Zycie Warszawy, marzec 1975 (XXXII/50-73)

1975-03-01 / nr. 50

NR 50 (9748) Dziś 14 stron P. Jaroszewicz przyjął ambasadora Polski we Francji (P) W dniu 28 lutego prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął ambasadora PR1. w Republice Francuskiej Emila Wojtaszka. W czasie rozmowy omówiono aktualne problemy stosun ków polsko-francuskich. W rozmowie uczestniczył wiceprezes Rady Ministrów Mieczysław Jagielski. (PAP) Podziękowanie ambasady ZSRR (P) Z okazji 57 rocznicy utworzenia Armii Radzieckiej i Marynarki Wojennej ZSRR — ambasada Związku Radzieckiego w organizacji Polsce otrzymała od partyjnych i społecznych, od jednostek Wojska Polskiego, a także od obywateli 1 i żołnierzy waszego kraju listy telegramy z pozdrowieniami i najlepszymi życzeniami dla Komitetu Centralnego KPZR rządu radzieckiego. dla sił zbrojnych Związku Radzieckiego i całego narodu radzieckiego. Ambasada ZSRR wyraża wszystkim organizacjom i osobom, które przysłały pozdrowienia, serdeczną wdzięczność przyjmując je jako wyraz gorących. braterskich uczuć narodu polskiego do Związku Radzieckiego i jego sił zbrojnych. Ambasada ZSRR SOBOTA, NIEDZIELA 1—2 MARCA 1975 R. Rolnictwo-przemysł rolno ■ spożywczy - turystyka Możliwości i plany rozwoju ziemi warmińsko-mazurskiej Wojewódzka konferencja PZPR w Olsztynie z udziałem Edwarda Gierka (P) Panoramę rozległych możliwości i planów rozwoju ziemi warmińsko-mazurskiej — regionu, któremu ambicje i rzetelna praca mieszkańców pozwalają sięgać po miano jednego z czołowych producentów żywności w Polsce, zaprezentowano 28 lutego na wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej PZPR. Olsztyńskie ma już za sobą 9 miesięcy realizacji podjętej w czerwcu 1974 r. uchwały Biura Politycznego KC PZPR w ■sprawie rozwoju na Warmii i Mazurach kompleksu prodükcyjno-żywnościowego. Był to pierwszy tego typu wojewódzki w kraju. program Jak się przewiduje — w 1980 r. wartość produkcji przemysłu rolnospożywczego woj, olsztyńskiego ulegnie niemal podwojeniu w porównaniu z ub. r., a Warmia i Mazury — nie tracąc nic ze swych walorów turystycznych — staną się „zielonym zagłębiem" kraju. Pomnożenie przez województwo ogólnokrajowego dorobku będzie możliwe przy pełnej mobilizacji wszystkich członków partii, doskonaleniu form i metod partyjnego oddziaływania. Mając to na uwadze 320 delegatów, reprezentujący-h na konferencji 66-t.ysięczną wojewódzką organizację partyjną sprecyzowało w oparciu o dotychczasowe dokonania program dalszej pracy. Na konferencję przybył I sekretarz KC PZPR — Edward Gierek. Obecny był członek Sekretariatu KC, kierownik Wydziału Organizacyjnego KC PZPR Zdzisław Zandarowski. W konferencji wzięli również udział: kierownik Kancelarii Sekretariatu KC PZPR — Jerzy Waszczuk, minister handlu wewnętrznego i usług — Edward kierownika Sznajder, I zastępca Wydziału Rolnegc i Gospodarki Żywnościowej KC PZPR — Stanisław Sobczyk oraz członkowie kierownictw ministerstw: Rolnictwa oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu. Konferencja organizacji partyjnej woj. olsztyńskiego — stwierdził w referacie I sekretarz KW PZPR Józef Budziński — zamyka kadencję, której przebieg i społeczno-polityczną treść wyznaczyła uchwała VI