Zalai Hírlap, 1979. április (35. évfolyam, 77-100. szám)

1979-04-01 / 77. szám

1079. április Készül a szennyfogó lemezburkolata. Kiss Ferencné prése­lés előtt szappanos vízzel keni be a lemezt.­­Bakonyi Erzsébet felvételei Minőség és termelékenység Eredményes gazdasági és politikai munka az Armafilt türjei üzemében Minőség és termelékeny- 3 ség. E két alapvető közgaz-­­|­dasági fogalom ötvöződik || és érvényesül kedvező ha- §§ tásfokkal a­z Armafilt Ipari §| Szövetkezet türjei üzemé- §i nek gyakorlatában. Erre­­ irányul a szakmai vezetés új tevékenysége, a 10 fős párt-­­ alapszervezet politikai ne- i­ velő, meggyőző és mozgási­­g tó rrmnk­ája, a kommun­is- ig tők példamutatása. g ★ — A mu­xbit igényt kitágí­tó te bárhol eladható termék készítése létkérdés nálunk — mondja Németh László üzem­vezető-helyettes.­­ Termé­keink 1 százaléka ugyanis kül­földi piacon értékesül, s ha nem üti meg a kívánt szintet, s nem kell a vevőnek, becsuk­hatjuk az üzemünket. Erről persze szó sincs. Sőt, évről év­re növekszik a kereslet termé­keink iránt, amit igyekszünk maradéktalanul és jó minőség­ben kielégíteni, S ez nem könnyű feladat. A dolgozók zöme itt ismerkedett meg az üzemi fegyelemmel, a különféle anyagok tulajdonsá­gaival, készítésük technológiá­jával. El­cseré­jükre szól és lelkiismeretes munkájukat, tö­rekvésüket bizonyítja, hogy a többi termeléssel párhuzamosan teljesíteni tudják a minőségi követelményeket. — Mindannyiunk­­közös ér­deke, hogy kiváló termék hagy­ja el az üzemet, ne legyen rek­lamáció — mondja Horváth Jánosné párttitkár, a levegő­szűrő gyártás meósa. — Öröm­mel mondhatom, ilyesmi mos­tanában nem volt. A pártszer­vezet tagjai tanítják, nevelik a dolgozókat, a maguk példájá­val serkentenek becsületes munkára. A mindennapos meggyőző szó sokat segít a ter­melés növelésében és a minő­ség tartásában, de a tovább­lépéshez kevés lenne. A szapo­rodó gépek, az új eljárások, a mi akarásunkkal párosulva ad­ják az alapot a hatékonyabb, minőségi munkához. A személygépkocsikhoz szük­séges komplett levegőszűrők teljes egészében itt készülnek, az olajszűrők gyártására pedig egy-két éven belül kerül sor. Most alkatrészeket gyártanak, s összeszerelésük a budapesti üzemben történik. Az egyik legelterjedtebb típushoz, a La­dához az idén 600 ezer alkat­részt készítenek. Az üzemben 11 féle szűrő — majd minden személygépkocsi típushoz — készül, naponta vagy kétezer darab. Az üzemet járva egyéb­ként szinte mindenütt szűrő­féleséggel találkozik a látó­. Évente néhány ezer jótt a megrendelés az NSZK-ból a szennyfogó szűrőkre, aztán ug­rásszerűen megnőtt az igény. Az idén 120 ezret exportálunk, s egy egy vagonnal küldünk osztrák, és holland piacra is — mondja Németh László. Mindenütt, ahol mérni lehet a teljesítményt, normára dol­goznak. Kellő időt adnak a be­tanulásra, segítik az alapvető ismereteket, fogások elsajátítá­sát, aztán precíz munkát köve­telnek. Ez az igény fokozottan jelentkezik a tzok­soknál, ahol a különféle gépek javítását és a termelésben szükséges alkat­részek elkészítését végzik. — Alapvető a szakma isme­rete, a lelkiismeretesen vég­zett munka, az előírások, a technológia betartása — mond­ja Kiss József párttag, eszter­gályos. — Ara törekszünk, hogy minden alkatrészért garanciát