Zori Noi, septembrie 1969 (Anul 22, nr. 6754-6778)

1969-09-19 / nr. 6769

< ■% DE PARTID, OSCILAȚII PE DIAGRAMA RESPONSABILITĂȚII Discuția cu Petru Moldoveanu, secretarul comitetului de partid de la Unitatea de industrializare a lemnului din Fălticeni, a pornit de la o subliniere pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut-o prin Raportul prezentat la Congresul al X-lea al partidului : „Problema esențială a progresului industriei țării este buna organizare a activității ei, întărirea răspunderii în muncă a fiecăruia — de la ministru sau, dacă vreți, de la secretarul general al partidului, pînă la ultimul muncitor“. — întărirea răspunderii în muncă, a precizat interlocutorul, constituie o preocupare de seamă a organizației noastre de partid și a comitetului său. Cele patru organizații de bază sînt îndrumate să acționeze în așa fel încît prezența lor să se simtă din plin la fiecare loc de muncă. Numărînd peste 270 de comuniști, ceea ce înseamnă că din patru salariați unul este membru de partid, organizația de partid este, sub aspect numeric, o puternică forță politică. — Cum își exercită, în mod concret, organizația de partid rolul său de conducător politic ? — Marea majoritate a membrilor de partid se achită cu răspundere de obligațiile profesionale, își îndeplinesc și își depășesc cu regularitate sarcinile de producție, atît cantitativ cît și calitativ, se dovedesc săritori ori de cîte ori e nevoie de asportul lor, mobilizează, prin cuvinte, dar mai ales prin fapte convingătoare, și pe muncitorii din jurul lor să manifeste același interes pentru desfășurarea normală a procesului de producție. Exemplele de această natură sunt atît de multe, încît e și greu de ales pe cele mai semnificative. Cîteva îmi stau, totuși, în memorie. S-a defectat, cîndva, un gater. Din acest motiv nu putea lucra nici al doilea gater de pe aceeași linie tehnologică. Unitatea era astfel pusă în situația de a înregistra mari pierderi de producție. La chemarea comitetului de partid, mai mulți comuniști, împreună cu alți muncitori, au pornit o intensă activitate pentru învingerea greutăților ivite. Lucrul s-a desfășurat fără întrerupere pînă în momentul cînd gaterul a început să funcționeze din nou. Remarc aici contribuția deosebită a comuniștilor Ion Ailincăi și Dumitru Pungă de la atelierul mecanic. Destul de grăitor privind responsabilitatea comuniștilor pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plane și alt fapt, care merită consemnat. Puați de dorința de a recupera restanțele și de a contribui la asigurarea ritmicității producției, membrii de partid din hala gatere, între care amintesc pe gateriștii Vasile Cojocaru, Gheorghe Jitaru, Petru Timofte, circulariștii Alexandru Peiu, Constantin Acasandrei, și, după exemplul lor, alți gateriști, circulariști și pendulariști au trecut la o mai bună organizare a muncii, au venit cu unele inițiative care au dus la folosirea mai judicioasă a timpului de lucru. Urmările au fost îmbucurătoare, concretizîndu-se în recuperarea restanțelor și luarea unui avans în ceea ce privește volumul materialului lemnos prelucrat. Rezultă aceasta și din faptul că unitatea a produs peste plan, în cele opt luni care au trecut de la începutul anului, 102 m.c. cherestea de rășinoase și 704 m.c. cherestea de fag și și-a îndeplinit planul de export la cherestea de fag, pe primele trei trimestre, încă de la data de 10 septembrie. — Ce metode folosește organizația de partid pentru a dezvolta răspunderea și exigența comuniștilor, a întregului colectiv de muncă, pentru bunul mers al producției ? — Comitetul de partid controlează