Zalai Hírlap, 1986. július (42. évfolyam, 155-179. szám)

1986-07-03 / 155. szám

4 Sok kicai sokra megy kis tételekből — 280 millió dollár Beszélgetés Gombocz Zoltán külkereskedelmi miniszterhelyettessel A külkereskedelmi tárca ma feltétlenül kulcsszerepet mondhat magáénak. Túl sok múlik a havi, negyedévi ex­port—import jelentéseken. A magyar gazdaság a világpia­con mérettetik meg, s ha nem tudja eladni portékáit, akkor nem csak a fejlődése lassul, hanem az ország adósságait is képtelen törleszteni, vagy legalábbis csak olyan áron, korlátozások bevezetésével, amelyek a fejlődés gátjai le­hetnek. Nem véletlen hát, hogy az utóbbi években a külkereskedelmi cégek rugal­masabbak lettek, újabbak is alakultak, és egyre többen kapnak jogosítványt a külpia­ci kereskedésre. Immár há­rom esztendeje, hogy a Kül­kereskedelmi Minisztérium kiépítette a megyei megbízot­ti hálózatot. Pest megye ki­vételével mindenütt dolgozik ma már egy képviselőjük, s meglehetős sikerrel kutatják fel az exportra is alkalmas kis tételeket.­­ Kétségtelen, hogy az utóbbi esztendőkben felérté­keltük a kis tételek export­ját, ha ugyanis mérleget vo­nunk a 25 millió forintnál ki­sebb értékű üzletkötéseknél, akkor az már nem jelenték­telen összeg — mondja Gom­bocz Zoltán külkereskedelmi miniszterhelyettes. — Tavaly 280 millió dollárt kasszíroz­tunk a kis üzletekből. És az is régi igazság, hogy nem csak a nagy üzleten lehet keresni. Persze, utána kell menni, s majdnem ugyanannyit kell könyvelni, mint egy 5—10 millió dolláros üzletnél, de hát abból nincs annyi, hogy ne kéne megbecsülni a kisebbet is. Ma már a nagy tradicio­nális külkereskedelmi cégeink sem átallanak kicsiben keres­kedni. A Lignimpex például 200 hazai vállalattal, szövet­kezettel áll kapcsolatban, sőt Zala, Vas és Somogy megyé­ben önálló irodát is nyitottak. A Hungarotex és az Inter­­cooperation ugyancsak létesí­tett irodát több vidéki város­ban. A Generalimpex tucatnyi apróságot exportál a hűtőrács­tól a szilvaízig, paprikacsíkig.­­ A megyei megbí­zottak is közreműköd­tek az üzletkötéseknél? — Természetesen, hiszen ez a dolguk. Eddig elégedettek vagyunk a munkájukkal, iga­zolták a megyei hálózat létét. Annak idején az volt a cé­lunk, hogy általuk pontosan és gyorsan informálódhassunk, ott helyben l­­aassák fel az ex­portra alkalmas termékeket, s közvetítsenek a termelők és a külkereskedők között. A meg­bízottaknak az utóbbi három évben sikerült is újabb kis­vállalatokat, szövetkezeteket bevonniuk az exportálók kö­rébe, amelyekkel eddig nem is volt kapcsolatunk. Nem tud­tunk róluk, s ők sem gondol­ták, hogy egy-két terméküket külföldön is érdemes felkínál­ni. Márpedig a közvetlen hasz­non kívül ez azzal a nem megvetendő előnnyel is jár, hogy bővítik a termelést, fej­lesztenek, ami a jövőjüket is kedvezően befolyásolhatja. Egyébként megbízottaink rendszeresen tartanak „tájér­tekezleteket”, ahol a megyei vállalatok vezetőit tájékoztat­ják a legújabb rendelkezések­ről, s az esetleges problémák­ról. Különösen fontos most, hogy a cégek tájékozottak le­gyenek a január elsejétől ér­vényes új rendelkezésekről, amelyek a külföldi vállalatok magyarországi befektetéseit, és a vegyesvállalatok alapítá­sát szabályozzák. Természete­sen ezeknek az ügyletinek az­ előkészítésében és mened­zselésében is részt vesznek majd megbízottaink.