Zalai Hírlap, 1991. június (47. évfolyam, 127-151. szám)

1991-06-01 / 127. szám

4 A karmeliták­ ­­ Szerzetesrendek Magyarországon A vezeklő karmeliták és a tanító maristák A karmeliták olyan szerzet tag­jai, akik rendjük eredetét a Kár­­mel-hegyen visszavonult zsidó, majd őskeresztény remetéken ke­resztül két ószövetségi próféta, Il­lés és Elizeus tanítványaiig veze­tik vissza. A hagyomány szerint az itt élő Illés-tanítvány zsidó reme­ték a kereszténység megjelenése után keresztényekké lettek, nyo­mukba görög, majd nyugatról ide­zarándokolt remeték léptek. Más változat szerint a rendet Szent Berthold egykori kalábriai keresz­tes vitéz alapította, amikor 1155 körül a Kármel-hegyen élő reme­téket maga köré gyűjtötte. A jeru­­zsálemi pátriárka, Szent Albert 1207-ben Regulát adott nekik, amelyet a Szentszék 1226-ban ha­gyott jóvá. A 13. század elején, a szaracé­­nok megjelenésekor a karmeliták átköltöztek Európába, ahol — pa­pi engedéllyel — felhagytak a re­­metéskedéssel, s főként egyetemi városokban alapítottak kolostoro­kat. A 16. század első felében a rend — belső reform következmé­nyeként— szigorúbb előírású, ún. „sarutlan” és enyhébb szabályza­­tú „sarus” ágra tagozódott. Magyar földre Nagy Laj­os király hívta őket. Első kolostorukat Bu­dán, a másodikat Pécsett építet­ték, mindkettőt 1372-ben. A kö­vetkező században további rend­házak létesültek Székesfehérvá­rott, Privigyén, Eperjesen. A török elpusztította kolosto­raikat, az eperjesit elhagyták. Ám 1644-ben visszatértek. Ekkor ala­pították a „sarutlanok” Győr kö­zelében remeteségüket, majd 1697-ben Győrött, 1699-ben Sza­­kolcán rendházat. Ugyanezekben az esztendők­ben a „sarus” karmeliták Budán és Székesfehérvárott létesítettek kolostort. II. József a győrit kivéve vala­mennyi kolostorukat feloszlatta. Legközelebb csak 1896-ban ala­pítottak új rendházat, mégpedig Budapesten. A rendi elöljárók a két — budapesti és győri — kolos­torból hozták létre 1903-ban a Szent Istvánról elnevezett magyar féltartományt. További rendháza­ik: Keszthely, 1930; Kunszent­­márton, 1940; Miskolc, 1942; Pá­pakovácsi, 1946. Ilyen gyarapo­dás után, 1947-ben megszületett az önálló és teljes magyar rend­­tartomány, amely azonban csu­pán három évet ért meg. Az 1950-ben feloszlatott ma­gyar karmeliták 1989-ben ismét megkezdték közösségi életüket, mégpedig—Miskolc kivételével — az 1950-ben elhagyni kényszerült helységekben. A rend női ágát, vagyis a kar­melita apácák rendjét a 15. szá­zadban hívta életre Boldog Soreth János. Szigorú, szemlélődő, ve­zeklő rend. Hazánkban Sopron­­bánfalván telepedtek le először, 1892-ben. Rendházuk volt még 1905-től Szombathelyen és 1936- tól Pécsett. Feloszlatásukkor, 1950-ben 69 karmelita apáca vett vándorbotot a kezébe. Érdekes és hazánkban kevés­sé ismert szerzet a maristáké: ez tulajdonképpen egyszerű fogadal­­mas szerzetesekből álló kongregá­ció. Magukat, közösségüket és ta­nítványaikat a Szent Szűz anyai pártfogásába ajánlják. A szerze­tet Boldog Marcelin Champagnat abbé alapította Lyonban, 1817- ben. A testvérek hivatásául az is­kolai nevelést és oktatást tűzte cé­lul. 1840-ben a szerzetnek már húsz háza és 300 tagja, 1860-ben közel 2000 tagja volt. Marista testvérek először 1909- ben jöttek Magyarországra. Orso­­ván nyitottak házat, de a romá­nok benyomulása miatt rendhá­zukat be kellett zárniuk. Legkö­zelebb 1924-ben érkeztek magyar földre, mégpedig Kispestre, ahol a Szent Lajos Fiúotthont vezették. 