Zalai Hírlap, 1993. április (49. évfolyam, 76-99. szám)

1993-04-01 / 76. szám

4 ZALAI HÍRLAP Bábel-show diákoktól A nagykanizsai dr.Mező Ferenc Gim­názium és Közgazdasági Szakközépisko­la diákjai vidám hangulatú idegennyelvi programot tartottak a Hevesi Sándor Mű­velődési Központban. Ezúttal nem kellett bizonygatni, hogy „tanár úr kérem, én ké­szültem”, ugyanis mindenki jól tudta a szerepét a tréfás jelenetekben. A hallgató­ság pedig figyelt és kapkodta a fejét az an­gol, német, orosz és olasz szavak hallatán. Bábel-show volt ez a műsor a javából, de korántsem zűrzavaros: a színpadon be­mutatott minijelenetek és paródiák sok gyakorlásról és a tanulók jó beszédkész­ségéről tanúskodtak. Mindjárt a kezdet is látványos volt: a második D-sek a népszerű musical-ből — a West Side Story-ból — adtak elő részle­teket. A nézőtéren ülők nagy tapssal jutal­mazták a táncosokat, de valaki nem hagy­ta ki a poént sem: „Kár, hogy nem felira­tos”. Ezután következett a második C-sek band-je, akik „Amerikából jöttek” és máris ott láthattuk a színpadon az US­A for Africa teljes kórusát Willie Nelsontól a karmester Harry Belafonte-ig — termé­szetesen az ötletekből kifogyhatatlan me­zős diákok által parodizálva. Szétáradt a színházteremben a szép dallam: We are the World — Mi vagyunk a világ, és a ka­nizsai „Főnök”, Bruce Springsteen, vagy éppen Stevie Wonder is egészen jól utá­nozta az amerikai szupersztárokat. A ne­gyedik d-sek — mint kiderült, nemcsak a könyvvitel és statisztika árán érzik jól magukat — a német nyelvet szívesen ta­nulják. A végzős növendékek sikerrel mutat­ták be a Piroska és a farkas paródiáját. Mit ne mondjak: most láttam először Piroskát rap-lépésben végigsétálni a zöld erdőben. A nagyszülők házához érve egy rövid pár­beszéd derültséget keltett a tizenéves né­zőkben: Nagymami, miért ilyen nagy a füled? Hogy jobban halljam a Danubius Rádiót. Az 1. 0 angol humora után ismét a 2. B-sek léptek színpadra: alternatív nép­táncegyüttesük osztrák táncparódiával csalt mosolyt a nézők arcára. A műsort egy örökzöld Beatles-sláger — a Yester­day — és a 2.A, B, C osztályok közös, orosz nyelvű egypercesei színesítették, majd a 3. B osztályosok a Hair musical-t idézték meg a színpadra. A másodéves Kele Attila az új nemzedékről énekelt olasz nyelven egy szál gitár kíséretében. Az idegennyelvi műsorkavalkád legéret­tebb produkcióját az 1. C osztály tanulói mutatták be, akik Dracula gróf rémtörté­netét állították diákszínpadra. Az irodal­mi jelenettel a mezős diákok harmadik helyezést értek el a keszthelyi angol nyelvű drámafesztiválon. Ez a produkció külön dicséretet érde­mel a diákszereplők szabatos angol be­széde és a Dracula-legenda modern dra­maturgiája miatt. — Gelencsér — Piroska az elmaradhatatlan kosárral. A második B-sek osztrák táncparódiát mutattak be. (Szakony Attila felvételei) Pedagógusoknak Tankönyvpiac '93 címmel a békéscsabai Ipszilon Kiadó, Magyar Taneszköztár 1993. címmel pedig a budapesti Kon­­sept Kiadó jelentetett meg az is­kolák, pedagógusok számára hasznos, tájékoztatásukat segítő kiadványt. A