Zori Noi, septembrie 1962 (Anul 15, nr. 4582-4607)

1962-09-16 / nr. 4595

Proletari din toate , ORGAN al COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SUCEAVA ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL I Vizita delegației de partid și guvernamentale a R. D. Germane în țara noastră Primirea călduroasă făcută de populația Capitalei Simbătă la amiază a sosit in Capitală delegația de partid și guvernamentală a Republicii Democrate Germane, in frunte cu tovarășul Walter Ulbricht, primsecretar al C.C. al P.S.U.G., președintele Consiliului de Stat al R. D. Germane, care, la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al R. P. Române, face o vizită de prietenie in țara noastră. Din delegație fac parte: Bruno Leuschner, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R.D.G., membru al Biroului Politic al G. C. al P. S. U. G., membru al Consililului de Stat, dr. Lothar Bolz, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul Afacerilor Externe al R.D.G., președintele Partidului Național Democrat din Germania, Hans Reichen, ministrul Agriculturii, Colectărilor și Silviculturii, Gunter Wyscholsky, vicepreședinte al Comisiei de Stat a Planificării, Erwin Kerber, adjunct al ministrului Comerțului Exterior și intergerman, Johannes König, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, prof. dr. Wolfgang Schirmer, membru supleant al C.C. al P.S.U.G., directorul uzinelor „Walter Ulbricht“ — Leuna, Frieda Sternberg, președinta Cooperativei agricole de producție „Ernst Thalmann“ din Bennwitz, raionul Wurzen, Annerose Seifert, muncitoare chimistă la uzinele „Walter Ulbricht“ — Leuna și Wilhelm Bick, ambasador extraordinar și plenipotențiar al R.D.Q. ln RP.R. Tovarășul Walter Ulbricht este însoțit de soția sa Lotte Ulbricht. Aeroportul Băneasa era pavoazat festiv cu drapelele de stat ale R.D. Germane și RP. Române. Pe clădirea aerogării se aflau portretele tovarășilor Walter Ulbricht și Gheorghe Gheorghiu-Dej. Pe mari pancarte erau scrise, in limbile română și germană, urările „Bine ați venit, oaspeți dragii„Trăiască prietenia frățească dintre Republica Populară Română și Republica Democrată Germană Pe aeroport se afla un mare număr de reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderile și Instituțiile Bucureștiului, veniți să salute sosirea in țara noastră a înalților oaspeți, erau de față tineri din R.D. Germană aflați la studii in țara noastră. (Continuare In pag. a 4-a) Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Dragă tovarășe Ulbricht, Dragi tovarăși membri ai delegației de partid și guvernamentale a Republicii Democrate Germane. La sosirea dumneavoastră pe pământul patriei noastre, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roimân, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Romîne, în numele întregului nostru popor, să vă urat un călduros și frățesc bine ați venit. Vizita dumneavoastră în Republica Populară Romînă va prilejui încă o manifestare a prieteniei de nezdruncinat ce leagă țările și popoarele noastre. In zilele ce le veți petrece în mijlocul nostru vom fi bucuroși să vă împărtășim din rezultatele muncii pe care o desfășoară cu abnegație poporul român în desfăvîrșirea construcției socialismului, înfăptuind neabătut Directivele Congresului al III-lea al Partidului Muncitoresc Român pentru continua dezvoltare și înflorire a patriei sale. Poporul român dă o înaltă prețuire succeselor de seamă obținute sub conducerea Partidului Socialist Unit din Germania de către oamenii muncii din Republica Democrată Germană, opera de construire a socialismulului și de întărire a primului stat german al muncitorilor și țăranilor. Statele noastre, împreună cu celelalte