1928-ban nyitották meg Budapes­ten francia és német nyelvű elemi iskolájukat és fiú internátusukat. Az itt végzett növendékek 10 éves korukban már jól beszélték mind­két idegen nyelvet. A maristák kü­lönösen Lengyelország 1939. évi lerohanása után tettek jó szolgá­latot azzal, hogy intézetükbe sok lengyel fiút fogadtak be, amiről e sorok írója, mint ezen intézmény bentlakója személyesen szerzett tapasztalatokat. A maristák Champagnat nevű iskoláját 1948-ban szüntette meg a magyar állam, tanárai visszatér­tek Franciaországba. Dr. Csonkaréti Károly A maristák A karmeliták címere. sárnapi körmenet Az egyház a nagyheti gyász miatt nem ün­nepelhette meg méltóképpen az utolsó vacsora misztériumát, az Oltáriszent­­ség rendelését. Ezért keletke­zett a 13. szá­zadban úrnap­ja ünnepe, melyet az egyház a Szentháromság vasárnapja utáni csütörtökön ünnepel. Ünnepélyes körmenetben viszik ki a templom­ból az Oltáriszentséget. Négy lombsátrat készítenek, s ezek mindegyikében evangéliumot ol­vasnak, majd áldást ad a pap az Oltáriszentséggel. Az idősebbek még emlékeznek arra, hogy ked­ves, szép ünnep volt ez hazánk­ban, főképpen a falvakban. Ké­sőbb azután az ünnep beszorult a templom falai közé, majd csütör­töktől áthelyezték a következő va­sárnapra a munkanap miatt. Érdekes az ünnep keletkezése. Nincs bibliai alapja, hanem ma­gánkinyilatkoztatásra keletkezett mintegy hétszáz évvel ezelőtt. A belgiumi Montecomillonban Bol­dog Julianna ágostonrendi apá­cának 1209-ben látomása volt: megjelent neki a Hold, csodásan fénylett, de gömbölyű testéről egy darabka le volt törve. Hosszú időn át újra és újra szemlélte ezt a lá­tomást, míg végül megkapta a ma­gyarázatot: az Üdvözítő azt akar­ja, hogy szent testének és vérének külön ünnepe legyen. Julianna csak 21 év múlva mondta el lelki­atyjának a látomást és 37 év múl­va ülték meg először úrnapját Lüt­­tichben (a város francia neve Lie­ge, flamandul Luik). IV. Orbán pápa Orvietoban töl­tötte a nyári hónapokat, amikor a szomszédos Bolsena-ból nagy cso­da híre érkezett hozzá: egy pap ke­zében átváltozáskor a Szent Os­tya vérezni kezdett. A véres Cor­­poralét megmutatták a pápának, aki erre 1264. augusztus 11-én el­rendelte az egyházban úrnapja ünnepét. Mivel a pápa hamarosan meghalt, V. Kelemen pápa végleg 1312-ben rendelte ezt az ünnepet. Űrnap keletkezésének mélyebb oka az albigensek eretneksége el­len irányult. Az albigensek a 12- 13. század fordulóján a városok fölfelé törekvő polgár­ elemét szer­vezték forradalmi úton. Az albi­gensek és a velük rokon waldiak azt tanították, hogy Jézusnak csak látszat teste volt. Tagadták, hogy Jézus Krisztus igazi teste és igazi vére lesz az átváltozás után a kenyér és a bor. Ezért az ünnep nyílt hitvallásnak számított a hí­vő emberek körében, hamar köz­kedveltté