Zycie Warszawy, czerwiec 1976 (XXXIII/129-154)

1976-06-01 / nr. 129

nmsmsmm NR 129 (10228) W WTOREK, 1 CZERWCA 1976 R. CENA 1 ZŁ Nasza specjalność ze stuletnią tradycją Czy sukcesy konstrukcyjne beda eksportowymi? Poznańska oferta „Metalexportu" Informacja własna (A) Równo sto lat temu w fabryce „Gerlach i Pulst” w Warszawie ruszyła pierwsza w Polsce fabryka, która zapoczątkowała karierę naszego przemysłu obrabiarkowego. Przez wiele lat mieliśmy wprawdzie dobre tradycje, nawarstwianie się kwalifikacji konstruktorów i wykonawców, ale dopiero ostatnio przemysł obrabiarkowy rozpoczął metamorfozę, która ma umożliwić mu przestawienie się na nowoczesne konstrukcje dzięki czemu lepiej będzie mógł zaspokajać potrzeby kraju i ugruntowywać swą pozycję na rynkach międzynarodowych. Jak wynika z informacji ujwskanych od mgr Mariana Załogi, dyrektora ekonomicznego PP „Metalexport” polski przemysł obrabiarkowy w świetle wyników uzyskanych w 1975 r. zajmuje pod względem produkcji 11 miejsce w świecie i 9 w Europie. Znamienne jednak, że zgodnie z ocenami ekspertów zagranicznych, zwłaszcza zaś szacunkami wyspecjalizowanych instytutów amerykańskich, pod względem instalowanych obrabiarek Polska zajmuje 5 miejsce w świecie po USA, ZSRR, Japonii i RFN. Wyprzedzamy wiele potęg przemysłowych, a jest to symptom świadczący o prężnej rozbudowie potencjału naszej gospodarki, w znacznym stopniu przy pomocy maszyn pochodzących z importu. Pod względem importu wysunęliśmy się aż na 3 miejsce w świecie. Zrozumiałe jest więc zainteresowanie tym, w jakim stopniu rodzimy przemysł będzie mógł rozszerzyć swą działalność, aby lepiej zaspokajać potrzeby kraju i wzmożonym eksportem możliwie maksymalnie rekompenso-wać wydatki na zakupy zagraniczne. Przez ten pryzmat oceniana będzie ekspozycja tegc przemysłu na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Ma ona odzwierciedlać jak realizuje się program, który zakłada znaczne zwiększenie i przyspieszenie produkcji obrabiarek spełniających wymogi nowoczesnych procesów technologicznych zwłaszcza zaś automatyzacji i mechanizacji czynności obróbczych i pomocniczych. Tegoroczna ekspozycja w Poznaniu będzie więc' potwierdzeniem faktu, że pod względem nowoczesności konstrukcji, zarówno własnych jak i uzyska(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (P) 6 czerwca rozpoczną stę w Poznaniu kolejne Międzynarodowe Targi. Na terenach targowych trwają ostatnie przygotowania, z każdym dniem przybywają nowe eksponaty. CAF — Staszyszyn Polski sprzęt medyczny na międzynarodowe) wystawie w Rostowie nad Donem ROSTOW nad Donem (PAP). Specjalny wysłannik PAP, Bożydar Sosień, informuje: w Rostowie nad Donem 31 maja br. została otwarta międzynarodowa wystawa techniki medyczno-biologicznej, zorganizowana z inicjatywy centrum koordynacyjnego d/s rozwoju techniki medycznej krajów RWPG. Na wystawie w Rostowie nad Donem Polska reprezentowana jest przez naszego eksportera i importera sprzętu medycznego — towarzystwo handlu zagranicznego „Varimex". Wystawa ma jednocześnie charakter handlowy. Na przykład wszystkie polskie eksponaty przywiezione tu w większych. ilościach zostaną sprzedane radzieckim odbiorcom. W polskiej ekspozycji, obejmującej instrumenty chirurgiczne i aparaturę medyczną, zwracają zwłaszcza uwagę ultradźwiękowe