Zycie Warszawy, luty 1973 (XXX/27-50)

1973-02-01 / nr. 27

U WARSZAWY NR 2* (9in) • 1 ZŁ CZWARTEK, 1 LUTEGO 1973 R. Istnieje od 1944 roku Dobre tempo pracy załóg Dynamiczny start przemysłu Styczniowe plany wykonane z nadwyżką (P) Minął pierwszy miesiąc pracy w nowym, 1973 roku, który w dużej mierze zadecyduje o realizacji całej obecnej 5-latki. Nie ma jeszcze pełnych podsumowań wyników styczniowych, jednak informacje uzyskane przez dziennikarzy PAP w resortach gospodarczych i licznych zakładach produkcyjnych wskazują, że od pierwszych dni tego roku utrzymujemy wysokie tempo pracy i produkcji. Rzecz w tym, aby również w następnych miesiącach tempo to nie tylko utrzymać, ale jeszcze hardziej zwiększyć, Tc zaś wymagać będzie usunięcia istniejących w przedsiębiorstwach trudności i niedomagać. Sygnalizują je korespondenci PAP, którzy pisząc © dobrych efektach pracy i zaangażowaniu załóg odnotowują równocześnie ujemne zjawiska w niektórych zakładach, jak słaba dyscyplina pracy, nadmierna absencja, czy opóźnianie dostaw z kooperacji. Charakterystyczną cechą tegorocznego stycznia jest -wydatny wzrost produkcji we wszystkich podstawowych gałęziach przemysłu, W stosunku do stycznia ub. r produkcja przemysłu ciężkiegc zwiększyła się o 11,5 proc., przemysłu maszynowego — o 16—11 proc., chemicznego — o 17,5 proc,, przemysłu lekkiego — o 13 proc Dobre przygotowanie w zeszłyn roku stanów surowych budynków’ pozwoliło na oddanie do użytku w styczniu br. dwa razy więcej mieszkań, niż w tym samym miesiącu 1972 r. Efektem styczniowej pracy załóg budowlanych są nowe mieszkania dla < tvs. rodzin. Również przemysł materiałów budowlanych znacznie zwiększył — bo o 19,2 proc. — produkcję W porównaniu ze styczniem ub. r. W tempie szczególnie szybkim rosła produkcja wyrobów najbardziej przez gospodarkę poszukiwanych. Np. miedzi elektrolitycznej dostarczono więcej aż o 27,7 proc., ołowiu o i7,5 proc., rur stalowych prawie o 15 proc. Dla przykładu podajemy, że przemysł maszynowy wyprodukował w pierwszym miesiącu tego roku 100 tys. radioodbiorników, 69 tys. telewizorów, w tym — 146 kolorowych, 40,5 tys. magnetofonów (w tym — 16 tys. kasetowych). Produkcja lodówek wyniosłą ponad 45 tys., pralek — 24 tys., rowerów — 91 tys., motorowerów 11,9 tys. Zasługuje na podkreślenie, że wszystkie główne resorty wykonały zadania znacznie zwiększonego w stosunku do ub. r. planu. I tak kopalnie wydobyły dodatkowo ok. 60 tys. ton węgla. Przodują załogi kopalń: „Szczygłowice”, „Lenin”, „Makoszowy”, „Andaluzja” i „Ziemowit”. Górnicy tej największej kopalni dostarczają każdej doby ponad 15,8 tys, ton wręgla tj. o 750 ton więcej niż w ub. r. W styczniu wydobyli oni ponadplanowo 2 tys. ton tego paliwa. Pomyślne meldunki nadchodzą z przedsiębiorstw dwóch wielkich ośrodków naszego przemysłu: Warszawy i Łodzi. Według wstępnych obliczeń — 150 przedsiębiorstw i zakładów stolicy wykonało plan styczniowy z nadwyżką. Są wśród nich wszystkie czołowe fabryki i kombinaty budowlane. Łódzkie Zakłady Dziewiarskie „Lido” realizowały w styczniu plan wyższy średnio o 6 proc. od obowiązującego w styczniu ub. r. Wiele kłopotów sprawiły natomiast braki w zaopatrzeniu przedsiębiorstw v/ dodatki, takie jak: guziki, zamki błyskawiczne, podszewki Itp. Pomimo to udało się pomyślnie