Zalai Hírlap, 1996. november (52. évfolyam, 255-280. szám)

1996-11-01 / 255. szám

1996. november 1., PÉNTEK KRÓNIKA Zalában járt a Tőzsde... (Folytatás az 1. oldalról.) Lett. Nyugaton ez nem így van, s ebből eredően számottevően el­térők a működési viszonyok és lehetőségek. Egyéb eltérések is sajátossá teszik a magyar szisz­témát. Míg ugyanis a klasszikus értelemben vett tőzsdét működ­tető országokban például a gaz­dálkodási tájékoztatás kötele­zettsége — ha másképp nem, számtalan indirekt formában — meglehetősen széles körben ér­vényesül, nálunk, ahol a tőzsdén kívüli szervezet akár a telephe­lyét is „titkosíthatja”, eseten­ként kifejezetten versenyhát­rány lehet a tőzsdetagok számá­ra kötelező adatközzététel. A törvényi és egyéb szabá­lyozás fonákságai és ellentmon­dásai között említette dr. Orbán István, hogy sok esetben ezek kényszerítik ki a gyakori alap­szabály-változtatást, márpedig ez elsősorban a kisbefektetők körében előbb-utóbb bizonyta­lansághoz, bizalomvesztéshez, vagy legalábbis csökkenéshez vezet. Itt az ideje, mindenkép­pen felnőtt már ennyire a társa­dalom, hogy ezek az ad hoc­ jel­legű rángatózások szűnjenek meg végre. A tanácskozáson különösen sok észrevétel hangzott el az Or­bán István felszólalásában is kiemelt helyen szereplő nyilvá­nos kibocsátói adatszolgáltatás­sal kapcsolatban. A Keler Rt. le­téti rendszer reformjának ta­pasztalatairól szólva vetődött fel, hogy a kibocsátóknak nincs ellenvetése a BÉT hivatalos lap­jában történő kötelező megje­lentetés ellen. Az ellen viszont már van, ha ennek során sérül a befektetők egyenlő tájékoztatá­sa, illetve a bennfentes kereske­delem tiltásának alapelve. Mint a vitában kiderült, e vo­natkozásban rengeteg a techni­kai hibalehetőség, amely aztán büntetést vonhat maga után. Előfordult, hogy az időben el­juttatott faxról lemaradt az utol­só sor, ami történetesen a mérleg főösszeget tartalmazta. Meg is történt tehát a tájékoztatás, meg nem is. A magasröptű eszmecseré­ben őszintén szólva kissé föld­hözragadtnak hatott az ezzel kapcsolatos ötletbörze, minden­esetre végül kikerekedett egy el­fogadhatónak látszó megoldás: az információ címzettje, azaz a Magyar Tőkepiac című hivata­los BÉT-lap miután átvette, adja fel visszafelé is a faxot, s így a feladó tudja, hogy mi került a szerkesztők kezébe. Mi több, igazolása is van róla, ha valami­lyen hiányért a felelősségét fir­tatják. Többen itt jogi pontosítást sürgettek, s nem utolsósorban a közjegyzői tevékenység kap­csán. Ma ugyanis számos köve­telmény csak a közreműködők kölcsönös kompromisszum­készségével, bizonyos tekintet­ben nagyvonalúságával teljesül­het, viszont — mint elhangzott — csak egyetlen fegyelmi kell hozzá, s a „suttogó marketing” minden ilyen lehetőséget elvág. Márpedig extrém eset bőven van, különösen az örökléssel összefüggésben. Főleg a kárpót­lással részvényhez jutottak ré­vén nagyon sok az idős ember a kuncsaftkörben, ennélfogva gyakori a halálozás. Az öröklés­ben pedig nagyon sokszor fél, negyed, háromnegyed stb. rész­vények keletkeznek, pontosab­ban keletkeznének, ami képte­lenség, így aztán az örökösök megegyezését, úgynevezett osztályos egyezségét kellene megszervezni. Ebben a köz­jegyzőké lehetne a főszerep, de hát valami jogosítványfélére, vagy legalábbis