Zalai Hírlap, 2011. július (67. évfolyam, 152-177. szám)

Motorválasztás: fontos a méret PLT-információ (mr) - Ha valaki úgy dönt, sze­retne autó helyett motor­ral közlekedni, megfon­toltan válasszon köbcen­tit és márkát. Talmácsi Gábor hiába profi, ő pél­dául robogón közlekedik a városban és nem köny­­nyelműsködik. - A leg­nagyobb probléma ta­pasztalatom szerint, hogy sokan nem a képességük­höz illő motorra ülnek, és ebből adódóan okoznak balesetet akár egy apró hibával. Az erős, nagy teljesítményű motorok a versenypályára valók, életünk pedig csak egy van - véli a világbajnok. Német márka, spanyol gyár PLT-információ (mr)­­ A SEAT megkezdte az Au­di Q3 gyártását, miután a német márka átadta a pro­jektet a spanyoloknak. Az új kompakt szabad­idő-autójának első példá­nya a napokban már el is készült Martorellben. 2012-re, a gyártás első teljes évére az Audi 100 ezer darab átadását terve­zi az új autóból. A Q3 há­rom műszakban készül, és döntő fontosságú ab­ból a szempontból, hogy biztosítsa a martorelli gyár berendezéseinek tel­jes kihasználtságát. A gyártás 1500 munkahe­lyet teremtett a városban. Talma gokartozni is szeret­ no LU _J D LUQ£ ■e £ A ZALAI HÍRLAP MELLÉKLETE A MOTORIZÁCIÓT KEDVELŐKNEK ,2011. JÚLIUS 1. Tajtékzó szárnyalás HAJÓZÁS A vitorlát leváltó újdonság hatékony. Mérföldkőhöz érkeztünk a vitorlázásban. Az évszá­zadokon keresztül szél lobogtatta vitorlákat me­rev szárnyak fogják levál­tani. Persze nem holnap, és nem minden balatoni túrahajón, de a folyamat megindult, az új csoda itthon és külföldön egy­aránt hívekre talált. A magyar fejlesztés Sopo­­nyai Géza vitorlásversenyző és hajóépítő nevéhez fűződik, az ő - vagyis hajója, az Avatar - szárnyát korábban már be­mutatták. A szárny premierjét azonban nem a Balatonon tar­tották, az előadás tavaly télen kezdődött a Valencia előtti vizeken. Ekkor szervezték a 33. Amerika Kupát (AC), a vi­lág legrégebbi sporttrófeá­jáért vívott vitorlásversenyt. Az AC e sportág Forma-1-e, a legek gyűjteménye, 160 éves múltját meghazudtoló módon a legnagyobb újítások terepe. Idén az előversenyeken való indulás minimum kétmillió dollárba került, s aki ezen fel­szisszen, annak csendben üzenem, az összegen jelentő­set faragtak a nagyszámú ne­vezés érdekében. De vissza a szárnyhoz! Az érintett BMW Oracle Racing csapat az utolsó pillanatig tit­kolta a csodafegyvert, ami nem lehetett könnyű feladat: egy Airbus repülőgép szár­nyánál is nagyobb, 68 méteres „apróságot” kellett rejtegetni. Aztán hozta, amit vártak tőle, gyakorlatilag legyalogolta a rivális - hagyományos vitor­lával induló - Alinghit. Hogy mi a siker titka? A nemzetközi szaksajtó szerint a technológi­ai fölény. A merev szárny elő­nye, hogy a szél hatására nem deformálódik, vagyis általa sokkal, de sokkal közelebb le­het jutni az ideális formához. Aki versenyzett már vitorlás­hajóval, tudja, mennyi min­den múlik néhány milliméte­res állításon. Ha laposítunk, „kivasaljuk” a vásznunkat, erősebb szélben leszünk job­bak, míg ha lazább, öblösebb vitorlát használunk, gyen-Az idei AC-t 72 lábas (mintegy 24 méteres) ka­tamaránokkal vívják majd. Ide azonban csak két hajó juthat: a címvé­dő, illetve a kihívók közti verseny nyertese. Ez utóbbi pozícióért 45 lá­bas (13,5 méteres) ha­gébb fuvallatban nő a sebes­ségünk. Játszhatunk még a vi­torla hátsó élével is, de a lé­nyeg az, hogy mindössze né­hány kötél áll rendelkezésre ahhoz, hogy a szél erejét a leg­jókkal küzdenek, a kisebb hajó ugyanis olcsóbb. Jel­lemző a költségekre: az új-zélandi kormány 36 millió dollárral (közel 7 milliárd forint összegben) támogatja az ország csa­patát - csak erre az egy versenysorozatra, hatékonyabban befogjuk. Ru­­ják István, a Magyar Vitor­lásszövetség kommunikációs vezetője, többszörös magyar bajnok, olimpikon vitorlázó szerint a győztes hajón lévő 270 elektromos érzékelő dön­tő többsége a szárnyon he­lyezkedhetett el. Az pedig szinte természetes, hogy a ka­pott adatok alapján a szárny szinte minden porcikáját kü­lön lehetett állítani. A szárny felületét verseny közben nem lehetett jelentős mértékben csökkenteni, már­pedig akadhat olyan erős szél, amikor még a puszta árboc felülete is sok lehet és egysze­rűen felborulhat a trimarán. Az Amerika Kupán ilyen helyzet nem állhatott elő, lé­vén a szabályok értelmében csak egy szűk szélerőtarto­mányban kelhetett versenyre a két hajó. És ez az a körül­mény, ami a szárny rohamos elterjedésének gátat szabhat, ám drága és sérülékeny