Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-09-27 / nr. 204

Purnalul ese în toate vilele afară de Duminici mi serbători mari, Aliona, sientul ce face in Iași la Lbrăriea Nouă;rin cinuturi aa Comisioneri în București la Libretul G.Ioanidi. & . N N M à N Prețul ne an este 111 lane 6 luni 60 pentru unu răndu de inștiințeni este 30 parale N foiletonul Zimbrului . Ncoală în 4esă în toată Duominica și se împarte Line ANUL. II. Iașii, Marți 27 Septemvrie, 1855. MOLDOVA. IAȘII. 26, Septemvrie. Onorabila Direcție a telegrafului lectnicu ni încunoștiințază oficial de astăzi înainte se vor telegrafi pe toată ziua cursurile Bursei de Viena pentru Iași și Galați și se vor afișa la cantora Telegrafului. Mijlocul acesta va fi de o prea mare îndemănare comercianților în dar averile lor finanțiale; toată mulțămita se cuvine aceluia ce au luatu inițiativa pentru această măsură folositoare negoțului. Că EE? HE ES poșt A Acum cănd toate țintirile sănt îndreptate asupra poliției Nicolaev, unde se zice că s'au dusu Împăratul Alesandru al Rusiei, cetitorii Zimbrului credeau că vor ceti cu mulțămire descrierea acestei politii fortificate, pre care o împărtășimu după cum o găsimu în Constituționel, deși ea poate nu va întrece descrierile polițiilor din Germania, tipărite în foile Transilvaniei, de care săntemu presătui. Deosebirea va fi că descripția următoare este mai lungă, decăt aceia a Parisului și a Londrei, și pui plătită cu greutatea aurului, precum s'au urmatu cu acele mai susu atinse. Păcatu de cheltuiala făcută dacă au fost numai pentru căteva migăituri de prin Germania. Mulți cu dreptul ce așteaptau la ceva mai importantu. . . . „Nicolae I este o mică poliție aflătoare la 25. sau 50. leghe in lăuntrul țărei. Ea este scaunul unei amiralități; ea are o școală de piloți în care se află și o catedră de arhitectură navală, o bibliotecă, o frumoasă colecție de modele de vace, unu muzeu de anticBitlogi descoperite in Crima și pe malurile Niprului. În basenele sale staționează vase de ale Mărei Negre și acele care nu pot sta pe marea. În împregiurimile politiei sînt ruinele Olbiei, colonie Mileziană. „Nicolaief este așezata la gura Ingolului în Bugu. Asta'i o politie nouă ornată cu frumoase edificii, însă lipsită de apă și lemne. Ulițile, tăiete în proporții foarte grandioase, precum e obiceiul în Rustea, îmfățoșază o linie de frumoase zidiri, însă în cea mai mare parte lăuntrul nu respunde îmfățoșerei din afară, vîntul, vorbul, tina fac a fi foarte necomode stradele și piețile, care toate sînt atîte lămpii ale lui Murs. Politica nu e de tot săvărșită. În mai multe cvartale, cîiteva case împrăștiete arată numai planul general. Afară de populațiea de 5 pănă la 6000 lolocuitori, ce socoate la 10.000 numărul lucrătorilor ocupați în schelele Guvernului, decînd acestora s'au dat toată dispălirea. „Puține porturi sînt mai bine potrivite decăt acesta pentru destinarea sa. Poziție.