­­ Az ország 18 me­gyéjében dolgoznak a külkereskedelmi megbí­zottak, de bizonyára nem egyforma sikerrel... — Beszélgetésünk elején említettem, hogy elégedettek vagyunk megbízottaink mun­kájával, mert meggyőződtünk róla, hogy mindent megtettek, ami módjukban állt. Ám ez nem jelenti azt, hogy minden megyében jól mennek a dol­gaink. Sajnos, néhol nem íté­lik, s kezelik fontosságának megfelelően a kis tételek ex­portját. Így aztán a piacképes áruk köre túl lassan bővül, a tavalyi 280 millió dolláros ex­port megegyezik az 1984-es exporttal, tehát nem sikerült előbbre lépni. Ez többek kö­zött annak is köszönhető, hogy sok termelő nem szíve­sen vállalja az exporttal járó jóval szigorúbb minőségi és szállítási követelményeket. Bár dicsérőleg említettem a külkereskedelmi vállalatokat, de nem mindegyik olyan ru­galmas, mint a példákban szereplők, és vannak, amelyek még ma is lebecsülik a kis üzletet.­­ Az önök által ösz­­szeállított lista, amely a megbízottak részéről fel­­kutatott árukat sorolja fel, tucatnyi meglepetést tartogat. Ugyan ki gon­dolná, hogy gilisztahu­muszra is van külföldön vevő . . . — És biztos érdemes to­vább kutatni, hiszen akadhat még egy-két meglepetés. Bács -Kiskun megyéből például, ahonnan az említett agiliszta­­humusz is származik, fűrész­gépeket exportált tavaly Iránba a dunavecsei Fémipari Vállalat. Egy szolnoki cég kalkulátor tálcákat, míg egy bonyhádi szövetkezet faszén izzító edényeket szállított az NSZK-ba. A Csongrád megyé­ben gazdálkodó balástyai tsz pedig szerszámos ládákat adott el Ausztriában. Vagy ott van a Simontornyai Bőr- és Szőrmefeldolgozó Vállalat. Báránybőrből készített gépko­csi huzatot, amit az USA-ban adott el a Konsumex. Ki gon­dolta volna, hogy ebből is le­het tengerentúli üzlet? Ezek­ből a példákból is látszik, hogy érdemes jól körülnézni, mert minden apróságra lehet valahol vevő. Egyébként a most említett üzleteket is kül­kereskedelmi vállalatok, a Konsumex, Generalimpex, Chemolimpex, Technoimpex bonyolította. Tehát rájuk fel­tétlenül szükség van, s nél­külük nem tudunk változtatni azon a rossz arányon, amely ma jellemző. E szerint ugyan­is a felkutatott, reménybeli üzletek csekély hányada, mindössze tíz százaléka vég­ződik üzletkötéssel. Reméljük, hogy a jövőben több sikerrel járunk, s talán már idén túl­lépjük a bűvösnek látszó 300 millió dolláros határt. Dalia László I • A­ft KÖZGAZDASÁG - GAZDASÁGI ÉLET 1986. július 3., csütörtök r Érvénybe lép: szeptember 1-jén a felszámolási eljárás új szabályairól A gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásáról szóló törvényerejű rendelet megal­kotását az tette szükségessé, hogy jelenleg az ilyen eljárás­ról több jogszabály rendelke­zik, s ezeknek számos rendel­kezését az élet már túlhalad­ta. Egyebek között mindmáig nem érvényesülnek az ilyen eljárások során megfelelően a hitelezői érdekek; a szabályo­zás a hitelezők, illetőleg köve­­teléseikk­ között merev rangsort állít fel, ami esetenként indo­kolatlan előnyöket is biztosít. Egyelőre egyedi mérlegeléstől függ, hogy mikor kerül sor fel­számolásra. Ennek feltételeit a ma még hatályos jog nem ha­tározza meg. Jelenleg egy tar­tósan fizetésképtelen gazdálko­dó szervezet felszámolása lé­nyegében az alapító szerv el­határozásától függ. A vállala­toknál csak az alapító szerv rendelheti el a felszámolást, míg a szövetkezet ezt maga is kimondhatja. Nincs lehetőség arra, hogy a hitelezők kérjék a gazdálkodó szervezet felszá­molását. Egyes gazdálkodó szervezetek, például leányvál­lalatok felszámolásáról jelen­leg nincs is jogi rendelkezés. A hatályos szabályozásból hiányzik a megfelelő garancia a döntés