Új Élet, 1970 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1970-07-15 / 14. szám

Mandula Sándor sírkőavatása Szomorú emlékezésre gyűj­­tek­ össze június 28-án az Or­­todox Tagozat tisztségviselő dolgozói, hogy Mandula Sán­­dor sírkőavatásán leróják a kegyelet adóját. A megboldo­­gult özvegyén és rokonságán kívül megjelent a BIH képvi­­seletében dr. Seifert Géza el­­nök, dr. Harsányi László pénz­­ügyi elöljáró. A Tagozat elöl­­járóságát Braun Lajos elnök­­helyettes, Schichter Ármin al­­elnök és fixter Hermann fő­­titkár képviselte. Weisz Márton budapesti or­­todox főrabbi mondott avató­­beszédet, méltatva Mandula Sándornak a közösségi életben szerzett érdemeit. Hűség, ra­­gaszkodás jellemezte egész lé­­nyét. A heti Szidrából vett ta­­láló szavakkal érzékeltette Mandula Sándor jellemét. Mandula Sándor, mint közös­­ségi ember, mint családfő pél­­daképe m­aradt mindig a zsidó emberek előtt. Csellóval a világ körül (Gregor Pjatigorszkij könyve) „Amíg birtokomban volt a cselló, nem érezhettem magam szegénynek, éhesnek talán igen, de szegénynek nem.” Pjatigorszkij könyvéből úgy érezzük, hogy tanúi voltunk pályájának. Megpróbáljuk úgy visszaadni, hogy az olvasónak is sok örömet szerezzen. — Tudjuk, embert leírni, csak emberközelből lehet, s ő ön­­magát adja. Remek anekdotá­­zó — mondják, s rajonganak érte. Vérbeli művész, aki ke­­servesen kezdi pályáját. Kisfiú még, amikor átéli a rettegést, a zsidóüldözést. Cári orosz pogrom, — aggodalmas hangu­­lat, sötét pince mélyén, kis­­gyermekként érzi meg mások félelmét, rettegését, s amikor felmennek a szabadba, minde­­nütt vért lát, zsidó emberek vérét, akiket megöltek. Hetedik születésnapjára csellót kap. Nyolcévesen éjjeli mulató­­ban zenél, majd Jekatyerino­­szláv városának első mozijá­­ban csellista: a mozi képeinek hangulatát zenével kell illuszt­­rálnia Kilencéves, amikor Moszk­­vába költözik a család. Fel­ve­­szik a moszkvai konzervatóri­­umba. Tizennégy éves, és a Nagy­­színház első csellistája. Meg­­ismerkedik Sztanyiszlavszkij­­jal és Majakovszkijjal. Kitör a forradalom. Megala­­kul a bolsevik kormány. A hi­­dseg­ás éhség ellenérje,­­Moszk­­vában virágzott a művészet. Rjatigorszkijt behívják kato­­­­nának,­feladata, hogy havonta néhány koncertet adjon egy vonósnégyes tagjaként. Kalandos körülmények kö­­zött Lvowba érkezik — min­­den papír nélkül. Csak a cselló­­ja van vele. Varsóba megy, ahol a filharmónikusoknál kap állást. Tizenkilenc évesen Ber­­linbe kerül. Mecénásra akadt! Első alkalom életében, hogy gond és pénzkeresés nélkül to­­vább tanulhat. Elérkezik az idő, amikor anyagilag és eg­­zisztenciálisan befut. Kevesen mondhatják el, hogy maguk írhatják meg tör­­ténetüket. Pjatigorszkijnak jo­ga volt hozzá, hogy alkotó éle­­tét leírja. Több, mint 300 karmester vezényelte. Ismerősei és bará­­tai lettek a legnagyobbak Klemperer, Toscanini, Bruno Walter, Yehudi Menuhin, Leo­­pold Stokowszky, — a magyar Bartók Béla — és még sokan mások. Elbeszélései önéletrajzi vallomások, de megállják he­­lyüket külön novellaként is. Közvetlen barátainknak érez­­zük őt és barátait. Arcképek, emlékezések benyomások, ame­­lyeket meg kellett írnia az új nemzedék számára! Tanulja meg mindenki, aki a művész­­pályán akar érvényesülni, ah­­hoz, hogy ragyogjon, sugarai szétáradhassanak — mennyit kell szenvednie, átélnie és még mennyi minden kell! Elsősor­­ban egyéni tehetség, amely nagy szorgalommal párosul és — humánum. Rengeteg tanu­­lás, hogy eredetivé váljék. A ma is élő