zrealizować plan asortymentowy i wprowadzić do produkcji nowe, atrakcyjne wzory sukienek i garsonek z bistoru o bardziej efektownych splotach. Wyniki uzyskane w całym przemyśle — to również duża zasługa kolejarzy, którzy styczniowy plan przewozów przekroczyli o 4 proc. Kolejarze woj. katowickiego np. przewieźli dodatkowo w styczniu ok. 400 tys. ton węgla. Podobne optymistyczne meldunki nadeszły również z innych branż zakładów i regionów. (PAP) Trzy tygodnie przed rocznicą urodzin Kopernika Frombork celuje na lipiec (Od naszego specjalnego wysłannika) Frombork, 31 stycznia (P) Rocznica urodzin Mikołaja Kopernika już za trzy tygodnie, ale we Fromborku obchody Roku Kopernikowskiego zaęzna się dopiero na początku lipca. Na razie robotnicy zdejmują rusztowania z wieży dzwonniczej ozdobionej na zewnątrz ośmioma słonecznymi, zegarami. Wewnątrz, fachowcy z Zeiss- Jena zaczna montować aparaturę optyczną w planetarium, a już 15 lutego wnętrze całej - wieży zostanie przekazane przez Pracownię Konserwacji Zabytków Muzeum Kopernika prezentuje na. razie stałą wystawę biograficzną wielkiego astronoma. W kwietniu odbędzie się w „starym muzeum” pokaz rekwizytów ? filmu „Kopernik”. Kulminacja obchodów — wystawy, spotkanie z astronautami, odsłonięcie pomnika ltd. — wszystko to zacznie się w połowie linca. Dziś miasto wygląda jakby przeszedł przezeń tajfun. Rozkopane ulice. . zerwane chodniki. Naprzeciwko zespołu katedralnego wre praca przy budowie motelu; restauracji i pawilonu handlowego (ten ostatni oddano użytkownikowi 29 stycznia do zagospodarowania). Wykonawcy tych Inwestycji pracują w dobrym tempie. Takie inwestycje, jak: motel na 69 osób, zespół gastronomiczny na 24f miejsc planują zakończyć w maju. Pamiętamy przecież, że decyzje o budowie tycb obiektów zapadły przed rokiem. Do interesujących pod względem tempa robót t wykonania obiektów. należy nowoczesna mała stacyika kolejowa położona tuż nad Zalewem. Mieszczący się na niej skromny bar na dw* stoliki (9 miejsc siedzących i kilkanaście stojących), jest częścią takżę bardzo skromnego zapić Cza gastronomicznego Fromborka, Po oddaniu całego zespołu gastronomicznego, to znaczy ka wlarni. restauracji i baru szybkiej ohsłpgi miasto uzyska łącznip ?,40 miejsc. Sytuację ma ratować mała gastronomia oraz śe zemewa kawiarnia. Kuchnie campingowe na polach namiotowych .— to zaplecze dla turysty masowego. Turysta dewizowy zamieszkać może av dwóch przystosowanych do tego budynkach — Kanoniach Michała ■ Piotra. W Kanonii Stanisława przygotowuje się 60 miejsc dla „krajowców bezdewizowych”. Kanonie biorą na siebie także wyżywienie gości. Miejsc o europejskim standardzie jest więc we Fromborku raczej mało. Większość turystów wybierających się do miasta Kopernika. będzie musiała zabierać ze sobą namioty i prymusy. Jest to wskazane tym bardziej, że Frombork w sezonie turystycznym atakowany jest z lądu i od morza. Statki z Krynicy Morskiej dowożą tłumy wczasowiczów, a oni też będą chcieli jeść. Program obchodów kopernikowskich we Fromborku jest bardzo ciekawy. O tym zresztą wielokrotnie pisano. 