Zycie Warszawy, kwiecień 1975 (XXXII/74-98)

1975-04-01 / nr. 74

Z prac Prezydium Rządu 29 marca Prezydium Rządu rozpatrzyło założenia rządowego programu badawczo-rozwojowego, który dotyczył optymalizacji produkcji i spożycia białka; program będzie realizowany w latach 1976—90. Innym punktem porządku dziennego były przedsięwzięcia zmierzające do zwiększenia dostaw na rynek niektórych wyrobów przemysłu lekkiego. Rozpatrzono też zespól przedsięwzięć, wających na celu zapewnienie terminowego wykonania zada«! przewozowych w br„ w tym sprawnego przewiezienia ładunków dodatkowych, wytworzonych dzięki zobowiązaniom załóg przemysłowych. Omówiono leż zasady nowej organizacji i zakresu działania Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej (PISZEMY O TYM ODDZIELNIE). Rozpatrzono informację Komisji Partyjno-Rządowej do spraw Inwestycji o zapewnieniu odpowiednich dostaw materiałów i wyrobów przedsięwzięciom inwestycyjnym szczególnie ważnym dla gospodarki. Przyjęto decyzję o powołaniu Rady Wzornictwa Przemysłowego (PISZEMY O TYM SZERZEJ W KOMENTARZU NA STR. 2). Podjęto kolejne decyzje wynikające z ogólnokrajowego przeglądu zapasów surowców, materiałów, maszyn i urządzeń. Prezydium Rządu rozpatrzyło też wstępny zarys działania na rzecz ochrony środowiska w Polsce do 1990 roku. (SPRAWOZDANIE Z POSIEDZENIA — STR. 2) Da Nang w rękach sil wyzwoleńczych SAJGÓN. Siły wyzwoleńcze Wietnamu Płd. wyzwoliły w poniedziałek Qui Ninh — jedno z największych miast portowych w Wietnamie Płd. W ten sposób z rąk sajgońskich wyzwolona została cała prowincja nadbrzeżna Binh Dinh. Władze sajgońskie potwierdziły przejście Da Nang w ręce sił wyzwoleńczych. Da Nang jest drugim pod względem wielkości miastem w Wietnamie Płd., a największym w północnej części tego kraju, będącej obecnie całkowicie pod kontrolą sił wyzwoleńczych. Agencja Reutera podaje, że w obronie Da Nang brało udział 100 tys. żołnierzy sajgońskich. Agencja uważa zdobycie Da Nang za największe zwycięstwo sił narodowowyzwoleńczych w ostatnich 20 latach i najpoważniejszy cios dla reżimu sajgońskiego. (Dalsze informacje z Wietnamu Południowego — str. 6) Walki w Kambodży trwają PHNOM PENH. Stolica Kambodży, a zwłaszcza pobliskie lotnisko Pochentong była w poniedziałek nadal obiektem ataków artyleryjskich i rakietowych sił patriotycznych. W czasie kolejnego bombardowania została zniszczona cysterna, którą wyładowano z samolotu amerykańskiego, wchodzącego w skład „mostu powietrznego’1, którym zaopatruje się oblężoną stolicę , w żywność, paliwo i broń oraz amunicję. Mimo ostrzału artyleryjskiego, loty amerykańskich „DC-8" i „C-130“ trwają. Według doniesień agencji Reutera szef obecnych władz w Phnom Penh, Lon Nol, opuści prawdopodobnie Kambodżę i uda się do Tajlandii, skąd ma odlecieć do Indonezji. Stamtąd ma on udać się do Stanów Zjednoczonych, gdzie będzie zabiega! o dodatkową pomoc wojskową dla Phnom Penh. Panuje przekonanie. że Lon Nol zrezygnuje ze swego stanowiska lub pozostaiiie za granicą po zakończeniu tej podróży. (Czytaj komentarz na str. 6) 5 czerwca br. otwarcie Kanału Sueskiego KAIR Prezydent Egiptu Sadat oświadczył, że Egipt opowiada się za wznowieniem obrad genewskiej pokojowej konferencji w sprawie Bi. Wschodu w najbliższym czasie. Na konferencji Egipt zażąda wyratn'e i niedwuznacznie wycofania się wojsk izraelskich do granicy sprzed agresji w czerwcu 1967 r. oraz zażąda także zapewnienia słusznych praw arabskiego narodu Palestyny. Sadat oświadczył także, iż rząd egipski wyraził zgodę na przedłużenie o trzy miesiące mandatu doraźnych sił zbrojnych ONZ na Synaju. Dotychczasowy mandat wygasa w końcu kwietnia br. Sadat stwierdził, że Kanał Sueski zostanie otwarty dla żeglugi międzynarodowej 