Zalai Hírlap, 1978. január (34. évfolyam, 1-26. szám)

1978-01-01 / 1. szám

íme január . f­A­f, A­I­HTKT.AF s II»— ■■ ' l. J. I — Két kon­grressy.ns közötti Weben mi az, amit a megyei vezetés újnak értékel a megye gazdaságában. Sikerül-e elérni azokat a célokat, amelyeket a megyei pártértekezlet határozott meg? — Ez év októberében szá­mot adtunk a Központi Bi­zottság képviselete előtt arról, hogy hol tartunk a XI. kong­resszus határozatainak végre­hajtásában. Mi mindenekelőtt srról számoltunk be, hogy a m megye gazdasága — az ipar, a mezőgazdaság és a szolgáltatá­si szféra is — a központi cé­loknak és a megyei igények­nek megfelelően dinamikusan fejlődött. A zalai ipar terme­lésének növekedése — a ter­mészetes hozamapadás követ­keztében csökkent olajterme­lést nem számítva — évi 12— 14 százalék között mozog. Ipa­ri növekedésünk trendje tehát majdnem duplája az országos átlagnak. Ez annak eredmé­nye, hogy a hatvanas évek elején hozott politikai bizott­­sági határozat, amely a megye ipari fejlesztését célozta, meg­valósult. A zalai iparban mi­nőségi változás állt be. — Mivel lehet illusztrálni els­ő minőségi változá­st? — Mindenekelőtt lajtt, hogy a megye ipari fejlődése a­ mennyisé® növekedés kö­vetkeztében új szakaszba lé­pett, az úgynevezett extennzív szakaszból az intenzív sza­kaszba. Ezet a megye* pártér­te­­kezlet már 1975-ben kimond­hatta A zalai ipar évi terme­lés* értéke megközelíti már a 20 miliárdot, ugyanakkor — l­esz, a döntő — sikerült a megye iparosítása során olyan új ipart telepíteni, amely korsze­rű­, tehát minden piacon elad­ható termékeket állít elő. A ■aunkaacóCarrások kimerültek, ans Intel­e megyében tíjabte ipart telepíteni, hanem a^mag­ámatent olymódon, hogy ab­ban a technika, a technológia, a micsmstrukció kerüljön tac­­torba, mint a termelte haté­konysági elemei érvényesülja­ Kiakskatt­e­mttorpe Ipari merkelete. Ebben elsőrendű méreiéhez jutott a gépipar, különösen a vneuum-techni­­kai ipar. Olyan gyáraink van­nak, amelyek korszerű techni­kai eszközökkel rendelkeznek de korszerű termékeket képe­sek gyártani. Ida söreiben az Egyesült Izsó üzemeit, a MOM zalaegerszegi gyárát, a nagykanizsai kőolajipari gép­gyárat Nagymértékben fejlő­dött az élelmiszeripar. A cél az volt hogy a megye sajátos helyzetének megfelelően olyan élelmiszeripar jöjjön létre, amely a megyében megter­melt mezőgazdasági értékeket feldolgozva jó és korszerű árut tud előállítani. A tejipari vállalatunkat már kombinát­nak nevezhetjük, hiszen nem­csak tejet dolgoz fel, hanem tejport, tojásport, élesztőt is gyárt Korszerűsödött a hús­ipar. Ez a vállalatunk ma már több mint 2 milliárd forint értékű terméket állít elő éven­te. A fejlődést kiegészítette a baromfi feldolgozó létesítése, a korszerű, világszínvonalon működő hűtőház, de a most készülő mirelit üzem. — a­m «a áj tv«rl »■ «tájié ■etíxa» milyen szerepe van az olajiparnak, amely most jelen­te« áttaerve­lést hajtott vérre' — Az olajiparnak változat­lanul kiemelt szerepe min, hiszen potenciális ereje, gaz­dasági te erkölcsi súlya to­vábbra is elsőrangú a megye­ben. Az ország idehaza és kül­földön is nagyon támaszkodik arra a szellemi kapacitásra ami a magyar olajipar bölcső­jében született és fejlődött ki Ez éppen elegendő indok ah­hoz, hogy a megye olajiparé­val változatlan figyelemmé törődjünk. A most lezajlott át­szervezéstől, — amikor a ter­melési és a fúrási vállalt egyesült és megalakult a Kő­olaj- és Földgázbányászai Vállalat — az erők összponto­sítása révén konkrét gazdasá­gi eredményeket vártun. Megtakarítást gépben, anyag­ban, munkaerőben. Erre vo­natkozólag konkrét terveket és előírásokat kapott az új vállalat vezetősége.