state socialiste duc cu consecvență o politică externă îndreptată spre salvgardarea păcii, militează pentru coexistența pașnică a statelor cu sisteme sociale diferite, pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale sub un strict control internațional, pentru reglementarea pe calea tratativelor a problemelor internaționale litigioase. Republica Populară Română sprijină întrutotul inițiativele Uniunii Sovietice și ale Republicii Democrata Germane pentru lichidarea rămășițelor celui de-al doilea război mondial prin încheierea Tratatului de pace german și transformarea pe această bază a Berlinului accidental în oraș liber, demilitarizat. Ne exprimăm convingerea, dragi tovarăși, că vizita dv. în Republica Populară convorbirile pe care le domină, vom avea, vor contribui la dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre țările și partidele noastre, la întărirea unității de nezdruncinat a puternicei comunități a țărilor socialiste și a mișcării comuniste mondiale, vor prilejui o nouă afirmare a hotărîrii noastre de a apăra pacea. Să trăiască și să se dezvolte neîncetat prietenia dintre Republica Populară Română și Republica Democrată Germană ! Trăiască familia frățească a țărilor socialiste ! Trăiască pacea în lumea întreagă ! La Palatul Sâmbătă la ora 14:00 membrii delegației de partid și guvernamentale a R. D. Germane frunte cu tovarășul Walter Ulmbricht, prim - secretar al C. C. al P.S.U.G., președintele Consiliului de Stat al R. D. Germane, au fost primiți la Palatul R. P. Române de tovarășii Gheorghe Gheorghiu - Dej, prim - secretar al C. C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, Ion Gheorghe Maurer, președintele Consi . P. Români liului de Miniștri, membri ai Biroului Politic al C.C. ai P.M.R., membri ai C.C. ai P.M.R. și ai guvernului. Pe drumul străbătut de mașinile oficiale de la reședința delegației germane și pînă în Piața Palatului R. P. Române un mare număr de bucureșteni au salutat călduros pe oaspeți. Primirea s-a desfășurat intr-o atmosferă de caldă prietenie. Cuvîntarea Walter Dragă tovarășe Gheorghiu-Dej, Dragă tovarășe Maurer, Scumpi tovarăși și prieteni, Dragi locuitori ai orașului București, Ingăduiți-mi să vă transmit dumneavoastră și prin dumneavoastră întregului popor frate român cel mai călduros salut frățesc în numele Partidului Socialist Unit din Germania, precum și în numele tuturor partidelor unite în Frontul Național al Germaniei Democrate, în numele Camerei Populare, al Consiliului de Stat, al guvernului și al populației Republicii Democrate Germane. Vă mulțumesc, scumpe tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej pentru cordialele dumneavoastră cuvinte de salut. Ele exprimă prietenia de nezdruncinat dintre cele două popoare ae noastre, comunitatea țelurilor și luptei noastre. Puteți fi siguri că această prietenie, această comunitate de țeluri și de luptă este foarte apropiată inimilor noastre. Vă mulțumim dv., dragi locuitori ai Bucureștiului, pentru primirea atît de însuflețită, ce ne-ați făcut-o. Salutăm în persoana dv. pe reprezentanții frumoasei și glorioasei dv. capitale. Delegația de partid și guvernamentală a Republicii Democrate Germane a sosit în frumoasa dv. țară la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Populare Române. Vă exprimăm mulțumirile noastre pentru această invitație la care am răspuns cu mare bucurie. Ne bucurăm mult să putem vedea și studia în timpul șederii noastre noile realizări ale muncitorilor, țăranilor colectiviști și intelectualilor țării dv. socialiste. Suntem farm convinși că vizita noastră în țara dv. și convorbirile noastre comune vor întări și intensifica relațiile politice și economice dintre țările