în mod sistematic felul cum își fac datoria organizațiile de bază, birourile acestora, cadrele care conduc nemijlocit procesul de producție, analizează temeinic, în deplină cunoștință de cauză, diferite aspecte ale activității economice și politico - organizatorice, ia măsuri concrete și operative pentru înlăturarea deficiențelor de orice natură. Nu de puține ori s-a întîmplat ca secretarilor sau altor membri ai birourilor organizațiilor de bază să li se ceară să dea explicații, în fața comitetului de partid, asupra cauzelor care au generat anumite stări de lucruri necorespunzătoare. In adunările generale ale organizațiilor de bază se obișnuiește ca și membrii de partid să fie puși să raporteze cum își îndeplinesc obligațiile profesionale și cum acționează pentru a determina pe fiecare muncitor să depună tot interesul pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan. Procedeele folosite au dus la creșterea răspunderii și exigenței comitetului de partid, birourilor organizațiilor de bază și a majorității comuniștilor pentru buna desfășurare a activității productive. Faptul că unitatea și-a depășit planul producției globale pe opt luni cu peste un milion de lei e edificator în acest sens. — Din cele spuse pînă acum am înțeles că rezultatele obținute vă satisfac. Totuși, unitatea nu și-a realizat planul privind creșterea productivității muncii, cheresteaua de rășinoase și de fag se produce cu un preț mai mare decit cel planificat, ordinea și disciplina în unele secții și locuri de muncă,lasă de dorit. Cum se explică aceste anomalii f — M-am referit mai întîi la faptele pozitive deoarece acestea au o mare pondere și constituie elementul caracteristic al activității comuniștilor, a întregului nostru colectiv de muncă. Asta, însă, nu înseamnă că ne declarăm mulțumiți de ceea ce s-a realizat pînă acum. Știm doar că înaltul titlu de membru de partid și, cu atît mai mult, misiunea încredințată de comuniști de a conduce treburile curente ale organizației de partid nu se împacă nici un moment cu automulțumirea, cu tendința de a cocoloși lipsurile care mai există. E foarte adevărat că productivitatea muncii nu s-a realizat, că prețul de cost al producției de cherestea este mai mare decît cel planificat, că se încalcă adesea disciplina. Toate aceste deficiențe, ca și altele, stau în atenția comitetului de partid, înlăturarea lor constituind preocuparea noastră principală. Luînd parte activă la adunările salariaților care au avut loc în secții, membrii comitetului de partid și ai birourilor organizațiilor de bază, numeroși comuniști au criticat neajunsurile pe care le-au semnalat, s-au referit pe larg la cauzele care le-au generat și au făcut propuneri concrete pentru ridicarea nivelului întregii activități economice. La adunarea salariaților din sectorul cherestea, spre exemplu, s-au adus aspre critici la adresa celor care nu acordau atenția cuvenită calității muncii individuale și producției în ansamblu, s-au făcut cîteva calcule economice deosebit de sugestive, arătîndu-se că neîntreținerea corespunzătoare a utilajelor a avut drept consecință stagnări în producție de peste 1500 omore, timp în care s-ar fi putut realiza 700 m.c. cherestea de fag sau peste 1.000 m.c. de cherestea de rășinoase, iar deficiențele în utilizarea fondului de timp au însemnat diminuarea producției globale cu 150.000 lei. Discuții „la obiect“ s-au purtat și la secțiile de lăzi și binare. — Acolo unde au apărut neajunsurile la care v ați referit nu se aflau membri de partid ? Ce poziție au luat ei la fața locului ? — Cred că tocmai aici e partea slabă. Așa cum am