zsidó csellómű­­vész visszaemlékezései olyan kavargó, színes, tartalmas élet­­ről tanúskodnak, amely ritka­­ság. A nehéz gyermekévek után már csak felsorolom a városokat és országokat, sike­­reinek további állomásait: Lipcse, London, Stockholm, Párizs, New York, Majna- Frankfurt, Philadelphia, Chi­­cago, Bécs, Prága, Bukarest, Belgrád, Brüsszel, Athén, To­­kió és Budapest. Mint könyvé­­nek címe is mondja: Csellóval a világ körül. Egy ember, akit magával ragadott a zene rajon­­gása, mert a ״ cselló számára a mindenség egy része és a vi­­lágegyetem lényege.” Bach, Beethoven, Brahms műsorai mellett programjai mindent felöleltek. Koncert­­ koncertet követ. Pjatigorszkij mindezt úgy írja le, mintha nekünk is csellózna. Könyve ragyogó, stílusa köz­­vetlen. Talán mintha nevek­kel zsúfolt lenne. De ennyi ország, ennyi város, ennyi művész bő­­ven ad témát! A csellókultúra gazdag érté­­keit írja le, és mint író is meg­­állja a helyét, írásával kife­­jezi egyéniségének teljességét, az élet gazdagságát és nehéz­­ségét, amely kínokban, harcok­­ban, fájdalmakban is megnyil­­ván­ul. Könyvének lapjain vé­­gigtekint életén, mint mikor fellépésein végigtekint a ha­­talmas termek széksorain. Hangulatait és érzelmeit úgy adja vissza, hogy formát te­­remt zenéjében és írásában annak, ami benne él. A könyv a Gondolat Könyv­­kiadó kiadásában jelent meg. Feuer Mária fordítása gondos, szép munka. Sós Zsuzsanna Templomi festett üvegablakok, ólomfoglalatú üvegezé­­sek készítése és javítása ÜVEGESEK KTSZ üvegfestő részlege Budapest, VIII., Baross utca 59. Telefon: 143—354. !ruhát az EKISZ-től főregács, szép Az EKISZ ruhában mindig felöltözött Kül- és belföldi szövetekből vagy választékkal ✓árjuk. II. Mártírok útja 5/b. II. Mártírok útja 69 XI. Bartók Béla út 46 Mártírünnepségek A győri hitközség július 5-én tartotta emlék­ünnepségét a győr­­szigeti temetőben a mártírok em­­lékművénél. Az ünnepségen koszo­­rút helyeztek el az emlékmű talap­­zatán. A nagyszámú résztvevő kö­­zött megjelentek a MIOK vezető­­sége képviseletében dr. Seifert Gé­­za elnök és dr. Borsa Mihály, a KSZB elnöke. A Győr—Sopron m­e­­gyei VB egyházügyi hivatala képvi­­sel­etében Kovács István egyházügyi főtanácsos, Horváth Ferenc, a Haza­­fias Népfront Bizottság városi tit­­kára, a tanácsok vezetői, az egyhá­­zak küldöttei, valamint számos kül­­földi hittestvér. Az ünnepség dr. Sándor László liturgikus énekével kezdődött, majd Steiner Gyula, a győri hit­­község elnöke tartott megnyitó beszédet. Dr. Vértes Árpád főrabbi meghatott szavakkal emlékezett meg mártírjainkról és visszapillan­­tást vetett az 1944-es eseményekre. Ezután dr. Seifert Géza, a MIOK és BIH elnöke megemlékezett az 1944-ben Győrből elhurcolt több mint ötezer zsidó mártírunkról, valamint a Győr melletti Gönyüben hajóra rakott zsidó nőkről, akiket barbár módon pusztítottak el a fa­­siszták. Lerótta kegyeletét a 600 000 magyar zsidó mártír emléke előtt. Beszéde további során a felszaba­­dult magyar zsidóság jogegyenlő­­ségéről és szocialista társadalmunk vívmányairól szólott. Beszélt ez­­után a mártírünnepségek figyel­­meztető jellegéről, a világ egyes részein még negyedszázad után is feltörekvő neofasiszta revansista törekvésekről, amelyek ellen — mondotta — mártírjaink szellemé­­ben küzdenünk kell. Az ünnepség a Kadis­ima elmon­­dásával fejeződött be Miskolc és környékének zsidósá­­ga közel 15 000 mártírját gyászolja. Az alig egytizedére csökkent mis­­kolci zsidóság minden évben Szi­­ván 20־ án emlékezik