Zycie Warszawy, listopad 1967 (XXIV/259-284)

1967-11-21 / nr. 276

Min. A. Rapacki powrócił do kraju (BI Po zakończeniu wizyty oficjalnej w Danii min. spraw zagranicznych A. Rapacki z małżonką i towarzyszącymi mu osobami Dowrbcił w poniedziałek wczesnym popołudniem do Warszawy. Na lotnisku Okęcie min. A. Rapackiego witali: wicemin. spraw zagranicznych M. Naszkowski, dyrektor generalny tego resortu — amb. Z. Wolniak oraz wyżsi urzędnicy MSZ. Obecny był charge d’affaires a. i. Danii w Polsce A. H. Nielsen z małżonka. (PAP) »Powszechny obowiązek obrony PRL Urzgd ministra przemysłu maszynowego - dziś na sejmowym forum (B) Dziś o godz. 15 rozpoczyna się drugie w bieżącej sesji jesiennej plenarne posiedzenie Sejmu. Porządek dzienny obrad obejmuje: • sprawozdanie Komisji Obrony Narokowej o rządo-wym projekcie ustawy o powszechnym obowiązku obrony PRL: • sprawozdanie Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa o rządowym projekcie ustawy o utworzeniu Urzędu Ministra Przemysłu Maszynowego. Zasadniczym zamierzeniem pierwszego projektu, jest kompleksowe ujęcie problematyki koncepcji obronnej pRL w jednym akcie ustawowym, określenie właściwości, funkcji i obowiązków w tej dziedzinie organów i instytucji państwowych, jednostek gospodarki uspołecznionej, organizacji społecznych i ogółu obywateli. Projekt ustawy zostanie Sejmowi przedłożony wraz z poprawkami merytorycznymi i redakcyjnymi, które uchwalone zostały pr,zez Komisję Obrony Narodowej. Sprawozdawcą będzie pos. P. Wojas (PZPR). Uzasadnienie drugiego projektu uchwały stwierdza, że utworzenie odrębnego resortu przemysłu maszynowego pozwoli m. in. na lepszą realizację zadań w tym zakresie, na szybszy rozwój elektroniki, automatyki, przemysłu precyzyjnego itp,, na skoncentrowanie się nad dalszym rozwojem postępu technicznego. Projekt ma charakter ramowy i zakłada, że Rada Ministrów może dokonywać w miarę potrzeby zmian w zakresie działania ministrów przemysłu maszynowego i przemysłu ciężkiego. Projekt przedłoży izbie pos. A. Daniel (PZPR). (PAP). Artykuł W. Trąmpczyńskiego iv prasie radzieckiej MOSKWA (PAP), w Jubiieuszo wym, listopadowym numerze miesięcznika „Wniesznaja Torgowla” wydawanego przez MHZ ZSRR, ukazał się obszerny artykuł min handlu zagranicznego PRL, W Trąmpczyńskiego. Artykuł zatytułowany „Polsko radzieckie stosunki handlowe i gospodarcze” omawia historię i aktualny st?-’ wymiany handlowej i współpracy ekonomicznej obu krajów. (B) Wojska Grecji i Turcji w gotowości bojowej LONDYN — PARYŻ (PAP). Napięcie turecko - greckie w sprawie sytuacji na Cyprze trwa i nie ma na razie żadnych oznak odprężenia. Podczas gdy okręty tureckie' patroiowały w poniedziałek północne wybrzeża Cypru, a myśliwce tureckie ponownie naruszyły obszar powietrzny wyspy, 30 000 demonstrantów domagało się w Izmirze rozpoczęcia działań wojennych przeciwko Grecji. 39 dywizja turecka posunęła się w poniedziałek wzdłuż południowego wybrzeża Turcji naprzeciw Cypru w kierunku zachodnim, ustępując miejsca innym jednostkom wojskowym, które nadciągnęły ze wschodu. du Turcja wystosowała notę do rząateńskiego, zawierającą pięć punktów dotyczących kryzysu cypryjskiego. w nocie tej rząd turecki domaga się odwołania dowódcy cypryjskiej armii narodowej gen. greckiego Griwasa (przebywa on od niedzieli w Atenach), ewakuacji 2u-lysięcznej armii greckiej z Cypru, zapłacenia odszkodowań