Zalai Hírlap, 1998. szeptember (54. évfolyam, 204-229. szám)

1998-09-02 / 205. szám

4 ZALAI HÍRLAP Műholddal a magasból A világ legelismertebb szakembereinek a rész­vételével kezdődött meg a Nemzetközi Fotogram­metriai és Távérzékelési Társaság (ISPAS) Táv­­érzékelési Szakbizottsá­gának szimpóziuma ked­den Budapesten, az MTA székházában. Az űrkutatás egyik leg­dinamikusabban fejlődő ága, a földfelszín­ megfi­gyelését műholdakról vég­ző távérzékelés. E vizsgá­latok a világgazdasági folyamatok fontos táma­szává váltak, alkalmazá­sukkal nyomon követhető­ek az erdők, termőföldek ökológiai változásai, de előre megbecsülhetőek a terméshozamok is. A ta­nácskozásról rendezett sajtóértekezleten Lawren­ce Fritz, az ISPAS Taná­csának az amerikai elnöke arra is rámutatott: a távér­zékelés látszólag tetemes anyagi költséggel jár, de ha ezeket az összegeket egységnyi területre lebont­ják, máris egyértelmű, hogy az űrbéli térképezés jóval olcsóbb a földi fel­méréseknél. — Magyaror­szág utóbb mindinkább bekapcsolódik a nemzet­közi kutatásokba, és ennek elismeréseként bízták meg a magyar szakembereket az ISPAS 7-es számú, táv­­érzékelési szakbizottságá­nak a vezetésével — hang­zott el a tájékoztatón. Német diákok Lentiben A kilencéves partnerkapcsolat jegyében e nyáron is csereüdül­tetési programban vett részt Lentiben egy közel 20 fős német csoport az alsó-szászországbéli Gifhorn városkából és környé­kéről. A Városi Művelődési Központ és egy ottani társadalmi szervezet koordinálásával évente cserélődően hol német diákok érkeznek Magyarországra, hol a lentiek utazhatnak a német földi településre. Mint Völgyiné Boa Katalin, az AMK igazgatónője elmond­ta, idén Lenti fogadta az érkező­ket, akik — az eddigieknek megfelelően — családoknál ke­rültek elhelyezésre a Kerka menti kisvárosban, illetve No­­ván, Lovásziban és Tormaföl­dén. —Általában a Gönczi Ferenc Gimnázium tanulói, illetve csa­ládjaik vesznek részt ebben a programban, de a Lámfalussy Szakközépiskolából is akadnak vállalkozó szelleműek — ismer­teti a részleteket az igazgatónő. — A programok szervezésénél ügyelünk arra, hogy a vendégek és az őket fogadó családok szá­mára biztosítsunk elég időt a megismerkedéshez, így az egy­hetes programban két szabad napot hagytunk az úgynevezett családi napokhoz. A fennmara­dó időszakra mi biztosítottunk tartalmas programot, melyek egy része a városban zajlott, de közös kiránduláson vettünk részt a Balaton-parton, illetve a Vadász-tónál is. Horváth Ildikó, a Gönczi­­gimnázium német szakos tanár­nője szerint nemcsak a nyelv­gyakorlás szempontjából elő­nyös a lenti diákok számára ez a lehetőség, de az országismeret tekintetében is hasznos tudniva­lókat szerezhetnek, például megismerkedhetnek a Gishom környéki kisgazdaságokkal, vagy éppen a közeli Wolfsburg városában található Volkswa­­gen-gyárban szerezhettek ta­pasztalatot a precíz német ipar­ról, így — bár nem kötelező, és az újonnan jelentkezők általá­ban előnyt is élveznek — min­dig vannak visszatérő tanulók a programban. Ami pedig a vendégeket ille­ti, ők ezúttal valóban jól érezték magukat. A csoportvezető Gabi Knerr — aki első ízben látoga­tott hazánkba e program révén — dicséri az időjárást, a szerve­zett programokat, a várost. — Igaz, eleinte sok minden szokatlan volt, és az itteni élet­mód is eltér a némettől, de ha­mar sikerült átállni, és nagyon sok mindent tanultunk vendég­látóinktól. Érdekes, hogy Lenti­ben könnyebb megtalálni azokat a családokat, amelyek részt vesznek a programban. Nálunk a nyár általában a szabadságo­lás időszaka, és mivel minden éven több helyszínt próbálunk bevonni a programba, elég ne­héz egyeztetni az időpontokat. Thomas Loepke gyermekfel­ügyelőt teljesen meglepték a Lentiben tapasztalt változások. —Négy éve voltam már itt, és azóta megváltozott a város ké­pe. Megszépült a középpontja, rengeteg új üzlet nyílt, valósá­gos kereskedővárossá nőtte ki magát a település. Az igazság az, hogy most jobban is éreztem magam, mint