­­ Milyen mértékben érvénye­sülnek megyénknek ebben az új ipari szerkezetében azok a gaz­daságpolitikai célok, amelyek a hatékonyságot helyezik előtér­be? Sikerült-e valóban előre lépni ezen a téren, megértet­ték-e a vezetők és a dolgozók, mit jelent ez a fejlesztési célok meghatározásában, a gyárt­mány - és gyártásfejlesztésben, a vezetési stílusban stb? — A megye új ipari szer­kezete nem véletlenül alakult ki, hanem tervszerű munka következménye. Abból az igényből kiindulva, hogy a minőség, a hatékonyság érvé­nyesüljön j­obban az ipari ter­­melésben, igenis tudatos, terv­szerű és szelektív beruházási politika folyt a megyében. Minden tekintetben elsőbbsé­get biztosítottunk a korszerű gyáriparnak. Olyan szempont­ból is, hogy gondoskodtunk róla, a korszerű technikával létrehozott gyáraknak elegen­dő munkaerejük legyen. En­nek érdekében vezettük be például az irányított munka­erőgazdálkodást. Ez zöld utat engedett az előbb említett gépipari te élelmisz­eripari gyáraknak a munkaerő felvé­telhez. Meg kell azonban monda­nom, hogy törekvéseink nem tess ellenállást váltottak ki. Különösen olyan üzemek ve­zetői részéről volt tapasztalha­tó ellenállás, amely üzemek munkáját úgy ítéljük meg, hogy nem tudnak lépést tar­tani a korszerű követelmé­nyekkel. Elavult termékeket gyártanak, csak munkaerőben gondolkodnak te nem termé­keik minőségében. Így hát e gyárak vezetői irányában a megyei vezetésnek tudatosam hadakoznia kellett. S kell is. Még mindig van itt ugyanis «waiteee probléma. Sajnos még van olyan nézet, hogy egy gyár nagyságát az szabja meg, hogy hányan dolgoznak ott! Noha a gyár, a vállalat, az üzem nagyságát korántsem ** határozza meg, hanem, hangsúlyozzam, az, hogy meny­nyi és milyen terméket bocsát ki Olyat-e, amit rá lehet ad­ni, a amelyen nyereség van, vagy pedig olyat, ami állami visszatérítéssel boldogul csak a piacon.­­ Az eAuMudoteafe­l követ­kezik, hogy megyénk új ipari szerkezete nem mentes a prob­lémáktól. Melyek ezek a fő gondok? — Amikor a megyei párt­végrehajtó bizottság ülésén be­számoltunk a Központi Bizott­ságnak, akkor most is rögzítet­tük, hogy nem vagyunk telje­sen elégedettek, több tartalék­kal rendelkezünk, mint amit a vállalatok tudatosan kiak­náznak. Melyek ezek? Először is az összes ipari termelésein belül még kevés­nek mondható az a termék, ami konvertálható, azaz min­den piacon egyaránt gazdag­ságasan értékesíthető. A kor­szerű termékek aránya meg­ítélésünk szerint alig éri el az összes termelés ötven százalé­kát. Van itt tehát tartalék még bőven. A másik gond az hogy a termékek egy része rendkívül nagy munkaidő­­igénnyel készül. Ezért ezek a termékek drágák. A munká­én üzemszervezésben rejlő le­hetőségeket vállalataink még távolról sem használták ki. Különösen az üzemszervező munka alacsony színvonalú. A termelési folyamatok sok helyen megszakadnak és ezért nagyok az időveszteségek, a munkaidőalap kihasználása nem éri el a kívánt szintet — A problémák közül első helyen a termékstruktúra hiá­nyosságait emelte ki. Mit lehet tenni, hogy a gyártmányszerke­zet gyorsabban és a kívánt arányban változzék meg? — A termékstruktúra jobb arányainak kialakításába­/ megyei és központi intézkedé­sek is szükségesek. Ezért dön­töttünk úgy a legutóbbi párt­bizottsági ülésen, hogy a jövő év első felében megvizsgáljuk a gyártmány szerkezete­ket kü­lön-külön az egyes üzemeknél és kezdeményezzük az el­avult, nagy ráfizetéssel gyár­tott termékek gyártásának a leállítását, visszaszorítását, vagy olyan intézkedéseket szorgalmazunk, amelyek gaz­daságossá teszik a termék elő­állítását, ha arra a népgazda­ságnak szüksége van. Nagyon vigyázni kell ugyanis arra, hogy a