Zalai Hírlap, 2011. július (67. évfolyam, 152-177. szám)
Motorválasztás: fontos a méret PLT-információ (mr) - Ha valaki úgy dönt, szeretne autó helyett motorral közlekedni, megfontoltan válasszon köbcentit és márkát. Talmácsi Gábor hiába profi, ő például robogón közlekedik a városban és nem könynyelműsködik. - A legnagyobb probléma tapasztalatom szerint, hogy sokan nem a képességükhöz illő motorra ülnek, és ebből adódóan okoznak balesetet akár egy apró hibával. Az erős, nagy teljesítményű motorok a versenypályára valók, életünk pedig csak egy van - véli a világbajnok. Német márka, spanyol gyár PLT-információ (mr) A SEAT megkezdte az Audi Q3 gyártását, miután a német márka átadta a projektet a spanyoloknak. Az új kompakt szabadidő-autójának első példánya a napokban már el is készült Martorellben. 2012-re, a gyártás első teljes évére az Audi 100 ezer darab átadását tervezi az új autóból. A Q3 három műszakban készül, és döntő fontosságú abból a szempontból, hogy biztosítsa a martorelli gyár berendezéseinek teljes kihasználtságát. A gyártás 1500 munkahelyet teremtett a városban. Talma gokartozni is szeret no LU _J D LUQ£ ■e £ A ZALAI HÍRLAP MELLÉKLETE A MOTORIZÁCIÓT KEDVELŐKNEK ,2011. JÚLIUS 1. Tajtékzó szárnyalás HAJÓZÁS A vitorlát leváltó újdonság hatékony. Mérföldkőhöz érkeztünk a vitorlázásban. Az évszázadokon keresztül szél lobogtatta vitorlákat merev szárnyak fogják leváltani. Persze nem holnap, és nem minden balatoni túrahajón, de a folyamat megindult, az új csoda itthon és külföldön egyaránt hívekre talált. A magyar fejlesztés Soponyai Géza vitorlásversenyző és hajóépítő nevéhez fűződik, az ő - vagyis hajója, az Avatar - szárnyát korábban már bemutatták. A szárny premierjét azonban nem a Balatonon tartották, az előadás tavaly télen kezdődött a Valencia előtti vizeken. Ekkor szervezték a 33. Amerika Kupát (AC), a világ legrégebbi sporttrófeájáért vívott vitorlásversenyt. Az AC e sportág Forma-1-e, a legek gyűjteménye, 160 éves múltját meghazudtoló módon a legnagyobb újítások terepe. Idén az előversenyeken való indulás minimum kétmillió dollárba került, s aki ezen felszisszen, annak csendben üzenem, az összegen jelentőset faragtak a nagyszámú nevezés érdekében. De vissza a szárnyhoz! Az érintett BMW Oracle Racing csapat az utolsó pillanatig titkolta a csodafegyvert, ami nem lehetett könnyű feladat: egy Airbus repülőgép szárnyánál is nagyobb, 68 méteres „apróságot” kellett rejtegetni. Aztán hozta, amit vártak tőle, gyakorlatilag legyalogolta a rivális - hagyományos vitorlával induló - Alinghit. Hogy mi a siker titka? A nemzetközi szaksajtó szerint a technológiai fölény. A merev szárny előnye, hogy a szél hatására nem deformálódik, vagyis általa sokkal, de sokkal közelebb lehet jutni az ideális formához. Aki versenyzett már vitorláshajóval, tudja, mennyi minden múlik néhány milliméteres állításon. Ha laposítunk, „kivasaljuk” a vásznunkat, erősebb szélben leszünk jobbak, míg ha lazább, öblösebb vitorlát használunk, gyen-Az idei AC-t 72 lábas (mintegy 24 méteres) katamaránokkal vívják majd. Ide azonban csak két hajó juthat: a címvédő, illetve a kihívók közti verseny nyertese. Ez utóbbi pozícióért 45 lábas (13,5 méteres) hagébb fuvallatban nő a sebességünk. Játszhatunk még a vitorla hátsó élével is, de a lényeg az, hogy mindössze néhány kötél áll rendelkezésre ahhoz, hogy a szél erejét a legjókkal küzdenek, a kisebb hajó ugyanis olcsóbb. Jellemző a költségekre: az új-zélandi kormány 36 millió dollárral (közel 7 milliárd forint összegben) támogatja az ország csapatát - csak erre az egy versenysorozatra, hatékonyabban befogjuk. Ruják István, a Magyar Vitorlásszövetség kommunikációs vezetője, többszörös magyar bajnok, olimpikon vitorlázó szerint a győztes hajón lévő 270 elektromos érzékelő döntő többsége a szárnyon helyezkedhetett el. Az pedig szinte természetes, hogy a kapott adatok alapján a szárny szinte minden porcikáját külön lehetett állítani. A szárny felületét verseny közben nem lehetett jelentős mértékben csökkenteni, márpedig akadhat olyan erős szél, amikor még a puszta árboc felülete is sok lehet és egyszerűen felborulhat a trimarán. Az Amerika Kupán ilyen helyzet nem állhatott elő, lévén a szabályok értelmében csak egy szűk szélerőtartományban kelhetett versenyre a két hajó. És ez az a körülmény, ami a szárny rohamos elterjedésének gátat szabhat, ám drága és sérülékeny Fröhlich