związanych ze śmiercią Turków cypryjskich, którzy zginęii w incydentach ubiegłego tygodnia, zaprzesta lia nacisku na wspólnotę turecką na wyspie i rozbrojenia organizacji cywilnych Greków cypryjskich. W jSikozWŚ trwa napięcie na tzw. ,,zielonej mm”, dzielącej sektor grecki od tureckiego w'-stolicy Cypru. Komunikat cypryjski stwierdza, że Turcy cypryjscy zgrupowani wzdłuż tej linii demarkacyjncj, obrzucali w poniedziałek pr^e.hodniów kamieniami. Rzecznik sił ONZ na wyspie zakomunikował, że w nocy z niedzieli na poniedziałek doszło w północno-zachodniej części Cypru do dwukrotnej wymiany strzałów między Grekami i Turkami cypryjskimi, jednakże ofiar nie zanotowano. W W. Brytanii ocenia się sytuację wywołaną incydentami na Cyprze jako niezwykle wybuchową — oświadczył w poniedziałek rzecznik brytyjskiego MSZ. Powiedział on, że rząd brytyjski podjął ponownie rozmowy, na bardzo wysokim szczeblu, z rządami greckim, tureckim i cypryjskim, wzywając je rło jak największej powściągliwości. Rząd brytyjski kontaktował się również w poniedziałek w kwestii tsryzysu cypryjskiego z sekretarzem generalnym ONZ, U Thantem. PARYŻ (PAP). Do nowych incydentów doszło w poniedziałek na Cyprze. Jak stwierdza komunikat władz cypryjskich, w poniedziałek we wsi Avdellero (okręg Larnaca) została zabita jedna kobieta grecka, a jej mąż ciężko ranny w wyniku ostrzelania ich przez Turków cypryjskich. TV tym dniu zarejestrowano gwaL towny wybuch miny podłożonej przez Turków cypryjskich na szosie łączącej miejscowości Ktima i Limassol. Wybuch spowodował poważne straty materialne. Komunikat cypryjski stwierdza również, że Turcy cypryjscy zajęli w poniedziałek opuszczony dom, stojący na „zielonej linii“ w Nikozji naprzeciwko posterunku gward.i narodowej. (W) Johny Hollyday - przed paryskim sadem (Od stałego korespondenta) Paryż, 20 listopada (W) Znany nie tylko z gościnnych występów V/ Polsce, lecz także z chuligańskich wyczynów w Krakowie, bożyszcze paryskiej młodzieży big beatowej Johny Hollyday (prawdziwe nazwisko Jean Philip Smet) stanie w najbliższą środą dwukrotnie przed trybunałem paryskiej policji. Pozbawiony przed dwu tygodniami prawa jazdy na dwa miesiące za to, że z powodu jazdy z nadmierną szybkością swoim ..Roll« Roycem” rozbił na jednej z ulic paryskich piet samochodów parkujących wzdłuż trotuarów, tym razem Hollyday stanie pod dodatkowymi zarzutami. Po pierwsze, że we wcześniejszych swoich rajdach po Paryżu dwukrotnie przekroczy) szybkość i raz przejechał czerwone światło, oraz. że z powodu nadmiernej szybkości stracił panowanie nad kierownicą i był winny rozbicia pięciu samochodów. Pół godziny późnie! _ odpowiadać będzie za pobicie funkcjonariusza paryskiego metra — świadka wypadku. 1.655 min zebrano na szkoły i internaty (W) Rosną wpływy od społeczeństwa na budowę szkół i internatów’ W ciągu 10 miesięcy br. na konto SFBSil wpłacono ogółem 1 654 918 tys. zł co stanowi 95.6 proc. tegorocznego planu zbiórki. Największą sumę wpłacili dotychczas pracownicy państwowych zakładów produkcyjnych i instytucji —- 718 990 tys. zł. Mieszkańcy wsi zebrali od początku br. do końca października 213 277 tys. zł, pracownicy spółdzielczości — 95 757 tys. zł (120,8 proc. rocznego planu) oraz rzemiosła — 16 846 tys. zł. Wartość prac społecznych wykonanych przez młodzież szkolną na rzecz budowy szkół i internatów oblicza się na 23 744 