Zori Noi, octombrie 1969 (Anul 22, nr. 6779-6805)

1969-10-09 / nr. 6786

\ IN AGRICULTURA: ZILE DECISIVE Imperativul principal: Să se lucreze zi și noapte! (Urmare din pagina I) „nu-i mai stă“ să iasă la lucru, alături de ceilalți săteni. Ar fi de așteptat conca măcar cadrele de conducere, brigadierii să fie exemple demne de urmat. Or, există cazuri care, așa cum spuneau unii cooperatori, stîrnesc nu numai mirarea, dar și indignarea. Iată unul : Pînă prin luna iunie, familia Niculai Jauca se număra printre cele mai de laudă pentru hărnicia de care dădea dovadă. De aceea, probabil, Niculai Jauca a și fost propus brigadier. Dar de cînd el a intrat în amintita muncă de răspundere, soție sai cucoană mare , nu mai participă de loc la lucru. De altfel, însuși brigadierul nu mai este același om inimos de mai înainte. Treburile din brigada sa merg ca și în aceea a lui Nilton. Oricum, firele neajunsurilor actuale de la cooperativa agricolă din Dragoești spre membrii consiliului duc de conducere, spre brigadieri, spre șefii de echipe, spre cadrele vinovate de a nu-și îndeplini, în primul rînd ele, în mod conștiincios, îndatoririle, nicit să le poată pretinde și celorlalți să procedeze la fel. Cele trei brigăzi mult rămase în urmă cu lucrările și în cadrul cărora participarea la muncă este cu totul nesatisfăcătoare — I, a II-a și a IV-a — sunt tocmai cele în care, la începutul anului, organizarea muncii în amănunt a fost neglijată. Acum se văd consecințele ! Bineînțeles, cei vinovați de aceasta vor trebui trași la răspundere. Dar, în prezent, este absolut necesar să se intervină cu măsuri operative pentru salvarea recoltei. Să se facă apel la conștiința cooperatorilor, la sentimentele lor patriotice ! Să li se explice cît pierde cooperativa, aît pierd și ei dacă nu renunță imediat la acest mod defectuos de a munci în actuala campanie, dacă nu fac — cel puțin acum — efortul de a lucra, atîta timp cît este nevoie, zi și noapte. Așa cum spunea în cuvîntarea sa, ținută cu prilejul „Zilei recoltei“, secretarul general al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU: „Lucrătorii din agricultură, cooperatorii trebuie să înțeleagă că in acest sector de activitate nu există limită în ce privește orele de lucru. Este necesar ca în cele cîteva săptămîni care au mai rămas pînă la sfirșitul campaniei de toamnă să se lucreze așa cum se știe că trebuie să se lucreze în agricultura românească, adică zi și noapte“. Sperăm că și cooperatorii din Drăgoești vor înțelege acest lucru și vor răspunde prin fapte. Terminarea însămînțării griului nu suportă nici o amînare (Urmare din pagina I) In rîndurile ce urmează consemnăm preocupări din județul nostru în ce privește realizarea acestui deziderat grănicești # Terminarea însămînțărilor — rezultantă a operativității cu care s-a lucrat milișăuți . La finele perioadei optime... mai sînt de semănat 220 ha. 9 Care-s premergătoarele, tovarășe inginer Chariton ? Discutînd cu inginerul cooperativei agricole de producție, Tudor Sturzu, acesta s-a referit la căile prin care s-a reușit să se semene grîul în condiții optime. „La noi, încă de la începutul lunii septembrie, pe agenda de lucru a consiliului de conducere, pe a mea, ca specialist, a fost înscrisă la loc important acțiunea de semănare a griului. La planul făcut din vară au intervenit schimbări determinate de prelungirea vegetației porumbului. Stabilind în amănunt premergătoarele, am știut cu toții — inginer, mecanizatori și cooperatori — coordonatele semănatului griului din această toamnă. In mod eșalonat, după urgență, am grăbit la maximum eliberarea terenurilor, pe care le-am pregătit așa cum o cere această cultură deosebit de importantă, care la noi ocupă peste 30 la sută din suprafața arabilă. Cu ajutorul mecanizatorilor ne găsim astăzi cu 480 ha. semănate. Deci, sută la sută. Pînă ieri, la cooperativa agricolă Milișăuți erau însămînțate 355 ha. din 575 ha. planificate. Dintr-un simplu calcul reiese că mai erau de semănat, la 8 octombrie, încă 220 ha. Fiind întrebați de ce nu