noastre. Aceasta va contribui la tovarășului Ulbricht mersul înainte al construcției socialiste în cele două țări ale noastre, la întărirea sistemului mondial socialist și la asigurarea păcii în Europa. Vizita noastră în țara dv. dragi tovarăși și prieteni, are loc într-o perioadă de luptă încordată a tuturor forțelor păcii pentru triumful principiilor coexistenței pașnice între state cu prănduiri sociale diferite, pentru dezarmarea generală și totală, pentru asigurarea unei păci trainice în Europa și în lumea întreagă. In această luptă, are o însemnătate deosebită încheierea Tratatului de pace german și lichidarea situației anormale, primejdioase din Berlinul occidental prin transformarea acestuia intr-un oraș liber, demilitarizat. Noi — Uniunea Sovietică, Republica Democrată Germană, Republica Populară Română, precum și toate celelalte state socialiste — am prezentat propuneri constructive în vederea soluționării acestor probleme atît de importante pentru pacea celor două popoare ale noastre și ale tuturor popoarelor Europei. Ultrareacționarii din Germania occidentală și din Berlinul occidental fac toate eforturile în vederea continuării politicii lor revanșarde, sortită eșecului, căutînd să împiedice o rezolvare pașnică a problemelor internaționale litigioase. In acest scop, ei nu se dau în lături de la provocări periculoase. Acești ultrareacționari din Germania occidentală și Berlinul occidental sunt principalii tulburători ai păcii din Europa. Raportul de forțe pe plan internațional este favorabil forțelor păcii și socialismului ; ele vor învinge. Sistemul socialist mondial, din care cele două state ale noastre fac parte integrantă, determină astăzi dezvoltarea internațională, drumul spre pace și socialism în lumea întreagă. (Continuare in pag. 4-a) Pentru rezultatele obținute în întrecerea socialistă, topitoria de in din Ițcani a obținut steagul de unitate fruntașă pe întreprinderea regională de prelucrare a tulpinilor de in și cînepă- Suceava. (In clișeu, aspect de la festivitatea înmînării steagului de unitate fruntașă). „Săptămâna Crucii „Anul acesta, „Săptămîna Crucii Roșii“ are loc între 16-22 septembrie. Organizarea ei are ca scop intensificarea muncii propagarea cunoștințelor igienice co - sanitare, mobilizarea activului sanitar obștesc la activitatea de prevenire și combatere a bolilor, antrenarea populației la îmbunătățirea stării de igienă și înfrumusețarea satelor și orașelor, recrutarea de noi donatori de singe și atragerea de noi membri în organizația de Cruce Roșie. La orașe și sate, în cursul acestei săptămîni, medicii vor conferenția despre : „Alimentația rațională și importanța ei pentru organism", „Prevenirea și combaterea bolilor infecto - contagioase“, „Ocrotirea mamei și copilului“, „Igiena individuală și colectivă", „Hepatita epidemică“ etc. De asemenea, se vor organiza 31 concursuri „Sanitarii pricepuți“, iar într-un număr de 160 localități vor avea loc seri de întrebări și răspunsuri pe teme sanitare. Tot în cadrul „Săptămânii Crucii Roșii“ vor fi organizate 20 de caravane sanitare, compuse din medici specialiști și activiști de Cruce Roșie, care vor acorda asistență medicală și vor răspindi cunoștințe sanitare. Roșii. Activitatea de propagandă sanitară va fi susținută prin proiectarea de filme și diafilme, prin răspîndirea de broșuri, afișe, pliante și confecționarea de fotogazete. Pentru creșterea numărului donatorilor de slage, vor fi organizate intilniri între donatori și primitori de singe. De asemenea, masele de cetățeni vor fi mobilizate la acțiuni de curățenie in gospodării, pe străzi și la locul de muncă M. CUZA secretarul Comitetului regional de Crune Roșie Suceava Anul XVII nr. 