korábban. Gy. F. „Nagyon sok mindent tanultunk vendéglátóinktól...” Kipróbálásra jött Kanizsára Alig négy dollárt költünk rá A felnőttek 80 százaléka szenved fogágy-gyulladásban, egyne­gyedüknél visszafordíthatatlan a csontkárosodás—hangzott el a Magyar Orvosi Kamara (MOK) fogorvosi tagozatának tájé­koztatóján, Budapesten. Gera István, a Magyar Fogorvos Egye­sület elnöke elmondta: a fogszuvasodás mellett a fogágy-gyulla­dás is az elhanyagolt szájhigiénéjére vezethető vissza. Magyarországon tavaly léte­sült az első paradontológiai, vagyis a fogágybetegségek keze­lésére és kutatására specializáló­dott klinika. A 4400 magyar fog­orvos közül alig száz fogágy­szakorvos van. A betegség keze­lése érdekében a MOK fogorvosi tagozata kidolgozza a paradonto­lógiai szakvizsga-rendszert—je­lentették be. Elhangzott: a haté­kony megelőzés érdekében pre­venciós munkacsoprtot hoztak létre. Munkájuk nem könnyű, mert a fogorvosok nem érdekel­tek a megelőzésben, bevételük ugyanis a fogpótlásból szárma­zik. Emellett a társadalombiztosí­tás is minimális összeget fordít a prevencióra. A sajtótájékoztatón elmondták: a tb 800 forintot, tehát nem egészen 4 dollárt fordít egy beteg fogászati ellátására, szem­ben a fejlett országokkal, ahol ez az összeg több száz dollár. A maga nemében különleges, MAN-motorral felszerelt IFA típusú tehergépjárművet pró­bál ki a napokban a kanizsai szemétgyűjtést végző Sauber­­macher-Ryno Hulladékgyűj­tő Kft. A MAN Kamion és Busz Ke­reskedelmi Kft. tulajdonában lé­vő gépjármű tulajdonképpen (külsőleg) egy közönséges, jól megszokott IFA-teherautó, melyből több száz szaladgál a magyar utakon. A kanizsai cég­hez tíznapos kipróbálásra érke­zett jármű azonban „belsőleg” különbözik társaitól.­­ Az Euro 2-es, 4,5 literes, turbó intercooleres motorral fel­szerelt gépjármű nagyobb telje­sítményre és sokkal tisztább üzemelésre képes, mint a ha­gyományos IFA-teherautók — mondta el Makrai Márton, a ka­nizsai cég ügyvezetője. — A rendelkezésünkre álló pár nap alatt több gépkocsivezetőnk is kipróbálta a nagykanizsai sze­meteskonténerek szállítására használt járművet, s egyöntetű a véleményük: mindamellett, hogy nagyfokú a motor környe­zetbarátsága, erősebb, csende­sebb üzemű, mint hagyományos társai. A különleges gépjármű (jó tulajdonságai ellenére) nem tö­kéletesen hódította meg kipró­bálói szívét: az ügyvezető el­mondása szerint bár hamarosan új teherautókat vásárolnak a ka­nizsai hulladékgyűjtő kft. részé­re, ezek nem a most tesztelt ki­cserélt motorú járművek lesz­nek, hanem teljesen „tiszta” MAN-típusok. Ennek ellenére amíg Kanizsán tartózkodik a kü­lönleges IFA, addig bárki szá­mára megtekinthető — akár munka közben is. Sz. A. A MAN-motor erősebbé teszi az IFA-t. (Szakony Attila felvétele) KÖRKÉP 1998. szeptember 2., SZERDA Csak a feltüntetett fix áron kiemelten ellenőrzi a Vám- és Pénzügyőrség (VPOP), hogy az adójegyeken kötelezően feltüntetett fix áron értékesítik-e kedd­től a cigarettákat. A jövedéki törvény alapján a dohánygyárak szeptember 30-ig hozhatják szabadon forgalomba az augusztus 31-ig felhalmozott zárjegyes készleteiket. Az importőrök pedig utoljára hétfőig kérhették a szabadáras cigaretták importengedélyét. A pénzügyőrség a raktáron lévő készleteket is rendszeresen el­lenőrzi. A jogszabály szerint a már kereskedelemi forgalomba került zárjegyes termékeket idő­korlátozás nélkül a kereskedő által kalkulált árral lehet értéke­síteni. Ez azt jelenti, hogy a sza­badáras és fixáras termékek va­lameddig egyaránt vásárolha­­tóak. Összesen 127,5 millió da­rab adójegyet rendeltek augusztusban és szeptemberre az importálók és a gyártók. A gyáraknak minden hónap 10-ig kell leadniuk igényeiket a kö­vetkező hónapra. Az adójegyes „cigik” esetében a megenge­dettnél magasabb áron értékesí­tett termékeknél a bizonyítható mennyiség után kell az előírt és a tényleges ár közötti adókü­lönbséget megfizetni. Emellett minimum további 100 százalé­kos bírságot kell leróni az összes kieső közteher, így