grăbesc ritmul pregătirii terenului destinat însămînțării griului, mecanizatorii ne-au răspuns că suprafețele complet eliberate sunt foarte mici. Ar fi circa 20 ha, ce s pregătite, dar restul. . . Spre Iaslovăț, într-o tarla de 20 ha. mai sînt de recoltat cartofi pe jumătate de suprafață. Alte 22 ha. sînt ocupate cu porumb, cele 10 hectare de lîngă gară sînt arate parțial deoarece vreo 5 rînduri de cartofi se află nescoase, împiedicînd terminarea lucrării. Douăzeci de ha. cu borceag sînt recoltate, dar fînul nu este transportat. Exemple de astfel de suprafețe ar mai putea fi date, ajungîndu-se la 110 ha. Mai departe, privind suprafețele pînă la 220 ha., cîte mai sînt de semănat, încă nu se cunosc bine premergătoarele ! O astfel de lîncezeală, de încetineală intr-o acțiune ca semănatul griului, ce nu comportă nici un fel de amînare, nu poate fi înțeleasă de nici un agricultor, de nici un bun gospodar. Și acum, reversul medaliei . Codașii sînt tot codași... In unele cooperative (în genere tot acelea care au lucrat defectuos și în toamna trecută și care au obținut producții slabe), rezultatele înregistrate pînă acum, la semănat, nu sînt satisfăcătoare. Le nominalizăm : Drăgoești, Berchișești, Milișăuți, Ciprian Porumbescu, Bălăceana, Siret și altele. In toate aceste cazuri s-a făcut resimțit ritmul lent în care se lucrează la recoltarea culturilor tîrzii, după care urmează să se semene grîu, precum și la eliberarea terenului. Căile de remediere a acestor neajunsuri sînt cunoscute : organizarea mai bună a muncii, mobilizarea largă a cooperatorilor la muncă, folosirea intensă a mașinilor de recoltat și transportat existente în dotația secțiilor pentru mecanizarea agriculturii. Cu toate acestea, unele consilii de conducere și mulți cooperatori nu le folosesc așa cum trebuie. Exemplificări : Discuția avută cu președintele cooperativei agricole de producție a creat, aparent, o imagine liniștitoare. Aceasta atît timp cît ni s-a vorbit la modul general sau cît ni s-a oferit, ca exemplu pozitiv, activitatea brigadierului Valerian Ududec, care terminase de recoltat și tansportat toți cartofii, și care însămînțase în întregime grîul, începînd chiar culesul porumbului. Trecînd, însă, la amănunte, am aflat că mai sunt de recoltat 40 ha. de cartofi, de semănat 180 ha. cu grîu. Porumbul abia a început să se recolteze . Apreciem că nu trebuie să existe nici un motiv de autoliniștire. Nimic mai grav pentru soarta recoltei ! Atragem atenția consiliului de conducere că, în prezent, abia sunt pregătite 50 ha, din cele 180 ce urmează a fi însămînțate. Culturile premergătoare în mare parte nu sunt recoltate. Se impun, deci, acțiuni hotărîte pentru înlăturarea barierelor din calea semănării griului. Aceste citeva constatări, care sunt valabile și pentru alte unități, reclamă măsuri eficiente pentru încheierea grabnică a acțiunii de semănare a griului. Nici un efort nu este prea mare pentru acest lucru. Practica agricolă demonstrează că fiecare zi intîrziată la semănat, după epoca optimă, aduce multe sute de kilograme lipsă din producția fiecărui hectar. O cooperativă agricolă care cultivă anual 500 hg., avînd o diminuare a producției de numai 500 kg. la hectar, își micșorează veniturile cu 250.000 lei. Toți lucrătorii din agricultura județului, consiliile de conducere, specialiștii din unități trebuie să depună maxime eforturi pentru ca în fiecare cooperativă agricolă să se asigure, prin executarea lucrărilor din actuala campanie, o producție sporită în anul viitor. IACQ8E știm Atenție, mai aveți semănat cu grîu 180 ha.! Cînd veți recolta ovăzul, cooperatori din Berchișești Priviți fotografia alăturată ! Nu-i o imagine de astă-vară, de pe vremea seceri ’șului ci de acum , mai precis, de luni. Ea reprezintă un lan cu . . . ovăz. Potrivit spuselor secretarului comitetului comunal de partid, cooperatorii din Berchișești au 150 hectare cu ovăz nerecoltat încă. 1 întrebări: Cînd veți recolta, totuși, ovăzul, cooperatori din Berchișești ? Sau așteptați să vină zăpada și să iernați caii . . . direct în lan ? VASILE P .COJOCARU satul Probota, comuna Dolhasca . După cîte suntem informați, consiliul de conducere al C.A.P. a luat măsuri pentru a vă pune în drepturi. LUCIA ALBESCU comuna Frumosu . Faptele la care vă referiți sînt, intr-adevăr, criticabile, cu atît mai mult cu cît autorul lor este membru de partid. Nu înțelegem însă de ce comitetul comunal de partid, care are dreptul și datoria să ia măsuri corespunzătoare față de orice anomalie, le tolerează de atîta timp. Credem că a sosit momentul ca exigența principială să se manifeste din plin și la Frumosu. RELU GRIGORIU comuna Liteni . Am reținut aspectele pe care ni le-ați relatat. In măsura posibilităților, le vom folCiSi in unul din articolele care vor aborda o temă care să aibă tangență cu ele. GHEORGHE CHIFAN a lui ION Vicovu de Jos , în conformitate cu prevederile decretului 285/1960, art. 19, în baza cererii pe care ați trimis-o Oficiului de pensii Suceava, vi se vor trimite drepturile la care vă referiți, de la data de 1 iunie 1968. FILARET ILIESE Arbore : Dacă tatăl dv. dovedește cu acte că a cotizat 10 ani la fostele asigurări sociale, inclusiv perioada satisfacerii stagiului militar, beneficiază de pensie. Depuneți doveditoare, împreună actele cu o cerere, la Oficiul de pensii Suceava. GHEORGHE CRĂCIUN Voitinel - Golănești : 1. Cu data de 1 aprilie a.c., vi s-a transformat ajutorul social în pensie, urmînd să primiți decizia și drepturile cuvenite. 2. Reconstituirea vechimii în cîmpul muncii cu martori nu o pot face decit angajații. se 3. Fără adeverințele care vi cer de către consiliul popular comunal nu se poate ști dacă vă încadrați în normele legale pentru a fi scutit de respectivele contribuții. C. CONSTANTINESCU Țolești - Forăști . Vi s-a recalculat pensia, pe baza completărilor de la dosar, cu data de 1 februarie VERONICA PRICOP Calea Prieteniei nr. 44 Rădăuți . Prin decizia nr. 2116 din 17 septembrie a.c. vi s-au stabilit drepturile de pensie cu începere de la 1 mai a.c. DUMITRU TITI Ciprian Porumbescu-Ilișești. Potrivit art. 72 din îndrumarul 174/1967, se consideră vechime în muncă, pentru cei care au fost paznici, perioada în care au primit o retribuție în bani sau în natură care să fi fost : de la 1 ianuarie 1955 — 240 lei lunar, de la 1 august 1959 — 400 lei lunar, de la 1 noiembrie 1962 — 520 lei lunar, iar de la 1 octombrie 1964 — 615 lei lunar. Pentru înscrierea la pensie este nevoie să dovediți, cu acte, o vechime în muncă de minimum 10 ani, la vîrsta de 62 ani. Mica publicitate ofer apartament etajul I în orașul Turda, contra locuință Rădăuți sau Botoșani. Informații: strada 6 Noiembrie nr. 9, so. A, ap. 5, Ungureanu, Suceava. ZORI NOI PAGINA 3 întreprinderea mecanică din Suceava Foto : D. VINTU SUCEAVA s CIMPULUNG RĂDĂUȚI : FĂLTICENI : VATRA LOANEI : GURA HUMORULUI: SOLCA S ’>IRET :ORNEȘTI : DOLHASCA : alcAU : MOLDOVIȚA „Modern" „Tineretului" „Burdujeni" „Arta“ „Moldova* „Luceafărul" „Flacăra" „Unirea“ „Doina* „Popular* „Doina* „Lumina* „Solea* „Șiretul* „Domești* „Dolhasca" „Moldovița* PE ECRANE JOI 9 OCTOMBRIE Angelica și sultanul Logodnicele văduve Operațiunea Belgrad Cu bărbații e o altă poveste Soarele vagabonzilor Pe urmele Șoimului Sherlock Holmes Tarzan, omul junglei Vadul iadului Viva- Maria , Tigrul Crimă în stil personal Răutăciosul adolescent Aventurile lui Tom Sawyer și Moartea lui Joe Indianul Tarzan, omul junglei Tinerețe fără bătrînețe Pașa Neîmblînzita Angelica Rio Bravo La dolce vita Noaptea e făcută pentru a visa RASIN ! IACOBENI . VAMA 1 „Falcău* „Frasin* „Minerul* „Vama* Cadru din filmul „Soarele vagabonzilor“ Aprofundarea și Însușirea ideilor Congresului al X-lea obiectivul central al învățămîntului de partid în noul an de studiu (Urmare din pagina I) întîlnesc. In învățămîntul ideologic cu cadrele didactica și cu alte categorii de intelectuali nu s-a pus accentul cuvenit pe dezbaterile teoretice, iar informarea acestora era problemelor noi din așadiverse domenii de activitate s-a făcut sporadic. Activitatea politico - ideologică din