vált, s később ennek kül­ső jelét is adták, utcai körmenetet csatoltak hozzá. IV. Orbán pápa az új ünnep zsolozsmájának és mi­séjének kidolgozását Aquinói Ta­másra bízta. A nagy teológus Ta­más költőként is remekelt: az ün­nep szekvenciája (Lauda Sion Sal­­vatorem — Dicsérd Sión Üdvözí­tőd) és körmeneti énekei a közép­kori himnuszköltészet legcsodá­latosabb alkotásai közé tartoznak. Számos szép magyar fordítást is ihlettek, köztük a két legnagyob­bat, Babits Mihályét és Sik Sán­­dornét. Az úrnapi kultuszt hazánk a legelsők között karolta fel. 1271- ben felbukkan Kolozsváron, ké­sőbb Nagyszebenben, Nagyvára­don, Székesfehérváron. Űrnapja az egyházi év legnagyobb ünnepei közé került, évszázadokon át a ka­tolikus társadalom legünnepélye­sebb, misztériumjelenetekkel is színezett hitvallása lett. Ahogy a tévtanítók eltűntek és a hitviták is elcsendesedtek, az űr­napja, mint külön ünnep veszített jelentőségéből. A külső körmene­ti tanúságtétel is sok helyen for­málissá vált vagy csupán történel­mi emlékezéssé. A liturgikus megújulás tudato­sította a hívekben, hogy valójában minden szentmise az Oltáriszent­­ség ünnepe, vagyis a krisztusi ál­dozat, az utolsó vacsora megjele­nítése. A keresztény lelkiség, amely a szentmiséből táplálkozik, nem évente egy napon — úrnap­ján —, hanem lehetőleg minden­nap, de legalább minden vasárnap megünnepli az Eucharisztiát. Ter­mészetes, hogy lelkesedéssel ve­szünk részt a körmeneten is, amely nem tüntetés, hanem kö­nyörgés, áldáskérés és hálaadás Isten végtelen szeretetéért, amely az Oltáriszentségben megnyilat­kozott. Dr. Gyürki László esperes, plébános, teológiai magántanár 1 g 3 5 p Egyházi hírek Június 2. évközi 9. vas. ŰR­NAPJA (Fehér) Igeliturgia: I.: Kiv 24,3-8. II.: Zsid 9,11-15. Ev.: Mk 14,12-16.22-26. Énekrend: L: 171., 575., 576., 561., 210.,­­169., 170. -187. II.: 280/B. - OK169. - 280/B/köv. - 118., 137. Körmenetre: 112., 116., 120., 150. * Holnap, június 2-án délelőtt 10 órakor Murakeresztúron, délután 16 órakor Hévízen és Nagykutason részesülnek a gyermekek a bérmálás szentsé­gében.­­ Az irgalmasok rendje — az egyetlen férfi beteg ápoló rend — örömmel várja azokat, akik életüket a felebarát szolgálatá­ban mint szerzetes-orvos,­­ gyógyszerész, akarják leélni. A pécsi rendház felújítva várja a növendékeket. Cím: 7621 Pécs, Irgalmas rendfőnökség. * A Szentatya júniusi ima­szándéka. Általános, Hogy az egészségügyben dolgozók bete­gek körüli szolgálata tükrözze Krisztus gondoskodó szívének szeretetét. Missziós: Hogy az Egyház Ázsiában szabadon és eredményesen hirdethesse az evangéliumot. Zalai Hírlap 1991. JÚNIUS 1. — Betemették a sírgödröt—A markológép a gyászmise alatt dübörgött — Hol a koporsó? — Ellenőrzés az utolsó pillanatban Egy pákai temetés hihetetlen története — Istenem, ilyen szégyent kel­lett megérnem! — törölgeti köny­­nyeit a pákai temetőben özv. Pócs Jánosné, nyugdíjas. — Senkinek nem kívánom azt az érzést, amit férjem elhantolásakor átéltem... Megdöbbenve hallgatjuk a hihetetlennek tűnő — a közvéle­ményt felháborító — történetet. Nem tudott a határozatról — Az uram május 19-én, va­sárnap