gazdaságtalan terme­lés megszüntetésével ne okoz­zunk hiányokat a lakosság el­látásában. — Volt már erre megyei példa. A faipari fúrókra gondolunk. — Igen. A volt nagykanizsai vasipari vállalat által gyár­tott fúrók, kéziszerszámok, népgazdasági szükségletet elé­gítettek ki. De a termék hi­vatalosan megállapított ára nem fedezte az előállítási költségeket. Miután a vállalat árkorrekciót nem kapott, a gyártást megszüntette. Ezzel átmenetileg hiány keletkezett, majd pedig az importból származó fúrók ára kétszere­sen, háromszorosan megha­ladta nemcsak a korábbi árat, de azt az árat is, amely a vasipari vállalatnak nyújtott árkorrekcióval alakult volna ki — A téma jelentőségét jól ér­zékelteti a példa. De azért a kérdés mégis felmerül: vajon miért szükséges a gyártmány­­szerkezet módosításához a me­gyei pártbizottság operatív be­avatkozása? — A kérdés jogos. Válaszul azt mondhatom, hogy amikor a megyei pártbizottság opera­tív módon vizsgálódik, vagy beavatkozik, akkor egy alap­vető, nagyobb cél érdekében teszi ezt. A gyártmánystruk­­túrában bekövetkező minden­féle változás — mint előbbi példánk is bizonyítja — nép­­gazdasági összefüggésű. Szük­séges, hogy a módosításnál­­ különféle tárcákkal, felső irá­nyító szervekkel egyeztessünk koordináljunk te segítséget nyújtsunk a vállalatoknak Más oldalról pedig a vizsgá­lattal hadat is üzenünk a ma­radi nézeteknek te gyakorlat­nak azért, hogy kimozdít­suk az egyes vállalatok veze­tőit abból a kényelmes ma­gatartásból, ami végered­ményben sem vállalati érde­ket nem képvisel, sem nép­­gazdasági érdeket nem fejez ki. Mindenesetre ezt a mun­kát nem a vállalatok vezető nélkül, hanem velük egy­üt végezzük. Csakis az ilyen módszer lehet eredményes. — Az imát fejlődésében jó látható, nagy szerepe van a építőiparnak. Hogyan értékeli , ■megyében mű­ködő építőipar szervezetek munkáját? — Az elhatározott célokat erős, ütőképes, a megyei , népgazdasági érdekekhez jól igazodni tudó építőipar nélkü tulajdonképpen nem lehe megvalósítani. Ez már réges világos számunkra. Éppen ezért nagy gondot fordítot­tunk az elmúlt években arra hogy a megye építőipari a megnövekedett igényekbe­n felnőjön, képes legyen, a ter­vekben rögzítettek kivitelezé­­­sére. Nem titok, hogy a me­gyei tanács még saját fejlesz­tési alapjából is átengedett a­z építőiparnak azért, hogy tech­­­nológiailag fejlődhessék. En­­­nek ellentételeként az építő­iparral 5 évre szóló szerző­dést kötött a megye és rögz­í­tettük az egyes építkezése­k árszínvonalát. Az anyagi tá­­­mogatás is hozzájárult ahho­zogy ma már mintegy két­­­milliárdos kivitelezési, szén­­­lesi kapacitással rendelke­­­zünk, s ez elég a megyei cé­­­lók megvalósításához, s­ még segíthetünk is a szor­­­­szédos megyéknek és a főví­z­rosnak. - , Jó módszernek bizonyul - hogy a tanács illetékes bi­­­zottsága a megyei pártbizot­t­ság politikai felhatalmazási jo­val népgazdasági és megy­igények­ alapján sorolja a be­ruházásokat. Ennek megfele­lően zöld utat kaptak a nép­gazdaságikig kiemelt lényeges beruházások és teljes súllyal biztatták a vállalatokat arra, hogy ezek határidőre, megfe­lelő minőségben valósuljanak meg, így sikerült terv szerint, értékhatáron belül felépíteni pl. a hűtőházat, az Egyesült Izzó nagykanizsai nagyberu­házását, amelyek a népgazda­ság egyensúlyi helyzetének javításához is szerény zalai hozzájárulást jelentenek. Csak elismeréssel tudok szólni a megye építőipari munkásairól, vezetőiről, mert megértették ezt a nagyon fon­tos igényt és javuló szerve­zettséggel végzik munkájukat. De nem hallgathatom el, hogy nagyobb összhangra van szükség a beruházók, a terve­zők és a kivitelezők között. A határidők csúszásának