aparaty do badania przepływu krwi oraz do badania tętna płodu, elektrokardiograf trzykanałowy i zestawy do reanimacji. (P) Przedstawiciele 200 firm i przedsiębiorstw z 20 krajów „Polonijne forum gospodarcze - 76” (P) Za dwa tygodnie — z okazji Międzynarodowych Targów w Poznaniu, a następnie W Warszawie — odbędzie się tradycyjne już spotkanie handlowców i przemysłowców polskiego pochodzenia z różnych krajów. Impreza ta, nosząca tym razem nazwę „Polonijne forum gospodarcze — 76” służy intensyfikacji współpracy gospodarczej kraju i Polonii. Umożliwi ona zainteresówanym businessmanom polonijnym rozszerzenie istniejących i nawiązanie nowych kontaktów w dziedzinie wymiany handlowej, kooperacji przemysłowej, a także inwestycji kapitałowych w działalność gospodarczą na terenie Polski. O popularności, jaką zdobyła ta impreza — organizowana wspólnie przez PIHZ i towarzystwo „Polonia” — świadczy liczba zgłoszeń na „Forum 76”. Zapowiedzieli swe przybycie przedstawiciele ponad 20Ó firm i przedsiębiorstw z 20 krajów różnych kontynentów — co stanowi podwojenie ubiegłorocznej frekwencji. Najliczniej reprezentowana będzie Francja i Wielka Brytania (po 34); przedstawiciele 27 przedsiębiorstw przybędą z USA, 17 — z RFN, 12 — ze Szwecji, a 11 — z Holandii. Licznie zgłosiły się polonijne przedsiębiorstwa kanadyjske i australijskie. (PAP) W strefie najniższych temperatur Ulewne deszcze * Burze * Śnieg w górach Wyż zapowiedzią słonecznej pogody Informacja własna (P) Zamiast zapowiadanego słonecznego i upalnego końca miesiąca — ostatnie dni maja były chłodne i dżdżyste. Przez cały niemal kraj przeszła kolejna radością fala opadów, która z przyjęta została przez rolników. Deszcz nadrabia bowiem niedobory wilgoci w glebie. Polska znalazła .się w ostatnich dniach w europejskiej strefie najniższych temperatur. Wystarczy powiedzieć, że wśród europejskich stolic właśnie w Warszawie zanotowano w poniedziałek rano najniższą temperaturę, zaledwie 7 st. Polska znalazła cię bowiem w strefie wpływu układu niżowego. W połestalej części Europy pogodo dyktują układy wyżowe lak — w chwili, gdy warszaw1 skie termometry wskazywały 7 st. w Atenach było 21 st.. w Bukareszcie. 17 st. w Budapeszcie 16 st.. w Rzymie t5 st.. w Madrvcie. Lizbonie i Paryżu 14 st.. w Moskwie 12 st. Bardzo ciepło było również na wybrzeżu Morza Czarnego: na Krymie termometry wskazywały w poniedziałek nad ranem t9 st., na wybrzeżu Jugosławii, Rumunii 18 st. Natomiast w wielu rejonach Polski nad ranem w poniedziałek notowano zero st. Na południu Folskj w ciągu dnia przeszły gwałtowne burze deszczowe z silnymi wyładowaniami atmosferycznymi. W górach przejmujący chłód. Na Kasprowym Wierchu przy temperaturze minus 1 st. sypał śnieg. Nad Polskę nasuwa się jednak front wyżowy, który jest zapowiedzią poprawy pogody. W końcu tygodnia synoptycy zapowiadają wzrost temperatury maksymalnej od 18 do 23 st. (lat.) Dodatkowe tony węgla i stali Dobre wyniki maja (P) Dobrymi rezultatami zakończyły realizację majowych zadań produkcyjnych załogi górnicze i hutnicze. Załogi kopalń węgla kamiennego wydobyły w maju 386 tys. ton węgla dodatkowo, zwiększając ponadplanowe wydobycie uzyskane od początku roku do 721 tys, ton. Korzystne wyniki uzyskano w kopalniach także w dziedzinie wydajności pracy, która była większa — od