Zalai Hírlap, 1982. november (38. évfolyam, 257-281. szám)

1982-11-24 / 276. szám

Változatok a jövőre Pedagógusok és közművelők egyetlen célért A szakemberek abban ki­vétel nélkül egyetértenek, hogy a közoktatás és a köz­­művelődés kapcsolatában csakis és kizárólag egyetlen helyes út létezik: az együtt­működés. A vita különböző fórumokon csak a hogyan it­l folyik. Kezdetben volt — és sze­rencsére igen sok helyen ma is van —­ a tartalmi együtt­működés az iskolák és a mű­velődési intézmények között. Ehhez nem kell semmilyen közös szervezeti forma, csak a közös nagy cél felismerése: pedagógusoknak, művelődési­­otthon-vezetőknek, múzeumi, könyvtári szakembereknek és a kultúra más munkásainak összefogása annak érdeké­ben, hogy minél több legyen a „kiművelt emberfő”. Ennél szorosabb együtt­működést feltételez a másik elképzelés, amely szerint­ szervezetileg össze kell von­ni az iskolákat és a művelő­dési intézményeket, megtart­va szakmai önállóságukat. A gyakorlat azt mutatja, hogy erre elsősorban a kis telepü­léseken és az új lakótelepe­ken van szükség — és lehe­tőség. Jogi alapot egy tavaly megjelent művelődési minisz­teri rendelet teremtett hoz­zá — a személyi feltételek megteremtése azonban sok­kal nehezebb. Nemcsak azért, mert nem mindenütt van ele­gendő megfelelő felkészült­ségű, pedagógus, könyvtáros, népművelő, hanem azért is, mert aligha lehet egyik nap­ról a másikra elérni, hogy megszűnjék a szakmai sovi­nizmus, s a különböző szak­emberek egymást segítve vé­gezzék a minden nemzedékre kiterjedő közművelődési munkát. Ugyanis nem keve­sebbről van szó, mint arról, hogy az óvodáktól a nyugdí­jas­ klubokig közös irányítás és — ami ennél is jelentő­sebb — közös művelődési fel­­képzelés kell, hogy érvénye­süljön. A jövő művelődési intéz­ménye napjainkban kezd ki­bontakozni. Egységes, minden területet átfogó művelődési intézmény, ahol minden kor­osztály és társadalmi réteg számára megvannak a műve­lődési, képzési és továbbkép­zési lehetőségek. Az ország 18 helyén kez­dődtek el a kísérletek, nagy­városokban és községekben egyaránt. Korai volna a ta­nulságokat leszűrni. Vannak már biztató eredmények, de a kísérlet még alig egy éve tart. Azok a művelődési szak­emberek, akik az idei debre­ceni tanácskozáson ezeket az új intézményeket képviselték, a helyi eredményekből, a kí­sérlet kezdeti, vagy előbbre haladott voltától függően számoltak be az országos ta­nácskozáson. Többnyire opti­mistán, de nem titkolva a gondokat sem. Mégis elgondolkodtató, hogy miért okoz annyi vitát a közoktatás és a közművelő­dés kapcsolata. Hogy a cél azonos, ahhoz nem fér két­ség. Mind az oktatási, mind a közművelődési dolgozók abban látják munkájuk ered­ményességét, ha művelt, sok­oldalúan képzett embereket nevelhetnek. Ehhez sokféle­képpen lehet hozzájárulni, kezdve az életkori sajátossá­goknak mindenben megfele­lő, játékos óvodai ismeret­gyűjtéstől, az alapos és va­lóban általános tudást adó általános iskolán át, folytat­va a középfokú oktatás sok­oldalúságán és elmélyültsé­­gén, a felnőttek szabad ide­jének kultúrált és hasznos el­töltésén, egészen a legidősebb korosztályig, amelynek ugyan­csak programokat kell nyúj­tani, méghozzá olyanokat, amelyek felkeltik koruk mi­att nehezebben ébredező ér­deklődésüket. Az is igaz, hogy mindehhez elsősorban jól képzett szak­emberek szükségesek, de mindjárt hozzá kell tenni: a hivatástudat, a lelkesedés le­galább olyan fontos, mint a képzettség! S