mártírjaira. A gyásznapot megelőző szombaton minden felnőtt a Tóra elé járult. A Jahrzeit napján böjtöt tartanak és Szelib­auszt iktatnak az ima­­rendbe. Weisz Jenő rabbi misna­­joszt adott elő, Áv Horac­amim és thilim végeztével közös kadist mondottak. Június 28-án az avasi temetőben lévő emlékmű körül gyülekeztek a miskolci, a környékbeli és az or­­­szág különböző részeiből, valamint messze külföldről érkezett zarán­­dokok. A szertartás Spitzer Mayer kántor imájával kezdődött. Schuck Jenő főrnáos, az Ortodox Rabbi­­tanács elnöke mondott beszédet, Klein Vilmos intézőbizottsági tag, a MIOK nevében emlékezett. A szertartás végeztével a gyászoló közönség dr. Havas György hitköz­­ségi elnök és Kálmán Miklós köz­­ségkerületi elnök vezetésével az Abaúj megyei mártírok emlékmű­­véhez vonult, ahol áhítattal rótták le kegyeletüket. Karcagon június 5־ én tartottak ünnepséget a mártírok tiszteletére. A karcagi híveken kívül megje­­lentek a kunh­egyesi, kisújszállási, debreceni és budapesti hozzátar­­tozók és barátok közül számosan. Az istentisztelet a Löwy Sándor utcai templomban kezdődött, ahol Katz Ernő debreceni főkántor éne­­ke után Landesmann György rab­­bijelölt mondott gyászbeszédet. Gábor Dezső községkerületi főtit­­kár a MIOK elnöksége és a Tiszántúli Községkerület együttér­­zését tolmácsolta, végül Katz Ernő főkántor Él melé rachamim imája után közös kadissal fejeződött be a templomi ünnepség. A temetőben lévő emlékműnél folytatódott az ünnepség. Katz Ernő főkántor gyászéneke után Fodor László karcagi hitközségi elnök mondott beszédet, dr. Reiner Ber­­nát orvos tolmácsolta a kunhegyes­ testvérek együttérzését, majd Soós Lajos református lelkész, a karca­­gi református, Vas Albert refor­­mátus lelkész, a beregfürdői re­­formátus egyházközség és Fodor János prédikátor, a karcagi baptis­­ta gyülekezet együttérzését fejezte ki. Az ünnepség méltó lebonyolítá­­sában Fodor László elnök és a kar­­cagi hitközség elöljárósága műkö­­dött közre. gyöngyösön július 11-én rendez­­ték a mártírok ünnepségét. Délelőtt az új templomban Elefánt Jenő hitközségi elnök vezetésével meg­­jelentek az elöljárók, Heller Mór a hatvani szórvány, Seidner Sán­­dor a tarnazsadányi szórvány kép­­viselője. A MIOK-ot Kálmán Mik­­lós, az Észak-magyarországi Köz­­ségkerület elnöke képviselte. Részt vettek még az istentiszteleten kül­­földi hittestvérek is, Weisz Dávid rabbi emlékezett a mártírokra. A jizkaur után közös kadist mond­­tak. Az istentisztelet után a teme­­tői mártír emlékműhöz zarándokol­­tak a hívek, ahol Weisz Dávid rab­­bi a Siv­szi elhangzása után gyász­­beszédet mondott. Csepelen az idén június 28-án emlékeztek a temetőben lévő már­­tír emlékműnél a hozzátartozók és barátok. A körzet vezetősége ré­­széről Engel Béla, Künsztler Nán­­dor és Marosi Árpád jelentek meg. Az elhurcoltak százainak nevét fel­­tüntető márvány táblák előtt Róth Jenő kántor Mo­rdom kezdetű gyászdala hangzott el, majd Hoch­­berger László körzeti rabbi rótta le a 26 évvel ezelőtt koncentrációs táborba hurcolt mártírok előtt ke­­gyeletét. Dr. Boinitzer Pál intéző­­bizottsági tag a MIOK és a BIH együttérzését tolmácsolta. Baján június 14־ én tartották a mártírünnepséget. A nagytemplom padsorai megteltek a gyászolókkal, akik között a helybeli híveken kí­­vül más vallásúak is helyet foglal­­tak, valamint a fővárosból, illetve Pécsről és környékéről is számo­­san megjelentek. A templomi gyászistentiszteleten Raj Tamás szegedi rabbi mondott emlékbeszé­­det. Az