Zycie Warszawy, styczeń 1968 (XXV/2-27)

1968-01-02 / nr. 2

Bal sylwestrowy w KC PZPR (A) Tradycyjnym zwyczajem żegnano stary rok i witano Nowy Rok — 1968 na zabawie sylwestrowej w Komitecie Centralnym PZPR. Na kilka minut przed godz. 23.00 przy stołach w sali dębowej zajmują miejsca: I sekretarz KC PZPR, Wł. Gomrtłka, członkowie Biura Politycznego i sekretariaty KC, członkowie KC PZPR. Z chwilą, gdy wskazówki zbiegają się na godzinie 12 oraz rozlegają się dźwięki uderzeń zegara, oznajmiające Nowy Rok — 1968, milknie ożywiony gwar i rozbrzmiewa tradycyjne „sto lat”. Toast wzniesiony przez Wł. Gomułkę obecni przyjmują gorącymi oklaskami Następnie uczestnicy spotkania składają sobie życzenia. Bez przerwy podchodzą do Wł. Gomułki i pozostałych członków kierownictwa partii i rządu, gorąco życząc zdrowia, pomyślności w życiu osobistym i dalszych sukcesów w pracy dla naszego kraju. ...i w cdei Polsce (PAP) (W) Jak Polska diuga i szeroks — wszędzie niezwykle okazale żegnano stary i witano Nowy Rok. Na niezliczonych balach, zabawach i „prywatkach” bawiono się do samego rana. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Nowy Rok powitaliśmy raczej spokojnie i w dobrym nastroju. Milicja nie notowała większych interwencji, podobnie jak i pogotowie ratunkowe. W górach pogoda nie zawiodła — był lekki mróz i miejscami padał śnieg. Jednym słowem wymarzona pogoda dla narciarzy i amatorów kuligu. Nie wszyscy jednak mogli beztrosko witać Nowy Rok — pracowało bowiem szereg zakładów o produkcji ciągłej, swe normalne obowiązki wykonywali także pracownicy" komunikacji, łączności, służby zdrowia a także straży pożarnej i milicji. Relację ż sylwestrowej nocy w Warszawie zamieszczamy na str. 8. (ES) (W) Na balu sylwestrowym w KC PZPR toast noworoczny wznosi Wł. Gomułka, CAF — Sokołowski Składanie życzeń w Belwederze (B) Jak co roku, 1 bm. w godzinach południowych wyłożona była w Sali Pcmpejańskiej ■w Belwederze Księga życzeń noworocznych. Do wyłożonej księgi życzenia pomyślnego Nowego Roku dla Rady Państwa PRL i jej przewodniczącego E. Ochaba wpisywały delegacje: FJN, organizacji politycznych i społecznych, rad narodowych, przedstawiciele świata nauki i kultury, stowarzyszeń twórczych, przedstawiciele duchowieństwa różnych wyznań, liczne delegacje załóg zakładów pracy z Warszawy i całego kraju, młodzieży oraz osoby prywatne. Życzenia noworoczne wpisywali do księgi również szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu życzeń obecni byli: sekretarz Rady Państwa J. Horodecki i dyrektor gabinetu przewodniczącego Rady Państwa — F. Nowak. 383 osób zmarło na grypg w W. Brytanii LONDYN (PAP). Epidemia grypy, która ogarnęła niedawno W. Brytanię, przybrała szczególnie poważne rozmiary w rejonie Londynu. Wydano tam specjalne zarządzenia, w myśl których do szpj tali można przyjmować tylko chorych w stanie ciężkim. Brytyjskie ministerstwo zdrowia opublikowało komunikat, że do 15 grudnia ub. r. na grypę i powodowane przez nią komplikacje płucne zmarło 386 osób. W tej liczbie znajduje się również były gubernator generalny Kanady V. Massey. Wbrew prognozom Łagodna zima (B) Mimo pesymistycznych zapowiedzi na Sylwestra i Nowy Rok pogoda dopisała. Przyszło rozpogodzenie z lekkim mrozem, który ma się utrzymać również dziś. zachmurzenie ma być