Zycie Warszawy, październik 1967 (XXIV/233-258)

1967-10-01 / nr. 233

I B fl B~ t„ I i I fl B.'S".«■ _______ ■ h a ■ s p p I RQK XXIV MR 233 (7449)_________1 - 2 PAŹDZIERNIKA 196? R. NAKŁAD 506.823 CEWA 1 Zł Mm. Ä. Rapacki uda się do Dimii (B) W połowie listopada udaje się do Danii z oficjalną wizytą na zaproszenie rządu duńskiego min. spraw zagranicznych A Rapacki. Jak wiadomo, premier i min. spraw zagranicznych Danii J. O. Krąg przebywał z oficjalną wizytą w Polsce w styczniu br. XVIII lat duńskiej Republiki Ludowej Stały Komitet Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych Chińskie j Republiki Ludowej Rada Państwo>wa Chińskiej Republiki Ludowej Pekin Z okazji święta XVIII rocznicy powstania Chińskiej Republiki Ludowej przesyłamy, narodowi chińskiemu gratulacje i pozdrowienia. Życzymy narodowi chińskiemu pomyślności I osiągnięć w pracy dla dobra Chińskiej Republiki Ludowej. się Wyrażamy życzenie, by rozwijała przyjaźń między narodami Chin i Polski, Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Rada Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Święta narodowe Cypru i Nigerii (B) Z okazji święta narodowego Republiki Cypru» przypadającego w dniu 1 października, przewodniczący Rady Państwa E. Ochab wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki arcybiskupa Makariosa. Z okazji święta narodowego Federalnej Republiki Nigerii, przypadającego w dniu 1 października, przewodniczący Rady Państwa E. Ochab wystosował depeszę gratulacyjną do szefa federalnego rządu republiki gen. por. Y. Gowona. (PAP) Kosmonauta radziecki u prezydenta Tito BELGRAD (PAP). Prezydent Jugosławii J. Broz-Tito przyjął 29 ub. m. kosmonautę radzieckiego P.R. Popowicza. Prezydent odbył z nim serdeczną rozmowę. Kosmonauta radziecki wręczył J. Broz-Tito pierwszą mapę Księżyca. W rozmowie uczestniczyli także inni wyżsi dostojnicy jugosłowiańscy oraz przedstawiciele ambasady ZSRR w Belgradzie. (A) Sfałszowanie wyborów w Wietnamie pld. stwierdza komisja Zgromadzenia Narodowego Gwałtowne demonstracje w Sajgonie (W) Po stwierdzeniu nadużyć oraz pogwałcenia ordynacji wyborczej specjalna komisja południowowietnamskiego Zgromadzenia Narodowego wystąpiła z wnioskiem o unieważnienie wyborów z 3 września br. W niedzielę Zgromadzenie Narodowe wypowie się na ten temat. W związku z wnioskiem komisji doszło w Sajgonie do gwałtownych starć między policją a studentami i mnichami. 70 mld dolarów przeznaczą w roku budżetowym 1967/68 St. Zjednoczone na wojnę w Wietnamie. Johnson stwierdził, że suma ta jest zbyt mała. Samoloty amerykańskie dokonały dziesiątego bombardowania Hajfongu. Atakowano także szereg lotnisk, m. in. w pobliżu Hanoi. Do chwili obecnej piraci stracili już 2343 samoloty. (ES) HANOI, LONDYN, PARYŻ (PAP). Południowowietnamskie Zgromadzenie Narodowe rozpoczęło w sobotę debatę nad ważnością wyborów prezydenckich, przeprowadzonych 3 września. Przedmiotem obrad jest sprawozdanie specjalnej parlamentarnej komisji wyborczej, która stwierdziła szereg nadużyć i niezgodności z' ordynacja wyborczą i wystąpiła z wnioskiem o unieważnienie wyborów oraz 54 protesty indywidualne i zbiorowe przeciwko wynikom wyborów. Komisja ustaliła, iż obecny szef państwa, Nguyen Van Thieu i premier sajgoński, Nguyeii Cao Ky, wykorzystywali stanowiska, aby zapewnić sobie uprzywilejowaną sytuację podczas kampanii wyborczej i odnieść zwycięstwo. Komisja stwierdziła również sześć form pogwałcenia ordynacji wyborczej, m. in. w zakresie organizowania wyborów, samego