András frohlich.andras@pit.hu Versenykatamarának edzés közben. Az eddigi tesztek alapján nyilvánvalóvá vált, hogy az új technológia, a merev szárny sikere megkérdőjelezhetetlen. A hajók szárnyalnak: akár 35 csomós, azaz 60 kilométeres óránkénti sebességre is képesek. A hazai fejlesztés próbája a két hét múlva startoló Kékszalag tókerülő vitorlásverseny lesz, de a külföldi változat már bizonyított Fotó: Gilles Martin-Raget Solo-Duo: a mi hibridünk Bioetanollal, napelemmel vagy pedállal megy PLT-információ (szje) A jövő autóját, a magyar fejlesztésű Solo-Duót is bemutatták minap a Közlekedési Múzeumban. A Time magazin 2010 ötven legígéretesebb találmánya közé sorolta az alternatív hajtású Solo-Duót. A cikkben azt is megjegyezték, hogy a magyarok olyan „szuperhatékony, szuperolcsó autót építettek, amely szégyent hoz a nyugati gyártókra”. A Solo egy háromszemélyes, többszörösen hibrid autó, amelyben a bioetanollal üzemelő motor mellett napelem vagy aztasok pedálozása is töltheti a elektromotorokat tápláló akumulátort. A jármű továbi érdekessége, hogy két Solt lego-módra összakapcsova kaphatunk egy Duót, vagy egy hat + egy személyeautót. A Solo és a Duó ráadásul nem igényel garázst, mert nincsek rozsdásodó alkatrészei nem érzékeny az akkumulátor és a kerékagyakba épített elektromotor a hidegre. Sőt, napos, nem pedig árnyékos parkolót kívánnak, mert a Solo 2,3 a Duó pedig 4,6 négyzetméteres napcellát visel a tetején. Az így összegyűjtött energia naponta 10- 50 kilométernyi kis sebességű haladásra elegendő, így lakott területen belül csupán elektromos hajtással, csendben és szennyezés nélkül haladhat el a tulajdonos a munkahelyéig, de ha nem elég az energia, pedálozással be lehet segíteni az áramtermelésbe. A jármű a fékezéskor keletkező energiát is árammá alakítja és visszatáplálja az akkumulátorba. Lakott területen kívül (vagy ha az akkumulátor lemerül) már bekapcsolódik a 10 kW-os növényiolaj- és alkoholüzemű motor, amely nem hajtja közvetlenül a kerekeket, csupán az akkut tölti. Fogyasztásuk hihetetlenül alacsony, a Solo 1,5, a Duo 2 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre, 9-10 másodperc körül gyorsulnak fel százra, végsebességük pedig 140, illetve 170 km/óra. A magyar fejlesztésű hibridautó a Közlekedési Múzeumban a M 3 % U —I LU XI ö I—O u_ F5 Száguldás egy teljes napon át PLT-információ (mr) A rendkívül szoros küzdelemnek és az utolsó pillanatig megjósolhatatlan befutónak köszönhetően már most a legendák sorába emelkedett a 79. Le Mans-i 24 órás futam, amelyet a közelmúltban rendeztek meg. A negyedmillió helyi néző előtt lezajlott versenyen a Peugeot Total csapat mindhárom autóját behozta a célba - adta hírül a csapat. Huszonnégy óra száguldás féktelen tempóban, lélegzetvételnyi pihenő nélkül mind a szerelők, mind a pilóták számára. Huszonnégy óra, amely a helyi publikum, a tévénézők, valamint az eseményt interneten követők százmillióit tartotta folyamatosan lázban. A versenyen több baleset is történt, a biztonsági autó sokat időzött a pályán. Az éles, taktikai küzdelemben végül az Audi R18 TDI-vel versenyző, Fassler/Lotterer/Treluyer pilótákkal felálló csapat nyerte, ám a másodiktól az ötödik helyig a Peugeot 908- ak foglalták el a pozíciókat. - ÍGY VEZETEK ÉN Fáradtan nem ül a volán mögé Inkább késve érek oda valahova, mint soha - vallja vezetési stílusáról Terecskei Rita, a Zanzibar énekesnője. - Mindig bekötöm magam induláskor. Sok autós nem figyel erre, pedig ha úgy alakul, életmentő lehet. - Előzékenyen vezetek, nem sietek sehova, inkább érek késve valahova. Figyelek a körülöttem lévőkre, átengedem a gyalogosokat, kiengedem az autós társakat. - A szabályok betartása természetes, de emellett az a legfontosabb, hogy ne úgy közlekedjünk, mintha csak mi lennénk az utakon. - A motorosokra és a biciklisekre is figyeljünk oda, sok baleset megelőzhető így. Fáradtan sosem ülök volán mögé. Ha mégis egy fárasztó nap után kell hosszú útra indulnom, akkor inkább Terecskei Rita énekesnő fair vezető, előzékeny sofőrnek tartja magát leállók és alszom egy kicsit, de általában úgy szervezem az életem, hogy ez ne okozzon problémát - sorolta fel a számára legfontosabb vezetési szempontokat Rita. A merev szárny hazai premierje a Kékszalagon lesz a minden körülmények közötti kezelhetőség. A magyar fejlesztő ebben lépett egy merészet, amikor egymásba csúsztatható szárnyat mutatott be.