Zjazdu PZPR, zobowiązująca do poszukiwania rezerw wzrostu społeczno - gospodarczego we wszystkich dziedzinach i regionach. W warunkach woj. olsztyńskiego podstawowe znaczenie miał właściwy wybór kierunku i koncepcji rozwoju. Kreśląc perspektywy Warmii i Mazur postawiono na rolnictwo, przemysł rolno-spożywczy i turystykę — jako naturalne i główne źródła możliwości dania krajowi jak najwięcej. Nawiązując do realizowanego już programu rozwoju olsztyńskiego kompleksu produkcyjnożywnościowego do roku 1990 mówca podkreślił, że ludzie pracy województwa zrozumieli intencję podejmowanych przedsięwzięć. Fakt zaś, że program ten powstał z inspiracji organizacji partyjnej, że konsekwentnie wprowadza się go w życie — zwiększył aktywność członków partii i ich pozycję w środowisku życia i działalności zawodowej, umocnił zaufanie szerokich rzesz ludzi pracy do instancji partyjnych, do polityki partii. W podstawowych działach produkcji materialnej, tj. w rolnictwie, przemyśle i budownictwie zadania planu 5-Ietniego zostały już w woj. olsztyńskim wykonane. Produkcja globalna rolnictwa Warmii i Mazur zwiększona została w minionych latach o 4,8 mld zł. Przeciętne roczne tempo wzrostu dla lat 1971—1974 wynosiło 6,8 proc., podczas gdy w minionej 5-latce zaledwie 1 proc. Przybyło 148 tys. sztuk bydła; osiągnięto wyższą od przeciętnej krajowej dynamikę przyrostu plonów zbóż. Równocześnie polityka społeczna partii zaowocowała na wsi olsztyńskiej tak przekonującym argumentem, jak uzyskany w minionym 4-leciu 88-procentowy wzrost sprzedanej produkcji rolniczej i ponad 93-procentowy wzrost przychodów ludności pracującej w rolnictwie. Zanotowano wiele inicjatyw służących doskonaleniu tego działu gospodarki, takich np. jak koncepcja Kętrzyńskiego Zjednoczenia Rolniczo-Przemysłowego czy projekt — rodem z Mrągowa — dotyczący organizacji spółdzielni i ośrodków kółek rolniczych. Wiele uwagi przywiązuje się do zapoczątkowanej przez PGR Bezledy kooperacji międzysektorowej, realizowanej m. in. z myślą o specjalizacji produkcji Przechodząc do omówienia problemów rozwoju przemysłu J. Buziński stwierdził m. in., że w efekcie znacznego wzrostu i A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Minister spraw zagranicznych Francji zakończył wizytę w Polsce Podpisanie wspólnego komunikatu (P) 28 lutego minister spraw zagranicznych Francji zakończył swą wizytę w Polsce i po południu udał się w drogę powrotną do Paryża. Przyjęty został wspólny komunikat o wizycie. Przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński przyjął w piątek w Belwederze ministra spraw zagranicznych Francji Jeana Sauvagnarguesa. Przedmiotem rozmowy, która upłynęła w przyjacielskiej atmosferze, były sprawy dalszego wszechstronnego rozwoju stosunków między obu krajami, a w szczególności stosunków w dziedzinie kultury i nauki. W rozmowie uczestniczył wiceminister spraw zagranicznych Józef Czyrek. Obecni byli ambasadorowie: PRL we Francji — Emil Wojtaszek i Francji w Polsce — Louis Dauge. Tego dnia w siedzibie MSZ zakończyły się rozmowy polsko-francuskie. Druga tura rozmów ministrów spraw zagranicznych Stefana Olszowskiego i Jeana Sauvagnarguesa poświęcona była głównie sprawom dalszego rozwoju stosunków