tys. zł. Najpomyślniej przebiega zbiórka w województwach: rzeszowskim, poznańskim, szczecińskim j łódzkim, które do końca października przekroczyły o kilkanaście procent swoje roczne zamierzenia zbiórkowe. Ostatnio podobne meldunki przekazały krajowemu komitetowi SFBSil również województwa koszalińskie i warszawskie. (PAP) (A) Dfa autorów najlepszych wypowiedzi w ankiecie „MIEDZY MAMI, PRACOWNIKAMI” czekają następujące nagrody w wys. 4.000 zl II - w wys. 3.000 zl III - w wys. 2.000 zl oraz sześć wyróżnień po 1.000 zł. Przypominamy, że wypowiedzi nadsyłać można do 31 grudnia br„ pod adresem „Życie W-wy“, W-wa, Marszałkowska 3/5, CTciE mmm _____________________________________________________________________ . ______________________________________________________________ ., ■ —« ROK XXIV Nr 276 (7492) WTOREK, 21 LISTOPADA 1967 R. CENA 50 GR Po dewaluacji funta szterlinga Burzliwe posiedzenie Izby Gmin Opozycja zapowiada wotum nieufności Walutowa „reakcja łańcuchowa” na świccie (W) Przeprowadzona przez rząd brytyjski dewaluacja funta szterlinga wywołała reakcję łańcuchową nieomal na całym świccie, wprowadzając nowe elementy zamieszania w kapitalistycznej gospodarce. Szereg państw obniżyło kursy swych walut, na giełdach trwa galopada notowań. Nową sytuację referował w Izbie Gmin kanclerz skarbu lord Callaghan, spotykając się z burzliwą opozycją ze strony konserwatystów. Spodziewany jest wniosek o wotum nieufności dla rządu. (Sk) LONDYN, PARYŻ, WASZYNGTON (PAP). Premiei Danii, J. O. Krąg, po przeprowadzeniu konsultacji z przywódcami partii politycznych w parlamencie, ogłosił w nocy 2 niedzieli na poniedziałek, że duńska korona została zdewaluowana o 7,9 proc. Kurs korony spadł z 18 za jeden funt szterling do 19,32 koron za funt Gabinet hiszpański po nadzwyczajnym posiedzeniu postanowił zdewaluować pesete c 16,6 proc. Kurs pesety wynosił będzie 70 za jeden dolar. Dotychczas kurs ten wynosił 6C .jesetów za dolar. Ubiegłej nocy w La Valetta ogloszono, że Malta postanowiła zdewaluować funta maltańskiego w tym samym stopniu, co Wielka Brytania zdewaluowała funta szter linga. Minister finansów Gujany di P. Reid oświadczył, że dolar gujań, ski został zdewaluowany do połowy wartości dolara amerykańskiego. Również Bermudy postanowiły zdewaluować swa walutę. Funt bermudzki miał dotychczas kurs równy funtowi szter’iTgowi, PARYŻ (PAP). W niedziele w Paryżu odbyło się nadzwyczajne posiedzenie ministrów finansów 6 krajów Wspólnego Rynku, zwołane w związku z dewaluacją brytyjskiego funta Na dzono posiedzeniu tym potwierdecyzję podjętą już wcześniej niezmieniania kursu walut 6 krajów członkowskich EWG. Omówiono także kwestię pomocy jakiej państwa Wspólnego Rynku udzielą międzynarodowemu funduszowi waliitnwPRiu abv wić tej organizacji przyznanie W. Biytami uo/ c/.ki zgoiliue l prosom rządu tego kra «u. (A* WASZYNGTON. LONDYN, KAIR (PAP). W Waszyngtonie podano do wiadomości, że w (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Delegacja KC PZPR spotkała się na Sycylii z członkami Włoskiej Partii Komunistycznej RZYM (PAP). Jak już donosiliśmy, końcowym etapem podróży delegacji KC PZPR po Italii był jej dwudniowy pobyt na Sycylii. Delegacja miała możność szczegółowo zapoznać się z działalnością Włoskiej Partii Komunistycznej w warunkach zacofanego południa Włoch, z jej walką o zlikwidowanie ekonomicznego i społecznego