Magyar Muzsikaszó, 1935 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1935-01-01 / 1. szám

4 Jt­ók­agyar szó Zeneszerződ­és Zenemű­kiadók Szövetkezete és a szerződ jogvédelme Kiadóhivatalunkhoz beérkező rengeteg levélre, — melyben a szerzők jogvédel­me iránt és a Magyar Szövegírók, Zene­szerzők és Zeneműkiadók Szövetkezetébe való belépés iránt érdeklődnek olvasóink —­ külön-külön válaszolni teljesen lehe­tetlen. Következőkben tájékoztatjuk az ország szerzőit jogaik védelmét illetőleg: A Magyar Szövegírók, Zeneszerzők és Zeneműkiadók Szövetkezete (Budapest, IV., Gerlóczy­ utca 3. szám) — mint a zeneszerzők világszövetségének tagja — a színpadonkívüli zeneelőadási jogok, az ú. n. „kisjogok“ védelmét látja el. Ügy­körébe tartoznak többek között, a hang­versenyeken, kávéházakban, vendéglők­ben, korcsmákban, mulatóhelyeken, han­gosfilmekben felhasznált zenék nyilvános előadási jogdíjainak beszedése és az igényjogosultaknak való szétosztása. A hasoncélt szolgáló külföldi társasá­gokkal való viszonossági szerződések alapján úgyszólván a világ összes szerzői — kb. 35.000 szerző — műveinek jog­védelmét látja el. A szövetkezet elnöke Dr. Huszka Jenő, aki egyszersmind a világszövetség (vezér­titkárság járosban) alelnöke is. A szövetkezetnek minden szerző tagja lehet, akinek művei legális kiadónál je­lentek meg és akik e megjelent művek jogvédelmét a szövetkezetre óhajtják bízni. A Magyar Szövegírók, Zeneszerzők, és Zeneműkiadók Szövetkezete tagsága sem­miféle anyagi megterheléssel nem jár. Sem felvételi, sem tagsági díjat fizetni nem kell. A Magyar Muzsikaszó kiadóhivatala szívesen áll rendelkezésre a hozzá for­duló szerzőknek és amennyiben fenti feltételeknek megfelelnek legális ki­adónál megjelent műveik vannak és jo­gaik védelmét a szövetkezetre óhajtják ruházni — gondoskodik arról, hogy fel­vételi kérelmük az előírt ajánlásokkal a Magyar Szövegírók, Zeneszerzők, és Ze­neműkiadók Szövetkezetéhez jusson. Beethoven (Folytatás.) Életének egyik legfőbb vágya volt Mo­zart- nál tanulni. Sajnos, mire Bécsbe ke­rült, már nem találta életben. Első bécsi mestere Haydn, majd Schenk igyekezett helyrepótolni a haydni pedagógia mulasz­tásait. Albrechtsberger­hez járt másfél évig ellenponttant tanulni, ugyanekkor Sale­­nnél a drámai kompozíciókban egész 1802-ig gyakorolta magát. A bécsi arisztokrata körök csakhamar felkarolták és egyengették útjait. Minde­nekelőtt utólérhetetlen zongorajátékával és Mozart­ ra emlékeztető improvizálásával aratott diadalt. De mindjobban kibonta­kozott zeneköltői kvalitása is. 1795-ben B-dúr zongoraversenyével a Burgtheaterben debütált, ugyanez évben megjelenik 3 zongoratriója Op. 1. és ez­után, Prágában, Drezdában, Lipcsében és a budai színházban adott hangversenyt. Beethoven nagysága ekkor kezd teljes­­fényében ragyogni. Egymásután jelennek meg művei, zongora, kamaramuzsikái, szimfóniái, oratóriuma és egyetlen ope­rája: Fidélio.