menționat încă de la început, în toate verigile producției lucrează suficienți comuniști. Nu toți sunt, însă, la fel de conștiincioși și combativi. Unii membri de partid nici nu au tăria morală să facă observații altora, atîta vreme cît ei înșiși nu sînt exemple demne de urmat. Și, din păcate, trebuie să recunoaștem că asemenea oameni care uită de îndatoririle ce derivă din calitatea de comunist — desigur, puțini la număr — continuă să fie întîlniți alături de cei care umbresc eforturile și realizările colectivului. — Organizațiile de bază, birourile acestora nu se sesizează de această stare anormală de lucruri ? Fiind foarte aproape de pulsul producției, s-ar cuveni ca prezența lor să se manifeste prin măsuri operative și energice. De ce nu se întîmplă întotdeauna așa ? — De obicei, birourile organizațiilor de bază iau măsuri eficiente care să ducă la întărirea disciplinei de partid și de producție, la creșterea responsabilității în muncă. Avem exemple destule și de acest fel. . Unul dintre ele se referă la timplarul Petru Caulea. Intrucît obișnuia să dea la deșeuri și material bun pentru a fi folosit în producția de uși - ferestre, acest comunist lipsit de simțul răspunderii a fost sancționat de către organizația de bază de la secția binale cu vot de blam cu avertisment. Sînt, ce-i drept, și cazuri cînd unele organizații de bază acționează cu multă încetineală, fapt ce atrage după sine scăderea exigenței comuniștilor. Uneori, față de unele abateri care ar fi trebuit sesizate în primul rînd de către birourile organizațiilor de bază ia atitudine doar comitetul de partid. Din experiența de pînă acum am desprins, însă, suficiente concluzii pentru activitatea de viitor. Aprofundînd studiul documentelor Congresului al X-lea al partidului, va trebui să dăm dovadă de mai multă inițiativă și mobilitate și să ridicăm gradul de respons Cii DIj.1 lCî IG dl IlGCdinI IxlGfibril al comitetului de partid și al birourilor organizațiilor de bază, al fiecărui salariat în parte. Discuție consemnată de C. CLEMENT (Urmare din pagina S)cuit, semințele poposesc o vreme aici pentru a se reîntoarce apoi pe ogoare, conținute în diagnosticul Certificatelor de sănătate meticulos alcătuite. S-ar putea vorbi, în fond, de un fel de radiografie a anotimpurilor ce vor veni. Buletinele roșii cuprind promisiuni și certitudini. Cîțiva oameni în alb, aplecați atent asupra semințelor, cercetează fiecare bob în parte, cu ochiul liber sau cu lupa, amănunțit, cu zăbavă de bijutier. Aspectul laborios, precizia și răbdarea in stabilirea gradului de puritate sînt impresionante. Intîlnim aceeași migală, aceeași probitate științifică, și la sectorul de germinație. In plicuri umede de sugativă, boabele de grîu, de secară, de orz trec prin alternanțe de temperatură, embrionul lor zdruncinat, scos din repausul seminal, silit să-și mărturisească mai devreme supremele puteri. O discuție cu inginerul Mișu Șerbănescu, șeful laboratorului, primește in acest cadru înțelesuri sugestive. Aflăm despre existența unor „semințe încăpățînate“, la care sînt folosite cîte 4—5 metode de lucru pînă li se descoperă facultățile germinative. Astfel de cazuri, „de semințe dubioase“, au fost și în această toamnă. — Există un coeficient de sensibilitate în orice sămînță, afirmă inginerul. Și trebuie să te porți cu dînsa asemeni oricărui organism viu. Să-i deslușești graiul adică. Graiul semințelor, atît de important pentru viața cîmpiilor, pentru ce vor deveni ele în anotimpuri viitoare, e deslușit în geometria austeră a acestui laborator de cîțiva oameni modești și perseverenți care se numesc Grațiela