7. zapleczem gastronomicznym jest gorzei. Władze miejskie nie są temu winne, gdyż nie były w stanic własnymi środkami przygotować się do zrobienia tak doskonałego interesu, jakim jest obsługa tysięcy turystów podążających koper nikowskim szlakiem. W lipcu nastąpi odsłonięcie pomnika Mikołaja Kopernika. Będzie to moment inauguracji obchodów. Do tego czasu ojcowie miasta muszą się uporać r przekopanymi trawnikami i zerwanymi chodnikami i realizacja rozpoczętych inwestycji. Potem co będzie chyba trudniejsze, musza stawić czoła nawale turystów. TOMAS/ SYPNIEWSKI (P) Frombork. Pawilon gastronomiczni/; na drugim planie katedra z zespołem murów obronnych, wież, baszt i kanonii. Fot. Z. Kwilecki Dziś 12 stron W numerze: „Życie i Nowoczesność” Co 6 dni 600 tuczników Pierwsze przemysłowe fernry Nowe formy hodowii (Informacja własna) (P) Wysoka dynamika produkcji zwierzęcej, zapoczątkowana przed dwoma laty, Utrzymuje się nadal. Dowodzą tego wyniki, grudniowego spisu rolnego. Pogłowie trzody chlewnej wzrosło w stosunku do grudnia 1971 r. o ponad 12 proc., zanotowano również znaczny przyrost bydła. Nastąpił dalszy spadek pogłowia koni — o 2.7 proc., co jest z,łowiskiem pomyślnym i — co już jest mniej optymistyczne — niewielki spadek pogłowia owiec. Motorem dotychczasowego wzrostu hodowli jest jej opłacalność a więc ceny skupu żywca, które pozwalają rolnikom w krótkim czasie i przy stosunkowo niewielkich nakładach uzyskać wysokie dochody. Na dłuższą mele nie da się jednak utrzymać dalszego wzrostu pogłowia bez znacznych inwestycji zarówno w gospodarce chłopskiej, jak i w Państwowych Gospodarstwach Rolnych. Potrzebne będą wysokie nakłady na zakłady przetwórstwa pasz. przedsiębiorstwa mechanizacji hodowli oraz nowoczesne, uprzemysłowione metody hodowli. Pierwszymi wielkimi inwestycjami w tej dziedzinie sa przemysłowe termy hodowlane. W ub.r. oddano do użytku 1 fermy hodowli bydła, obliczone na kitka tys. stanowisk, w br. zostanie uruchomionych 17 takich ferm. W Kolhaczu. w woj. szczecińskim trwa rozruch przemysłowego zakładu produkcji trzody. Pierwsza partia G00 tuczników o wadze 1X0 kg opuści Kołbacz 1 października i od tego regularnie co fi dni zakład będzie dostarczać do przemysłu mięsnego partie tuczników, liczące 600 szt. Roczna wydajność takiej fermy jest obliczona na 36 500 ton. 'V br. zacznie się rozruch technologiczny następnych 6 zakładów-. System tego typu przemysłowych tuczami ma zapewnić w przyszłości stabilizację podaży mięsa, uniezależnić ją od wahań wynikających z mniejszego, urodzaju pasz lub ze wzrostu cen robocizny, czego należy oczekiwać w gospodarstwach Indywidualnych. (lb) E, Gierek przyjął ambasadora PRL w Mongolii (B) 31 stycznia br. I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przyjął ambasadora PRL w Mongolskiej Republice Ludowej Franciszka Nowaka. (PAP) W lutym w Warszawie posiedzenie Komitetu Ministrów Obrony Układu Warszawskiego (B) W lutym 1973 r, w Warszawie odbędzie się kolejne posiedzenie Komitetu Ministrów Obrony Państw-Uczestników Układu Warszawskiego. Na posiedzeniu zamierza sie rozpatrzyć zagadnienia bieżącej działalności wojskowych organów Układu Warszawskiego. (PAP) Ambasador Peru u H. Jahłońskfep (P) Państwa Przewodniczący R?Ay Henryk Jabłoński przyjął 31 stycznia na audiencji pożegnalnej ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Republiki Peru w Polsce dr Jose de la Puente Radbilla Amb, Jose de la Puente Rad* bill złożył również wizytę pożegnalną