Zori Noi, octombrie-decembrie 1953 (Anul 6, nr. 1840-1916)

1953-10-01 / nr. 1840

Pagina 2-a ZORI N © 1 A î5-a aniversare a apariției,Istoriei P. C. U. S." Geniala operă stalinistă ,,Cursul scurt de Istorie a P.C.U.S." Se împlinesc 15 ani de când a apărut geniala lucrare a marelui Stalin — „Istoria Partiduli Comunist al Uniunii Sovietice“. In ea este expusă vasta experiență a luptei de decenii a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, pentru doborârea țarismului, burgheziei și îndieticimii și construirea socialismului. Experiența glorioasă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, expusă în mod unitar, pe baza materialismului istoric, luminează calea de luptă și victorie a tuturor partidelor comuniste și muncitorești. Pentru partidul nostru „Cursul scurt de Istorie a P.C.U.S.“ prezintă o valoare imensă. El a luminat calea luptei comuniștilor în adâncă ilegalitate și în prezent, când poporul nostru muncitor își îndreaptă toate eforturile pentru construirea socialismului, îl s ajută în rezolvarea celor mai complexe probleme, în evitarea greșelilor, scurtează drumul care duce la această țintă. Astfel, această genială lucrare a devenit cartea de căpătâi a fiecărui comunist. Studiul Istoriei P.C.U.S. ne ajută la însușirea bolșevismului, ne înarmează cu cunoașterea legilor dezvoltării sociale și a luptei politice, cu înțelegerea forțelor motrice ale revoluției, cu încrederea nestrămutată în victoria cauzei comunismului. ~k In „Cursul scurt de Istorie a P.C.U.S.“ este expusă în mod genial învățătura marxist-leninistă despre partid, ca formă superioară de organizare a proletariatului, ca arma sa principală în lupta pentru victoria dictaturii proletariatului Istoria P.C.U.S. ne învață că fără un partid revoluționar proletariatul nu-șî poate îndeplini cu succes rolul său istoric de conducător al revoluției socialiste. Istoria P.C.U.S. expune metodele de luptă ale partidului împotriva dușmanilor de clasă, a burgheziei și moșierimei, împotriva oportunismului internațional, împotriva economiștiilor, menșevicilor, troțchiștilor, și a altor dușmani pentru victoria definitivă a leninismului în problemele ideologice, organizatorice, tactice și teoretice pentru crearea partidului de tip nou. Sub conducerea lui Lenin și Stalin partidul a parcurs mărețul și eroicul drum — de la primele cercuri și grupuri marxiste — la marele partid al comuniștilor, conducătorul primului stat al muncitorilor și țăranilor, întreaga istorie a partidului este luminată de lupta pentru apărarea intereselor poporului. Comuniștii au fost primii în luptă în focul celor trei revoluții, dovedindu-se demni de încrederea masselor. Partidul Comunist al Sovietice organizând alianța Uniunii clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare a obținut rezultatele Revoluției Socialiste din Octombrie 1917, anul dărâmării regimului capitaliștilor și moșierilor în Rusia și a asigurat construirea sistemului socialist. De o deosebită importanță este teoria leninistă a revoluției socialiste,i teoria posibilității victoriei socialismului în diferite țări luate aparte, bazată pe datele referitoare la capitalismul imperialist, expuse de Lenin în minunata sa carte „Imperialismul, stadiul cel mai înalt "al capitalismului“. Lenin a arătat că în condițiunile imperialismului inegalitatea de dezvoltare și contrazicerile capitalismului se adâncesc în mod deosebit ceea ce duce la inevitabilitatea izbucnirii unor războaie imperialiste pentru o nouă împărțire a lumii, care slăbesc forțele imperialismului făcând posibilă ruperea frontului imperialist acolo unde el se arată a fi mai slab. Teoria leninistă a revoluției socialiste se deosebea în mod radical de concepția răspândită printre marxiștii dinperioada capitalismului preimperialist, care considerau imposibilă victoria socialismului într'o singură țară, socotind că socialismul va învinge simultan în toate țările civilizate. Teorie pe deplin valabilă în perioada capitalismului preimperialist s-a dovedit a fi învechită în condițiile noi de dezvoltare a capitalismului. Or, de această teorie se cramponau oportuniștii internaționali cât și cei din Rusia. Această teorie paraliza activitatea revoluționară a proletariatului în condițiunile când se punea problema asaltului împotriva fortărețelor capitalismului. Combătând aceste teze, I. V. Stalin spune „Nu este exclusă posibilitatea ca tocmai Rusia să