między obu krajami. Przeprowadzone przez francuskiego ministra rozmowy omawia wspólny komunikat. (Tekst publikujemy na str. 4) Tego dnia min. J. Sauvagnargues wydał śniadanie na cześć polskiego ministra spraw zagranicznych. Francuski gość zwiedził Warszawę, m. in. zabytkowe Stare Miasto. W warszawskim Domu Dziennikarza odbyła się konferencji prasowa min. Sauvagnarguesa w której uczestniczyli dziennikarze polscy, francuscy i korespondenci zagraniczni. Francuski minister, oceniając wizytę w Polsce jako owocną i bogatą w treści, stwierdził, że w czasie rozmów dokonane przeglądu głównych zagadnień międzynarodowych oraz stosunków dwustronnych. Zaakcentował zadowolenie z szerokich perspektyw współpracy polskofrancuskiej. Jest ona wzorem tego, co można uczynić w ramach polityki porozumienia, (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) („Zaufanie i przyjaźń” czytaj na str. 4) 300 tys. zwiedzających w 1974 roku Czy wszyscy muszą do Wilanowa? Informacja własna (A) W roku ubiegłym pałac wilanowski zwiedziła rekordowa liczba 300 tysięcy turystów. Tak olbrzymia liczba zwiedzających odbiła się fatalnie na stanie zabytkowych wnętrz i znajdujących się w nich dziel sztuki Nawet przy skrupulatnym przestrzeganiu rygorów obowiązujących w muzeum, trudno jest zapobiec niszczeniu dóbr kultury. Ponadto wśród zwiedzających nie brak „niewiernych Tomaszów”, którym nie wystarczy komentarz przewodnika i własną ręką musza sprawdzić wartość tego co oeladaią. Zbyt często ieszcze zdarza ia sie zbiorowe grupy, o których można powiedzieć jedynie to. że zaliczyły Wilanów. Przyjeżdżają po suto zakrapianym śniadaniu lub obiedzie O wiele bardziej niż muzeum interesują się miejscem do spania, na którymś z bezcennych mebli. Po zapoznaniu sie z orzeczeniem ekspertów o stanie pałacowych wnętrz i dzieł sztuki, dyrekcja muzeum postanowiła ograniczyć liczbę zwiedzających do T200 osób dziennie, tj. o 8nn mniej niż dotychczas. Nie będą wpuszczani niepunktualni. gdvż poważnie zakłóca to ustalony porządek pracy personelu muzeum. Zmniejszone szanse zwiedzenia pala-u w Wilanowie powinny, naszym zdaniem, skłonić wszystkich organizatorów wycieczek _ zbiorowych, a w szczególności biura turystyczne do staranniejszej selekcji grup i większej odpowiedzialności za nie. Przy _ okazji przypominamy, że w środy i niedziele pałac udostępniony będzie wyłącznie turystom indywidualnym, Przedsprzedaż biletów wstępu prowadzi biuro turystyczne „Syrena” przy ulicy Kruczej. (boi) Systematyczny wzrost dochodów pieniężnych ludności powoduje konieczność znacznego powiększenia w następnych latach dostaw na rynek m. in. różnych wyrobów włókienniczych. Wymaga to rozbudowy i technicznej modernizacji potencjału wytwórczego w przemyśle włókienniczym oraz włókien sztucznych. Czynnikiem, który w dużej mierze warunkuje rozwój tych przemysłów jest odpowiednie wzmocnienie krajowej bazy wytwarzającej maszyny i urządzenia dla włókiennictwa. Biorąc to pod uwagę Prezydium Rządu zaakceptowało przedstawiony przez Ministerstwo Przemysłu Maszynowego program rozwoju produkcji maszyn włókienniczych. Program przewiduje w ciągu 7—8 lat co najmniej podwojenie rozmiarów wytwórczości w tej dziedzinie, przy jednoczesnej daleko