Fröhlich András frohlich.andras@pit.hu Versenykatamarának edzés közben. Az eddigi tesztek alapján nyilvánvalóvá vált, hogy az új technológia, a merev szárny sikere megkér­dőjelezhetetlen. A hajók szárnyalnak: akár 35 csomós, azaz 60 kilométeres óránkénti sebességre is képesek. A ha­zai fejlesztés próbája a két hét múlva startoló Kékszalag tókerülő vitorlásverseny lesz, de a külföldi változat már bizonyított Fotó: Gilles Martin-Raget Solo-Duo: a mi hibridünk Bioetanollal, napelemmel vagy pedállal megy PLT-információ (szje)­­ A jövő autóját, a magyar fejlesztésű Solo-Duót is bemutatták minap a Köz­lekedési Múzeumban. A Time magazin 2010 öt­ven legígéretesebb találmá­nya közé sorolta az alternatív hajtású Solo-Duót. A cikkben azt is megjegyezték, hogy a magyarok olyan „szuperhaté­kony, szuperolcsó autót épí­tettek, amely szégyent hoz a nyugati gyártókra”. A Solo egy háromszemélyes, több­szörösen hibrid autó, amely­ben a bioetanollal üzemelő motor mellett napelem vagy az­tasok pedálozása is tölthe­ti a elektromotorokat tápláló akumulátort. A jármű to­­vábi érdekessége, hogy két Solt lego-módra összakap­­csova kaphatunk egy Duót, vagy egy hat + egy szemé­­lyeautót. A Solo és a Duó ráadásul nem igényel garázst, mert nin­­cse­k rozsdásodó alkatré­szei nem érzékeny az akku­mulátor és a kerékagyakba épített elektromotor a hideg­re. Sőt, napos, nem pedig ár­nyékos parkolót kívánnak, mert a Solo 2,3 a Duó pedig 4,6 négyzetméteres napcellát visel a tetején. Az így össze­gyűjtött energia naponta 10- 50 kilométernyi kis sebességű haladásra elegendő, így lakott területen belül csupán elekt­romos hajtással, csendben és szennyezés nélkül haladhat el a tulajdonos a munkahelyéig, de ha nem elég az energia, pe­dálozással be lehet segíteni az áramtermelésbe. A jármű a fé­kezéskor keletkező energiát is árammá alakítja és visszatáp­lálja az akkumulátorba. La­kott területen kívül (vagy ha az akkumulátor lemerül) már bekapcsolódik a 10 kW-os növényiolaj- és alkoholüze­mű motor, amely nem hajtja közvetlenül a kerekeket, csu­pán az akkut tölti. Fogyasztá­suk hihetetlenül alacsony, a Solo 1,5, a Duo 2 liter üzem­anyagot igényel 100 kilomé­terre, 9-10 másodperc körül gyorsulnak fel százra, végse­bességük pedig 140, illetve 170 km/óra. A magyar fejlesztésű hibridautó a Közlekedési Múzeumban a M 3 % U —I LU XI ö I—O u_ F5 Száguldás egy teljes napon át PLT-információ (mr)­­ A rendkívül szoros küzde­lemnek és az utolsó pilla­natig megjósolhatatlan befutónak köszönhetően már most a legendák so­rába emelkedett a 79. Le Mans-i 24 órás futam, amelyet a közelmúltban rendeztek meg. A negyedmillió helyi néző előtt lezajlott versenyen a Peugeot Total csapat mindhá­rom autóját behozta a célba - adta hírül a csapat. Huszonnégy óra száguldás féktelen tempóban, lélegzet­vételnyi pihenő nélkül mind a szerelők, mind a pilóták szá­mára. Huszonnégy óra, amely a helyi publikum, a tévéné­zők, valamint az eseményt in­terneten követők százmillióit tartotta folyamatosan lázban. A versenyen több baleset is történt, a biztonsági autó so­kat időzött a pályán. Az éles, taktikai küzdelemben végül az Audi R18 TDI-vel ver­senyző, Fassler/Lotterer/Tre­­luyer pilótákkal felálló csapat nyerte, ám a másodiktól az ötödik helyig a Peugeot 908- ak foglalták el a pozíciókat. ­- ÍGY VEZETEK ÉN Fáradtan nem ül a volán mögé Inkább késve érek oda valahova, mint soha - vallja vezetési stílusáról Terecskei Rita, a Zanzi­bar énekesnője. - Mindig bekötöm ma­gam induláskor. Sok autós nem figyel erre, pedig ha úgy alakul, életmentő lehet. - Előzékenyen vezetek, nem sietek sehova, inkább érek késve valahova. Figye­lek a körülöttem lévőkre, át­engedem a gyalogosokat, ki­engedem az autós társakat. - A szabályok betartása természetes, de emellett az a legfontosabb, hogy ne úgy közlekedjünk, mintha csak mi lennénk az utakon. - A motorosokra és a bi­ciklisekre is figyeljünk oda, sok baleset megelőzhető így.­­ Fáradtan sosem ülök volán mögé. Ha mégis egy fárasztó nap után kell hosszú útra indulnom, akkor inkább Terecskei Ri­ta énekesnő fair vezető, előzékeny sofőrnek tartja magát leállók és alszom egy kicsit, de általában úgy szervezem az életem, hogy ez ne okoz­zon problémát - sorolta fel a számára legfontosabb veze­tési szempontokat Rita. A merev szárny hazai premierje a Kékszalagon lesz a minden körülmények közöt­ti kezelhetőség. A magyar fej­lesztő ebben lépett egy meré­szet, amikor egymásba csúsz­tatható szárnyat mutatott be.

Next