Zalai Hírlap, 1980. augusztus (36. évfolyam, 179-204. szám)

1980-08-01 / 179. szám

4 kostánkból Cikkünkre reagálva a Szervezetebb szállítást Érdeklődéssel olvasom min­dig a lapban, ha valamilyen szállítással, közúti közleke­déssel kapcsolatos cikk jele­nik meg. Mostanában több al­kalommal is volt szerencsém ilyen témával foglalkozó írást olvasni, a közúti gépjárművek ellenőrzéséről, az ellenőrzés értékeléséről és a július 26-i számban a Tartalékok a szál­lításban címmel olvashattam Takács Sándor írását Bizony elég rossz képet mu­tat a gépjárművek előírás sze­rinti használatának, üzemel­tetésének statisztikája. Ezt nemcsak az újságból tudom, hanem onnét is, hogy gépjár­mű-ügyintéző vagyok és mun­kám során sok mindent lát­tam és tapasztaltam. Azt nem tudom, hogy a termelés más területein is előfordul-e eny­­aégi hiányosság és szabályta­lanság, mint a közúti sze­mély- és árufuvarozásban. Én remélem, hogy nem. Osztom a véleményemet a cikk írójá­val. A szállításban igen je­lentős tartalékok rejlenek. Igaz, a számítógépek korsza­kát éljük, bár nekem az a vé­leményem, hogy a jó fuvar­­szervezés, kapacitáskihaszná­lás, az üzemanyag-felhaszná­lás rendszeres ellenőrzése el­sősorban nem számítógép kér­dése. A szállítás tulajdonkép­pen egy fiatal tudomány — legalábbis úgy érzem, joggal nevezem így —, melynek még nincsenek kellő számban megfelelő szakemberei. Tech­nikailag rendelkezésre állnak a nagy szállítókapacitású esz­közök, speciális szállítójármű­vek, de kevés a jól képzett, a technikát jól szervező, irányí­tó szakember. A másik prob­léma ezzel összefüggésben a korszerű szállítási szemlélet, az energiatakarékos szemlélet hiánya a szállításban. A szál­lításszervezés is hivatás, amit a munkavégzés során érezni és szeretni kell. Meglepetten olvastam, hogy volt vállalat, ahol nem ellen­őrizték a fogyasztást, volt,­­ ahol 20 ezer liter benzinről nem tudtak elszámolni, a túl­­fogyasztók esetében elmaradt a szankcionálás. Kár hogy nem írja a cikk, hogy­­ezeket milyen vállalatoknál tapasz­talták, de remélem, hogy az illetékes vezetőkkel szemben a felelősségrevonás nem ma­radt el az ellenőrzés után. Az üzemanyag-felhasználásról szóló rendelet már öt éve ér­vényben van, lehet, hogy van ahol még nem ismerik? Nem hiszem. Inkább csak nem ve­szik komolyan. Sok a tartalék, ami a szál­lításban rejlik, bőven lehetne róla írni, sokat lehet tenni. Ezeknek a tartalékoknak a kiaknázási folyamatát úgy gondolom meg lehet gyorsíta­ni a rendszeres közúti és te­lephelyi ellenőrzésekkel, ame­lyekkel mind jobban érvényt szerezhetünk a jelenlegi ren­deleteknek, ezzel csökken a szabálytalanságok nagy szá­ma, ami már nagy előrelépést jelent a szállítás gazdaságo­sabbá tételében. Horányi Árpád gépjármű-ügyintéző Vonyarcvashegy Tíz emelet lift nélkül A­ Panaszom, mellyel önökhöz fordulok, nem új dolog, sőt mondhatnám azt is, hogy 1978 áprilisa óta — mióta a Zala­egerszeg, Landorhegyi u. 30. szám alatti házba beköltöz­tünk — kisebb-nagyobb meg­szakításokkal állandó problé­mánk. Ez pedig a lift, ami az utóbbi néhány héten nagyon sok bosszúságot okoz a tíz­emeletes ház lakóinak. Elein­te naponta