Zalai Hírlap, 1989. június (45. évfolyam, 128-152. szám)

1989-06-02 / 128. szám

1989. június 2., péntek (Folytatás a 2. oldalról.)­liárd forintra növeli. A költ­ségvetés adósságát 24 milliárd forinttal növeli az 1968-as re­form bevezetése után a válla­latoknak forgóalap-juttatás­ként folyósított összeg, amely­nek elszámolására eddig nem került sor. S ha mindehhez még hozzáadjuk a nemzetkö­zi beruházások későbbi éveket terhelő, de külön alapokon nyilvántartott állományát, il­letve a legutóbbi ez évi fo­rintleértékelések hatását, a teljes — jórészt ma még terhet ugyan nem jelentő — államháztartási adósság közel 950 milliárd forint. Mindezekből levonható a kö­vetkeztetés — s ezt nyomaté­kosan szeretném hangsúlyoz­ni —, hogy az államháztartás helyzete nem szubjektív meg­ítélés kérdése, hanem objek­tív gazdasági és pénzügyi összefüggésekből adódó kö­vetkezmény, amit sem most, sem a közeli években figyel­men kívül hagyni nem lehet. Másfelől az is világos: a re­form minden jószándékú jel­szava és eddigi lépéseink el­lenére a kormányzati szektor az ország jövedelemtermelő képességéhez és az újraeloszt­ható jövedelem összegéhez vi­szonyítva rendkívül túlmére­tezett. Ez a szektor a belföl­dön megtermelt jövedelem mintegy kétharmad részét cso­portosítja át. Emiatt a költ­ségvetés nem kiegészíti, ha­nem túl széles területen egy­szerűen helyettesíti a bank­­rendszer funkcióit is. A magyar államháztartás ily módon a klasszikus költ­ségvetési területeken messze túlnyúlva, mélyen és sokirá­­nyúan jelen van a gazdaság­ban. Ez nem véletlenül ala­kult ki, hanem elsősorban an­nak következményeként, hogy a múltban a pártállam a tár­sadalmi és gazdasági élet szin­te minden területén befolyást akart gyakorolni és ehhez osztható és elvehető költség­­vetési forrásokra volt szüksé­ge. Ennek hatásaként a gaz­dasági szerkezet évtizedek során folyamatosan eltor­zult és mind verseny­képtelenebbé vált. Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt fekvő „cso­magterv” végrehajtásával — beleértve az előterjesztésben jelzett tartalékintézkedéseket is — 1989-re megteremthető egy olyan pénzügyi egyensúly, amely szerkezetében eltér ugyan a tervezettől, de még le­hetővé teszi a gazdaság külső és belső finanszíro­zását. Őszintén r­emélem, hogy az intézkedési csomag elfogadá­sát megkönnyítik azok a ko­rábbitól eltérő elvek és meg­oldások, amelyekre épül. Ezek közül csak néhányat emelek ki: — Elsőként azt, hogy az óhatatlan korlátozások mel­lett, igaz szerény mértékkel, de teljesítmény­ ösztönző, vál­­lalkozás-serke­ntő megoldáso­kat is tartalmaz; — másodszor azt, hogy an­­tiinfl­ációs filozófiára épül, mi­vel a bevételek növelése, az adók emelése helyett az ál­lami kiadások visszafogásával, az állami rezsi és a támoga­tások mérséklésével kívánja a bevételek és kiadások össz­hangját helyreállítani; — a harmadikként azt, hogy a kiadások csökkentését, a tá­mogatások mérséklését nem li­neárisan, hanem differenciál­tan, ésszerűen szelektálva ja­vasoljuk végrehajtani. Külö­nösen jelentős a kiadáscsök­kentés a védelem és fegyveres testületek esetében, valamint az igazgatási ágazatban, é­s végül kiemelném: az intézkedések korlátozó elemei nem érintik az oktatást, a kultúrát, az egészségügyet és a tudományt és párosul egy szerény, de talán éppen cél­irányossága miatt hatásában jelentősebb szociálpolitikai „csomaggal”, amelyben a SZOT-tal megállapodtunk. Tisztelt Ház! A vállalkozás­élénkítő és szociálpolitikai intézkedések nem a csomag eladhatóságát javító díszítő elemek, hanem első lépései egy hosszú távra szóló stratégiának. A magyar gazdaságban a következő néhány évben két egymással összefüggő, de a megvalósíthatóság szempont­jából részben egymás ellen ható problémát kell megolda­ni: egyfelől a súlyos egyensú­lyi gondok kezelését, más­felől pedig a gazdaság versenyképességének szá­mottevő erősítését. Ma még mód és lehetőség van arra, hogy — bár súlyos áldozatok révén — racionális, elfogadható eszközökkel ren­dezzük az ország zaklatott pénzügyeit és a reformokat végrehajtva elinduljunk a fej­lődés útján. Ehhez azonban gyökeresen szakítanunk kell az elmúlt évtizedben kiala­kult rossz gazdaságpolitikai reflexekkel. A kitörés iránya világos: vállalkozásélénkítés, piacépítés, a gazdaság szerep­lői önállóságának és felelőssé­gének növelése. Ugyanakkor látnunk kell: a szerkezetváltás önerő­ből nem hajtható végre, szükség van hozzá nem­zetközi együttműködésre, külső források bevonásá­ra is. Ez pedig bizalom, belpolitikai stabilitás, kiszámíthatóságunk biztosítása és konkrét, hatá­rozott reformlépések megté­tele nélkül nem lesz meg — hangoztatta egyebek közt, majd leszögezte: — Amikor a nemzet sorsa a munkában dől el, s amikor együtt kell működni minden felelős erőnek azért, hogy el­kerüljük az összeomlást, ak­kor nem a szavaké, hanem a tetteké a döntő szerep.­­ Igaz, hogy megfelelő erő­források hiányában a struk­túraváltás erőltetése feszült­ségekhez vezet, újabb teher­­próbának kitéve a jó irány­ban haladó politikai, gazdasá­gi folyamatokat. Ezért csak olyan változás lehetséges, amely főleg a racionalizálás­ra irányul és a szükséges szerkezetváltást a mikroszfé­­rában indítja el.­­ Ez viszont csak kötött­ségektől mentes, működőképes piaci mechanizmusokban bon­takozhat ki, ami radikális változásokat kivon az irányí­tási rendszerben és feltételezi a politikai és gazdasági struk­túrák összefonódásának meg­szüntetését.­­ Csak az így kiépülő piac­­gazdaság képes ösztönözni és kikényszeríteni a vállalkozást. A gazdasági stratégia ten­gelyébe a vállalkozás­­-élénkítést kell állítani! Váljunk a több százezer kis- és középvállalkozó országává! A továbbiakban elmondta: — Ebben az összefüggésben kulcskérdés a szellemi mun­ka, az értelmiség szerepének felértékelése. Ahhoz, hogy a világtörténelmi technikai vál­tás küszöbét mi is át tudjuk lépni, nemcsak át kell alakí­tani az egész tulajdonosi, ter­melési és szervezési rendszert, hanem a tudás, a tudomány, a módosuló tartamú, és szerve­zetű oktatás és a kultúra sze­repének növelésével az érték­­teremtést új területekre kell áthelyezni. — A több százezer kis- és középvállalkozás létrehozását megcélzó gazdasági stratégia — egyebek mellett — csak akkor életképes, ha megerő­södik a helyi önkormányzat is. Valódi önkormányzat nél­kül ugyanis nincs felelős tu­lajdonlás. — A hatalomgyakorlást a központi és a helyi szervek között is meg kell osztani. Olyan — politikai értelemben vett — hatalmi decentralizá­ció szükséges, amelyben a he­lyi hatalom nem pusztán a központi akarat végrehajtója, hanem mindenben, ami helyi ügynek számít, az önkor­mányzat a saját jogán, a sa­ját elhatározása szerint a he­lyi hatalom tényleges gyakor­lója. Stratégiai törekvésünk ezért nem egyszerűen egy új tanácstörvény előkészí­tése, hanem valóságos ön­­kormányzati reform meg­valósítása. Leszögezte:­­ most nem a bizalom helyreállítása, hanem új alapokon történő kialakítá­sa szükséges. Az új bizalom csak kölcsönös bizalom lehet; nemcsak a társadalomnak kell a politikában bízni, ha­nem a politikusoknak is az emberekben.