Zalai Hírlap, 1995. december (51. évfolyam, 282-305. szám)

1995-12-01 / 282. szám

1995. december 1., PÉNTEK Merre visz az út? Nagykanizsán lobbyk harcától tartanak autópálya-ügyben Egy város jelenét és jövőjét nagy mértékben meghatározza, hogy mennyire tud bekapcso­lódni az ország vérkeringésébe és a nemzetközi forgalomba. Ez viszont nagyban függ az út- és vasúthálózattól. Ilyen szem­pontból eddig Nagykanizsának nem volt oka panaszra. Úgy tű­nik azonban, hogy napjainkban és a közeljövőben ez az állapot lassan-lassan negatív irányban változik. A vasútvillamosítás késik és most napvilágot látott az a hír is, hogy a hetes főközlekedési út­vonal autópályává történő átépí­tése csak Balatonkeresztúrig történik meg. Innen az ország­határig — Nagykanizsán ke­resztül Letenyéig — nem épül autópálya. A hivatalos indok szerint azért nem, mert a forga­lom ezt nem kívánja meg. A ki­alakult helyzetről beszélgettünk Tüt­tő István alpolgármesterrel. — Mi is csak a sajtóból érte­sültünk arról, hogy nem épül meg a tervezett az országhatárig — kezdte az alpolgármester. — Az út koncesszióban épülne és nyilvánvalóan sem mi, sem a kormány nem kényszerítheti rá a vállalkozót, hogy addig építse az utat, ameddig mi akarjuk. Úgy tűnik viszont, hogy a vállal­kozó számára a jó üzlet Bala­tonkeresztúrig tart. — Valami más is állhat a hát­térben? — Igen. A délszláv háború következtében a rédicsi határát­kelő nagyon felértékelődött. Most, a békekötést követően visszaáll a korábbi helyzet és biztos vagyok abban, hogy rö­vid időn belül még nagyobb ter­helés éri ezt a körzetet és a lete­­nyei határátkelőt. Van mézes­madzag is, hallani arról, hogy a hetest ugyan nem szükséges au­tópályává átépíteni, de szélesí­teni kell. Úgy látom, hogy egy tengely kezd kialakulni a Keszt­hely—Zalaegerszeg—Lenti— Rédics vonalon és ezért sokan nagyon keményen lobbyznak. Ezt persze nem lehet senkinek sem a szemére verni, hiszen mindenki a saját érdekeit hajtja. Ha Zalaegerszeg „történelmi jó­vátételként” megkapja azt a le­hetőséget, hogy közvetlen vas­úti összeköttetése lesz Szlové­niával — ami egyébként telje­sen indokolt a megyeszékhely esetében —, akkor a 75-ös főút fog felértékelődni és arra fog majd a leendő pálya vezetni. — Úgy tudom, hogy államkö­zi szerződésünk van Horvátor­szággal az autópálya megépíté­sére. — Én is így tudom. Ez a szer­ződés előírja a Horvátországban és nálunk megépülő autópálya összekapcsolását. Ennek az a nyomvonala Magyarországon, amiről most azt mondják, hogy nem épül meg. Azt sem lehet fi­gyelmen kívül hagyni, hogy ez az út árvízvédelmi szempontból is nagyon jelentős lenne a Mura által időnként veszélyeztetett te­riieten. Gátként is funkcionál­na. A gátat mindenképp meg kell építeni és nem értem, hogy akkor miért nem lehet a két beruházást — gát és út — egy­szerre megvalósítani. Ha az au­tópálya nem épül meg, akkor to­vább fog növekedni a már most is sokszor alig elviselhető zsú­foltság, tovább nő a balesetve­szély. Csak gondolati szinten mondom: ha mi most lezárnánk a hetes bevezető szakaszát, a ka­mionok pár órán belül Bala­tonkeresztúrig érnének. Szeret­ném, ha nem kellene ezzel bizo­nyítani ennek az útnak a fontos­ságát. — Ez a körzet nem