Zycie Warszawy, grudzień 1974 (XXXI/286-310)

1974-12-01 / nr. 286

NR 286 (9674) Posiedzenie Biura Politycznego Komitetu Centralnego PZPR (P) Biuro Polityczne KC PZPR na posiedzeniu w dniu 3(1 listopada wysłuchało informacji o przebiegu i rezultatach oficjalnej wizyty I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i prezesa Rady Ministrów Piotra Jaroszewicza w Finlandii. Zaaprobowano w pełni wyniki przeprowadzonych rozmów i stwierdzono, że podpisane porozumienia dobrze służą współpracy obu krajów zwłaszcza w dziedzinie gospodarczej i naukowo-technicznej, sprawie rozwoju Polski oraz umocnienia jej pozycji i autorytetu w świecie. Rezultaty wizyty stanowią poważny wkład Polski i Finlandii w dzieło budowania strefy pokojowej współpracy w regionie Morza Bałtyckiego, sprzyjają utrwaleniu pokoju i bezpieczeństwa w całej Europie. Biuro Polityczne stwierdziło, że dla sprawy tej ważne znaczenie ma rychłe zakończenie konferencji bezpieczeństwa i współpracy w Europie, jak to wyrażono we wspólnym komunikacie przyjętym w czasie wizyty. W kolejnym punkcie porządku dziennego Biuro Polityczne oceniło przebieg tegorocznych zbiorów zbóż, zielonek i roślin okopowych. Podkreślono, że osiągnięte wyniki wskazują na systematyczny postęp w gospodarce rolnej. Dalszej poprawie uległa kultura uprawy ziemi i zaopatrzenie w szlachetne odmiany nasion i sadzonek, nawozy oraz sprzęt zmechanizowany. Lepiej wykorzystywane są osiągnięcia nauki w dziedzinie rolnictwa, upowszechniła się oświata rolna i nastąpił dalszy wzrost kwalifikacji rolników. Ustalono, że niezbędne jest prowadzenie intensywnej działalności we wszystkich wymienionych kierunkach, warunkują one bowiem dalszy wzrost produkcji rolnictwa. Obecnie najważniejszym zadaniem jest zapewnienie dobrego przygotowania do siewów wiosennych ze szczególnym uwzględnieniem prac. które nie mogły być wykonane iesienią ż powodu trudnych warunków atmosferycznych. Ważne jest zwłaszcza staranne przeprowadzenie przeglądów i remontów maszyn i urządzeń oraz zapewnienie odpowiedniej ilości części zamiennych. Biuro Polityczne zwróciło uwagę na konieczność przyspieszenia skupu warzyw i owoców dla sprawnego zaopatrzenia ludności w te produkty. , Biuro Polityczne rozpatrzyło i zaakceptowało propozycje w sprawie rozwoju produkcji kombajnów zbożowych. Propozycje te przewidują dwukrotne zwiększenie w okresie do roku 1930 produkcji kombajnów w tym rozwój produkcji najnowszego ich typu „Bizon-Gigant”. W kolejnym punkcie porządku obrad Biuro Polityczne zatwierdziło listę wielkich inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej, które winny być oddane do użytku w latach 1975—76. Podkreślono konieczność terminowego uruchamiania produkcji i szybkiego dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych w tych zakładach. Znajdować się one będą w sferze bezpośredniego zainteresowania Biura Politycznego. Zobowiązano równocześnie ministrów' zainteresowanych resortów do osobistego nadzoru nad przebiegiem i realizacją pozostałych inwestycji uznanych za ważne dla gospodarki narodowej. (PAP) Rada Bezpieczeństwa zadecydowała Przedłużenie mandatu sił ONZ w sektorze izraelsko-syryjskim NOWY JORK (PAP). Red. Jerzy Górski, pisze Rada Bezpieczeństwa ONZ na posiedzeniu w dniu 29 listopada przedłużyła na okres następnych sześciu miesięcy mandat obserwacyjnych, sil ONZ w sektorze izraelskosyryjskim. Przyjęta rezolucja, za którą głosowało 13 państw (Chiny i Irak nie brały udziału w głosowaniu), przedłuża mandat sił obserwacyjnych ONZ na Wzgórzach Golan, wzywając strony konfliktu jednocześnie do