egyszer elromlott, rövid ideig nem ment, az in­dok az volt, hogy bemelege­dett, majd elindul. De most már kb. két hete szinte min­den nap rossz a lift. A szere­lők kijönnek, „megcsinálják”, elmennek és már nem is mű­ködik. Nagyon sok kisgyermekes család lakik a házban és zöm­mel az 5. emelet felett, akik­nek igen nagy szüksége van a liftre. Nem tudom megérteni, ha valóban ennyire rossz, hogy a javítás után csak egy fél óráig működik, miért nem lehet kicserélni. Ha pedig nincs olyan baja, hogy a cse­rére sor kerülhessen, miért nem tudják tisztességesen megjavítani? Remélem panaszom, illetve a ház lakóinak panasza nem kerüli el az illetékes szervek figyelmét és mielőbb intéz­kednek, hogy végre használ­ható legyen a felvonó. Sárecz Lajosné Zalaegerszeg, Landorhegyi u. 30. A leveleinkből röviden Hamedli Piroska zalaeger­szegi lakos írja levelében: — Július 23-án a 12 óra 25 per­­­ces 8-as helyijárattal utaztam a kertvárosi végállomásig. Nagyon megijedtem, amikor láttam, hogy az első ajtón, ahol le akartam szállni, nem száll fel senki, így segítségre nem számíthatok, sőt, egy ki­­csit a busz is távol állt a jár­daszegélytől. Mivel rokkant vagyok — kezemmel, lábam­mal nyomorok —, csak 20 centit tudok előre lépni. A vezető ezt látva szólt, hogy várjak, közelebb jár a járda­szegélyhez, így már egyedül is le tudtam volna szállni, de ő kilépett a vezetőfülkéből és lesegített. Ezúton is köszönöm segítségét, példás magatartá­sából sokan tanulhatnának. Horváth János Zalabér, Vasút u. 12. szám alatti olva­sónk azt teszi szóvá levelé­ben, hogy a zalaszentgróti műszaki áruk boltjában, ahol motorkerékpár-külsőgu­­mit akart vásárolni, csak bel­sővel együtt adták volna. Mit tegyen, akinek belső gumira nincs szüksége? — kérdezi. Soós József barlahidai leve­lezőnk arról számol be, hogy korszerűsítették a tanácsi uta­kat Rédicsen. A mintegy két­­kilométeres útszakasz aszfal­tozása, finiserezése kétmillió forintba került. A községi közös tanács kollektívája pedig a ta­­nácsházához vezető út járdá­sítását végezte el társadalmi munkában. A szükséges építő­anyagot és a gépeket a köz­ségi tanács biztosította. Anda Lászlóné nagykanizsai levélírónk arról ad hírt, hogy a nagykanizsai 406-os sz. Szakmunkásképző Intézet nyolc szobafestő-tanulója a Baranya megyei Építőipari Vállalatnál vett részt építő­tábori munkán, amelynek so­rán a betonüzemben panelele­meket festettek. Teljesítmé­nyük rendszeresen 140—150 százalék körül mozgott. Ezzel a kiemelkedő eredménnyel a 11 brigád közül az első helyet szerezték meg. Erkölcsi elis­merésüket vándorzászló és oklevél is fémjelzi. Ezenkívül pénzjutalmat kaptak és egy­hetes velencei-tavi nyaralá­son vehetnek részt. Munkájuk értékét növeli, hogy azt a nyári szabadságuk terhére vé­gezték — írja. Bodzár Jánosné Nagykani­zsa, Vörös Hadsereg u. 1. szám alatti olvasónk azt ki­fogásolja, hogy a kora reggeli órákban nem lehet Nagykani­zsán taxit kapni. Leírja ezzel kapcsolatban azt az esetet, amit július 29-én tapasztalt, amikor családja két kisgyer­mekkel a negyed 7-kor induló vonathoz szeretett volna taxi­val kijutni a vasútállomásra a Deák térről. Hiába