próbál meg lobbyzni az autópálya meg­építése érdekében? — Első lépésként felvettük a kapcsolatot Letenye polgármes­terével, Rostonics Lászlóval. Egyeztettük a megteendő lépé­seinket. Szeretnénk bevonni a körbe először Csáktornyát és Varasdot, de megállapodtunk abban is, hogy nekünk egész Zágrábig el kell vinnünk az ügyet. A horvátok biztosan segí­tenek bennünket abban, hogy az út az eredeti terveknek megfe­lelően épüljön meg, ez nekik is érdekük. Most van folyamatban — Göndör István országgyűlési képviselő úr segítségével — egy, a minisztérium illetékesei­vel történő találkozó megszer­vezése. Ettől is sokat várunk — hangoztatta az alpolgármester, Z. T. I. MDF: demográfiai mélypont Az MDF elnöksége ellenzi, hogy magyar fegyveres, mű­szaki csapatok vegyenek részt a volt Jugoszlávia területén a NATO-csapatok mellett a bé­kefenntartásban. Csak huma­nitárius segítséget tudnak tá­mogatni: orvosok, kórház vo­natok jelenléte fogadható el. Ezt Pusztai Erzsébet, az MDF elnökségének tagja jelen­tette be az elnökségi ülést köve­tő csütörtöki sajtótájékoztatón. A jövő évi költségvetés és a tervezett adórendszer-módosí­tás társadalmi hatásait elemezve kijelentette: már a márciusi Bokros-csomag is a legsúlyo­sabban a családokat érintette, s a mostani adó­változások tovább növelik a terheket. A KSH leg­újabb felmérésére hivatkozva elmondta: ez az év a demográfi­ai mélypont volt, ugyanis 23 ezerrel csökkent a születések, és jelentősen megnőtt az abortu­szok száma. Ennek hosszú távú következménye az lesz, hogy 2010-re jelentősen csökkenni fog az aktív népesség és nő a nyugdíjasok száma, ami nem­csak társadalmi problémát, ha­nem súlyos gazdasági gondot is okoz majd. Pusztai Erzsébet szerint az ezredforduló után ka­tasztrofális feszültségek kelet­keznek a nyugdíjrendszerben. Mint fogalmazott: ezek a hosszú távú hatásai a jelenlegi kor­mányzati gazdaságpolitikának. A rövid távú pedig az, hogy 1996-ban az energiaár-emelés miatt egy átlagos családnak 50- 70 ezer forintos többletkiadás­sal kell számolnia. Tóth Tihamér országgyűlési képviselő szerint a munkaügyi tárca élén eddig olyan miniszter állt, akinek voltak szakmai ta­pasztalatai. Utódja nem szak­ember, hanem politikus, így nem tudni, hogy képviseli majd a munka világának érdekeit. Államkötvény árfolyamok az MNB-nél Ügyfélfogadás: 8—12.30 óráig Típus Kamat Kamat­ Vételi Eladási Felhalm. % fizetés árfolyam % kamat % 1996/A 16,50 '95.12.28. 86,41 88,55 15,28 1996/B 17,50 '96.01.22. 97,56 98,03 15,01 1996/C 17,50 '96.02.10. 96,72 97,33 14,10 1996/F * 17,50 '96.05.17. 94,24 95,51 9,49 1996/H 25,00 '96.04.15. 96,05 97,18 15,75 1996/K 27,00 '96.05.23. 96,77 98,86 0,59 1996/N 28,25 '96.05.06. 96,67 97,96 16,25 1996/D 31,00 '95.12.21. 99,87 102,13 13,84 1996/P 31,00 '96.12.21. 99,88 102,65 13,84 1997/C 16,00 '96.03.01. 83,10 85,50 12,05 1997/D 33,76 '96.01.10. 98,00 100,00 29,92 1997/E 33,75 '96.03.18. 98,00 100,00 6,84 1997/H 25,00 '96.05.27. 90,26 93,31 12,88 1997/J 35,11 '95.12.24. 99,00 101,00 15,39 1997/K 33,59 '96.02.03. 98,00 100,00 11,04 1997/L 33,59 '96.02.01. 98,00 100,00 11,23 1997/S 35,56 '95.12.21. 99,00 101,00 15,88 1997/T 31,00 '96.01.19. 99,82 102,24 11,47 1997/Y 31,00 '97.01.19. 