vállaljunk. A tizedek is számí­tanak, ezért nagyon oda ke­l figyelni a munkára. — No ez ereszt — mondja Tóth Lajos Halász Istvánnak, akivel egyenként végzi az ex­portra kerülő vízelzáró csapok minőség-ellenőrzését 15—18 at­moszféra nyomáson­ — Ritka az ilyen — folytatja, amint igazított a szelepen, s az állta a nyomást. —, 100-ból ha egy­­kettő hibás akad, a többi jó. — Minden munkahelyen a minőségre és a hatékony mun­kára törekszünk — mondja Nagy János üzemvezető. — Ez teremti meg az alapot a továb­bi fejlődéshez, s az a gépi föl­szerelés, a több célgép, amit az elkövetkezendő időben ka­punk. Persze mi is igyekszünk, amit példáz, hogy a szenny­­­fogó készítéséhez korábban 14,8 percre, most pedig 9,6-ra van szükség. Egyébként az idén 90 millió forint értékű terméket gyártunk (tavaly 70 millió volt), s fölkészülünk arra is, hogy a váratlan exportigénye­ket is teljesítsük. Takács János ZALAI HÍRLAP Egymillió tonna tüzelő olcsóbban Hétfőn kezdődik a kedvezményes akció A szénbányászat folyamatos termelésének elősegítésére,­ a lakosság téli tüzelőjének biz­­tosítására, nem utolsósorban az őszi csúcsforgalom teher­mentesítésére, a kormány költségvetési támogatással az idén is lehetővé tette az en­gedményes tüzelőakció meg­szervezését. Az április 2-án kezdődő ak­cióban az állami és a szövet­kezeti kereskedelem a hazai brikettekre és a hazai szenek többségére — kizárólag a la­kosság részére — engedményt ad, amíg a meghatározott egy­millió 150 ezer tonnás készlet tart. A hazai szeneket — bar­naszén, lignit, iszapszén, ház­tartási kevert szén — mázsán­ként egységesen ö1 forinttal, a hazai brikettedet nyolc fo­rinttal árusítják olcsóbban. Ezzel a lakosság mintegy 125 millió forintot takaríthat meg. Ugyancsak hétfőn kezdődik a dolgozók és a nyugdíjasok részletvásárlási tüzelőakciója is, amelynek külön előnye, hogy a 600 és a 900 forintos utalványokra — függetlenül a beváltás időpontjától — szin­tén kedvezményesen vásárol­ható tüzelő. A pártbizottsági ülés felszólalásai, amelyek alátá­masztották, illetve kiegészítették a szóbeli előterjesz­tést és a határozati javaslatot, híven tükrözték azt a fe­lelősségtudatot, törekvést, ami az ifjúság, a jövő nem­zedéke nevelésével kapcsolatban áthatja a megye kom­munistáit, Zala felnőtt társadalmát. Ennek az ered­ményei a­ beszámolóban szereplő, szép, esetenként or­szágos érdeklődésre is méltán számot tartó eredmé­nyek, de az olyan, látszólag kisebb léptű, ám nagy energiával elért értékes sikerek is minthogy amíg az 1972/73-as tanévben 14 éves korig a tanulók 76 száza­léka végezte el a 8 osztályt, 1977/78-ban pedig a 83 szá­zaléka, s 16 éves korig, azaz a tankötelezettség végső határáig további 7—8 százalék fejezi be a nyolc álta­lánost és ezzel együtt évente a gyerekek 90—91 száza­léka végzi el a kötelező általános iskolát. Az oktatáspolitikai határozat végrehajtási tapaszta­latainak értékelése, s az ezekre alapozódó újabb célki­tűzések megvalósítása további, jelentős előrelépést ígér e rendkívül felelősségteljes munkában. 