Állami gimnázium, Zenta, 1886

AZ OLVASÁSRÓL. (IV. osztályú tanítványaimnak.) művelődésnek leghatalmasabb s napjainkban ugyszól­­ván egyetlen eszköze az olvasás; olyan eszköze, ■v melynek közvetítésével nem azt a műveltséget sze­rezzük meg, melyet úton-útfélen hangoztatnak s mely bár hamis pénz, de közkézen forog jobbnak hiányában, hanem megszerezzük azt a műveltséget, mely a léleké ; mert a lélek műveltsége az igazi; ebben nyilvánul az ember ; mert a lélek nyilvánulásai: a cselekedetek, tettek teszik az embert. A tetteknek pedig mindig olyanoknak kell lenniük, hogy bennük az ember a maga, legne­mesebb valójában tükröződjék vissza. Tiszta fény csak tiszta lapról tükröződik vissza: nemes tett csak nemes lelkek tulajdona. Olya­nok ezek, mint az életre keltő nap meleg sugarai: élet, öröm te­­nyész hatásuk alatt. Ez a hatás kölcsönös, nemeshiti környezetün­ket , mert a fenkölt lélek hatása műveletlen környezetünkön ellen­­állhatlanul jelentkezik; ha egyébben nem, hát az akaratlanul el­­ösmert szellemi felsőbbség iránti bosszúságban s majd utánzásában; de nemeshítőleg hat önmagunkra is, a mennyiben nemes gondolko­dásmódunk bátor nyilvánításában, önzetlen cselekedeteinkben m­eg­­erősbödünk: a jónak szóban és tettben való folytonos gyakorlása, mi másokban bámulatot kelt fel, mert erény, előttünk a megszo­kás által olyan közönségessé válik, hogy azok nélkül el sem lehe­tünk ; ez által pedig embertársaink fölé oly magasra emelkedünk, hogy azok szégyenükben elvégre is kénytelenek követni: az általunk járt ösvényre lépnek. Ez pedig szellemi felsőbbségü­nknek hallga­tag beismerése. Ebben azonban elbizakodnunk soha sem szabad : olyanok legyünk, mint az ibolya, a szerénység példányképe; érde-

Next