Zalai Hírlap, 1977. január (33. évfolyam, 1-25. szám)

1977-01-01 / 1. szám

|­VHéf piol­érjat. 1­7 fi 111* MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT ZALA MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA olvasónknak!­4- ■ ~ ' ~ t XXXIII. évfolyam, 1. szám Ara: 1 forint 1977. januar 1„ Jszombat^ Jelentős állomás Budapest tömegközlekedésében. Felavatták a főváros új metróvonalát Pénteken délelőtt ünnepi külsőségek között átadták rendeltetésének a főváros észak-déli vonalának I. sza­kaszát a Nagyvárad téren. Az avatáson Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke kö­szöntötte a vendégeket; meg­jelent Lázár György, az MSZMP Politikai Bizottságá­nak tagja, a Minisztertanács elnöke. Borbély Sándor, a Központi Bizottság titkára. dr. Trautmann Rezső, a Nép­­köztársaság Elnöki Tanácsá­nak helyettes elnöke. Cseterki Lajos, az Elnöki Tanács titká­ra. Borbándi János, a Minisz­tertanács elnökhelyettese. Ka­tona Imre, a budapesti párt­­bizottság első titkára. Bondor József, Keserű Jánosné, Polinszky Károly és Pullai Ár­pád, a kormány tagjai. Az ün­­­nepségen ott volt állami és­­ társadalmi életünk sok ismert­­ személyisége, részt vettek a­­ metró építésében közreműkö­­­­dő tervező és kivitelező vál­­­­lalatok vezetői és dolgozói. Az avatáson megjelent J. A. Ko­­­­selov, a szovjet közlekedési és­­ építési minisztérium metrófő­­­­osztályának vezetője. Szépvölgyi Zoltán ünnepi­­ beszédében hangsúlyozta, hogy­­ az új metróvonal forgalomba­­adása jelentős állomásnak szá­mít Budapest tömegközlekedé­si életében. Megnyitásával jobb, kényelmesebb utazási körülmények biztosíthatók, az utasok az eddiginél gyorsab­ban érik el úticéljukat. A Nagyvárad teret­­Deák térrel összekötő 3,7 kilométer hosszú útvonalon naponta a számítá­sok szerint mintegy 360 000-en utaznak. Az észak-déli metróvonalat az építők határidőre, míg az ehhez kapcsolódó aluljárók és felszíni csomópontok jelentős részét határidő előtt készítet­ték el. A hat esztendős nehéz, erőfeszítésekkel teli munkában csaknem félszáz vállalat több ezer dolgozója vett részt. — Most, amikor a fővárosi tanács nevében örömmel és büszkeséggel átveszem az épí­tőktől a metrót — mondta Szépvölgyi Zoltán — és át­adom használóinak, a buda­pestieknek, kérem, fogadják örömmel és szeretettel, tekint­sék magukénak, óvják és be­csüljék mint valamennyiünket szolgáló kényelmes, gyors, biztonságos és kulturált köz­lekedést biztosító közös tulaj­donunkat, az építők nagysze­rű műszaki alkotását, az észak -déli metróvonalat. A beszédet követően Szép­völgyi Zoltán felkérésére Lá­zár György miniszterelnök el­vágta az avatószalagot, majd az ünnepség részvevői metró­ra szálltak, s végig utaztak az átadott új szakaszon. A ven­dégek valamennyi állomást megtekintették. Az észak-déli metró első szakaszán az új négykocsis szerelvényeket 2.5—5 percen­ként indítják majd; az útvo­nalat a vonatok hét perc alatt teszik meg, a kocsik irányon­ként és óránként 17 000 utast szállítanak. Mint a házigazdák elmond­ták, az észak—déli metró sze­relvényeit is a szovjet Mitiscsi Vagon- és Gépgyár szállította, és a szovjet­ partnerek hasz­nos tapasztalatokkal segítették és segítik magyar kollégáikat. Az új szerelvények nem sok­ban különböznek a kelet— nyugati vonalon közlekedő ko­csiktól, csupán néhány válto­zás vehető észre rajtuk, így például — jóllehet ezt az uta­sok nem látják, de feltűnik majd számukra — a szerelvé­nyek nagyobb teljesítményű motorjukkal hamarabb fel­gyorsulnak, és simábban, egyenletesebben közlekednek. A vonatok padjai „ülésálló” anyagból és más formaterve­zéssel készültek. A padok szí­ne bordó, amely mintegy is­mertetőjegye a szerelvények­nek, hogy az észak—déli vo­nalon járnak. A vendégek útjukon elisme­réssel szóltak a metróépítők áldozatkész munkájáról, arról az összefogásról, amelynek eredményeként elkészítették és átadták az észak—déli met­ró I. szakaszát, amelyen a forgalom január 1-én délben megindul. (MTI) Hidegrekord Zalaegerszegen Csütörtökről péntekre virradó éjfél mínusz 20,4 fok­o­rától tovább csökken a hőmérséklet A csütörtöki, az évszakhoz képest rendkívül kellemes, napsütéses idő után kevesen gondolták volna, hogy éjsza­ka mínusz 20 fok alá süllyed­het a hőmérő higanyszála. Amire azonban az utóbbi hat évben nem volt példa, most megtörtént: a zalaegerszegi meteorológiai állomáson csü­törtök éjjel —20,4 fokot mér­tek. Ezzel a ,,teljesítménnyel” Szentgotthárd mellett Zala­egerszeg is elnyerte az ország leghidegebb­ városa címet. Utoljára 1969. január 1-én mértek megyénkben hasonló hideget; akkor —20,7 fok volt. Az erős lehűlést azoknak az anticiklonoknak ,,köszönhet­jük’, amelyek a Szovjetunió­­ uráli része és Közép-Európa­­ fölött helyezkednek el, min­­­­denfelé felhő- és csapadék-­­ mentes, rendkívül hideg idő-­­­járást okozva. Ugyancsak a­­ zalaegerszegi meteorológiai ál­lomástól kapott tájékoztatás­a szerint a két anticiklon moz-­­ gásából arra lehet következ-­­ tetni, hogy rövid időn belül egyesülnek egymással. Ez pe­­­ dig azt jelenti, hogy még ala-­­ csonyabb hőmérséklettel kell számolni... A gyors lehűlés — péntek délutánig legalábbis — szeren-­­ csére nem okozott semmi­­ fennakadást az áramszolgálta-­­ tásban, nem volt vezetéksza­kadás és a vízművek központi ügyeletéhez sem érkezett­ be-­­ jelentés csőtörésekről-szétfa-­­­gyásokról. Annál több dolguk akadt­­ viszont a Zala megyei Táv­­­­közlési Üzem hálózatszerelői- ,­nek. — Nálunk mínusz 10—15 fok­­ az a határ, ami alatt a légve­zetékek már könnyen meg­rongálódnak — mondta Laskai Rezső hálózatos osztályvezető.­­ — A mostani húszfokos hideg , a helyi vonalakat szerencsére nem tette tönkre, viszont a helyközi vonalakban sok kárt­­okozott. Tegnap például Zala-­­­egerszegről és Nagykanizsáról jóné­hány megyét nem lehetett elérni telefonon. — Hányan dolgoznak a hi- ek elhárításán? — A megye különböző pont­jain több mint negyven háló­zatszerelő és nyolc gépkocsi. Bár napközben valamelyest engedett az idő, a hideg és a rossz terepviszonyok nagyon megnehezítik a munkát. En­nek ellenére bízom abban, hogy az elszakadt vezetékeket rövid idő alatt össze tudjuk kötni, vagy h­a szükséges, ki tudjuk cserélni. Kellemetlenül érintette a nagy hideg a Volánt is. Mé­száros ■ Ervin forgalmi szolgá­lattevő mondta: — Megyén belül rendkívül nagy késésekkel közlekednek a járataink. Átlagosan húsz perc késéssel lehet számolni. A nagy hideg miatt az autó­buszok motorjai befagytak. — Nem szerveztek nagy bri­gádokat? — Ezt minden télen meg­tesszük, de most ez sem segí­tett. Valami baj lehet az üzem­anyaggal, mert a vezetékek­ben egyszerűen megfagyott a gázolaj. A­zokkal a gépkocsik­kal, amelyek telephelyesek, viszonylag jól jártunk, a