Zalai Hírlap, 1993. április (49. évfolyam, 76-99. szám)
1993-04-01 / 76. szám
4 ZALAI HÍRLAP Bábel-show diákoktól A nagykanizsai dr.Mező Ferenc Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola diákjai vidám hangulatú idegennyelvi programot tartottak a Hevesi Sándor Művelődési Központban. Ezúttal nem kellett bizonygatni, hogy „tanár úr kérem, én készültem”, ugyanis mindenki jól tudta a szerepét a tréfás jelenetekben. A hallgatóság pedig figyelt és kapkodta a fejét az angol, német, orosz és olasz szavak hallatán. Bábel-show volt ez a műsor a javából, de korántsem zűrzavaros: a színpadon bemutatott minijelenetek és paródiák sok gyakorlásról és a tanulók jó beszédkészségéről tanúskodtak. Mindjárt a kezdet is látványos volt: a második D-sek a népszerű musical-ből — a West Side Story-ból — adtak elő részleteket. A nézőtéren ülők nagy tapssal jutalmazták a táncosokat, de valaki nem hagyta ki a poént sem: „Kár, hogy nem feliratos”. Ezután következett a második C-sek band-je, akik „Amerikából jöttek” és máris ott láthattuk a színpadon az USA for Africa teljes kórusát Willie Nelsontól a karmester Harry Belafonte-ig — természetesen az ötletekből kifogyhatatlan mezős diákok által parodizálva. Szétáradt a színházteremben a szép dallam: We are the World — Mi vagyunk a világ, és a kanizsai „Főnök”, Bruce Springsteen, vagy éppen Stevie Wonder is egészen jól utánozta az amerikai szupersztárokat. A negyedik d-sek — mint kiderült, nemcsak a könyvvitel és statisztika árán érzik jól magukat — a német nyelvet szívesen tanulják. A végzős növendékek sikerrel mutatták be a Piroska és a farkas paródiáját. Mit ne mondjak: most láttam először Piroskát rap-lépésben végigsétálni a zöld erdőben. A nagyszülők házához érve egy rövid párbeszéd derültséget keltett a tizenéves nézőkben: Nagymami, miért ilyen nagy a füled? Hogy jobban halljam a Danubius Rádiót. Az 1. 0 angol humora után ismét a 2. B-sek léptek színpadra: alternatív néptáncegyüttesük osztrák táncparódiával csalt mosolyt a nézők arcára. A műsort egy örökzöld Beatles-sláger — a Yesterday — és a 2.A, B, C osztályok közös, orosz nyelvű egypercesei színesítették, majd a 3. B osztályosok a Hair musical-t idézték meg a színpadra. A másodéves Kele Attila az új nemzedékről énekelt olasz nyelven egy szál gitár kíséretében. Az idegennyelvi műsorkavalkád legérettebb produkcióját az 1. C osztály tanulói mutatták be, akik Dracula gróf rémtörténetét állították diákszínpadra. Az irodalmi jelenettel a mezős diákok harmadik helyezést értek el a keszthelyi angol nyelvű drámafesztiválon. Ez a produkció külön dicséretet érdemel a diákszereplők szabatos angol beszéde és a Dracula-legenda modern dramaturgiája miatt. — Gelencsér — Piroska az elmaradhatatlan kosárral. A második B-sek osztrák táncparódiát mutattak be. (Szakony Attila felvételei) Pedagógusoknak Tankönyvpiac '93 címmel a békéscsabai Ipszilon Kiadó, Magyar Taneszköztár 1993. címmel pedig a budapesti Konsept Kiadó jelentetett meg az iskolák, pedagógusok számára hasznos, tájékoztatásukat segítő kiadványt. A kötetek a napokban eljutnak az ország valamennyi oktatási intézményébe. Noha a következő tanévre szóló tankönyvi megrendelések határideje már e héten lejár, az elsősorban alternatívtankönyveket és iskolai segédleteket kínáló prospektusokat a következő hónapokban is kérhetik az iskolák. (MTI) Sokféle 1993. április 1., CSÜTÖRTÖK Chemofilt és Ecoflow Személyautóba szerelhető, a környezetvédelmet szolgáló termékkel mutatkozik be a parlament környezetvédelmi bizottságának szerdai nyílt napján a Formarket Vállalkozói Kereskedőház Rt. Az egyik termék, a Chemofilt szűrőbetétes kipufogódob magyar szabadalom. A cserélhető betét az autó ólomkibocsátását hivatott csökkenteni. A Ecoflow mágneses ionizációs eszköz, amely az üzemanyag jobb elégetésével növeli a motor hatásfokát, csökkentve a szénmonoxid, a széndioxid és a nitrogénoxid kibocsátását. A sikeres felvételiért (I.) Sorozatunkban a felkészítő és felvételiztető tanárnak és pszichológusok tanácsaival az érettségi és felvételi vizsgára készülő