oddawania głosów i obliczania ich. W sobotę wieczorem zgromadzenie przerwało obrady po rozpatrzeniu 20 protestów, z których 5 uznało za całkowicie uzasadnione. AFP informuje, że badaniem dalszych przy-padków oszustw wyborczych zajmie się zgromadzenie w niedzielę, gdyż do północy musi wypowiedzieć się co do ważności wyborów prezydenckich. (W) W sobotę rano w Sajgonie doszło do gwałtownego starcia między policją a demonstrującymi studentami. Zamieszki wybuchły po ogłoszeniu przez przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego, Phan Khac Suu, że specjalna komisja zgromadzenia uznała wybory prezydenckie za nieważne. Kiedy Phan Khac Suu, który był także jednym z cywilnych kan dydatów w wyborach, poinformował studentów o wynikach głosowania w komisji, młodzież wyniosła go na ramionach oraz zaczęła niszczyć 6-metrowej wysokości tablicę z rezultatami wyborów prezydenckich, ustawioną przed siedzi bą Zgromadzenia Narodowego. Policjanci rzucili się na studentów z pałkami. Wiele osób aresztowano. Przed demonstracją w pobliżu Zgromadzenia Narodowego, studenci przemaszerowali ulicami Sajgonu niosąc tablicę z wyrazami protestu przeciwko sfałszowanym wyborom. Domagali się oni przeprowadzenia nowego głosowania. W pochodzie studentów znalazła się także żona Truong Din Dżu — prawnika i jednego z kandydatów w wyborach, który aresztowany został w piątek przez policję sajgońska. Akcja studentów zbiegła się demonstracją 800 mnichów buddyjz skich. Mnisi zebrali się przed siedzibą władz reżimowych protestując przeciwko tzw. karcie buddyjskiej oraz wyrażając swe niezadowolenie ze sposobu przeprowadzenia wyborów. Warto dodać, że buddyści poparli opozycyjnych kan dydatów w głosowaniu z 3 września. Buddyści próbowali także zorganizować demonstrację w mieście Da Nang. Mnisi zostali jednak zatrzymani przez silne oddziały policji, które zablokowały ulice zasiekami z drutu kolczastego. Walki w Wietnamie Piraci amerykańscy bombardowali w piątek liczne obiekty w DRW. Po raz dziesiąty bombardowano Hajfong. M. in. bomby spadły na most położony 'ha południowych przedmieściach tego największego portu DRW. Amerykańskie odrzutowce bombardowały także lotnisko w pobliżu Hanoi. Zaatakowano również inne lotnisko w Hoa Lac położone 32 km na zachód od Hanoi. Bombardowano ponadto rejon w pobliżu portu Dong Hoi, 75 km na północ od strefy zdemilitaryzowanej oraz okręgi w pobliżu miast Vinh i Tan Hoa. W sobotę nad ranem superfortece „B-52” dokonały dwóch rajdów na strefę zdemilitaryzowaną. W walkach w Wietnamie południowym, partyzanci stoczyli bitwę w pobliżu Tam Ky, 532 km na północ od Sajgonu. Do starć doszło także w innych rejonach Wietnamu południowego. (A) (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Na str. 4 Wystąpienia w dyskusji na IX Plenum KC PZPR Powszechny obowiązek obrony na warsztacie komisji sejmowej (R) Sejmowa Komisja Obrony Narodowej, obradująca pod przewodnictwem posła E. Gier ka (PZPR), rozpatrywała 30 września rządowy projekt ustawy o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele sejmowych komisji spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości; min. obrony narodowej, marszałek Polski — M. Spychalski, wiceminister ON — gen. dyw. G. Korczyński, główny inspektor planowania i techniki — gen. dyw. M. Graniewski, szef GZP WP — gen. dyw. J. Urbanowicz oraz przedstawiciele NIK, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów. Marszałek M. Spychalski zreferował projekt ustawy o powszechnym obowiązku obrony