az sem elha­nyagolható, hogy a pedagó­gusok és a művelődésüggyel foglalkozó szakemberek kere­sete között nagy különbségek vannak, amelyek rendezése hosszú és bonyolult kormány­zati feladat. A mai fizetési rendszer ugyanis alig teszi lehetővé, hogy — például — az általános iskolai tanár tel­jes erőbedobással foglalkoz­zék végzett tanítványai to­vábbképzésével. Energiáit — ha nem is mindenütt, de még a legtöbb helyen — lekötik a szakköri, a napközi otthoni és az egyéb különórák. Az is tény, hogy számos helyen vannak ütközések az iskola­­igazgatók és a művelődési ház­­igazgatók között, akikre más és más jogszabályok vonat­koznak, különböző a fizetési rendszerük is. Mindezek rendezése alap­vető jelentőségű, mert egy pillanatra sem szabad szem elől téveszteni a célt: a mű­veltség terjesztését. E téren pedig — városban és falun egyaránt — igen sok még a tennivaló, attól kezdve, hogy az anyanyelv fazon belül a helyesírás­ tökéletes ismerete nélkül már nem lenne szabad az általános iskolából senkit sem továbbengedni, evésben addig, hogy az iskolán kívüli művelődésnek a mainál több segítséget kell adnia a kü­lönböző szakmai továbbkép­­zéshez, az idegen nyelvek el­­sajátításához, s a tennivaló­kat még hosszasan lehetne sorolni. Várkonyi Endre — Arrifehosc- gyermektragédia —- '■ - ' ■ -■ Hol van a negyedik? Az időpont: 1981. július 11-e, este 7 óra 28 perc. A vizsgálattal dr. Gábor Fe­renc rendőr alezredest bízzák meg. A nagy tapasztalatokkal rendelkező vizsgálótiszttől az osztályvezetője csupán ennyit kérdez: — Miben lehetünk a segít­ségedre? A magas, széles vállú, őszü­lő hajú, de igencsak fiatalos mozgású rendőrtiszt egy-két pillanatig töpreng. — Hját, akkor ha kérhetek, élek a lehetőséggel. Adj mel­lém egy fiatal, munkaszerető kollégát. — Ez a legkevesebb, amit megtehetek. De kérlek, vá­laszd ki te a munkatársadat. Kit választasz? — Nem lesz abból sértődés, ha magam jelölöm ki ? No, meg nem szeretnék egyetlen fiatalt se akarata ellenére túl­zottan leterhelni. Ugyanis azt hiszem, ebben az ügyben bő­ven lesz mit csinálnunk? — Gondolod? — érdeklődik az osztályvezető. — Igen. Bár egyszerűnek tűnik az ügy. Itt a tettes ... De ez önmagában még kevés. — Te tudod, Ferikém. De lenne éppen ezért egy áthida­ló megoldásom. — Éspedig? — Te megsúgod nekem, ki­vel dolgoznál a legszíveseb­ben, s én azt a kollégát mel­léd adom. — Már ma este munkához látsz? — fogadja a vizsgáló­tisztet a központi ügyelet ve­zetője — most pedig nyugodt lehetsz, nem lép le a tettes. Persze, értelek. Borzasztó, ami történt... — Igen, hozzálátok még most, szombat este. Kérlek, add ide az őrizetes személyi igazolványát. — Máris megkapod. Ma este kihallgatod ? — Igen. Legalább is meg­kezdem a kihallgatást. És hogy mikor fejezzük be, ki tudná azt előre megmondani. Gábor Ferenc alezredes visszatér a szobájába. Aztán kávékavargatás közben lát hozzá az őrizetes igazolványá­nak tanulmányozásához. Ko­­hányi Ferenc, 30 esztendős, 1970-ben kötött házasságot Boros Annával... Az alezredes közimert és a szakmában követésre méltó elméletei közé tartozik, hogy a nyomozó előre tanuljon meg minden adatot, amit csak meg tud szerezni, hiszen a kihall­gatások során úgy is eléggé sok új dolgot kell megismer­nie Tehát előre készül, ke­vésbé teszi ki magát annak, hogy esetleg elkerüli a figyel­mét egy-egy aprónak tűnő, de mégiscsak fontos adat, tény. Véleménye szerint a vizsgáló­nak éppen úgy készülnie kell mindig, mint a bírónak, az ügyésznek.... vagy egy ta­nárnak . . Cseng a telefon.