kötetek a napok­ban eljutnak az ország vala­mennyi oktatási intézményébe. Noha a következő tanévre szóló tankönyvi megrendelések határideje már e héten lejár, az elsősorban alternatív­­tanköny­veket és iskolai segédleteket kí­náló prospektusokat a követke­ző hónapokban is kérhetik az is­kolák. (MTI) Sokféle 1993. április 1., CSÜTÖRTÖK Chemofilt és Ecoflow Személyautóba szerelhető, a környezetvédelmet szolgáló ter­mékkel mutatkozik be a parla­ment környezetvédelmi bizott­ságának szerdai nyílt napján a Formarket Vállalkozói Keres­kedőház Rt. Az egyik termék, a Chemofilt szűrőbetétes kipufogódob ma­gyar szabadalom. A cserélhető betét az autó ólomkibocsátását hivatott csökkenteni. A Ecoflow mágneses ionizá­ciós eszköz, amely az üzem­anyag jobb elégetésével növeli a motor hatásfokát, csökkentve a szénmonoxid, a széndioxid és a nitrogénoxid kibocsátását. A sikeres felvételiért (I.) Sorozatunkban a felkészítő és felvételiztető tanárnak és pszicho­­lógusok tanácsaival az érettségi és felvételi vizsgára készülő diá­koknak szeretnénk segíteni. Ez alkalommal Valaczka András tanár ad ötleteket a felkészülési terv elkészítéséhez és Scharnitzky Viktor, a Könnyűipari Műszaki Főiskola tanára ismerteti a matematika vizsgára való felkészülés sajátosságait. Jó kedvvel tanulj! Ha nem szívesen tesszük azt, amit tesszünk, nem sok jó következménye lesz. Ha a tanulás gondolata kellemetlen számodra, nyűgnek, tehernek érzed, tisztáznod kell magadban az érzés eredetét. A kellemetlen érzés forrása lehet: kényszer, gyenge tanárok, korábbi sikertelenségek, hogy pesszimista vagy. Ha ponto­san behatárolod a te problémádat, az már fél siker. A tisztázás során ne érd be homályos érzésekkel, hanem mindig törekedj arra, hogy egyértelműen deffiniáld a kellemetlen érzést kiváltó okokat. Sokat gondolj azokra a vonzó lehetőségekre, amelyeket ez a fel­készülés fog megnyitni előtted. Csak ha a felvételi felkészülés gon­dolata örömmel tölt el, ha úgy érzed, gazdag, várhatóan hasznos és tartalmas érvek állnak előtted, s te mindezt akkor is érzeni fogod, ha munkával jár, akkor számíthatsz sikerre. A tanulást nem lehet úgy elkezdeni, hogy egyik napról a másikra egyszer leülsz a több száz oldalas könyvek mellé. A tanulást elő kell készíteni: szellemi bemelegítéssel, ráhangolással. Ha ez kimarad, egy-két nap alatt összeroppanhatsz, és feladhatoz céljaidat. Ameny­­nyiben a megelőző időszakban sokat olvastál, tanultál, valószínűleg edzett az intellektusod. Ha azonban az utóbbi hónapokban nem ol­vastál mást, mint krimit vagy újságot, fogadj meg néhány jó taná­csot". Mindenekelőtt figyelmed összpontosításának képességét kell megfelelő szintre hoznod. Akinek kocogás közben állandóan lég­szomja van, aligha indulhat el egy futóversenyen. Éppen így te sem kezdhetsz komoly felkészüléshez, míg figyel­med folyton megbicsaklik. Gyakorlási alkalmat kínál egy film, amit megnézel, vagy akár napjaid eseményei is. Próbáld ki mennyivel többre emlékszel, ha tudatosan figyeled önmagad. Ha tudatosan kí­sérletezel, megtalálod azt a kapcsolót a koponyádban, amelynek se­gítségével