a kamarájuk irányadó állásfoglalására lenne szükség. Különben ugyanis áll az egész, a töredékek miatt for­galomképtelenné válik a rész­vény. Érdekes kérdés volt, hogy a tájékoztatási, illetve közzétételi kötelezettség teljesítésének el­fogadott formája lehet-e az In­terneten való megjelentetés? Nos, ez még ugyancsak sok morfondírozást fog megérni. Az a szabály azonban, hogy az in­formációt a tőzsdének kell cí­mezni, egyelőre eldöntöttnek mutatja a vitát. A tanácskozáson a különbö­ző témakörök kapcsán szinte vé­gigvonult a várhatóan 1997. ja­nuár 1-jén hatályba lépő érték­papírtörvény-módosítás több újdonsága, követelményei. Pél­dául az a változás, hogy az ér­tékpapír-forgalmazói rendszer struktúrájában új szereplők ke­rülnek beiktatásra (befektetési bank, jegyzési garanciavállalás­sal és befektetési hitelezési jogosítvánnyal), vagy az, hogy megvalósul a tőzsdék közötti át­járhatóság, lehetővé válik az ér­téktőzsdei, illetve az árutőzsdei tagok egymás azonos tőzsdei pi­acon való részvétele. A várható adóváltozások so­rában a legjelentősebb, hogy megszűnne az osztalékfizetést terhelő 23 százalékos kiegészítő adó. A tervezet szerint viszont bevezetésre kerül a társaságokat terhelő osztalékadó. A javaslat 20 százalékos adót ír elő az osz­talékjövedelemre, ha azt gazda­sági társaságok, szövetkezetek és más intézményi befektetők, továbbá nem magánszemély külföldiek szerzik meg. A sze­mélyi jövedelemadó tervezete az osztalékból származó jöve­delem eddigi adókulcsát 20, il­letve 27 százalékban határozza meg, az osztalékfizetés nagysá­gának függvényében. K. F. Dr. Orbán István, az Egis Rt. vezérigazgatója, a Tőzsdetanács tagja és dr. Katona György, a Zala­­kerámia Rt. vezérigazgatója „közbevető” megbeszélése a konferencián. (Pezzetta Umberto felvétele) Százéves Tungsram A tulajdonos évi 50 millió dollár értékben fejleszt A GE Lighting Tungsram idei árbevétele várhatóan meg­haladja a tavalyi 50 milliárd fo­rintot, ennek a legnagyobb része a cég export értékesítéséből származik — nyilatkozta Wohl Péter, a GE Lighting Tungsram alelnöke a Tungsram alapításá­nak 100. évfordulója alkalmá­ból rendezett szakmai szimpózi­um megnyitóját követően, csü­törtökön. A General Electric 1989 vé­gén vásárolta meg a cég 50 szá­zalék plusz 1 szavazatnyi rész­vényét. Jelenleg a Tungsram 100 százalékban a GE Lighting üzletágának tulajdonában van. A vételárral együtt a külföldi tu­lajdonos 1990 óta több mint 600 millió dollárt fektetett a cégbe és évente megközelítően 50 millió dollárnyi fejlesztést hajt végre. A GE Lighting vezetése olyany­­nyira elismeri és elfogadja a Tungsram műszaki menedzs­mentjét, hogy stratégiai fontos­ságú gyártásokat telepít át más országokból Magyarországra. Víg Károly, a GE Lighting Tungsram egyik divíziójának igazgatója elmondta: a Tungs­ram a II. világháborúig jelentős szerepet töltött be a világítás­­technika kutatásában, illetve gyártásában a világpiacon. A II. világháború után azonban a cég nehezen állt talpra, és egy, a 60- as, 70-es évekbeni csúcspont után 1983-ban már csőd előtt állt a túl nagyra méretezett vállalat. Két évvel később, 1985-től olyan szerkezet-átalakítási programot hajtottak végre, melynek kö­szönhetően 1989 végére a cég el­adósorba kerülhetett. Bár tartottak