Coștiug, Livia Pricop, Ștefania Livinschi, Elena Maxim, Viorica Strutinschi sau Gheorghe Galin. Privirile lor aplecate asupra unui pumn de semințe îmbrățișează de fapt suprafețe întinse, mii de hectare. Lîngă termostate și aparate lacobsen, lîngă vase de sticlă și străchini rotunde de marmură, se desfășoară țarini nemărginite într-o continuă migrare a semințelor, într-o uriașă cantitate de încredere și bucurie. CIMPII ZORI NOI p PAGINA 3 Fabrica de cherestea din Gura Humorului. Încărcatul in vagoane Foto : I. MANDRESCU Apariții în Editura tehnică GALBURA Gh. Introducere în algebră Lucrarea prezintă noțiunile de bază și construcțiile elementare ale algebrei. Sunt expuse teoria determinanților și a sistemelor de ecuații liniare, mulțimi, structuri, grupuri, inele, polinoame, îndrumător pentru ridicarea calificării lăcătușilor mecanici de întreținere și reparații universale, vol. I și II Lucrarea descrie metodele de lucru aplicate sau in curs de aplicare în atelierele de reparații și în activitatea de întreținere a mașinilor și utilajelor din întreprinderile industriale. In carte sunt prezentate aparatele și metodele de măsurare a intensității câmpului magnetic, a tensiunii magnetomotoare și a mărimilor magnetice de material. BARBU V., MOLDOVAN C., PETREA T. WIENER N. Măsurări electrice industriale, vol. II. Măsurarea mărimilor magnetice — UN TRASEU-----PĂRĂSIT Autobuzul pleca de la Cîmpulung, venea cîțiva kilometri spre Suceava, intra apoi pe o șosea nepietruită, trecea prin satele Slătioara și Gemenea, ajungea la Stulpicani și de aici urca mai departe, pînă la Tarnița. Era, pentru mulți călători, îndeosebi pentru cei din satele Slătioara și Gemenea, un util mijloc de transport. Au venit însă, în primăvară, ploi mari, apele de munte au crescut, au rupt malurile și au distrus șoseaua în unele porțiuni, au provocat avarii la pod. Autobuzul nu mai putea circula. A fost retras. Au trecut de atunci multe luni. Cei răspunzători de buna întreținere a drumului n-au mișcat nici un deget. Au ieșit oamenii la lucru, au amenajat o variantă, au reparat podul, în dorința de a trece autobuzul prin satele lor. Acesta, însă, n-a Insistențele mai apărut, au rămas fără răspuns. Sunt nevoiți, locuitorii de aici, să meargă pe jos mulți kilometri, atunci cînd au de rezolvat anumite treburi la Cîmpulung ori la Stulpicani. Faptele de mai sus ne determină să cerem noi răspunsurile cuvenite, unul de la direcția gospodărie comunală și locativă (serviciul drumuri), iar al doilea de la Direcția de transporturi auto Suceava, cînd vor fi luate măsurile ce se impun pentru satisfacerea cerințelor întemeiate ale locuitorilor din satele Gemenea și Slătioara ? I. DRAGUȘANU DIALOG .... .. I lilul HINHINl ROTARI NICOLAE Putna : Situația dvs. nu poate fi reglementată decît prin hotărîre judecătorească, în ceea ce privește sumele ce nu vi s-au achitat. Cît despre desfacerea contractului de muncă în timpul concediului medical, dacă acesta a fost anunțat în termen întreprinderii, comisia de judecată trebuie solicitată să decidă : legea prevede că, în cazul îmbolnăvirii în cursul concediului de odihnă, acesta se socotește întrerupt pe toată perioada acoperită cu certificat medical și se reia la însănătoșire. Vă rugăm să ne țineți la curent cu rezolvările. PÂRGHIE DUMITRU Vicovu de Jos : Sesizați controlul financiar intern al întreprinderii, care va stabili perioadele de plată pe fiecare sector în parte. Scrieți-ne mai pe larg asupra celorlalte aspecte pe care le cunoașteți. COSTACHE IFTIME satul Roșiori (Forâști) . Șoferul pe care îl reclamați nu are nici o vină. In cursele lungi pe care