Zori Noi, ianuarie 1970 (Anul 23, nr. 6858-6881)

1970-01-14 / nr. 6866

ZORI NOI PAGINA 2 Marginalii la consfătuirile cu populația După cum se știe, redacția ziarului „Nori noi“ a organizat, în cîteva rînduri, cicluri de consfătuiri cu populația, pe diverse teme cetățenești. Reușita unor asemenea acțiuni a depins, pe de o parte, de spiritul de observație al participanților, iar pe de altă parte, de receptivitatea celor care răspundeau de activitatea sectorului aflat în discuție. Cum redacția urmează să reia, în curînd, consfătuirile de același gen, se impun cu acuitate cîteva precizări, privind desfășurarea acestui dialog cu populația, pentru a spori eficiența lui. Am remarcat faptul că la o parte din consfătuiri organele comerciale (ne referim la consfătuirile ce au dezbătut teme privind aprovizionarea) au fost reprezentate nu de cei mai competenți oameni, de directori sau președinți, cum era și firesc, ci de salariați care nu au putut să răspundă pentru deficiențele semnalate. Așa s-au petrecut lucrurile la Leșu Ursului. Perpetuarea unor neajunsuri în aprovizionarea populației, deseori criticate în paginile ziarului nostru, nu a constituit, de pildă un argument suficient de puternic pentru directorul FILCOOP Vatra Dornei ca să se deplaseze la fața locului. A fost trimis un salariat care nu prezenta nici un fel de garanție cu privire la măsurile ce se impuneau cu întîmplător a fi luate; răspunsul trimis ulterior redacției a fost telegrafic, formal, parte din carențele semnalate la consfătuire menținîndu-se și în prezent. Cele mai multe absențe le-a înregistrat, însă, C.L.F. Gura Humorului. Directorul unității nu a participat decit la o singură consfătuire, și anume, la cea de la Moldovița. în rest, conducătorul și-a trimis, din cînd în cînd, și numai la insistențele noastre, este un reprezentant. Tovarășii de la întreprinderea județeană nu au avut niciodată curiozitatea să asiste la o întîlnire dintre consumatori și lucrătorii din comerț. Nu a interesat pe nimeni părerile cumpărătorilor despre feluri în care unitatea se achită de îndatoririle ce-i revin ? La Frasin, Fundu Moldovei au fost semnalate o serie de aspecte negative, privind aprovizionarea cu legume și fructe. Or, dacă cei răspunzători, cei care trebuie să rețină observațiile făcute lipsesc, interesul populației pentru consfătuiri scade, iar intervențiile se lasă mult așteptate. La Frasin, unde au fost criticate multiple abateri de la normele comerțului socialist, președintele cooperativei de consum a lipsit, își găsise, în ziua aceea, o altă ocupație. Considerăm că, o dată la cîteva luni, cînd au loc asemenea consfătuiri, toți salariații unei cooperative de consum ar trebui să-și facă timp pentru a lua parte la dezbateri. Prezența tot ține, în ultimă instanță, de atribuțiile profesionale. Pentru că, numai cunoscând bine realitățile se poate acționa cu promptitudine și eficiență. o Fără îndoială că după consfătuire, populația așteaptă măsurile cuvenite. De multe ori, însă, acestea întârzie, ori Intervențiile sunt atît de palide, încât consumatorii, pe bună dreptate, se declară nemulțumiți. La Leșu Ursului, trei consfătuiri au criticat, în esență, aceleași lipsuri. Președintele Cooperativei de consum Crucea ridica din umeri, tovarășii de la FILCOOP Vatra Dornei motivau neajunsurile cu impedimentele legate de distanță, iar U.J.C.C. făcea promisiuni de Urmarea, care uita apoi, minerii