át tudsz állni a koncentrált figyelemre. Legyen felkészülési terved. Mérd fel pontosan hány hét áll ren­delkezésedre a vizsgákig, és oszd be egyenletesen az anyagot. Nem elég csupán átgondolnod, hanem feltétlenül készítened kell egy pontos, legalább hetekre lebontott menetrendet. Hagyj a felkészülési idő végére egy-két tartalék hetet, s ha netán egy-egy anyagrésszel nem tudsz a tervnek megfelelően haladni, ek­kor bepótolhatod. Legtöbbször ugyanis az okozza problémát, látva, hogy nem haladsz a tervnek megfelelően, félre­dobod az egészet. Ezt nem engedheted meg. Ha mégis kudarcok érnek, ne keseredj el. Néhány napra tedd fél­re a tanulást. Fontos azonban, hogy utána tudj újra kezdeni. Gondold végig tudsz-e hatékonyan olvasni. A legfőbb hiba, amit az olvasás során elkövethesz: a részletekre, a mondatokra figyelsz, s közben nem törődsz azzal, hogy mit is akar mondani a szöveg. Mi­lyen tehát a helyes olvasás­technika? Mindig az egészet áttekinteni előbb, s azután figyelni a részletekre. Ha egy könyvbe kezdesz, gon­dold át a címét, fussd át a tartalomjegyzéket, nézz bele az előszóba. Próbáld kihámozni, akárcsak felszínesen is, hogy egyáltalán miről van szó, így már rendelkezel egy vázlatos képpel arról az egészről, amelybe a részleteket beépítheted. Ekkor következhet a mondatról­­mondatra történő olvasás. Kérdés Scarnitzky Viktorhoz: —Minek tulajdonítanak nagyobb jelentőséget a felvételi bizott­ságok: az írásbeli, vagy szóbeli vizsgának? — Matematikából mindenképpen hatékonyabb mérést jelent az írásbeli feladatsor. Itt három óra áll rendelkezésére a felvételizőnek, hogy bebizonyítsa tudását. Ezt a teljesítményt feltétlenül megbíz­hatóbb adatnak kell tekintenünk, mint a körülbelül 15 perces szóbe­li vizsgán. A felkészüléshez ajánlott szakirodalom: Összefoglaló feladatgyűjtemény matematikából (210,- Ft) Összefoglaló feladatgyűjtemény matematikából. Megoldások I-n. (316,-Ft) Matematikai versenytételek III. (529,-Ft) Egyetemi felvételi feladatok matematikából 1989-1992. (297,­­Ft) (Folytatjuk.) V . Ki mit tud? Vasárnap megyei döntő A Magyar Televízió az idén — öt év után újra — nyáron megrendezi a mindig nagy sike­rű Ki mit tud? elnevezésű ama­tőrművészeti vetélkedőt. Ennek a versenynek a felmenő rend­szerében megyénk vasárnap jut el a megyei döntőhöz, amelyet a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ rendez Zalaegersze­gen. A tét nagy, hiszen már itt lesznek a televíziós szakembe­rek, figyelnek, választanak a képernyőre. A február óta bonyolított vá­rosi döntők után vasárnap dél­előtt 10 órakor két helyszínen (MMIK, Zsinagóga) 51 produk­ció hat kategóriában kezdi meg vetélkedését. A hangszeres ze­ne, a vokális zene, a néptánc, a vers és próza, a klasszikus és modern színpadi játék, valamint az egyéb kategóriában a megye legjobbjai mérkőznek a zsűri előtt. Az már látszik, hogy való­színűleg a könnyűzenében lesz a legnagyobb a harc, mivel ebben a kategóriában sokan és színvo­nalas produkcióval vannak je­len. Kevesen vannak a komoly­zenei kategóriákban és az egyébben. (Pedig a legutóbbi Ki mit tud?