459C 4 pagini 20 bani Duminică 16 septembrie 1962 Biblioteca fabricii de spirt din Rădăuți este înzestrată cu circa 1.800 volume de cărți diferite, cât și cu numeroase colecții de ziare și reviste. In clișeu, un grup de cititori împrumută cărți. Foto : D. VINTILA Cum ne-am pregătit pentru noul an forestier Spre deosebire de alte sectoare de activitate, în exploatările de pădure procesul de producție are loc în mijlocul naturii, sub influența factorilor atmosferici. Pentru desfășurarea în bune condițiuni a muncii, aici procesele tehnologice necesită o pregătire temeinică. Cunoscînd încă de anul trecut parchetele ce urmau să fie date in exploatare din posibilitatea anului 1963, in cadrul întreprinderii noastre, pregătirile pentru noul an forestier au început încă din luna iunie a.c. Astfel, în raport cu amplasarea parchetelor și volumul de masă lemnoasă, a început construcția instalațiilor interioare de scos și apropiat materialul lemnos din parchete. In parcela 178 B, de pildă, cu un volum de peste 9.000 m.c. masă lemnoasă, s-a construit un drum de pămint pe o distanță de circa 600 m. Asemenea drumuri au fost construite aproape în toate cele 33 parcele care totalizează circa 140.000 m.c. masă lemnoasă ce urmează să fie exploatată. Pe baza amplasării masei lemnoase conducerea Întreprinderii noastre, sub îndrumarea comitetului de partid, a căutat să extindă cit mai mult mecanizarea lucrărilor de la fazele scos și apropiat, care necestă un mare volum de muncă fizică, prin introducerea de funiculare pasagere tip „Mîneciu“ și tip „Wyssen". Astfel, pe lingă cele 2 funiculare tip „Mîneciu" care lucrează în continuare, in parchetele cu condiții grele de muncă s-au luat măsuri pentru a mai fi instalate încă 9 funiculare din care 4 funiculare sunt din dotație pentru anul forestier 1962— 1963. Pînă in prezent două funiculare, unul în gura de exploatare Brodioara și altul în gura de exploatare Brodina dreapta, au fost deja instalate. Cu ajutorul funicularelor va fi scoasă și apropiată 66 la sută din totalul masei lemnoase. De asemenea, s-au luat măsuri pentru repararea și punerea la punct a unui număr de 22 ferăstraie mecanice, plus cele 5 ferăstraie noi cu care am fost înzestrați de curund, cu ajutorul cărora va fi doborîtă și secționată mecanic circa 68 la sută din masa lemnoasă exploatată. O atenție deosebită noi acordăm și instalațiilor de legătură necesare pentru apropiatul și transportul materialului lemnos. Vara aceasta, bunăoară, au fost construite drumurile auto Ghicea, gura de exploatare Pohonicioara pe o distanță de 3,5 km, și drumul auto Ascuncelu pe o distanță de 4,5 km. Concomitent cu aceasta s-au executat reparații capitale drumul auto Sadău cu o lunngime de 6 km. și s-a amenajat drumul de pe piriul Scorbura, Brodina de Sus și altele. Cu ajutorul instalațiilor de legătură va fi apropiată și transportată o cantitate de circa 90.000 m.c. masă lemnoasă, iar restul va fi transportată cu mijloace c.f.f. Pentru buna desfășurare a producției s-au stabilit procesele tehnologice pentru fiecare fază de lucru și s-a întocmit un grafic de eșalonare a tăierii parchetelor, în care sunt prevăzute termenele de începere a tăierii ION POPESCU Inginer șef al SF. Falcău • (Continuare In pag. a 3-a). Operațiunea tors din bandă cere din partea filatoarelor multă atenție și pricepere pentru a realiza fire de bună calitate. Prin metodele pe care le folosește, tov. Aneta Onofrei, de la Filatura de in și cînepă din Fălticeni, reușește să depășească lunar norma în medie cu 10 la sută Foto : E.ARON A sunat din nou clopoțelul... Prospețimea dimineții de ieri a fost întregită de Hori, de foarte multe flori. Copiii — și de ce n-am spune-o, și cadrele