diákoknak szeretnénk segíteni. Ez alkalommal Valaczka András tanár ad ötleteket a felkészülési terv elkészítéséhez és Scharnitzky Viktor, a Könnyűipari Műszaki Főiskola tanára ismerteti a matematika vizsgára való felkészülés sajátosságait. Jó kedvvel tanulj! Ha nem szívesen tesszük azt, amit tesszünk, nem sok jó következménye lesz. Ha a tanulás gondolata kellemetlen számodra, nyűgnek, tehernek érzed, tisztáznod kell magadban az érzés eredetét. A kellemetlen érzés forrása lehet: kényszer, gyenge tanárok, korábbi sikertelenségek, hogy pesszimista vagy. Ha pontosan behatárolod a te problémádat, az már fél siker. A tisztázás során ne érd be homályos érzésekkel, hanem mindig törekedj arra, hogy egyértelműen deffiniáld a kellemetlen érzést kiváltó okokat. Sokat gondolj azokra a vonzó lehetőségekre, amelyeket ez a felkészülés fog megnyitni előtted. Csak ha a felvételi felkészülés gondolata örömmel tölt el, ha úgy érzed, gazdag, várhatóan hasznos és tartalmas érvek állnak előtted, s te mindezt akkor is érzeni fogod, ha munkával jár, akkor számíthatsz sikerre. A tanulást nem lehet úgy elkezdeni, hogy egyik napról a másikra egyszer leülsz a több száz oldalas könyvek mellé. A tanulást elő kell készíteni: szellemi bemelegítéssel, ráhangolással. Ha ez kimarad, egy-két nap alatt összeroppanhatsz, és feladhatoz céljaidat. Amenynyiben a megelőző időszakban sokat olvastál, tanultál, valószínűleg edzett az intellektusod. Ha azonban az utóbbi hónapokban nem olvastál mást, mint krimit vagy újságot, fogadj meg néhány jó tanácsot". Mindenekelőtt figyelmed összpontosításának képességét kell megfelelő szintre hoznod. Akinek kocogás közben állandóan légszomja van, aligha indulhat el egy futóversenyen. Éppen így te sem kezdhetsz komoly felkészüléshez, míg figyelmed folyton megbicsaklik. Gyakorlási alkalmat kínál egy film, amit megnézel, vagy akár napjaid eseményei is. Próbáld ki mennyivel többre emlékszel, ha tudatosan figyeled önmagad. Ha tudatosan kísérletezel, megtalálod azt a kapcsolót a koponyádban, amelynek segítségével át tudsz állni a koncentrált figyelemre. Legyen felkészülési terved. Mérd fel pontosan hány hét áll rendelkezésedre a vizsgákig, és oszd be egyenletesen az anyagot. Nem elég csupán átgondolnod, hanem feltétlenül készítened kell egy pontos, legalább hetekre lebontott menetrendet. Hagyj a felkészülési idő végére egy-két tartalék hetet, s ha netán egy-egy anyagrésszel nem tudsz a tervnek megfelelően haladni, ekkor bepótolhatod. Legtöbbször ugyanis az okozza problémát, látva, hogy nem haladsz a tervnek megfelelően, félredobod az egészet. Ezt nem engedheted meg. Ha mégis kudarcok érnek, ne keseredj el. Néhány napra tedd félre a tanulást. Fontos azonban, hogy utána tudj újra kezdeni. Gondold végig tudsz-e hatékonyan olvasni. A legfőbb hiba, amit az olvasás során elkövethesz: a részletekre, a mondatokra figyelsz, s közben nem törődsz azzal, hogy mit is akar mondani a szöveg. Milyen tehát a helyes olvasástechnika? Mindig az egészet áttekinteni előbb, s azután figyelni a részletekre. Ha egy könyvbe kezdesz, gondold át a címét, fussd át a tartalomjegyzéket, nézz bele az előszóba. Próbáld kihámozni, akárcsak felszínesen is, hogy egyáltalán miről van szó, így már rendelkezel egy vázlatos képpel arról az egészről, amelybe a részleteket beépítheted. Ekkor következhet a mondatrólmondatra történő olvasás. Kérdés Scarnitzky Viktorhoz: —Minek tulajdonítanak nagyobb jelentőséget a felvételi bizottságok: az írásbeli, vagy szóbeli vizsgának? — Matematikából mindenképpen hatékonyabb mérést jelent az írásbeli feladatsor. Itt három óra áll rendelkezésére a felvételizőnek, hogy bebizonyítsa tudását. Ezt a teljesítményt feltétlenül megbízhatóbb adatnak kell tekintenünk, mint a körülbelül 15 perces szóbeli vizsgán. A felkészüléshez ajánlott szakirodalom: Összefoglaló feladatgyűjtemény matematikából (210,- Ft) Összefoglaló feladatgyűjtemény matematikából. Megoldások I-n. (316,-Ft) Matematikai versenytételek III. (529,-Ft) Egyetemi felvételi feladatok matematikából 1989-1992. (297,Ft) (Folytatjuk.) V . Ki mit tud? Vasárnap megyei döntő A Magyar Televízió az idén — öt év után újra — nyáron megrendezi a mindig nagy sikerű Ki mit tud? elnevezésű amatőrművészeti vetélkedőt. Ennek a versenynek a felmenő rendszerében megyénk vasárnap jut el a megyei döntőhöz, amelyet a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ rendez Zalaegerszegen. A tét nagy, hiszen már itt lesznek a televíziós szakemberek, figyelnek, választanak a képernyőre. A február óta bonyolított városi döntők után vasárnap délelőtt 10 órakor két helyszínen (MMIK, Zsinagóga) 51 produkció hat kategóriában kezdi meg vetélkedését. A hangszeres zene, a vokális zene, a néptánc, a vers és próza, a klasszikus és modern színpadi játék, valamint az egyéb kategóriában a megye legjobbjai mérkőznek a zsűri előtt. Az már látszik, hogy valószínűleg a könnyűzenében lesz a legnagyobb a harc, mivel ebben a kategóriában sokan és színvonalas produkcióval vannak jelen. Kevesen vannak a komolyzenei kategóriákban és az egyébben. (Pedig a legutóbbi Ki mit tud?-on, 1988-ban, ezt a kategóriát zalai versenyző, Jónás Tamás bűvész nyerte.) A néptáncosok között viszontláthatjuk a zalai, nagymúltú együtteseket is. A menetrend szerint délután háromig befejeződne a verseny, majd a Vamus Xavér, Hajdú Sándor, Merő Béla, Halasi Imre, Kiss László, Jónás Tamás, Kelemen Gyula által alkotott zsűri dönt a májusi területi döntőbe jutókról. De ezt majd csak este hét órakor a Hevesi Sándor Színház színpadán hirdetik ki, ahol a legjobb produkciókból készült gálaműsort tekintheti meg a közönség. Ezen a gálaműsoron egyébként meglepetés-fellépő is lesz! A megyei döntő díjait Zalaegerszeg, Nagykanizsa önkormányzata (egyenként 10.000 forintot és a megyei önkormányzat (50.000 forintot) ajánlotta fel Az Anonymus Kft. három, ötezer forint értékű házikönyvtárat ad majd át. A színház ajándéka pedig maga színház, mint fellépőhely ingyenes biztosítása. Reméljük, hogy a tévében is mind több zalai produkciót látunk viszont annak idején. Export előfinanszírozás A Magyar Nemzeti Bank április 1-jétől beszünteti az exporthoz szükséges rövid lejáratú hitelek jegybanki refinanszírozását. Az MNB és a Magyar Bankszövetség tájékoztatása szerint a kereskedelmi bankok felkészültek a változásokra. Számos bank már hosszabb ideje nemcsak jegybanki hitelek segítségével, hanem saját forrásai révén nyújt exportbevételt megelőlegző kölcsönöket. A partnerek szempontjából az export előfnanszírozás banki gyakorlata nem változik. Várhatóan azonban a feltételek változatosabbak és rugalmasabbak lesznek, hiszen a kötelező jegybanki előírások megszűnnek. A kereskedelmi bankok a már megkötött export szerződés alapján nyújtanak hitelt. Annak összege a biztosítékoktól és a fizetési feltételektő függően bankonként eltérő lehet. A finanszírozás mértéke átlagosan a fizetési biztosítékot 70-80 százaléka lesz, ám egyet bankoknál bizonyos feltételet esetén elérheti a 100 százaléka is. A futamidő maximálisan 1 év. Devizahitel esetében a kama a nemzetközi pénzpiaci viszonyokhoz igazodik. Általában a kockázattól függően a kamat a Libor fölött alakul, mégpedig 2-4 százalékkal. (MTI 8. Mekkora az x6-y6 legkisebb és legnagyobb értéke, ha (x) és y olyan valós számok, amelyekre x2 + y2 = 1 ? 1. Oldjuk meg a következő egyenletet a valós számok halmazán: V 2x + 27 +13-x * 5 2. A derékszögű háromszög befogój a és b, átfogója c. Igazoljuk, hogy: „ 2 ab Ah e) tg 2/3 =5----------2 b) tg P‡ = ______ c — 2 a + c 3. Melyik az a két szám, amelyeknek szorzata, összege és hányadosa ugyanazt az eredményt adja? 4. Egy háromszög csúcsai: A(Ig2,Ig4) B (Ig6, Ig4) C (Ig4, Ig8) Mekkora a háromszög területe és a legnagyobb szöge? 5. Az ABCD téglalap egyik oldala AB = a. Az AD oldal A-hoz közelebbi harmadolópontja H, a D-hez közelebbi G. Határozzuk meg a téglalap másik oldalát, ha AB, HB és GB mérőszámai ebben a sorrendben mértani sorozatot alkotnak. 6. Oldjuk meg a valós számok halmazán: x* -9 Y _______ V 324 - 2x2 7. Milyen x értékek elégítik ki a következő egyenletet: ...5* 5x tg 5 + dg g— =1-cos6x Matematikai teszt.