3 A megyei pártbizottság megtárgyalta Társadalmi üggyé vált megyénkben a művelődési, oktatási, nevelési feladatok megoldása Részletek az oktatáspolitikai határozat napirendjének vitájából A megyei pártbizottság pénteki ülése megtárgyalta Az oktatáspolitikai határozat végrehajtásának tapasz­talatait, valamint Az építőipar és építőanyagipar fej­­­­lesztésének feladatai című szóbeli előterjesztéseket és a témákkal kapcsolatos határozati javaslatokat. Az alábbiakban rövidítve ismertetjük az oktatáspolitikai határozat napirendjének vitáját, keddi számunkban pedig az építő- és építőanyagipar elemzésével kapcso­latban elhangzottakra térünk vissza. Dr. Kelemen Ottóné, a me­gyei pártbizottság tagja: — A Központi Bizottság ha­tározata felkeltette az érdek­lődést a közoktatás, a közmű­velődés iránt. A tapasztalatok igazolták, hogy szükségszerű és időszerű volt e kérdés előtér­be állítása — mondotta beve­zető szavaiban, majd többek között arról szólt, hogy a mű­velődési egyenlőtlenség felszá­molása állandóan napirendjen levő feladat, oktatásügyünkre ez a törekvés felszabadulásunk óta jellemző, azonban még mindig vannak érdektelensé­gek, formális vonások, ame­lyek nehezítik a fizikai dolgo­zók gyermekeivel való foglal­kozást, a továbbtanulásra való felkészülést. Szólt arról is, hogy a tanulás mellett más módszereik is segítik a diákok nevelését. Az úttörőszövetség, különböző szervek és szerve­zetek, az akciók, vetélkedők sorozatát szervezik, ezek azon­ban sajnos néha megfelelő tartalom nélkül kerülnek meg­rendezésre. Dr. Koplár Lajos, a megyei tanács elnökhelyettese: Felszólalása elején arról be­szélt, hogy az elmúlt években elsősorban az iskolai nevelő­munka hatékonyságának nö­velésére, a tankötelezettségi törvény betartásának megszi­gorítására, a középfokú isko­láztatás mind teljesebbé téte­lére és az intézményes teh­át­it tartás és fejlesztés meg­valósítására fordítottak ki­emelkedő figyelmet, s ezeken a területeken — mint ahogy a szóbeli előterjesztés és a hatá­rozati javaslat is rögzíti — ki­emelkedő eredményeket ér­tünk el megyénkben.­­ A feladatok végrehajtásá­ban nagy részt vállaltak a kü­lönböző politikai, állami és társadalmi szervek, eredmé­nyesen segítették a munkát a szülők, a vállalatok és intéz­mények kollektívái, valamint az elmúlt években egyre job­ban kiterebélyesedett a szo­cialista brigádok ez irányú se­­gítőkészsége, a mindezek kö­vetkeztében, a határozat szel­lemének megfelelően, társadal­mi üggyé vált a művelődési, oktatási, nevelési feladatok megoldása — mondotta töb­bek között, majd arról beszélt, hogy a tanulók munkára való nevelése egyre szélesebbkörű­­vé válik és különösen gyü­mölcsöző hatású­ az iskolai, a lakóhelyi és az őszi betakarí­tási munkákban való részvétel. Zsigmomi Gizella, a megyei úttörőszövetség elnöke: Többek között arról szólt hogy az iskolák és az úttörő­szövetség közötti kapcsolat, együttműködés egyre sokszí­nűbbé, sokoldalúbbá válik, s mind több helyen ismerik fel az úttörőszövetség és az ifjú­sági mozgalom segítő erejét. A társadalmi összefogás ered­ményének minősítette azt, hogy a közművelődésben, a hazafias nevelésben, kulturális és sporttevékenységben és sok más területen jelentős ered­mények születtek. A gondokról szólva beszélt arról, hogy a körzetesítéssel összefüggésben gondoskodni kell a bejáró gyerekek iskolán kívüli neve­lésével, szabad idejük hasznos és értelmes eltöltésével Szó­­vátette, hogy a városi iskoláid­ban egyre nagyobb a zsúfolt­ság, s ennek következtében a raj és