umiarkowane, okresowy wzrost zachmurzenia i drobne opady śniegu, głównie na północy. Temperatura w nocy ok. i—10 st. przy rozpogodzeniach, a w przypadku pokrywy chmur — od -3 do -6 st. Temperatura w 2 dzień od —i st. na wschodzie i w centrum do ok. 0 st. na zachodzie. Wiatry słabe i umiarkowane o kierunkach zmiennych, przeważnie południowe i południowo-zachodnie. Dziś w Warszawie okresami będzie pogoda słoneczna, okresami wzrost zachmurzenia i możliwość arobnych opadów śniegu. Po nocnym mrozie do —8 —10 st.. w dzień wzrost temperatury do —2—3 st. Wiatry słabe południowe, południowo-zachodnie. Nad Europą zachodnią i środkową ścierają się dwa prądy powietrzne - zimny z północnego wschodu (w Finlandii temperatura w ciągu dnia spada do —24 st.) i ciepły znad Atlantyku. o Słońce wzejdzie o 7 45, zajdzie 15.34. imieniny - obchodzi Makary. (WICHEREK) Spotkanie w Urzędzie Rady Ministrów (W) Z okazji Nowego Roku odbyło się 30 grudnia w Urzędzie Rady Ministrów spotkanie z udziałem I sekretarza KC PZPR W. Gomułki, prezesa Rady Ministrów J. Cyrankiewicza, zastępcy członka Biura Politycznego i sekretarza KC B. Jaszczuka, wiceprezesów Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów i instytucji centralnych, przewodniczących Stołecznej i Warszawskiej Wojewódzkiej Rady Narodowej oraz dyrektorów URM. W czasie spotkania I sekretarz KC PZPR W. Gomułka i premier J. Cyrankiewicz wygłosili przemówienia, w których poruszyli niektóre problemy gospodarcze i polityczne oraz złożyli zebranym j ak również pracownikom wszystkich resortów, rad narodowych, zjednoczeń i przedsiębiorstw — życzenia noworoczne. (PAP) ZYCIE WARSZAWY ROK XXV Nr 2 (7525) \ I WTOREK, 2 STYCZNIA 1968 R. CENA 50 GR Rozpoczynamy z ufnością nowy-1968 rok Umacniajmy siły Polski i polityczną jedność narodu T oasł W. Gomułki Drogie towarzyszki i towarzysze! wą Kiedy w tę noc sylwestrowysłuchaliśmy przed chwilą dźwięków 12 uderzeń zegara, które zamknęły żywot roku starego — 1961 i jednocześnie otworzyły pierwszą kartę księgi życia roku nowego 1968 — to pierwsza nasza reakcja na tę zmianę czasu kalendarzowego wyraża się w pytaniu: jakim będzie ten rok nowy? Co niesie dla każdego z nas, dla naszego kraju i narodu, dla świata i ludzkości? 1 chociaż nikt na pytanie to odpowiedzieć nie może, to przecież wszyscy witamy ten rok nowy . z ufnością i optymizmem, składamy sobie wzajemnie najlepsze życzenia, wierzymy, że nie zawiedzie on naszych nadziei, jesteśmy przeświadczeni, że będzie lepszy od swego poprzednika. Ta wiara w lepsze jutro jest cenną wartością człowieka i narodu, jest źródłem z którego wszyscy czerpiemy wolę i silę do pracy i walki 0 realizację celów osobistych 1 społecznych, jakie przed sobą stawiamy. Rok 1967, który przeszedł już do historii, w sumie byl rokiem korzystnym dla naszego kraju. W ciągu tego minionego roku zwiększyliśmy nasz majątek ogólnonarodowy, rozbudowaliśmy kraju, osiągnęliśmy ekonomikę znaczny przyrost produkcji w przemyśle i rolnictwie, zwiększył się dochód narodowy wytworzony pracą całego narodu, miał miejsce dalszy postęp w dziedzinie oświaty i nauki, służby zdrowia i ubezpieczeń społecznych. cjalistyczna ojczyzna Nasza soPolska Ludowa przybrała nowych sił, umocniła swe pozycje w Europie i świecie. Dziś, kiedy wchodzimy w nowy rok pragnę w imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej złożyć z tego miejsca gorące podziękowania wszystkim ludziom pracy, którzy swym trudem i wysiłkiem przyczynili się do osiągnięć naszego kraju w roku ubiegłym. W nowym roku życzymy sobie wszyscy, abyśmy mogli powiększyć i pomnożyć dobrą spuściznę roku ubiegłego, a zarazem usunąć ‘ niedostatki i ujemne pozycje z jego bilansu. Pomyślna realizacja zadań nakreślonych w narodowym planie gospodarczym na rok nowy — 1968 — trzeci z kolei rok bieżącej pięciolatki, będzie tym łatwiejsza im większe poczucie odpowiedzialności, dyscypliny zawodowej i społecznej cechować będzie każdego człowieka pracy. Wśród życzeń noworocznych, których spełnienia pragniemy wszyscy szczególnie gorąco i które powszechnie w świecie zajmuje miejsce czołowe, jest życzenie, aby rok nowy rozproszył zwisające nad naszym globem ziemskim chmury wojny, aby umocnił naszą socjalistyczną i ogólnoludzką ideę pokoju. Pod tym względem rok ubiegły pozostawił nam złą spuściznę. w Pożar wojny szaleje nadal Wietnamie, a odpowiedzialny za to imperializm amery kański przygotowuje rozszerzenie jego płomieni na całe Indochiny. Nad Bliskim Wschodem ciągle wisi niebezpieczeństwo ponownego wybuchu działań wojennych wskutek aneksjonistycznych planów Izraela wobec państw arabskich. W interesy pokoju godzi również polityka Bonn zmierzająca do obalenia terytorialnego status quo w Europie. Wszystko to musimy mieć na uwadze w całokształcie naszej polityki. Nasze życzenia i dążenia do zapewnienia pokoju staną się tym bardziej możliwe do urzeczywistnienia, im większy wkład wnosić będzie każdy z nas, każdy obywatel naszego kraju w budowę siły Polski Ludowej, w umacnianie moralno-politycznej jedności narodu. Niech rok 1968 będzie pomyślny i sprzyjający dla naszej socjalistycznej ojczyzny, dla naszej walki o pokój, dla naszych przyjaciół i sojuszników, dla wszystkich narodów i państw pragnących żyć w pokoju i przyjaźni, dla wszystkich krajów i narodów walczących o swoją wolność. Z okazji Nowego Roku, w imieniu Komitetu Centralnego Partii składam wam wszystkim jak najlepsze życzenia. Życzę młodzieży, aby się dobrze uczyła i rzetelnie pracowała, aby chowała się zdrowo i rozumnie korzystała z lat młodości, aby wyrosła na twórczych, dzielnych obywateli i patriotów swej ojczyzny. Życzę wszystkim ludziom pracy, aby w swej działalności zawodowej znajdowali dużo zadowolenia, aby pomnażając dorobek we wszystkich dziedzinach budownictwa socjalistycznego wiązali sw; własne dobro z dobrem społecznym, swą własną pomyślność z pomyślnością Polski Ludowej. Życzę wszystkim członkom partii jak najlepszych wyników w pracy zawodowej i społecznej, organizacyjnego i ideologicznego umacniania organizacji partyjnych, dobrego przygotowania V Zjazdu naszej partii. W Nowym Roku życzę wszystkim dużo zdrowia, szczęścia i radosnych dni. Wesołej zabawy — drodzy towarzysze. Do Siego Roku. Za pomyślność naszej ojczyzny — Polski Ludowej (PAP) Agresorzy USA pogwałcili przerwę w walkach Apel papieża o zaprzestanie wojny Szef Kambodży ostrzega Waszyngton HANOI (PAP). Jaik donosi wietnamska agencja informacyjna, mimo układu o noworocznym zawieszaniu działań wojennych, samoloty amerykańskie 31 grudnia niejednokrotnie naruszały obszar powietrzny DRW w szeregu prowincjach i zbombardowały gęsto