vártak háromnegyed 6-tól taxira, egészen fél 7-ig egy sem ér­kezett a taxiállomásra. ZALAI HÍRLAP Válaszolnak az illetékesek Felfüggesztették a vágóhíd működését A Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumtól az alábbi választ kaptuk a Kényszerű, kellemetlen társbérlet a zalabéri kényszervágóhíddal címmel, július 3-án közölt cikkünkre: A cikk alapján az ügyben dr. Dénes Lajos miniszterhelyett­­es vizsgálatot rendelt el. A helyszíni vizsgálat után megál­lapításainkból az alábbiakat szíves tudomásukra hozom: — A zalabéri kényszervágó­­híd már az elmúlt években is mint szükségből megtűrt kény­­szervágóhíd üzemelt, mert a legközelebbi elérhető kényszer­­­vágóhíd a községtől kb. 40 ki­lométerre eső Keszthelyen mű­ködik. Zalabéren eddig mint­egy 15 kilométeres körzetből (9—10 község) jelentkező kény­szervágási igényt elégítettek ki. A kényszervágott állatok­ból származó hússal pedig a község húsellátását tovább ja­vították. Az 1979-es évben a létesítményben 75 borjút, 48 sertést, 16 juhot, 1980-ban pe­dig 18 borjút, 46 sertést és 5 juhot vágtak le.­­ A higiéniai követelmé­nyek megteremtése érdekében a községi tanács vb 1978. már­cius 7-i és 1979. október 9-i ülésén foglalkozott a kezelésé­ben levő kényszervágóhíd fel­újításának ügyével. Pénzeszkö­zök hiányában mégsem történ­hetett előrelépés a vágóhíd ren­deltetésszerű alkalmasságának biztosítására. A községfejlesz­tési alapot a község út- és víz­ellátásának fejlesztése, vala­mint a művelődési ház köti le.­­ A kényszervágóhídon húsvizsgálatot ellátó dr. Csá­szár István üzemi állatorvos 1980. május 31-gyel élelmiszer­higiéniai okból (vízellátás hiá­nya, takarítás elmaradása, a vágóhídi melléktermékek eltá­volításának zavara stb.) szóbeli intézkedéssel leállította a Za­labéren folyó kényszervágáso­kat. Erről azonnal tájékoztatta a községi tanács elnökét és a vágóhíd kezelőjét, Vági József áfész alkalmazottat. A keszt­helyi városi állami közegész­­ségügyi-járványügyi felügyelő 1079/198­0. számú, június 23-án kelt határozatában — a cikk szerzőjének látogatása előtt — közegészségügyi érdekből a vá­góhely működését felfüggesz­tette. — A vágóhídi melléktermé­kek ATEV által történő folya­matos elszállítása a nagy tá­volság és az abból eredő arány­talan költségvonzat miatt min­dig akadozott. Ezek megsem­misítése a községi tanács fel­adatát képezi. A levágott álla­toknak húsvizsgálat során fo­gyasztásra alkalmatlannak mi­nősített testét és testrészeit a húsvizsgáló állatorvos az 5/1962. (II. 7.) FM sz. rendelet­tel életbeléptetett Állategész­ségügyi Szabályzat vonatkozó 176. §-a alapján helyben ásat­­ta el. Az elföldelés körüli hiá­nyosság­ok az áfész alkalmazá­sában álló hentes esetenkénti személyes mulasztásából adód­t díjai Dr. Glózik András főosztályvezető Fontossági sorrendben... A KPM Közúti Igazgatóság zalaszentgróti 2. sz. üzemmér­nöksége válaszolt Nagy József tapolcai lakos július 13-án közölt levelére, melyben a Zalavár—Zalaszabar közötti út­szakasz környékének elhanyagolt állapotát tette szóvá. — A közölt észrevétel idő­pontjában a Zalavár—Zala­­szabar összekötő út gaztalaní­­tás­a már folyamatban