idącej przebudowie struktury oraz unowocześnienie produkowanego sprzętu W dziedzinie hutnictwa — przyjęto uchwalę mającą na celu zapewnienie w latach 1975 —77 dopływu odpowiedniej ilości kadr niezbędnych dla sprawnego podjęcia produkcji w sukcesywnie uruchamianych obiektach huty „Katowice“. Z problematyki rolnej — omówiono i zaakceptowano przedstawiony przez Ministerstwo Rolnictwa program intensyfikacji produkcji pasz, mleka i mięsa w rejonie kanału Krzna, gdzie występują Wieprz— duże obszary użytków zielonych. Program przewiduje kompleksowe przedsięwzięcia produkcyjne i organizacyjne, których realizacja powinna przyczynić się do wydatnego ożywienia gospodarczego tego rejonu. Prezydium Rządu podjęło decyzje sprzyjające aktywizacji sprzedaży pojazdów dostawczych „Tarpan“ i „Syrena R-20“, szczególnie przydatnych w gospodarstwach rolnych. Wprowadzono m. in. dogodniejsze dla nabywców warunki kredytu udzielanego na zakup tych samochodów. W sprawach transportu 1 komunikacji — podjęto kilka decyzji z myślą o dalszym uspraw-nieniu przewozów towarowych, Upoważniono ministra komunikacji do wydatnego podwyższenia opłat taryfowych za przetrzymywanie chodowych przy pojazdów samoczynnościach za- i wyładowawczych ponad ustalone w tej mierze normy czasu. Znacznie podwyższone zostaną także stawki w taryfie towarowej PKP w stosunku do przesyłek wagonowych nadawanych przez różne biorstwa i instytucje przedsięz naruszeniem przepisów o ograniczeniu przewozów niektórych towarów koleją. SkrJt przemówienia Edwarda Gierka zamieszczamy na str. 2, Posiedzenie Prezydium Rządu Produkcja maszyn włókienniczych ♦ Kadry dla huty „Katowice” ♦ Usprawnianie przewozów towarowych (P) Jak informuje rzecznik prasowy rządu — 28 lutego br. Prezydium Rządu na swoim kolejnym posiedzeniu rozpatrzyło zespól zagadnień związanych z dalszym rozwojem wybranych dziedzin gospodarki oraz usprawnieniem toku pracy w niektórych jej pionach, a także kilka problemów o charakterze społeczno-bytowym. Podjęto odpowiednie decyzje w tych sprawach. i V J»^fpL IBIML a r * (P) Prezydium konferencji. Fot. Zdzisław K.Wilecki CAF —- Moroz Rozmowy SALT w Genewie GENEWA (PAP) W piątek w Genewie odbyło się kolejne spotkanie delegacji radzieckiej i amerykańskiej w ramach rozmów o ograniczeniu zbrojeń strategicznyth (SALT), (P) (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Dostawy z ZSRR do Polski ropy naftowej i jej produktów Największa roczna transakcja w historii wzajemnych stosunków handlowych MOSKWA (PAP). Korę. spondent Michał Skalenajdo pisze: Ważnym wydarzeniem w polsko-radzieckiej współpracy handlowo-gospodarczej było podpisanie 28 lutego br. w Moskwie nowych kontraktów na tegoroczne dostawy z ZSRR do naszego kraju ropy naftowej i jej produktów. Wartość transakcji przeprowadzonej w tej sprawie przez centrale handlu zagranicznego „Ciech” i radzieckie przedsiębiorstwo „Sojuznieftieexpoct”. wyraża się kwotą około dwóch miliardów złotych dewizowych. Jest to w historii wzajemnych stosunków ekonomicznych najwyższa suma ujęta rocznym porozumieniem, zawartym dotychczas przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego obu bratnich państw. Zgodnie z podpisanymi kontraktami, otrzymamy w bieżącym