okait vizsgálva mindig meg lehet találni az e szervezetek kö­zötti konfliktust, a munka nem megfelelő összehangolá­sát. Sok a menetközbeni át­tervezés is, ami új anyagot, új eszközt igényel és ezek be­szerzése, előállítása nem egy­szer hónapokkal csúsztatja el a tervezett határidőket. — Az­ iparban elért eredmé­nyek mellett hogyan értékeli a mezőgazdaság helyzetét? Évről­­évre visszatérő gond, hogy veszteséges gazdálkodás fenye­geti a zalai tsz-eket. Mi erről a véleménye? — A gond igaz, te nagy, de azért a mezőgazdaságban is előbbre jutottunk. Itt három tényezőt látok nagyon fontos­nak. Az egyik az, hogy sikerült k­ialakítani az üzemek opti­málisnak mondható terület­nagyságát. Ez már megenge­di, hogy a tsz-ek nagy kapaci­tású, nagyobb hatékonysággal dolgozó gépekkel művelhessék a földet, s így időben ió tud­ják végezni a munkát A má­sik alapvető tényező, hogy a kialakított nagyobb gazdasá­gokhoz sikerült a tsz-tagság­nak alkalmas vezetőket talál­ni. Különösen nagyot léptünk előre a szakemberek tekinte­tében. Ma már egy-egy szö­vetkezetben átlagosan tíz szakember dolgozik, akik fia­talok, hozzáértőek, képeseke a kor igényeinek megfelelően vezetni­­e gazdálkodni. A harmadik, hogy a gazdaságok vezetői mindjobban megértik, hogy a közös összefogásban nagyobb erő rejlik, mint a külön-külön végzett munká­ban. Örvendetes, hogy terme­lési társulások jöttek létre kukorica, burgonya te más termékek termelésére. Vannak már társulások az állatte­nyésztésben is. Szepetneken például az állami gazdaság te a szövetkezet társult sertéste­nyésztésre, Becsehelyen pedig marhahizlalásra a húsipari vállalat te a tsz. — Ezek a tártra Unt forma mi­nőségileg magasabb fokát jelen­tik, hiszen nem szövetkezetei társulnak egymás között, ha­nem állami vállalatok és szö­vetkezetek. Úgy látszik, mintha a tsz-ek egymás közötti társu­lása nehezebben menne? — Valóban, az állami vál­lalatok gyorsabban reagáltak , az új lehetőségekre. De ezek­­ a társulások bizonyára jó pél­dák lesznek és ha a végered­mény kedvező lesz, tehát a társulások haszna népgazda­sági szinten és a felek szá­­­mára egyaránt kimutatható lesz, akkor a példa ragadós lehet a szövetkezetek egymás­­ közötti társulásához is. De hadd térjek rá a gon­­­dokra, amelyek kétségtelenü­l jelentkeznek. Közismert, hogy­­ üzemeink nyolcvan százaléka­­ gyenge termőhelyi adottsá­­­gokkal rendelkezik. Ezért lé­nyegesen magasabbak a költ­­­ségek, ugyanakkor a termés­­­hozamok alacsonyabbak az­­ országos átlagnál. Ebből fa­­­kad, hogy a szövetkezetei ,­ pénzügyi helyzete még nem stabilizálódott teljesen. Az üzemek nyeresége csak arra­­ elég, hogy a hiteleket és a tör­­­­lesztő kamatokat fedezi.­­ Maastsóval tőkeszegények az­­ üzemek, a bővített újrater­­i­ntetehez azükséges anyagi eszközökkel nem rendelkez- ] nek, állami hitelekkel működ­nek. ] E probléma megoldása ket­tős feladatot ró ránk. Egy­részt, hogy a megye gazdasá-­­ fai bátrabban tárják fel a bel-­­ só tartalékokat te tegyenek­­ intézkedéseket a viszonyaik-­­ nak jobban megfelelő terme­lési szerkezet kialakításáért. Növekedjék az árutermelés részaránya az egész gazdálko­dásban, fáradozzanak nyere­ségesebb termékek előállítá­sán. A j­övedelemszabályozás­ról kiadott új jogszabály bizo­nyosan segít, de továbbra is igényeljük a központi szervek segítségért. Ezért a jelentkező problémákat feltárjuk de a munkatervünk szerint a jöv­­őv második felében s pár szövetkezetpolitikai bizottság elé terjesztjük elképzelésein­ket. Megjegyzem, a megyei le­hetőségek jobb kihasználásá­nak van egy szubjektív aka­dálya is. Arról szóltam, hogy mezőgazdasági szakemberek­kel jól ellátott a megye Ezt azonban nem mondhatjuk