fie țara, care să deschidă drumul spre socialism... trebue respinsă ideia perimată că numai Europa poate să ne arate calea. Există marxism dogmatic și marxism creator. Eu mă situez pe terenul acestuia din urmă“. (Istoria P.C.U.S., ediția III-a, pag. 275). Aceste teze sunt de o importanță vitală pentru comuniștii din întreaga lume. Ele au mobilizat partidele comuniste din ,metropole și colonii la lupta împotriva burgheziei și moșierimii. Ele au demonstrat în acelaș timp că leninismul este o învățătură vie, în continuă creștere și îmbogățire pe bia?a generalizării experienței practice. Experiența glorioasă a P.C.U.S. care a rezolvat pentru prima dată problema revoluției socialiste, a construirii partidului de tip nou, a organizării alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare sub hegemonia clasei muncitoare, transformarea revoluției burghezo-democratice în revoluție socialistă, a îmbinării luptei clasei muncitoare cu lupta națiunilor și popoarelor asuprite, instaurarea dictaturii proletariatului, și construirea economiei socialiste are o deosebită importanță pentru partidul nostru. Mergând pe drumul luminat de glorioasa experiență a P.C.U.S. partidul nostru a reușit să se orienteze în noua situație politică de după cel de al doilea război mondial, în lupta pentru lichidarea rămășițelor fasciste, a partidelor burghezo-moșierești și a social democrației de dreapta și împotriva (continuare în pag7a l-a) t» Nr. 1548 T Cartea de căpătâi a fiecărui comunist împlinna 1 Octombrie a.c. se nesc 15 ani de la apariția lucrării lui I. V. Stalin „Istoria P.C.U.S.”, curs scurt. In această genială lucrare I. V. Stalin întruchipează bogata experiență istorică de însemnătate mondială a luptei clasei muncitoare din Uniunea Sovietică pentru înfăptuirea revoluției socialiste și construirea socialismului. Cursul scurt de Istoriie a P.C.U.S. înmănunchiază cunoștințele de bază ale marxism-leninismului și înarmează pe oamenii muncii din toată lumea în lupta lor, pentru eliberarea din robia capitalistă, arătându-le drumul spre socialism. Din experiența P.C.U.S. căpătată în perioada ilegalității și mai cu seamă în perioada reacțiunii stolâpiniste, P.C.R. a învățat cum trebue îmbinată munca legală cu cea ilegală în condițiile negre ale regimului de teroare burghezo-moșierească, pentru a menține partidul clasei muncitoare și pentru întărirea legăturii sale cu massele. Folosind experiența P.C.U.S. și ajutorul direct dat de marele Stalin, Congresul al V-lea al P.C.R. ținut în 1932 a pus capăt luptelor fracționiste fără de principii din partid, stabilind principiile organizatorice, ideologice, strategice și tactice ale Partidului în lumina învățăturii leniniststaliniste. In anii grei de teroare, în temnițe, unde erau aruncați de regimul bestial burghezo-moșieresc, comuniștii studiau pe hârtie de țigară (scris mărunt) Istoria P.C.U.S., călindu-se mai mult în lupta împotriva capitalismului. Prin studierea experienței P.C.U.S., acest izvor bogat de învățăminte al luptei de clasă — comuniștii învățau să reziste cu îndârjire, să se înarmeze cu marxism-leninismul. Experiența P.C.U.S. întărea încrederea comuniștilor în victoria socialismului asupra capitalismului, îi călea, pregătindu-i pentru lupta hotărîtoare în vederea răsturnării regimului burghezo-i moșieresc. Istoria P.C.U.S. ne învață că victoria socialismului este imposibilă fără un partid de tip nou al clasei muncitoare, liber de oportunism. Partidul Muncitoresc Român însușindu-și această învățătură ia zdrobit grupul deviatorilor de dreapta din partid — Luca, Pauker și Georgescu. Istoria P.C.U.S. ne învață că partidul își poate îndeplini rolul său de organizator și conducător al masselor în lupta pentru socialism, dacă are la bază învățătura marxist-leninistă, dacă folosește arma criticii și autocriticii și dacă ține legătura cu massele. Perioada industrializării socialiste și transformării socialiste a agriculturii în Uniunea Sovietică sub conducerea P.C.U.S., este deosebit de bogată în învățăminte, pentru toate partidele de tip nou, care se află la putere. Studierea și aplicarea acestor învățăminte la condițiile concrete ale țării noastre, ne ajută să desfășurăm munca de industrializare socialistă și transformare socialistă a agriculturii prin întărirea alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare sub conducerea clasei muncitoare și totodată ne ajută să ne ferim de greșeli în opera de construire a socialismului. P.M.R. ca și toate celelalte partide comuniste și muncitorești acordă o mare atenție studierii de către membrii partidului a genialei opere a lui I.V. Stalin „Cursul scurt de istorie a P.C.U.S.”