PRL i poinformował jednocześnie o stanie obrony państwa. Na pytania posłów: St. Kociołka (PZPR), T. Makowskiego (ZSL), A. Korzyckiego (ZSL) i L. Chajna (SD) — odpowiedział marszałek M. Spychalski. Komisja powołała podkomisję, której zleciła szczegółowe rozpatrzenie projektu ustawy. W skład podkomisji weszli posłowie: I,. Chajn (SD) — przewodniczący podkomisji, M. Gajewski (PZPR), St, Kociołek (PZPR), St. Kostka (PZPR) (Komisja Wymiaru Sprawie dliwości), R. Kostrzewa (ZSL), T. Makowski (ZSL) (Komisja Wymiaru Sprawiedliwości), i P. Wojas rpzpm Na sprawozdawcę projektu ustawy na plenarnym posiedzeniu Sejmu komisja wybrała posła P. Wojasa (PZPR). (PAP) Gaudeamus (A) Nie tak dawno jeszcze wspólnym wysiłkiem ludzi i maszyn cyfrowych sumowano wyniki egzaminów wstępnych uczelnie wyższe żyły tylko jednym problemem: jak najbardziej obiektywnego doboru kandydatów. I oto skończyły się już pracowite wakacje. 2 października ponad 267 tys. studentów wszystkich typów studiów wejdzie w pro gi szkół wyższych. Wśród nich 70 tys. młodzieży pierwszych lat studiów dziennych i dla pracujących. Nowy rok akademicki 1967/68 rozpocznie się więc pod znakiem przyrostu studentów o blisko 20 tys. 1 to jest jedna z jego cech charakterystycznych. Następna, to poważny przyrost tzw. bazy — obiektów uczelnianych i obiektów socjalnych tj. 17 nowych domów akademickich dla ponad 7 tys. lokatorów, bogatsze wyposażenie w sprzęt i aparaturę pracowni i laboratoriów naukowych. Nakłady na inwestycje szkolnictwa wyższego osiągnęły w tym roku wyjątkowo wysoką kwotę 990 min zł. I wreszcie jeszcze jedno znamię roku 1967. To dokcnywajace się przeobrażenia strukturalne i organizacyjne uczelni, zmierzające do unowocześnienia procesu dydaktycznego l wykształcenia fachowców dostosowanych do potrzeb współczesnej gospodarki, zreformowane w tym samym duchu programy nauczania , utworzone przy wielu kierunkach dziennych zawodowych studiów inżynierskich, przygotowujących spec jalistów do pracy bezpośrednio w produkcji. Dokonano zatem ogromnego wysiłku, by polepszyć i usprawnić warunki ksztatćewa na poziomie wyższym, a zarazem umożliwić większej H- ęzbie młodzieży i osób dorosłych zdobycie dyplomów szkoły wyższej. Czy jednak wszystko to gwarantuje, że otrzymamy we właściwym czasie odpowiednią ilość i odpowiednio wysokiej klasy specjalistów? Przeprowadzana systematycznie w ciągu ostatmch lat analiza sprawności nauczania nie może być źródłem pełnego zadowolenia. Zbyt wielu studentów wykrusza się w ciągu pierwszych lat studiów, zbyt wielu kończy naukę z dużym opóźnieniem. Wielu dowodów na to, że absolwent nie jest wszechstronnie przygotowany do pra cy, jaka go czeka, dostarczają doświadczenia lat stażu. Stwierdzają to i sami absolwenci i ich zakłady pracy. Dają się zauważyć słabości nie tylko w ściśle zawodowym, ale i społecznym przygotowaniu specjalistów z dyplomami. Stąd wniosek, że wprowadzone zmiany i ulepszenia, jakkolwiek nieodzowne, nie są jednak wystarczające. Węzłowym zagadnieniem dla całego szkolnictwa wyższego jest problem kadry naukowej. Szybszego przyrostu młodych pracowników naukowo-dydaktycznych, poszerzenia i większego zróżnicowania form i metod ich ksztal cenią, bardziej racjonalnego podziału pracy wewnątrz katedr, od.ciążenie młodych pracowników od nawału obowiąz ków i umożliwienie im szybszego rozwoju. W tych warunkach dopiero można liczyć na zwiększenie się tempa przygotowywania młodej generacji naukowej. Jest jeszcze jedna ważna sprawa, o której nie wolno