pártatlanságára. Nem érvényesül kellően az el­járás nyilvánossága, így nem segítheti a gazdasági tevé­kenység, a szerződéses kapcso­latok biztonságához fűződő ér­dekek érvényesülését. Rövi­den: a szabályozás ellentmon­dásai, hiányosságai tették szükségessé az új, törvényi szintű jogszabály megalkotá­sát. A szeptember 1-jétől hatály­ba lépő törvényerejű rendelet értelmében a felszámolási el­járás három jól­ elkülönülő, ugyanakkor egymással szoro­san összefüggő szakaszból áll: az eljárás megindítását meg­előző kötelező — a bíróság közreműködése nélküli — egyeztetésből, az állami sza­nálási eljárásból, illetőleg bí­róság közreműködésével törté­nő felszámolási eljárásból. Az új jogi szabályozás el­sődleges célja a gazdálkodó szervezetek fizetőképességének helyreállítása. Ezért rendelke­zik úgy a törvényerejű rende­let, hogy csak akkor indulhat tartós fizetésképtelenség miatt felszámolási eljárás, ha a gaz­dálkodó szervezet és a hitele­zők már lefolytatták az előze­tes egyeztetést. Ennek ered­ménytelensége esetén is csak úgy fordulhatnak az érdekel­tek a bírósághoz, ha az arra jogosult szerv nem kíván ál­lami szanálási eljárást lefoly­tatni, vagy az nem vezetett eredményre. Az állami szaná­lási eljárásra a jogszabályban meghatározott esetekben ke­rülhet sor. Felszámolási eljárás a bíró­ság előtt tehát akkor folytat­ható le, ha az előzetes egyez­tetés, az állami szanálás lehe­tősége ellenére a gazdálkodó szervezet tartósan fizetőképte­len, illetőleg, ha a gazdálkodó szervezet jogutód nélkül szűnt meg. A TVB nem határozza meg tételes felsorolással — ugyanis a gazdasági élet bonyolultsága következtében nincs rá lehe­tőség —, hogy mikor kell a gazdálkodó szervezetet tartó­san fizetésképtelennek tekinte­ni. A felszámolási eljárás nyil­vános, mivel csak így értesül­hetnek a felszámolásról a hi­telezők és az egyéb érdekeltek, s így érvényesíthetik igényei­ket. Ezért a bíróság a Magyar Közlönyben közzéteszi a fel­­számolási eljárás megindítá­sát. Ennek következménye az, hogy ettől az időponttól kezd­ve megszűnnek az alapító, il­letőleg a létesítő szervnek a gazdálkodó szervezet vagyoná­val és megszüntetésével kap­csolatos jogai. Az eljárás köz­zé­tételével egyidejűleg a bí­róság értesíti a felszámolót, s annak feladatairól, hatásköré­ről is részletes rendelkezé­sek születtek. Az új jogszabály meghatá­rozza azt is, hogy a gazdálko­dó szervezet vagyonából a tar­tozásokat milyen sorrend fi­gyelembe vételével kell kielégí­teni. Elsőbbséget biztosít a fel­számolási eljárás során felme­rült költségeken kívül például a munkabér, a tartásdíj, a bal­eseti járadék, a magánszemély nem gazdasági tevékenységé­ből eredő és más, állampolgá­rokat megillető követelések ki­fizetésének. A gazdálkodó szervezet vagyonából ki nem elégíthető követelések teljesí­téséért az állam általában nem felel. A bíróság a felszámolási eljárás befejezéséről és tartós fizetésképtelensége esetén a gazdálkodó szervezet megszün­tetéséről határozatot hoz. (MTI) Rekonstrukció a perspektíváért javuló gazdálkodás a zalaegerszegi baromfifeldolgozóban A Zala Megyei Baromfifeldolgozó és Értékesítő Kö­zös Vállalat az 1982-es esztendőt több mint 65 millió forint veszteséggel zárta. Ebből 49 millió forintot a tag­­gazdaságok fedeztek, a többit a vállalat alapjaiból ren­dezték. A veszteség fő oka az volt, hogy a felvásárlás, a termelés és az értékesítés között megbomlott az össz­hang. Az ötéves keretszerződésiben meghatározott 11 millióival szemben 13,2 