énekrészeket a hitközségi elnök látta el. A templomból kijö­­vet az udvaron félkörben elhelye­­zett emlékműnél Rosenfeld József, a hitközségi elnök beszélt, majd közös kadist mondtak. Salgótarjánban június ::8־ án zaj­­lott le a gyászközgyűlés, melynek első részét az átalakított új temp­­lomban tartották meg, amelyben az ország minden részéből megjelent veniégeri, a salgótarjáni, valamin­t a szórványokban élő hívek vettek részt. Liebermann Andor elöljáró nyitotta meg a gyászközgyűlést. Dr. Szálkai Géza hitközségi elnök elemezte a nap jelentőségét, a tör­­ténelmi hátteret és a jelen követel­­ményeit. Hosszú ideig tartott a deportáltak neveinek felsorolása, amelyet Ingber Miklós gyászdalai és Sclienfein Bernát (Szeged) éneke, valamint dr. Dér István főrabbi kadis imája követett. A templomi rész a Mincha imával fejeződött be. Az ünnepség a temetőben foly­­tatódott, ahol Ingber Miklós kán­­tor gyászzsoltára után dr. Dér Ist­­ván főrabbi emlékezett mint maga is egykori deportált, a szenvedé­­sek idejére. A közös kadis­zma el­­mondásával ért véget a kegyeletes ünnepség. A Soroksárról 26 év előtt Ausch­­witzba hurcolt mártírok emlékün­­nepségét június 28-án rendezték az ottani temetőben. A körzet vezető­­ségét Engel Béla képviselte. A ke­­gyelettel emlékező hozzátartozók között jelen volt Nádor Miklós az egykori soroksári hitközség volt elnöke is. A mártírok emlékoszlo­­pa előtt Róth Jenő kántor gyász­­dalt énekelt, majd dr. Boinitzer Pál intézőbizottsági tag tolmácsolta, a MIOK és a BIH kegyeletes rész­­vétét. Ózd­os június 28-áig tartották a mártírünnepséget, Ózd és vidéké­ről, valamint Budapestről igen so­­kan jelentek meg. A templomban Saehriszt és mazkirt mondottak, majd a templom udvarán levő em­­lékműhöz vonultak, ahol Weinber­­ger József (Eger) tartott emlék­­beszédet. A kántori teendőket Friedmann Miklós budapesti kör­­zeti kántor látta el. Az ünnepség Mincha imával és közös kadissal fejeződött be Székesfehérvárott június 14-én a temető márványtermében nagyszá­­mú gyászoló jelenlétében tartották a mártírünnepséget. A terem falain elhelyezett fehér mérványtáblákon a megölt hittestvérek nevét örökí­­tették meg, alattuk a megemléke­zés gyertyái égtek, körös körül pe­dig a kegyelet virágait helyezték el. Morvai Miklós kántor éneke után dr. Singer Ödön főrabbi em­­lékezett meg a hatszázezer magyar és a 6 000 000 európai zsidóról, akik áldozataivá váltak e szörnyű kor­­szaknak. Serényi Endre intézőbi­­zottsági tag a magyar zsidóság ke­­gyeletét tolmácsolta. A közös ka­­dis­zma után a gyászolók felkeres­ték a temető kertjében az elesett szovjet katonák és a munkaszol­gálatosok síremlékét, ahol dr. Sin­­ger Ödön budapesti főrabbi mon­­dott imát A pesterzsébeti temetőben június 26-án rendeztek ünnepséget mártírok emlékére. Az emlékmű előtt a nagyszámú résztvevőt Engel Béla és Salamon Sámuel körzeti elöljárók fogadták. Róth Jenő kör­zeti kántor gyászéneke után Hoch­­berger László, a körzet rabbija mondott beszédet az emlékmű előtt. Ezután dr. Boinitzer Pál in­­tézőbizottsági tag áldozott kegye­lettel a Pesterzsébetről és környé­­kéről elhurcolt mártírok emléké­­rél. Egerben június 28-án nagy rész­­vét mellett rendezték a templomban a mártír-ünnepséget. Székely Endre elnök bevezető szavai után Weisz Dávid gyöngyösi rabbi idézte az el­­múlt idők borzalmait. Az Él melé rachamim ima után közös kadissal ért véget a kegyeletes ünnepség. Innen a temetőben levő emlékmű­­höz zarándokoltak a megjelentek, ahol Weisz Dávid