* — Itt a központ. Jelentke­zem, kapcsolom a hármas jár­őrkocsit. — Gábor vagyok, mi van fiúk, megtaláltátok az asz­­szonyt? — Jelentjük igen, de pilla­natnyilag orvos kezeli. — Elájult? Persze... Akkor nem is lehet vele beszélni? — Természetesen nem. Azt mondta az orvos, hogy holnap reggelnél előbb semmiképp sem tér magához. Kénytelen volt nagyobb adag nyugtatót beadni. v — Rendben. Köszönöm a se­gítségeteket. Dr. Gábor tovább lapozgat­ja a személyi igazolványt. A gyermekek rovatát szinte gyorsolvasással tekinti át: „Ferenc, Attila, István, Anna”. Felemeli a telefonkagylót. az őrzőt kéri. — Kérdezzétek meg Kohá­­nyitól, hogy hol van a negye­dik gyereke, a Ferenc ... Nem kell sokáig várnia a válaszra. — Alezredes elvtárs, jelen­tem azt mondja, hogy nem tudja... — Rendben, köszönöm. A vizsgálótiszt okkal aggó­dik a fiúért. Azonnal intéz­kedik is, hogy a járőrkocsik a rokonoknál és amerre csak járnak, keressék a gyereket. Schmidt Attila (Folytatjuk) 1982. november 24. ZALAI HÍRLAP Fotópályázat diákoknak Diákéletünk címmel orszá­gos tehetségkutató diák fotó­­pályázatot hirdetett az Ofotért, valamint a Pedagógusok Szak­­szervezetének központi veze­tősége. A pályázaton résztve­­hetnek: az általános iskolá­sok, a szakmunkásképzők ta­nulói, a gimnáziumi és szak­középiskolai diákok, egyetemi és főiskolai hallgatók egyéni­leg vagy szakköri kollektív anyaggal. Mind a négy kate­góriában az első két helyezet­tet díjazzák, részükre össze­sen 50 ezer forint kerül ki­adásra. Egy szerző legfeljebb tíz képpel pályázhat, a szakköri kollekció pedig 15 darab lehet. Olyan fekete-fehér képek küldhetők, amelyeknek a hosz­­szabbik oldala maximum 24 centiméter. A díjazott képek­ből az Ofotért kiállítást ren­dez, illetve kirakataiban he­lyezi el. A képeket a pályá­zati felhíváshoz csatolt neve­zési lappal együtt 1983. már­cius 31-ig az Ofotért Propa­ganda Osztálya, 1075 Buda­pest, Asbóth utca 15. címre kell eljuttatni. A küldeményre rá kell írni: Diák-fotópályá­zat. A beküldött képeken fel kell tüntetni: a mű címét, a pályá­zó nevét­ és címét, valamint életkorát, az iskola vagy fotó­szakkör megnevezését és cí­mét Nevezési lapok igényel­hetők Budapesten az Ofotért Propaganda Osztályán, vidé­ken a pedagógusok megyebi­zottságán, és a megyeszékhe­lyeken levő Ofotért szaküzle­tekben. Az eredményhirdetés­re 1983. április 18-án kerül sor az Ofotért Vállalat köz­pontjában. (MTI) Kiállítás A Skublics-gy­űjteményr­ől a máig: Könyvtártörténeti kiállítás Zalaegerszegen otthont aztán két évvel ké­sőbb a megyei könyvtárnak is, amelynek harmincéves ju­bileumát most ünnepeljük. Jókora falragaszok adják tud­­tul a kanizsai körzeti és vá­rosi könyvtár 1951-es megnyi­tását is, s az olvasómozgalom plakátjainak, felhívásainak jellegzetes hangulatán, lelkes hangvételén is elgondolkoz­hatunk. Sőt, egy „művelődési autóval” is megismerkedhe­tünk. A titulus jókora betűk­kel pingálva díszelgett a régi Moszkvics oldalán, s e jármű­nek az volt a tiszte, hogy ve­le vigyék a könyvet, az olvas­nivalót szerte a megyébe. Aztán lassan elérünk a je­lenbe, a megyei könyvtár új épületét, korszerű kiadványo­kat, jeles eseményeket meg­örökítő fotókat láthatunk a tárlatban. A vadonatúj zala­egerszegi József Attila Városi Könyvtár mellett a kanizsai, lenti, zalaszentgróti, keszthe­lyi, letenyei társintézmények is felvonulnak itt egy-két fel­vétel, kiadvány