-on, 1988-ban, ezt a ka­tegóriát zalai versenyző, Jónás Tamás bűvész nyerte.) A nép­táncosok között viszontláthat­juk a zalai, nagymúltú együt­teseket is. A menetrend szerint délután háromig befejeződne a verseny, majd a Vamus Xavér, Hajdú Sándor, Merő Béla, Halasi Imre, Kiss László, Jónás Tamás, Kele­men Gyula által alkotott zsűri dönt a májusi területi döntőbe jutókról. De ezt majd csak este hét órakor a Hevesi Sándor Színház színpadán hirdetik ki, ahol a legjobb produkciókból készült gálaműsort tekintheti meg a közönség. Ezen a gálaműsoron egyéb­ként meglepetés-fellépő is lesz! A megyei döntő díjait Zalaeger­szeg, Nagykanizsa önkormány­zata (egyenként 10.000 forintot­ és a megyei önkormányzat (50.000 forintot) ajánlotta fel Az Anonymus Kft. három, öt­ezer forint értékű házikönyvtá­rat ad majd át. A színház ajándé­ka pedig maga színház, mint fellépőhely ingyenes biztosítá­sa. Reméljük, hogy a tévében is mind több zalai produkciót lá­tunk viszont annak idején. Export előfinanszírozás A Magyar Nemzeti Bank áp­rilis 1-jétől beszünteti az export­hoz szükséges rövid lejáratú hitelek jegybanki refinanszíro­zását. Az MNB és a Magyar Bank­­szövetség tájékoztatása szerint a kereskedelmi bankok felkészül­tek a változásokra. Számos bank már hosszabb ideje nemcsak jegybanki hitelek segítségével, hanem saját forrásai révén nyújt exportbevételt megelőlegző kölcsönöket. A partnerek szem­pontjából az export előfnanszí­­rozás banki gyakorlata nem vál­tozik. Várhatóan azonban a fel­tételek változatosabbak és ru­galmasabbak lesznek, hiszen a kötelező jegybanki előírások megszűnnek. A kereskedelmi bankok a már megkötött export szerződés alapján nyújtanak hi­telt. Annak összege a biztosíté­koktól és a fizetési feltételektő függően bankonként eltérő le­het. A finanszírozás mértéke át­lagosan a fizetési biztosítékot 70-80 százaléka lesz, ám egyet bankoknál bizonyos feltételet esetén elérheti a 100 százaléka is. A futamidő maximálisan 1 év. Devizahitel esetében a kama a nemzetközi pénzpiaci vi­szonyokhoz igazodik. Általá­ban a kockázattól függően a ka­mat a Libor fölött alakul, még­pedig 2-4 százalékkal. (MTI 8. Mekkora az x6-y6 legkisebb és legnagyobb értéke, ha (x) és y olyan valós számok, amelyekre x2 + y2 = 1 ? 1. Oldjuk meg a következő egyenletet a valós számok halmazán: V 2x + 27 +13-x * 5 2. A derékszögű háromszög befogój a és b, átfogója c. Igazoljuk, hogy: „ 2 ab Ah e) tg 2/3 =­­5----------2 b) tg P‡ = ______ c — 2 a + c 3. Melyik az a két szám, amelyeknek szorzata, összege és hányadosa ugyanazt az eredményt adja? 4. Egy háromszög csúcsai: A(Ig2,Ig4) B (Ig6, Ig4) C (Ig4, Ig8) Mekkora a háromszög területe és a legnagyobb szöge? 5. Az ABCD téglalap egyik oldala AB = a. Az AD oldal A-hoz közelebbi harmadolópontja H, a D-hez közelebbi G. Határozzuk meg a téglalap másik oldalát, ha AB, HB és GB mérőszámai ebben a sorrendben mértani sorozatot alkotnak. 6. Oldjuk meg a valós számok halmazán: x* -9 Y _______ V 324 - 2x2 7. Milyen x értékek elégítik ki a következő egyenletet: ...5* 5x tg 5 + d­g g— =1-cos6x Matematikai teszt.

Next