rabbi és az elnök emlékeztek meg az elhurcoltakról, közöttük a nagy Scheiber rabbiról, akit 85 éves korában deportáltak. Hevesen június 21-én nagyszá­­mú gyászoló részvételével emlékez­­tek a mártírokra. Az Észak-magyar­­országi Községkerület elnöke Kál­­mán Miklós és a környező szór­­ványok tagjai is megjelentek az ünnepségen. Weisz Dávid gyöngyö­­si rabbi beszélt az elhurcolt hevesi mártírokról. Kertész Imre felolvas­­ta a templomban elhelyezett már­­ványtáblákról a mártírok neveit. Az El Mólé rac­amim után közös ka­­dissal ért véget az ünnepség. Július 5-én nagyszámú helybeli és elszármazott jászberényi lakos részvételével tartották meg a már­­tírünnepséget. Dr. Sándor Pál el­­nök megnyitó szavai után Ingber Miklós főkántor mondott imát, majd Schöner Alfréd rabbijelölt tartott gyászbeszédet. Az ünnepsé­­get a főkántor által recitált K’él melé rachamimja zárta. SZÁLLÍTÁSI MEGBÍZÁSAIT (Törv. védve) pkocsival 2 rakodómunkással helyben és vidékre GYORSAN, SZAKSZERŰEN LEBONYOLÍTJA A BOY-SZOLGÁLAT Telefon: 123—523 Kálmán Oszkár köszöntése A zenei világ — mint min­­den esztendőben — ez idén is szeretettel és tisztelettel kö­­szöntötte a Magyar Állami Operaház örökös tagját, Kál­­mán Oszkárt. Karmesterek, énekesek, muzsikusok emlé­­keztek meg a sok forró siker­­ről, amit Kálmán Oszkárnak köszönhetett az Operaház. Rendkívüli zenei képességé­­nek, csodálatosan gazdag orgá­­numának és tiszta emberségé­­nek, mely szinte átsugározta, s az igazi érzések forróságá­­val telítette minden alakítását. E szép ünnepségen, melyet a magyar művészvilág rendezett, sajnálatos módon nem jelen­­hettem meg, ez idő tájt kül­­földön tartózkodtam. Hadd mondjam hát el pohárköszön­­tőmet — ha kissé elkésve is — a pohárköszöntőt, amit kint, Bécsben szövegeztem meg, a muzsika városában, amely még most is őrzi Mozart, Beetho­­ven és persze Richard Strauss emlékét..., Drága Oszkár barátom, ez a három bűvöletes név egyben elém szólította a Te feledhe­­tetlen alakításodat a Fidelió­­ban, számtalan remeklésedet Mozart operáiban, s azokat a forró estéket, amelyekben Richard Strauss dallamait szólaltattad meg. Bár jó né­­hány hanglemez őrzi pompás teljesítményedet, e nagy pro­­dukciók mögött mégis van va­­lami, amit a legboszorkányo­­sabb szerkezet sem tudott kon­­zerválni. Ez a megfoghatatlan valami: a felkészülés, ahogy átadtad magad egy nagy sze­­repnek, a mélységes komoly­­ság, ahogy minden egyes kot­­tafej titkát megoldottad, az a megindító, szinte gyermeki alázat, ahogyan tisztelted a nagy zeneköltők hangjegyeit, mindig alárendelve magad a műnek, sosem keresve a ma­­gad egyéni sikerét, hanem az együttes tökéletes összhangját. Az örökös tagság szép rangjá­­val tiszteltek meg drága Ősz­­károm, s ez nem csupán cím, hanem realitás is. Te most is, örökkön tagja maradsz a szín­­ház nagy családjának, hiszen együtt izgulsz, lelkesülsz a fia­­talokkal és a legfiatalabbak­­kal. Jelen vagy minden bemu­­tatón, s még sosem hallottam Tőled, hogy egy modern műre azt montad volna: ez már túl van az én érdeklődési körö­­mön. Modern, friss ember maradtál, nagyon szeretett ba­­rátom, mint ahogy az voltál mindeg — ú­ttörője, harcosa, fegyvertársa a XX. századi ze­­ne két magyar óriásának: Bartók Bélának és Kodály Zoltánnak. Fogadd ezt az elkésett po­­hárköszöntőt az utánad követ­­kező generációk köszöntése­­képpen. Sosem felejtjük el, hogy a legelsők között voltál, akik kimondták az igazságot: a nagy művész, az igazi mű­­vész nemcsak színpadi képes­­ségével