wiceprezesowi Rady Ministrów Janowi Mitrędze. W czasie spotkania omówiono niektóre sprawy związane z realizacją zawartych ostatnio między Polską i Peru umów o współpracy gospodarczej i naukowo-techniczne!. W tym samym dniu amb. Jose de la Puente Radbill złożył wizytę ministrowi spraw zagranicznych Stefanowi Olszowskiemu. Rozmowa dotyczyła pomyślnie rozwijających się stosunków między Polską a Peru oraz niektórych problemów międzynarodowych. (PAP) Redukcja sił zbrojnych i zbrojeń Wstępne konsultacje w wiedeńskim Hofburgu (Korespondencja P.A. Interpress) Wiedeń, 31 stycznia (P) Delegacje 19 państw przybyły do Wiednia na konsultacje w sprawie redukcji sił zbrojnych i zbrojeń. W imieniu gospodarzy minister spraw zagranicznych Austrii przekazał uczestnikom konferencji symboliczne klucze od sal Hofburgu, gdzie toczyć się będą rozmowy i złożył życzenia pomyślnych obrad w tej .tyle ważnej co niełatwej sprawie. Oświadczenia złożyli także szefowie delegacji, w tym przedstawiciel Polski — minister pełnomocny Tadeusz Sttulak, który m. in. wyraził nadzieję, że rzeczowa atmosfera rozmów pomoże w uzyskaniu zamierzonych rezultatów. Przewiduje się. że następne posiedzenie plenarne przygotowawczych konsultacji odbędzie się za kilka dni. HOFBURG - położony w centrum 'Wiednia dawny pałac cesarski jest zespołem zabytkowych budowli, których budowę rozpoczęto w XIII wieku a ukończono (po wielokrotnych przeróbkach) w XIX wieku. W najbliższym, sąsiedztwie pałacu znajduje się m.in. gm.ach Biblioteki Narodowej oraz Nowy Hofburg, budowany w latach 1881-1913, Owe 19 państw — to 7 członków Układu Warszawskiego oraz 12 członków NATO. Problem ewentualnego udziału Innych państw europejskich, zainteresowanych rozmowami, w tym krajów neutralnych, ma zostać roztrzygnięty, wśród innych zagadnień, właśnie w toku wstępnych rokowań. Celem fazy przygotowawczej jest osiągnięcie porozumienia co do momentu, w którym można by przystąpić do rozmów merytorycznych, miejsca, gdzie mają się one toczyć (przy czym nic nie stoi na przeszkodzie. aby odbywały się one również w Wiedniu) spraw proceduralnych i. wreszcie — porządku dziennego przyszłego spotkania. Tak ujęty program pierwszej fazy wiedeńskich rozmów odpowiada ich wstępnemu charakterowi, a zarazem dotyczy istotnych zagadnień, których rozstrzygnięcie jest niezbędne dla powodzenia fazy zasadniczej. Przystąpienie do rozmów w sprawie redukcji sił zbrojnych i zbrojeń jest dla Polski, jak i dla naszych sojuszników, jedną z części wielkiego, rozłożonego w czasie, ale konsekwentnie realizowanego, procesu odprężenia i zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim narodom naszego kontynentu. Konsultac.ie wiedeńskie stwarzają jeszcze jedną płaszczyznę dla pogłębienia kontynuacji tego procesu. JERZY W. SOLECKI Kurt Waldheim udał się z mzytą do krajów Azji NOWY JORK (PAP). Sekretarz generalny ONZ, Kurt Waldheim, udał się z oficjalną wizytą do Indii, Pakistanu. Bangladesz, Syjamu i Japonii. W drodze do Azji, sekretarz generalny ONZ zatrzyma się w Londynie, gdzie spotka się z przedstawicielami brytyjskiego MSZ. Rzecznik OŃZ oświadczył, przedmiotem szczególnego zainteiż resowania sekretarza generalnego ONZ będą problemy związane z aktualną sytuacją polityczną na subkontynencie indj^jskim. K. Waldheim