planowanej na maj — o 40 kg węgla na pracownikodniówkę. Hutnicy żelaza i stali wyprodukowali w maju dodatkowo: 10 tys. ton stali i 10 tys. ton wyrobów walcowanych, ponad 1000 km rur oraz 800 ton koksu. Hutnicy metali ponadplanową nieżelaznych dali produkcję: 1040 ton miedzi elektrolitycznej, 450 ton cynku, 180 ton ołowiu. Przekroczono także zadania w produkcji aluminium hutniczego. (PAP) Święto narodowe Tunezji Depesza gratulacyjna (P) Z okazji święta narodowego Republiki Tunezyjskiej, przypadającego w dniu 1 czerwca, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta Republiki Habiba Bourguiby. (PAP) Dziś przybywa do Polski minister spraw zagranicznych Szwecji (P) Na zaproszenie ministra spraw zagranicznych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Stefana Olszowskiego przybywa 1 bm. z oficjalna wizytą do Polski minister spraw zagranicznych Szwecji, Sven Andersson. Wizyta trwać będzie do dnia 4 czerwca. Pobyt szwedzkiego ministra w naszym kraju wypełniony będzie spotkaniami i roboczymi rozmowami. Jak można przypuszczać — pisze dzieninkarz PAP — tematem rozmów obu ministrów spraw zagranicznych będą! zagadnienia dalszego wszechstronnego rozwoju przyjaznych stosunków i współpracy między obu państwami, a także sprawy realizacii postanowień aktu końcowego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Program wizyty przewiduje spotkania min. spraw zagranicznvch Szwecji z czołowymi re(C) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Przed tradycyjnym świętem najmłodszych Serdeczne spotkania Henryka Jabłeńskieno z wychowawcami oraz grupa dzieci z całego kraju (P) 31 maja — w przededniu tradycyjnego święta najmłodszych — „Dnia Dziecka” — przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński spotkał się w Belwederze z 22-osobową grupą społecznych wychowawców z różnych środowisk i regionów, a po południu gościł w gmachu Sejmu PRL liczną grupę dzieci przybyłych tu z całego kraju. Spotkania te stały się okazją do bezpośredniej rozmowy do dyskusji nad sprawami zarówno wychowawców, jak i najmłodszych obywateli Polski Ludowei. Spotkanie z grupą społecznych wychowawców Wielotysięczną i stale rosnącą rzeszę ludzi różnych zawodów, których łączy obywatelska troska i społeczna pasja czynnego uczestnictwa w wychowywaniu dzieci i młodzieży reprezentowali na spotkaniu w Belwederze, związków organizacji młodzieżowych, związków zawodowych, Towarzystwa Przyjaciół. Dzieci, Ligi Kobiet. Polskiego Czerwonego Krzyża i innych. Podczas wymiany poglądów zaprezentowali oni swoje osiągnięcia, spostrzeżenia i najciekawsze przykłady z codziennej pracy wychowawczej. Zwrócono uwagę — mówi! o tym m.in. naczelnik ZHłf Jerzy Wojciechowski — na rosnące znaczenie ruchii społecznych wychowawców, na ważne funkcje jakie pełni on w systemie opieki i wychowania w osiedlach mieszkaniowych, na wsi, w zakładzie pracy, organizacji młodzieżowej, w szkole. Nawiązując do niedawnych obchodów „Święta Matki” podkreślano rosnąca troskę partii i państwa o umacnianie rodziny 0 stały wzrost opieki nad matką i dziećmi. Wpływa to — jak podkreśliła działaczka Ligi Kobiet z Krakowa Józefa Żukiewicz — w zasadniczym stopnic również na wzbogacenie form 1 zwiększenie możliwości działania ruchu społecznych wychowawców. Integruje on w ramach FJN wielu partnerów. Łączy