99,75 102,66 11,47 1997/V 31,00 '96.02.16. 99,60 102,97 9,09 1997/W 31,00 '97.08.16. 99,57 103,88 9,09 1997/X 35,43 '96.03.20. 100,00 102,00 6,99 1997/Y1 30,00 '96.04.18. 98,69 1 3,62 1997/Y2 30,00 '97.04.18. 98,52 — 3,62 1998/A 34,49 '96.03.17. 98,00 100,00 24,15 1998/D 32,08 '96.05.23. 98,00 100,00 0,70 1998/G 34,98 '96.03.29. 98,00 — 6,04 2000/B 35,86 '95.12.15. 98,50 100,50 16,60 2000/C 34,50 '96.08.25. 98,00 100,00 9,26 2005/C 29,50 '96.08.11. 98,00 100,00 9,05 *Magánbefektető­knek kamatfizetéskor 4-1,5 százalék prémium. MNB Zalaegerszeg, Dísz tér 7. Tel.: 92/312-690 KRÓNIKA Kiss Péter kinevezése A Magyar Köztársaság elnöke — a miniszterelnök javaslatá­ra, 1995. december 1-jei ha­tállyal — Kiss Pétert munka­ügyi miniszterré kinevezte. A köztársasági elnöki hivatal tájékoztatása szerint a kine­vezésről szóló okmányt Göncz Árpád csütörtökön délután a Parlament Nándorfehérvári-ter­mében nyújtotta át. Az átadási ünnepségen jelen volt Kiss Elemér, a Miniszterel­nöki Hivatal közigazgatási ál­lamtitkára. (MTI) Jön a privatizációs forint Az ÁPV Rt. bevételei novem­ber végéig meghaladják a 100 milliárd forintot. Ennek alap­ján valószínű, hogy tartható lesz a tervezett 150 milliárd fo­rintos privatizációs bevétel — jelentette ki Dudits Ádám szó­vivő az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. sajtótájé­koztatóján. A szóvivő ismertette az igaz­gatóság döntéseit. Elmondta: az osztrák Hamburger AG. és Moschburger AG. élt elővásárlá­si jogával és elfogadta a Duna­­pack Rt. parafáit szerződésének feltételeit. Az osztrák befektető, amely eddig a részvények 40 százalékát birtokolta, 3,2 milli­árd forintot fizet a többségi 59,9 százaléknyi részvénycsoma­gért. Az ÁPV Rt. az 5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Dunapack többségi részvénycsomagjára kétszer írt ki pályázatot. Az első sikertelen volt, a másodikat a Zellstaff und Papierfabrik nyer­te meg, az osztrák kisebbségi tulajdonosnak azonban elővéte­li joga volt. A vevő készpénzben fizet, a részvények átadására ez év december 15-éig sor kerül. A sajtótájékoztatóra a Dunapack Rt. érdekképviseleti szervezetei eljuttatták közleményüket, amelyben jelzik: tudomásul vet­ték a szerződés megkötését. Az igazgatóság eredményt hirdetett a villamosenergia-ipari társaságok önkormányzati va­gyonátadásával kapcsolatos pá­lyázatról. Az ÁPV Rt. az önkor­mányzatoknak járó részvények átadását szakértő cégre kívánta bízni, ezért írta ki a pályázatot. Két nyertest hirdettek, az egyik az OTP Értékpapír Ügynökség Rt. által vezetett konzorcium, a másik a K & H Brókerház Rt. által vezetett konzorcium. Az előbbi végzi az önkormányzati és munkavállalói részvények ki­adását, az utóbbi a kárpótlási­­jegy-részvénycserét. Az igazgatóság elfogadta a Csepeli Fémmű privatizációs pályázati kiírásának előterjesz­tését. A 100 százalékos ÁPV Rt. tulajdonban lévő cég részvé­nyeiből 70 százalékot hirdetnek meg nyilvános pályázaton. Csü­törtökön lezárult a Magyar Vil­lamos Művek Rt. társaságainak részvény-értékesítésére vonat­kozó pályázat. (MTI) Körmend vagy Egerszeg érintésével Szlovéniába? Nemrégiben a zalaegerszegi vasútállomáson járt a MÁV Rt. szombathelyi üzletigazgatóságának vezetése, a