millió darab csirke felvásárlá­sára kötöttek szerződést, vagyis a zökkenőmentes fel­dolgozás nem valósulhatott meg, ezért 62 millió forin­tot meghaladó túlszaloási költséget kellett fizetniük. Eddig a visszatekintés abban a beszámolóban, amely nemrég került a Zala Megyei Népi Ellenőrzési Bizott­ság elé azzal a céllal, hogy áttekintsék a megtett in­tézkedések következményeit. A MNEB ugyanis még 1982-b­en vizsgálatot folytatott a kialakult helyzet elem­zésére és intézkedési program is készült a gazdasági egyensúly megteremtésére. Változások minden területen A vállalatnál azóta kicseré­lődtek a felsőszintű vezetők, elkészült a korszerűsített szervezetű szabályzat és a vá­góbaromfi szerződéseket az igazgatótanács által meghatá­rozott kontingensek alapján kötötték meg. A szerződéses mennyiségek pontos betartá­sával teremtődött meg a hár­mas összhang. Naprakész át­vétel valósult meg és követ­kezetes munkával elérték, hogy 1983-ban 4,5 százalék­kal túlteljesült a terv. Szigor Tiltották a költséggazdálko­dást, s noh­a az exportértéke­sítési árak csökkentek, ám takarékos gazdálkodás révén 9 millió 114 ezer fontot nye­reséget értek el. A taggazda­ságok is jelentősen hozzájá­rultak a vállalat stabilizálásá­­tagoló üzemrész már koráb­ban tervezett szétválasztása, s hoz azzal, hogy a csirke ki­lójára jutó 0,25 forint felárra nem tartottak igényt. Nehezí­tette viszont a helyzetet, hogy irreálisan magas volt a vá­­gott baromfi zárókészlet és 3 millió forint értékű lejárt szavatosságú terméket kellett kiselejtezniük.. Sikerült azon­ban olyan gyártmányszerke­­zetet kialakítani, amelynek következtében a késztermé­kek forgási sebessége lénye­gesen megnőtt, s javult a vállalat fizetőképessége. A MNEB vizsgálata utalt arra, hogy a technológiai esz­közök elhasználódtak, amiben közrejátszott az is, hogy túl­súlyos csirkéket vágtak és 1982-ben az éves nagy kar­bantartás kényszerűségből el­maradt. Már a VI. ötéves tervben nagyarányú rekonst­rukciót terveztek, ám ennek zömét nem tudták megvalósí­tani. A megyei tanács 1983- ban határozatban kötelezte a vállalatot arra, hogy záros határidőn bel­ül oldja meg a szennyvíz előtisztítást. Ezért mechanikus leválasztó és zsírfogó medence építését kezdték meg és az első lép­csőt tavaly decemberben he­lyezték üzembe. A második­ban a vegyszeres adagolási keverési és flotációs egység alakul ki ez év decemberére. Ezzel lehetővé válik, hogy a­­ szennyvíz zsír és szulfid szennyeződése a határértéken belül marad. Előrelépés történt a hulla­dék-feldolgozás terén is. A húslisztüzemet 1982 tavaszán adták át, e tevékenység azon­ban veszteségesnek bizonyult. Ezért 1985-től új termékszer­kezetet dolgoztak ki. Olyan termékeket kezdtek előállíta­ni, amelyeknek az önköltsége és energiaigénye kisebb, vi­szont a piacuk jobb. A ter­mékszerkezet-váltás két ütemben valósul meg, egyik a melegúti takarmánypépgyártó vonal, amely már elkészült 462 ezer forintért, a másik a puffasztott toll-liszt gyártás, amely ez év második felében kezdődik meg. Erőteljes rekonstrukció ■te. Nagyobb tempóba váltott a rekonnstrukció is. Elsőnek a teljes elavult zsigerelő-vona­­lat alakították át és bővítet­ték, amely így óránként 5 ezer broiler feldolgozását te­szi lehetővé. Hozzáfogtak az anyagmozgató rendszer ki­cseréléséhez, korszerűsítésé­hez. Megtörtént a feldolgozó üzemben a daraboló és cso­­rgy javult a szervezettség, a technológiai rend és a higié­nia. Korszerű daraboló gépet állítottak be. Tekintve, hogy a vállalat a