a forgalmi és a jövedéki adó után. (MTI) Hévíz előnyben Kedvezőek a foglalkoztatási körülmények Hévíz képviselő-testülete tegnapi ülésén többek közt a te­lepülés munkaerő-piacának helyzetéről és a foglalkoztatás alakulásának körülményeiről tájékozódott a Munkaügyi Köz­pont keszthelyi kirendeltségé­nek előterjesztése alapján. Mint elhangzott: a térségre jellemzően a fürdővárosban van­nak olyan munkaerő igények, amelyeket a kirendeltség az elhe­lyezkedési lehetőségre várók kö­réből nem tud kielégíteni. Kapcsándy Mária kirendeltség­vezető elmondta, hogy ezen álláshelyek zöme az idegenfor­galomhoz, vendéglátáshoz és ke­reskedelemhez kapcsolódó szak­­képzettséget igénylő munkakö­rökben jellemzőek. De a helyben folyó nagyobb építkezésekkel összefüggésben hasonlóan gond az egyes építőipari szakképzett­séget igénylő munkahelyekre való közvetítés. A fürdőváros­ban egyébként a munkaerőpiaci helyzet kedvező. A munkanélkü­liség lényegesen alacsonyabb az országos, a megyei, sőt a kiren­deltségi átlagnál is. A pillanat­nyilag regisztrált hévízi álláske­resők száma 77, munkanélküli ellátásban részesülnek 28-an, ki­lenc munkanélküli pályakezdőt tartanak nyilván, s hatan kapnak jövedelempótló támogatást. A város gazdálkodó szervezetei­nek több mint a fele a kereske­delmi, illetve a vendéglátói szol­gáltatás terén kínál álláshelyet, ezek zöme stabil, mivel a mun­káltatói kör jelentős része határo­zatlan időre alkalmazza a dolgo­zókat. A továbbiakban a testület a költségvetés fél évi végrehajtá­sát, majd a négyéves önkor­mányzati munkát tekintette át. H. Á. Üzemben az automaták (Folytatás az 1. oldalról.) A döntést a Kanizsára jellem­ző turizmus is alátámasztotta: a horvát, német, osztrák turisták ehhez a rendszerhez szoktak, így az ő kényelmüket is szolgál­ják a jegykiadó automaták. A kiépített parkolóóra-rend­szer beszerzését az önkormány­zati tulajdonú kft. végezte el, a költségek (összesen 29 millió forint) egy részét 5 év alatt visz­­szatérítendő hitelből fedezve. A beüzemelést követő egy hét alatt minden parkolóban jelen lesz­nek a kft. munkatársai, segítve az autósokat az új rendszer meg­szokásában.­­ Első tapasztalataink sze­rint pozitívan fogadták az új rendszert az autósok—hangoz­tatta a szakember —, bár mind­össze negyven százalékuk vette igénybe automatikusan a jegy­kiadót, a többiek a parkolóőrt keresték, s elenyészően kis há­nyad nem akart fizetni. Gáspár András egyebek kö­zött azt is elmondta: az automa­ták működését a „Fizető parko­ló” jelzőtáblákon is feltüntetik, illetve hamarosan minden álta­luk üzemeltetett parkolóban fel­festéssel is jelzik az új rendszer üzembe lépését. Szalabán Attila A traffipax menetrendje A Zalaegerszegi Rendőr­­kapitányság területén szep­tember 6-án (vasárnap) nyolc órától este nyolcig, szeptember 7-én (hétfőn) hat órától délután hatig; a Lenti Rendőrkapitányság területén szeptember 3-án (csütörtö­kön) hat órától délután hatig; a Zalaszentgróti Rendőrőrs területén szeptember 9-én (szerdán) nyolc órától este nyolcig; a Pacsai Rendőrőrs területén szeptember 4-én (pénteken) nyolc órától este nyolcig; a Gellénházi Rend­őrőrs területén szeptember 5- én (szombaton) nyolc órától este nyolcig; a Keszthelyi Rendőrkapitányság területén szeptember 3-án (csütörtö­kön) 11.00 órától 21.00 óráig, szeptember 5-én (va­sárnap) hat órától délután kettőig, szeptember 7-én (hét­főn ) és szeptember 8-án (ked­den) nyolc órától este nyol­cig; a Nagykanizsai Rendőr­­kapitányság területén szep­tember 3-án (csütörtökön), szeptember 4-én (pénteken), szeptember 5-én (szombaton), szeptember 6-án (vasárnap), szeptember 7-én (hétfőn) és szeptember 8-án (kedden) hét órától este hétig, szeptember 9-én (szerdán) 19.00 órától 24.00 óráig ellenőrzik a gép­járművek sebességét. Harmincezer forintot kellett fizetnie annak a külföldre sza­kadt hazánkfiának, aki szombaton este 143 km/órás tempó­val száguldott Renault-jával a 74-es úton Bak térségében. Ügyét gyorsított eljárásban tárgyalták.

Next