meghalt. Hétfőn bemen­tem a polgármesteri hivatalba és bej­elentettem a sírhely igényemet. Kezembe nyomtak egy csekket, amin száz forintot kellett befizet­nem. Kedden a sírásónak meg­mutattam a családi sírhelyünket. Szegény páromnak az volt az utolsó kérése, ott földeljék el. — Mi történt a temetés napján? — Szerdán délután három órakor kezdődött a templomi gyászszertartás. Ekkor tudtam meg, hogy a polgármester bete­­mettette a megásott sírgödröt. A későbbiekben az építésügyi előadó azt mondta: kegyeleti parkot akarnak létesíteni és a temető­­kápolnától számított három mé­teren belül nem engedélyezik a sírásást. Igenám, de amikor a polgármesteri hivatalban jártam, erre előzetesen nem figyelmeztet­tek! A sírásó sem tudott a ren­delkezésről. Amennyiben a hatá­rozatról időben értesülök, másutt helyeztük volna örök nyugalomra a férjemet. — Végül milyen döntés szü­letett? — Elkeseredésemben le akar­tam állíttatni a temetést, ám a polgármester figyelmeztetett: ehhez nincs jogom! Hirtelenében markológéppel kaparták ki a sír­helyet. A masina akkora gödröt ásott, hogy pillanatnyilag fogal­mam sincs róla, hol van a koporsó. Még dübörgött a gép, amikor a temetőbe értünk. Emlékszem, a háború idején, a katonák ástak ilyen gödröket az elhullott lovak­nak... — Gondolom a történtekért az illetékesek elnézést kértek? — Senki nem szólt hozzám egyetlen jó szót sem... Ki a vétkes? Ütünk következő állomása a polgármesteri hivatal. — Nem történt kegyeletsértés! — fogad Farkas István pol­gármester. — Önkormányzati testületünk tavaly ősszel olyan rendeletet alkotott, hogy nem lehet a temetőkápolna közelébe temet­kezni. Ennek ellenére az említett sírt körülbelül harminc centire ásták a faltól. Határozatunkról a megözvegyült asszony, valamint a sírásó is tudott. Sőt, az utóbbi figyelmét többször is felhívtuk erre a tilalomra! Szerencsére szerdán délután egy órakor kimentem a temetőbe. Észrevettem a hibát, másik sírhelyet ásattam. —Azt legfeljebb találgatni lehet, hogy Pócs Jánosné tudott, avagy nem tudott a rendelkezésükről Viszont felettébb furcsa, hogy a csekk átadásakor minderre nem hívták fel a figyelmét. Valakik tehát mulasztást követtek el! — Nem követtünk el semmiféle mulasztást. A csekk átvételekor nem közölte velünk, hova akarja ásatni a sírgödröt. Ha ezt megteszi, akkor megelőzhette volna a kel­lemetlenséget. Egyébként ami a gép „dübörgését” illeti: a sírhely fél három előtt már elkészült. A sír­gödör ugyanolyan volt, mint ami­ket ásni szoktak... (Arany Gábor felvétele) Mitagadás, a beszélgetésünk itt megakad. A polgármester váltig védi a mundér becsületét. Azt hajtogatja, hogy az özvegy, vala­mint a sírásó okolható a helyre­hozhatatlan hibáért. Polgármesteri észrevétel várható... Arról már megfeledkezik, hogy temetési előkészületek során az emberek többsége zilált lelkiál­lapotba kerül. Ilyenkor az ügyin­tézőnek kutya kötelessége felhívni a figyelmet bizonyos újabb — a megszokottól eltérő — határoza­tok, rendeletek, jogszabályok betartására. Ezek ellenőrzését — mint ebben az esetben is történt­ — a legkevésbé célszerű az utolsó pillanatra időzíteni. Egyáltalán kinek