zacofania Sycylii, o rozwój tej wyspy. Delegacja KC *ZPR z członkiem Biura Politycznego i sekretarzem KC R. Strzeleckim na czele, w czasie swojego pobytu na Sycylii uczestniczyła w czterech spotkaniach z członkami i sympatykami partii komunistycznej i w dwu miejscowościach leżących w pobtizu Palermo: w Bagheria i Corleone. Znajdu.ia sie tam si^ńłd ielnie rolnicze działające pod patronatem WiPK W ciągu jednego wieczoru, w toku czterech spotkań, w wypełnionych salach przemawiali, przewodniczący delegacji R. Strzelecki oraz członkowie delegacji S. Olszowski i H. Szafrański. W toku spotkań, włoscy ich uczestnicy zadali wiele pytań dotyczących sytuacji polskiej wsi, zmian zachodzących w rolnictwie polskim, interesowali się również innymi zagadnieniami życia politycznego społecznego Polski Ludowej, takii mi jak np. praca kobiet, służba zdrowia, zatrudnienie, v możliwości kształcenia się itd. W drugim dniu pobytu w Palermo, 20 bm. przewodniczący regionalnego parlamentu Sycylii, R. Lanza przyjął delegację KC PZPH i zapoznał polskich gości z wieloma problemami gospodarczymi społecznymi Sycylii oraz z pracą i parlamentu. W godzinach popołudniowych delegacja zwiedzała okolice Palermo. Po południu, delegacja KC PZPR serdeeżnie żegnana przez przedstawicieli miejscowych władz i partii komunistycznej, z sekretarzem komitetu regionalnego, E. Macaluso, opuściła Sycylię i udała się do Rzymu. Na letnisku w Rzymie delegację KC PZPR powitali — członek KC WłPK, G. Galii oraz przedstawiciele sekcji zagranicznej KC: M. Stendardi i Ina Sans'one oraz pracownicy ambasady PRL. (W) Laureaci konkursu „Razem" - w Warszawie (C) W poniedziałek przybyła dc Warszawy grupa laureatów Międzynarodowego Konkursu Przyjaźni „Razem“. Konkurs, zorganizowany przez redakcję sześciu czasopism: „Sowietskaja Rossija" (ZSRR) „Pravda“ (Czechosłowacja), „Orszag Vilag“ (Węgry), „Narodna Kultura“ (Bułgaria), „Berliner Zeitung“ (NRD) 5 „Życie Warszawy“ — poświęcony był 50 Rocznicy Rewolucji Paździ era i kowe j. Zwycięzcy odbywają wspólną podróż po krajach uczestniczących w konkursie. Polska jest drugim etapem na trasie tej podróży, która zaczęła się w Moskwie w przeddzień Rocznicy Października. 7 listopada laureaci z trybun honorowych oglądali defiladę wojskową i manifestację na Placu Czerwonym, a następnie udali się na kilkudniową wyciecz!*0 do Dagestanu i Leningradu. Laureaci reprezentują rożne warstwy społeczeństwa 6 krajów. Przez cały tydzień 24-osobowa międzynarodowa grupa zwycięzców konkursu na zaproszenie „2ycia Warszawy“ będzie się zapoznawała z naszym krajem. (C) Laureaci Międzynarodowego Konkursu „Razem" po przybyciu do Warszawy. Fot. Z. Lubak (Ui Dziś na str. 4 fragmenty prac nagrodzonych w konkursie „RÄZEM" Łuna nad bazą USA (A) Płoną składy z amunicją w bazie amerykańskiej Dak To CAF — Unifax (Bieżące informacje z Wietnamu na str. 2) „Opty” żegluje na Markizy (Informacja własna) (W) Kapitan Leonid Teliga na jachcie „Opty” kontynuuje swój samotny rejs dookoła świata. W czasie poniedziałkowej konferencji prasowej w Polskim Związku Żeglarskim, której przewodniczył prezes PZŻ, wicemin. żeglugi J. Szopa podano szereg najnowszych informacji o tym śmiałym przedsięwzięciu. Jak wynika z telegramu nadanego z Cristobal w Kanale Pananiskim, „Opty” po miesięcznym prawie pobycie, 29 października opuścił wyspy Galapagos, biorąc kurs na Markizy. Polski jacht