ich odpowiedzialne wspólne zadanie — wy-chowanie młodego pokolenia. Przykładem ich inicjatywy mogą być prowadzone przez ogniwa spółdzielczości mieszkaniowej — poradnie społeczno-wychowawcze, opieka nad sierotami i tworzenie rodzin zastępczych przez Ligę Kobiet, ośrodki społeczno-prawna FSZMP i kluby młodzieżowe, rozwijający się ruch przyjaciół harcerstwa, przedsięwzięcia PCK służące m.in. upowszechnianiu zasad higieny i oświaty zdrowotnej oraz działalności na rzecz ochrony naturalnego środowiska Mówili o tym Maria Kościelak — nauczycielka z Inowrocławia, Czesław Kisły z Lidzbarka Warmińskiego i Maria Dymek z Zabrza. O pracy 100 młodzieżowych społecznych kuratorów we wrocławskiej dzielnicy Krzyki mówił prokurator Czesław Nowak. Istotne miejsce w pracy wychowawczej — podkreśliła Teresa Doerffer z Sopotu — zajmują problemy szczególnej opieki nad dziećmi kalekimi i upośledzonymi. Nowe sfery oddziaływania wynikają z potrzeb opiek-uńczych i wychowawczych w środowisku dzieci wiejskich, na co wskazała Halina Szelest — rolnik z Dąbskiej Woli, woj. kieleckie. Kolejnym ważnym, problemem podniesionym w dyskusji była kwestia pomocy rodzinie, a zwłaszcza pracującym zawodowo matkom. Mówiąc o tym He’ena Królikowska z Biel.ka(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Za twórczość dla dzieci i młodzieży Wręczenie Nagród Prezesa Rady Ministrów (P) Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka przyznane zostały doroczne Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość artystyczną dla dzieci i młodzieży. 31 maja odbyła się w siedzibie Rady Ministrów w Warszawie uroczystość wręczenia nagród. W imieniu premiera Piotra Jaroszewicza przekazał laureatom serdeczne gratulacje i wyrazy uznania wicepremier, minister kultury i sztuki — Józef Tejchma, podkreślając, że ich działalność służy kształtowaniu postaw i socjalistycznemu wychowaniu młodego pokolenia. (Lisię nagród zamieszczamy na str. 2) W uroczystości udział wzięli: sekretarz KC PZPR — Wincenty Kraśko, kierownik Wydziału Kultury KC PZPR — Lucjan Motyka, minister oświaty i wychowania — Jerzy Kuberski, przewodniczący Komitetu d/s Radia i Telewizii — Maciej Szczepański. (PAP) Pociągi elektryczne na trasie Radom-Tomaszów Maz. (P) Od 31 maja na trasie Radom — Tomaszów Maz. kursują pociągi elektryczne. Elektryfikacja linii usprawni przewozy m. in. węgla ze Śląską do elektrowni „Kozienice” j innych zakładów Na staeii Idzikowice linia Radom ;— Tomaszów Maz. połączona jest' z centralna magistralą kolejową. Całkowite zakończenie modernizacji tego odcinka przewiduje się na koniec czerwca br. Obecnie już wszystkie szlaki kolejowe w wo i. radomskim są zelektryfikowane. (PAP) Technika i nowoczesność w zwalczaniu przestępstw stwierdzić, że we wszystkich 49 komendach wojewódzkich Milicji Obywatelskiej wydziały takie nie tylko istnieją, ale dobrze wykonują swoje zadania. W dalszym ciągu iednak trzeba szkolić nowych ekspertów kryminalisytki, a także wciąż uzupełniać wyposażenie wydziałów. Musi ono bowiem nadążać za postępem technicznym. Chcemy mieć sprzęt na wskroś nowoczesny. Wymaga to od nas nieustannej uwagi i śledzenia w literaturze światowei najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie. Mamy w zakładzie specjalny wydział techniki milicyjnej, który zajmuje sie właśnie