­­ A bizalom alapja csak a józan belátás, az elért ered­mények lehetnek. Enélkül a politika olyan vak bizalmat alakít ki, amely kísértést je­lent a túlvállalásra, a fele­lőtlenségre, a felesleges koc­kázatokra. Az ilyen típusú bizalom azért is káros, mert pontosan a megújulást féke­zi, a kritikai hangokat tom­pítja és szélsőséges esetben a vak bizalom, a gyávák és a gyengék bizalma újból a po­litikai csalhatatlanság érzeté­nek táplálója lehet. — Közkeletű tévedés, hogy a politika és a társadalom közötti konszenzus létrejötte — önmagában — a cselekvő­­képesség feltételeit javítja. Ez attól függ, hogy milyen érté­kek mentén jön létre a kon­szenzus. — Építenünk kell a józan­ságra — persze a délibábos illúzió-kergetéssel szemben. — Építenünk kell az érzel­mekre, a nemes szenvedélyek­re — persze a szalmalángos telkesedéssel és a társadalmat veszélyeztető indulatokkal — szemben. — Építenünk kell az önér­zetre, az önbizalomra — és a toleranciára — persze a tehe­tetlen tépelődéssel, a bizony­talankodással és a vádasko­dással szemben. — Emberképünk tehát csak sokszínű lehet. Nem lehet egydimenziós, nem lehet re­tusált. Sokféle — nem egyszer egymással ellentétes — embe­ri tulajdonságok között azokat kell megtalálnunk, amelyekre céljaink megvalósítását épít­hetjük. Történelmi léptéket kell tehát váltanunk és ezt csak az emberekkel együtt­ gondolkodva, de méginkább együtt-csele­­kedve tudjuk megtenni. — Én is érzem a bizalom hiányát, és meg kívánom sze­rezni a bizalmat. De nem ígéretekkel, előlegbe! Bizo­nyítani kívánom a helyzet és a lehetséges stratégiai moz­gásirány pontos és hiteles is­meretét és erre alapozva kö­zös cselekvésre hívom az együttműködni kész erőket. A bizalmat én a közös cselek­vésen tudom lemérni. — Az imént azt mondtam, hogy nincs szükségem előleg­re. Hitelre viszont igen. Ar­ra, hogy a szó nemes, erköl­csi értelmében a kormány —é s személy szerint magam is — hiteles legyek.. Tudom, hogy mit kell ehhez tennem, és el­tökélt vagyok, hogy megte­gyem — szögezte le. Kinyilvánította: — Az egye­temes magyarság nevében fordulhatok minden magyar­hoz, és más nemzetiségű ba­rátainkhoz, határainkon belül és határainkon túl, vegyék észre, hogy a magyar törté­nelem színpadán olyan új nemzeti erő jelentkezik, amely mentes az elmúlt időszak bű­neitől és ugyanakkor szocia­lista elkötelezettséggel akar demokráciát, társadalmi­­gazdasági megújulást.­­ Ez az új erő már rész­ben hatalmon van, más része a hatalomra tör. Belső erköl­csi parancsok vezérlik és most szövetségeseket keres. Minden becsületes és jószándékú se­gítséget elfogad és megköszön. — Elszánta magát arra, hogy előre haladjon és ter­mészetesen mindenki szaba­don — a saját lelkiismereté­nek parancsai alapján — dön­ti el, hogy részt vesz-e a munkában. — Én mindenesetre azt szeretném, ha ez a feladat az egész világ ma­gyarságát összehozná és látom azokat a bíztató kezdeményezéseket, ame­lyek ezt a reményemet táplálják. — A nemzeti megosztottság veszélyforrásai