Zycie Warszawy, listopad 1973 (XXX/261-286)

1973-11-08 / nr. 267

ZYCIE WARSZAWY NR 267 (9350) • 1 ZŁ CZWARTEK, 8 LISTOPADA 1973 R. Istnieje od 1944 roku Realizacja wniosków I Krajowej Konferencji PZPR I sekretarze komitetów powiatowych partii e óziafaoii! na rzecz szybszego rozwoje krain (P) Tygodnie, które dzielą nas od I Krajowej Konferencji PZPR to okres wypełniony intensywną pracą nad przetworzeniem wniosków konferencji w konkretny kształt praktycznego działania, którego wspólnym mianownikiem jest szybszy rozwój kraju — wszystkich jego regionów i wszystkich dziedzin życia. Wiodącą rolę w tym wielkim ogólnonarodowym wysiłku odgrywa partia — ponad Z miliony jej członków, wszystkie organizacje i instancje partyjne. O zadaniach wynikających ze wskazaó I Krajowej Konferencji PZPR oraz o ich realizacji mówią — w wypowiedziach udzielonych Polskiej Agencji Prasowej — I sekretarze komitetów powiatowych partit Będzin: inwestycje i kadry Najważniejszym zadaniem naszej powiatowej organizacji partyjnej jest zabezpieczenie sprawnej realizacji inwestycji przemysłowych — powiedział I sekretarz KP PZPR w Będzinie, Jerzy Wilk. Region nasz znajduje się bowiem zarówno w okresie dynamicznego rozwoju jak również przebudowy struktury przemysłowej, w której dominowało do niedawna górnictwo. W efekcie budowy nowych zakładów takich jak huta „Katowice” oraz modernizacji wyposażenia już istniejących, krystalizują się w powiecie trzy dalsze branże przemysłowe — hutnictwo, przemysł elektromaszynowy oraz tworzyw sztucznych. Realizacja tych zadań wymaga dalszego umocnienia kierowniczej roli partii w życiu społeczno-gospodarczym oraz szerokiego wprowadzania sprawdzonych już form pracy partyjnej. Do najważniejszych elementów tej pracy zaliczamy politykę kadrową. Prowadzimy ją w szerokim aspekcie: wzmacniamy słabsze ogniwa, wysuwamy na kierownicze stanowiska ludzi c wysokich kwalifikacjach zawodowych, zdolnościach organizacyjnych, głęboko zaangażowanych ideowo. W naszej pracy staramy się kształtować klimat wysokiej odpowiedzialności każdego pracownika za powierzony mu odcinek pracy. Szczególnie wiele uwagi poświęcamy hucie „Katowice” i jej przyszłej obsadzie kadrowej, Chodzi bowiem o to. aby ten nowy organizm przemysłowy wchodził prawidłowo i bez zakłóceń w rytm życia polityczno-gospodarczego w naszym regionie. W dążeniu do coraz lepszej pracy stawiamy na ludzi dobrej roboty, stwarzamy im odpowiednie bodźce moralne i materialne. Nowy Sącz: baza turystyczne: W ub. r. nasz powiat odwiedziło 1,3 min turystów i wczasowiczów; spodziewamy się, że za dwa lata odpoczywać u nas będzie już ponad 1,5 min osób — mówi I sekretarz KP PZPR w Nowym Sączu — Tomasz Ciągło. Stad też naszą główna uwagę ześrodkowujemy na terminowej realizacji nowych ośrodków ivczasowych i sanatoryjnych w Muszynie, Złockiem, Piwnicznej. Żegiestowie i Rytrze. Przewiduje sie zapoczątkowanie budowy sanatoriów na Górze Parkowej w Krynicy. Kompleksowa działalność tym zakresie umożliwia przyjęw ty przez plenum KP w czerwcu br. program zagospodarowania południowej części powiatu. Takie ukierunkowanie gospodarki powiatu powoduje konieczność dostosowania pozostałych działów do potrzeb turystyki i wypoczynku. Modernizować I poszerzać będziemy sieć handlową 1 gastronomiczną. U- ruehamiamy nowe zakłady butelkowania wód mineralnych w Łomnicy i Tyliczu, rozbudowany bedzie taki zakład w Piwnicznej (A) DOKOŃCZENIE NA STR. S OGÖLNOPOLSKI BANK !W¥ Resort gospodarki lortnowoj dokona! analizv pomysłów i doświadczeń (P) Od samego początku działalności naszego Ogólnopolskiego Banku Doświadczeń Miast — Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska a także bezpośrednio minister, Jerzy KUSIAK udzielają pełnego poparcia naszym poczynaniom. Miarą zainteresowania oceny działalności