Szórakoztató Zenészek, 1982 (23. évfolyam, 1-4. szám)

1982 / 1. szám

SZÓRAKOZTATÓZENÉSZEK 3 (Folytatás a 3. oldalról) Azt rebesgetik Debrecenben, hogy a Gambrinus fehér aszta­la mellett már sok üzletkötés bonyolódott le magyar és kül­földi cégek között! Ami a túl­ságosan tárgyilagos és száraz nappali hangulatban nem si­kerül, az itt, a muzsika hatá­sára egyszerűvé, megoldható­vá válik. Látogatásunk estéjén is nyugatnémet üzletemberek adták át magukat a „hallga­tók és csárdások” varázsának. Budai Aladár szerint ez a debreceni szórakozóhely őrizte meg leginkább családias jelle­gét. A kedélyesség soha nem csap át szertelenségbe. Az emelkedett hangulat nem egyenlő a mások szórakozását zavaró duhajkodással. Magya­rán : kulturált és színvonalas szórakozóhely a Gambrinus és ebben nem kis szerep jut és jutott a zenekarnak. „Közéle­ti muzsikusok” ezek az em­berek, és nem csak azért, mert szocialista brigádot alkotnak, hanem mert ezt a szerepüket nem valamiféle letudott és ki­pipált felajánlásnak tekintik. Amikor az énekelgető vendé­gek egy szusszanásnyi időre szünetet „engedélyeztek”, Benczi Gyula asztalunkhoz ült és szerény, de ugyanakkor jo­gosan büszke mondatokban foglalta össze a már említett közéletiség lényegét. Előkerült a brigádnapló is. Ebből (is) kiderült hogy szinte minden hétre adódik egy kis társadalmi munka. A napló­ban elismerő oklevelek, újság­cikkek, köszönő sorok, fényké­pek sorakoznak. A zenekar fel­lépett a finomkerámiai válla­lat által rendezett öregek nap­ján, szerepelt a szociális intéz­mények gálaestjén, patronálják a pallagi szociális otthont, tá­mogatják a konzervgyár kul­turális rendezvényeit... A tár­sadalmi munkában vállalt fel­lépéseknél csak a hangszerek szállításáért fogadnak el térí­tési költséget. A Szabadság étteremben két zenekar is dolgozik. Az eme­leten Haga Lajos triója, a föld­szinten a debreceni Mohácsi népi zenekar. Sem hangerőben sem stílus­ban, sem a vendégkör szem­pontjából nem „üti” egymást a két zenekar — mondja Haga Lajos zongorista, aki egyéb­ként az egyik legaktívabb tár­sadalmi munkás a debreceni zenészek szakszervezetében. Az Arany Bika Hortobágy­­termében ismét óriási hangerő fogad! A vendéglátóipar kép­viselői — úgy tudjuk — ezt az együttest tartják a város je­lenlegi legjobb, legmodernebb zenekarának! Reméljük ez nem kapatja el a valóban kor­szerű zenét és „nosztalgikus” műsort is egyaránt prezentáló triót, amely egyébként­­ egy negyedik taggal bővülve „meg­célozta” a külföldi utat is. Je­lenlegi felállásuk így fest: Tóth József zongora­ ének, Kujbus László basszusgitár, Krámli István dob, ének, szájharmo­nika. — Nap­okon belül elkészül­nek az egyenruhák is — fo­­gadkoztak a jókedvű kollégák. Indokolt ez a jó hangulat! Sze­retik a közönséget és szereti őket a közönség! A Bika-kombinát része az új reprezentatív, műsoros bár is. Itt találkozunk az általunk meglátogatott üzletek közül az első olyannal, ahol a zenekar ízléses, sőt elegáns formaruhá­ban dolgozik. Az együttes ve­zetője a dobos Oláh Bertalan, de ezen a néven e városban senki nem ismeri. Ő a „Fa­kanál”. A zongorista Demjén László, a basszusgitáros Mol­nár Zoltán. A lokál elbírna egy a triónál nagyobb