Zalai Hírlap, 2003. augusztus (59. évfolyam, 178-201. szám)
2003-08-01 / 178. szám
2003. augusztus 1., PÉNTEK FÓKUSZ Mindenki ellenzékben ■ Virrasztó Zsolt A kormány afféle politikai „csodát” produkált az elmúlt hetekben: sikerült elérnie, hogy ősszel szinte csak ellenzéke legyen majd a hangyabokányi MSZP-SZDSZ többségű parlamentben. Aligha volt példa arra az elmúlt ciklusokban, hogy az éppen regnáló kabinet tagjai már a nyár közepén elkezdjenek fecsegni a következő esztendő költségvetési politikájának alapelemeiről. Medgyessy Péter szakminisztereinek azonban valószínűleg nem Vélemény A kormány politikai „ csodát” produkált volt más választásuk, hiszen a gazdasági kilátások a legkevésbé sem biztatóak, az euróforint árfolyammal kapcsolatos korábbi mizéria pedig alaposan megtépázta az ország tekintélyét. Úgy gondolták tehát, ideje lenne már most megnyugtatni valamelyest a pénzpiacok nagymestereit, így aztán az történt, ami általában akkor szokott, amikor a kormány csillapítani próbálja a kedélyeket: elszabadult a pokol. A már törvényben is rögzített adócsökkentés elmaradásának hírére az SZDSZ azonnal bekeményített, bár a kormányfő kissé cinikusnak tűnő ajánlatára, arra tudniillik, hogy nyugodtan fel lehet tűrni az ingujjat, s elő lehet kotorászni a büdzséből az adócsökkentéssel kieső bevételt pótló milliárdokat, ügyetlen játékba kezdett. Úgy alkudozik a koalíciós partnerrel az adófizetők érdekében, hogy közben azok zsebében turkál. Persze nem csupán a koalíciós kötelékek lazultak meg, az MSZP is szembekerült saját kormányával. Egyszerre próbálja magyarázni a bizonyítványt, a legnagyobb felháborodást kiváltó bejelentések kapcsán pedig legalább részleges viszszavonulásra biztatni a kabinetet. Mindeközben ráadásul úgy záporoznak a magas labdák, hogy a Fidesz és az MDF nem győzi leütni azokat. Annyi bizonyos tehát, hogy a kormány csapdába került. Ha lényeges pontokon visszalép, akkor gazdasági értelemben, ha nem, politikai szempontból lesz vesztese ennek a játéknak. Ezen túl azonban egyelőre csak a káosz látszik, éppen ezért próbáltuk sorra venni azokat a legfontosabb kormányzati elképzeléseket, amelyekről a vita zajlik. Egyúttal felkértünk egy kormánypárti és egy ellenzéki országgyűlési képviselőt arra, hogy kommentálja ezeket. • Halasztott adócsökkentés Noha a parlament már döntött arról, hogy a jelenlegi 20,30 és 40 százalékos személyijövedelemadó-kulcsok jövőre 18,24 és 38 százalékra csökkenjenek, a kormány elhalasztaná az új adótábla bevezetését. A pénzügyminiszter szerint legfeljebb az adójóváírás változhat úgy, hogy az inflációt kompenzáló béremelések miatt senki se csússzon át nagyobb terhet jelentő adósávba. Az szja 2003-ban csökkent először érdemben a rendszerváltás óta. Ha a parlament a jelenlegi szinten befagyasztaná, akkor sem növekedne, de csökkenni fog, csak nem olyan mértékben, mint ahogyan korábban terveztük. Természetes, hogy az adójóváírás is kedvezően változik az adófizetők szempontjából. Úgy vélem, felelős kormány a gazdasági feltételekhez alakítja a lehetőségeket, s igyekszik egyensúlyban tartani a bevételeket és a kiadásokat. Medgyessy Péter választási ígéreteiben szerepelt az szja-kulcsok csökkentése. Ezt foglalták az önkormányzati választások előtt, ma már egyértelműen propagandafogásként, törvénybe. Sajnos a Medgyessy-kormány már nemcsak összevissza ígérget, de a saját törvényét sem kívánja betartani, ráadásul csökkennek az adókedvezmények is. Az egész adórendszerre figyelemmel elmondható, amit eddig adtak, annak többszörösét veszik vissza. • Változnak az áfakulcsok - Megszűnik az áfamentesség, a tankönyvek