zaludnione regiony w prowincjach Thanh Hoa i Nan Ha. Oddziały obrony przeciwlotniczej Wietnamskiej Armii Ludowej strąciły w dniu 1 stycznia samolot amerykański, który krążył nad terytorium prowincji Thanh Hoa. Artyleria przeciwlotnicza według ostatnich informacji — strąciła 31 grudnia samolot amerykański nad prowincją Kuang Binh. RZYM (PAP). W pierwszym dniu 1968 r. papież Paweł VI zwrócił się z apelem do wszystkich państw zamieszanych w konflikt wietnamski, aby próbowały podjąć wszelkie kroki w celu zakończenia „tego bolesnego konfliktu”. Papież obchodzi dzień 1 stycznia jako dzień modłów o pokój światowy. (W) MOSKWA (PAP). dzi na apel papieża W odpowiePawła VI, wzywający do poświęcenia pierwszego dnia Nowego Roku sprawie pokoju na świecie, patriarcha moskiewski, Aleksiej, wystosował w dniu 30 grudnia depeszę do papieża, w której zawiadamia. iż w świątyniach rosyjskiego kościoła prawosławnego odprawione zostaną w tym dnie tradycyjne modły o pokój w świecie. Wywiad Sihanouka PARYŻ (PAP), w razie agresji USA przeciwko Kambodży „poprosimy wielkich przyjaciół Kambodży: ZSRR, Chiny, Francję o zwiększenie pomocy, której nam już udzielają” — oświadczył szef państwa Kambodży Narodom Sihanouk — w wywiadzie dla francuskiej rozgłośni radiowej „Europe I”. Odpowiadając na pogróżki amerykańskie Sihanouk zapowiedział, że Kambodża zwróci się w takim wypadku do NZ, proponując każdemu krajowi członkowskiemu, aby się wyraźnie opowiedział „za poważaniem prawa międzynarodowego lub też za prawem dżungli”. Zdaniem Sihanouka, koła wojskowe USA są zdecydowane napaść na Kambodżę i czekają jedynie na zgodę Johnsona, który się waha przed powzięciem takiej decyzji. Waszyngton powinien wziąć pod uwagę, że napaść na Kambodżę może doprowadzić do konfliktu powszechnego. (W) Oświadczenie rządu DRW HANOI (PAP). W oświadczeniu opublikowanym w niedzielę wieczorem rząd DRW kategorycznie protes-tuje przeciwko agresywnym planom i poczynaniom imperialistów amerykańskich i ich popleczników, wymierzonym przeciwko Kambodży, Najlepszych rezultatów w pracy dla ludowej ojczyzny Przemówienie E. Ochaba (W) 31 grudnia ub. roku o godz. 20 przewodniczący Rady Państwa i Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu — E. Ochab wygłosił przed kamerami TV i mikrofonami Polskiego Radia przemówienie noworoczne. Przemówienie tc nadane zostało w ogólnopolskim programie telewizji oraz w programach X, II i wszystkich rozgłośni wojewódzkich Polskiego Radia. Przemówienie zostało odtworzone I stycznia w programach telewizyjnym i radiowym. E, Ochab oświadczył: Towarzysze i obywatele! Drodzy przyjaciele! U progu Nowego Roku pra gnę w imieniu Rady Państwa i Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu przekazać wszystkim ludziom pracy w mieście i ■na wsi najlepsze życzenia i serdeczne pozdrowienia noworoczne. Pragnę również przekazać wyrazy uznania i wdzięczności milionom robotników, chłopów i pracowników wszy stkich dziedzin gospodarki narodowej, którzy swym rzetelnym trudem zapewnili wy konanie i przekroczenie niełatwych zadań narodowego planu gospodarczego w roku 1967. Szczególnie serdeczne słowa i myśli kierujemy ku tym, którzy pracują w ciężkich warunkach, na przykład w górnictwie pod ziemią, w hutnictwie przy robotach gorących, w działach szkodliwych dla zdrowia, transporcie