több gondot azok az autóbuszok okozták, amelyek külszolgála­tosak, tehát az éjszakát min­dig valamelyik községben töl­tik. Az viszont már nem a hi­deggel függ össze, hogy Zala­egerszeg legtöbb utcáján még mindig nehéz és veszélyes jár­művel közlekedni. Különösen az útkereszteződésekben kell vigyázni. Vajon miért van az, hogy Nagykanizsán meg tud­ták oldani a tanácsi kezelés­ben levő utak és járdák gyors letisztítását. Zalaegerszegen pedig nem? ­Negyedmillió tonna szén terven felü­­l A téli hidegek miatt megnö-­­ vekedett lakossági igények ki-­­­elégetésére az év utolsó napján , egyharmados termelést tartot­­­tak a Borsodi Szénbányák üze­meiben. A vájárok csaknem kivétel nélkül elfoglalták mun­­kahelyüket többek között a fe­­keteveleyi bánya gyakorlatilag teljesen automatizált ,,szén­­gyárában" csakúgy, mint a terv­tárói komplex gépesszepű frontfejtésen. A Borsodi Szénbányák dol­gozói, akik már december 13-án befejezték éves tervü­ket, előíráson felül százhúsz­ezer tonna szén kitermelésére tettek felajánlást. A pénteki műszak eredményével együtt végül is ennek több mint két­szeresét szállították felszínre, és így együttesen több mint negyedmillió tonna szénnel teljesítették túl idei tervüket. írna. , 2005. A szocialista tudatosság erejével ›©›­­ Több tej, sertés és csirke › a› öt tv-adó műsora, egy kábelen ›©› Az egyszerűbb, gyorsabb, pontosabb ügyintézésért ›©› Az út kezdetén ›©› A mondabeli Petőfi › o› Szilveszteri—újévi szokások ›©› Hol és hogyan éljünk holnap? ›©~­­Történetek ’76-ból Újévi üdvözlet a megye dolgozóinak !K­edves elvtársak, kedves barátaink! Az év fordulója mindig a mérlegkészítés ideje az egyes ember és a közösség számára egyaránt. Ilyenkor visszatekintünk a lezárt esztendőre és előre nézünk az új év feladataira, s felmérjük erőinket, amelyekkel ezeket a feladatokat képesek leszünk megoldani. Valamennyiünket, zalai kommunistákat és pártonkívüli dolgozókat örömmel tölt el, hogy a most zárult 1976-ra, az V. ötéves terv első esztendejére a jól végzett munka tuda­tában tekinthetünk tússzá. Megyénk gazdasága a tervcélok­nak megfelelően fejlődött, a lakosság szociális, kulturális és egészségügyi ellátása javult, a dolgozók életszínvonala, bár a korábbi évekénél szerényebb mértékben, de tavaly is emelkedett. A zalai dolgozók különösen büszkék lehetnek arra, hogy a megye ipari tervét túlteljesítettük, a mező­­gazdaság pedig a kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére rekord mennyiségű gabonát takarított be. Eredményeink m­értékét növeli, hogy hazánk nehéz kül­gazdasági körülmények között dolgozik, s ez kihat me­gyénk gazdaságára is. Hazánk, a szocialista államok test­véri közösségében el tudta hárítani ugyan, hogy a kapita­lista világ krízise fájdalmas megrázkódtatásokat okozzon népünknek. De azért így is jelentős gazdasági veszteségeink keletkeztek, elsősorban a világpiaci cserearányok romlása és a tőkés piac lanyhasága következtében. Csak küzdelme­sebb munkával, helytállással, nem kevés áldozatkészséggel tudtuk ezeket a veszteségeket leküzdeni és elérni a nép­gazdaság fejlődését, az ország gyarapodását. A­­ most nyíló 1977-es esztendő sem ígérkezik könnyebb­­nek a tavalyinál. A népgazdasági terv a gazdasági növekedésnek a múlt évinél gyorsabb ütemét, a nemzeti jövedelem 6—6,5, az ipari termelés 6, a mezőgazdasági ter­melés 7—8 