zenekart is. De leg­alább a zongorát felhangoltat­­nák. A műsor végén kihunyó reflektorok után „láthatatlan­ná” válik a zenekar. Legalább egy reflektor nem maradhat­na égve? A refrénénekesnő Aj­­tai Zsuzsa mindenképpen meg­érdemelne egy sötétséget átfú­ró egy pontra irányuló ún. „szúrófényt”. Az Arany Bika bárjától már a hajnali percekben búcsú­zunk. Több zenés szórakozó­hely meglátogatására már nem maradt idő. Másnap még egyszer talál­koztunk a debreceni zenészek néhány képviselőjével. A zené­szeket érintő általánosabb kér­désekről esik szó. Arról, hogy még jobb munkakörülménye­ket, magasabb béreket, na­gyobb megbecsülést csak ak­kor érhetünk el, ha minden szempontból többet adunk m­i is. Tudásban főként. Ami most már nem csak azt jelenti, hogy hangszereinken kell bizonyíta­nunk, hanem azt is hogy is­merjük, felismerjük valódi szerepünket a vendéglátóipar­ban. Ne csak zenészként, de kulturált viselkedésű, tájéko­zott dolgozóként is „rentábili­sak” legyünk, ezáltal súlyunk, tekintélyünk legyen. Krizsik Ali A piesti belváros valamikor a szórakoztatásnak is központ­ja volt. Egymást érték a zenés presszók, éttermek, bárok. Az utcákon télen-nyáron késő éj­szakáig hömp­ölygött a nép. A Duna Szálló étterme és bárja, a Kedves, a Paradiso, a Nap­fény, a Vigadó, az Anna bár, a Belvárosi Étterem és bár, a Pilvax bár, a Jereván, a Pi­pacs-bár kínált széles válasz­tékot a szórakozni vágyóknak. Olyan zenekarok játszottak itt, mint a Martiny együttes, Vécsey Ernő együttese, Fóthy János zenekara, a Szabó— Beamter kettős, vagy a Duna Szálló teraszán nyaranta ját­szó Kelényi György és együt­tese és a még ma is emlegetett prágai S + H kvintett. Ma en­nek a pezsgő éjszakai életnek alig találni nyomát. A Belvá­ros estére elcsendesedik. A gyéren megvilágított utcákon csak néha tűnik fel egy-egy járókelő. Sétám első állomása a COR­­SO étterem, ahol a Váradi testvérek játszanak. Orgona, basszusgitár, dobgép felállás­sal halk szórakoztatózenét nyújtanak, énekkel színesítve. Megdöbbentett, hogy a húsz év átlagéletkorú közönség teljes közönnyel viseltetik irántuk. Majdnem minden vendég előtt tatárbi Esztek, sör. Beszélgetnek, nevetgélnek, jönnek mennek, de a zenére ügyet se vetnek. Több kolléga panaszolja, hogy az utóbbi időben a közönség reagálása egyre lanyhább, szinte semmilyen zenével nem lehet érdeklődést kiváltani. Ez így túlzásnak tűnik ugyan, de mindenképp elgondolkoztató jelenség, hogy az iskolai zene­oktatás, a tévé, rádió népmű­velő fáradozásai ellenére a kö­zönség szinte csak a legprimi­tívebb számok iránt mutat va­lamelyes érdeklődést. (Homok­óra, Lu­mbó hintó stb.) A következő helyszínen már nem az érdeklődés, hanem a vendégek hiánya jelenti a fő problémát. A PILVAX étte­remben ifj. Burka Sándor ci­gányzenekara játszik — néha napokig — üres teremnek. Pe­dig a Kovács Rudolf cimbal­mosból, id. Csikós Vilmos bő­gősből, Kálé Béla brácsásból, Kovácsházi Lajos klarinétos­ból álló zenekar ifj. Burka ve­zetésével kitűnő zenét játszik. Sajnos a teremben gyakorlati­lag nincs fűtés, hiába panasz­kodnak, az illetékesek egyelőre — január végén jártam ott — nem intézkedtek. További pa­nasz, hogy egy kávét vagy üdítőt se kapnak személyzeti