Banku ze i strony ministerstwa jest „Analiza pomysłów i inicjatyw zgłoszonych do Banku — opracowana przez rescrt Analiza ta stanowi niezwykle cenny materiał dla rozwoju naszej akcji i wprowadzania jej do codziennej praktyki. Zawiera ona zbiór wypróbowanych już i sprawdzonych doświadczeń jednych miast, które niewątpliwie pomogą uporać sie z wieloma trudnościami innym miastom, przyczynią sie do ich aktywizacji i pobudzą inicjatywę społeczną. Wspomniane opracowanie poza częścią statystyczną (w okresie od 24 lipca do 27 października „Życie” opublikowało 78 odcinków Banku omawiając w nich 106 doświadczeń) — zawiera szczegółowa charakterystykę zagadnień leżących w gestii resortu, froarr) 2 miesiące przed terminem Nowoczesne zakłady przędzalnicze „Poland” przekazano do eksploatacji w lodzi ra Politycznego, sekretarz KC PZPR — Jan Szydlak. Obecni byli gospodarze miasta — Bolesław Koperski i Jerzy Lorens. W „Polanilu” wytwarzać się będzie rocznie 3 tys. ton przędzy anilanowej dla dziewiarstwa oraz 1 tys, ton włóczki przeznaczonej do sprzedaży rynkowej. Wyposażenia techniczna fabryki, dające możność stosowania najbardziej nowoczesnych technologii, zapewni uzyskanie przędzy o światowym standardzie. Zakład zaprojektowano z rozmachem i troską o jak najlepsze wsrunki pracy załogi. Piękna ta fabryka — jak stwierdził J Szydlak — jest wyrazem konsekwentnej realizacji programu przekształcenia Łodzi w ośrodek prawdziwie nowoczesnego przemysłu. Jest też symbolem przyspieszenia tempa modernizacji przemysłu lekkiego. służącego bezpośrednio społeczeństwu. Załoga fabryki zobowiązała się o S miesiące wcześniej uzyskać pełną moc produkcyjną W rezultacie już w tym roku odbiorcy otrzymają dodatkowo około 200 ton przędzy i włóczki. Łącznie — w wyniku skrócenia cyklu budowy i wcześniejszego uzyskania pełnej mocy gospodarka uzyska dodatkową produkcje 640 ton przędzy i włóczki anilanowej. Wyrazem uznania za dobrą robotę inwestorów i wykonawców tej ważnej inwestycji byty przyznane przez Radę Państwa odznaczenia dla najbardziej zasłużonych. Krzyż Orderu Odrodzenia Kawalerski Polski ł- trzymali: dyrektor „Polanilu" mgr inż. Edmund Landy czkowski oraz główny projektant mgr inż. Tadeusz Terebińsk;. Kilkanaście osób otrzymało krzyże zasługi. Wręczone zostały również odznaki resortowe i honorowe m. Łodzi. - Tego samego dnia członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR - Jan Szydlak uczestniczył w spotkaniu z aktywem w Łódzkich Zakładach Maszyn Włókienniczych „Wifama” Tematem dyskusji były aktualne problemy i perspektywy rozbudowy przemysłu maszyn włókienniczych w Polsce. (PAP) (P) W Łodzi przekazano 7 bm. do eksploatacji nowoczesne zakłady przędzalnicze — „Polami”. Inwestycja ta zrealizowana została z 2-miesięcznym wyprzedzeniem. W uroczystym otwarciu zakładu uczestniczył członek Biu- Awans Ruchu w Pucharze UEFA Gwardia - Feyenoord 1:0 Ajax wyeliminowany (W) Ruch chorzowski przegrał w Jenie (0:1) i awansował do HI rundy Pucharu UEFA, warszawska Gwardia pokonała (1:0) słynny Feyenoord i... odpadła z dalszej rywalizacji, bo liczy się wyniki dwu spotkań. dę Nie były te rezultaty w śro7.XL największymi sensacjami. Zakończył karierę pucharową Ajax, który przegrał w Sofii z CSKA 0:2 (decydująca o awansie Bułgarów bramka padła w dogrywce). Nie ma już w rozgrywkach Liverpool«. Mistrza Anglii wyeliminowała Crvena Zvezda, wygrywając powtórnie 2:1, a dokonała tego na wyjeździe. W PZP sałonicki PAOK rozgromił (4:0) Olympique z Lyonu. Ż wielkim trudem zakwalifikował się do ćwierćfinałów Pucharu Bayern. Europy — mistrz NRF Monachijscy piłkarze zrcmisdwali w Dreźnie z Dynamem 3:3. (Informacje sportowe — str. 6) Przewodniczący Rady Państwa w zakładach im. Waryńskiego (P) W Warszawskich Zakładach Maszyn Budowlanych im L. Waryńskiego