és milyen alapon van joga ahhoz, hogy a gyászszertartás menetét az utolsó pillanatban megváltoztassa?! — írhatnak bármit az újság­ban, riportjuk megjelenése után mi is megtesszük észrevételein­ket... — búcsúzik tőlünk a pol­gármester. Mit lehet erre mondani? Bár­csak a körültekintés lett volna akkora, mint az önbizalom. És hát természetesen várjuk az ész­revételeket. Völgyi Ferenc Pócs néni a férje sírjánál idézi fel a történteket. Bajcsa önállósodni akar Bajcsa Nagykanizsa városré­sze. Még a központosítási törek­vések fénykorában csatolták a vá­roshoz. A 693 lelket számláló te­lepülés most válni akar. Tavaly ősszel alakult meg a faluvédő egye­sület. Az akkori cél az volt, hogy a városrész lakóinak, kulturális és sportprogramokat szervezzenek.­­ Az önkormányzati törvényt tanulmányozva­ ütöt­tünk aztán ar­ra a következtetésre, hogy részle­ges önkormányzati jogot kérünk a városrésznek. November 9-én nyújtottuk be a kérelmünket, de ar­ra választ a mai napig nem kap­tunk. Ez után kezdtünk elgondol­kodni a kiváláson— eleveníti fel a kezdeteket Horváth János, az egyesület vezetőségének tagja. — Úgy gondoljuk, már rövidebb távon is hasznos lesz a községnek, ha visszaszerzi önállóságát. — Az önállósodási törekvés nemcsak az egyesület elgondolá­sa, a lakossági fórumokon is elég élesen vetődött fel a szétválás gon­dolata. Az a tapasztalatunk, hogy a város a periférikus települések­re csak annyit áldoz, amennyit mű­szól. Ez pedig nem biztos hogy annyi, mint amennyi az érvényben lévő pénzügyi szabályozás szerint járna — vélekedett Bodor György, az egyesület elnöke. — Mit várnak az önállóságtól? — Számításaink szerint a köz­ség anyagilag talpon tud marad­ni Idén például milliós nagyság­renddel több pénz jutna Bajcsára, mint amennyi felhasználásra ke­rül a városi költségvetésből. Körül­belül 2 millió forintuak veszik el az­által, hogy nem '91 januárjától vagyunk önállóak. Ebből az összegből a falujárdáit rendbe le­hetne tenni Természetesen azt is várjuk, hogy erősödjön a szülőfa­luhoz való tartozás érzése — mondta az egyesület elnöke. — Mi lesz az önállóság esetle­ges kimondása után az oktatás­sal, orvosi ellátással, közlekedés­sel? — Orvosi rendelőnk van, igaz, orvosunk nincs. De ezt szerintünk meg lehet oldani Sőt, még a fogor­vosi rendelést is! A gyerekek Kis­­kanizsára járnak iskolába. Reális lehetőségét látjuk annak, hogy az óvoda tetőterének beépítésével az alsótagozatos oktatás helyben va­lósuljon meg. A felsősök után pe­dig a fejkvótát átutaljuk a város­nak. A művelődési házban jelen­leg az anyagiak miatt nincs lehe­tőség arra, hogy szakkörök, cso­portok működjenek. A közlekedés nem szűnik meg, hiszen a környe­ző településekre rajtunk keresztül vezet az út. A viteldíj növekedés nem számottevő, sőt így a munkál­tatók a bérlet árának 80 százalé­kát térítik is. Ugyanis a lakosság nagy része a városban dolgozik— fejtegette Horváth János. — Milyen eredményt várnak a vasárnapi népszavazástól? — Reméljük, hogy sokan eljön­nek szavazni hiszen a mi jövőnk­­ről van szó. Vesztenivalónk nincs, a mi helyzetünk az önállósodás­sal csak jobb lehet. — marton —

Next