örsi foglalkozások meg­tartása nehezebb, gyakran az úttörő szobák is tantermekké válnak. Dr. Szabó János, a keszthe­­ lyi városi pártbizottság első titkára: Felszólalása elején ismertet­te Keszthely oktatásügyi hely­zetét. A városban tíz oktatási intézmény 5 ezer tanulóval és nagylétszámú oktatógárdával működik, s ennek alapján so­kan iskolavárosnak minősítik Keszthelyt. Elmondotta, hogy ennek megfelelően nagy gon­dot fordítanak a pedagógusok politikai és szakmai képzésére és továbbképzésére. Évente rendszeresen megtartják a pe­dagógiai, közművelődési hete­ket pedagógus klubot hoztak létre, amelyek segítik a tartal­mi munka fejlesztését bizto­sítják az alkotóműhelyi jellegű tevékenységet Szólt arról a széles társadalmi összefogás­ról, amely a városban meg­nyilvánul az oktatáspolitikai feladatok eredményes végre­hajtása érdekében. A tanuló­­ifjúság is részt vesz abban a mozgalomban, amelynek jel­szava A fiatalok Keszthelyért — Keszthely a fiatalokért. Ki­­terebélyesedett az a mozgalom is, amely Több üzem, egy is­kola cím alatt fejlődik és for­málódik. Dr. Csendes Lajos, a K­öz­ponti Bizottság tudományos és kulturális osztályának he­lyettes vezetője.­­ A beszámoló részletesen elemezte a megye közoktatásá­nak hatéves fejlődését, jelen­legi helyzetét és feladatait. A határozati javaslat jó és cél­irányos. A Központi Bizottság tudományos és kulturális osz­tályának véleménye összhang­ban van a megyei párt-végre­hajtóbizottság értékelésével — mondotta többek között felszó­lalásában, majd arról szólt, hogy egyes zalai kezdeménye­zések e területen is országos érdeklődést váltottak ki, s a tapasztalatok másutt is hasz­nosíthatók. Helyesnek és fon­tosnak minősítette azt a zalai törekvést is, amely a differen­ciált tanulás és tanítás felté­teleinek megteremtésére irá­nyult s ugyancsak követendő példának tartotta az iskolai hálózat fejlesztésére, valamint az óvodai helyzet javítására tett intézkedéseket.­­ Fontos feltétele a fejlő­désnek, az előrehaladásnak, hogy a megyei párt- és álla­m­vezetés törekvései összhangban vannak a központi határoza­tokkal és irányokkal és a pártszervezetek ennek megfe­lelően dolgoznak — hangsú­lyozta dr. Csendes Lajos elv­társ, majd a továbbiakban többek között arról szólt, hogy a pedagógusok munkája az előrehaladás egyik fő forrása és helyes az, ha a megyei párt és állami vezetés tevékenysé­gük eredményeit rendszeresen elismeri és méltatja, ugyanak­kor a munka magasabb szin­ten történő végzéséhez, újabb útmutatásokat, javaslatokat ad az e munkában résztvevők számára. A Központi Bizottság osz­tályvezető helyettese ezt köve­tően részletesen szólt az ifjú­ság nevelésével kapcsolatos aktuális tennivalókról. Hang­súlyozta, hogy azért kell ki­emelten foglalkozni e kérdés­sel, mert az ifjúság nevelése társadalmi feladat és ezt a fel­adatot differenciáltan kell vé­gezni. Igaz — mondotta töb­bek között —, hogy ifjúságunk műveltebb, képzettebb, sokol­dalúbb, már korábban, azon­ban azt is kell látnunk, hogy vannak közöttük olyanok is, akik gyengék, megalapozatla­nok, s vannak olyanok is, akik perspektívábanok. Végezetül arról utalt, hogy a minőségi célok sikeres megvalósításában nagy szerepe vm a tantestüle­teknek, s ennek megfelelően az egész tantestület és minden pedagógus