Zalai Hírlap, 1988. január (44. évfolyam, 2-25. szám)

1988-01-04 / 2. szám

4 BPUl hazai tájakon A pácini kastély A BODROGKÖZ SZÍVÉ­BEN egykor járhatatlan mo­csarak övezte alacsony dom­bon emelkedik a pácini kas­tély. A közelmúltban befeje­ződött helyreállítása eredmé­nyeképpen a XVI. századi, késő­ reneszánsz építőművé­szetünk egyik legjelentősebb emléke. Műemléki helyreállítása szé­les körű történeti kutatás alapján történt 1978—80 kö­zött. Komplex régészeti—mű­vészettörténeti vizsgálat tárta fel építéstörténetét s tisztázta legjelentősebb építési korsza­kait, az épület korabeli for­máját. E kutatásokból tud­juk, hogy létrejötte a korabeli Északkelet-Magyarország két jelentős, azóta nagyrészt a fe­ledés homályába merült csa­ládjának, a Mágócsiaknak és az Alagiaknak köszönhető. A kastély építtetője Mágó­­csi Gáspár és unokaöccse, András voltak — az előbbi híres katona, ki gazdagságát elsősorban a tokaji borkeres­­kedele­minek köszönhette. Má­­gócsi András humanista mű­veltségét a wittenbergi egye­temen szerezte, s így nagy­bátyjával együtt a reformáció, a református vallás kiemelke­dő pártfogója vo­lt, ők készí­tették elő a Vizsolyi Biblia kiadását is. Ennek megfele­lően az általuk emeltetett pá­cini kastély — egy új, addig ismeretlen életforma kifejező­je — gazdag reneszánsz díszí­tést kapott; kőkeretes ablakok és kandallóik, festett sarok­minták díszítették, színesmá­zas cserépkályhák álltak szo­báiban, bár elrendezése még so­k középkori vonást is mu­tatott. A bejárat feletti címer­­tábla 1581-re helyezi a kas­tély építését, de 1591-ben már tovább is bővítették. Az új tulajdonos, Alagi Ferenc egy­­egy reneszánsz pártázattal, sgrafittódísszel ellátott to­ronyrészt épített hozzá, s mindezt még külső, tornyos— védőfolyosós—lőréses fallal is körül­vetet­te. Mindez nem annyira a védelmet szolgálta, mint in­kább urának hatalmát volt hivatva hirdetni. 1630-BAN AZ ALAGIAK KIHALTÁ VAL a kastély fénykora véget ért. Bár új tu­lajdonosai, a Sennyei bárók később többször is, sőt gyö­keresen átépítették, jelentő­sebb új értéket e munkák nem hoztak létre. Így amikor az 1960-as évekre az épület sorsa már rendeződni látszott — számos méltatlan funkció után óvodát helyeztek el ben­ne, majd az is kiköltözött be­lőle —, már kezdettől fogva a késő­ reneszánsz korának em­lékeit kívánta a műemléki hatóság bemutatni. Az emlí­tett alapos kutatás eredmé­nyei alapján azután lehetővé is vált egy jelentős rekonst­rukció: mindenütt, ahol ez tudományosan igazolható volt, az Országos Műemlékfelügye­lőség szakemberei a XVI. szá­zad végi állapotot állították helyre, sok esetben más épí­tőanyagot, egyszerűsített for­mákat, jól elkülöníthető rész­leteket alkalmazva, hogy a ha­misítás elkerülhető legyen. Ott azonban, ahol az eredeti ré­szekre elegendő támponttal nem rendelkeztek, a XVIII— XIX. századi építmények ma­radtak meg, illetve nem épül­tek újjá a megsemmisült ré­szek, így a pácini kastély a mai történeti kutatásnak a XVI. század magyarországi kastélyairól alkotott felfogását tükrözi vissza, mindezt a ha­zai műemlékvédelemben al­kalmazott eljárások segítségé­vel. Az épület, mint építészeti alkotás élményét még tovább fokozza az a szerencsés tény, hogy új funkciója — Bodrog­közi Múzeum — lehetővé tet­te, hogy számos belső tere XVI—XVII. századi berende­zést kapjon: reneszánsz kály­hák másolatai — a környé­ken előkerült leletek alapján­ visszaállítva, rekonstruálva —, korabeli bútorok és más be­rendezési tárgyak idézik ha­zánk történetének egy nem épp szerencsés korszakát, s bizo­nyítják, hogy még ekkor, a török- és Habsburg-ellenes élet-halálharc idején is szü­lettek magas színvonalú építé­szeti alkotások. A HELYREÁLLÍTOTT pá­cini kastély, késő­ reneszánsz építőművészetünk gyöngysze­me, megújulását az Országos Műemlékfelügyelőség és Bor­­sod-Abaúj-Zemplén megye kö­zös áldozatvállalásának és együttműködésének köszön­hette, kezelője a miskolci Her­mann Ottó Múzeum. Sáros­patak és Karcs­a után így a vidék egy újabb jelentős kul­turális értékkel