lehetnek a történelmi múlt értékelésé­nek zavarai, egyoldalúságai is. — Az igazság feltárása min­dig hosszú folyamat. Így lesz ez most is az 1956. október 23-án indult népfelkelés és Nagy Imre szerepének érté­kelésében. — Nagy Imrét ugyan kivé­gezték, de az 1953-as Nagy Imre kormány­program több kezdeményezése lényegében megvalósult. Annak szemléle­te élt tovább az 1968-as re­formban, a különböző reform­­törekvésekben. — Én azonban nem tudok Nagy Imréről beszélni Kádár János ne­vének említése nélkül. A két kiemelkedő politikus életútja, pályaíve ugyanis tragikusan összekapcsoló­dik. Ezt az összekapcsolódást több ponton sűrű homály fedi, szá­mos nyom kifelé vezet az or­szágból, a kommunista pártok akkori vezetése felé. Ma még tehát sok mindent nem tu­dunk. — Az viszont biztos: az el­múlt harminc évet Kádár­­-korszakként tartja számon a magyar és a nemzetközi köz­vélemény. Ez a korszak — eredményeivel és fogyatékos­ságaival együtt — olyan re­formokat is eredményezett, amelyek lehetőséget adnak egy békés, rendezett modell­váltásra napjainkban. A mi közös felelősségünk, hogy ez­zel a lehetőséggel élni­ tud­junk. — De térjünk vissza a kö­zeli napokra, mikor az egész ország figyelme Nagy Imre és sorstársai temetése felé for­dul. — Engem, mint a kormány elnökét a végtisztesség meg­adásával kapcsolatban számos belső és külső kötelezettség vezérel. A kormányzat mindent megtesz azért, hogy júni­us 16. a nemzeti megbé­kélés szimbóluma legyen. Hozzá kívánunk járulni ah­hoz, hogy Nagy Imre és sors­társai olyan végtisztességben részesüljenek, amely az eu­rópai kultúrkör szokásai sze­rint minden magyar embert megillet. Június 16-a legyen a kegye­let, a gyász napja és csak rajtunk múlik, hogy a nemze­ti megbékélés napjaként fo­gunk-e rá visszaemlékezni. Én hiszem, hogy így lesz! Csak rajtunk múlik, hogy az a korszak, amely 1956-ban nemzeti tragédiával kezdő­dött, ne nemzeti tragédiával végződjön, hanem békés, ren­dezett átmenet keretében ke­rüljön meghaladásra.­­ Csak így juthatunk múl­tunkban kiegyezésre, s csak ily módon fordulhatunk a je­len és méginkább a jövő fel­adatai felé! — mondotta vé­gezetül Németh Miklós. — Nagyon lényegesnek tar­tom a föld szabad forgalmát, mert így megteremtődik tény­leges értéke is — mondja. — Ez megyénkben sokat javíthat a parlagok művelésbe vonásán. Új gyümölcsösök, szőlőültetvé­nyek alakulhatnának ki ma­gánerő bevonásával, ahol pedig nincs villany vagy ahová nem vezet út, oda erdő kerülhetne. Nem utolsó sorban ez egy fog­lalkoztatási lehetőséget is te­remthet, amire azt hiszem, ha­marosan nagy szükség lesz. — Milyen mezőgazdaságot képzel el? — A mai nagyüzemeknek vállán súlyos teher az az im­produktív költség, ami rárakó­dik a termékeikre. A farmer­gazdaságban viszont nem léte­zik fölösleges­ adminisztrációt és egyéb közteher. — Mi lenne a nagyüzemek­kel? — Szétdarabolásukra egy pillanatra sem gondolok. Za­lában viszont sok nagyüzemi művelésre alkalmatlan szántó akad, ezeken alakuljon ki far­mergazdaság. Persze, tisztában vagyok azzal, hogy a családok ma már nehezen mozdulnak vissza a falu felé. Addig sem­miképpen sem, amíg nincsenek rákényszerülve. — Ezek után mi a vélemé­nye a szövetkezeti törvényről? — Teljesen új törvényre van szükség, el kell felejteni a ré­git. A mostani módosítás,vala­mi előrelépést jelent, de nem ez a végső megoldás. ★ Közben