Mult és Jövő, 1926 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1926-01-01 / 1. szám

LILIEN UTOLSÓ ÁLMAI. Özvegyének, HELENE LILIEN asszonynak levele Lilien előadása az egyiptomi és a zsidó művészetről. — Beszélgetés a Biblia fáraójával. — Tutan­­hamen sírjában. — ,,Haláltánc“. — Lilien levele egy jeruzsálemi kivégzésről. — A ״ Haláltánc“ képei. — Uj Hagada. — Lilien utolsó tervei.­pp egy esztendeje most, hogy fér­­jem megbetegedett. Az itteni B'nei Brith páholy estjére ké­­szült, hogy vetített képek kisére­­tében ,,Beszélő kövek, beszélgetés Nagy-Ramzesz fáraóval“ címen előadást tartson. Odahaza még tljesen egészséges volt, de épp amint be akart wpni az előadás termébe, szívgörcs fogta el. Az egyik jelenlévő orvos azonnal segítségére sietett t ■ hozzátartozói mind arra kértük, ne tartsa meg a TZ előadást, kímélje magát. Férjem azonban SÉgy általában nem volt hajlandó a már egybe­­kkrűlt páholytagokat cserbenhagyni s páratlan lelkierejével, miután csillapítószerek és boroga­­tások valamennyire magához térítették, annyira leküzdötte testi válságát, hogy teljes két óra hos­­­szat tudott oly érdekesen és hatásosan beszélni mintha semmi baja sem lett volna. Mindaz, amit mondott, oly bizton hangzott, oly tiszta, oly szép volt, hogy valódi állapotáról ez az önuralma még engem is megtévesztett. Pedig amint a gyönyörű vetített képeik so­­rán, amelyek mi­nd saját alkotásai voltak, végig­­vezette hallgatóságának képzeletét az Arany­­szarv öböltől Jeruzsálemen át a piramisokig, a színes, lázasan élénk, szinte varázslatos hatással beszélő művész ott, karosszékében olykor pilla­­natokra önkívületbe szédült és többnyire egyálta­­lában már csak ösztönösen mesélt. Kezdte Konstantinápolyon, beszélt az erubi moha­­medán temető sírköveiről, amelyek ott a legkiesebb magaslatról messzire elcsillogtatják a törökök történel­­mét az Arany­szarv öböl vizei fölött. És mutatott aztán más török sírokat, ott, Jeruzsálem városfalai előtt, ama befalazott aranykapu táján, hol most Omár mecsete áll a szent szikla köré épülten, amely hajdan a zsidók templomának áldozó oltára volt, sőt lehet, hogy már Ábrahám is a fiát, Izsákot, Istennek feláldozni készen, erre a kőre fektette volt. S beszélt Lilien a Dávid tornyáról, Jeruzsálemnek erről az ősi emlékéről, amely minden dúlást, rombo­­lást túlélt, amelyet Titus is meghagyott a város el­­pusztításakor, mert azt akarta elhitetni, hogy Jeru­­zsálemet nem ő, hanem Isten pusztította el, hiszen ember hogyan bírna szétdúlni ily óriásfalakat. A csodálattal adózó hódolat hangján beszélt Lilien a zsidó ősök gigászi építkezéseiről, a palesztinai­­ról és az egyiptomiról. Az óriási oszlopokat mint faragták ki magá­­nak a sziklahegynek a tömegéből s amikor az oszlop elkészült, mint ver­­tek talprésze alá vájt résekbe fa­­ékeket s vízzel öntözve mint duz­­zasztották feszítővé ezeket az éke­­ket, hogy az oszlop végül lerepesz­­tődött sziklaalapjáról s mint állí­­tották föl ott. Palesztinai romok körül még ma is égnek merednek ily óriási oszlopok s hirdetik, hogy az ősi zsidók építőművészete mily hatalmas arányú műveket alkotott. Innen Egyiptom leghatalma­­sabb építményeihez, a piramisok­­hoz, a szfinkszhez, a Memnon-szob­­rokhoz és a Királysírokhoz, meg az ősi templomokhoz kalauzolta hall­­gatóságát Lilien. Sírboltok falfest­­ményein mutatta meg, mint szok­­ták volt az óriási kőfaragványokat tovaszállítani, oly szánszerű alkot­­mányokon, amelyek elé emberek százait meg százait fogták be iga­­vonókul, akiket a szánra fektetett kőkolosszuson álló hajcsárok ostora verdesett, ösztökélt. És bemutatta Lilien azokat a "beszélő köveket", amelyeken az ős ábrázoló művészet megörökítette az Lilién az Olajfák hegyén rajzolja Jeruzsálemet Lilien zeichnet Jerusalem vom Ölberg 4

Next