de la Leșu Ursului continuă și acum să fie nemulțumiți de felul în care sînt aprovizionați cu anumite mărfuri alimentare. După consfătuirea de la Rișca, unde au fost semnalate multiple deficiențe, răspunsurile primite de la cooperativa de consum Bogdănești, de la ICOMCOOP Suceava erau foarte promițătoare. Atât de... promițătoare, încît, cu vreo lună în urmă, carențele e- TOU la fel de grave ca și înainte de consfătuire. Așadar, acțiunea întreprinsă, grație unităților de mai sus, nu a avut efectul dorit. Am consemnat observațiile de față pentru ca cei vizați să le rețină, astfel încît, pe viitor, contribuția lor la înlăturarea lipsurilor, să fie pe deplin simțită. Considerăm că asemenea consfătuiri cu populația trebuie să fie susținute de lucrătorii din comerț și în primul rind de cei ce, prin natura funcției lor, răspund în cel mai înalt grad de buna desfășurare a activității în acest domeniu. CARMEN PANA Contra punct LA „BOTUL CALULUI“ . . . Două sănii intraseră in Fălticeni, dinspre Pașcani, una pe dreapta, alta pe stingă, fără felinare. Vizitiu, Ion Oprea și Ion Zodieru (Brusturi - Neamț), avuseseră grijă să facă dese popasuri la „botul calului", la cire un rachiu, incit ambii „Ioni" erau foarte pozitivi la băutură. La un moment dat, discuția lor împleticită le-a fost frinta ca de un trăsnet. Autobuzul 31-Sv-1210 (Autobaza Suceava), condus de Mihai Mihailescu, i-a ciocnit în plin. Ambii conductori de sănii s-au trezit la spital. Un cal a fost omorît. „Acumulările" de „combustibil" traseu au explodat, de pe la sind urme de neuitat. POTCOAVE DE CAI MORȚI I Responsabilul atelierului de cizmărie din comuna Crucea, pe nume Grigore Oniceanu, iși tocea pingelele numai pe podelele crișmelor. Cei din conducerea cooperativei il vedeau, dar făceau chitic, pentru că nu-i prea „strîngeau pantofii" față de avutul obștesc. La un inventar, făcut mai de voie — mai de nevoie, bețivului i s-a găsit o lipsă in gestiune de 600 de lei. Conducerea nu i-a spus nici „du-te mai incolo, că duhnești a rachiu". Alt inventar descoperă comenzi neinregistrate. Șefii adoptă poziția mutului. La ultima verificare, lipsa ajunsese la mai multe mii de lei. Gestionarul își ia călcîiele la spinare și dispare. Președintelui cooperativei și contabilului șef le scapără potcoavele de la ciubote, alergînd după. . . justificări. Potcoave de cai morți ! MAI RAR. AȘA TATĂ ! Augustin Rostaș (Câmpulung, str. Barbu Lăutaru nr. 3), om cu părul sur, dar mai nărăvaș decit un bidiviu sălbatec, s-a îmbătat și a ieșit la drumul mare să arate celor doi fii ai săi : Alexandru (20 de ani) și Vasile (18 ani), cum știe el să facă educație, împreună cu feciorii (beți și ei pe măsura tatălui) a acostat un microbuz ce transporta cîțiva muncitori de la Exploatarea minieră Fundu Moldovei. Fără nici un motiv, au bătut groaznic pe șofer și pasageri. Familia huliganică a fost reținută și i s-a întocmit dosar penal. Mai rar așa tată ! Să-l pomenească nepoții și strănepoții! Rubrică realizată de VICTOR MICU In atelierul de legătorie al întreprinderii poligrafice din Suceava Foto : D. BÁLINT * « SPORT Fotbal, divizia B „CHIMIA“ SUCEAVA A ÎNCEPUT PREGĂTIRILE PENTRU NOUL SEZON De cîteva zile, fotbaliștii de la „Chimia" Suceava au început pregătirile. Controlul medical de specialitate, care a constituit primul act al pregătirilor pentru noul sezon, a avizat favorabil pe fiecare fotbalist. Pentru a afla alte amănunte