áron. Pedig a tagok esténkén­ti 120, azaz százhúsz forintos gázsijából még két kávé kifi­zetése is probléma. Csgápyze­­nekar esetén — mondják — a fizetésbe belekalkulálják a mellékest is, de 120 forint 1982-ben mindenképpen na­gyon kevés egy családos em­ber számára, különösen, hogy alig van vendég, tehát mellé­kes sincs. Elmondják, hogy az egyik vezető a jéghideg te­remben mellény viselésére akarta őket kötelezni, annak ellenére, hogy elegáns sötét öl­tönyben játszanak, ami vala­mivel mégis melegebb egy uj­jatlan mellénynél, s mikor ezt meg akarták vele beszélni, az illető szóba sem állt velük. Mindez közrejátszik abban, hogy a zenekar márciusig van együtt, aztán megy mindenki amerre lát, pedig már 5 éve itt dolgoztak. Néhány hónapja létesült a PILVAX JAZZKLUB, amit az­zal a szándékkal hoztak létre, hogy legyen nálunk is egy ilyen intézmény, ahol a létező dzsessz együttesek és dzsessz­­kedvelők egyaránt otthonra ta­lálnak. Dicséret érte az alapí­tóknak, de azt hiszem, most már ők is kezdik belátni, hogy a dolog nem egészen úgy jött be, mint ahogy várták. A vál­lalat arra számított, hogy ele­gáns, jól fogyasztó közönség fog ide járni, akik vacsoráz­nak, beszélgetnek s közben szól a dzsessz. A valóság­ban pedig az történt, hogy megjelentek a divatos bandák, esténként „szétvágják” a házat, a lakók fűhöz-fához szaladgál­nak az „elviselhetetlen hang­erő” miatt, a közönség minden, csak nem olyan mint amire számítottak. Alig fogyasztanak, és volt olyan este, mikor 3—4 vendég volt mindössze a he­lyiségben. Így álltak a dolgok, mikor színrelépett a Beamter—Mar­tiny—Baló—Geyer összeállítá­sú együttes. És csoda történt: a helyiség megtelt vendégek­­­kel, akik szemrebbenés nélkül fizették le a belépődíjat, va­csoráztak, beszélgettek — s közben halkan szólt a dzsessz! Ez tartott két hétig. Ekkor új zenekar jött, akik megint „szétvágták” a házat, a lakók újra elkezdtek panaszkodni — szóval kezdődött minden elöl­ről. Beamter Jenőt a dzsessz­­klubról, sikerük okairól, egyé­ni terveiről faggatom, s ő szí­vesen beszél mindenről, ami a zenével kapcsolatos. — A dzsesszklub jó kezde­ményezés. Minden más zenei stílust játszó zenekar más kö­zönséget vonz. Mi szvinget ját­szunk, s erre manapság is van igény, sőt nagyobb, mint gon­doltuk. Esti programunkat a közönség igénye szerint állí­tottuk össze, egyéni kéréseket is igyekeztünk figyelembe ven­ni. Sok régi ismerős, barát ke­resett fel minket, sok külföldi vendégünk is volt. Magamról csak annyit, hogy nemsokára megjelenik nagylemezem, me­lyen örökzöld témákat játszom nagyzenekari kísérettel. A le­mez címe „Bűvölet”, anyagát Martiny Lajos hangszerelte. Most jutottam el oda, hogy taníthatok. Meghívtak az OSZK stúdiójába, ahol vibra­­font tanítok, nagy kedvvel csi­nálom. Utam következő állomása a VIGADÓ eszpresszó, ahol Bori Jenő szórakoztatja a vendé­geket. Zongorán játszik, éne­kel, munkáját dobgép is se­gíti. Mint mondja, jól érzi ma­gát, az üzlet személyzetével is jó a viszony, szívesen jár be esténként dolgozni. Ő azt a problémát veti fel, hogy „A hó­nap táncújdonságai” c. kiad­vány az utóbbi időben egyre kevesebb használható számot tartalmaz, jóllehet kizárólag hivatásos zenészek