natychmiastowego wprowadzenia w życie rezolucji Rady Bezpieczeństwa nr 338 z października 1973 r. w sprawie politycznego rozwiązania konfliktu bliskowschodniego. Przedstawiciel Syrii zwrócił uwagę, że układ o rozdzieleniu woisk był iedvnie pierwszym krokiem prowadzącym do p<> koiowego rozwiązania konfliktu bliskowschodniego. Upłynęło sześć miesięcy od podpisania Dorozumienia i nie zanotowano żadnego postępu v; tym rejonie. Przedstawiciel Izraela nie ustosunkował sie do sprawy politycznego rozwiązania konfliktu bliskowschodniego, wyraza(DOKONCZENIE NA STR. 4] („Nowa szansa” — nasz komentarz na stronie 4) (P) Moment glosowania w Radzie Bezpieczeństwa CAF — Photofas Po wizycie w Finlandii Nowy etap przyjaznej współpracy EUGENIUSZ WASZCZUK (P) Krótka, zaledwie trzydniowa wizyta 1 sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i premiera Piotra Jaroszewicza w Finlandii była bardzo owocna. Przede wszystkim dzięki świetnej atmosferze, w jakiej ta wizyta przebiegała. W atmosferze przyjaźni, szczerości i rzeczowości nie tracono czasu na jałowe dyskusje i uzgodnienia, starczyło go i na zamanifestowanie szczerej sympatii i na przeprowadzenie wielu rozmów oraz podpisanie szeregu ważnych, konkretnych umów i porozumień. W czasie obiadu, wydanego przez polską delegacje na cześć gospodarzy Edward Gierek podziękował im serdecznie za przyjazne przyjęcie i ocenił wizytę w Finlandii jako bardzo udaną. W odpowiedzi prezydent Kekkonen oświadczył, że zdradzi sekret, dlaczego wizyta ta jest udana: „Dlatego, że goście są mili’’. Ta obustronna sympatia i przyjaźń była demonstrowana na każdym kroku, w sposób wychodzący daleko poza zwykłą kurtuazję. U podstaw przyjaźni Finów i Polaków leży wzajemny szacunek dwóch narodów, własna ciężką praca kształtujących Swój byt i swoją przyszłość, popierających zdecydowanie tendencje pokojowe na całym świecie. Mimo różnic ustrojowych, oba nasze narody i nasze państwa bez trudu znajdują wspólny język w wielu podstawowych sprawach. Ta ogólnie dobra atmosfera wpływa korzystnie na rozwój wzajemnych dwustronnych stosunków — przede wszystkim gospodarczych, a także w wielu innych dziedzinach. Znalazło to odbicie w podpisaniu w czasie wizyty wspólnego oświadczenia Rządu PRL i Rządu Republiki Finlandii w sprawie eksportu węgla z Polski do Finlandii w latach 1975— 1990 i eksportu z Finlandii do Polski urządzeń przemysłowych, wieloletniego programu rozwoju współpracy gospodarczej, przemysłowej, naukowej i technicznej, wspólnego oświadczenia o wzajemnym usuwaniu przeszkód w handlu, umowy o współpracy w dziedzinie turystyki, protokołu o współpracy w dziedzinie zdrowia i opieki społecznej, porozumienia o współpracy akademii nauk. też W trakcie wizyty podpisały odpowiednie przedsiębiorstwa i organizacje umowę o współpracy w dziedzinie spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego, kontrakt o rozszerzeniu współpracy w sprawie dostaw papieru z Finlandii do Polski oraz umowę dotyczącą górnictwa i hutnictwa metali nieżelaznych. Tak się złożyło — a w obecnej sytuacji na rynkach światowych ma to wyjątkowo wielkie znaczenie — że oba kraje mogą w zasadniczym stopniu pokryć zapotrzebowanie swego partnera na podstawowy surowiec czy półfabrykat: Polska zapotrzebowanie Finlandii na węgiel kamienny, zaś Finlandia potrzeby Polski w dziedzinie papieru. Polski król — węgiel i fiński król — papier podali sobie ręce. Bez wątpienia stosunki gospodarcze Polski i Finlandii zaczynają się dziś od węgla i papieru i zawarte w tej dziedzinie długoterminowe porozumienia mają dla obu stron podstawowe