Zori Noi, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 7060-7085)

1970-09-16 / nr. 7073

Profesori, învățători și educatori! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-i să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Din salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar CLOPOȚELUL A SUNAT Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sirguință, învățînd temeinic ! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Din salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul descinderii noului an școlar Liceul nr. 2 din Suceava : aplauze pline de câldura și recunoștința, pentru urările cuprinse în Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România . O sută patruzeci și patru de băieți și fete, foarte tineri și foarte entuziaști, sosiți majoritatea din cuprinsul județului Suceava, au pășit, începînd cu ziua de ieri, pe drumul menit să-i conducă spre tainele unor foarte interesante, utile și — bineînțeles I mult rîvnite profesii. Vor deveni tehnicieni pentru construcții civile și industriale, pentru Instalații de construcții, în industrializarea lemnului fabricarea celulozei sau pentru și hîrtiei. Peste cinci ani, cînd după o muncă asiduă și plină de răspundere, vor dobîndi diploma care să le ateste priceperea în meseriile alese, cînd își vor ocupa locurile de muncă pe șantiere și în întreprinderi, ei vor contribui la dezvoltarea economică a județului și, poate, a altor județe din țară ; vor face să crească clădiri tot mai frumoase, mai trainice, mai moderne, în orașe și sate ; vor asigura aplicarea celor mai avansate tehnologii în prelucrarea arborilor coborîți din munți, spre a-i preface, ca în basme, în neînchipuit de multe și neînchipuit de minunate lucruri necesare oamenilor. De ieri, acești viitori meșteri mari și-au ocupat locurile, cuminți, în clasele anului I ale celor două licee industriale nou înființate la Suceava. Colegile sunt, deocamdată, doar elevii celor două grupuri școlare profesionale sucevene, sub egida cărora funcționează liceele. „Profesori cu îndelungată expriență la catedră, cu bune rezultate in muncă, maiștri - instructori de practică foarte pricepuți, unii dintre cei mai bine pregătiți pedagogi ai grupului școlar - au fost repartizați să asigure instrucția și educația elevilor liceului, ținînd seama că la programele de învățămînt pe care le au ei de parcurs - similare cu ale liceelor teoretice - se adaugă cîteva obiecte de specialitate și o zi de instruire practică pe săptămînă" — ne-a precizat prof. Ion Cuciureanu, directorul grupului școlar profesional și tehnic. Mărturisim că, deși accesul fetelor la profesiile de orice fel nu mai reprezintă de mult o noutate in țara noastră, totuși prezența celor optsprezece eleve în anul I la liceul de construcții a constituit o surpriză. „Știți ce muncă vă așteaptă, fetelor?“ — le-am întrebat pe Băieșu Ana și Costrin Aglaia, adolescente nu lipsite de gingășie feminină, amintindu-le că anul acesta vor lucra lăcătușerie. Ne-au răspuns cu toată seriozitatea : — Sigur. Vom deveni tehnicieni constructori. Ne-a plăcut meseria încă din școala generală. De asta și suntem aici. Dar noi vom învăța astfel, nicit să devenim ingineri. . . Un vis frumos — pe care-l nutresc, desigur, și mulți dintre colegii lor băieți — și pe care nu putem să nu-l încurajăm cu un din toată inima rostit : SUCCES ! SUCCES IN NOUL AN ȘCOLAR! Acești viitori meșteri mari... Flori, emoții și multă seriozitate . Pe lângă Liceul pedagogic din Suceava a luat ființă o școală de aplicații. Micii elevi au sosit, ieri dimineață, cu brațele încărcate cu flori, însoțiți de învățătoarele Aurora Cojocaru (cl. I), Emilia Rusu (cl. a II-a), Aurelia Rotăriței (cl. a IlI-a) și Aurelia Andriuță (cl. a