és a gyógyszerek jövőre 5 százalékos kulcs alá tartoznak majd a Pénzügyminisztérium elképzelései szerint. Egyebek között az élőállatok, tejtermékek, gabonafélék, malomipari termékek, a cukor és a tűzifa áfája 12-ről 15 százalékra emelkedne. A tömegközlekedés és a háztartási energiaforrások áfája (a földgáz kivételével) 12-ről 23 százalékra nő. Mivel a 25 százalékos áfa 23 százalékra csökken, a termékek zöme elvileg valamelyest olcsóbb lesz, ám a változás hatása nem érződik majd a benzin, a dohányáruk, a szeszes italok és a gépjárművek árában. A tervek szerint az előbbiek esetében a jövedéki adó emelése, a gépjárművek esetében pedig a regisztrációs díj bevezetése kompenzálná az áfacsökkentést. Az állami költségvetési bevételek legjelentősebb tételét a közvetett adók jelentik. Programunk szerint csökkenteni akarjuk a magas, 25 százalékos legfelső kulcsot. Ennek első lépése a 23 százalék. Ezzel nyernek a fogyasztók, mert ebbe a körbe tartozik a termékek és szolgáltatások zöme. A kulcs megszüntetése kötelezettségünk. Természetesen felülvizsgáljuk a korábbi két kedvezményes kört, és keressük az ésszerű megoldást a besorolásnál. A költségvetésben például jelentős forrást biztosítunk a kórházak és a gyógyszerkaszsza számára a többletkiadások fedezetére. A gyógyszerkassza esetében ez 11 milliárd forint többletet jelent. Az áfakulcs-változásnak lesznek nyertesei és vesztesei, annak függvényében, milyen a fogyasztási szerkezetük. Kedvező lesz a lakásépítőknek. A többletforrás lehet a fedezete többek között az autópálya-építésnek, a szociális juttatások reálérték-megőrzésének, a nyugdíjemelésnek, béremelésnek. A legdrámaibb változtatás a gyógyszerekre vonatkozik, így a Medgyessy-kormány egy esztendeje alatt 30 százalékkal emelkedett az orvosságok ára. A villanyáram árát sem kellett volna a legmagasabb kategóriába emelni, hiszen 2007-ig mentességet kaptunk az Európai Uniótól. Ez vonatkozik az amúgy is drága távfűtésre is, így ősztől gyakorlatilag plusz egy havi díjat kell fizetni ezért a szolgáltatásért. Már az átlagos kereső is sokallja továbbá a busz-, a vonatmenetjegy árát, ráadásul az emelés a közlekedési vállalatokat is sújtja. Mindez együtt a nyugdíjasok esetében is legalább havi 5000 forint többletterhet jelent. A 25 százalékos áfakulcs 23 százalékra csökkentése kedvező, de sajnos többségében az árak nem fognak mérséklődni, az árrést valószínűleg többségében le fogják nyelni a kereskedők, hiszen az adóemelések miatt növekednek a költségeik is. • Megszűnő adókedvezmények - Januártól nem lehetne leírni az adóból a lakáshitel törlesztőrészletének negyven százalékát, maximum 240 ezer forintot. - Eltörlik a nyugdíjjárulék és a magánnyugdíj-pénztári tagdíj utáni 25 százalékos kedvezményt. - Megszűnne az adóhitel. Eddig az előírt feltételeknek megfelelő befektetések növekményének 25 százalékát le lehetett vonni az adóból. Az adóhitel igénybevétele miatt fennálló adótartozást 2007-ig kellene visszafizetnie az érintetteknek. A változtatásoknál átmeneti időt biztosítunk. Az élet igazolta, nem tartható a mindenki számára biztosított adóleírás. Megtartjuk a kedvezményt a fiatal első lakáshoz jutóknak. Nem csökkentjük, csak átcsoportosítjuk az erre rendelkezésre álló forrást. Vállaltuk a leszakadók, a gyermeket nevelők támogatását. Növeljük a szociálpolitikai kedvezményt. A többi kedvezmény csak a magasabb jövedelemkategóriában jelentett nagy előnyt. A befektetési kedvezménnyel is csak egy szűk kör tudott élni. Csökkenti a kormány a lakásvásárlás, lakáscsere lehetőségét, hiszen a kedvezményeket többségükben a lakásokat ténylegesen használók