roku ze Związku Radzieckiego kilkanaście milionów ton ropy naftowej i produktów naftowych. Przy okazji warto przypomnieć, że w ciągu całego minionego 30-lecia radzieckie dostawy dla Polski samej tylko ropy naftowej wyniosły przeszło sto milionów ton. Dostawy tych surowców odbywają się na podstawie wieloletnich międzypaństwowych umów i rocznych protokołów handlowych. Istnienie tego typu porozumień zapewnia nam stały dopływ z ZSRR ropy naftowej i jej produktów, dzięki czemu kraj nasz nie jest narażony na wahania koniunktury na rynkach kapitalistycznych i może systematycznie rozwijać swój przemysł rafineryjny i Detroc heroiczny Istotne znaczenie ma także fakt, iż Związek Radziecki podjął się specjalizacji w produkcji i dostawach do Polski wielu produktów naftowych, których wytwarzanie u nas byłoby z różnych względów nie uzasadnione ekonomicznie lub wręcz niemożliwe technicznie. Stwarza to warunki dla racjonalnego ukształtowania programu produkcyjnego polskich rafinerii, przy jednoczesnym zapewnieniu stałego pokrycia potrzeb poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej. Dotyczy to zwłaszcza dostaw olejów i smarów oraz benzyn technicznych. Ogromną role? w transportowaniu 'radzieckiej ropy do Polski spełnia rurociąg „Przyjaźń”. (P) Co piąty los wygrywa! Od dziś loteria na Centrum Zdrowia Dziecka Informacja własna we (P) Od soboty wszystkich kioskach i sklepach „Ruchu" można kupić za 10 zl los na Wielką Loterię, _____ z której całkowity dochód przeznaczony jest na budowę Pomnika-Szpitala Centrum Zdrowia Dziecka. Na budowę tego szpitala płyną także dary z całego niemal świata. W ten sposób ludzkość chce uczcić pamięć dzieci, które zginęły w czasie II wojny światowej. Loteria jest tylko jedną z form zamanifestowania naszego poparcia dla tej wielkiej sprawy. Jest ona szczególnie bliska warszawiakom, gdyż Centrum Zdrowia Dziecka powstaje na terenie Wielkiej Warszawy — w Międzylesiu. Warto chyba jednak przypomnieć. że, biorąc udział w tej loterii, spełniamy nie tylko obowiązek obywatelski. Mamy także szansę na cenne wygrane: samochody „Fiat 125p“ i ,,126p“, telewizory, lodówki, pralki automatyczne, aparaty radiowe, magnetofony i wiele innych Ogółem premii rzeczowych jest 6000. Stawki do 10 zł można realizować bezpośrednio w kioskach „Ruchu“ większej wartości — za pośrednictwem Monopolu Loteryjnego w Warszawie (ul. Świętokrzyska 12), rzeczowe wygrane — w sklepach ELDOM, ZURiT i Społem. Co piaty los wygrywa! (A.D.) Przed wyborami w Portugalii LIZBONA (PAP). W stolicy Portugalii odbyła się uroczystość objęcia obowiązków przez członków krajowej komisji wyborczej, która przygotuje wybory do zgromadzenia konstytucyjnego. W związku z tym premier Portugalii , Vasco Goncalves zwrócił się do członków tej komisji. do partii politycznych i do narodu z apelem o przekształcenie kampanii przedwyborczej w kampanię politycznego uświadomienia ludności. W walce o ideały demokratyczne partie i organizacje portugalskie — oświadczył V. Goncalves — mogą liczyć na poparcie Ruchu Sił Zbrojnych i rządu tymczasowego. Jeżeli ugrupowania polityczne stworzą wspólny front, zmierzający do utrwalenia demokracji, wybory kwietniowe, staną się ważnym krokiem na drodze