erejéig. A tárlat végén újból vissza­kanyarodunk a múltba. A megyei könyvtár legrégibb, legbecsesebb könyvritkaságai közül láthatunk néhány érde­kes darabot. Többek között Erasmus 1522-ben, Kölnben kiadott Parafrázis című művét, amelyben Pál apostol leveleit magyarázza, vagy az 1600-as évek elejéről egy atlaszgyűj­teményt, amelynek lapjait ha­zánknál ütötték fel a kiállítás rendezői. De láthatjuk a ma­gyar nyelvű katolikus biblia első kiadását, s két zalai hí­resség, Kisfaludy Sándor, s Virág Benedek egy-egy művét is. A tanulságos tárlat a hét folyamán még várja az érdek­lődőket a zalaegerszegi Megyei Könyvtárban. M. H. Egy zalai középbirtokosnak, Skublics Károlynak a Tekinte­tes Nemes Zalavár megyei Karokhoz és Rendekhez írt Nyilatkozmányával kezdődött minden a reformkorban Már, ami a zalai könyvtárügyet il­leti, ugyanis a birtokos aján­lotta fel apja, Skublics Imre könyvgyűjteményét, annak ha­lálakor egy megyei könyvtár anyagául. S hogy hol győződ­hetünk meg erről a saját sze­münkkel is? A zalaegerszegi Megyei Könyvtár olvasótermé­ben nyílt kiállításon, amely könyvtárügyünk fejlődését tárja az érdeklődők elé, szem­léletes dokumentumokat híva segítségül. Itt olvashatjuk a fent említett, s eredetiben ránk maradt levelet is, de mindjárt mellette az akkori tagok nyomtatott „kötelezését” is szemügyre vehetjük. Ebben szentül ígérik, hogy „minden­­ legkevesebb hiba, vagy fogyat­kozás, elmozskolás, beleírás és­­ megrontás nélkül” szolgáltat­­­­ják vissza a becses olvasniva­­­­lót a Könyv-Tárba. Sőt a­­ hajdani könyvtárépület tervei is fennmaradtak, ebből tud­­­­hatjuk meg, hogy a Kvártély­ház fegyvertárában szándé­koztak eleink kialakítani egy könyvtárhelyiséget, de ezt a tervet a szabadságharc, s az azt követő sivár évek meghiú­sították. Ezután Zalában is a gazda­körök, nőegyletek, legénykö­rök válnak az olvasás fő pat­­rónusaivá. Ebből az időszak­ból is érdekes dokumentumok­kal ismerked­hetünk e tárla­ton. A zala­­szentgróti ka­szinó 1898-as alapszabálya például a könyvtáros feladatait is taglalja, s fenmaradt egy iparos olvasó­kör kézzel írt katalógusa is a századelőből. A felszabadu­lás után az egy­leti könyvtá­rak népkönyv­tárakká szerve­ződtek, s ezek levelezéseiből, kiadványai­ból is látha­tunk itt egy csokorra valók Többek közt megtudhatjuk azt is, hogy a novaiak miként tiltakoztak könyvtáruk megszüntetése ellen, s kér­tek segítséget, hogy gyűjte­ményük, a könyvszekrénnyel együtt No­­ván maradhassam Az első körzeti könyvtár Zalaegerszegen 1950-ben nyílt meg, tizenötezer kötettel, a­­Petőfi utcában, mint ahogy arra bizonyára sokan emlé­keznek is. Ez az épület adott Régi könyvek vitriné (Arany Gábor felvétele) Többet tenni a vevőért Egy lakberendezési bemutató tanulságai ■ Már maga az a tény, hogy lakható körülmények között, leendő családi otthonokban rendezték meg a zalaegerszegi lakberendezési bemutatót, ön­magában fél sikert jelentett, de a­­ sokfelé eljuttatott szó­rólapok, plakátok, no meg a sajtó nyilvánossága révén — a jó hírverés is megtette hatá­sát. Két és fél nap alatt közel 1400 látogató kereste fel ez e célra szánt Népköztársaság úti hat lakást. „Szenzációs ötlet”; „Most legalább látjuk, mit lehet a mi kislakásunkkal kezdeni”; „Nem gondoltam, hogy a ked­vező árú bútorok is ennyi le­hetőséget rejtenek”. „Pesti lé­temre itt találtam meg a ke­resett lakószobát...” Íme, egy csokor a megkérdezettek­­ élőszavas véleményeiből, ame-­­ lyek — személyes