­­ Hatalmas művészi beérkezését csak na­gyon kevéssé befolyásolták azok a táma­dások, melyek művei újszerűsége ellen irányultak. Géniuszának felismerésében egyes kiválasztott zeneértők mellett orosz­lánrész illeti a nagyközönséget, melynek ösztönszerű ítélete, mint annyiszor, ezút­tal is jobbnak bizonyult a szakmabeliek kritikájánál. Igaz, hogy Beethoven volt korában az első, aki, mint egy belső szük­ségletnek érezte, hogy a nagy tömegek­hez szóljon, akinek törekvése ezért öntu­datosan oda irányult, hogy a zene az em­beriség kultúréletének közügye legyen. Életének legnagyobb részében főúri körökben mozgott és a társadalmi élet előkelőségeiben nem csak a protektorá­tust, hanem mindenekelőtt a művész­etek mint egy belső méltóságát, mint egy külső­leg igazoló emelkedett környezetet keres­ni. Fesztelenül érintkezhetett a főúri kö­rökkel, ahonnan nem egy tanítványa ke­rült ki és ahol mecénásra is talált. Emel­lett vérbeli demokrata volt. Harsogó, erő­szakos életéből mindenkor kicsendült a jóság és szeretet hangja. Mégis úgy érez­te, hogy az emberek kevesebbet adhatnak neki, mint amennyit ő kíván tőlük. Em­bertársaival való érintkezéséből ki-kiüt­­között a fölény, sőt lenézés, melyhez las­­san kint odaszegődött a bizalmatlanság és gyanakvás is. Mindehhez hozzájárult még egy borzalmas fizikai csapás: hallásának fokozatos gyengülése. Az első tünetek a 90-es évek végén mutatkoztak, a követ­kező évtizedben már gyógyíthatatlannak bizonyult fülbaja, mely végül teljes süket­­­ségre vezetett. Bár nem vesztette el az életben való hitét (első kétségbeesésében megfogalma­zott híres heiligenstadti testamentuma megrendítő vallomástétel az élet nagy­sága és szépsége mellett), mégis élete utolsó szakában a magányosok remeteéle­tébe zárkózott. Lemondott a szereplésről, kerülte a nyilvánosságot és az emb­ereket, akik 1819-től kezdve süketsége miatt csak írásban szólhattak hozzá. Elhanya­golta külsejét, aki nem ismerte, furcsa tra­gikomikus különcnek tartotta. Beletemet­kezett újból az alkotás magányába, hogy örök magasságokba emelje benne a mos­toha életet. Azonban krónikus májbaja 1825-ben kezdett elhatalmasodni szerve­zetén, 1826-ban tüdőgyulladást, majd vi­­zibetegséget kapott. Négyszer operálták meg. Hosszú haláltusa után 1827. már­cius 26-án este háromnegyed hat órakor — mialatt egy heves koratavaszi vihar vonult át Bécsen— meghalt. Március 29- én d. u. 3 órakor temették óriási rész­vét mellett a Wahringer Friedhofba. A gyászbeszédet Grillparzer írta és An­schütz színész mondta el. 1888-ban földi maradványait átvitték a Zentralfriedhof­­ba. Sírkövén nincs más felírás, csak egyet­len szó: Beethoven. Műveit­­kilenc szimfónia, két mise, egy opera (Fidélió), nyitányok, kísérőzenék, Prometheus ballett, öt zongoraverseny, 32 zongora-, 10 hegedű-, 5 csellószonáta, szeptet, quintet zongorára és fúvósokra, 16 vonósnégyes, fuga vonósnégyesre és ötösre, 4 vonóstrió, 2 oboára és angol­kürtre, 6 zongoratrió, 4 zongoraquartett, fuvola- hegedű- brácsa-szerenád, zongora­­darabok, kantáták, dalok, kórusok és egyéb kisebb kompozíciók) először Breit­­kopf és Härtel adták ki és azóta számos kiadásban forognak közkézen. MAGYAR MUZSIKASZÓ vitéz Koltay István szerzői estje Nincs az országban talán senki, aki ne ismerné az örökszép nótát: „Piros pünkösd napján imádkoztam érted.. .“ E hires, szép nóta szerzője adott jól sikerült hangversenyt a Zeneművészeti Főiskola nagytermében e hó 9-én. A szerző és a magyar nóta nagyszámú hívei „táblás házban“ ünnepelték Kókay Istvánt, akinek szerzeményeit a leghiva­­tottabb előadóművészek és zenekarok mutatták be. Rég nem volt ily sikerült szerzői est.

Next