. In întreaga țară siunt zeci de mii de membri de partid și candidați de partid, care studiază în școli, în cercuri sau individual „Cursul scurt de Istorie a P.C.U.S“. Numai în regiunea noastră în noul an de învățământ de partid un număr de peste 3.500 membri de partid și candidați studiază în mod organizat Istoria P.C.U.S. Datoria noastră, a membrilor de partid și candidaților de partid, a activiștilor de partid și de stat și din toate ramurile de activitate a economiei noastre, este de a studia Istoria P.C.U.S. în mod temeinic, să ne însușim esența învățăturii, tica noastră să o aplicăm în practi de zi în mod ■ creator. ‘Astfel, vom reuși sub conducerea Partidului nostru să mobilizam poporul muncitor la construirea socialismului. VASILE GHIAȚA membru al comitetului regional de partid Suceava* Istoria P.C.U.S. — ajutor prețios în munca de propagandă a partidului nostru Clasica operă a lui I.V. Stalin „Cursul scurt de Istorie a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice“ este un tezaur al teoriei revoluționare și al experienței revoluționare. Această lucrare a lui I. V. Stalin este o puternică armă ideologică a partidelor comuniste și muncitorești. Cursul scurt de Istorie P.C.U.S. constitue o genială operă a marxismului creator în care este generalizată extrem de bogata experiență revoluționară a clasei muncitoare ruse conduse de P.C.U.S., experiența istorico-mondială a primei revoluții socialiste victorioase, a creerii primului stat socialist din lume și a construirii socialismului. Cursul scurt de Istorie P.C.U.S. cuprinde expunerea sistematizată a bazelor materialismului dialectic și istoric și dezvoltă mai departe filozofia marxist-leninistă. Această operă arată cu o excepțională profunzime că istoria P.C.U.S. este marxism-leninismul în acțiune. Partidele comuniste și muncitorești din țările de democrație populară, sprijinindu-se pe experiența istorică a P. C. U. S. conduc cu succes construirea socialismului în condițiunile unei lupte înverșunate împotriva dușmanilor interni și externi. Experiența glorioasă a P.C.U.S. le-a ajutat să demaște și să facă inofensivi agenții imperialismului ca Rajk în Ungaria, Rostov în Bulgaria, Dzodze în Albania, Slansky și banda lui în Cehoslovacia, naționaliștii burghezi în Polonia și grupul de deviatori de dreapta Luca, Pauker, Georgescu în țara noastră. Istoria P.C.U.S. ne învață că fără o luptă neîmpăcată împotriva oportunismului din propriile sale rânduri, fără zdrobirea capitularzilor, partidul clasei muncitoare nu poate să mențină unitatea și disciplina în rândurile sale, nu poate să-și îndeplinească rolul de organizator și conducător al luptei masselor. Partidul nostru având la bază experiența istorică a P.C.U.S., întărindu-și necontenit rândurile sale conduce cu succes opera de construire a socialismului, educă massele de oameni ai munciii în spiritul patriotismului socialist șii ai internațioinalismului proletar, în spiritul prieteniei de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică, bastionul păcii și libertății popoarelor. Ajutorul neprecupețit al Uniunii Sovietice în toate domeniile, conducerea justă de către partid a masselor muncitoare, patriotismul poporului nostru iau făcut posibile dobândirea de mari realizări. La obținerea acestor realizări a contribuit studierea „Cursului scurt de Istorie a P.C.U.S.“, izvor nesecat de învățăminte pentru constructorii socialismului din patria noastră. Mărețele victorii obținute de poporul nostru muncitor se datoresc faptului că forța conducătoare a statului nostru este încercatul partid al clasei muncitoare, care se călăuzește după bogata experiență a P.C.U.S. . De aceea în munca de însușire marxism-leninismului de către membrii de partid și oamenii muncii „Cursul scurt de Istorie a P.C.U.S.” are un rol deosebit de important. Geniala operă stalinistă ne luminează calea activității noastre practice, ne ajută în lupta noastră de întărire necontenită a partidului și a legăturilor sale cu massele, în lupta pentru construirea socialismului în țara noastră și apărarea păcii. ION PINTEA directorul cabinetului de partid al comitetului raional de partid Suceava