nemcsak a Parla­mentben, hanem a Duna-menti alsó rakparton is zajlott az élet: tüntettek. Teherautók vo­nultak fel harsány dudaszóval. Transzparenseket akasztottak a gépjárművek oldalára ilyen feliratokkal: „Épülni, nem le­épülni! Ne koldulj, dolgozz! Sok a szöveg, kevés a tett! Re­formot, vízlépcsővel!” Apropó, vízlépcső! Dr. ördög Ferenc, újdonsült nagykanizsai képviselő a környezetvédelmi és vízgazdálkodási miniszt­er­­hez szándékozik kérdést fel­tenni, mégpedig a djurdjeváci jugoszláv—magyar vízlépcső beruházási programjával kap­csolatosan. — Több választóm, valamint az MSZMP kanizsai reformkö­rének néhány tagja is megke­resett, hogy szeretnének bő­vebbet tudni a tervezett beru­házásról — mondja a képvise­lő. — Némi aggodalom ta­pasztalható a városban és kör­nyékén, hogy milyen mértékű lesz a talajvízszint emelkedése, s mi történik a kutakkal? Én magam vízlépcső párti va­gyok, de méginkább környezet­párti. Szeretném, ha engem is megnyugtatnának az illetéke­sek. Akad egy másik „vízlépcsős” vélemény is, ami viszont a nagymarosival kapcsolatos. Dr. Czoma László már a zalai kép­viselőcsoport ülésén is kijelen­tette: ha megint szavazni kell a sok vihart kavart beruházás ügyében — ugyanis tájékoztató lesz majd e témában —, ő ki­vonul a teremből. — Változatlanul fenntartom, ezt, bár remélem, hogy a kor­mány olyan helyzetben van, hogy tud mérlegelni, vagyis nem kell elhagynom az ülés­termet — mondja. — Vélemé­nyem: a kormány döntsön igennel vagy nemmel a beru­házásról, erre ne használja fel a parlamentet! ★ Ezúttal egy nem kis derült­séget okozó levél is fogadta az Országgyűlésre érkezőket, mi­szerint a katonák a büfében és az étkezdében átvették a ha­talmat. Ugyanis az történt, hogy a Hungarhotels sok éves szolgálat után felmondta az üzleti kapcsolatot. A HM El­látó Igazgatóság szerencsére vállalkozott az étkeztetési fel­adatokra, így most az ország­­gyűlési étterem és büfé szol­gáltatásait katonák biztosítják. A hivatalvezetői levélben a té­nyek leírása mellett ez áll: Úgy gondolom, hogy az egyik leg­szebb civil feladat éhes embe­rek ellátását biztosítani és kí­vánom maguknak, hogy a had­sereg tagjait sose kelljen más típusú vészhelyzet elhárításá­hoz segítségül hívni, csak ilyenhez, mint amilyenhez mi tettük. Kérem a képviselőket, fogadják szeretettel a „katonai segítséget”... Így is történt. Nemecz Ferenc _______duflty______ a A pénzügyminiszter expozéja A törvényjavaslatot részle­tesen Bék­esi László pénzügy­­miniszter indokolta előterjesz­tésében. Bevezetőben kifejtet­te: az állam évek óta többet költ annál, mint amennyit a gazdaságban létrehozott jöve­delmek megengednének. A továbbiakban a pénzügy­­miniszter egyebek közt ismer­tette az intézkedési csomag végrehajtásának hatásait. A védelem, s annak részeként a Munkásőrség támogatásának újabb, több mint 10 százalé­kos csökkentése már elkerül­hetetlenné teszi új védelmi koncepció és ennek megfele­lő hadseregterveinek kidolgo­zását. Várhatóan tovább fog csökkenni a hadimegren­delések állománya, így újabb vállalatoknál szűn­nek meg munkahelyek, kerül sor állami segítséggel profilváltásra, esetleges fel­számolásra. A tartós fizető­­képtelenséggel küzdő gazdál­kodó egységeknél a kereske­delmi bankok, az Adóhivatal és a Társadalombiztosítási Főigazgatóság nem halogat­hatja tovább a felszámolási eljárás megindítását. Az