pogłębienia procesów zachodzących w Portugalii. Portugalska Rada Państwa powzięła decyzje przełożenia terminu rozpoczęcia kampanii przedwyborczej na 20 marca, która bedzie trwała do 10 kwietnia i w ten sposób partie uzyskają dodatkowy czas na przygotowanie wymaganej przez ordynacje wyborcza dokumentacji dotyczącej oficjalnego wystawienia kandydatur. (W) Nied7ie!a, 2 marca, godz. 15-18 - telefon 250-205 Zapiaszamy do dyskusji o rodzinie (P) Tym razem na niedzielną rozmowę „Życia” zaprasza red. JOANNA HORODECKA klóra ehetnie wysłucha opinii Państwa o naszej nowej ankiecie, jaką pod hasłem „BILANS RODZINNY”, ogłosiliśmy 25 bm. Być może pominęliśmy w niej jakiś istotny wątek, który zdaniem Czytelników należałoby uwzględnić, opuściliśmy coś, bez czego BILANS RODZINNY nie byłby pełny. Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi i propozycje uzupełnień, a zwłaszcza rozwiniec i c poruszonych w ankiecie problemów i podpowicd/.cnie, które z nich należałoby szerzej omówić w gazecie, którym poświecić więcej miejsca. Słowem o jakich sprawach dotyczących rodziny i najszerzej pojętej polityki społecznej wobec rodziny, chcielibyście Państwo przeczytać w „Życiu”? Czyje opinie chcielibyście za naszym pośrednictwem poznać? Jaka forma ujęcia problematyki rodzinnej odpowiadałaby Wam najbardziej” Na str. 5 przypominamy pytania ankiety, Na odpowiedzi i opinie czekamy w niedzielę 2 marca w godz. 15—18 przy telefonie 250-205 NASTĘPNY NUMER „ŻYCIA1 W PONIEDZIAŁEK CENA 1 ZŁ Prognoza pogody (P) Jak podaje IMiGW u Warszawie zachmurzenie będzie duże z większymi przejaśnieniami. Temperatura maksymalna około 3 st. Wiatry słabe lut umiarkowane, północno-zachodnie i zachodnie. (PAP) KALENDARIUM • Sobota jest 60 dniem 1976 roku. Do końca roku — 305 dni, w tym 254 robocze. • Słońce wschodzi dziś godz. 6.23, a zajdzie o godz.o 17.14. W niedziele wzejdzie o godz. 6.21, a zajdzie o 17.16. Wschód Księżyca w sobotę o godz. 22.27. zachód o 7.22. W niedzielę wschód o godz. 23.43, zachód o 7.52. Sobota będzie dłuższa od najkrótszego dnia w roku o 3 godziny i S minuty a niedziela — o 3 godziny i 12 minut. • W piątek w południe najzimniej było w Suwałkach t Białymstoku: termometry wskazywały plus 1 st. Nafcieple: — w Szczecinie: plus 7 st. W tym samym cza sie w Warszawie notowano plus 5 st. W górach: na Kasprowym Wierchu minus 8 st., na Śnieżce minus 4 st. (J. L.) 29 osób zginęło Tragiczna katastrofa londyńskiego metra LONDYN (PAP). W piątek wydarzyła się najtragiczniejsza katastrofa w historii londyńskiego metra. Pociąg pełen pasażerów jadących do pracy zamiast zatrzymać się na stacji Moorgate, zwiększył przy peronach szybkość ;i po chwili rozbił się w końcu ślepego tunelu. Ze zmiażdżonego wnętrza i plątaniny żelastwa ekipy ratownicze wydobyły ‘ zwłoki 29 osób. 70 osób jest rannych. Dane są niekompletne. W ciągu kilkunastu godzi akcji ekipom ratowniczym nie udało się dotrzeć do 17 ofiar katastrofy. 2 z nich dają znaki życia. Przyczyna katastrofy jest nie znana. Okoliczności katastrofy są rym bardziej niezwykłe, że londyńskie metro należy do bardzo bezpiecznych środków komunikacji masowej. Ostatnia większa katastrofa wydarzyła się tu 21. lat temu i spowodowała śmierć.12 osób. (W)