spotka się \ odbędzie rozmowy polityczne z przywódcami Indii, Pakistanu i Bangladesz. Przewiduje się wymianę poglądów zarówna na temat problemów dotyczących wzajemnych stosunków między tymi krajami, jak również na temat roli ONZ w realizacji programów pomocy ekonomicznej dla Bangladesz. W związku z impasem w dalszym rozwoju stosunków między Indiami i Pakistanem oraz między Pakistanem i Bangladesz, w siedzibie ONZ wyraża się pogląd, że sekretarz generalny ONZ będzie usiłował zaoferować uslugi ONZ w rozwiązaniu niektórych problemów dzielących te kraje. Jak podają źródła zbliżone dc sekretariatu, Indie, Banglades2 i Pakistan wyraziły zainteresowanie mediacyjną rolą ONZ w obecnej sytuacji na subkontynencie. (A) Incydenty zbrojne i dyplomatyczne Sajgon narusza postanowienia o pokoju w Wietnamie Pierwsze wspólne spotkanie dweeb komisji: nadzoru i kontroli oraz czterostronnej wojskowej (P) Od podpisania porozumienia o pokoju w Wietnamie upłynęły cztery dni, ale nadal notuje się operacje zbrojne, chociaż — według informacji z Sajgonu — było ich dwa razy mniej niż w niedzielę. Incydenty — jak oświadczyła pani Nguyen Thi Binh w wywiadzie dla telewizji francuskiej — były następstwem działań wojsk sajgońskieh. Siły wyzwoleńcze — powiedziała pani Binh —■ ściśle przestrzegają zawieszenia broni. W środę po raz trzeci zebrała się Międzynarodowa Komisja Nadzoru i Kontroli. Tego dnia spotkali się też przedstawiciele MKNiK i czterostronnej komisji wojskowej. MKNiK chce jak najszybciej rozpocząć pracę w terenie, a — jak wiadomo — czterostronna komisja wojskowa ma ustalić stref5 pozostające pod kontrolą TRR RWP i Sajgonu. MSZ DRW oświadczyło, że uiadze sajgońskie opóźniają prace komisji wojskowej, m. in. przez wysuwanie wobec delegatów' DRW żądań dotyeząeyrh formalności wyjazdowych. Rzecznik Białego Domu poinformował, że Henry Kissinger 10 lutego przybędzie do Hanoi. (jel) nym w kilku prowincjach Wietnamu południowego, jednak w części okręgów tego kraju walki wygasły. Według doniesień z Sajgonu,. w ciągu 24-godzinneg'o okresu; który upłynął w środę rano, zanotowano dwa razT mniej incydentów zbrojnych niż w niedzielę, w pierwszym dniu pokoju, Międzynarodowa Komisja Nadzoru j Kontroli, złożona z przedstawicieli: Polski, Węgier. Indonezji i Kanady, zebrała się w środę w Śajgonie na trzecim z kolei posiedzeniu plenarnym. Tegoż dnia zastępcy przewodniczących delegacji, czterech krajów, w MKNiK spotkali . się po raz pierwszy, z przedstawicielami mieszanej komisji wojskowej, w której skład wchodzą przedstawiciele DRW, TRR RWP, USA i rządu ,/sajgońskiego. Reprezentanci MKNiK mieli omówić z nimi sprawę współpracy między obu komisjami. PARYŻ. WASZYNGTON HANOI. MOSKWA. (PAP). W środę, czwartego dnia po wejściu w życie zawieszenia broni, wojska sajgońskie kontynuowały operacje zbrojne przeciwko siłom patriotyez-Jak oświadczył przewodniczący dclgacji kanadyjskiej Michel Gauvin, komisja międzynarodowa pragnie jak najszybciej wysłać w teren grupy inspekcyjne i oczekuje, że komisja wojskowa zapewni jej środki poruszania słe poza Sajgonem i zatroszczy się o bezpieczeństwo personelu MKNiK w terenie. W Hanoi MSZ DRW ogłosiło w środę oświadczenie na temat naruszania warunków porozumienia , pokojowego —przez administrację sajgońską. Oświadczenie