és látnivaló­val gazdagodott, mely méltán válhat a hazai és a külföldi idegenforgalom célpontjává. A felújított pácini kastély Beregi hívogató Ungon, Beregen innen van. Namény őrzi Bereg emlé­keit — ennek szentelte mú­zeumát, mely immár 23 éve működik Beregi Múzeum né­ven. Alapítója, s évtizedekig vezetője, Csiszár Árpád gond­dal gyűjtötte a föld rejtette régiségeket csakúgy, mint a régi népélet emlékeit, munka­eszközöket, használati és vi­seleti tárgyakat. S megvolt, s megvan ma is az a tehetsége, hogy a pátria múltját becsülő buzgalmat felélesztette földi­jeiben is. Eleven gyakorlat a honi múzeumra gondoló föld­re tekintés — magunk is ta­núi lehettünk ottjártunkkor, amint egy erdész pártoló le­letmentőként gondosan be­csomagolt edénytöredékkel, szerszámmaradvánnyal állított be a múzeumba egy vízveze­tékásástól, így gyarapodott látványos gyűjteménnyé —, s bár kevés­bé látható, de még gazdagabb raktárkinccsé — a múzeum anyaga. Elégedett lehet élet­művével a létre hívó, s csak büszke lehet rá munkájának folytatója, a múzeumot veze­tő leánya , a remek beregi textilművészet kutatója. Csiszár Árpád figyelme és gyűjtőkedve révén a Beregi Múzeum sajátos érdekessége, kuriózuma a vaskályha gyűj­temény. Valaha több kisebb­­nagyobb öntöde működött Be­­regben. Főleg az egykori me­gyeszékhely, Munkács környé­kén virágzott ez az ipar az elmúlt századokban. S egy év­százada művészi díszű mun­kák kerültek ki egy-egy ki­emelkedő képességű mester keze nyomán. N. F. Ungon-berken túl... a mon­dás szerint: nagyon messze Ung egy megye neve volt, minthogy a berek szót őrizte a hajdani Bereg megyenév. E megye legnyugatibb csücskén serdült a mai várossá Vásá­­rosnamény, nem messze on­nan, ahol a Tiszába ömlik­­ Szamos, hozva a közelben fölvett Kraszna vízét az egy­kori Ecsedi-láp tájairól. Ez a szép ligetes-berkes táj nincs is olyan messze ma már . Rádiógyűjtemény Balmazújvárosban Csige József balmazújvárosi fiatalember — aki 8 éves korá­ban egy detektoros készülék építésén át ismerkedett meg a rádiózással —, a 60-as években kezdte gyűjteni a rádióké­szülékeket. A régi Orionokat, Philipseket, Standardokat, Te­­lefunkeneket, Siemenseket, Tertákat megjavítja, bár ma már egyre nehezebben lehet az eredeti kapcsolási rajzokat, al­katrészeket beszerezni. A jelenleg 85 darabos gyűjtemény­ben az 1920-as évektől a 60-as évekig gyártott vevőkészü­lékek, fejhallgatók és hangszórók találhatók. Több mint másfél éves zárvatartás után megnyitotta kapuit a Rudas Gyógyfürdő uszo­dája. A rekonstrukció során az uszoda mészkőburkolatait elbontották, s a szerkezete­ket speciális, úgynevezett lőtt betonnal erősítették meg. Az új burkolóanyagokkal a régi architektúrához hasonló belső tér jöhetett létre a korabelivel szinte megegyező sárgás színezettel. A felújítás során megújult a medence burkolata, s az uszoda teljes épületgépészeti rendszere is. 1988. január 4., hétfő Új köztéri szobrok 1. Budapesten, az Örs vezér téren avatták fel a magyar repülés emlékére felállított szobrot, Illés Gyula szobrászművész alkotását. Valamikor itt volt az első repülőterek egyike, erre emlékeztet a ha­talmas madarat ábrázoló szobor. 2. A Márciusi Front makói kiáltványának 50. év­fordulója alkalmából Gárdonyban, a Hazafias Nép­front üdülőjének parkjában felavatták Erdei Ferenc mellszobrát. A szobor Rajki László szobrászművész alkotása. 300 éve szabadult fel a török uralom alól Eger városa Háromszáz esztendeje sike­rült bevennie Caraffa generá­lisnak . Eger várát, amelyet 1596 óta a török tartott meg­szállva, híres Fazola-kapuk a Me­gyei Tanács bejáratánál. Az egri vár kőtárában Megszépült a régi Morelli Ház Tokajban Tokaj történelmi belvárosában, a korábban felújított Karácsony ház mellett —­ amely­ben a Tokaji Mú­zeumot helyezték el —, most meg­szépítették az 1700-as években épült Morelli házat is. A felújított épü­lettel —, amely régen a görög bor­kereskedők tulaj­donában volt — tovább szépült To­kaj, Borsod-Aba­­új-Zemplén me­gye legfiatalabb városának köz­pontja.

Next