opracowywaniem i wdrażaniem nowego sprzętu. Wydział ten ma już pewne sukcesy. Np. w najbliższych tygodniach wyposażymy wszystkie wydziały (DOKOŃCZENIE NA STR. 6) Hem (P) Pierwszy w historii polskiej kryminalistyki Walny Zjazd Delegatów Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego odbędzie się w Warszawie 2 czerwca. Celem towarzystwa, które działa w naukowych placówkach, w milicji i w organach wymiaru sprawiedliwości — jest rozwijanie naukowych podstaw zapobiegania i zwalczania przestępczości. Problemy te omawiamy z dyrektorem Zakładu Kryminalistyki KG MO. płk. mgr. Bolesławem Páterem. — Panie pułkowniku, dwa lata temu rozmawialiśmy na temat osiągnięć instytucji, którą Pan kieruje, jej najnowszych opracowań i badań. Jakie zmiany zaszły od tamtej pory? Jednym słowem: co nowego w Zakładzie Kryminalistyki? po — Może zacznę od tego, że reformie administracyjnej kraju, w nowo utworzonych komendach, wojewódzkich MO utworzyliśmy wydziały kryminalistyki. Wymagało to, rzecz jasna, niemało pracy. Trzeba było skompletować kadrę fachowców z różnych dziedzin oraz wyposażyć wydziały w sprzęt specjalistyczny, jak np. aparaturę optyczną, fotograficzną itp. Od tej pory minął rok. Możemy już dziś z satysfakcją i dyrektorem Zakładu Kryminalistyki KG MO pik, mgr. Bolesławem Páterem PRZEDSTAWIAMY rzy Romanowski kontrolują przebieg prac przy budoi Czaszkowo. W czynie społecznym do 20 czerwca zb zlikwiduje wielokilometrowy objazd. „Gospodarza oko...”. Naczelnik gminy Piecki w woj. olsztyńskim Stanislaw Rojek i insp. nadzoru budowlanego Jene drogi między wsią Goleń a PGR uduie sie 2 km asfaltowej drogi, która Fot. Ryszard Przedworski Prognozo pogody (P) Jak podaje IMiGW dziś w Warszawie będzie zachmurzenie duże z większymi przejaśnieniami. Okresami opady. Temp. maks. ok. 14 st. (PAP) KALENDARIUM • Wtorek jest 153 dniem 1976 r. Do końca roku pozostało 213 dni, w tym 179 roboczych. • Słońce wzeszło dziś o gadz. 3.20, a zajdzie o godz. 19.48. Wschód Księżyca godz. 6.34, zachód godz. 22.08. Wtorek będzie dłuższy od najkrótszego dnia w roku o 8 godzin i 48 minut. • Imieniny obchodzą: Jakub, Konrad i Nikodem. Dziś Dzień Dziecka. (J. L.) Dzień Dziecka (A) W ten dzień, 1 czerwca, myślimy przede wszystkim o tym najbliższym sercu, o swoim, własnym. Jaką mu sprawić niespodziankę. jak uprzyjemnić czas. by poczuło, że to jego święto. To odruch naturalny. Nie ma sic czego wstydzić. Cóż bowiem radośniejszego, niż widok rozpromienionej dziecięcej twarzy. Spróbujmy jednak rozszerzyć nieco pole naszego widzenia. Nasze dziecko ma wszystko, co jest mu potrzebne do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju. Ale nie wszystkie znajdują się w równie szczęśliwej sytuacji. Zbyt wielu na to dowodów dostarcza najbliższe podwórko, dom. ulica, szkoła. Gromada dzieci pozbawionych prawdziwego dzieciństwa, właściwej opieki rodzicielskiej, dzieci, którym należy okazać pomoc, jest jeszcze ciągle duża. ponieważ nie wszyscy dorośli pojmują należycie swoje obowiązki wobec najmłodszych, Ciągłe wielu dzieciom musi zapewnić opiekę państwo lub organizacja społeczna o wieloletnich, pięknych tradycjach, jaka jest TPD. I jakkolwiek wszyscy wiemy, że jest to smutna konieczność, że żadna z coraz bardziej doskonalonych form opiekuńczych nie jest w stanie zastąpić domu i