Zord Idő, 1920 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1920-09-16 / 18. szám

A magyar egyetem felelt, ügyesen felelte és a demokrácia szelleme szerint és hálá­sak is vagyunk érte.­ Azt felelte, hogy: „Kultúra a kultúrát nem szokta gyöngíteni.“ Nem egészen ez amit én akarok e kérdésre felelni. Nem merek ennyire kategorizálni, mert nem is lehet. Hiszen kultúrák harcáról van tudomásunk. Itt első­sorban is az emberi­ség legnagyobbszerű kultúrharcára gondolok, a klasszikus római kultúra és a keresztény kultúra harcára. Ez nemcsak harc volt, hanem a legnagyobbszerű temetés is, ahogyan a bensőség és a lelkiség kultúrája elhantolta azt a római világszellemet, amely va­lójában létrehozta és kialakította a klasszikus latin kultúrát. Meg­előzőleg pedig az antik görög kultúrát söpri végig és szívja föl magába a fiatal és üde latin kultúra. Mindezek csodás kultúrhar­cok voltak a múltban és mennyi kultúrharc még a történelem fo­lyamán . Napjainkban is szemben áll egymással az ázsiai fajok vén­­hedt kultúrája a jóval fiatalabb Európának úgynevezett, keresz­tény kultúrájával. E harc ugyan nem eléggé szembeötlő, mert egy­előre egyenlőtlen fölkészültséggel­ és egyenlőtlen harci készséggel folyik. De említhetek bennünk és köztünk végbemenő kultúrhar­cot is­mert Európa — kulturális szempontból — a ki nem ala­­kultság és átmenet állapotában van. Megfeszült agysejtekkel, egy­aránt vértezetten áll szemben az evangélium kultúrája a tudo­mány kultúrájával: a keresztény kultúra a modern természettudo­mányos kultúrával; -­ szemben egymással a kereszt és a gép; bensőséggel szemben: a szép világ, szép föld kultúrája. Mind­ezek bizony harcai a kultúrának és­ mindezeket csupán azért em­lítem, hogy szembeötlő legyen, ha állítom, hogy: kultúrák harcá­hoz világnézeti és tartalmi adatok kellenek; kultúrák harcához semmiképpen sem elegendők a faji és nyelvi eltérések. Mert mindezek csupán nüanszok és annyira nem számottevő tényezők, hogy nem tudunk példát arra, hogy ezen különben is külső ada­tai a kultúrának harcot inspiráltak volna. S ha mégis szemben állanak egymással a fajok kultúrái, ott valahol egyebütt a hiba, és az ilyen ellenlábas­­kultúrákéban mindig szembetűnő módon kimutatható a faji elemek túltengése és túlbecsülése, mint az áldatlan és improductív harcikészség kezdeményezői. Hiszen csakugyan nem lehet és nem szabad a faji és nem-

Next