zapominać w toku kształcenia nowej kadry. Miody pracownik nauki nie może być tylko badaczern-naukowcem. Musi on zdawać sobie sprawę, że jego ocena jako dydaktyka jest równie ważna, jak ocena jego pracy doktorskiej czy habilitacyjnej. Kaj Wojska federalne pod Enugu LONDYN (PAP). Korespondent Reutera informuje z Lagos, że na północną część stolicy dysydenckiej prowincji wschodniej, Enugu, spadły pociski artylerii federalnej. Przywódca Błafry ppłk Ojukwu oświadczył w wystąpieniu radiowym, że miasto będzie się bronić „za wszelką cenę”. Według informacji z Lagos, wojska federalne znajdują się o 8 km od Enugu. Reuter zaznacza, że w Enugu przebywa kilkudziesięciu Europejczyków. Znajdują się tam konsulat amerykański oraz urząd, zastępcy wysokiego komisarza brytyjskiego. Enugu liczy 60 tys. mieszkańców. (B) (Wj Starcie między policją a demonstrującymi studentami w Sajgonie. CAF — Photofaa Izraelskie plany kolonizacji jordańskiej części Jerozolimy Eban proponuje... współpracę z ofiarami agresji (W) Władze izraelskie realizują swe ekspansjonistyczne plany na terytoriach okupowanych. Przygotowują one kolonizację jordańskiej części Jerozolimy przez 2 tys. rodzin izraelskich. Min. spraw zagranicznych Izraela, Eban oświadczył w prowokacyjnym wywiadzie, że problem granic powinien być uregulowany wr drodze bezpośrednich rokowań z zainteresowanymi państwami arabskimi. W strefie Gazy trwają izraelskie represje przeciwko arabskiemu ruchowi oporu. W Bizercie zakończyła się konferenja arabskich ministrów informacji, która podjęła szereg kroków pozwalających na obronę praw arabskich na arenie światowej. (ES) PARYŻ (PAP). Kontynuując swą politykę faktów dokonanych, pozostającą w jaskrawej sprzeczności z uchwałami ONZ, władze izraelskie podejmują coraz to nowe decyzje w sprawie realizacji swych planów ekspansjonistycznych. Korespondent AFP donosi, że burmistrz izraelskiej części Jerozolimy, Kollek, zapowiedział wysłanie. w najbliższym miesiącu paramilitarnej jednostki „Nahal” do okupowanej jordańskiej części miasta. Jednostka ta zajmie się odbudową mieszkań, aby można było sprowadzić kolonistów izraelskich. Kollek oświadczył, że w okresie dwóch najbliższych lat, dwa tysiące rodzin izraelskich osiedli się w okupowanej części Jerozolimy. Odrzucił ón jakąkolwiek możliwość zwrotu jordańskiej części miasta prawowitym właścicielom. (W) PARYŻ (PAP). Nasze stanowisko pozostaje niezmienione. Problem granic winien być uregulowany na drodze beżpośrednich rokowań z naszymi sąsiadami arabskimi — oświadczył izraelski minister spraw zagranicznych Eban w prowokacyjnym wywiadzie udzielonym rozgłośni Tel-Awiwu. (B) PARYŻ (PAP). Min. informacji Jordanii, S. Abuzeid odrzucił zdecydowanie obłudne propozycje min. Ebana, w sprawie „współpracy” z pewnymi krajami arabskimi. — To jest doprawdy szczyt wszystkiego — powiedział Abuzeid. Agresor proponuje współpracę tymi, których zaatakował i ograz bił. Potrafimy bronić naszych praw, kierując się zasadami ustalonymi w toku konferencji na szczycie w Chartumie. (B) PARYŻ (PAP). Agencja AFP donosi z Tel Awiwu, że w rejonie Khan Junis (strefa Gazy) władze izraelskie aresztowały w piątek 16 Arabów, których podejrzewa się o udział w akcji zaminowania drogi. Wskutek eksplozji miny, w pobliżu Khan Junis, dwóch żołnierzy izraelskich zostało rannych. Zniszczony został pojazd wojskowy patrolu izraelskiego. W tym samym rejonie wojska izraelskie całkowicie zniszczyły dwa domy, w których miano znaleźć ukrytą broń. KAIR (PAP). Król Husajn i