powinien tam dotrzeć w grudn.u. W dalszych planach pkt. Teligi jest rejs po wyspach Oceanii, a następnie zawinięcie do portu w Sydney w Australii. Tu przewidziany jest dłuższy postój: generalnemu jacht będzie poddany remontowi. Z Australii droga .prowadzi przez Ocean Indyjski, wokół Afryki do Polski. Kpt, Teliga znajduje się w drodze już od 9.XII.1966, kiedy to wraz ze swym jachtem na pokładzie m/s Słupsk wvruszyl do Casablanki. Po rekonesansowym rejsie na trasie Casablanca—Sil! Ifni—Las Pałmas „Opty” 16 marca br. wystartował do skoku przez Atlantyk. 16 kwietnia przybył na wyspę Barbados pokonując w 30 dni 3 tys. mil morskich. Od czerwca jacht znajdował 3ię w rejonie Kanału Panamskiego. Trudno powiedzieć kiedy „Opty” wpłynie do portu w Sydney. Od grudnia do marca na Oceanii trwa bowiem okres cyklonów i kto wie, czy polski żeglarz nie będzie się musiał zatrzymać jakiś czas na którejś z wysp. Specjalne instrukcje otrzymali kapitanowie wszystkich polskich statków oceanicznych. Przy okazji warto chyba pomyśleć o dostarczeniu do Australii sprzętu tak potrzebnego podróżnikowi (przede wszystkim kamerę filmową), no i oczywiście, jakichś środków finansowych, gdyż jego własne fundusze są już na wyczerpaniu. Trzeba również jak najszybciej przedsięwziąć kroki zmierzające do zapewnienia polskiemu żeglarzowi częstszej możliwości kontaktowania się z krajem. S. W czasie konferencji w PZŻ red. Teiiga przekazał Polskiemu Związkowi Żeglarskiemu flagę jachtu „Opty”, pod którą jego brat przepłynął Atlantyk. (Cad) 23 bm. przybywa do Polski premier Szwecji T. F. Erlander (A) 23 bm. przybywa do Polski z oficjalną wizytą, na zaproszenie prezesa Rady Ministrów — J. Cyrankiewicza, premier Szwecji T. F. Erlander. Będzie to pierwsza wizyta w naszym kraju szefa rządu szwedzkiego. „Wzajemne poznanie, zrozumienie, zbliżenie i sympatia, coraz szersza i bardziej konkretna współpraca ekonomiczna i kulturalna, częsta i owocna wymiana poglądów na sprawy polityki międzynarodowej — te słowa min. A. Rapackiego w czasie jego wizyty w Sztokholmie w połowie ub. r. charakteryzują aktualny stan stosunków między Polską a Szwecia. Mimo odmienności ustroju społeczno-politycznego obu oaństw — Polska od szeregu lat utrzymule ze Szweda aktywne dobrosąsiedzkie stosunki,, a nasze inicjatywy na forum międzynarodowym sa w tvm kraju cenione. Podstawową zasadą polityki szwedzkiej jest neutralność w czasie wojny i pozostawanie poza sojuszami w okresie pokoju. Dążenie Szwecji do utrzymania i umocnienia pokoju oraz niepokój w zw.iązku z zaostrzeniem sie konfliktów w różnych częściach świata sprawiają, że poglądy Polski i Szwecji w wielu węzłowych zagadnieniach, choć nie identyczne, są podobne, zbieżne lub zbliżające sie. Oficjalna deklaracja rządu a marca br. na temat polityki międzynarodowej stwierdza, że opinia światowa z coraz większą niecierpliwościę domaga się położenia kresu wojnie w Wietnamie. Politycy szwedzcy, tak powściągliwi zazwyczaj w publicznym formułowaniu ocen, nie kryją dezaprobaty dla postępowania USA w Wietnamie. W Szwecji nie kryje sie niepokoju w związku z dalszym zaostrzeniem konfliktów światowych. Duże jest zaniepokojenie rozwojem sytuacji na Bliskim Wschodzie. Szwecja, która występuje na rzecz zacieśnienia kontaktów między Wschodem i Zachodem Europy, sama stara się od pewnego czasu rozwijać stosunki z krajami socjalistycznymi. Dobre