IV-a), care vor asigura de aici înainte, în bună măsură, îndrumarea practică a viitorilor învățători. Cei 758 elevi ai liceului, împreună cu profesorii diriginți, i-au întîmpinat pe noii sosiți la intrarea în clădirea școlii și pe coridoare, petrecîndu-i cu aplauze călduroase și urări de bun venit, pînă în clasele ce le-au fost destinate. • In clasa I a școlii de muzică, funcționînd sub egida Liceului pedagogic din Suceava s-au înscris, în acest an școlar, cîțiva elevi din alte localități ale județului. Dintre aceștia, ieri, a fost prezentă în clasă eleva Coifan Lidia din comuna Rișca. Lidia ne-a mărturisit cu dezinvoltură că îi place foarte mult școala de la Suceava, deoarece este „cu muzică“. Și, bineînțeles, muzica e marea ei pasiune. • Primii elevi din județ care au pășit pragul școlii la vîrsta de 6 ani sînt, in prezent, în clasa a IV- a. (La școala generală nr. 1 din Suceava). Cînd am scris despre ei, cu trei ani în urmă, tovarășele învățătoare Lucia Boca și Eugenia Iacob insistaseră în mod deosebit asupra seriozității și a dorinței de a învăța a acestor copii. Ne-am întîlnit ieri, din nou, cu tovarășele învățătoare, după primele ore de curs. Vorbindu-ne cu emoție despre progresele la învățătură ale elevilor lor, care au reușit să-și însușească, în multe domenii, cunoștințele la nivelul colegilor care, în clasa I, avuseseră un avantaj de 1 an-vîrstă, am putut remarca un lucru î dragostea de învățătură, voința de muncă, seriozitatea au rămas trăsăturile caracteristice ale elevilor acestor clase. Un amănunt , chiar din prima zi de școală, ei au cerut să li se dea... teme acasă. Emoția și bucuria revederii i-au stăpînit, deopotrivă, pe cei mai mari, ca și pe cei mai mici elevi PAGINI SI ÎN BIOGRAFIA SCOLII Și în biografia Școlii generale din Dornești, clopoțelul noului om a vestit, ca și în celelalte școli de pe raza județului, un debut care se înscrie cu semnificații majore, pe coordonatele orientării elevilor către asimililarea a cu mai temeinice cunoștințe, necesara in viață, a cit mai temeinice deprinderi practice : inaugurarea clasei a X-a. Cu prilejul acestui dublu eveniment, reporterul a solicitat directorului școlii — tov. profesor Teofil Popovici — cîteva opinii cu privire la realizarea ciclului complet al învățămîintului gemerel de 10 ani. In cadrul școlii noastre vor funcționa, în acest an, două clase a IX-a, cu 52 de elevi, și o clasă a X-a cu 25 elevi. Raportat la numărul absolvenților clasei a Vlll-a, se poate trage concluzia că tinerii noștri, prim prezența lor la noile clase, se orientează cu precădere spre laturile aplicative ale procesului de învățămînt, în vederea unei cit maii bune pregătiri preprofesionale. Și pentru că succesul învățămîntului de zece ani este condiționat atît de asigurarea condițiilor necesare desfășurării unor activități practice, cit și de buna pregătire profesională și pedagogică a cadrelor care vor preda la aceste clase, interlocutorul ne-a oferit urnele amănunte în acest ses. Am aflat, astfel, că școala dispune de un atelier propriu de croitorie, unde elevele își formează și își dezvoltă aptitudinile în vederea executării unor lucrări necesare în viața de toate zilele. — In ceea ce privește practica băieților, ne-a spus profesorul Adrian Botezatu, actualul diriginte al clasei a X-a, aceasta se va desfășura, săptămînal, la diverse unități de pe raza localității, unde există ateliere de tîmplărie, strungărie, lăcătușerie... Dornici să aflăm și pare?rea unei eleve care va frecventa în amul acesta clasa a X-a, ne-am adresat Lucicăi Davideanu, secretara organizației U.T.C. pe școală și fruntașă la învățătură. Practica ne-a ajutat în mare măsură să ne formăm deprinderi folositoare pentru viață - ne-a spus ea. Personal, iubesc telefonia, iar în cursul anului școlar trecut am făcut practică la of teiul P.T.T.R.... Mă voi specializa în branșa aceasta ... Voia să-mi împărtășească și alte proiecte de viitor, dar clopoțelul a sunat și elevii s-au îndreptat spre clase, grăbiți să-și ocupe locurile. O ȘTAFETĂ LUMINOASĂ — . 