el a számviteli szakemberekkel kapcsolatban. Itt még nagy a hiány, amit a megyének tu­datosabb beiskolázással, a számviteli főiskola lehetősé­geinek jobb kihasználásával és továbbképzéssel kell leküz­deni. Feltétlenül biztosíta­nunk kell, hogy agrár-közgaz­dasági munka is folyjék a szövetkezetben. Pillanatnyilag ugyanis ott tartunk, hogy a számvitel többnyire csak re­gisztrálja a folyamatokat, de nem képes előrelátni. Mivel nincs gazdasági elemzés, min­dig utólag jönnek rá, mi az, ami nyereséges és mi az, ami ráfizetéses. Itt még nagy tar­talékok rejlenek és ezt a szubjektív akadályt tudatos munkával fel is kell oldani. Az igazsághoz tartozik, hogy a hatvanas évek elején, köze­pén, amikor az volt a gon­dunk, hogy ipari munkalehe­tőséget teremtsünk, a megye egész politikai ereje ebben az irányban dolgozott. A figye­lem ezért egy kicsit elterelődött a megye mezőgazdaságáról. Következésképpen egy bizo­nyos idő kiesett, amit most kell pótolnunk, összefoglalóan azt mond­ha­tn­, hogy a mezőgazdaságban­­ nehézségek ellenére le jó­­ranyit a fejlődés. Az elmúlt tíz esztendőben szorgalmas munka folyt, lényegében idő­­irány­osan, jó minőségben te­lülső segítség nélkül végezték­­ a munkájukat a kat-ek, kétségtelen­ül sok gonddal cösztendünk, de a folyamat ‘A tednyban mozdult el te­b*- 10m abban, hogy a következő években a mennyiségi fejlő­­dés minőségi változást end­­néhyez. a^y "Vámőrre wtíc eebBi vtnssyaá rtmrUak B«nesak u »rná* ipmrUac f«k lfrttebb megyéit«, te *x mi­­g*a átlagtól is. As elekblekbs a vásott gazdasági növekedés va­jón változtatott ezen a holyze­­ton? — A termelés nem önma­gáért, hanem az emberért van. Az eredményes munka hasz­­na, gyümölcse az emberek életszínvonalában jut kifeje­zésre. Sokat mond, hogy a megye gazdasági növekedés e­redményeként a pénzkiáram­­ás mértéke Zalában megha­­adja az országos átlagot. A növekedési ütem évi 7—9 szá­zalék között mozog. Nyilván benne van ebben, hogy több lett a kereső a megyében. Fő­képpen azonban azt jelzi, hogy a reáljövedelem növeke­désének üteme meghaladja az országos átlagot. Azt mond­hatjuk, hogy a megye lakossá­ga reáljövedelmének elmara­dottsága a gazdaságilag fejlet­tebb megyékhez képest éppen ennek a gyorsabb növekedési ütemnek a következtében szű­rőben van. Ide tartozik az is, hogy a lakosság életkörülmé­nyeit javító szociális, népjó­léti és kulturális beruházá­saink rendre teljesülnek. Leg­első helyen emelem ki, hogy az éves lakásépítési terveinket rendszeresen teljesítjük, sőt több lakást is építünk a ter­vezettnél. Az ötödik 5 éves terv első két évében majdnem 300 lakással többet adtunk át, mint terveztük. Ez nagyon po­zitív jelenség, s erre nagy gondot is fordítunk.­­ Mint köztudott, m­orvvár gazdasági helyzete nem rózsás. Jelentős veszteségek érik nép­gazdaságunkat a nemzetközi kereskedelemben. Úgy tűnik, hogy miután ennek hatását nem érzékeli, jelentőségét is lebecsüli a lakosság. Mi erről a véle­ménye? — Ott kezdem, hogy a jö­vőre vonatkozóan megfelelő tervekkel rendelkezünk. Ezek (Folytatás a 4. oldalon.) twmww»wmmmmmw9ww9wwnmwmwg Az új év alkalmából felkértük Varga Gyula elv-­ társat, az MSZMP Központi Bizottságának tagját, a­­ megyei pártbizottság első titkárát, hogy egy beszél­­­getés keretében tekintse át azt a munkát, ami 1977-­­ ben folyt a megyében és válaszoljon néhány, által vő­lünk fontosnak ítélt kérdésre. A beszélgetésen a Za- S­­ai Hírlap részéről dr. Kerkay László főszerkesztő és­­ Hári Sándor főszerkesztő-helyettes vett részt. Terveink jók, teljesíthetők, megvalósításuk társadalmi egyetértést és cselekvést kíván Újévi beszélgetés Varga Gyulával, a megyei pártbizottság első titkárával­ ­ *

Next