közlekedési tár­ca szakembereivel egyetemben. A látogatást megelőző napon hagyta jóvá a kormány a magyar—szlovén vasúti kapcsolatok megteremtését a Zalaegerszeg— Zalalövő útiránnyal — termé­szetesen a szükséges átépítéseket követően. Alig két hét telt el azóta, s több hírforrásból is azt a követ­keztetést lehet levonni, hogy is­mét felerősödött a Zalalövő— Körmend szakaszt favorizáló lobby hangja. Talán csak nincs valami készülőben? Megválto­zott volna a közlekedési tárca ál­láspontja?— ezt kérdeztük a Közlekedési, Hírközlési és Víz­ügyi Minisztérium vasúti főosz­tályának helyettes vezetőjétől, Nagy Bélától. — Semmi sem változott­­— szögezte le Nagy Béla. — A kormány elfogadta a zalaeger­szegi irányt. Ha valami változ­na, akkor csak pozitív dolgot említhetnénk, netán azt, hogy nincs elvetve a körmendi vasút­vonal későbbi átépítésének a terve sem. — Lotz Károly miniszter a közeli napokban tárgyalt a szlo­vén közlekedési miniszterrel. Esetleg ezzel kapcsolatosan ért­hettek valamit félre a kívülál­lók? — Szerintem semmiféle bá­torítást nem kaphattak a szom­bathelyiek, ha csak azt nem, hogy nincs elvetve a körmendi kapcsolat. Azt azonban szerin­tem ma már nem lehet elvitatni, hogy az időbeni megvalósulást tekintve a zalaegerszegi irány kapott a kormánytól prioritást. Egész egyszerűen nem tudok olyan kormánydöntést elképzel­ni, aminek alapján Zala megye esetleg veszíthetne. Ma már a magyar—szlovén vasút ügyében nem merülhet fel a vagy kérdés, legfeljebb csak az és — mondta a főosztályvezető-helyettes.­ ­át. ZALAI HÍRLAP . Mise Csütörtökön a kanizsai Piarista Általános Iskolá­ban nyílt tanítási napot tar­tottak, majd 11 órakor a Felsőtemplomban ünnepi szentmisére került sor, me­lyen a Kegyes Iskolák alapítójára, Kalazanci Szent Józsefre emlékez­tek. Szentbeszédet dr. Kál­­lay Emil, piarista tarto­mányfőnek mondott. Nyugdíjas klub Nagykanizsán, a Hevesi Sándor Művelődési Köz­pontban — a Belvárosi Nyugdíjas Klub vendége­ként — ma délután 14.30 órakor a város gazdasági helyzetéről és a nyugdíjas ház működéséről tart tájé­koztatót Tüttő István al­polgármester. Előadás Tegnap a kanizsai HSMK-ban, a Családsegí­tő Központ szervezésében — a Támasz mentálhigé­­nés szemléletformáló elő­adássorozat keretében — Urbanekné László Judit szociálpolitikus és Nógrá­di Gáborné mentálhigénés tanácsadó tartott előadást szociális szakembereknek. Kisebbség Három tagú cigány ki­sebbségi önkormányzat alakult Garaboncon. El­nökké Fenyvesi Tibort vá­lasztották. Idősek hete Tegnap délelőtt a kani­zsai szociális otthonban adventi elmélkedéssel folytatódott az Idősek he­tének programsorozata. Délután a Zrínyi iskola diákjai adtak ünnepi kul­­túrbokrétát, melyet a gon­dozottak és a dolgozók kö­zös műsora követett. Horgászoknak A Kerka menti Horgász Egyesület értesíti tagságát, hogy december 3-án, va­sárnap, 9 órai kezdettel közgyűlést tart Lentiben, a városi moziteremben. A megyei horgász­szö­vetség pedig azt tudatja a sportársakkal, hogy a kus­­tánszegi tavon december 1-jével általános horgásza­ti tilalom veszi kezdetét. Ötvenmilliárdos pótforrás Mit hozhat majd a költségvetés számára az új Államadósságkezelő Központ? Fokozatosan javulnak a költ­ségvetés