Zenekar, 2018 (25. évfolyam, 1-6. szám)

2018-03-01 / 3. szám

KÖNYV Codetták a Kodály Zoltán Emlékévhez A Magyar Kodály Társaság kiadványairól A két (viszonylag) kerek számú évforduló (születésének 135. és halálának 50. évfordulója) megkülönböztetett alkalmát kihasználva, 2017 Kodály Emlékév lett. Rend­kívüli mértékben növekedett a Kodály-művek játszott­­sága, szerzői estek és vegyes műsorú rendezvények kere­tében egyaránt, és az ünneplő megemlékezésből kivette részét a hangfelvételkészítés is. Kodályról, a közéleti és magánemberről, valamint munkássága megannyi terü­letéről érdemben újat mondani aligha lehet, ám az elő­adások, kiállítások mintegy szellemi „ismétlésként” fel­elevenítik az archivál(ódot)t tényanyagot, és mintegy kézzelfogható közelségbe hozzák mindazt, ami egyéb­ként könnyen a feledés homályába kerülhet. Vagyis, visszahozzák mindennapi életünkbe - pontosabban, ráébresztenek arra, ami egyébként is itt munkál, szinte észrevétlenül, mindennapi életünkben. Decemberben, a születésnap tájékára időzítve kerül­tek bemutatásra a Kodály Archívumban olyan kiadvá­nyok, amelyek széleskörű érdeklődésre tarthatnak szá­mot. Karcsúak, papírfedelűek, még a szerény házikönyvtárakban is juthat nekik hely. „KODÁLY ZOLTÁN ábrázolások a KÉPZŐMŰVÉ­SZETBEN” - ezt a címet viseli az egyik, amelyet „kép­zőművészeti képeskönyveként határoz meg az előszó­ban Natter-Nád Klára, aki 1994 óta szerkesztője a Magyar Kodály Társaság Híreinek, ennek a sajnos csak zenei berkekben számon tartott periodikának. Címlap­ján Borsos Miklós grafikája szerepel (amely 1992 óta szerepel a Hírek címoldalán is). 65 alkotó Kodály-ábrá­­zolásait tartalmazza, szobrok, domborművek, festmé­nyek, kisplasztikák (stb.) fotóit, amelyek korábban a Hí­rekben is szerepeltek. A lelkes szerkesztőasszony ugyanis meghonosította a gyakorlatot, hogy minden szám bevezető oldalán szerepeljen egy-egy Kodályról készült műalkotás. Az idők folyamán gyűjteménnyé gyarapodtak e fotók, s kihasználva a jubileum alkalmát, önálló kiadványként tette őket közkinccsé, pontosab­ban - miként a kiadvány belső címlapján olvasható - Kodály Zoltán születésének 135. évfordulója tiszteletére és a Magyar Kodály Társaság megalakulásának 40. év­fordulója emlékére. A képek a földrajzi elhelyezkedés logikáját követik, a Kodály-köröndről, Kodály egykori lakhelyétől kiindulva tanulmányainak és munkásságainak helyszínei követ­keznek. Budapest után a szülőváros Kecskemét, majd országjárás kezdődik, szinte feltérképezve a Kodály ne­vét viselő iskolák képzőművészi tulajdonait. De a meg­emlékezés nem ér véget az országhatárnál - határain­kon túli szobrok, emléktáblák csakúgy láthatók, mint külföldön élő alkotó idehaza helyet ka­pott munkája. Atmoszféra-te­­remtő szándékkal néha a környezet is megjelenik. Az 1990 óta Emlékmú­zeum, Archívum és Kutatóközpont­ként működő ház a köröndön, amely­nek falán az alatta közölt dombormű látható, a Régi Zene­­akadémia épülete, amely fotóján felfedezhető, hogy hol található az alatta külön fotón szereplő emléktábla. A Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet előkertjének képe, mely Szervátiusz Tibor szoborkompozícióját rejti, az új helyszínt „konferálja”. Sütő Ferenc Galyatetőn fel­állított szobrához a szoboravató ünnepséget is felidéző „zenetörténeti képeslap” is társul. Műgond és ügyszere­tet kettős vonzatában állt össze a képanyag, amelyet a 65 képzőművész rövid életrajza követ. Tehát, a társművészetek találkozásának ad otthont a kiadvány. A képanyag feliratozása korántsem hálás fel­adat, azonban a szinonimák keresése/találása gördülé­kenyebbé tette volna a megfogalmazást (a többszöri is­métlés során zavaró például a „van elhelyezve” fordulat). Szembesülünk a ténnyel, hogy egy-egy szoborból több példány készülhet - ilyenkor érdemes tudni, hogy me­lyik az „eredeti”. A képaláírások erénye, hogy néha a lát­ványhoz szükséges alapinformációknál jóval többet ad­nak, zenei többlet-tartalommal. Más kérdés, hogy nem minden itt közölt információ örökérvényű, hiszen - mint több esetben olvasható - egy-egy szobor az idők folyamán más-más helyen kerülhet kiállításra (a kötet összeállítása idejének kordokumentuma a kísérőszö­veg). A Magyar Kodály Társaság és a fővárosi Kodály Ar­chívum közös kiadványa, az Ittzésné Kövendi Kata által írott és összeállított publikáció két nyelven, magyar és angol szöveggel került forgalomba. Mint a „Kodály Zol­tán nyomában Budapesten” bevezetéséből megtudjuk, a könyv „eredetileg a kecskeméti Kodály Iskola zenei an­golos diákjai számára készült Zenei angolos füzetek so­rozat része”. Korábban a szerző Angliában elvitte diák­jait olyan helyekre, amelyek Kodállyal (is) kapcsolatosak, kínálkozott tehát az ötlet, hogy megismertesse velük és XXV. ÉVFOLYAM 3. SZÁM

Next