év végéig — ha sikerül felgyor­sítani ezeket az eljárásokat — 6—8 ezer munkahely szűnhet meg. Az átmenetileg munka nélkül maradó emberekről a Foglalkoztatási Alap képes gondoskodni. A radikális támogatáscsök­kentés következtében az igaz­gatási és társadalmi szervek­nél 20 százalék körüli létszám leépítésére, egyes igazgatási szervezetek, háttérintézmé­nyek megszüntetésére kerül sor. A pénzügyminisztert köve­tően dr. Puskás Sándor, a terv- és költségvetési bizott­ság elnöke elmondta: a testü­let támogatja a kormányt azon elhatározásában, hogy szembe kíván nézni és száll­ni a magyar gazdaság súlyos gondjaival. A vitában elsőként Dudla József (Borsod-Abaúj-Zemp­­lén m., 5. vk.) kért szót, majd dr. Vida Kocsárd (Somogy m., 6. vk.), Szirtesné dr. Tom­­sits Erika (Budapest, 22. vk.), Sztrapák Ferenc (Bács-Kiskun m., 5. vk.), Vodila Barna (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 15. vk.), Juhász Mihály (Bu­dapest, 65. vk.), Tölgyes Ist­ván (Szabolcs-Szatmár m., 10. vk.), Varga Imre (országos lista), Filló Pál (Budapest, 18. vk.), Kőrös Gáspár (Bács-Kis­kun m., 4. vk.), Elek József (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 13. vk.), Lestárné dr. Varga Mária (Budapest, 51. vk.), dr. Vona Ferenc (Pest m., 16. vk.) és Lép Ferenc (Tolna m., 5. vk.) szólt hozzá a csomag­­terv-vi­tához. Ezután az elnöklő Horváth Lajos az ülést berekesztve közölte, hogy pénteken a tör­vényjavaslat feletti vitával folytatja az Országgyűlés ne­gyedik munkanapját. (MTI) TELEX TELEX TELEX Grósz Károly pártaktivisták körében Grósz Károly, az MSZMP főtitkára csütörtök délután a főváros II. kerületében a Szilágyi Erzsébet fasori lakó­­területi pártbizottságon a körzeti pártszervezetek akti­vistáival találkozott. Az MSZMP jelenlegi helyzetéről, a mai társadalmi—politikai viszonyok kialakulásának okairól­, a párt törekvéseiről beszélt. Haderőcsökkentés A Washington által terve­zett, nagyszabású európai had­erőcsökkentés egyaránt érin­tené a Magyarországon állo­másozó szovjet csapatokat és a magyar had­sereget — jelen­tette ki az MTI tudósítójának kérdésére Edward Rowny. A nagykövet George Bush elnök vezető fegyverzetkorlátozási tanácsadója. Bush-látogatás Bush londoni látogatásának hivatalos programja csütörtö­kön este díszvacsorával zárult, amelyet Margaret Thatcher kormányfő adott tiszteletére a Downing Street 10-ben. Az el­nök ma reggel utazik haza az Egyesült Államokba. Lemondott az amerikai képviselőház elnöke Bejelentette lemondását Jim Wright, az amerikai képvise­lőház elnöke. Az ország egyik legbefolyásosabb politikusa el­len etikai vizsgálat folyt, amelyben azzal gyanúsították, hogy tisztével összeegyeztet­hetetlen anyagi előnyöket fo­gadott el. Emberi jogok Romániában Romániában rendszeresen súlyos sérelmek érik az em­beri jogokat, s így Románia lett Európa legnagyobb elnyo­mást alkalmazó országa. Ezt állapítja meg az a jelentés, amelyet a nemzetközi helsin­ki szövetség (IHF) csütörtö­kön hozott nyilvánosságra Bécsben. Szovjet parlament A szovjet parlament csütör­töki ülésén az egyik legszí­nesebb felszólalásnak bizo­nyult Jurij Csernyicsenko té­vékommentátoré, aki monda­nivalóját az agrárkérdés köré építette föl. Kifogásolta a Legfelsőbb Tanács összetéte­lét, hiányolva a közgazdászo­kat, jogászokat, szociológuso­kat, más tudósokat és az új­ságírókat a testületből.

Next