prezydent Naser mają zgodne poglądy na akcję, którą należy podjąć, aby zlikwidować skutki agresji Izraela — oświadczył w sobotę Ali (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 150-Iecie śmierci Tadeusza Kościuszki Uroczystość odsłonięcia pomnika w Poznaniu z udziałem marszałka Mariana Spychalskiego (W) W sobotę wieczorem odbyły się w Poznaniu uroczystości związane ze 150 rocznicą śmierci Tadeusza Kościuszki, W czasie których odsłonięte jego pomnik. W uroczystościach uczestniczyło kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Poznania i przedstawicieli ludności ze wszystkich powiatów woj. poznańskiego. Przybyli na nie uczestnicy zlotu kombatantów ostatniej wojny — żołnierze Pierwszej Dywizji Piechoty, popularni „kościuszkowcy“. W uroczystościach wziął udział członek Biura Politycznego KC PZPR — marszałek Polski M. Spychalski oraz gospodarze miasta i woj. poznańskiego z pierwszym sekretarzem KW PZPR — J. Szydlakiem. Przewodniczący Prezydium RN m. Poznania — J. Kusiak złożył podziękowanie Zofii Trzcińskiej- Kamińskiej i jej mężowi prof. Z. Kamińskiemu, którzy wiernie odtworzyli zniszczony przez hitlerowców w roku 1939 pomnik — dzieło Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej. Zabierając głos M. Spychalski podkreślił, że pomnik wraca do Poznania w 150 rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki i w przeddzień 24 rocznicy powstania odrodzonego Wojska Polskiego. Wojsko Ludowe — powiedział marszałek Polski — jest związane z imieniem naczelnika od swego zarania. Imieniem Kościuszki nazwano pierwsze oddziały partyzanckie walczące z hitlerowskim najeźdźcą, jak również Pierwszą Dywizję Piechoty, która zapisała jedną z najpiękniejszych kart w historii ludowego Wojska Polskiego. M. Spychalski powiedział, że życie, walka i praca T. Kościuszki były wzorem oddania dla narodu i ojczyzny. Przy dźwiękach hymnu narodowego M. Spychalski dokonał odsłonięcia pomnika, pod którym złożył wiązankę biało-czerwonych kwiatów. Twórcom pomnika marszałek Polski wręczył pamiątkowe medale, wybite z okazji 150 rocznicy śmierci T. Kościuszki. W części artystycznej wystąpiły połączone chóry męskie i artyści scen poznańskich. (PAP) Inauguracja Roku Kulturalno-Oświatowego (W) W sobotę odbyła się we Włoszczowej centralna inauguracja Roku Kulturalno-Oświatowego 1967/68. tym Na uroczystość w nowo otwarPowiatowym Domu Kultury przybyli: kierownik Wydziału Kultury KC PZPR W. Krasko, kier. Wydz. Kultury i Oświaty NK ZSL L. Maceczek, wicemin. kultury i sztuki Z. Garstecki, wiceprezes Komitetu do spraw Radia i Telewizji S. Stefański, sekretarz CRZZ C. Wiśniewski oraz gospodarze województwa — I sekretarz KW PZPR F. Wachowicz i przew. Prez. WRN A. Mierzwiński. Obecni byli działacze kulturalno-oświatowi z całego kraju. Otwarcia dokonał wicemin. Z. Garstecki. Podkreślił on, że wybór woj. kieleckiego i Włoszczowej na miejsce ogólnopolskiej inauguracji tegó roku nie był przypadkowy. Na ziemi kieleckiej w wyniku gospodarnego łączenia czynów społecznych i środków społecznych z możliwościami rad narodowych i zakładów pracy — powstaje coraz więcej nowych placówek upowszechniania kultury. Zespolenie wysiłków i energia działaczy kultury -stwierdził Z. Garstecki — przynosi szczególnie piękne owoce na terenie powiatu Włoszczowa, gdzie powstało ostatnio wiele nowych placówek kulturalno-oświatowych. Następnie o zadaniach aktywu kulturalno-oświatowego w świetle uchwał VIII Plenum KC PZPR mówił W. Kraśko. Złożył on ta-kże przybyłym z całego