care interesează cititorii noștri, ne-am adresat tovarășului Victor Husa, antrenorul echipei sucevene „Chimia ". Perioada de pregătire a început la 11 ianuarie și va continua pînă la reluarea campionatului. In prima etapă, 11-28 ianuarie, se pune accentul pe pregătirea fizică generală și specială. Vom face, în acest răstimp, săptămînal, cîte 7 antrenamente în aer liber și două la sală. In etapa a doua, 29 ianuarie - 17 februarie, vor spori intensitatea și complexitatea antrenamentelor. Intenționăm să organizăm și cîteva meciuri amicale cu echipe din campionatul județean și divizia C, spre a înlătura acele lacune tehnico - tactice constatate în sezonul din toamnă. Antrenamentele vor fi astfel dirijate, ca la reluarea campionatului, fotbaliștii să atingă forma maximă a posibilităților de care dispun. Aceasta o vom face în etapa a III-a, 18 februarie — 15 martie. Pe lângă antrenamentele unite, specifice, sperăm să obișorganizăm și un număr de circa 10 meciuri amicale în scopul omogenizării echipei. - Ce ne puteți spune despre lotul de care dispune „Chimia"? - Avem, în momentul de față, următorii jucători : Sidac, Petcu, Regulschi, Nedelcu, Gheghe, Tică, Selymeși, Buzoianu, Rusu, Căldăruș, Danileț, Catană, Borcău, Roșu, Vasilcovschi, Nicolau, Teodosiu, Goran, Gălățeanu. Adică, 19 în total. - Un nume nou, Vasilcovschi, jucător ce a activat în campionatul județean. E un tînăr de perspectivă. A jucat la U.R.A., și, la cei 19 ani ce-i are, promite să devină un bun mijlocaș. Dar aceasta depinde de el, de conștiinciozitatea cu care va participa la antrenamente. De altfel, mai avem în vedere și alți jucători tineri. De curînd s-au prezentat la Suceava trei tineri fotbaliști din Baia Mare : Ștefan Keller - 21 ani, extremă stingă, Arpad Danko - 21 ani, fundaș, ambii de la „Constructorul" din divizia C și Iosif Mekker - 19 ani, extremă dreaptă, de la „Chimistul”, tot din divizia C, lor nu e definitivată, dar Situația văm să rezolvăm favorabil spectal problema transferului, cit și stabilirea lor la Suceava. De asemenea, ducem tratative pentru promovarea din divizia C a încă 4 jucători. Și, toți tineri ! Dacă tratativele vor da rezultatele așteptate, „Chimia“ va avea un lot de 26 de jucători. Cum își vor găsi locul în echipă ? Pentru antrenamente, aceasta nu constituie un impediment. Desigur, vor juca acei ce vor avea cea mai bună formă. Ne gîndim și la altceva. Să înființăm o echipă de tineret - rezerve, care să activeze în campionatul județean, evident, fără a figura în clasament, asemenea condiții, toți jucătorii nu vor avea posibilitatea să-și perfecționeze calitățile de fotbaliști. Proiecte, proiecte . . . Pînă la începerea campionatului e suficient timp pentru definitivarea lor, astfel ca „Chimia“ să aibă, în retur, o evoluție mai bună, așteptată cu nerăbdare de toți sucevenii iubitori ai fotbalului. Pentru a se ajunge la acest deziderat, este nevoie și de sprijinul atent al organelor locale, al asociației sportive în primul rînd. Eforturile pentru a da impulsul necesar dezvoltării fotbalului sucevean sunt meritorii. Așteptăm materializarea lor. Discuție consemnată de DUMITRU MIRON Participante la competiția de schi cupa „Unirii". In centru. Ioana Beiu (A S.A. Brașov), care a ocupat locul I la proba de slalom special-senioare Foto : E. BERICH Casa de Economii și Consemnațiuni acordă începînd din ziua de 3 ianuarie 1970, depunătorilor domiciliați în orașele