didactice, și părinții — s-au sculat ieri mai devreme ca de obicei. Copiii și-au pregătit ghiozdanele încă de cu seară. Lenuța și Viorel au adunat în zori buchete mari de flori, pe care sclipeau jucăușe boabe mari de rouă. Și tatăl, indreptindu-se emoționați spre școală. Ieri, a sunat din nou clopoțelul, vestind începerea noului an școlar. La chemarea lui au răspuns „Prezent“ sute de mii, milioane de elevi. Prima zi de școală e întotdeauna și un prilej de a împărtăși colegilor cum ți-ai petrecut binemeritata vacanță. In curtea Școlii medii nr. 1 din Suceava, citeva minute înainte de ora 8, elevii Iliescu Octavian, Draci Simaela, din clasa a Xl-a, Cezar Racocea, din clasa a IX-a, care, împreună cu alți peste 200 elevi fruntași de la această școală, au plecat în tabere și excursii, povesteau unui grup de colegi impresiile culese din orașele Brașov, Victoria... Emoțiile cele mai mari și ... legitime, se aveau cei cărora, pâșnicieri întîia oară pe porțile școlii, li s-au deschis larg și porțile vieții. Primul drum spre școală e făcut, de obicei, in tovărășia mămicăi sau a tăticului. La Școala medie nr. 3 din Suceava, de altfel ca și pretutindeni, cei care vor desluși in acest an primele slove ale abecedarului au fost primiți sărbătorește. Tovarășa directoare, Modica Alexandru, supraveghea ză festeii -------- personal pregătirile. Elevele Danilievici Floarea, Săutian Teodora, Ciuraru Maria, Butnaru Nicolina și Tunaru Ana, care, în toamna valoare, absolvind școala pedagogică, își vor primi elevii ca Învățătoare, fac, cu anticipație, „un exercițiu practic“ in acest scop. Pînă la începerea sărbătorii deschiderii festive a anului școlar ele au pregătit buchete de Hori pe care reprezentanții utemiștilor și pionierii din școală le-au înmînat celor mai mici colegi de-ai lor. Intre timp, le vorbesc „bobocilor“ despre darul pe care l-au primit in acest an — internatul nou cu 180 de locuri. Tovarășele învățătoare Viorica Pîrju și Aurica Chiorescu, care anul acesta vor avea cite o clasă I-a, emoționate, mai aranjează odată node abecedare ce vor fi date școlarilor peste citeva clipe. Sunt și acestea o mică părticică din milioanele de cărți care sunt împărțite gratuit elevilor din clasele î—VII din patria noastră. A început un nou an școlar... Hotărîrea eevilor de a-și Însuși cu mai bine cunoștințele, cu ajutorul tovarășilor învățători și profesori, e unanimă. De fapt, aceasta e cea mai caldă mulțumire pe care elevii și pedagogii o aduc partidului pentru toate bucuriile pe care le trăim. Spor la învățătură, dragi elevi ! MIHAIL ȚINȚAR ! 9 AflENDA ZILEI începe recoltarea cerbilor In pădurile Ciocănești, Iacobeni, Coșna, din raionul Vatra Dornei, și de pe alte culmi ale munților regiunii noastre a început boncănitul cerbilor. Cu acest prilej, din fondul AGVPS se vor elibera ”25 de autorizații de recoltare a cerbilor.. Festival cultural-sportiv Astăzi, In parcul „Arini“ din orașul Suceava, asociația sportivă „Chimia _ Dinamo" organizează un festival cultural-sportiv la care își vor da concursul echipe artistice din întreprinderile și instiituțiile orașului, precum și lotul de box, echipele de volei, gimnaștii din oraș. Sărbătoarea recoltei Colectiviștii din Salcea, împreună cu cei din comunele ce aparțin orașului Suceava, vor participa astăzi la o zi de odihnă colectivă în cadrul căreia se va organiza „Sărbătoarea recoltei". Vor fi prezentate exponate agricole și legumicole, recoltate acest an de pe ogoarele colectivnviștilor, participanți la sărbătoare. 44-44~44-v-*-r 444-» r țin moment deosebit de emoționant: întîlnirea cu manualele școlare. Foto: F. STEJARU 744444 »444444 44^ 4444-» »44-4444-444-4444 * 4444 4444 44444 4444 4444 44-4444 4*