attól, hogy a vi­lágcég lesöpri a Tungsram ma­gyar gárdáját, ám ennek ellen­kezőjét az elmúlt évek tapaszta­latai már bebizonyították. A GE a világítási piac 20 százalékát birtokolja, és európai részesedé­se is eléri a 16 százalékot. ZALAI HÍRLAP . Duna TV Első alkalommal ültek össze a Hungária Televí­zió Közalapítvány kurató­riumának elnökségi tagjai és a hétpárti média-albi­zottság képviselői, hogy albizottsági ülésen kívül tárgyaljanak a Duna Tele­vízió gondjairól. A felek egybehangzóan szögezték le: a Duna Tévére a jövő­ben is szükség van. Hosszabb nyitva tartás A zalaegerszegi Városi Művelődési Központban működő MARS Ifjúsági Iroda novembertől az eddig megszokottól eltérő­en, este 8 óráig várja az érdeklődőket. Kivétel ez alól a keddi és a pénteki nap. E két napon ugyanis délután öt óráig állnak rendelkezésre; kedden 17- től 19 óráig a tanácsadó szolgálat várja a fiatalo­kat. Hulladékgazdálkodási bemutató A hulladékgazdálkodás téma­körében gyakorlati bemutató­val kísért program kezdődött tegnap Keszthelyen. A ren­dezvényre a nyugat-balatoni hulladékgazdálkodási projekt operatív bizottságának szer­vezésében került sor, a svájci Mundi szaktanácsadó cég közreműködésével. A Georgikon Hotelben meg­nyílt rendezvényre a régió hulla­dékgazdálkodásában együttmű­ködő önkormányzatok szakmai képviselői mellett más zalai, sőt távolabbi települések kommu­nális szolgáltatásban érdekelt munkatársai is érkeztek. A fó­rumra azzal a céllal került sor, hogy a nyugat-balatoni régió hulladékgazdálkodását ésszerű­sítő, hat éve tartó, svájci szak­mai támogatottságú program elemeit értékeljék. Dr. Szabó Imre projektmene­dzser, visszatekintve a program indulására, elmondta, hogy a keszthelyi központú, összesen 15 települést magába foglaló re­gionális projekt indítására közö­sen benyújtott pályázat révén kerülhetett sor. A svájci támo­gatás elnyerésére a regionális hulladékgazdálkodást megvaló­sító szándék és a kivitelezési fo­lyamat során szerzett tapaszta­latok átadásának vállalása adott módot. A fórum résztvevői tájéko­zódtak a régióban kialakított hulladékgazdálkodási szerve­zetről, amelyben a települési tagönkormányzatok delegáltjai különféle bizottságokban vég­zik munkájukat. Az alapvető feladatok között került említésre a lakosság meg­nyerése a program végrehajtá­sához ,mint feltétel a szelektív hulladékgyűjtés valamint az egyes hulladékfajták újrahasz­nosíthatóságának megvalósítá­sához. A projekt vezetője beszá­molt a témakörben szervezett külföldi tanulmányutak és a he­lyi szakmai szemináriumok ta­pasztalatairól. A továbbiakban hangsúlyozta: a svájci támoga­tás elsősorban konzultatív, ta­nácsadó jellegű, de emellett a közelmúltban technikai segítsé­get is kaptak, gépek rendelke­zésre bocsátásával. Bemutatásra került a közös hulladékgazdálkodásban szö­vetségre lépett régió, a szelektív gyűjtés megvalósítása érdeké­ben a lakossági körben terjesz­tett propagandaanyag. A keszthelyi fórum délután gyakorlati bemutatóval folyta­tódott: a résztvevők ellátogattak a város azon referenciaterületei­re, ahol kísérleti jelleggel már bevezetésre került a szelektív hulladékgyűjtés, majd a kom­posztáló telepen munka közben (képünkön) tekintették meg a Mundi cégtől kapott mobil aprí­tó- és komposztforgató gépet. Visszavágás