Zalai Hírlap, 1999. május (55. évfolyam, 101-124. szám)

1999-05-03 / 101. szám

1999. május 3., HÉTFŐ KRÓNIKA Az évszázad vasútépítése Bajánsenye és Hodos közt péntek délután ott gyülekez­tek magyarok és szlovénok, ahol hónapokkal ezelőtt kije­lölték a leendő vasútvonal ha­tármetszésének pontját. Sokan várták a két ország mi­niszterelnökeit, akik fontosnak tartották személyes közremű­ködésükkel jelezni, hogy ez a vasútépítés nem csak egy beru­házás. A két himnusz elhang­zását követően Orbán Viktor magyar miniszterelnök lépett a mikrofonhoz. — Ritkán adatott meg ha­zánknak, és úgy érzem, Szlové­niának sem sokszor, hogy olya­n nyugodt és folyamatos építő­munkát végezhet, mint most. Hálásak lehetünk, hogy olyan évtizedben élünk, amikor nem­csak saját álmainkat, hanem apáink és nagyapáink vágyait is valóra válthatjuk talán. Olyan esztendők állnak előttünk, ami­kor nem kétséges, hogy lesz idő Nézőpont ■■■■■■■ Közelebb kerül a tenger, a Koperi kikötő és erő az építésre. Nem kétséges, hogy ehhez kellett a független­ség kivívása, hogy szabad aka­rattal, önállóan álljon a népek közösségébe Magyarország és Szlovénia. A mai napon valami olyasmi történik, amire több mint fél évszázada nem volt pél­da Magyarország történelmé­ben. Akkor, 1942-ben, épült fel Erdélyben az utolsó vasútvonal Déda és Szeretfalva között, ami Székelyföldet kötötte össze Bu­dapesttel — mondta Orbán Vik­tor, majd az eleredő eső elleni védekezésül azt javasolta, hogy húzódjanak fedett helyre az ün­nepség résztvevői. Így is tettek, illetve akik szá­mítottak rá, azok esernyő alá bújva hallgatták az ünnepi be­szédet. Miniszterelnökünk az­zal folytatta, hogy a magyar— szlovén vasúti kapcsolat helyre­­állításának nemcsak egyszerűen gazdasági haszna van, s az, hogy összeköti a földrész belsejét a tengerrel, hanem népeket, nem­zeteket, barátokat hoz közelebb egymáshoz. A vasútépítés rá­adásul munkát és munkahelyet jelent. —Napjainkban, amikor a dé­li határainkon túl dörögnek a nüak a magyar—szlovén együtt­működést. Ezek a szálak össze­kapcsolják az anyaországot a kisebbségekkel is — mondta többek között Orbán Viktor. Janez Drnovsek szlovén mi­niszterelnök kezdetben a két ország példaértékű kapcsolatát, majd a beruházás gazdasági je­lentőségét hangsúlyozta, így folytatva: — Nagyon örülök, hogy mindez megvalósul, hiszen Európában csak ez a két ország az, amelyet közvetlenül nem köt össze vasútvonal. A haszna óriási, hiszen közelebb hozza a Koperi kikötőt Magyarország­hoz, és ezzel kiépülhet az ötös közlekedési folyosó. A vasút új munkahelyeket biztosít a határ mindkét oldalán, ami nagyon fontos ennek a régiónak. Ezután közösen helyezték el az urnában az ilyenkor szokásos okiratokat—a Zalai Hírlap pén­teki számát is elvittük —, majd a jelenlévők vastapsa közepette a két miniszterelnök az alapra ráemelte az 1999-es vésett fel­iratú zárókövet. Még egy-két kedves szó a jelenlévőknek, kézfogás a helybeliekkel, fotó­zási lehetőség az újságíróknak, s fegyverek, s épületek, hidak és a magas rangú vendégek elutaz­­emberi sorsok omlanak össze, tak. A műsor folytatódott, amíg különös jelentősége van e vál­ a külön vonathoz igyekvő ta­­látkozásnak, meg kell becsül- szókba nem kellett szállni. A Phare is támogatja Az