7 _ 71: .. .. 7 £ /~>/în 71 ori 7 /■» •Fai/Ii Ti17/l/vn/i/l Cr>7/>/7TVll C/’/lFl/iT 7/7/1« /"M# TnF /■»» «S/n/J 1- La Școala generală nr. 1 din comuna Bogdănești, profesoara de istorie Eleonora Solcanu, astăzi pensionară, a predat funcțiunea de director al școlii fiului ei, Corneliu Solcanu, și el tot profesor de istorie. Avem impresia că asistăm la un moment solemn cînd e transmisă, pentru viitor, o ștafetă luminoasă. Bătrîna profesoară ne declară : — Am funcționat 29 de ani in învățămînt, dintre care 28 în Bogdănești, la aceeași școală. M-am legat sufletește de comună, de oamenii ei și am iubit meseria de educator. M-am străduit, în fiecare an, zi de zi, să le insuflu elevilor dragostea pentru patria socialistă, pentru muncă, sentimentul cinstei și al demnității umane. Primesc azi scrisori din depărtare, din diferite părți ale țării, de la foștii mei elevi. Intr-adevăr, una dintre scrisori, trimisă recent de inginerul Gheorghe Nica din Constanța, menționează : „Multă recunoștință foștilor mei dascăli ! La locul meu de muncă mi-s veșnic vii cuvintele lor“. Prezența bătrînei profesoare la festivitatea deschiderii noului an școlar nu era doar un gest simbolic. Pentru Eleonora Solcanu școala a rămas un izvor al vieții. — Voi ajuta școala unde am funcționat, în continuare, cu toate puterile mele. Tînărul și proaspătul director al școlii generale din Bogdănești are 24 de ani. E absolvent al Institutului pedagogic din Suceava și de doi ani profesor în comuna natală. — Sînt conștient de marea răspundere ce-mi revine, ne spune, cu o gravă emoție, Corneliu Solcanu. Școala noastră e o școală cu o frumoasă tradiție, ilustrînd pasiunea cadrelor didactice pentru pregătirea temeinică a elevilor, pentru înarmarea lor cu tot ce gîndirea umană a făurit mai de preț. A duce mai departe și a îmbogăți această tradiție e o datorie. Salutul pe care Comitetul Central al partidului ni l-a adresat, tuturor cadrelor didactice, cu prilejul deschiderii acestui an școlar, constituie și pentru noi, cei din Bogdănești, un imbold puternic. Ne vom dărui toată puterea de muncă pentru a dezvolta gîndirea creatoare a elevilor noștri, pregătindu-i temeinic pentru viață, pentru patria socialistă. Ștafeta luminoasă, predată de bătrîna profesoară, a fost primită de o inimă tînără și entuziastă. 6 ani, o vîrstă cu splendidă aur. Anul școlar, acum început, este un moment important in evoluția învâțămîntului din țara noastră, marcând încheierea acțiunii de școlarizare a copiilor de la vîrsta de 6 ani, precum și prezenta in viața școlară a primelor clase a X-a — măsuri care transpun în viață directivele C.C. al P.C.R. cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățămââtului de toate gradele. In comuna Udești, ca și în celelalte localități din județ, a avut loc seri festivitatea începerii anului școlar. In curtea școlii, s-au adunat cei peste 400 de elevi, cadre didactice, părinți, învățători pensionari. (Ne amintim, aici, că scriitorul Eusebiu Camilar, era prezent, mai in fiecare an, la acest eveniment, în comuna natală). Au trăit încă odată emoțiile specifice momentului. I-am cunoscut pe cei mai mici școlari, în vîrstă de 6 ani, sosiți primii la festivitate : Vasiile Botușan, Veronica Blizan, Liviu Motrici. Ne-au spus, cu emoție, că au venit la școală, ca „să învețe“. .. 