znaczenie. Przy czym Finlandia jest nie tylko wielkim producentem papieru, ale i maszyn papierniczych. Finowie uczestniczyli w budowie naszego dużego kombinatu papierniczego w Swieciu. Obecnie podpisane porozumienia przewidúją ich udział w budowie nowego wielkiego kombinatu papierniczego Kwidzyniu, co będzie skonkrew tyzowane w odpowiednich umowach. (O DOKOŃCZENIE NA STR. 2 NIEDZIELA—PONIEDZIAŁEK, 1—2 GRUDNIA 1974 R. Zadania związkowców budownictwa Narada w Warszawie 30 listopada br. rozpoczęła się w Warszawie 2-dniowa, krajowa narada związkowego aktywu budowlanego. Jej uczestnicy — przedstawiciele ponad miliona pracowników budownictwa oceniają efekty pracy związkowej organizacji za minione 2 lata, jakie upłynęły od krajowego zjazdu Związku Zawodowego Pracowników Przemysłu Budowlanego. Ustalone są także dalsze kierunki działania. Na obrady przybył członek Biura Politycznego KC PZPR, premier Piotr Jaroszewicz Obecni byli: członek Biura Politycznego KC PZPR przewodniczący CRZZ Władysław Kruczek i członek Prezydium Rządu. minister budownictwa przemysłu materiałów budowi lanych Alojzy Karkoszka. Budownictwo jest jednym ! tych działów gospodarki — jak podkreślano w toku obrad — w którycn w ostatnich latach zaszły istotne, zmiany. Wyrażają s’ę one w rozbudowie uprzemysłowionego zaplecza, uruchomieniu kilkudziesięciu fabryk domów, wielu wytworuelementów i nowoczesnych wyrobów wyposażeniowych. Czynniki te, a także odczuwalna poprawa warunków pracy i bytowo-socjalnych załóg sprawiają, że budownictwo pomyślnie realizuje zwiększone zadania. W centrum zainteresowania związkowej organizacji znajdowała się jednocześnie (A) DOKOŃCZENIE NA STR. Rekordowe wpłaty do zamkowej skarbonki (P) Po raz czwarty przewieziona została z Placu Zamkowego w Warszawie do skarbca Narodowego Banku Polskiego skarbonka, w której przechodnie składają datki na fundusz odbudowy Zamku Królewskiego. Po przeliczeniu jej zawartości okalało się. że wpłaty byty rekordowe. W ciągu 150 drii zgromadziło Się 523 ,tys. zł oraz 3513 dolarów. W skarbonce były waluty 36 krajów świata, a także pierścionki, obrączki, zegarek. Skarbonka zamkowa stanęła ponownie na Placu Zamkowym. (PAP) Biały rekord 3 grudnia województwo warszawskie przekroczy miliard litrów mleka skupionego w tym roku Informacja własne (P) Mleczarstwo woj. warszawskiego będzie mogło poszczycić się wielkim, nie spotykanym dotąd sukcesem. Do 25.XI. br. rolnicy dostarczyli do zlewni w województwie 982 min 1 mleka. We wtorek 3 grudnia skup mleka przekroczy miliard litrów. co wysuwa woj. warszawskie na czołowe miejsce w skupie. Na drugim miejscu znajduje się woj. poznańskie, które do 25.XI. skupiło 727 min litrów. za nim z kolei woj. łódzkie. 699 min 1. Tegoroczny krajowy program skupu 8 miliardów 1 mleka wobec 7.358 min w ubr. zostanie nie tylko wykonany, ale poważnie przekroczony, mimo nie sprzyjających w ostatnich miesiącach warunków klimatycznych. i co za tym idzie także paszowych. Doceniając sukces woj. warszawskiego należy dodać, że w tym największym województwie kupuje sie wprawdzie najwięcej mleka, ale pod względem jakości nie osiągnięto jeszcze szczytu, (ig) (P) Na wylotowej szosie E-81 z Gdaiiska na ul. Batalionów Chłopskich nad szlakiem kolejowym Portu Północnego powstaje 230-metrowy wiadukt drogowy. Za rok, w grudniu 1975 r. Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych zaplanowało termin oddania inwestycji do użytku. Budowniczy mostu w Kieżmarku, dziś kierownik budowy wiaduktu inż. Kazimierz Wojczys powiedział nam, że załoga PPRM myśli o przyspieszeniu tempa budowy, o zakończeniu kolejowego mostu w lipcu przyszłego roku. Fot. Zdzisław Kwilecki Błyskawiczna sonda „Życia’* Oil 1 stycznia 1915 r.