vették igénybe. Erre mutat az is, hogy többségben voltak az 5 millió forint alatti kölcsönt felvevők, akiktől így a kormány havi 20 ezer forintot vesz el. Akik befektettek, azok is gyerekeiknek, vagy saját céljaikból vásároltak ingatlant, és hozzájárultak az építőipar, a gazdaság növekedéséhez. A nyugdíjjárulékra vonatkozó kedvezmény évi 92 ezer forint elvonást jelent fejenként. Ez lenne a jóléti rendszerváltás? • Újabb adók - Bevezetnék az ápolási járulékot. Az egyszázalékos járulékot a bruttó keresetből vonnák le a már most is fizetettekhez hasonlóan. Jövőre meghonosítanák az Európai Unióban kötelező ökoadót. Bár azt nem tudni még, kiket és milyen mértékben terhelne, a kormány mindenesetre 22 milliárdos többletbevételt vár e lépéstől. Egyre több idős emberről kell gondoskodni, ennek a fedezetét meg kell teremteni a nyugdíjrendszeren kívül. Sokat beszélünk a környezetünk állapotáról, érdemi lépéseket kell tehát tenni a jövő generációk érdekében. Fizessenek azok, akik terhelik, szennyezik a környezetet. Mindkét gondolat részletes kidolgozása közös feladatunk. Adócsökkentés helyett új adók bevezetésére kell számítanunk. A választások előtt nem volt szó például ápolási járulékról. Az ökoadó elvileg helyes lenne, ha a kormány ismertette volna, ki fogja fizetni, és miért. Jó volna, ha biztosak lehetnénk benne, hogy ez legalább közvetett módon visszajut az emberekhez, például a környezetbarát szemétgyűjtés, vagy közlekedés támogatására. • Vállalkozások - Jövőre várhatóan megduplázódik a cégautók után fizetendő adó. Az off-shore cégek adója 3-ról 4 százalékra emelkedne. Differenciáltan csökkenne viszont a munkavállalók után fizetendő tételes egészségügyi hozzájárulás. Az 50 év feletti volt munkanélküliek után nem, a gyesről, gyedről visszatérők után pedig kedvezményes ehót kell fizetni. • Gázolaj Jövőre a kormány 5 százalékkal csökkentené a gázolaj jövedéki adóját, így próbálván visszafogni a becslések szerint évi 12-30 milliárd forint bevételkiesést jelentő üzemanyag-turizmust. A 18% nyereségadó-kulcsunk versenyképes. Mérsékelni kell azonban az adókülönbségeket, csökkenteni az adóelkerülés lehetőségét, ez hozzátartozik a közös teherviseléshez. Társadalmi probléma az ötvenes korosztály foglalkoztatása. Lehetőséget akarunk teremteni ahhoz, hogy az „idősebbek” a nyugdíjba vonulás előtt, illetve a GYES, GYED után a fiatalok könnyebben tudjanak munkát találni. Ezt segítheti a bérterhek csökkentése. Közismert, hogy a jelenlegi üzemanyagárak mellett a határ közelében jelentős a magánimport. A bevételek szempontjából kedvező változást várok. Bízom abban, hogy az egyeztetési folyamat végére megfelelő egyensúlyt tudunk kialakítani a kiadások és bevételek között. Az egészségügyi hozzájárulás csökkentése támogatható gondolat. Az ígéret azonban itt is arról szólt, hogy szinte minden 50 év feletti munkavállalót kedvezményeznek, hogy előnyösebb legyen az alkalmazásuk, hiszen ők tudnak legnehezebben a változásokhoz alkalmazkodni. Egyedül az off-shore cégeknél lehetett volna emelni jobban is az adóterhet. Támogathatónak tartom a csökkentést, de a keleti országrészeken véleményem szerint ez sem fog megoldást hozni. Kérdés továbbá az is, mi kerül a remélt többletbevételekből majd az utak javítására? A hírek szerint sajnos az eddigieknél is kevesebb. ZALAI HÍRLAP . Adók, kulcsok, kedvezmények Göndör István és Manninger Jenő a kormányzati elképzelésekről Göndör István: Felelős kormány a gazdasági feltételekhez alakítja a lehetőségeket Manninger Jenő: A Medgyessy-kormány már nemcsak összevissza ígérget, de a saját törvényét sem kívánja betartani