alapkőletételi ünnep­ségen sajtótájékoztatót tartottak. Szlovénia köz­lekedési minisztere, An­ton Bergauer elmondta: náluk ez az első új vas­­útépítési munka a má­sodik világháborút köve­tően. A Szlovén oldalon 24,5 kilométeres pálya épül Pucond­ és Hodos között. Közel 11 milliárd tolár a beruházás értéke. A máso­dik vágányt 2010 körül ter­vezzük megvalósítani. Manninger Jenő, a ma­gyar közlekedési tárca ál­lamtitkára a 120 kilométe­res sebességre épülő ma­gyar szakaszról így be­szélt: — A térség nagy fájdalma volt ez idáig a vasút hiánya. Már épül a 19,5 kilométeres szakasz Bajánsenye és Zalalövő között. Alagút, az ország legnagyobb, 1400 méteres völgyhídja teszi szakmailag is érdekessé a vasút­vonalat, amit 2000. december végére meg kell építenünk. Boros Imre tárca­nélküli miniszter az EU-s támogatásról tett említést:­­Szlovénia és ha­zánk belátható időn belül EU-tagorszá­­gok lesznek, ezzel a vasútépítéssel a köz­lekedési infrastruktú­ra-fejlesztés szép pél­dáját igazolják. A magyar beruházás értéke 22­0 milliárd forint, amiből 10 százalékot Pha­­re-juttatással támogat az európai közösség. Anton Bergauer Boros Imre és Manninger Jenő társaságában ZALAI HÍRLAP . Akadályok a bevásárlóközpontok előtt Zalaegerszegen tartotta tavaszi összejövetelét a Megyei Jogú Városok Szövetségének Urbanisztikai Tanácsa. A testületet al­kotó főépítészek csütörtökön a zalai megyeszékhely ausztriai testvérvárosába, Klagenfurtba utaztak, hogy ott a város ren­dezési tervével, a városfejlesztés alapelveivel ismerkedjenek. A tanulmányút tapasztalatait május 1-jén — már ismét Zala­egerszegen — vitatta meg az Urbanisztikai Tanács. Pap János, Békéscsaba pol­gármestere, a tanács elnöke ér­deklődésünkre elmondta: a tes­tületet 1991-ben hozták létre a Megyei Jogú Városok szövetsé­géhez tartozó települések főépí­tészei, mindenekelőtt azzal a céllal, hogy közös álláspontot alakíthassanak ki a szakmai kér­désekkel, különösen a terület­­fejlesztéssel és a városépítészet­tel kapcsolatosan. A testület tagjai Klagenfurt­ban elsősorban azt vizsgálták, milyen szerepet játszik az önkormányzat, illetve a főépí­tész a városfejlesztésben. La­punk azon kérdésére, hogy az osztrák szakembereknek szem előtt kell-e tartaniuk általánosan érvényes EU-normákat a tevé­kenységük során, Pap János úgy vélekedett: nincsenek ilyen sza­bályok. Mint mondta, a város­­rendezés a nemzeti törvények szerint zajlik, stratégiáikat a vá­rosok önállóan alakítják ki, e koncepciókért pedig a település vezetői maguk vállalják a fele­lősséget. Pap János beszélt arról is, hogy az osztrák város képvise­­lő-testülete szigorú következe­tességgel igyekszik gátat vetni a nagy bevásárlóközpontok ter­jeszkedésének, és a hatszáz négyzetméternél nagyobb el­adóterű komplexumokat — az építőanyag- és bútoráruházak kivételével — nem engedik megtelepedni a belvárosban. Ez lehetővé teszi ugyanis a város­­központ esztétikai, idegenfor­galmi és gazdasági, kereskedel­mi értékeinek megőrzését. — vézsé — Teleházat avattak pénteken a zalai megyehatár közelében fek­vő Győrvár faluházában. A vasi község e legmodernebb tele­kommunikációs eszközökkel felszerelt új büszkesége európai információs irodaként is működik. (Rózsa Zsuzsa felvétele) Jó vételt kínálunk!

Next