százalékos növelését irányozza elő. A külgazda­sági körülmények azonban, amelyek között munkánkat vé­gezzük, előreláthatólag nem javulnak jelentősen. Csakis és mindenekelőtt saját jó munkánkra számíthatunk! A meg­levő munkaerő-, nyersanyag- és energiaforrások ésszerűbb, takarékosabb, hatékonyabb felhasználása, a jó minőségű, korszerű, értékesebb, a legigényesebb piacokon is verseny­­képes termékek arányának növelése, tehát a jobb, hatéko­nyabb, szervezettebb, fegyelmezettebb munka minden szin­ten — ez a feladat. Ezzel a munkával alapoztuk meg eddi­gi eredményeinket és ez az alapja jövendő sikereinknek is. Az új év első napján ezért a megyei pártbizottság nevében mindenekelőtt jó munkát kívánok megyénk dolgozóinak! Megköszönöm megyénk kommunistáinak és pártonkívüli dolgozóinak az elmúlt, 1976-os évben végzett lelkes és ered­ményes munkát. Az 1977. évi feladatok teljesítéséhez erőt és egészséget, eredményekben, sikerekben gazdag, békés és boldog új esztendőt kívánok a megye egész párttagságá­nak, munkásosztályának, parasztságának, értelmiségének, nőknek és fiataloknak, megyénk minden lakójának. Közös összefogással, minden jószándékú erő, tudás, ta­pasztalat és lelkesedés egyesítésével és felhasználásával tel­jesítsük ötéves tervünk valamennyi 1977-re előirányzott célkitűzéseit! Mérjünk el új, nagy sikereket közös nemzeti célunk, a fejlett szocialista társadalom felépítésében, szeretett hazánk, egész dolgozó népünk javára!­­ Az MSZMP megyei bizottsága nevében VARGA GYULA első titkár KAPACITÁSA: NAPI 10 TONNA it­el épült az új zalalüövői kenyérgyár A Zala megyei Sütő- és Édesipari Vállalat az V. ötéves terv időszakában a kenyér- és péksütemény-ellátás javítása­­ érdekében nagyszabású fej­lesztést hajt végre. Ennek első állomásaként befejeződtek a zalalövői kenyérgyár építési munkálatai, s csütörtökön meg­történt az üzemépület műszaki átadása is. A napi tíz tonna kapacitású új kenyérgyár, amely azonban nemcsak kenyér, hanem pék­sütemény készítésére is alkal­mas lesz, elsősorban Zalalövő és a környező községek ellátá­sát hivatott biztosítani, azon­ban munkába állítása érezteti majd hatását a megyeszékhely­­ ellátásában is. Eddig ugyanis a zalaegerszegi kenyérgyár látta el ezt a térséget is ke­nyérrel, péksüteménnyel. Az új üzemet a győri terve­ző vállalat tervezte, technoló­giai berendezése hasonló lesz a kanizsai kenyérgyáréhoz. A különféle munkaműveleteket képesítik. A szükséges beren­dezések részben magyar gyárt­mányúak, részben lengyel im­portból származnak. A techno­­lógiai berendezések szerelését a szállító vállalatok szakem­berei végzik, akik várhatóan az esztendő közepe táján ké­szülnek el a berendezések üzembe állításával, majd ez­t követően termelésbe áll az ösz­­­szesen tizen­hárommillió forin­tos beruházási költséggel meg­­valósuló új zalalövői kenyér­­i gyár. A fejlesztés következő állo­­­­másaként a zalaegerszegi pék- s sütemény-gyártó üzem építése­­ kerül sorra, amelynek most­­ készülnek a tervei. Építése­­ még az idén kezdetét veszi,­­ üzembe állítására pedig 1978­­ második felében lehet számí­tani. A péksütemény-gyártó üzem tervezett beruházási­­ költsége ötvenmillió forint kö­­­­rül lesz, amit részben állami­­ támogatásból, részben saját­­ fejlesztési alapjából biztosít a­­ Zala megyei Sütő- és Édes- I­­pari Vállalat. (Kiss Ferenc felvétele)

Next