obradowała 7 bm konferencja sprawozdawczo-wyborcza zakładowej organizacji ZMS. Uczestniczył w niej członak Biura Politycznego KC PZPR przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabłoński, który Jest członkiem podstawowej organizacji PZPR w tych zakładach. ZMS-owcy w „Waryńskim" — podobnie jak ich koledzy w całym kraju — podsumowali swoje osiągnięcia produkcyjne, szkoleniowe i wychowawcze w ostatnich 2 latach, wytyczyli też kierunki dalszego działania zmierzającego do zwiększeni udziału młodzieży w całokształcie życia przedsiębiorstwa. W czasie konferencji głos zabrał Henryk Jabłoński, który scharakteryzował główne zadania stojące przed uczącym się i pracującym młodym pokoleniem Polaków, podkreślając, że realizacja tych zadań wymaga mistrzostwa młodych rąk i umysłów. W trakcie obrad 12 aktywistów ZMS zostało udekorowanych odznaczeniami im. Janka Krasickiego, które Wręczył przewodniczący ZG ZMS — Bogdan Waligórski. W związku z konferencją sprawozdawczo-wyborcza ZMS-owcy z Zakładów im. L. Waryńskiego podjęli zobowiązani« przepracowania dodatkowo dc końca br. 3 tys. roboczogodzin. Ambasadorowie Francji i Indii u premiera PRL (P) Prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął 7 bm. ambasadora nadzwyczajnego pełnomocnego Republiki Frani cuskiej w Polsce Augustira Jordans Prezes Rady Ministrów Pietl Jaroszewicz przyjął 7 bm. ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Republiki Indii w Polsce K. Natwara-Singha. (PAP) (P) Stanislaw Kosmala obsługuje jedno ze specjalistycznych urząazeil zainstalowanych w „Po~ lanilu” CAF — Zbraniecki Kraj Rad uczci! 56 rocznicę Wielkiej Rewolucji Październikowej TraiMa Maila wolslna i lanifesiecla Maści na Placu Czerwonym w Moskwie Przemówienie Leonida Breżniewa na Kremlu (P) Z okazji 56 rocznicy Rewolucji Październikowej odbyły się centralne uroczystości w Moskwie. Defiladę wojskową na Placu Czerwonym poprzedziło przemówienie ministra obrony, marszałka Związku Radzieckiego Andrieja Greczki. Uroczystości zamknęła wielka manifestacja ludności Moskwy. Z okazji święta rewolucji odbyły się okolicznościowe wiece i akademie w krajach socjalistycznych. (H. J.) MOSKWA (PAP). Kuranty na wieżach Kremla oznajmiły godzinę 10.00. Na Plac Czerwony wjeżdżają dwa samochody. W jednym z nich znajduje się minister obrony marszałek Związku Radzieckiego, Andriej Greczko, który dokonuje przeglądu wojsk, biorących udział w defiladzie z okazji 56 rocznicy Wielkiego Października. Marszalkowi Greczko towarzyszy dowódca defilady, generał-pułkownik Władimir Goworow. Na centralnej trybunie honorowej znajdują się przedsta-wiciele partii i rządu radzieckiego z Leonidem Breżniewem, Ałeksiejem Kosyginem 1 Nikoł&jem Podgórnym. Wśród zaproszonych gości zagranicznych są delegaci na zakończony w Moskwie Światowy Kongres Sił Pokoju, przedstawiciele krajów socjalistycznych, organizacji związkowych i społecznych z przeszło 100 krajów. Po przeglądzie wojsk marszałek Greczko udaje się na trybunę honorową. Trębacze grają sygnał po czym minister obrony ZSRR rozpoczyna przemówienie. Wystąpienie marszałka A. Greczki Towarzysze żołnierze radzieckich sił zbrojnych! Ludzie pracy Związku Radzieckiego! Szanowni goście zagraniczni * W imieniu i z polecenia KC Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego i rządu radzieckiego pozdrawiam was i składam wam życzenia z okazji święta ogólnonarodowego — 56 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej. Święto to kraj nasz obchodzi w atmosferze wielkiej politycznej i twórczej aktywności narodu radzieckiego, jego ofiarnej walki o wprowadzenie życie uchwal XXIV Zjazdu KPZR, o pomyślne zakończenie trzeciego, decydującego roku 5-latki Pod kierownictwem partii komunistycznej klasa robotnicza, chłopstwo kołchozowe, inteligencja radziecka