stwierdza, że władze' sajgońskie starają się wszelkimi sposobami opóźnić pracę czterostronnej komisji wojskowej. W poniedziałek, kiedy do Sajgonu przybyła delegacja wojskowa rządu DRW. do komisji czterostronnej, kierowana przez: gen. Le Quang, Hoa, władze sajgońskie wysunęły absurdalne żądania dotyczące formalności wjazdowych, a żandarmeria sajgońska oto(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Trzęsienie ziemr w Meksyku MEKSYK (PAP). Środkowa część Meksyku została nawiedzona przez trzęsienie ziemi o sile 7,5 stopnia w skali Richtera. Go najmniej 30 osób poniosło śmierć, a 200 zostało rannych. Straty materialne szacuje się wstępni« na 4 min dolarów, (W) „Tarcza Wikinga-73” Manewry MAI 0 w Europie północnej OSLO (PAP). W Norwegii rozpoczęły się manewry NATO opatrzone kryptonimem „Tarcza Wikinga — 73“. Manewrami kieruje naczelny dowódca zjednoczonych sił zbrojnych NATO w północnej Europie, gen brytyjski T. Pearson. Oficjalnym celem manewrów jest. zbadanie problemów strategicznych i taktycznych w strefie północnej i wymiana poglądów na temat aktualnych problemów7 wojskowych. Manewry będą trwały do bm. (P) Za dwa lata wspólny lot (P) Na listopad 1975 r. zapowiedziano wspólny lot kosmiczny rad ziecko-a merykański. Przez dwa dni. krążyć mają wokół orbity okołoziemskiej połączone ze sobą (w sposób przedstawiony na zdjęciu) statki „Sojuzą” i „Apollo” z załogami, radziecka i amerykańską. Jak podała NASA, załogę „Apollo” stanowić będą: Thomas Stafford (dowódca, statku), Vance Brand i Donald Slayton. Fot. — CAF-UPl Ochrona przyrody Pierwsze spotkanie radzieckoamarykański 3 MOSKWA (PAP). Zgodnie z porozumieniem między ZSRR a USA na temat współpracy w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego, w dniach 23—31 stycznia odbyło się w Moskwie pierwsze posiedzenie grupy roboczej, którego tematem była „ochrona rzadko spotykanych I zagrożoi nych rodzajów zwierząt i roślin administrowanie naturalnymi parkami przyrody”. (P) Poparcie dla Mml europefskiei Parlamentarzyści zakończyli obrady w Helsinkach HELSINKI (PAP). Specjalny wysłannik PAP, Ludwik Mysak, donosi W środę zakończyły się trwające od 26 stycznia w stolicy Finlandii obrady międzyparlamentarnej konferencji w sprawie bezpieczeństwa i współpracy w Europie. 250 parlamentarzystów z 28 państw europejskich oraz USA i Kanady jednomyślnie przyjęło końcówą deklarację, zawierającą wiele ważnych zaleceń. Oficjalny komunikat stwierdza m.in * „Konferencja przygotowała propozycje dotyczące zagadnień bezpieczeństwa. stosunków gospodarczych, współpracy na polu nauki, technologii. oświaty i kultury oraz wymiany osób i informacji. Dyskusja nad tymi skomplikowanymi problemami toczyła się ^ atmosferze wzajemnego zrozumienia i sformułowano wspólne sugestie. mające na celu przyczynienie się do rozwiązania tych problemów. Znalazło to wyraz w deklaracji końcowej, która została przyjęta jednomyślnie. Konferencja stwierdziła z zadowoleniem. że w rezultacie wysiłków zainteresowanych państw osiągnięto doniosły postęp we współpracy między państwami w Europie. Znalazło to zwłaszcza wyraz w zawarciu układów między Związkiem Radzieckim i Polską a Niemiecką Republiką Federalną, porozumienia czterostronnego w sprawie Berlina niego z czerwca 1972 r., Zachodukładu między