vágott baromfi exportjának 70—75 százaléka tőkés piacra kerül, ezért a növekvő igényekhez alkal­mazkodva­­ a csomagolási technológiát is korszerűsítet­ték. Zsugorító alagutat sze­reztek be öt félautomata töl­tőgéppel és zárógéppel 2,3 millió forintért. Így szebb külsejű csomagolt áruval je­lenhettek meg a piacon és tovább kívánják korszerűsíte­ni a mérést, s a címkézést is. A rekonstrukcióhoz 20,9 millió forint hitelt használtak fel. Ezzel még nincs vége e munkának, s a továbbiakban az egész feldolgozósor kapaci­tása növekszik és korszerűsö­dik. A vállalat létszám- és bér­­gazdálkodása azonban az utóbbi időben kedvezőtlenül alakult. Nagyfokú a fluktuá­ció, a keresetek növelése ke­vésnek bizonyult a létszám stabilizálásához. 1985-ben pél­dául 145-en léptek be a vál­lalatihoz, ugyanakkor 165-en léptek ki. A termelés csak műszaki-szervezési intézkedé­sekkel rendkívül nagy erőfe­szítések révén biztosítható. Nyereséges gazdálkodás A baromfifeldolgozó tavaly 749 millió forint termelési ér­téket produkált és a gazdál­kodási eredmény 26 millió 934 ezer forintra alakult. A mutatókat tekintve megálla­pítható, hogy a külpiaci ér­tékesítési lehetőségek fokoza­tos romlása és a termelési költségek emelkedése ellené­re a vállalati gazdálkodás fo­lyamatos javulást mutat. A MNEB ülésén azonban az is kiderült, hogy többféle gond szorít ebben az ágazat­ban. A termeltetés, a feldol­gozás, az értékesítés össz­hangját nehéz egyensúlyban tartani mér csak azért is, mert a naposbaromfi-szállítás heteket csúszik, ami előbb a felvásárlásnál, majd a feldol­gozásba­n érezteti kedvezőtlen hatását. Az igazgatótanácsban megvan az egyetértés, sike­rült az érdekeket közös ne­vezőre hozni, fontos azonban arra is gondolni, hogy a tag­­g­azdaságaik sem lehetnek meg a beadott tőkéjük után járó részesedés nélkül. Utóbb ugyanis ezt otthagyták a vál­lalatnál a stabilizálódás, vala­mint a fejlesztések végrehaj­tásához. A teljes vertikumot vizsgál­va kiderül, hogy a megyében a baromfinevelés a nagyüze­mekben általában nem kifize­tődő, s a jövedelmezősége to­vább romlott. Egyre nagyobb arányban kerül a háztájiba a baromfi. Amíg 1982-ben pár százalékát, most már a felét tén­ét kapja a feldolgozó. Csakhogy valójában névleges háztájiról van szó, miután a gazdaságtalanul működő nagyüzemi telepek vállal­ko­zók kezébe kerülnek, s attól javul a jövedelmezőség, hogy a kistermelő jóval olcsóbban ka­pja a fűtőolajat, mint a nagyüzem. Jó volna, ha az illetékesek erre felfigyelné­nek, hiszen mindössze név­változásról van szó. összességében pozitívnak értékelték a MNEB ülésén a baromfifeldolgozó közös vál­lalat tevékenységének alaku­lását. Állást foglaltak abban, hogy a műszaki megújulást jelentő rekonstrukciót terv­szerűen hajtsák végre. Ez ér­deke a tangazdaságoknak is, hiszen a jövőt alapozzák meg vele. A piachoz való rugalmas alkalmazkodás, a tartalékok feltárása a feldolgozásban és a termeltetésben egyaránt le­gyen napirenden. Emellett, vizsgálják felül karbantartási rendszerüket, nehogy váratlan leállások zavarják a termelés folyamatosságát. B. E. A Csepel Művek Szerszámgépgyárának legkorszerűbb termékei közé tartoznak a nagy pontossággal dolgozó, számítógéppel vezérelt megmunkálóközpontok. A gépek háromnegyed részét exportálják a KGST országokba, valamint az NSZK-ba, Franciaországba, Ausztriába, In­diába és Kínába. Képünkön­ a Csehszlovákia részére készülő törpe megmunkálói központ szerszámtárát sze­relik. (MTI fotó : Fehér József — KS)

Next