în care se construiesc locuințe proprietate personală, credite pentru constituirea avansurilor minime sau pentru completarea sumei necesare acoperirii costului integral al locuințelor, pentru obținerea priorității la contractarea lor. Informații în legătură cu formalitățile ce trebuie îndeplinite pentru obținerea de împrumuturi, precum și modelele de formulare se pot primi de la oricare filială C.E.C. Cererile pentru acordarea creditelor se depun numai la filialele C.E.C. din localitățile reședințe de județ. în județul nostru, aceste cereri se depun la Filiala C.E.C. oraș Suceava, strada N. Bălcescu, bloc 3 A. ATLETISM La primul concurs din acest an, sportivii suceveni au avut o comportare meritorie Sala sporturilor din Botoșani a reunit, duminică, la primul concurs interjudețean din 1970, atleți din județele Botoșanii Suceava și Neamț (din ultimul făcînd parte și sportivi de la Roman). La acest prim concurs ce s-a desfășurat în nordul Moldovei în 1979, atleții suceveni (juniori) au avut o comportare meritorie, clasîndu-se pe primele locuri la mai multe probe. La întrecere rezervate fetelor, Valentina Ciioban, cu 11,46 m, la aruncarea greutății, s-a clasat pe locul secund, după Gabriela Ionescu (Piatra Neamț) care a realizat 11,66 m. Menționăm faptul că atleta suceveană a concurat fără a avea antrenamentele necesare, în ultima lună fiind bolnavă. La aceeași probă, pe locul trei s-a clasat o altă atletă suceveană Angela Gîlă. Proba de înălțime a fost dominată de atletele din Piatra Neamț, care au ocupat primele două locuri, reprezentanta noastră Elena Boghianu situîndu-se pe locul al treilea. La rîndul lor, atletele din Roman s-au impus la 50 m. plat, Eugenia Boghițoiu (Suceava) sosind a patra, la numai trei zecimi de secundă de prima clasată. Atleții au înregistrat mai multe succese. La 50 m. plat, cîmpul lungea raul Adrian Stan a cîștigat ușor, în 5’9/10, al doilea sosind Dorin Axinte, din Botoșani, iar pe locul trei — un alt sucevean, Valentin Paiue. Cea de-a doua probă de sală cîștigată de atleții suceveni a fost la . . . înălțime. La înălțime cu 1,90, Constantin Demica (Cîmpulung) a cucerit primul loc în afară de concurs, întrucît e senior. Locurile 2 și S au fost ocupate la egalitate, cu 1,65 m, de Dorin Nistor (Suceava) și Florin Melinte (Botoșani). Dorin Nistor a concurat și la alte probe : la lungime, cu 5,98 m. s-a clasat pe locul 3, iar la triplusalt, cu 11,90 ani, pe locul secund. In afară de concursul de sală, a fost organizată și o întrecere de cros, pe distanța de 4.000 m., dominată de suceveni. La această probă, primul loc a fost ocupat de Aurel Scobiiniuc, fiind urmat de Mihai Axinte, tot din Suceava. După cum se vede, primul concurs din acest an a constituit, pentru atleții suceveni, și o frumoasă reușită. Sperăm ca aceasta va fi consolidată, completată de altele, care să contribuie tot mai mult la afirmarea atletismului, la practicarea acestuia de cît mai mulți tineri. Unde a dispărut autobuzul ? Avusesem trebuit la Câmpulung și, în preajma sosirii autobuzului de la Gura Humorului spre Vatra Dornei, mă aflam, împreună cu alte persoane din Iacobeni, în stația Sadova și așteptam mijlocul de transport. Am stat noi acolo, afară, în frig, o jumătate de oră, o oră, două, înțelegeam și noi că timpul era nefavorabil și că era greu să circuli pe o asemenea vreme. Am așteptat timp de 4 ore (de la orele 13,00 pînă la orele 17,00), dar