wytrwale walczą o dalszy rozwój gospodarki socjalistycznej, nauki kultury. W wyniku ogólnonai rodowego współzawodnictwa osiągnięto znaczny wzrost produkcji przemysłowej, rolnicy w tym roku uzyskali rekordowe zbiory, nieustannie poprawia się dobrobyt mas pracujących. Utrwala się wewnętrzna jedność społeczeństwa radzieckiego, zespolenie naszego 250-miiionowego narodu wokół partii komunistycznej i jej leninowskieko Komitetu Centralnego. Zdecydowanie kroczą drogą budownictwa socjalizmu bratnie kraje socjalistyczne. Następuje dalszy rozwój naszej wszechstronnej współpracy i braterskiej pomocy wzajemnej na gruncie zasad marksizmuleninizmu i internacjonalizmu proletariackiego. Dzięki spodarczej wzrostowi potęgi goi obronnej ZSRR, jego • wpływów międzynarodowych, aktywnej polityce zagranicznej państiya radzieckiego i całej wspólnoty socjali(A) DOKOŃCZENIE NA STR. (P) Defilują lekkie czołgi uzbrojone w rakiety przeciwpancerne CAF — InterphoM D ewiz, u na dziś i mgr. Pawłem Heinzeimsnem z-cg dyrektora Departamentu Zagranicznego NBP (P) Wstrząsy systemu walutowego świata kapitalistycznego oraz wprowadzenie w wielu krajach tzw. płynnych kursów walut w stosunku do dolara wymaga w naszej gospodarce szybkiego reagowania na zmiany zachodzące w tej dziedzinie. Jednym z wyrazów tego jest publikowanie na łamach „Życia Warszawy” informacji Narodowego Banku Polskiego o kursach walut w stosunku do złotego. Drukując je dziś po raz pierwszy zwróciliśmy się do mgr Pawła Heinzelmana zastępcy dyr. Departamentu Zagranicznego Narodowego Banku Polskiego z prośbą o scharakteryzowanie tych tabel. Co sprawiło, te — jak podano to jut w oficjalnym komunikacie Narodowegc Banku Polskiego — notowania kursów walut nie będą jak dotąd publikowane w „Monitorze Polskim", lecz ogłaszane w oddziałach NBF oraz w „'Życiu Warszawy Narodowy Bank Polski ustala kursy walut na podstawie zmian zachodzących w notowaniach kursów na międzynarodowych rynkach pieniężnych. Wahania tych notowań są ostatnio tak częste, że publikowanie aktualnych zmian kursów na łamach „Monitora Polskiego” stało się w praktyce bardzo utrudnione. Częstotliwość ukazywania się „Monitora Polskiego” jest niewystarczające przy kursach zmieniających się nierzadko co kilka dni. Wobec tego, obok ogłaszania oficjalnych tabel kursów NBP w odziałach NBP postanowiono zawiadamiać o zmianach w tych tabelach za pośrednictwem „Życia Warszawy”, dziennika, który odznacza się dużą poozytnością i szybko dociera do wszystkich zakątków kraju Tabela kursów NBP obejmuje rodzaje kursów. Jakie jest ich znaczenie ( zastosowanie? Część pierwsza podaje kursy podstawowe walut. Są to kursy ustalane z uwzględnieniem parytetu złotego do złota (1 zJ równa się 0,222168 grama czystego złota), wprowadzonego ustawą z 1950 r. Kursów podstawowych nie stosuje się przy rozliczaniu transakcji bieżących. Występują one jedynie w opracowaniach statystycznych sprawozdaniach z obrotu wartościami dewizowymi itp. Dodajmy, ż« jednostki obliczeniowe, wynikające z zastosowania do walut obcych kursów podstawowych noszą nazwę „złotych dewizowych”. Część druga tabeli zawiera tak zwane kursy specjalne. Zostały one wprowadzone w 1957 roku w celu zbliżenia kursów stosowanych w rozliczeniach, do realnej wartości nabywczej złotego w porównaniu do walut wymienialnych. Kursy specjalne stosuje się w rozliczeniach bieżących z tytułów usługowych i różnych. Kursy podstawowe z dopłatą, zamieszczane w trzeciej części tabeli, stosuje się do płatności niehandlowych rozliczanych z (DOKOŃCZENIE NA STR. 6) Tel Awiw nadal sabotuje rezolucję Rady Bezpieczeństwa Egipt i USA wznowią stosunki dyplomatyczne KAIR, LONDYN, MOSKWA (PAP) Wzdłuż linii zawieszenia broni na froncie sues kim panował w środę spokój, zakłócany tylko sporadyczny wymianą ognia. Z