volt és a megjelenéskor már be is fe­jeződött. Megjegyzem, hogy az üzem­mérnökség külsőségi szakasza több mint 300 kilométert tesz ki és a gaztalanítást fontossá­gi sorrendben — először a ge­rinchálózaton, majd az egyéb alsóbbrendű utakon — törté­nik, többségben kézi kaszálás­sal. Nagy gondot okoz üzem­­mérnökségünknek hogy az út­menti fűtermést a korábbi idő­szakkal ellentétben még díjta­lanul sem veszi a lakosság igénybe. Több esetben felaján­lottuk az általunk lekaszált fűtermést a tanácsi körzetek­ben, szinte teljesen eredmény­telenül. Kérem a szerkesztőséget an­nak közlésére, hogy az álta­lunk lekaszált útmenti fűter­mést bárki összegyűjtheti és betakaríthatja június 10-e után, csak az illetékes községi tanácsnál bejelenteni köteles. Fuller Gyula üzemmérnökség­hez. Rendbol­ozzák az átjárót l­apunk július 11-i számában, a l­eveleinkből röviden rovatban közöltük Forgács István levelét, melyben a zala­egerszegi Hunyadi utcai vasúti átjáróval, illetve sorompóval kapcsolatos észrevételeit írta meg. Olvasónk észrevételére a MÁV Szombathelyi Igazgató­sága az alábbiakban reagált: — A sorompó gyakori lezá­rását a rendkívüli sűrű vonat­forgalom indokolja. A félig le­zárt sorompó ügyében az ille­tékes blokkmester a szükséges intézkedést megtette. A gyalo­gos útátjáró megkopott geren­vasútigazgató-helyettes dáinak végleges helyreállítá­sát a zalaegerszegi Pályafenn­tartási Főnökség egy hónapon belül végleges jelleggel rend­behozza. Kapronczai János Miről ír a Slázi Jogitanácsadó külföldi jog magyaroknak Külföldi kapcsolatai nem­csak az államoknak, hanem az állampolgároknak is vannak. Más országokban nem mindig intézkedhetünk úgy, mint ahogy­ itthon tennénk, mert ilyenkor már a mi magán­ügyünk nemzetközi üggyé is válik. Ebben az esetben pedig nem a magyar, hanem a nemzet­közi magánjog szabályai az irányadók, melyről részletesen ír a Házi Jogtanácsadó júliusi száma. Mikor van dolgunk az ide­gen joggal? Például akkor, ha külföldről öröklünk. Ilyenkor, hogy ne tegyünk saját ügyünk­ben kedvezőtlen kihatású lépé­seket, tudnunk kell pl. azt, hogy melyik állam hatósága jogosult a hagyatéki eljárás lefolytatására, s milyen eljárás útján szerzi meg az örökös a hagyatékot. Arról sem árt tá­jékozódni, hogy lehet-e Ma­gyarországon lakó személy tu­lajdonában külföldön levő in­gatlan, s hogyan utalják át az ingatlan jövedelmét, vagy esetleges eladási árát. Vannak nem is kevesen, akik nyugdí­jat, járadékot várhatnak kül­földről. Számukra is fontos is­mereteket közöl a Házi Jogta­nácsadó júliusi száma, pl. azt, hogy miként történik a külföl­di nyugdíjak átutalása. Foglalkozik a júliusi szám azzal is, hogyan köthetnek külföldi állampolgárok házas­ságot Magyarországon, kihat-e a külföldivel történő házasság­­kötés az állampolgárságra és válás esetén melyik állam sza­bályai az irányadók. Foglalko­zik a lap más, családi vonat­kozású ügyekkel is, és azzal, hogy milyen esetekben kerül­het sor a gyermektartásdíj ál­lam által történő megelőlege­zésére, s milyen egyezmények szabályozzák a tartásdíj kül­földről történő behajtását. Magánügyeinkben, melyben külföldi jogelem található,­­ még számos esete van, amiről olvashatunk a júliusi szám­­­­ban. Pl. megtudhatjuk, hogyan térülnek meg a külföldön be­következett gépjárműbaleset­tel kapcsolatos károk, a haza­térésnek, illetve az itthon le­telepedésnek mi a feltétele. Végül pedig mivel sok magyar állampolgár dolgozik külföl­dön, ismertetjük a munkavi­szony nemzetközi magánjogi szabályait is. RÁDIÓ Kossuth: 8.00: Hírek. — 8.24: Készülődés az olaj utáni évekre. __ 8.34: Kamaramu­zsika. — 9.28: Reinkarnáció — versek. — 9.34: Óvodások műsora. — 9.53: Lottó­­sorsolás. — 10.00: Hírek. — 10.05: Olimpiai híradó. — 10.20: Fecskék és fruskák. — 10.40: Jelky András — szvit. — 10.59: Lottóeredmé­nyek —­ 11.00: A postamester. — 11.43: Rézfúvós-együttesek felvéte­leiből. — 12.00:­­ Déli krónika. — 12.20: Ki nyer ma? — 12.35: Olim­piai híradó. __ 12.55: Együttesek olasz operákból. — 13.40: A Szov­jetunió népeinek zenéjéből. —­­ 13.50: A századforduló irodalmának hetei. — Ábel­ és Eszter: Regény rádióra. — 14.44: Magyarán szólva. — 15.00: Hírek. — 15.10: Kóruspó­dium. — 15.30: Sztárok — anekdo­ták nélkül. — I11.00: Útközben. — 16.05: Vizsgálatok nyomában. — 16.35: Népi zene. — 17.00: Hírek. — 17.07: Mendelssohn: Szentivánéji álom. — 17.35: Láttuk, hallottuk. •­­ 18.00: Sándor Judit operaáriá­kat­ énekel. __ 18.15: Hol volt, hol nem volt. — 18.25: Mai könyvaján­latunk. — 18.30: Esti magazin. — 19.15: Halló, itt Moszkva! — 21.05: Walter Gieseking összes Mozart­­hanglemezfelvételei. — 22.00: Hí­rek. — 22.15: Moszkva ’80. — 22 35: Tíz perc külpolitika. — 22.45: Rá­diószínház. Mindenkit meghallga­tok. — 23.23: Esti muzsika. — 24.00: Hírek. — 0.10: Fehér kará­csony. — filmzene. Petőfi: 8.00: Hírek. — 8.05: A koldusdiák — finálé. — 8.20: Tíz perc külpolitika. _­ 8.30: Hírek­— 8.33: Slágermúzeum. — 9.21: Harminc perc­­alatt a Föld körül. — 9.53: Lottósorsolás. — 10.66:Ze­nedélelőtt. — 10.30: Hírek. — 11.17: Olimpiai híradó. — 11.45: Tánczenei koktél. — 12.30: Hírek. — 12.33: Édes anyanyelvünk. — 12.38: Népi muzsika. — 13.15: Nőkről, nőknek. — 14.00: Jó utat. A Csúcsforgalom magazinja. — 14.30: Híreik. — 14.45: Halló, itt Moszkva! — 16.30, 18.30: Hírek. — 19.10: A beat kedvelőinek. — 19.55: A fürdő nőkre — versek. — 20.00: Régi nóta, híres nóta. — 20.30: Hírek. — 20.33: A századfor­duló irodalmának hetei. — 21.33: Portré slágerekből. — 22.23: Egy éj Velencében. — Operettrészlet. — 29 00: Hírek. — 23.15: Népdalok, néptáncok. — 24.00: Hírek. Győr: 17.00: Hírek. — Informá­ciók, tudósítások Nyugat-Dunán­­túl életéből. — 17.10: visszakap­csolás a Petőfi-műsor olimpiai közvetítésére. TELEVÍZIÓ 1. műsor: 8.53: Műsorismer­tetés. — 8.55: Tévétorna. — 9.00: Szól a dal... — 10.00: A XXII. Nyári Olimpiai Já­tékokról jelentjük. — 11.30: Menekülés az arany földjéről. — 14.48: Műsorismertetés. — 14.50: Hírek. — 14.55: Olim­pia. — 18.45: Öt perc meteo­rológia. — 18.50: Mindenki közlekedik. — 19.05: Reklám. — 19.10: Tévétorna. — 19.15: Esti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Delta. Tudományos híradó. — 20.20: Még egyszer — angol zenés film. — 20.50: Reklámműsor. — 20.55: A XXII. Nyári Olimpiai Játé­kokról jelentjük. — Kb. 23.00: Támadás egy idegen bolygó­ról. A labirintus. — 23.50: Tv­­híradó 3. 