Református Wesselényi-kollégium, Zilah, 1897

t­ séges cselekvény alkotására törekesznek, habár e tekintetben ők is csak epikai pályájuk végén érnek el sikereket. Miként egész költészetükben, úgy eposzaikban is hadat szennek a classicism­usnak s ennek oly soká fennállott, erős alkotmányát ledöntvén, a romo­kon a romanticismus uralmát juttatják diadalra. Megszüntetik tehát az elvont eszményiség s az antik mythologiai képek cultusát, he­lyettük jellemzetességre és egyénítésre törekednek s a képzelet nagyobb szabadságát honosítják meg. A görög mythologia isteneit s az allegórias alakokat vagy a magyar hagyomány alakjaival helyet­tesítik, vagy egészen elhagyják a csodás elem szerepeltetését. Epo­szaikban már csak a külső alak, a hexameter, classical, a tárgy és felfogás minden ízében magyar és nemzeti. Ez a forma mintegy a közvetítő szerepét játszotta, a deákos és németes műveltségüek s az új nemzeti irányt követők között, csak természetes átmenetet képviselt a múlt költészetétől a jelenéhez, mert a classicism­us hagyományával nem lehetett egyszerre és tökéletesen szakítani. Vörösmarty és Czuczor a szó teljes értelmében magyaros nemzeti költők, a­kiken se a classical, se az európai újabb költészet utánzása meg nem érzett, noha mindkét költészetet ismerték. A tőlük vett hatás csak finomítólag s termékenyítőleg hatott reájuk, hogy a nemzeti elemet művészibbé alakíthassák. Mindketten a korszellem hatása alatt állottak s koruk felvilá­­gosodottabb részének hangulatát fejezik ki époszaikban. A politikai megernyedés szomorú idejében, midőn a jelen csak búval és elke­seredéssel töltötte el a jó hazafiak szívét s a jövő még csak vigasz­taló reménynyel sem kecsegtetett, borongó lelkük a múlthoz fordul segítségért s a rég letűnt idők dicsőségét és hatalmát idézik vissza lantjaikon, hogy lelkesüljenek s lelkesítsenek. Eposzaik ugyan a múltban játszanak, de a jelenhez szólnak; a régi dicsőséget éne­kelik, hogy a nemzetet önismeretre, a jelen sűlyedésére emlékez­tessék és nemes, megváltó elhatározásra bírják. Mint époszírók hazafiúi érdemeket is szereznek, mert a­­többi íróval egyetemben felrázzák a nemzetet tespedt tétlenségéből s fölébresztve szúnyadott hazafiságát, tettre ösztönözik, így vesznek részt költészetökkel a nemzet nagy küzdelmében, felszítva és táplálva a nemzeti szelle­met, amely a nagy politikai és művelődési reformmozgalmat meg­indította. Íme a közös vonások, amelyekben a magyar nemzeti eposz e két jeles képviselője megegyezik. A kivívott siker oroszlánrésze ugyan Vörösmartynak tulajdonítható, de Czuczor is részt vett a küzdelem mindegyik irányában s így érdemei mindjárt a Vörös­­martyéi után következnek. Érdemeik közösek az eposz-írás terén, de nem ugyanazok. Az eltéréseket szellemük és tehetségük különb­sége magyarázza meg. Vörösmarty érzelem­világa mély és szenvedélyes, változatos és sokszínű, őszinte és megragadó. Czuczor érzelmei szintén igazak és melegek, de nincsen tágabb körük és mélységük. Az maga a megtestesült szenvedély, míg ez — bár érzékeny szívű — a szén-

Next