le efectuează, face unele popasuri la ruda sa. Așa ne comunică Inspectoratul miliției județului Suceava. I DUMITRU IONESCU Suceava: Locul de parcare din curtea blocului B 3, str. Nicolae Bălcescu nr. 2, a fost stabilit de serviciul de specialitate al consiliului popular municipal, în colaborare cu serviciul de circulație al miliției. Indicatorul va reglementa numai parcarea vehiculelor proprietate particula GHEORGHE MOROȘANU Mălini . Reclamația dv. este cercetată de organele competente. Dacă aveți probe și martori, puteți chema pe cel învinuit în fața comisiei de judecată. VIORICA MUNTEANU Rădăuți : Organele procuraturii cercetează cele sesizate de dv. Veți fi informată la momentul oportun. V. CIUBOTARU Rădăuți : Chioșcul de legume - fructe din vecinătatea IPROFIL Rădăuți a fost închis din lipsă de personal. C.S.F. Rădăuți a primit dispoziție, din partea comitetului executiv al consiliului popular orășenesc, ca să rezolve de urgență această problemă. VASILE DANILOAIA CONSTANTIN MOROȘANU ELENA ISTRATE Rădăuți: Cererile dv. vor fi reanalizate în trimestrul III al anului curent. Precizăm, însă, că au întîietate familiile care locuiesc la blocuri cu încălzire centrală. RODICA GHEORGHIAN Școala generală Ulma : Reținem din scrisoarea dv. că ÎGO Rădăuți a efectuat la timp și în bune condiții reparațiile la școala pe care o conduceți. I Mica II publicitate ! Vînd covor persan, combinație Buhara — nou, veritabil, 3,25x2,50. Adresați-va, str. Podul Verde, 1, Olaru, Vatra Doinei. Vînd autoturism Renault 10 tip 1968 — 26.000 km., perfectă stare, telefon 2842 Suceava, orele 18—22. Carnet cinematografic SOARELE VAGABONZILOR Un nou film de aventuri cu binecunoscutul Jean Gabin, de data aceasta într-o ipostază neobișnuită , proprietar al două baruri de noapte și inițiatorul unei „lovituri în stil mare“ care ar urma să aducă un „beneficiu“ de 400 milioane de franci. Filmul regizorului Jean Delannoy pune în valoare complicata recuzită a peliculelor color cu gangsteri , mitraliere, urmăriri, încăierări spectaculoase etc. Filmul merită să fie văzut mai ales pentru Jean Gabin, deși critica de specialitate nu l-a copleșit cu laude pentru această ultimă creație a sa. BUN PENTRU SERVICIUL AUXILIAR Acțiunea filmului se petrece în timpul ultimului război mondial. Volodea, personajul principal, este un soldat naiv, dar care pînă la sfîrșit dovedește că-și poate infringe timiditatea și stîngăcia, săvârșind chiar remarcabile fapte de arme. O imagine simplă, sugestivă, evocînd cu lirism existența ostașilor în latura ei mai puțin spectaculoasă. PRINȚUL NEGRU Pentru cei care l-au citit pe Karl May , filmul este un nou episod din aventurile lui Old Shatterhand care în Asia și Europa e cunoscut sub numele de Kara Ben Nemsi. Bandiți, răpiri, nenumărate încurcături care se rezolvă de îndată ce apare neînfricatul Kara Ben Nemsi. Un savuros cuplu comic, lordul Lindsay și valetul său, și un cal dresat salvează de monotonie o istorie fără prea multe surprize. Vedeta filmului : Lex Barker. CREOLA, OCHII-ȚI ARD CA FLACARA O comedie cam amară despre un frizer nefericit în dragoste. Regia : Dino Risi („Veneția, luna și tu“, „Operațiunea „Viață dificilă“, San Genaro“ etc.). Cu Nino Manfredi și Ugo Tognazi. R. M. PE ECRANE SUCEAVA : „Modern“ Soarele vagabonzilor „Tineretului“ Prințul negru „Burdujeni“ La est de Eden „Arta“ Pe urmele șoimului CÂMPULUNG „Moldova* Noaptea generalilor „Luceafărul" Bun pentru serviciul auxiliar DORNEI „Doina* Creola, ochii-ți ard ca flacăra GURA HUMORULUI: „Lumina« La dolce vita SOLCA : „Solca** A trăi pentru a trăi ȘIRET : „Șiretul" Pașa DORNEȘTI : „Dornești" Paradisul îndrăgostiților DOLHASCA : „Dolhasca" Sîngeroasa nuntă macedoneană FALCAU * „Falcău" Colina FRASIN „Frasin" Comedianții. IACOBENI : „Minerul" Expresul colonelului von Ryan VAMA : „Vama" Lovitură puternică MOLDOVIȚA „Moldovița" Bună ziua, contesă VINERI 19 SEPTEMBRIE RĂDĂUȚI î „Flacăra“ Omul momentului „Unirea“ Astă seară mă distrez FĂLTICENI ! „Doina” Comisarul X și banda „Trei crini verzi“ „Popular“ Rolls Royce-un galben VATRA Cadru din filmul Comisarul X și banda „Trei clini verzi". La sarcini noi, modalități noi de a gîndi și acționa (Urmare din pagina I) ce nu reprezintă proporțiile de structură ale cadrelor fabricii și dezvăluie o anume mentalitate, împotriva căreia trebuie să se acționeze cu hotărîre) au ridicat, cu toate acestea, probleme de a căror utilitate nimeni nu se îndoiește. Inginerul Marin Balmuș, șeful secției tricotaje, a relevat serioase deficiențe de organizare, venind cu propuneri de amănunt, la obiect, cărora competența le conferă autoritate. La fel maistrul Gheorghe Farcașiu, N. Pintilie, șeful controlului de calitate, ing. Eugen Cojocaru. Aceștia și alții (ing. Ana Cojocaru în special, apoi Ovidiu Iacentiuc, Lucia Gora, Nicolae Ruscior) au abordat cu seriozitate aspecte legate de disciplina în producție, domeniu în care colectivul încă neomogenizat deplin al fabricii își este apreciabil dator, de ritmicitatea și calitatea aprovizionărilor, de necesitatea punerii la punct a proceselor tehnologice (ing. Afrodita Tanasiciuc) și sincronizarea cu graficele a stadiilor fizice ori valorice din investiții (dirigintele principal de șantier, I. Moisuc, alături de care n-ar fi fost deloc nepotrivită prezența tovarășilor constructori, șantierul 406 și subantreprizele de specialitate). Intervențiile acestora, așa cum au remarcat tovarășii ing. Alexandru Iliescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., secretar al comitetului județean de partid, și Vasile Porodi, secretar al comitetului municipal partid, ar fi cîștigat însă de în eficiență dacă țineau seamă de un lucru esențial pentru optimizarea startului activității viitoare : la fabrica de tricotaje sînt necesare un chip nou de a privi problemele, o cadență nouă, o mentalitate nouă , gîndirea creatoare, spiritul de autodepășire trebuie să înflorească aici cu deosebită impetuozitate, împotriva rutinei și anchilozei, anacronice pentru un colectiv tînăr, pentru o întreprindere nouă. Promotori ai imprimării unei atmosfere de muncă entuziastă, comuniștii de aici nu se pot mulțumi cu vagi, reprezentînd formulările în majoritate elementare sarcini de servicii, din proiectul planului de măsuri (foarte multe puncte, dar cîte — într-adevăr — măsuri ?) supus adunării , nici cu termenul, pentru o bună parte dintre acestea, de „31.XII.1970“, care se transformă in intervenții asupra lui 1971, in 1970. Ei au datoria sa determine, din comitetul de direcție și pînă la fiecare loc de muncă, mobilizarea energiilor și inteligențelor, a tuturor posibilităților de realizare a sarcinilor de plan din acest an și a depășirii celor rente anului viitor, care asechide o importantă etapă îna planificării economiei naționale și creează condiții pentru pornirea de pe poziții solide în viitorul cincinal . Fabrica de tricotaje din Suceava concură, începînd cu anul 1970, la înfăptuirea prevederilor actualului plan de cinci ani pe întregul sector. Pentru a ajunge cît mai grabnic acolo, unde doresc, fără îndoială, toți membrii colectivului său, această nouă și puternică unitate trebuie să pornească la drum cu totul altfel decît a lăsat să se întrevadă adunarea la care am participat.