borykającym się ni.eraz z trudnościami stwarzanymi przez zimę, mrozy i zawieje. Braterskie pozdrowienia ślemy żołnierzom, milicjantom, marynarzom, pracownikom służby zdrowia i tysiącom robotników, którzy wieczoru sylwestrowego nie spędzą w gronie swych rodzin, lecz na posterunkach służbowych, w zakładach o ciągłym ruchu. Wysiłek milionów ludzi pracy dał piękne rezultaty w ciągu dwu pierwszych lat realizacji bieżącego planu 5- letniego. Zwłaszcza zasługują na podkreślenie rezultaty osiągnięte w przemyśle i rolnictwie, co pozwala nam sądzić, że również zadania dalszego wzrostu gospodarki i kultury narodowej w roku 1968 będą w pełni wykonane, a Polska Ludowa umocni swą pozycję w braterskiej ro dżinie krajów socjalistycznych i w życiu międzynarodowym. Wspólnie z bratnimi krajami socjalistycznymi będziemy przeciwdziałać knowaniom sił militaryzmu i imperializmu. Będziemy pomagać ofiarom agresji w Wietnamie i w krajach arabskiego wschodu, Będziemy nadal konsekwentnie bronić sprawy pokoju i w imię pokoju współdziałać z wszystkimi ludźmi dobrej woli. Horyzont międzynarodowy pokrywają liczne ciemne chmury, ale mimo to ludzie pracy z ufnością patrzą w przyszłość. Rozwój historyczny niesie wzrost sił pokoju, postępu i socjalizmu, wzrost systematyczny choć nierównomierny. Wzrost tych sił, do których należy przyszłość całej ludzkości. Trzydziesto-dwumilionowa Pol ska Ludowa stanowi silne i niezłomne ogniwo w wielkim międzynarodowym froncie walki o wolność wszystkich narodów, o braterstwo wszystkich ludzi pracy, o pokój na całym świecie. Z wiarą w przyszłość, skupieni wokół naszej partii i programu Frontu Jedności Narodu będziemy wytrwale pracować w imię naszych wielkich humanistycznych ideałów, w imię zwycięstwo naszej wielkiej socjalistycznej sprawy. Wszystkim rodakom w kraju i za granicą życzę wszelkiej pomyślności oraz najlepszych rezultatów w pracy dla Polski Ludowej, w pracy dla dobra pokoju i przyjaźni między narodami wszystkich ras i wszystkich kontynentów. Niech żyje i umacnia się Front Jedności Narodu w pracy i walce o pokój i socializm. Niech żyje i rozkwita nasza ojczyzna — Polska Ludowa. (PAP) Nowa prowokacja Izraela wobec Jordanii Artyleria ostrzelała obóz uchodźców „Krasnaja Zwiezda” - o wizytach okrętów ZSRR KAIR (PAP). Jak donoszą z Ammanu, jordański rzecznik wojskowy oświadczył, że w dniu 1 bm. artyleria izraelska ostrzelała obóz uchodźców arabskich na wschodnim wybrzeżu Jordanu. Trzy osoby zostały zabite, a 6 rannych PARYŻ (PAP).Jak donosi agencja AFP, specjalny wysłannik sekretarza generalnego ONZ na Bliskim Wschodzie G. Jarring powrócił w sobotę wieczorem Kairu do Nikozji. Jarring odmóz wił złożenia deklaracji dotyczącej jego rozmów z przywódcami kraów arabskich i z przedstawicielami rządu izraelskiego. (W) MOSKWA (PAP). „Wizyty radzieckich okrętów wojennych w ZRA stają się już tradycją” — pisze specjalny wysłannik gazety wojskowej „Krasnaja Zwiezda”, który we wrześniu i październiku był na pokładzie okrętu-bazy „Mahomet Gadżijew“ podczas rejsu na Morzu Śródziemnym. Okręt ten złożył drugą już wizytę w ZRA. Poprzednio był on tam w ubr. wraz z dwiema innymi jednostkami radzieckiej marynarki wojennej. Korespondent pisze o serdecznym przyjęciu, które zgotowano marynarzom radzieckim w Aleksandrii. „Wyraźnie pospieszyły się