stosunki istnieją dziś miedzy Szwecją i Zw. Radzieckim. Min. Nilsson złoży? W ostatnich 2 latach wizyty w Belgradzie, Pradze, Budapeszcie, Bukareszcie' i Sofii. Politycy i opinia publiczna nie kryją swego przeświadczenia o trwałości naszej granicy zachodniej. Przypomnijmy, że poprzedni długoletni minister spraw zagranicznych Szwecji Osten Unden opublikował w końcu 1965 r. artykuł uzasadniający pod względem historycznym i prawnym ostateczny charakter granicy na Odrze Nvsie. Jeśli chodzi o nroblemy rozbrojenia — Szwecja akcentuje, lako najważniejsze, zadanie powstrzymania procesu rozpowszechniania broni jądrowej. Mimo pewnych, zastrzeżeń. rząd szwedzki w deklaracji z sierpnia br. wita z zadowoleniem projekt układu o nieproliferacji, ..Rząd szwedzki jest w zasadzie gotów wyrazić zgodę, by Szwecja przystąpiła do możliwie jak najszerszej strefv bezatomowej w Europie. obejmującej kraje w Europie środkowej i północnel, które nie dvsponują własną bronią jądrowa. (PAP) Nowa rezolucja ZSRR w Radzie Bezpieczeństwa Izrael odmawia wycofania wojsk okupacyjnych Agresor ostrzelał obóz uchodźców (W) W poniedziałek Związek Radziecki przedstawił w Radzie Bezpieczeństwa nową rezolucję domagającą się natychmiastowego wycofania sił izraelskich z terenów okupowanych. W oczekiwaniu na wyniki głosowania w Radzie Bezpieczeństwa nad rezolucją W. Brytanii, w ZRA prowadzone były ożywione rozmowy polityczne. Minister izraelski Szapiro oświadczył, że nie może być mowy o wycofaniu wojsk z terytoriów okupowanych. W poniedziałek wojska izraelskie ostrzelały obóz uchodźców w Jordanii. W Kairze przebywa szef grupy obserwatorów ONZ na Bliskim Wschodzie gen. O. Bull. (TP) NOWY JORK (PAP). Jak doniosła w poniedziałek agencja France Presse, Związek Radziecki przedstawił w Radzie Bezpieczeństwa rezolucję, domagającą się natychmiastowego wycofania sił izraelskich na pozycje sprzed 5 czerwca, uznania przez wszystkie kraje tego rejonu prawa każdego z nich do niezależności, pokoju, bezpieczeństwa oraz poszukiwania pokojowego rozwiązania przy pomocy Narodów Zjednoczonych. Treść rezolucji w sprawie pokojowego uregulowania konfliktu na Bliskim Wschodzie przedstawił uzasadnił na poniedziałkowym poi siedzeniu Rady Bezpieczeństwa wiceminister spraw zagranicznych ZSiiR, W. Kuzniecow. (W) W poniedziałek przemawiali delegaci kilku państw. Na wniosek przedstawiciela Bułgarii M. Tarabanowa Rada Bezpieczeństwa odroczyła głosowanie nad projektami rezolucji. Przypuszczalnie rada zbierze się w środę. KAIR (PAP). Poniedziałkowa prasa egipska — pisze korespondent AFP — uważa, że wieczorne posiedzenie Rady Bezpieczeństwa będzie decydujące. Prasa przypisuje dużą wagę do niedzielnych teiefo-nicznyeń kontaktów egipskiego ministra spraw zagranicznych ze wszystkimi państwami arabskimi w celu ustalenia wspólnej postawy krajów arabskich w ONZ. (W) KAIR — PARYŻ (PAP). Jak donosi agencja prasowa MEN,, prezydent ZRA, Naser, spotkał się w poniedziałek po południu ze swymi doradcami politycznymi, aby omówić stan rzeczy w Radzie Bezpieczeństwa NZ. W tym dniu prezydent Naser, przyjął po-iownie ambasadora ZSRR, Winogradowa. (W) PARYŻ (PAP). Wielu przedstawicieli rządu izraelskiego wystąpiło w ostatnim czasie z ekstremistycznymi deklaracjami, wskazująv/mi na odmowę Izraela wycofania swych wojsk z okupowanych ziem arabskich. Jak donosi z Tel Awiwu korespondent AFP, minister