-nowsi Kodeks Pracy Szkolenie radców prawnych, kadrowców i kierowników i (A) Za miesiąc wchodzi w życie Kodeks Pracy. Wprowadza on do stosunków między pracodawcą a pracownikiem wiele nowości prawnych. Rozszerza przywileje pracownicze, ale jednocześnie bardzo wyraźnie podkreśla obowiązki. Równa uprawnienia wzystkieh pracowników, Wprowadza nowe, nie znane dotąd rozwiązania i zasady prawa pracy. z Jak zakłady poradzą sobie praktycznym stosowaniem Kodeksu? Czy i jakie odczuwają trudności zapoznając się z tym aktem prawnym? Oto pytania, które w błyskawicznej, telefonicznej sondzie skierowaliśmy do różnych przedsiębiorstw i instytucji. Mówią: Tadeusz Żurowski, kierownik działu prawnego Stoczni Gdańskiej: — Trudność polega przede wszystkim na bardzo dużym tempie „ubzenia się” Kodeksu Pracy. W Centralnym Ośrodku Doskonalenia Kadr Kierowniczych Min. Przemyślu Ciężkiego trwa szkolenie dla trzech grup radców prawnych Zjed-noczenia Przemyślu Okrętowego, Zjednoczenia Morskich Stoczni Remontowych Zjednoczenia „Tasko”. Radej prawni będą potem szkolić służby pracownicze. Rozpoczęło się też 27 listopada szkolenie dyrektorów technicznych i ekonomicznych Zjednoczeń. W styczniu przyjdzie kolej na członków komisji rozjemczych, którzy zjada na naukę do Ośrodka. Ja, osobiście, mam już z: sobą kurs. Ukończyłem go wraz z pierw, sza grupa prawników Zjednoczenia Przemysłu Okrętowego Toteż zarówno w Stoczni Gdańskiej, jak też w innych zakładach można już było przystąpić do szkolenia kierowników wydziałów i działów Oczywiście, Kodeks Pracy, jak każda nowa ustawa, stwarza początkowo trudności interpretacyjne. Nie sa one jednak większe niż w innych, analogicznych przypadkach wprowadzania nowego orawa. Irena Myśiicka, dyrektor Biura Spraw Pracowniczych WSS „Społem”: — Od września dc końca października trwały 6-dniowe kursy w naszym spo(D) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Rozpęd do przyszłorocznego planu Załogi utrzymują wysokie tempo produkcji 355 tvs. ton węgla dodatkowo od górników w listopadzie (P) Już tylko miesiąc dzieli nas od zakończenia 1974 r. — przedostatniego roku obecnej 5-Iatki. Jest to rok, w którym podstawowe gałęzie przemysłu osiągają produkcję z reguły większą niż wynika to z zadań planu 5-letniego na ten okres. Pracujemy coraz lepiej — produkujemy coraz więcej. Listopadowe meldunki są pomyślne, niektóre przedsiębiorstwa i zjednoczenia uporały się już nawet z zadaniami roku 1974. Także i w tym roku w dniach zbliżających nas do jego zakończenia w przedsiębiorstwach odczuwa się wzmożony rytm produkcji, dążenie do tego, aby wyniki całorocznej działalności były jak najlepsze. Wysokie efekty produltcyjnoekonomiczńe osiągnęły załogi górnicze w listopadzie br. Dostarczyły one w tym miesiącu dodatkowo 355 tys. ton węgla kamiennego, (1.2Ó5 tys. ponad plan od początku roku), uzyskując równocześnie wysoka wydajność pracy — o 41 kg na pracownikodniówkę większa od planowanej. Dobre wyniki osiągnęły także w listopadzie załogi hut śląskozagłębiowskich. Wyprodukowały one dodatkowo 3.5 tys. ton koksu. 1,5 tys. ton surówki żelaza, 4,5 tys. ton stali, ok. 2 tys. ton wyrobów walcowanych. Nadwyżkami produkcyjnymi zamknęły swoja działalność gospodarcza w listopadzie również zakłady zjednoczenia górniczoO ostatecznym wyniku realizacji całorocznych zadań — a co za tym idzie — także i o bazie wyjściowej do wykonania rosnącego planu w roku przyszłym, zadecydują jednak w dużej mierze efekty grudnia, hutniczego metali nieżelaznych „Metale“, daiac gospodarce narodowej ponad plan 300 ton cynku, 50 ton ołowiu. 