pewne burżuazyjne agencje prasowe przepowiadając, iż największa formacja racizieckiej floty wojennej, która kiedykolwiek odwiedziła Egipt spotka się tam z chłodnym przyjęciem”. Autor wskazuje, że podczas kilkutygodniowego rejsu wszystkie statki pod obcą banderą — wyłączając jedynie amerykańskie — które spotkano na Morzu Śródziemnym korzystały z okazji, aby wyrazić sympatię wobec okrętów radzieckich i ich załóg. (W) Za zwołaniem narady partii komunistycznych Komunikat przedstawicieli KPZR i KF Grecji MOSKWA (PAP). Sekretarze KC KPZR, M. Susłow i B. Ponomariew, spotkali się w Moskwie z pierwszym sekretarzem KC KP Gro ej i, Koliannisem i członkiem Biura Politycznego KC tej partii, Zografosem, dla przedyskutowania problemów, interesujących obie partie. Wydany po spotkaniu komunikat stwierdza, iż obie strony wyraziły poparcie dla zbliżającej się konsultatywnej konferencji partii komunisty czy ch i robotniczych, której celem jest przygotowanie nowej międzynarodowej narady, Delegacja KP Grecji wyraziła wdzięczność za pomoc, którą KPZR i naród radziecki okazuja patriotom greckim w ich walce przeciwko reżimowi wojskowej dyktatury oraz na rzecz przywrócenia demokracji i wolności w Grecji. spotkanie Komunikat stwierdza, że upłynęło w ciepłej, przyjacielskiej atmosferze. (B) Rozgłośnia ateńska nie nadała przemówienia króla Konstantyna PARYŻ (PAP). Jak donoszą a Rzymu, przebywający tam od 13 grudnia ub. r. król Grecji Konstantyn przesłał do Aten taśmę 2 nagranym przemówieniem noworocznym do narodu. W przemówieniu tym wzywał on Greków do jedności oraz wyraził nadzieję, że wkrótce znajdzie się znowu w kraju. Agencje informacyjne donoszą 1 Aten, że przemówienie Konstantyna nie zostało nadane przez rozgłośnie greckie, które emitowały jedynie wystąpienia premiera faszystowskiego rządu J. Papandopulosa oraz mianowanego przez juntę wicekróla gen. Zoitakisa Ten ostatni poinformował, iż zgodził się na objęcie stanowiska regenta, aby zachować monarchię konstytucyjną. Według komunikatu ministerstwa sprawiedliwości junty ateńskiej, do 29 grudnia ub, r. zwolniono z więzień na podstawie ustawy o amnestii 284 osoby. Tak więc rozdmuchana przez propagandę rządową amnestia, nie objęła nikogo spośród wielu tysięcy więźniów przetrzymywanych na licznych wyspach w obozach zorganizowanych na wzór hitlerowskich obozów koncentracyjnych. Znów „rewelacje” o Bormannie i Muełlerze LONDYN (PAP). Londyński „Sunday Times” c\publikował w swoim sylwestrowym wydaniu rewelacje dotyczącej niejakiegc E. K. Wiedwalda, byłego kaprala SS, który twierdzi, iż pomógł Martinowi Bormannowi w ucieczce z Niemiec, a później odwodził go w Brazylii. Według Wiedwalda, Bormann żyje w obozie nazywanym „Kolonie Waldner 555” składającym się z 8 oddzielnych domów i po łożonym 2 km od zachodniego brzegu Parany oraz 24 km na północ od granicy brazylijsko-paragwajskiej. Wraz z Bormannem ma przebywać tam od 40 — 6C mężczyzn gotowych stanąć w każdej chwili w jego obronie. Według Wiedwalda, Bormann, który ma obecnie około 67 lat jest nie do rozpoznania, ponieważ przeszedł operację plastyczną. Wiedwald stwierdził też w rozmowie z środkowoeuropejskim korespondentem „Sunday Times”, iż posiada jeszcze wiadomości o 2 innych zbrodniarzach — szefie gestapo, H. Muełlerze oraz o zbrodniczym lekarzu