rîndul tineretului nu a avut un caracter sistematic în toate organizațiile U.T.C. La rîndul lor, unele comitete orășenești și comunele de partid nu s-au ocupat cu toată grija de pregătirea temeinică a lectorilor și propagandiștilor. Marea bogăție de idei cuprinse în documentele Congresului al X-lea, în expunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu, care ne stau sarcinile sporite în față pentru creșterea exigenței și răspunderii în muncă, necesitatea de a determina înțelegerea și aplicarea lor în viață de către fiecare comunist, de către toți oamenii muncii, impun, încă de la începutul noului an de studiu, concentrarea tuturor eforturilor pentru ridicarea calitativă a învățămîntului de partid. Acționînd pentru înlăturarea neajunsurilor semnalate, organele și organizațiile de partid au datoria să folosească toate formele care le stau la îndemînă pentru a asigura creșterea interesului pentru cunoașterea politicii interne și externe a partidului și a dezvolta pasiunea pentru muncă, responsabilitatea civică pentru progresul material și spiritual al societății noastre. Creșterea exigenței e impusă în primul rînd de faptul că în noul an de studiu, învățâmîntul de partid trebuie să se axeze pe aprofundarea și însușirea ideilor cuprinse în Raportul prezentat celui de-al X-lea Congres de către tovarășul Nicolae Ceaușescu, precum și în celelalte documente ale Congresului. După ce va studia tezele fundamentale din aceste documente, fiecare categorie de cursanți va trebui să aprofundeze acele probleme care sunt specifice domeniului respectiv de activitate: însușirea tezelor Congresului al X-lea de către toate categoriile de cursanți cere din partea lectorilor și propagandiștilor o pregătire temeinică, o activitate susținută, care să asigure înțelegerea și semnificației fiecărei sensului idei. Dintre principalele probleme teoretice care vor trebui abordate în expuneri și dezbateri amintim : definirea etapei actuale a făuririi socialismului și a obiectivului ei fundamental ; concepția unitară și de perspectivă a industrializării socialiste ; dezvoltarea intensivă și multilaterală a agriculturii socialiste ; raportul dintre reproducția lărgită și acumulare ; perfecționarea conducerii vieții economice și sociale ; rolul științei, învățămîntului și culturii în socialism ; procesul de omogenizare a structurii sociale și raporturile dintre clase ; evoluția funcțiilor statului socialist; caracteristicile și rolul națiunii socialiste; unitatea socialpolitică a poporului ; creșterea rolului conducător al partidului ; adîncirea democrației socialiste ; căile dezvoltării, colaborării și cooperării economice și tehnico - științifice multilaterale ; concepția P.C.R. cu privire la relațiile internaționale; importanța relațiilor dintre țările socialiste și principiile care trebuie să stea la baza lor etc. In toate formele de învățămînt, o atenție deosebită va trebui să se acorde cunoașterii temeinice a hotărîrilor de partid și de stat, a măsurilor prevăzute pentru dezvoltarea industriei, agriculturii, perfecționarea activității economice și sociale. In vederea educării partinice a membrilor de partid, este necesară studierea amănunțită a Statutului partidului și a normelor vieții interne de partid. Pentru formarea calităților înaintate, caracteristice omului societății socialiste, se va acorda, în continuare, o deosebită atenție formelor de învățămînt axate pe probleme de etică, de educație moral - cetățenească, de educație ateistștiințifică. Organizațiile de partid vor trebui să orienteze activitatea din cursuri și cercuri pentru a cultiva la cursanți devotamentul față de patrie și partid, a dezvolta atașamentul față de cauza socialismului, sentimentele de solidaritate internațională cu popoarele din celelalte țări socialiste, cu oamenii muncii, cu partidele comuniste și forțele revoluționare din întreaga lume. Ca și pînă acum, va trebui să se explice pe larg politica externă a partidului nostru, poziția sa față de problemele mișcării comuniste și muncitorești, față de