51 de școlari noi au trecut pe sub boltele formate din buchete de fiori, fiind primiți în colectivul școlii, cu toată dragostea, de către colegii lor mai mari. După festivitate, elevii, însoțiți de profesorii lor, au intrat, în curatele săli de cursuri unde, pe fiecare, îi așteptau manualele școlare și câte un buchet de flori. Celor mai mici școlari li s-au pregătit bănci potrivite cu... statura lor... ZORI NOI IN PAGINA 3 LA UN CENT Pentru cadrele didactice și elevii Liceului „Nicu Gane" din Fălticeni deschiderea noului an școlar are o rezonanță deosebită. Este pentru a o suta oară cînd, în acest perimetru de cultură, pe acest secund teritoriu al înălțărilor spirituale, porțile liceului se deschid larg pentru a primi tineretul dornic de învățătură, tineret menit să ducă mai departe flacăra primită de la înaintași, într-o intimă osmoză între generații — așa cum reliefa în cuvîntul său și tovarășa directoare a liceului — Doina Cosma. Promoția centenarului se bucură de condiții de studiu remarcabile, condiții care sînt rodul politicii înțelepte a partidului nostru. in acest an, Liceul „Nicu Gane" își primește elevii într-un local complet renovat, înzestrat cu laboratoare bine dotate, corespunzînd cerințelor școlii noi.Numai laboratorul de fizică are în dotare aparate și mobilier în valoare de peste 150.000 lei, cu ajutorul cărora se execută aproape 70 la sută din totalul experiențelor prevăzute in programa școlară. La utilarea lui au participat, cu pasiunea caracteristică tinereții, și elevii cercului de fizică, sub conducerea profesorului Constantin Popa). . . . Condiții de studiu la care generațiile trecute nici nu cutezau să gîndească. Generații, din rindul cărora s-au ridicat oameni de seamă, nume cu rezonanță in știința și cultura românească, cu care liceul se mîndrește : Mihail LICEUEN AR Sadoveanu, Eugen Lovinescu, Anton Hulban, Nicolae Labiș, Aurel Băeșu, Jules Cazaban, Nicolae Grigoraș. In semn de recunoștință pentru școala în care s-au format, sculptorul Ion Irimescu a dăruit liceului un bust al lui Nicu Gane, sculptorul Vasiliu Fotte — un bust al lui Mihail Sadoveanu, iar artistul poporului Ion Chirescu (fost profesor al liceului) i-a închinat un cîntec. Nu mai puțin ilustre sunt, desigur, numele multor dascăli ai liceului, care au contribuit, prin munca lor plină de dragoste și abnegație, muncă de adevărați bijutieri, la formarea celor ce au devenit apoi oameni de nădejde ai locurilor natale : Vasile Balomir (care a cedat o bursă în străinătate pentru a finanța deschiderea gimnaziului), George Stino, Nicolae Apostol (profesori ai lui Mihail Sadoveanu), V. T. Lovinescu, Nicolae Beldiceanu, Aurel George Stino ș.a. Evocînd cu mîndrie numele ilustre ale celor care au pășit în viață de pe băncile liceului fălticenean, însuflețiți de mărețele perspective pe care partidul și statul nostru le deschide tineretului țării, cadrele didactice și elevii de la Liceul „Nicu Gane", într-o atmosferă sărbătorească, pășesc în noul an școlar hotărîți să nu precupețească nici un efort pentru a da patriei, și de acum încolo, cetățeni de nădejde. BUCURIA E A ÎNTREGII COMUNE lndreptindu-se spre porțile larg deschise ale școlii, copiii din comuna Rîșca trăiau din plin bucuria zilei. Pentru ei evenimentul festiv avea o dublă semnificație. Prima zi de învățămînt coincidea cu darea în folosință a noului local de școală. Școala s-a înălțat în inima comunei, superbă, luminoasă, cu clase încăpătoare, dotată cu mobilier corespunzător. Totul e proaspăt și curat, impresia de puritate se impune, pașii celor care intră dobîndesc o anume sfială. Surprindem momentul acesta deosebit în emoția unanimă a învățătorilor, profesorilor și a celor peste 500 de elevi. — E un vis al nostru care s-a realizat, ne spune Virginia Januț, directoarea Școlii generale nr. 1 din Rîșca. Grija partidului și a statului nostru socialist pentru dezvoltarea