5 czerwca br. Kanał był nieczynny od czerwca 1967 r. Ministerstwo Informacji Egiptu zakomunikowało, że izraelskim statkom nie będzie wolno przepływać przez Kanał Sueski do chwili, aż zostanie osiągnięte wszechstronne porozumienie w sprawie kryzysu bliskowschodniego. Kissinger pozostanie sekretarzem stanu WASZYNGTON. Rzecznik Białego Domu, Nessen, oświadczył, że prezydent Ford poprosił Kissingera, aby pozostał na stanowisku sekretarza stanu, przynajmniej do stycznia 1977 r., tzn. do wygaśnięcia obecnej kadencji prezydenckiej. Kissinger wyrazi! na to zgodę. Nessen podał tę wiadomość, odpowiadając na pytanie nawiązujące do krążących pogłosek o rychłej rezygnacji Kissingera, związanej z wzrastającą w Kongresie krytyką jego poczynań. Udaremniony zamach w Etiopii ADDIS ABEBA. W Etiopii wykryto spisek antyrządowy. Tymczasowy wojskowy komitet administracyjny nadal przez radio oświadczenie stwierdzające, że uczestnicy' spisku, na którego czele stała grupa wojskowych i cywilów, dążyii do obalenia rządu wojskowego Etiopii, zniesienia dekretu o reformie rolnej i przywrócenia w kraju dawnych feudalnych porządków. Wskutek strzelaniny, jaka wynikła w momencie aresztowania spiskowców. kilku z nich poniosło śmierć. Treningi przed lotem „Sojuz* - „Apollo” MOSKWA. Zgodnie z programem przygotowań do zapowie; dzianego na Upiec eksperymentalnego lotu statków kosmicznych „Sojuz” i „Apollo" w ostatnich dniach odbyły się wspólne treningi radzieckiego i amerykańskiego ośrodków kierowania lotem Oprócz personelu ośrodków w treningach wzięły udział załóg kosmonautów z ZSRR: — Leonow, Kubasów. Filipczenko, Rukawisznikow i z USA: — Stafford. Slayton, Brand, Bean, Evans i Lousma, jak również grupy konsultantów Opozycja wygrywa w wyborach samorządowych w Grecji ATENY. 5 min Greków wybierało w niedzielę 264 burmistrzów i 5.761 naczelników gmin. Były to pierwsze od U łat wybory samorządowe w Grecji. Wybory przyniosły sukces patriotom opozycyjnym. Kandydaci opozycji: Unii Centrum, Panhellenistycznego Ruchu Socjalistycznego i Komunistycznej Partii Grecji — zwyciężyli w większości okręgów. Burmistrzem Aten wybrany został Papatheodoru z zawodu prawnik, który uzyskał 59 proc. głosów. Kandydaci opozycji objęli stanowiska burmistrzów m. in. w miastach Iraklion, Zografu, Peristeri i Wołos. Przywódca Unii Centrum Mawros, stwierdził, że rząd premiera Karamanlisa powinien wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski. Rząd — zdaniem Mawrośa — powinien uświadomić sobie przy opracowywaniu nowej konstytucji, że wyniki wyborów powszechnych z 17 listopada ub. r. nie pokrywają się z obecnym stanowiskiem opinii publicznej. W tamtych wyborach odniosła zwycięstwo partii Karamanlisa — Nowa Demokracja, m mmmm NR 74 (9772) WTOREK, 1 KWIETNIA 1975 R. CENA 1 ZŁ PKS-em po całym kraju Centralne planowanie i dysponowanie transportem Rozwój komunikacji autobusowej i przewozów pracowniczych Informacjo własna (P) Ćwierć wieku temu powstały przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej. Decyzją Prezydium Rządu z 29 marca br. wojewódzkie przedsiębiorstwa PKS zostały przekazane do gestii centralnego Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej. W ciągu minionych 25 lat nastąpiły gruntowne — nie tylko ilościowe — przeobrażenia w całym transporcie samochodowym. Przewozy ładunków wzrosły w tym czasie 3-krotn.ie, a pasażerów 6-krotnie. Zmieniła się funkcja PKS w systemie transportowym kraju. Ze środka lokalnego, pomocniczego niejako w stosunku do kolei, przekształciła się PKS w samodzielną gałąź transportu Przewozy wykroczyły daleko poza obszar własnego regionu. Obecnie istnieje 800 regularnych linii samochodowych, wykonujących przewozy towarów po całym