5 ton kadmu i 20 ton aluminium. Warszawskie fabryki, kombinaty budowlane. spółdzielnie pracy realizują zobowiązanie powiększenia tegorocznych zadań o wyroby wartości 4.7 mld zł. Same tylko zakłady przemysłowe wykonały dotąd ponad plan produkcie za 3 mld zl. rośnie liczba przedsiębiorstw, które zameldowały już o pełnej realizacji zadań 1974 r.; rośnie wkład Warszawy do ogólnokrajowej oferty rynkowej i eksportowej (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (P) Na warszawskich ulicach panuje już przedświąteczny nastrój. Feerią kolorowych świateł handlowcy zapraszają mieszkańców stolicy do gwiazdkowych zakupów... Fot. Ryszard Frzedworskl CENA 1 ZŁ Święto Republiki Środkowoafrykańskiej Depesza z Polski (P) Z okazji święta narodowego Republiki Środkowoafrykańskiej, przypadającego w dniu 1 grudnia, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki Jean Bedela Bokassy. (PAP) Opady śniegu od Tatr po Bałtyk Trwa usuwanie szkód po wichurze w Zakopanem Informacja własna (P) Listopad pożegnał nas typowo zimową aurą. Opady śniegu wystąpiły niemal w całym kraju, od Tatr aż po Bałtyk. Po raz pierwszy w tym roku spadł śnieg nawet na Helu. Największe opady zanotowano w górach: Na Kasprowym Wierchu pokrywa białego puchu sięga już 85 cm; na Śnieżce 120 cm. Nad Krakowem szalała burzs śnieżna. W kilkanaście minut ulice miasta pokryła blisko 10- eentvmetrowa warstwa białego nuchu Śnieżna zamieć spowodowała noważne zakłócenia w komunikacji autobusowej ’ tramwa iowej. ny Jak nas poinformował dyżurratownik zakopiańskiego GOPR Andrzej Mateja, ustal już silny wiatr, który w czwartek poczynił poważne szkody w Tatrzańskim Parku Narodowym. a także w okolicach Zakopanego i w samym mieście. Ekipy monterskie Zakładu Energetycznego w dalszym ciągu pracują przy naprawie zerwanych napowietrznych sieci elektrycznych i telefonicznych. Nadal wiele rejonów pozbawionych jest dopływu prądu: m. in. Krzeptówki i Kościelisko. W wielu przypadkach zrezygnowano z naprawy uszkodzonych sieci napowietrznych, które zostały już poważnie zużyte. W ich miejsce ustawia sie nowe slupy i przeciąga nowe linie energetyczne. Ekipy, budowlane przystąpiły do naprawy zerwanego przez wicher dachu na budynku zakopiańskiego hotelu „Morskie Oko“ na Krupówkach. Naprawa trwać będzie kilka tygodni. Przy okazji wyszło na jaw partactwo przeprowadzonego niedawno gruntownego remontu tego hotelu, łącznie z odachowaniem, mimo że remont ciągnął się przez wiele miesięcy. Ekipy budowlane zajęty się również naprawa uszkodzonego przez wiatr dachu krytej pływalni hotelu „Kasprowv” (lat.) Prognoza pogody (P) Jak nrzewiduje IMiGW dziś w Warszawie bedzie zachmurzenie duże z większym Drzeiaśnieniami. Okresami opadv deszczu lub śniegu Temp maks. 3 st. Wiatrv słabe i umiarkowane. (PAP) KALENDARIUM • Niedziela jest 335 dniem 1974 r. Do końca roku pozostały 30 dni, w tym 23 robocze. • Słońce wschodzi dziś godz. 7.22, a zajdzie o godz. o 15.23; w poniedziałek wzejdzie o godz. 7.23, a zajdzie o godz. 15.27. Wschód księżyca: dziś godz. 17.23, zachód godz. 9.03; w poniedziałek wschód godz. 18.40, zachód godz. 9.47. Niedziela będzie krótsza od najdłuższego dnia w roku o 8 godzin 42 minuty; poniedziałek u 8 godzir 44 minuty, © Imieniny obchodzą: w niedzielę Natalia i Eligiusz, w poniedziałek: Balbina i Pauli® O komunikacji miejskiej w stolicy informuje tel. 27-37-47. ® Pomoc drogowa PZMot. w stolicy tel. 41-66-21 lub 41-04-23 w godz. 7—22. (J.L.