számára biztosítani kell a táj­ékoztatást munkájuk eredményes végzéséhez. Zsoldos Ferenc, a nagykani­zsai városi tanács elnökhe­lyettese. Feldaglalásában ismer­tette, hogy a városi pártbizottság, a Pártszervezetek, a városi ta­nács sokoldalú figyelmet for­dított az oktatáspolitikai hatá­rozatok feldolgozására, ismer­tetésére. E tevékenységben részt vettek a szülők, a külön­böző társadalmi szervezetek. Az elmúlt évek során a fel­adatok végrehajtásáról állan­dóan, rendszeresen megtörtént a beszámoltatás, amely bizto­sította az információk áramlá­sát, s a jó tapasztalatok elter­jesztését. Jó együttműködés alakult ki a különböző társa­dalmi szervezetek és az isko­lák vezetése között, amely le­hetővé tette az alkotó véle­ménycsere kibontakozását Ezután a személyzeti- és ká­dermunka tapasztalatairól szólt ezzel kapcsolatban ele­mezte a minősítési munka je­lentőségét eredményeit Ugyanakkor szólt arról is, hogy javítani kell a kritikai munkát és a közéleti tevékenység érté­kelését. Ezt követően vázolta azt, hogy a pártbizottsággal együtt, a megyei szervek segít­ségével nagy gondot fordítanak a pedagógusok­­speciális képzé­sére és az önképzés sokoldalú segítésére. Kiemelt feladatnak tartják az utánpótlás nevelé­sét, a fiatalok vezető posztra történő beállítását és ehhez a különböző továbbképzési tan­folyamok nagy segítséget nyúj­tanak. Dávid Józsefné, a megyei pártbizottság tagja: — A jelentés és a határozat jól tükrözi az eddig megtett lépéseket és jól orientálnak a további feladatok végrehajtá­sára — mondotta többek kö­zött felszólalása elején, majd azt elemezte és hangsúlyozta, hogy a további feladatok eredményes megoldásának kulcsa a pedagógus tevékeny­sége. Szóvátette, hogy a pályá­zati rendszer — eredményessé­ge mellett — nem kellően se­gítette a vidéki pedagógusál­lások betöltését, amely véle­ménye szerint összefüggésben van a vidéki lakáshelyzettel, életkörülményekkel, kulturá­lis viszonyokkal. A továbbiakban arról szólt, hogy a korábbi évekhez viszo­nyítva visszalépés történt a diákok színházlátogatásának biztosításában és a diákutazta­tásban egyaránt. A színházi előadásokra történő utazás olyan magas költségekbe ke­rül, hogy azt az iskola nem tudja fedezni, a tanulók szü­leire nézve pedig komoly anyagi terheket ró. Arról is beszélt, hogy a vidádi gyer­mekek Máriára nem elsősor­ban a turisztikai fá­rándulások fontosak, hanem a színházi és a múzeumlátogatás és ez ért­hető is a körülményeikből adó­dóan. Végezetül arról szólt, hogy a pedagógusok politikai és szakmai képzése valóban aktuális feladat, ehhez azon­ban biztosítani kell a körül­ményeket, az időt, a helyet, az eszközöket, a tanuláshoz szük­séges anyagokat. Nagy Viktor, a­­Jaegersf­ gi Deák Ferenc nakkftgépfe­scala igazgatója: Felszólalásában elsősorban a pedagógusok munkahelyi lég­köréről, a kapcsolat és infor­mációs rendszerről, az együtt­működés irányairól és a dön­tési jogkörről beszélt. E gon­dolatokkal kapcsolatban ki­emelte, hogy fontos az, hogy ne csak a tantestület, hanem a tanulók légköre is legyen jó az iskolákban. Majd arról szólt: " A nevelési feladat eredmé­nyes végrehajtásához olyan körülményeket kell kialakítani e munkában, hogy a tanuló partnere legyen a pedagógus­nak, s ehhez nagy segítséget adhat a KISZ.

Next