kraju. W ramach ogólnokrajowego systemu transportowego PKS staje się w coraz większym stopniu narzędziem polityki transportowej w przewozach zarówno pasażerskich jak i towarowycn. Rozwój komunikacji autobusowej PKS przyczynił się i przyczynia nadal do aktywizacji zawodowej ludności terenów słabiej rozwiniętych gospodarczo przez organizowanie przewozów pracowniczych (stanowią one obecnie 42 proc. ogólnych przewozów). Coraz większa — zwłaszcza w związku z powstaniem zbiorczych szkół podstawowych — jest rola PKS w zapewnianiu dojazdów młodzieży do szkół PKS skupia obecnie przeszło 9 proc. ogólnokraiowego taboru samochodowego i wykonuje ponad 10 proc. ogólnych przewozów ładunków. W ostatnich i latach zorganizowano rejonowe wojewódzkie dyspozytornie w celu racjonalizacji samochodowych przewozów towarowych, a zwłaszcza ograniczenia pustych względnie dublujących się kursów. Powstaje też dyspozytornia centralna która ma spełniać taką sama rolę w stosunku do przewozów międzyregionalnych. Wdraża się ogólnokrajowy system informatyczny, który ma umożliwić lsr»5ze wykorzystanie taboru. Te zmiany, jak również przeobrażenia W systemie planowania 1 zarządzania gospodarką i państwem wymagają przeniesienia wojewódzkich przedsiębiorstw PKS do planu centralnego, (rdl) (P) Dworzec Pekaesu przy ul. Żytniej w Warszawie. Fot. Zdzisław Kwileckl Od cukrowni do zabytkowych pałaców Premie za jakość dla ekip „Budimexu” wNRD Od stałego korespondenta IGNACEGO WIRSKIEGO Berlin, w marcu (A) „Budimex” handlu zagranicznego, jest firmą znaną w NRD ze swych usług budowlanych i montażowych, m. in. na terenach targowych w Lipsku zmodernizował kilka hal wystawowych. W najbliższym czasie rozpoczyna również budowę kilku nowych hal. Prace na zlecenie „Budimex” wykonuje Krakowskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego. W okolicy Lipska „Budimex” rozbudowuje zakłady niczne firmy „Teltow". elektroNajwiększą realizowaną przez „Bu. dimex” inwestycją w NRD jest Ilmenau, gdzie powstaje nowa dzielnica przemysłowa na wzór Służewca w Warszawie. Zbudowano już cukrownię, kombinat mięsny, papiernię, cementownię i elektrownię. Ostatnio zawarto porozumienie na budowę elektrowni w Jantschwald, w pobliżu naszej granicy. „Budimex” zawarł z NRD nowe kontrakty wartości 40 min rubli. Firma podejmuje się także rekonstrukcji obiektów zabytkowych. Ostatnio podpisano te. go typu kontrakty na kon. strukcje w Poczdamie, w Quedlinburgu i w Stralsundzie, Roboty te realizować będą przedsiębiorstwa konserwacji zabytków z Torunia i Gdańska. Polskie ekipy pracują takie w Pałacu Republiki w Berlinie, gdzie zakładają urządzenia klimatyzacyjne i wentylacyjne, Prace te realizuje „InstaT* 2 Rzeszowa Wszystkie terminy są przez „Budimex” dotrzymywane. Firma otrzymuje liczne listy pochwalne. Zatrudnieni na budowach i placach montażowych pracownicy zdobywają specjalne premie za jakość i terminowość wykonywanych prac. Reklamacji nie ma. Na budowach naszych panuje wzorowy porządek. (P) Nowym, akcentem architektonicznym w panoramie toarszawskiego Śródmieścia jest wieżowiec przy zbiegu ul. Stawki i Nowotki. Wybudowany przez szwedzką firmę BPA RYGGPRODUKTION ze Sztokholmu na 38 kondygnacjach pomieści ponad 60 zagranicznych instytucji, biur handlowych, linii lotniczych. Łączność zapetvni 390 linii telefonicznych i 60 telexowych. Na parterze i na najwyższym piętrze będzie bar i restauracja. Komunikację zapewni 8 szybkobieżnych wind. Budynek oddany będzie we wrześniu 75. Fot. Ryszard Przeaworski Prognoza pogody (P) Jak podaje IMiGW Warszawie będzie dziś zachmuw rzenie duże i okresami niewielkie opady deszczu. Temperatura maks. 5 st. Wiatry słabe i umiarkowane przeważnie północno-wschodnie. (PAP) KALENDARIUM • Wtorek jest 91 dniem 1975 r. Do końca roku — 274 dni w tym 229 roboczych. • Słońce wschodzi dziś o godz. 5.12. a zajdzie o godz. 18.