Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-07-15 / nr. 146

Păronasul ese în toate vilele afară de Dăminici și serbători mari Abonamentul ce face in Iași la Mierăriea Nouă, in ținuturi la Comisioneri, în București la Libretul F.loanidi. ---- -Prețul pe anu este 111 lei — pe 6 luni 60 - - pentru unu răndu de inștiințeni este 30 parale Foiletonul Zimbrului o școală înld esă în toată Duminica unice împarte Lunea- - -- à é . ANUL. IȘ. Iașii, Vineri 15. Iulie 1855. N. 16. P pițăuți A ferbe așa Italia, acelu vulvanu care de nădușitu, începe a'și căta căte o crateră ici și cole; turburările ce aută manifestele lui Marini devinu din ce în ce mai numeroase: deacolo arestări, condemnapi ‘ . deacolo renforturi ce pleacă din lăuntrul Austriei spre mai multe ponturi din Palia. Iată ce cetimu într'o corespondință a Constituționelului de ieri datată de la Turinu, 14 Iulie: „După ce vr'o publicațiune de ale lui Matini s'au respănditu în Italia și au făbutu puținu vuetu, raru ce întămplă Ce vezi indats vreunu evenimintu supărăcios. „Această credință este de acum înainte poporană aice și, trebue a mărturisi, nu fără dreptul. Tamu trimesu prin scrisoarea mea din urmă estractul unei publicări maținieane, cu data din 30 a lunei trebuie. Patru zile după această dată, nenorocitul Calvi, agentu devotatu alu propagandei Junei palii, plătia la Mantua, prin celu din urmă supliciu (schintuiri) prea marea sa încredere în proiectele apostolului de la Lopira (Mațini). Astăzi amu din nou a vă vorbi de o nouă încercare revoluționară ce avea să ibucnească în micul ducatu de Parma. Conspiratorii au fostu discoperiți și au urmatu arestări în politiile Parma și Placenza. Nemira de positivu nu se știe despre scopul acestei conspirări, dară se pare că și lice la mizlovu urmează Mațini. Guvernămăntul nostru.... vare simțise ceva, au pututu supraprinde duminica trecută vr'o douesprezece persoane deghizate în straie țerănești, care'și dăduseră cendez-vous aamerici,ne cel mai depărtatu hotaru orientane alu staturilor sarde. Acestu micu portu de mare, la o mică dede de ducatele părtare Modena și de Parma este locul favoritu alu revoluționarilor venindu din țerile streine. Unu oare care Cipolini, cărcinarii de la Lerici, în casa căruia s'au găbuitu pre cel mai mare pumeru din acești nenorociți, au fostu și elu arestatu. Se zice că la Cazare și la Masa, mici politii de pe hotarul modenezu, s'au făcvutu de asemene arestațiuni numeroase. După scrisori cu totul recente de la Neapoli, și în acestu statu Poliția e în picoare. Ea, după oare care costrume de predilecțiune și după tăietura barbelor, începe a videa semne convenționale, amintitoare anului 1848. Nu știu întru că tu sîntu de întemeete aste prepusuri.” Cătu pentru pol, dămu aceste știri cu toată rezerva cuvenită și ne oprimu de a face asuprăle niscai comentarii ori cătu de mici. E bine insă in așteptarea de noutăți interesante de pe cămpurile bătăliilor, ca cetitorii nostri să nu le fie cu greu de a'și arunca din cănd in cănd ochii mi ii despre acea mare imperie în pradă abumatăte lum rescoalelor civile; e bine videmn, de uu, ce se mai petrece în Hina, Să