hódít, hanem azzal a másik adottsággal is, amit nem a múzsák, hanem az em­­beri etika mércéjével mérünk. Adja Isten, hogy még sok­­szor gyűljünk össze, megölel­­ve Téged, s megcsókolva jobb­­ról-balról, a hála és a szeretet testvéri jelképeként. Régi barátsággal köszönt Gál György Sándor Zsidó Múzeum Budán ״ A mártírok nyájának emlé­­kére iskolánk növendékei, fiúk és lányok, fiúcskák, leánykák és csecsemők emlékére, akik lemészároltattak hitükért a szörnyűségek évében.” — Az aranybetűs héber szavakat a zsidó gimnázium egykori ta­­nulói hímezték vörös selyem­­re. Örök tanulságul a Vár török hódoltsági, kis zsinagógájának múzeummá alakított termében függ. A szomszéd falon Buda 1686 évi ostromakor a zsidókat öldöklőkről készült egykorú metszet látható. Szemben egy XVII. sz.-i ezüst menóra oroszlánokkal és szárnyát ki­­terjesztő sassal. A terem bolt­­hajtása fölött Dávid király csil­­laga, közötte a papi áldás sza­­vai: „Áldjon meg tégedet az Úr és őrizzen meg tégedet. Vi­­lágosítsa meg az Úr az ő orcá­­ját terajtad és könyörüljön meg terajtad...” Ezt és a testvérfeliratot Scheiber Sán­­dor professzor fejtette meg és oldotta meg vele a zsinagóga szefárd jellegét. A kétpilléres, gótikus terem Buda középkori zsidóságának legszebb, épségben helyreállí­­tott emléke. A kapualjból nyíló helység közép- és török­­kori sírkövekből őriz néhány jellegzetes darabot. Kevesen tudják, hogy Buda legrégebb­­ről származó feliratos sírköve zsidó sírkő, 1278-ból való! Bel­­jebb kerülve, a boltíves terem tárlóiban tóratekercsek és ta­­karók, festett szedertálak, át­­tört ötvös fészertartók, meny­­asszonyi aranygyűrű látható. A falitablókon a középkori bu­­dai zsidóság sorsával, életével foglalkozó okiratos emlékek, grafikai ábrázolások kaptak helyet. Köztük az egyik legér­­tékesebb IV. Béla király 1251- ben kibocsátott szabadságleve­­lének XV. sz.-i átirata, vala­­mint Mendel Jakab budai zsidó prefektus reneszánsz pecsétje. E pecsét tulajdonosa lehetett a későgótika kiemelkedő alkotá­­saként 1461-ben emelt budai nagy zsinagóga építtetője is. Naplótöredékében Schulhof Izsák emlékezik erről az idő­­ről: ,,Boldogan éltünk, mint a zöldellő olajfa ... és biztonság­­ban, nyugalomban éltünk.” 1686-ból származó feljegy­­zésében már így ír Jehuda, Efrajim rabbi fia: „Ember-­ségükből kivetkőzve számta­­lan zsidót megöltek. Köztük volt az én jámbor és istenfélő nővérem, Eszter is...” — Dokumentumok, hiteles okmányok, Buda történetének, mindnyájunk múltjának da­­rabkái. Emberek, egy kis kö­­zösség életének emlékei a munkás mindennapjaikat, sor­­sukat a középkori magyar tör­­ténelem hordozza. A múzeum látogatói ism­ere­­teiket Európában majdhogy­­nem egyedülálló látnivalókkal gazdagíthatják. Az emlékkönyv Svédországból, az USA-ból, Ausztráliából, Angliából, Len­­gyelországból, Franciaország­­ból érkezett turisták bejegyzé­­seit őrzi. Táncsics Mihály utca huszonhat — ahol a bármek­­kora távolságból érkezőt a Vár egyik legszebb gótikus műemléke, a múlt érdekes és értékes hagytéka fogadja. Nemessuri Zoltán V­Al­OG­ATOTTAN értékes ékszerek GAZDAG VÁLASZTÉKÁVAL VÁRJUK VÁSÁRLÓINKAT KAKÁT Ékszer­ BOLTUNKBAN BUDAPEST, VI., NEPKÖZTÁRSASÁG ÚTJA 43. Ékszereit a legmagasabb áron ugyanitt megvásároljuk, továbbá V.­­ Kossuth Lajos utca 1. szám alatti felvevőhelyünkön, valamint I., Attila utca 41. szám, EL, Bem József rakpart 54. szám, VI. , Jókai utca 29. szám, IX., Kinizsi utca 12. szám XIII., Vári út 84. szám alatti zálogfiókjainkban BIZOMÁNYI ÁRUHÁZ V.

Next