Ö9. Wschód Księżyca godz. 0.00, zachód godz. 7.52. Wtorek będzie dłuższy od najkrótszego dnia w roku o 5 godzin i 12 minut • Imieniny obchodzą Grażyna i Zbigniew. • W poniedziałek w południe najcieplej było w centrum kraju. W wielu miejscowościach termometry wskazywały plus 9 st. C. W tym samym czasie w Zakopanem zero st. Najniższą. temperaturę minionej doby zanotowano w Koszalinie minus 5 st. C. (J. L.) 282 tys. ton węgla ponad plan w I kwartale br. (P) 29 ub.m. załogi kopalń węgla kamiennego zakończyły realizację zadań produkcyjnych wyznaczonych na marzec Przekroczono je o 129 tysięcy ton. Ponadplanowa produkcja od początku bieżącego roku. wynosi już 282 tys. (on. (PAP) Na str. 3 Zapraszamy do Pcimia Finlandia podpisuje rozejm Bilans rodzinny (P) W naszej piłkarskie) ekstraklasie warszawska Gwardia przegrała ze Stalą (Mielec) 0:3. natomiast Legia zremisowała w Rybniku z ROW 1:1. W imnmb interesujących meczach Śląsk (Wrocław) pokona! Górnika (Zabrze) 3:1, a Ruch (Chorzów) wygrał 3:2 z Wisłą (Kraków). W Cannes zakończył się piłkarski turniej juniorów. Reprezentacja Polski zajęła drugie miejsce, przegrywając w finale z Meksykiem 0:2. Młodzieżowa reprezentacja Polski w piłce nożnej pokonała w Bydgoszczy drużynę USA 3:0. Przebywająca w RFN kadra polskich hokeistów pokonała w Garmisch Partenkirchen tamtejszy ligowy zespół SC Riessersee 10:2. Nasza hokejowa reprezentacja juniorów utrzymała się w grupie ,A”, wygrywając w ostatnim dniu mistrzostw Europy z RFN 6:2. * Amerykański lekkoatleta Dave Roberts ustanowił rekord świata w skoku o tyczce, uzyskując 5 m 65 cm, -TSamochodowy Rajd Safari wygrała szwedzka załoga Ove Andersson — Arne Hertz na Peugeocie 504* Dwa zwycięstwa odniósł w RFN polski kolarz Ryszard Szurkowski. Nie wiedzie sie natomiast naszym reprezentantom w wyścigu dookoła Algierii. Po VI etapach prowadzi Judin (ZSRR). Matosiak jest siódmy, mając 8 min. 50 stk. straty. Porażka piłkarzy Gwardii, remis legii Doskonała postawa juniorów w Cannes (P) Grzegorz Lato (z lewej) zdobył tu Warszawie 2 bramki Mielecka Sial pokonała Gwardie 3:0. Fol. Zbieniew Furman ...i po świętach Przy warsztacie pracy*W rodzinnym gronie Informacja wtasna (P) Nie na wiele zdały się solenne obietnice, źe nigdy więcej kulinarnego szaleństwa, nigdy więcej morderczych sprzątań. Świąteczny obyczaj okazał się silniejszy od logiki — jeszcze w sobotę ruch w sklepach nie ustawał do ostatniej chwili. Największym powodzeniem cieszyło się w ten dzień wszystko co z mąki — pieczywo, ciasta. Ustępstwem zwyczaju na rzecz wygody i pośpiechu były sążniste a cierpliwe kolejki po horteksowskie wypieki. Reszta porządku dziennego wiosennych świat pozostaje nieodmienna od lat... Nieodmienna nie tylko dla tych. którym dwa świąteczne dni daia przerwę w rozkładzie obowiązków. Chociaż na zewnątrz miasto żyje rzeczywiście w zwolnionym rytmie, chociaż absorbują inne niż co dzień sprawy. chociaż tradycji tych dwóch dni przypisany jest bezruch i wypoczynek — zdecydowaliśmy się odwiedzić tych. którzy w święta pracują. Nia dla wszystkich święta oznaczaly wypoczynek. Śląscy hutnicy już w pierwszym dniu świąt wyprodukowali ponad plan prawie 1400 ton stali, ok. 8.600 ton wyrobów walcowanych i przeszło 250 km rur stalowych. Pracownicy huty „Ferrum” wykonywali w święta części dla remontowanego w Hucie im. Lenina wielkiego pieca n: Przekroczono dobowe zadania w zakładach pracy w woj. kieleckim — cementowni „Przyjaźń” i „Nowiny I”. zakładach przemysłu gipsowego „Dolina Nidy” i przemysłu ceramicznego w Opocznie. Załoga płockiej „Petrochemii” w ciągu minionych