számára adják ki. Indokolatlannak tartja, hogy egyes együttesek lemezének szinte teljes anyaga megjelenik, holott elég lenne a néhány „slágergyanús" szám is. Hogy mi lesz sláger, azt ter­mészetesen előre nem lehet tudni, de a kotta megjelenése idején azért már sejteni lehet. Még inkább azt, hogy miből nem lesz sláger. Kevés az új külföldi szám. A „Slágermú­zeum” kiadványban is kevés a használható nóta. Konzultálni kellene a füzetek összeállítói­nak hivatásos, különböző he­lyeken dolgozó zenészekkel. A FÓRUM Szálló Budapest új nevezetessége. Az étterem­ben Buri Katalin zongorázik. Sötét estélyi ruhában, kedve­sen mosolyogva kellemes je­lenség a pódiumon, ahol kis­sé „elfalazva” a közönségtől klasszikus zongoradarabokat, népszerű melódiákat, virtuóz szólókat játszik. Műsorát a fő­leg külföldiekből és hazaláto­gató magyarokból álló közön­ség gyakran jutalmazza nagy tapssal. A „PIPACS” bárban mindig alapkövetelmény volt, hogy a zenészek szinte „mindent” ját­szanak. A hét éve itt és együtt dolgozó Cseke—Füzy duó ott­létemkor a legújabb magyar és külföldi slágerek mellett örökzöld témákat játszott és kéréseket teljesített. Szemreb­benés nélkül fogadták a sok­féle műfajt felölelő kívánság­­listát. Beszélgetésünk során elmondták, hogy az ötnapos munkahét hívei, és szívesen vennék, ha hetenként két al­kalommal helyettes duó ját­szana, ők minden hangszert rendelkezésükre bocsátanának. örülnének a több szabad idő­nek, mert a helyiség egészség­telen a rossz, ill. elégtelen szellőzés miatt. Reggel felé már alig kapnak levegőt. Meg­tudom, hogy sokat próbálnak, repertoárjukat állandóan bő­vítik. Az új nótákat igyekez­nek az eredeti hangszerelés alapján beállítani. Csak hite­les szöveget énekelnek. Sokat költenek hangszerekre, me­lyek itthoni beszerzése nem olcsó mulatság. A Hotel INTERCONTINEN­­TÁL-ban a Bell-Sounk együt­test találom, melynek vezető­je, egyben dobosa Nagy Ti­bor, billentyűsökön Xingár Ka­ti játszik és énekel, szólógitá­ros Tóth Barnabás, basszusgi­táros Boda Sándor. Mindnyá­jan énekelnek, szólót és vokált egyaránt. Két énekesnő lép fel velük esténként: Sebestyén Ági és Balikó Anikó. A zenekar modern slágerze­nét játszik, sok vokállal, ízlé­ses hangszerszólókkal, és ami egyre inkább követelmény ma­napság — halkan! Felszerelé­sük korszerű, márkás. Egyen­ruhájuk ízléses, elegáns. Méltó az osztályon felüli környezet­hez. Tetszett Nagy Tibor éne­ke, aki talán bátrabban és job­ban kihasználhatná kissé re­kedtes, férfias hangját. A vo­­kál tiszta és visszafogott. Un­­gár Kati fölényes biztonsággal uralja három „emeletnyi” hangszerparkját. Hangja egyé­ni, vokálban jól simul, a fiúk hangjához. Boda Sándor pre­cíz basszusozása mellett mo­dern, magas hangszínnel éne­kel, Tóth Barnabás gitárjátéka egyéni ízt ad az együttesnek. Kellemes estével ajándékozzák meg azt, aki felkeresi őket. Éjfél felé jár az idő, mikor kiléptem a szálló üvegajtaján. A Belváros kihalt. Az utcában akkor, csak én és a szél fü­­tyürészett a Duna felől. Játé­kos kedvvel megpróbálta le­kapni fejemről a kalapot. Vi­dám hangulatban voltunk. Oláh Miklós Belvárosi séta A Contrast Kvartett (Tóth József, Takács András, Kujbus László, Krámli István)

Next