belföldi finanszírozá­sának feltételei. Ez részben az­zal magyarázható, hogy az idén megkezdte tevékenységét az Államadósságkezelő Központ, s így szervezettebbé vált az ál­lampapírok kibocsátása, értéke­sítése, nagyobb részben jutott el közvetlenül a lakossághoz, más­részt a gazdasági stabilizáció is javította a feltételeket. Minder­ről az Államadósságkezelő Központ csütörtöki tájékoztató­ján számoltak be. Elhangzott: az első fél évben Magyarországon csak korláto­zott mértékben sikerült eladni hosszú lejáratú értékpapírokat, ennek hatására a korábban lejá­ró államkötvényeket csak kis részben sikerült megújítani. A nyár közepétől a helyzet jelentő­sen változott. Augusztusban nyilvánosságra került, hogy jö­vőre a havi csúszóleértékelés mértéke 1,2 százalék lesz, s a várható infláció nem haladja meg a 20 százalékot. A hírek ha­tására egyre inkább nőtt a hosz­­szabb lejáratú állampapírok ke­resettsége. Szeptemberben az államköt­vényekből a nettó kibocsátás 25 milliárd forintot tett ki. A disz­kont kincstárjegyek piacán szin­tén az 1-3 hónapos futamidejű papírokkal szemben a 6-12 hó­napos jegyek keresettsége növe­kedett. Ezek a változások ked­vezőek a költségvetés stabil fi­nanszírozása szempontjából. Bár ha tovább folytatódik a ka­matcsökkenés, az állampapírok lejáratának hosszabbodása mi­att csak kevésbé mérséklődnek a központi kamatkiadások, ám nagyon fontos, hogy a finanszí­rozás megalapozottabbá válik. A rövid lejáratú állampapírok­kal történő finanszírozáskor ugyanis 1-3 havonta meg kell újítani a kibocsátásokat. Ezek­nek a papíroknak a keresettségét nagyban befolyásolja a spekulá­ció, az időnként megjelenő megalapozatlan hírek is vissza­vethetik vásárlásukat. A tájékoztatón elhangzott, hogy a Magyar Nemzeti Bank­kal több szakmai kérdésben si­került megállapodni. Az egyik lényeges változás, hogy január 1-jétől a költségvetés finanszí­rozását szolgáló forgóalap után az MNB kamatot fizet, ennek nagysága megegyezik a min­denkori jegybanki alapkamat­tal. A jövő évi finanszírozást könnyíti a kincstár bevezetése. Ez mintegy 50 milliárd forintos pótlólagos forrást jelent a költ­ségvetés pénzellátásához. A jö­vő esztendő azonban több tekin­tetben bizonytalan. Egyelőre nem lehet tudni pontosan, hogy mennyi pénzre is lesz szüksége a költségvetésnek. Ez elsősor­ban azon múlik, hogy miként folynak be a tervezett privatizá­ciós bevételek. E tekintetben az Államadósságkezelő Központ­ban 80-100 milliárd forintos el­téréssel is számolnak. A másik lényeges változás az állampapír értékesítésben, hogy jövőre bevezetik az elsődleges forgalmazói rendszert. Ennek lényege, hogy a rendszerben résztvevő kereskedők, bróker­cégek folyamatosan gondozzák az állampapírokat, azokra vételi és eladási árfolyamot jegyez­nek, s azon mindenkor kötele­sek értékesíteni, illetve vásárol­ni. A rendszerben részt vesz a Magyar Nemzeti Bank is. A központi banknak az a szerepe, hogy biztosítsa a brókercégek likviditását, illetve azt, hogy mindig elegendő készleteik legyenek állampapírokból. Az MNB-től a brókercégek folya­matosan vásárolhatnak majd pa­pírokat, illetve ha pénzszűkébe kerülnek, a központi bank rö­vidlejáratú repohitelekkel ren­delkezésre áll. (MTI)

Next