mașina n-a mai apărut. Atunci am hotărît să mergem pînă la Cîmpulung, la autogară, de unde să luăm autobuzul ce sosea de la Suceava. Noi ne întrebăm unde a dispărut autobuzul, căci ne aflam în stație cu mult înainte de sosirea lui. Orice s-ar spune, este o dovadă a lipsei de respect față de călători. VASILE VĂMAȘEL Iacobeni RĂSPUNSURI LA OPINII Cu lăudabilă operativitate, care lasă să se întrevadă și bunele sale intenții, Depozitul de petrol din Suceava (sub semnătura șefului său, tovarășul Th. Enășescu) răspunde celor „Cîteva sugestii pentru. . . aragaz“ oferite la această rubrică, în nr. 6860 din 7 ianuarie a.c. al ziarului, de către electricianul Gh. Turcu. Depozitul, pentru motive în bună parte îndreptățite, nu-și poate însuși integral propunerile. Dar precizează că, pe avizul prin care se anunță că solicitantul buteliei n-a fost găsit, se indică (bine-ar fi să nu se uite !) numărul mașinii și ora la care aceasta va reveni. In cazul că solicitantul nu este găsit nici a doua oară, comanda se consideră anulată și el urmează să o repete, pentru a fi programat din nou pentru a doua zi (noi am subliniat această precizare, tot ca să nu se uite) ; dacă iar nu este găsit, atunci nu-i mai rămîne decât reînscrierea. Este un procedeu, socotim noi, în măsură să ajute — mai mult decît pînă acum — consumatorii. în ceea ce privește luarea de suprapreț (reamintim că butelia adusă acasă costă 14,10 lei), unitatea ne asigură că, atunci cînd a avut sesizări concrete, a dispus scoaterea din muncă a vinovaților ; așa a procedat de curînd, cu șoferul Artur Cîneparu și gestionarul Dumitru Pinciuc. Transcriem : „Solicităm sprijinul consumatorilor pentru depistarea celor ce nu muncesc cinstit și corect în distribuirea aragazului, să nu ofere sume în plus pentru a fi serviți preferențial, din neglijență că nu s-au înscris la centrul de comenzi, și pentru a ne ajuta să putem lua măsurile corespunzătoare“. Lucruri util de știut și, mai ales, de pus în practică. UN PRIM SUCCES, DAR SI OBLIGAȚII NEONORATE (Urmare din pagina I) n-a fost pregătită peste tot cu atenție. C.C.H. Suceava nu realizează planul la ceniculoză cu 89 tone, datorită unor defecțiuni ivite la fierbătoare. La mobilă, planul a fost îndeplinit numai un procent de 93,4 la euro. Restanțele aparțin fabricilor din Suceava și Cîmpulung ale C.E.I.L., cărora nu li s-a asigurat feronerie (pentru mobila „Stejarul“) și alte materiale, precum și I.M.I.L. Rădăuți, unde planul nu a fost acoperit cu comenzi. Situația impune inter venții prompte, eficiente spre a înlătura deficiențele existente și a recupera restanțele în timpuil cel mai scurt. Sarcinile la export din această primă decadă, a anului au fost depășite, înscriindu-se, și în realizarea acestui important indicator, un succes de seamă. Au fost livrate, între altele, 506 tone hîrtie, mobilă în valoare de 2,3 milioane lei, binale, sare, ș.a. Există, însă, și aici rămîneri în urmă. Trei unități de exploatare și industrializare a lemnului obțin realizări mult sub plan : Vatra Dornei — 76,6 la sută , Iacobeni — 67 la sută, Cîmpulung — 31,4 la sută. La 4 produse, cantitățile avînd termen de livrare în această decadă au fost livrate doar parțial : la lemn de fag pentru celuloză (24,2 la sută), la cherestea de răișinoase (88,9 la sută), la placaj (57,4 la sută). Avînd în vedere importanța pe care o prezintă acest indicator, este nevoie să se ia măsurile care se