învățămintului, pentru asigurarea unor condiții optime, se ilustrează pregnant și în comuna noastră. Trecem prin cele 8 săli de clasă spațioase, cu parchet scînteietor și sobe de teracotă, cu bănci noi și catedre acoperite policrom, prin laborator și bibliotecă. E o școală intr-adevăr modernă, în care te simți bine, unde orele de învățătură își vor afla climatul prielnic. — Bucuria e a întregii comune, continuă directoarea. Școala s-a ridicat în mare măsură prin contribuția locuitorilor, prin munca patriotică a părinților. Aș vrea să subliniez sprijinul deosebit pe care ni l-a dat colectivul de muncă al fabricii de cherestea, sau părinți ca Toader Săvoacă, Constantin Bacalu, Gheorghe Marian, Mihai Crîșmaru. Dar ar trebui să citez foarte multe nume de oameni care au muncit cu dragoste la construcția școlii. E o dimineață de soare domol și de lumină albastră, o dimineață a optimismului și a speranțelor. In fața școlii sînt adunați cei peste 500 de elevi. Au participat și dînșii la zidirea școlii, pe măsura puterii, la căratul cărămizilor și a apei, la curățatul mozaicului. Aici își vor îmbogăți acum cunoștințele, își vor avînta gîndirea spre orizonturi vaste. — Avem datoria să învățăm și mai bine, ne spune Cucoșel Cristea, elev în clasa a șaptea, unul dintre premianții școlii. Iar Moldoveanu Monica, din clasa a IV-a, adaugă : — Vom învăța cu bucurie in școala noastră nouă. . . Aceleași emoții proaspete și satisfacții le-am întîlnit și la școala generală din satul Bucșoaia, comuna Frasin. Și aici, o nouă și elegantă construcție, cu 8 săli de clasă, cu două laboratoare moderne, a primit sute de elevi porniți pe drumul rodnic al învățăturii. Noul local al Școlii generale gurat ieri de 10 ani din Bucșoaia, iuau Aceeași curiozitate, veșnic nouă.. Aceeași atmosferă sărbătorească de început de an, aceeași curiozitate veșnic nouă a elevilor, dornici de a afla unde anume va fi clasa lor și pe cine vor avea la „română“, și „la matematică“ și la multe alte obiecte încă, ne-a întâmpinat și la Liceul nr. 3 din Rădăuți. Ochiul reporterului a privit cu emoție manualele noi, frumos împachetate și împodobite, simbolic, cu flori... Una din multele bucurii pregătite celor mai tineri locuitori ai patriei noastre... Prin intermediul directorului — profesorul Petru Bejănaru — am aflat că școala se mîndrește cu laboratorul ei lingvistic (conceput și executat în cadrul școlii) și cu laboratorul de biologie, dotat cu mijloace de proiecție (fixe și mobile), cu un ecran îndeplinind și funcțiile unei table luminoase, precum și cu 40 de microscoape pentru executarea lucrărilor de biologie frontale. Există un laborator de fizică și chimie, în curs de extindere. Le-am vizitat, fiind pe rînd, liniștite și curate ca niște farmacii, și i-am văzut în imaginație pe viitorii oameni de știință ocupîndu-și cu seriozitate locurile in așteptarea marilor experiențe ulterioare orelor de curs. Dînd ascultare adagiului „Mens sana în corpore sano“, — minte sănătoasă în corp sănătos — liceul, prin eforturi colective, și-a amenajat un frumos complex sportiv pe o suprafață de circa 2 400 m.p. Prin ingenioase mișcări de demenți, terenul poate fi adaptat unor multiple discipline sportive. Porticul de gimnastică, la rândul lui, asigură o densitate de 60 de elevi, concomitent. — Intenționăm, ne-a spus profesorul de educație fizică, Peter Storcs, să realizăm iluminarea completă a terenului și deschiderea unui patinoar. .. O altă bucurie pe care o vor pregăti împreună și de care se vor folosi elevii acestui liceu. După cum se vede, între inițiative și realizări semnul este de egalitate. Pagină realizată de : MIHAI BÎNDEA NATALIA CIOCAN CARMINA MANOLACHE GEORGE SIDOROVICI OLTEA TANASE Fotografiile de : DUMITRU VINTILA