fenomenele și tendințele din viața internațională, învățământul de partid trebuie să aibă un caracter diferențiat, în așa fel incit el să răspundă cît mai bine cerințelor și nevoilor diferitelor categorii de oameni ai muncii. Pentru masa largă a membrilor de partid de la orașe și sate se vor organiza cicluri de expuneri cu privire la programul elaborat de Congresul al X-lea. Cadrele din întreprinderile industriale, din cooperativele agricole deducție, din întreprinderile promecanizare a agriculturii de și întreprinderile agricole de stat vor participa la cursuri și cercuri de studiere a problemelor economice din ramurile respective. Cei primiți de curînd în partid, precum și cei ce se pregătesc să intre în rîndurile partidului vor fi cuprinși, de regulă, în cercuri și cursuri de studiere a Statutului P.C.R. Tinerii membri de partid vor fi îndrumați, în funcție de preferințe, și spre cercurile și cursurile de educație moralcetățenească. In aceste forme de învățămînt vor studia și cadrele de bază ale organizațiilor U.T.C. Pentru membrii organizațiilor U.T.C. se vor organiza, în cadrul adunărilor generale, informări și dezbateri pe teme politico-ideologice și educative legate de documentele Congresului, ținîndu-se seama de preocupările diferitelor categorii de tineri. Organizațiile de partid vor trebui să sprijine organizațiile U.T.C. pentru a organiza forme adecvate tineretului din întreprinderi și de la sate, cum ar fi lectorate pe teme ideologice, culturale, tehnice, științifice. Cadrele didactice din școlile de cultură generală, licee, școli profesionale și tehnice vor desfășura studiul pe centre de comună, iar la orașe — pe școli, organizînd lunar expuneri și dezbateri referitoare la principalele probleme ale dezvoltării societății noastre socialiste, concepția partidului nostru despre rolul învățămîntului, științei și culturii, formarea tinerei generații, probleme ale vieții ideologice contemporane etc. Pentru membrii de partid și alți oameni ai muncii cu pregătire corespunzătoare, absolvenți ai unor forme de învățămînt, se vor organiza, la cererea lor, forme avansate de studiu în cadrul universității serale de marxism - leninism, cercuri teoretice, studiu individual, în care vor putea aprofunda probleme de economie politică, istorie, filozofie, sociologie, construcție de partid și de stat, estetică, etică etc. In afara acestor activități, fiecare organizație de bază va trebui să programeze dezbateri în cadrul adunărilor generale asupra unor teme importante privind activitatea politică internă și externă a partidului, viața internă de partid, critica și autocritica, profilul etic al comunistului, îndatoririle și comportamentul comuniștilor, precum și alte teme de ordin teoretic și politico-ideologic. Pentru tineret, cît și pentru diferite categorii de oameni ai muncii trebuie ca, periodic, să se organizeze informări privind principalele probleme de politică internă și externă. Organele și organizațiile de partid au suficientă experiență pentru a asigura desfășurarea în cele mai bune condițiuni a învățămîntului de partid, în vederea creșterii contribuției la perfecționarea continuă a personalității umane, la mobilizarea tuturor comuniștilor și oamenilor muncii la traducerea în viață a hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului. Pentru aceasta trebuie să manifeste mai multă preocupare pentru conducerea învățămîntului și o răspundere sporită față de conținutul expunerilor și al dezbaterilor, o grijă permanentă pentru îmbunătățirea activității din cercuri și cursuri. Comitetele municipal, orășenești și comunale de partid, comisiile ideologice ale acestora vor trebui să sprijine îndeaproape organizațiile de bază în stabilirea tematicilor, formelor de învățămînt, a bibliografiilor, informarea sistematică a lectorilor și propagandiștilor și să asigure în permanență controlul asupra modului în care se desfășoară învățămîntul de partid, luînd la timp măsurile cele mai bune care să ducă la creșterea calitativă a învățămîntului și a eficienței sale.