NRF a NRD, porozumienia między ZSRR a USA w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych oraz innych układów umacniających pokój w Europie. Uczestnicy konferencji wyrazili poparcie dla zwołania europejskiej konferencji bezpieczeństwa i współpracy na szczeblu rządowym tak szybko, jak tylko bedzie to możliwe, po pomyślnym zakończeniu wielostronnych rozmów przygotowawczych, w Helsinkach, Celem jej powinna być poprawa pokojowych stosunków między wszystkimi państwami europejskimi, USA i Kanadą oraz rozwój współpracy między nimi we wszystkich dziedzinach. (R) DOKOŃCZENIE NA STR. i Most dla Trasy (P) 31 stycznia w Chorzoivskiej Wytwórni. Konstrukcji Stalowych „KonstaV’ załadowano na specjalne wagony tysięczną tonę konstrukcji stalowej Mostu Łazienkowskiego. Obecnie w „Konstalu” trwa montaż próbny następnego przęsła. Na zdjęciu: wyładunek stalowej konstrukcji mostu: („Życie” na Trasie Ł — str. 8) CAT — Ińngh Prezydent Tito kandydatem do Pokojowej Nagrody Nobla KOPENHAGA (Inf. wl.) Jak podała francuska agencja prasowa AFP. minister spraw zagranicznych Danii Knud Boerege Andersen oraz były szef dyplomacji duńskiej Paul Härtling wysunęli we wtorek kandydaturę prezydenta Tito do tegorocznej Pokojowej Nagrody Nobla. Andersen i Härtling wystosowali wspólny list do Komitetu Nagrody Nobla przy parlamencie norweskim. w którym podkreślają, że od ćwierćwiecza szef państwa jugosłowiańskiego prowadzi niestrudzona działalność w celu -likwidacji podziału świata na bloki. Zwracają oni uwagę na-vznaczenie, jakie miałoby dla Trzeciego Świata przyznanie prezydentowi Tito Nagrody Nobla. *(P) Mgła na Wybrzeżu W Tatrach zima (P) W północnej części kraju wystąpiła wczoraj gęsta mgła. Na Wybrzeżu widoczność zaledwie kilkunastu metrów. , W bardzo trudnych warunkach pracowały załogi portowe. Mimo niesprzyjającej pogody — na łowiska' wyruszyło ponad 200 kutrów7 i łodzi rybackich. Gę,sta mgła. a także utrzymująca się na szosach gołoledź — były przyczyną .wielu wypadków drogowych. poważnych . W dniu dzisiejszym będzie zachmurzenie duże. z lokalnymi większymi przejaśnieniami. W dzielnicach zachodnich możliwe opady deszczu lub mżawki, a na. wschodzie śniegu. Miejscami mgły i zamglenia. Temperatura maksymalna, od minus 6 st. ,C na wschodzie, do plus 1 st. centrum i plus 4 st. C na zachow dzie. Wiatry słabe, umiarkowane. W Warszawie będzie dżiś zachmurzenie duże 7. możliwością większych przejaśnień; Temperatura maksymalna ok. zera. Rano mglisto. Imieniny obchodzą: Brygida i Ignacy. (jl) Lawina w Tatrach (P) 31 stycznia o godz. 14, gdy na trasach narciarskich panował wielki ruch. z „Pośredniego Goryczkowego*’ spadła na trasę zjazdowa, wielka lawina śnieżna. Na oczach setek narciarzy porwała ona jednego z nich. 21-letniego ziazdowc.a. ' : ■ Wszystko trwało zaledwie kilkanaście sekund. Gdy lawińa stanęła, natychmiast pospieszono na ratunek. Pierwszy dotarł do ofiary wypadku ratownik GOPR • Bronisław Styrczula. Szybko odkopany., ze zwałów "śniegu narciarz wyszedł z opresji cały i zdrów. Był >tyl> ko troche zaszokowany i w •;celach; profilaktycznych odwiezieno go. do szpitala. Wprawdzie setki świadków, widziało. że lawina .zagarnęła tylko jedną ’ osobę, lecz na wszelki wypadek. GOPR postanowiło dokładnie P^STukać całą lawinę., i - (PAP)