dwóch dni przerobiła kilkadziesiąt tysięcy ton ropy dostarczanej rurociągiem „Przyjaźń”. Przy nabrzeżach portowych Szczecina i Świnoujścia cumowało ponad 50 statków bandery polskiei i obcych. (DOKOŃCZENIE NA STR. 12) Lawino odcięła od świata schronisko nad Morskim Okiem W II dekadzie kwietnia — letnie temperatury Informacja własna (P) Pierwszy dzień świąt pod Giewontem miał iście zimową oprawę. Sypał gęsty śnieg, a termometry wskazywały kilka stopni mrozu. W zerwał się halny. poniedziałek Unieruchomiono kolejkę linową na Kasprowy Wierch, stanęły również wyciągi narciarskie na Hali Goryczkowej i Gąsienicowej. Opady śniegu zamieniły się w ulewny deszcz. Żlebem Żandarmerii zeszła potężna lawina (druga w ciągu ostatnich tygodni), zasypując drogę prowadzącą do schroniska w Morskim Oku, które zostało odcięte od świata.. te W chwili, gdy otrzymaliśmy relacje od zakopiańskiego ratownika GOPR. Jana Raja z Zakopanego, wysłane zostały specjalne ekipy, które w masach śniegu drążyć będą tunel. W całych Tatrach grożą lawiny. W wielu rejonach leży ponad metrowa warstwa mokrego, zbitego śniegu. Przy nagłej odwilży te masy śniegu mogą ruszyć w dół. Komun.kąty ostrzegawcze skierowane do wszystkich tatrzańskie! schronisk, a także do zakopiańskich biur turystycznych. święta w całym kraju były chłodne i deszczowe, tak jak zresztą cała trzecia dekada marca. Mimo to ubiegły miesiąc uważany jest przez meteorologów jako znacznie cieplejszy od kolejnych marców. I tak — średnia temperatura wyniosła w centrum kraju (m. in. w Warszawie) 4,4 st.. gdy tymczasem wieloletnia norma sięga zaledwie 1.6 st. C. A jaki będzie kwiecień? Według prognoz IMiGW I dekada będzie chłodna (od 8 do 12 st.) i deszczowa. Ocieplenie nastąpi w II dekadzie, w której przewiduje się temperaturę od 7 do 22 st. (Lat.) W S3 iata po Janie Kiepurze Sukcesy Wiesława Ochmana w Metropolitan Opera Informacja własna (P) Pierwszy tenor naszej polskiej wokalistyki stanął w marcu przed swoja największą próba artystyczna w życiu: występ na sławnej scenie nowojorskiej Metropolitan — jeżeli tylko kończy się sukcesem — jest pasowaniem na artystę o światowei r»zveji. Wiesław Ochman, swój amerykański występ poprzedził wieloma i od lat występami na znakomitych scenach operowych Europy. Brał udział w nagraniach radiowych i telewizyjnych, występował w filmach muzycznych, nagrał wiele płyt dla polskich i zagranicznych wytwórni. Ta stale wzrastająca linia sukcesów polskiego artysty sprawiła, że zaproszono go wreszcie również i do Metropolitan. Ochman zaśpiewa! w ..Nieszporach Sycyiiiskich” Verdiego — i odniósł pełny sukces. Zarówno u publiczności, która entuzjastycznie polskiego śpiewaka oklaskiwała iak i recenzentów (m in niesłychanie pochlebna opinie wyraził krytyk „New York Timesa”). Kurtyna szła wielokrotnie górę a liczne nubiikaeie przyw pominała. że Wiesław Ochman jest pierwszym polskim tenorem. który od czasów Tana Kiepury pojawił sie na tej scenie. Warto może orzvnomnieć. że właśnie tutaj, w Metropolitan. Kiepura dej swoie ostatnie występy: 7 marca 1942 roku śpiewał Cavaradossiego w ..Tosoe” a następnego dnia wykonywał arie z oper. m in. sławna ..La donna e mobile” z „Rigoletta” Verdieao. O sukcesach Wiesława Ochmana będziemy modi obszerniej poinformować naszych Czytelników, po powrocie artysty z USA. co nastapl w połowie kwietnia ÍS) Pierwsze blachy z nowohuckiej walcowni (P) 31 bm. w Hucie im. Lenina rozpoczął produkcje najnowocześniejszy obiekt naszej metalurgii — walcownia zimna nr 2. Produkować ona bedzie dla przemysłu motoryzacyjnego blachy baroseryjne. Pierwsze tony blach krakowscy hutnicy wysłali już do fabryk motoryzacyjnych, m. in. Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu. (PAP)