benyomá-­­ sainkkal együtt — összességé-­­ ben igazolják a fogyasztók megyei tanácsa kezdeménye-­­­zésének, s az ügynek megnyert két zalai bútorgyár, a Zala Domus és a VMK vállalkozá­sának sikerét Csakhogy ez a siker még teljesebb lehetett volna. In­duljunk ki abból, hogy ez a dicséretes kezdeményezés hár­mas célt szolgált: kerüljön kö­zelebb egymáshoz gyártó, ve­vő és kereskedő; a látogatók ismerjék meg és befolyásol­ják a bútorgyártás törekvé­seit, s kapjanak ízlésformáló tanácsokat otthonaik berende­zéséhez. Nos, maradéktalanul azok a vendégek lehettek csak elégedettek, akik a Domus szakembereire bízták magu­kat. Közülük naponta öten— hatan tájékoztattak, tanácsot adtak és megrendeléseket vet­tek fel, jó üzletemberként, s türelmesen állva az olykor tö­meges rohamot. Ugyanezt a szerepet már csak naponta egy-egy szakembert biztosítva vállalta a megyeszékhelyi bú­torgyár. Azaz, hogy megren­deléseket nem vettek fel: a jelentkező érdeklődőket, vá­sárlókat a két kilométerre levő gyári márkaboltba, vagy az áruházba irányították. Akkor is, ha csupán a teljes kárpit­minta választékra voltak kí­váncsiak. Nemrég több fórumon is hallhattuk, hogy a kanizsaiak bővíteni—fejleszteni akarják közvetlen vásárlói kapcsolatai­kat, vevőszolgálatukat. Ami azt illeti, a két és fél nap so­rán nem valami nagy üzleti buzgóságot mutattak. Egyetlen piackutató, útbaigazító embe­rük sem őrködött a leendő ve­vők óhajai-kérdései fölött.­­ Nemcsak e sorok írója a tanú rá, hogy milyen tanácstala­nok voltak sokan számos bú­tortípusok elemeinek árát, va­riálhatóságát, vagy az új ter­mékek gyártási idejét illetően. Ezért aztán a fogyasztók ta­nácsa jelenlevő képviselője, vagy éppen a szívességből fel­­­­ügyelő diák próbált — amiben tudott — laikus útbaigazítást adni. (Annál is inkább, mert a második estére már a tájé­koztató prospektusok legtöbbje is elfogyott.) Vagy tán a bútorgyártók megelégedtek az — egyébként gondosan szerkesztett — egész bemutatóra vonatkozó kérdő­ívekkel? Aligha lesz ez ele­gendő az üdvösséghez. Már csak technikai okokból is: so­kan kaptak belőlük, de idő­vagy helyhiány miatt nem töl­tötték ki. De ha ugyanezt ne­tán otthon teszik meg, nem tudják hova küldjék, mert a címzett neve nem szerepel az íveken. Végül, az érdeklődést látva, rövidnek bizonyult a két és fél nap. A „közvetlen” házigazdák — a fogyasztói tanács tagjai, a VMK munkatársai, a népfront­aktivisták — megtettek min­dent ezért a bemutatóért. A hat lakás már meglevő gazdái az ügy érdekében hozzájárul­tak, hogy közel két héttel ké­sőbb költözhessenek be. A még alaposabb, a részletekre is többet adó, közös üzleti és vá­sárlói érdek­szemléletű felké­szülésre lett volna szükség az ipar részéről is. Akkor telje­­­ sebb lehetett volna a siker is. * L. J. S Délszláv klub Pécsett Délszláv klub épült Pé­csett. A nemzetiségi intézmény a történelmi belváros egyik szép, védett épületében kapott­­ helyet a középkori kapubás-­s­tyával szemközt. Az ország­ban ez az első szerb-horvát nyelvű klub, amelynek saját székháza van és az kifejezet­ten erre a célra készült. A délszláv ház december 3-án nemzetiségi ünnep keretében nyitja meg kapuit. A nemzetiségi kultúra táv­lati fejlesztési programja, amelyet a megyei tanács 1978- ban fogadott el, fontos fel­adatként határozta meg a klubhálózat kiszélesítését Ba­ranyában, Mohácson és Sik- I­lóson már működik, a pécsi tehát a harmadik délszláv vá­­­­rosi klub a megyében. (MTI)

Next