkal kiegészíteni, más­részt a fejlődést gátló, a haté­kony funkcionálást akadályo­zó tényezőket kell felszámol­ni Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy az államigazgatás szerve­zetének korszerűsítése, a ta­nácsi munka eredményességé­nek növelése társadalompoli­tikai kérdéssé vált, mert az ügymenet egyszerűsítése, a változó feladatokhoz, hatáskö­rökhöz igazodó szervezeti struktúra és megfelelő lét­­számarányok kialakítása, a mun­kafolyamatok gépesítése stb. elválaszthatatlan a taná­csok hatékony működésétől. Ezek a gondolatok vezérel­nek bennünket, amikor a jö­vőben további­­ érzéseket kívá­nunk tenni Zala megyében a tanácsi muka korszerűsítésére. A MEGYE APRÓFALVAS településhálózatának megfelelően kialakított községi tanácsi szervezet — 62 közsé­gi és 3 nagyközségi, ezekből 61 közös tanács — a feladatok ellátására kisebb módosítások után távlatokban is alkalmas. A sok társközségből álló kö­zös tanácsok szervezése ter­mészetszerűleg magával hozta szakigazgatási kirendeltségek szervezésének szükségességét is. Meggyőződésünk azonban, hogy a társközségek lakossága államigazgatási igényeinek ki­elégítését más módon színvo­nalasabban tudjuk biztosítani. Bár a kirendeltségek fenntar­tását nem szabad egyoldalúan csak igazgatási-hatósági szem­pontból megítélni, figyelem­mel kell lenni politikai, társa­dalmi és közéleti vonatkozá­saira is, mégis a belső appará­tus erősítése mellett a szak­igazgatási kirendeltségek szá­mának jelentős csökkentésére törekszünk. Külön vizsgáljuk a városok és a vonzáskörzetükbe tarto­zó községek között kialakult sokoldalú gazdasági, fejleszté­si, ellátási, kulturális kapcso­latokat. Erre alapozva indo­koltnak látjuk ezeket az ál­lamigazgatás területére kiter­jeszteni, az együttműködést jogi keretek között is rendez­ni. Nagykanizsa és Zalaeger­szeg városnál rövidesen meg­kezdjük a városkörnyéki köz­ségi tanácsok szervezését. Ez­zel egyidejűleg teszünk intéz­kedéseket valamennyi idősze­rű szervezeti és területszerve­zési feladat megoldására, te­hát néhány új közös tanács ki­alakítására, a meglevő közös tanácsok közötti korrekcióra, községek egyesítésére. Elsősor­ban arra törekszünk, hogy a községi tanácsok illetékességi területe, ahol az lehetséges, egybeessen, vagy legalábbis megközelítse a kialakult me­zőgazdasági egységekét. A járási hivatalok szer­vezetében is több módosítást tartunk indokoltnak A hatás­körök decentralizálása foly­tán ugyanis a járási hivata­loktól egyes feladatok teljes egészében, mások döntő több­ségükben a községi taná­csokhoz kerültek. A járási hi­vatalok egyes belső szervezeti egységeinél az ügyintézők szá­ma alig haladja meg a vezető­két több ügyintéző pedig olyan feladatot végez, amely a válto­zott jogszabályok szerint már nem tartozik hatáskörébe. Ezekre figyelemmel létszám­­korrekciót alkalmazunk a pénzügyi, terv- és munkaügyi, az igazgatási és a művelődés­ügyi osztályoknál. Megfonto­landónak látszik az is, hogy egyes hatósági ügycsoportok­nál — mint például anya­könyvi felügyelet szabálysér­tési, lakásügyek — a megyei szakosztály legyen a fellebbe­zési fórum. A tanácstörvény lehetőséget ad arra, hogy a járási hivatal helyett a járási székhelyen működő városi tanács végre­hajtó bizottságának szakigaz­gatási szerve lásson el megha­tározott feladatokat a járás te­rületére kiterjedő illetékes­séggel. Véleményünk szerint ennek megvalósítása az egész­ségügyi és a munkaügyi terü­leten lenne elsősorban indo­kolt. Ezért előkészítjük a nagy­­kanizsai és a zalaegerszegi já­rási egészségügyi osztályok megszüntetésével hatáskörük­nek az illetékes városi tanács vb egészségügyi osztályához történő átszervezését. Ezzel egyidejűleg a két járási köz­egészségügyi és járványügyi kirendeltség megszüntetésével feladataiknak az illetékes vá­rosi felügyelőséghez történő átadását is tervezzük. Hasonló az elképzelésünk a két járási hivatal által jelenleg ellátott munkaügyi feladatokkal is. Ezenkívül a közös járási-vá­rosi sportfelügyelőségek kiala­kítása is foglalkoztat bennün­ket. A lenti és a zalaszent­­gróti járásban pedig azt vizs­gáljuk, nem lenne-e célszerű a munkaügyi hatáskört a já­rási hivataltól a lenti, illetve a zalaszentgróti nagyközségi közös tanács vb szakigazgatási szervéhez — a járás területé­re kiterjedő illetékességgel — átszervezni. MEGYÉNKBEN a tanácsi munkának még mindig gyenge oldala a felügyelet és az ellenőrzés, különösen az ezek során feltárt hiányossá­gok megszüntetése. Ennek ke­retében a szövetkezetek álla­mi törvényességi felügyelete speciális feladatokat jelent. Ez a teendő jelenleg a járási hi­vatalok három belső szervezeti egysége között oszlik­ meg. Megállapításaink szerint ez több átfedést