2. műsor: 17.43: Műsoris­mertetés. — 17.45: Dél-alföldi krónika. — 18.15: Reklám. — 18.20: Játék a betűkkel. — 18.45: A XXII. Nyári Olimpiai Játékokról jelentjük. — 20.55: Öt perc meteorológia. —21.00: Tv­híradó 2. — 21.20: Rek­lám. — 21.25: Az emberiség hajnala. — 22.25: Zenés tere­­fere. A Jugoszláv TV műsorából: 14.50: Tv-híradó. — 15.10: Tv­­híradó. — 15.30: Olimpiai krónika. — 15.50: Olimpia. Atlétikai versenyek. — 19.10: Olimpia — labdarúgás. — Közben: Tv-híradó. • ; * i\", * 2. műsor: 14.55: Olimpia. — 18.00: Tv-híradó. — 20.27: Ma este. — 20.30: Tv-híradó. . — 21.00: A pulai fesztivál króni­kája. — 22.00: Tegnap, ma, holnap. — 22.05: Mile, Dra­­gica és a gyerekek. Dokumen­tumműsor. — 22.35: Kvartett — balett. — 23.05: Rajzfilm. — 23.25: Házimozi: Ophelia — francia játékfilm. Az Osztrák TV műsorából: 10.00: Tv-konyha. — 10.25: Idősebbek klubja. — 11.05: Segítség! Film­vígjáték. : Fő­szerepben: a Beatlesek. — 17.00: Óvodások műsora. — 17.30: Heidi. A búcsú — film­sorozat. — 18.00: Muppet show. — 18.30: Mr. — 19.00: Osztrák képek. — 19.30: Tv­­híradó. — 20.15: Derrick. Egy tanyán. — 21.20: Riportműsor. — 22.15: Közvetítés Moszk­vából. Olimpiai Játékok 1980. 2. műsor: 10.00: Olimpia. — 16.00: Közvetítés Moszkvából. — 20.15: Drezda és Meissen kulturális kincsei. Dokumen­­tumfilm. — 22.20: A fémem­ber — fantasztikus film. MOZI Zalaegerszeg, Ady: 16.30, 19.30: A sáska napja I—II. (amerikai), 16 éven felül. Kertmozi: Koldus és királyfi (angol). Nagykanizsa, Béke: 16: A rejtélyes bankbetét (szovjet). 18, 20: Előttem az élet (fran­cia). Szabadság: Kabaré (ame­rikai). Kertmozi: Élve vagy halva (magyar). Keszthely, Petőfi: 16: Égig érő fű (magyar), 18, 20: Aki­ket a forró szenvedély hevít (olasz), 16 éven felül. Kertmo­zi: Szelíd motorosok (ameri­kai), 16 éven felül. Lenti, Dózsa: A nagy álom (amerikai), 16 éven felül. Zalaszentgrót, Szabadság: Mennyire szerettük egymást! (olasz). Letenye, Fáklya: Földi űr­utazás (amerikai). Hévíz, Alkotmány: 10, 14: A vasálarcos férfi. 16, 18, 20: Az Emir kincse. Kertmozi: A vas­­álarcos férfi. Zalalövő, Alkotmány: Ró­­ bért és Robert (francia). Zalakaros, Kertmozi: Halá­los tévedés (NDK). KIÁLLÍTÁSOK Zalaegerszeg, Ifjúsági és Úttörő MK: Városi díszítő­­művészeti szakkörök kiállítá­sa, augusztus 12-ig. Egervár, várkastély: Halápy János festőművész kiállítása, augusztus 3-ig. Nagykanizsa, HSMK: Vá­sárhelyi Emese és Szekeres Károly keramikus-művészek kiállítása, augusztus 30-ig. Keszthely, Művelődési Köz­­pont: Szelényi Károly fotó­művész kiállítása, augusztus 10-ig. Balatoni Múzeum: Ud­vardi Erzsébet festőművész kiállítása, augusztus 31-ig. Hévíz, Thermal Szálló: Bé­­nyi László festő és Bényi Esz­ter textilművész kiállítása, augusztus 5-ig. EGYÉB MŰSOR Egervár, várkastély, 20.30. Moliere: Gömböc úr. 1980. augusztus 1. A Pénzügyi- és Számviteli Főiskola zalaegerszegi tagozata FELVÉTELT HIRDET GAZDASÁGI VEZETŐI MUNKAKÖRBE. Feltétel: főiskolai, vagy egyetemi végzettség és költségvetési gyakorlat. Jelentkezés személyesen a tagozatvezetőnél. 71

Next