lenne a Tocsik-ügyért? A Fidesz a Taverna-egyezség kapcsán óriási vagyonvesztést hangoztat A Fidesz-Magyar Polgári Párt levélben fordul Kovács Ár­pádhoz, hogy az ÁPV Rt. igaz­gatótanácsának új elnöke vizs­gálja ki a Taverna Szálloda és Étterem Rt. ügyét — jelentette be Kósa Lajos alelnök a párt csütörtöki sajtótájékoztatóján. Történt ugyanis, hogy az ÁPV Rt. és a Taverna Rt. perben állt egymással egy perértéken 800 millió, becsült értéken 1,5 milli­árd forintos ingatlanrész miatt. A privatizációs cég az ügyet el­ső fokon megnyerte. Ezt köve­tően, nem tudni, hogy miért, az ÁPV Rt. peren kívül megegye­zett a Taverna Rt-vel.—A gond csak az — mondta Kósa Lajos —, hogy ezzel az egyezséggel az ÁPV Rt. reálértéken csupán 70 millió forintos vagyonhoz ju­tott. A Fidesz úgy véli, hogy óri­ási vagyonvesztés történt, amiért valakinek felelnie kell. A sajtótájékoztatón egyébként el­hangzott, hogy a tranzakció kapcsán annak a Kocsis István­nak a neve is szóba került, aki a Tocsik-botrány kapcsán meg­hallgatott szereplők közül egyetlenként maradhatott az ÁPV Rt-nél, vezérigazgató-he­lyettes lett. A sajtótájékoztató második felében Áder János ügyvezető alelnök az alkotmányügyi bi­zottság szerda esti döntéséről számolt be. A testület úgy hatá­rozott, hogy albizottságot hoz létre az 1993-as MDF—Fidesz székházügy utólagos kivizsgá­lására. A létrehozandó testület kormánypárti többségű lesz. Áder János elmondta: a bizott­sági ülésen nem támogatták ja­vaslatát, hogy a vizsgálódást terjesszék ki a pártok ingyenes ingatlanhasználatára és vagyon­gazdálkodására is. A Fidesz ügyvezető alelnöke szerint a kormánypártok a régi történé­sekben való vájkálással akarnak visszavágni a Fidesznek a To­­csik-ügy kirobbantásáért. Áder János az eljárást politikai indít­tatású koncepciós ügynek minő­sítette. Azt sem tartotta véletlen­nek, hogy az alkotmányügyi bi­zottság egy nappal a Tocsik bot­rányt vizsgáló parlamenti testület meghallgatása előtt ha­tározott így. Az SZDSZ részéről cáfolták, hogy az újabb székházügy-vizs­­gálat összefüggésben lenne a Fi­desznek a Tocsik-ügy kirobban­tásában játszott szerepével. A tb-járulék csökkentéséért A foglalkoztatás bővítése érdekében a bérköltségeket terhelő tb-járulék mértékének 15 százalékponttal — a jelenlegi 44 szá­zalékról 29 százalékra — történő csökkentését javasolja a Köz­­gyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ), valamint a Levegő Munkacsoport Országos Kör­nyezetvédő Szövetség. Ezzel összefüggésben az üzemanyagok fogyasztási adó­jának olyan mértékű növelését szorgalmazzák, hogy az a jövő évben ausztriai szintű legyen. Ez 120 milliárd forintos többlet­­forrást jelentene a költségvetés­nek, ami a további 113 milliárd forintos bevétellel együtt lehe­tővé tenné a 15 százalékos járu­lékcsökkentést. E bejelentés a KKDSZ és a Levegő Munka­­csoport részéről hangzott el. Vadász János, a KKDSZ el­nöke rámutatott: immár ötödik alkalommal készítették el aján­lásukat, hogy alternatívát állít­sanak a kormány által gerjesz­­tett munkanélküliség, s a kultú­rára, egészségügyre, környezet­védelemre fordított összegek csökkentését jelentő politikával szemben. Szeretnék elkerülni a tb-járulékalap szélesítését, s az ezt ellenző 18 szervezet fenn­tartja egyet nem értését.

Next