és párhuzamos­ságot okoz, nem ritkán a fe­lelősség elmosódásához vezet. Ezért az élelmiszergazdasági és kereskedelmi osztálynál a létszám átcsoportosítással és az elnevezésnek élelmiszer­gazdasági, ipari és kereske­delmi osztályra történő módo­sításával — felügyeleti csopor­tot szervezünk, amely a me­zőgazdasági termelőszövetke­zetek állami törvényességi fel­ügyeletén kívül ellátja az ipa­ri és a fogyasztási szövetke­zetekét is, így egységesítjük az állami törvényességi fel­ügyeletet Intézkedéseket teszünk a városi tanácsoknál és néhány megyei szakigazgatási szerv­nél is a változott hatáskörök szerint ténylegesen ellátandó feladatokhoz igazodó helyes létszámarányok kialakítására. A tanácsi szervezet a meg­növekedett társadalmi köve­telményeknek magasabb szín­vonalon csak úgy tud meg­felelni, ha politikailag és szak­mailag egyaránt kellő felké­szültségű apparátussal rendel­kezik. Ezért különös gondot fordítunk a beiskolázásokra. Ennek eredményeként a képe­sítettség terén az elmúlt évek­ben sikerült felzárkóznunk az országos átlaghoz, sőt egyes szinteken túl is haladtuk azt. Ezt jól mutatja, hogy megyei­­leg az egyetemi és főiskolai végzettséghez kötött összes állásnak jelenleg 63 százalékát . Ilyen dolgozó tölti be, ez az arány a megyei tanácsnál a legjobb, 78%. Az 1975/76-os tanévben 53-an tanulnak egye­temen és főiskolán, 35-en a marxista-leninista esti egye­temen, 41-en pedig az esti egye­tem szakosító tagozatán, Ör­vendetes, hogy a községi ap­parátusok politikai és szakmai megerősítésében lényegesen sikerült előrelépnünk. Ezt mu­tatja, hogy például a községi tisztségviselők 56%-a rendel­kezik felső, vagy középfokú politikai végzettséggel, 79 köz­ségi dolgozó pedig a tanács­­akadémia különböző tanfolya­main folytat tanulmányokat. ÁLLAMIGAZGATÁSI munka hatékonyságának növeléséhez a tervezett szer­vezeti változások és létszám­arányok kialakítása, valamint az apparátus politikai és szak­mai felkészültségének javítása mellett elengedhetetlen a mo­dern ügyviteli rendszerek, a korszerű munkahelyi módsze­rek bevezetése, egyes munka­­folyamatok gépesítése. Ezek időszerűségét különösen alá­húzza az igazgatási és az ad­minisztratív-ügyviteli létszám felvételi zárlatát elrendelő jogszabály. A tanácsi szervek csökkenő létszám mellett fel­adataikat zavartalanul csakis ilyen munkaszervezési intéz­kedések alkalmazásával, a bel­ső tartalékok hasznosításával tudják ellátni. Arra is törekszünk, hogy az állampolgárok mindennapos ügyes-bajos dolgainak intézé­se az érintett dolgozók részé­ről a lehető legkisebb mun­kaidő-kieséssel járjon. Ezért csak helyeselni tudjuk azokat a kezdeményezéseket, hogy Nagykanizsán és Zalaegersze­gen a szakigazgatási szervek egy órával meghosszabbították az ügyfélfogadási időt, vagy az ügyfelek részére küldött idézésen két-három megje­lenési határidőt is megjelöl­nek, így a munkahellyel egyeztetett legalkalmasabb időpontban intézhetik hivata­los ügyeiket AZ EGYSZERŰSÍTÉS és korszerűsítés követel­ményeit a testületi munka ad­minisztrációjában is érvénye­síteni kívánjuk, ezzel is segít­ve a testületek meghatározó szerepének hatékonyabb érvé­nyesülését A testületi ülések napirendjeinek előkészítését a határozati javaslatok kidolgo­zását a lejárt határidejű ha­tározatok végrehajtásáról szó­ló beszámolást újonnan szabá­lyozó utasításokon kívül rend­szeresen foglalkozunk ezekkel a kérdésekkel tisztségviselői és osztályvezetői értekezlete­ken. Az illetékes tisztségviselő a felelős osztályvezetőket fo­lyamatosan beszámoltatja a végrehajtásra tett szervező in­tézkedésekről és a végrehajtás időközbeni ellenőrzéséről. Olyan határozatoknál, amelyek végrehajtásában több szerv vesz részt, a megyei funkcio­nális osztályvezető felelős a koordináció biztosításáért. Folyamatosan intézkedünk a technikai ellátottság javításá­ra, tájékoztatjuk az apparátus dolgozóit az új gépek alkal­mazásának lehetőségeiről, elő­nyeiről, megismertetjük velük azok működését. Így pl. már több­­ helyen magnetofonokat használnak a testületi ülések­ről készítendő jegyzőkönyvek elkészítésének megkönnyítésé­re, a megyei tanácsnál pedig diktafonokat szereztünk be a nagy ügyforgalmú dolgozók részére. A CIKK KERETÉBEN né­hány olyan intézkedés­sel foglalkoztam, amelyeket a tanácsi munka korszerűsí­tése és egyszerűsítése érdekében a közelmúltban már bevezet­tünk, vagy rövid időn belül bevezetünk. Az intézkedések sorát mindezekkel azonban nem tekintjük lezártnak, hi­szen az egyszerűsítés és a kor­szerűsítés olyan folyamat, amely feltétele annak, hogy a tanácsi apparátus tevékeny­sége minden szinten tovább javuljon, színvonala emelked­jék és így megfeleljen a nö­vekvő követelményeknek. 3

Next