rodziców, to jednak zdajemy sobie również sprawę z optymistycznego faktu, że żadne z dzieci potrzebujących pomocy nie jest Pozostawione własnemu losowi. Te problemy, które sa naszym udziałem występują w znacznie ostrzejszej skali w wielu innych krajach współczesnego świata i są wynikiem przemian cywilizacyjnych, dokonujących się w wyjątkowo szybkim tempie. Jednakże 1 czerwca ustanowiono jako Dzień Dziecka Międzynarodowy nie po to, by skłonić dorosłych do refleksji nad zjawiskami w pewnym sensie typowymi, choć i one oczywiście nie powinny uchodzić uwadze. Chodziło o skierowanie spojrzenia orzede wszystkim w stronę tych krajów, w których sytuacja dziecka zderza sie w sposób dramatyczny z osiągnięciami. jakie stawia do dyspozycji schyłek XX wieku. Na kraje, w których prymitywne warunki życia, głód i choroby dziesiątkują tysiące istnień ludzkich, a ofiarami stają się zwłaszcza dzieci. Chodziło również o to, by wspólnymi siłami, poprzez międzynarodowe stowarzyszenia i związki - zorganizować dia tych krajów pomoc w postaci specjalistów różnych dziedzin, leków. żywności, czy e!“mentarnych usług oświatowych. Udało się już urzeczywistnić znaczną cześć tych zamierzeń. Dopóki jednak nie znikną rażace dysproporcje w sytuacji dziecka na świecie - 1 czerwca będzie okazja do rozmyślań nie tylko o .■«•nim własnym (kił Fot. Zbigniew Furman Nie ustają krwawe walki w Libanie DAMASZEK (PAP) Specjalny wysłannik PAP, Tadeusz Jackowski pisze: Na szosie wiodącej z Damaszku do Bejrutu obserwuje się nieustanny ruch, wyładowane ciężarówki eskortowane przez umundurowanych ludz.i podążają w kierunku Libanu. Jest to zaopatrzenie dla oddziałów palestyńskiej armii wyzwolenia oraz organizacji palestyńskiej Salka, oddziałów, mających nadzorować przyszłe ewentualne zawieszenie działań wojennych. Na punkcie granicznym dzielącym oba kraje pełnią służbę mieszane patrole ■ syryjsko-libańsko-palestyńskie. Ostatnia niedziela i wczesne godziny poniedziałku przyniosły 200 zabitych i kilkuset rannych. W poniedziałek panował w Bejrucie względny spokój. Sporadyczne strzały zanotowano w godzinach popołudniowych. W rejonie przemysłowego miasta Zahle, w środkowej (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Pożar przy ul. Hibnera Informacja własna (P) Zwarcie w instalacji elektrycznej windy było 31 maja br. przyczyną pożaru w gmachu przy ul. Hibnera 11 w Warszawie, w którym mieszczą sie wydawnictwa „Epoka”, m.in redakcje „Kuriera Polskiego” „Tygodnika Demokratycznego”. Spaliło się 9 m kw. dachu na przybudówce dźwigu osobo, wego. Strażacy przy użyciu drabiny mechanicznej ugasił: ogień, nie dopuszczając do rozszerzenia się pożaru. (CAD) Dziś 10 stron Redakcyjne Kolegium Czytelników Ostatni dzień wysyłania kuponów (A) Od dziś, za dwa tygodnie, rozpocznie się przerwa wakacyjna w funkcjonowaniu Redakcyjnego Kolegium Czytelników. Następne, XXXII bedzie już oceniał« publikacje zamieszczane w „Życiu Warszawy“ miedzy 13 a 18 września. Natomiast dzień dzisiejszy jest ostatnim terminem wysyłania kuponów » recenzją naszych publikacji, drukowanych w ostatnim tygodniu maja. tj. od 24 do 29.V. Wśród uczestników rozlosujemy 500-złotowa nagrodę w postaci bonu oszczędnościowego PKO: a także wyróżnienia książkowe dla osób nadsyłających ciekawsze motywacje wyboru najlepszego artykułu.