sprawiedliwości Izraela, Szapiro oświadczył, że „nie może być mowy o wycofaniu wojsk izraelskich z terytoriów znajdujących się pod jego kontrolą“. „Izrael pozostanie na limacii wstrzymania ognia” — stwierdził minister pracy Izraela, Alon, który wezwał również do utworzenia nowych osiedli izraelskich na zagarniętych obszarach aby uczynić „obecność Izraela faktem dokonanym”« re „Możemy utrzymać pozycje, któ obecnie zajmujemy jeszcze przez 20 lat“ — odgraża się prze- WGdniczący komisji do spraw oorony i polityki zagranicznej, D. Ilakoen. (A) Według depesz agencyjnych Ammaau, powołujących się na rzez cznika armii jordańskiej, w poniedziałek po południu wojska izraelskie otworzyły ogień na obóz uchodźców palestyńskich na wschód nim brzegu Jordanu. Zginęło 14 osób, a 28 odniosło rany. Ponadto zniszczono dwa meczety, a ośrodek pomocy uchodźcom z ramienia ONZ, znajdujący się w odległości ok. 50 km na zachód od Ammanu, został poważnie uszkodzony. (W) W niedzielę do Kairu przybył szef grupy obserwatorów ONZ na Bliskim Wschodzie, generał O. Buli. Spotkał się on z wiceministrem spraw zagranicznych ZRA, S. Gohrem. (Aj Zanieczyszczenie Skawy 11-tysfęcziie Wadowice bez wody do picia (W) 11 tysięcy mieszkańców Wadqwic odciętych zostało z powodu zanieczyszczenia Skawy od dopływu zdatnej do konsumpcji wody. Przez nieuwagę służby drogowej, do koryta Skawy w górnym jej biegu (w pow. Sucha Beskidzka) przedostało się 1500 1 oleju o wysokiej zawartości chloru i fenolu. Rzeką spłynęła ławica martwych lub półśniętych ryb. Unieruchomione wodociągi znajdują się pod kontroią specjalnych ekip przybyłych m. in. z Krakowa, które dezynfekują instalacje i oczyszczają je od szkodliwych dla zdrowia związków chemicznych. Wodę dostarczają ludności beczkowozy. Gęsto rozplakatowane obwieszczenia oraz radiowęzeł przestrzegają przed używaniem wody z dotychczasowych źródeł. Sprawa znajduje się w centrum zainteresowania wydziału gospodarki wodnej prezydium WRNP Prokuratury Wojewódzkiej w Krakowie i innych kompetentnych czynników. (PAP) Gościnne występy Hosnllndy Fuller (C) W poniedziałek przybyła na gościnne występy do Polski wybitna aktorka angielska Rosalinda Fuller. 21 i 22 bm. Rosalinde Fuller wystąpi w Sali Prób Teatru Dramatycznego w Warszawie z recitalem aktorskim. U progu zimy —5st. w Siedlcach (W) Polska znajduje się nadal pod wpływem rozległego układu wyżowego, stąd spadek temperatury, szczególnie w północno-wschodnich rejo-nach kraju, a także i w centrum. Ubiegłej doby najniższą temperaturę zanotowano w Siedlcach, gdzie termometry wskazywały —5 st. W Tatrach zima zaczęła się na dobre. W wysokich partiach sypie śnieg. Jak podaje PIHM — należy się spodziewać dalszego spadku temperatury, w nocy do minus 6 na północnym wschodzie. W czasie dnia temperatura wahać się będzie od 2 st. na północnym wschodzie do 7 st. na Wybrzeżu. W Warszawie spodziewane jest zachmurzenie umiarkowane, przejściowo duże. Temperatura minimalna minus 5, maksymalna plus 4 st. Słońce wzeszło o godz. 7.07, zajdzie o godz. 15.37. Imieniny obchodzi Janusz. (1) Śnieg w Moskwie MOSKWA (PAP). W niedzielę i w poniedziałek nad ranem w Moskwie sypał śnieg. Kównoeześnie temperatura spadła kilka stopni poniżej zera. Tereny na północ od Moskwy okryte są już śniegiem. Na Uralu i Syberii od kilkunastu dni mrozy sięgają 15—20 stopni, a w Ja. kutii dochodzą db trzydziestu kil, ku. (W)