północne, części frontu izraelsko-syryjskiego napłynęły doniesienia o incydencie zbrojnym, sprowokowanym przez Izrael. W Kairze przywódcy egipscy konferowali w środę z sekretarzem stanu USA Henry Kissingerem na temat konfliktu bliskowschodniego i stosunków dwustronnych. Te] Awiw nadal sabotuje rezolucję Rady Bezpieczeństwa w sprawie wycofania wojsk na linie pierwotnego zawieszenia broni. Dowódca wojsk ONZ gen. Siilasvuo pojechał do Izraela, aby przedyskutować ten problem z przedstawicielami tego kraju., ' • Według doniesień agencyjnych, wzdłuż linii przerwania ognia na froncie egipsko-izraełskim było w środę na ogół spokojnie, choć obie strony oskarżyły się wzajemnie o. sprowokowanie incydentów zbrojnych. Na północnym odcinku frontu izraelsko-syryjskiego — jak ogłoszono w Damaszku — wojska (Bł DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Przyjęcie w ambasadzie ZSRR w Warszawie z udziałem E. Gierka, H. Jabłońskiego i P. Jaroszewicza (P) 7 bm. — w dniu 56 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej ambasador ZSRR w Polsce Stanisław Piłotowicz wydał przyjęcie w ambasadzie Związku Radzieckiego w Warszawie. Na przyjęcie przybyli: I sekretarz KC PZPR — Edward Gierek, przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabłoński, prezes Rady Ministrów — Piotr Jaroszewicz, członkowie Biura Politycznego, zastępcy członków Biura Politycznego, członkowie Sekretariatu KC PZPR: Mieczysław Jagielski. Wojciech Jaruzelski, Władysław Kruczek. Stefan Olszowski. Franciszek Szlachcic, Jan Szydlak, Kazi-mierz Barcikowski, Stanisław Kania, Józef Kępa, Andrzej Werblan; prezes NK ZSL — Stanisław Gucwa, przewodniczący CK SD — Andrzej Benesz. przewodniczący OK FJN — Janusz Groszkowski, członkowie Rady Państwa. prezydium Sejmu i rządu, gospodarze stolicy i woj. warszawskiego. W salach ambasady — przedstawiciele naszego społeczeństwa, ludzie różnych zawodów, przodownicy praev wielkich zakładów przemysłowych w stolicy. reprezentanci nauki i kultury. generalieia WP, działacze organizacji społecznych i młodzieżowych. Wśród gości — weterani rewolucyjnego ruchu robotniczego. uczestnicy walk o wyzwolenie narodowe i społeczne, kombatanci bojów z faszyzmem hitlerowskim. Przybyła delegacja Centralnego Zarządu Towarzystwa Przyjaźni Radziecko-Polskiej z sekretarzem Moskiewskiego Obwodowego Komitetu KPZR. deputowanym do Rady Najwyższej Federacji Rosyjskiej — Jewgenijem Sizenko. Wśród gości — delegacja Grupy Wojsk Armii Północnej Radzieckiej. Obecni byli szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. W czasie przyjęcia, które u- i płynęlo w niezwykle serdecznej przyjacielskiej atmosferze, ambasador Stanisław Piłotowicz i członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR — Franciszek Szlachcic wygłosili przemówienia Przemówienie S. Pi!o!©wleza Wielka Socjalistyczna Rewotucja Październikowa, której 5f rocznicę obchodzimy w dniu (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 W numerze: ,Życie i Nowoczesność” Pochmurno — przelotne opady (P) Na mapach pogody nie widać większych zmian. W dalszym ciągu Polska znajduje się pod wpływem zatoki niżowej, której zawdzięczamy chłodne i wilgotne powietrze. Oziś przewiduje się zachmurzenie o charakterze zmiennym. Mogą wystąpić przelotne opady deszczu, a w godzinach rannych — śniegu z deszczem, zwłaszcza w dzielnicach północnych i północno-wschodnich. Po nocnym spadku — temperatura w ciągu dnia sięgać będzie od plus 5 st. na północy kraju do 3 st. C na zachodzie. Wiatry dość silne, okresami porywiste z kierunków zachodnich. W Warszawie będzie dziś zachmurzenie o charakterze zmiennym z możliwością przelotnych opadów. Temperatura maksymalna w ciągu dnia ok. 6 st. C. Wiatry umiarkowane i dość silne z kierunków zachodnich. Imieniny obchodzi Seweryn, (jl.)