impun, astfel ca fiecare unitate să-și realizeze ritmiic și integral sarcinile de export care îi revin. Procedeu original (ilegal) de realizare a planului (Urmare din pagina I) speculație contabilă pentru a se demonstra clienților că reținerea ar fi, chipurile, legala și că fiecare consumator de apă trebuie să-și însușească sumele din factură. In realitate, acest STAS, care se află în biblioteca D.S.A.P.C. Suceava, prevede elemente de proiectare privind dimensiunea diferitelor conducte, modul de amplasare, materialul din care trebuie construite etc. Unii clienți — deocamdată aceștia îi poți număra pe degete — au sesizat banca și au refuzat plata. „Pe baza contractului încheiat, noi trebuie să plătim lunar 1721 lei pentru consumul de apă stabilit de comun acord cu conducerea I.G.O. — spunea economistul Gheorghe Polocoșeru, de la AGIRA Suceava. Dar, datorită procedeului nelegal aplicat de către I.G.O., în luna decembrie 1969 ni s-a reținut cu 4.136 de lei mai mult. Nu suntem de acord cu asemenea practici care duc la pierderea încrederii între unitățile furnizoare și beneficiare, la îndoieli asupra veridicității actelor contabile care se folosesc între unități, ca mijlocitor de plată“. In legătură cu această mistificare ce a permis însușirea ilegală de către I.G.D. Suceava a unor sume importante de bani, tovarășa Carmen Gavrilă, inspector la Banca Națională, ne-a spus : „Aceasta constituie o încălcare flagrantă a relațiilor statornicite de statul nostru între unitățile economice, mea, a recurge După părerea la „furtului“ numai pentru formula a-ți face planul pe seama muncii altora este un procedeu împotriva căruia trebuie luate cele mai hotărîte măsuri. Pe baza celor constatate, banca a întocmit un proces verbal în care este menționat faptul că acțiunea întreprinsă de conducerea I.G.D. Suceava nu are o bază legală. S-a cerut acestei unități să intre în legalitate, stabilindu-se ca sumele însușite pe nedrept, numai pentru a salva o situație și a acoperi unele neajunsuri din activitatea anului trecut, să fie restituite celor în drept“. Cu ce se fac vinovate unitățile economice din municipiul Suceava că I.G.O. nu întreține conductele în mod corespunzător, că sînt sparte, pe alocuri acestea apa curgînd în voia soartei, că fîntînile arteziene sau stropitorile I.G.O. împrăștie cu dărnicie apa chiar și atunci cînd nu trebuie, sau că unele cișmele publice au devenit niște izvoare permanente? Tovarășii din conducerea I.G.D. Suceava nu-și dau seama că faptul de a fi prinși cu mina în buzunarul clienților pe care au datoria să-i servească conform contractelor nu le face deloc cinste. Trebuie știut că asemenea practici sînt străine relațiilor statornicite între unitățile noastre economice. Iată de ce, făcîndu-ne ecoul atîtor „păcăliți“ din municipiul Suceava, cerem să fie luate măsuri de substanță pentru curmarea situației create, pentru înlăturarea o dată pentru totdeauna a acestor practici dăunătoare, care la I.G.O. Suceava dăinuie de ani de zile instantaneu de Ianuarie Foto : I. DORNEANU Șantierul de construcții - montaj al întreprinderii de rețele electrice din Suceava angajează șoferi macaragii pentru loturile — BOTOȘANI, cu sediul în Botoșani — DOROHOI, cu sediul în Dorohoi — SUCEAVA, cu sediul în Suceava. Doritorii se vor adresa serviciului organizare — personal al șantierului, în strada „23 August“ nr. 1, Burdujeni — Suceava, zilnic, între orele 7,00—15,00.