Oświęcimia, J. Mengele. Twierdzi z on, że Mueller mieszka n* przedmieściu Na talu w północnowschodniej części Brazylii, a Mengele służy jako lekarz w randze majora w armii Paragwaju. (W) Bilans minionego roku-w relacjach korespondentów „Życia" Świat arabski - przed i po agresji W. Brytania-kłopoty gospodarcze Włochy - pod znakiem zapytania (A) Wydarzenie roku 1967 w świecie arabskim wypadło 5 czerwca: agresja izraelska. Po blisko siedmiu miesiącach od zakończenia sześciodniowych działań wojennych wiemy już, że nie przyniosły one wyników zamierzonych ^przez imperializm. Rządy postępowe ZRA i Syrii nie zostały obalone, siły postępowe na całym Bliskim Wschodzie nie osłabły, lecz się wzmocniły. Agresja wywołała jednak daleko idące skutki. Przede wszystkim zburzone zostały i przedtem kruche podstawy, na których opierały się równowaga i stabilizacja na Bliskim Wschodzie. Wysiłki obozu socjalistycznego, licznych państw aiabskich, Francji i szeregu innych krajów, zmierzające do przywrócenia tej równowagi, doprowadziły do zmniejszenia groźby nowego konfliktu zbrojnego, nie przyniosły jednak dotychcz-as pełnego przezwyciężenia powstałych problemów. sła Czerwcowa agresja przyniorównież inny skutek obnażyła słabości świata arabskiego. Wiemy już dzisiaj, że twierdzenia, jakoby 100 milionów Arabów zagrażało 3-m.ilionowemu państwu izraelskiemu, są wymysłem propagandowym. Przebieg sześciodniowej wojny przekonał nas 0 tym we wstrząsający sposób. Wyciąganie wniosków z wyników militarnej konfrontacji jest jednak zadaniem samych Arabów, zadaniem nie na miesiące, lecz obliczonym na długi okres. Wojna pozostawiła po sobie również inne problemy. Półtora miliona ludzi z Jordanii, Syrii 1 ZRA wysiedlonych zostało ze swoich siedzib i koczuje w warunkach urągających pojęciu człowieczeństwa. Na terenach okupowanych szerzy się terror. Przepaść nienawiści, dzieląca dwa wrogie sobie światy na Bliskim Wschodzie, znowu się pogłębiła. Armie arabskie i izraelska armia okupacyjna powitały nowy rok nad zamkniętym Kanałem Sueskim i na innych, nie zmienionych od siedmiu miesięcy liniach demarkacyjnych, oddzielających okupanta od napadniętych. Okres, który upłynął od zawieszenia broni, nie posunął w sensie praktycznym ani o krok sprawy usunięcia skutków agresji. Ubiegłe miesiące przyniosły jednak pewien sukces, choć niedostrzegalny na pierwszy rzut oka. Rozwój sytuacji politycznej i militarnej na Bliskim Wschodzie dowiódł już dzisiaj wyraźnie, że ekspansywne zamierzenia aktualnych przywódców izraelskich nie zostaną zrealizowane. Pomimo olbrzymiego nasilenia w świecie zachodnim propagandy sprzyjającej Izraelowi, wielu z tych, którzy w lipcu 1967 skłonni byli jej ulegać, dzisiaj cor. raz głośniej domaga się restytucji zrabowanych ziem, naprawy wyrządzonych krzywd, rezygnacji przez przywódców z Tel-Awiwu z ich ekspansywnych zamierzeń. Jedną z przyczyn, które paraliżowały w lipcu 1967 roku m. in. na forum ONZ jakąkolwiek skuteczną działalność polityczną, (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Zatruli się spirytusem ...z busoli okrętowej NOWY JORK (PAP). 6 członków załogi fińskiego statku ,,Berny" zatruło się podczas wieczerzy wigilijnej alkoholem metylowym zaczerpniętym z busoli statku. Dwie osoby zmarły, a trzecia walczy ze śmiercią w szpitalu filadelfijskim. (W)