kraju działaczom życzenia dalszych sukcesów w pracy nad upowszechnianiem kultury. (PAP) Zamknięcie Kongresu Astronautycznego BELGRAD (PAP). W piątek zakończyły się w Belgradzie obrady 18 kongresu Międzynarodowej Federacji Astronautycznej. Następny kongres tej organizacji odbędzie się w Nowym Jorku w październiku przyszłego roku. Przewodniczącym federacji został pono-wnie L. Napolitano (Wiochy). Zastępcami przewodniczącego zostali — prof. L. Siedow (ZSRR), T. Andzelicz (Jugosławia), O. Carafo- 15 ja (Rumunia) oraz H. Koelle (NRF). Wśród uchwał kongresu znajduje się m. in. postanowienie utworzenia Międzynarodowego Instytutu Badania Problemów Kosmicznych. (Czytaj na str; 2 korespondencję z Belgradu). Wzrost zachmurzenia (W) Znacznie krócej niż wydawało się utrzymał się wyż znad południowej Europy. Wystarczył jeden mocniejszy szturm zatoki niżowej od zachodu, a słoneczny układ został zepchnięty na południowy wschód. Już dziś od zachodu będzie wzrastać zachmurzenie, miejscami wystąpią opady oraz burze. Rano lokalne mgły. Temperatura maksymalna w dzień 16—18 st. na północy, do 20—22 st. w centrum i do 24 st. na południowym wschodzie, gdzie przez cały dzień pogoda będzie słoneczna i niemal bezchmurna. Wiatry umiarkowane a na północy dość silne południowo-zachodnie. W Warszawie początkowo jeszcze słonecznie, później wzrost zachmurzenia i możliwość przelotnych opadów lub burzy. Temperatura około 20 st. Wiatry umiarkowane południowo-zachodnie. Słońce wzeszło o godz. 5.36, zajdzie o godz. 17.14. Imieniny obchodzi Remigiusz. (WICHEREK) Pierwszy mróz w Zakopanem (W) W Zakopanem po pogodnej, bezwietrznej nocy, w sobotę rano miejscowa stacja PIHM notowała minus 4 st. Na Kasprowym Wierchu było 6 st., ale — plus, gdyż wystąpiła inwersja temperatury powietrza tj. wzrost temperatury wraz ze wzrostem wysokości. Zjawisko to powstaje wskutek wypromieniowania ciepła przez podłoże. W południe temperatura pod Giewontem wzrosła do 27 st. (w słońcu). Kto więc wybiera sie jeszcze w Tatry, powinien — przy pakowaniu walizki — wziąć pod uwagę olbrzymie wahania temperatury na tym obszarze, występujące w ciągu doby. (marr) Podniesienie bandery na m/s „Poronin” (W) W stoczni gdańskiej im, Lenina odbyła się' w sobotę uroczystość podniesienia bandery i przekazania do eksploatacji drewnowca dla armatora radzieckiego. Jednostka ta otrzymała imię „Poronin“, dla upamiętnienia pobytu W. Lenina w tej miejscowości w latach 1912—1914. Na uroczystość przytyli uczniowie ze szkoły podstawowej w Poroninie ze swoją nauczycielką i matką chrzestną statku Zofią Bafią oraz delegacja górali z Białego Dunajca. Obecna były również delegacja woj. krakowskiego z T. Wachowskim — I sekretarzem Komitetu Fabrycznego huty Lenina i M. Budziwojskim — sekretarzem Prezydium WRN w Krakowie. Wśród zaproszonych gości znajdowali się również I sekretarz KW PZPR w Gdańsku J. Ptasiński i konsul generalny ZSRR na Wybrzeżu B. Borisow. (PAP) Dziś 12 stron W NUMERZE; Str. 3 Kamila CHYLIŃSKA Szklany kominek? Władysław KOPALIN' SKI — Targ na zoilów. Czesław KOTELA — Warszawa 1967 — 1985. Str. = Jarosław IWASZKIEWICZ — Książki Erenburga. Aleksander JACKIEWICZ — Hrabal. Str. 6 Leszek KOŁODZIEJCZYK — „Antypamiętniki” Malraux. Mirosława PARZYNSKA — Spotkanie z Tunezją. Jerzy SZPERKOWICZ — W Magnitogorsku. Calendarium dekady kosmicznej. Str. ’ Artur HAJNICZ - Zwiędła róża wiatrów. Str. S Jerzy KASPRZYCKI Siemionowa zagroda. Andrzej SZCZYPIORSKI — Homer i obrabiarki, oraz wszystkie stałe runry ti ..ŻYCIA’