Zycie Warszawy, styczeń 1977 (XXXIV/1-25)

1977-01-03 / nr. 1

Stawiamy przed sobą lako cel nadrzędny: siło i wielkość Polski, debro i pomyślność Poiiliw Przemówienie noworoczne Edwarda Gierka DRODZY RODACY! Za kilka godzin kończy się rok 1976, szósty rok obecnego dziesięciolecia. Jest to chwila stosowna dla zastanowienia się nad doświadczeniem przeszłości i zadaniami, jakie niesie przyszłość. Odwracając karty kalendarza historii, spróbujmy jeszcze raz spojrzeć na dorobek naszej wspólnej narodowej pracy w Polsce Ludowej. W krótkim historycznie czasie zbudowaliśmy i umocniliśmy nasze państwo, ugruntowaliśmy jego bezpieczeństwo i trwałość granic, przeprowadziliśmy podstawowe reformy społeczne. Dźwignęliśmy z ruin, a następnie rozbudowaliśmy i zmodernizowaliśmy gospodarkę, zapewniliśmy pracę dla wszystkich, rozwinęliśmy naukę, oświatę i kulturę oraz świadczenia społeczne. Warunki życia naszego narodu zmieniły się na lepsze pod każdym względem. Wiele przeszkód trzeba było pokonać, aby wcielić w życie idee Manifestu Lipcowego, których najistotniejszą treścią jest dobro człowieka i dobro Polski. Niemało jeszcze potrzeba będzie wysiłku, aby usunąć wszystkie skutki wiekowego zacofania, aby utrwalić jedność moralno-polityczną Polaków, aby upowszechnić nawyki myślenia kategoriami państwa i narodu. Rok, który mija nie był łatwy. Mówię tc szczerze, bo tylko szczerość może być podstawą rozmowy Polaków z Polakami. Ale właśnie prawda wymaga, abym powiedział i to, że mimo wszystkich przeszkód rok ten był owocny i przyniósł nowe dokonania oraz dalszy postęp naszej ojczyźnie. We wszystkich dziedzinach życia, we wszystkich dziedzinach gospodarki uruchomiliśmy nowe moce i otworzyliśmy nowe możliwości. Ich symbolem jest pierwsza stal, która popłynęła z huty „Katowice” — największej budowli przemysłowej, jaką kiedykolwiek w Polsce zamierzono i urzeczywistniono. Praca i wysiłek, wkładane w rozwój gospodarki, już przynoszą i przynosić będą narodowi coraz większy pożytek. Przekształcą się w nowe domy, nowe urządzenia komunalne! w nowe maszyny rolnicze, w tysiące przedmiotów codziennego użytku, w to wszystko, co zaspokaja rosnące potrzeby społeczne. Pozwolą tworzyć coraz lepsze warunki dla dalszego rozwoju nauki, oświaty i kultury. Jedynie budowa siły gospodarczej kraju pozwala myśleć realnie o lepszym i bogatszym życiu każdej polskiej rodziny, całego społeczeństwa. Zgodnie z wolą narodu, zgodnie z programem VI i VII Zjazdu partii stawiamy przed sobą jako cel nadrzędny: siłę i wielkość Polski, dobro i pomyślność Polaków. Za wytrwałość i ofiarność w pracy dla osiągnięcia tego celu dziękuję z całego serca polskiej klasie robotniczej, polskim rolnikom, polskiej inteligencji, wszystkim ludziom rzetelnego trudu. W imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, w imieniu władz centralnych stronnictw sojuszniczych oraz Frontu Jedności Narodu, w imieniu Rady Państwa i rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej — składam im wyrazy głębokiego uznania. DRODZY RODACY! Perspektywy rozwoju każdego kraju zależą od stosunków międzynarodowych, od współpracy międzynarodowej, a przede wszystkim od wielkiego ogólnoludzkiego dobra, jakirr jest pokój. Pod tym względem rok. który mija, byl pomyślny dla Polski, dla Europy, dla całego świata. Mimo usiłowań przeciwników odprężenia utrwaliły się tendencje do pokojowej współpracy i dobrego sąsiedztwa. Wzrosła potęga Związku Radzieckiego głównej ostoi światowego pokoju. Umocniła się pozycja i zwartość socjalistycznej wspólnoty państw. Wzrosło również międzynarodowe znaczenie naszej ojczyzny. Osiągnęliśmy to naszą aktywną polityką zagraniczną. Naszym współdziałaniem w. realizacji pokojowej linii krajów socjalistycznych. Mamy po-wód do rzetelnej satysfakcji z godnego miejsca i dobrego imienia Polski w Europie i w świecie. Dziś — witając nadejście Nowego Roku — pozdrawiamy serdecznie naszych przyjaciół i sojuszników. Przesyłamy najlepsze, najgorętsze życzenia bratniemu narodowi radzieckiemu. Życzymy szczęścia i powodzenia narodom całej socjalistycznej wspólnoty. Życzymy pokoju i pomyślności wszystkim narodom. W wieczór sylwestrowy zawsze kierujemy myśli ku najbliższym. Dlatego zwracam się dzisiaj do polskiej klasy robotniczej, do górników, hutników, metalowców, włókniarzy, budowlanych. Zwracam się do polskich rolników i do polskiej inteligencji. Zwracam się do kobiet, których uczuciom i codziennej trosce tak wiele zawdzięczają nasze rodziny. Zwracam się do młodzieży polskiej, z którą wiążemy tak wielkie nadzieje. Zwracam się do weteranów walki i pracy. Przyjmijcie, drodzy przyjaciele, z okazji Nowego Roku najserdeczniejsze i najgorętsze życzenia. Pozdrawiam wszystkich, którzy noc sylwestrową spędzają na swych posterunkach: załogi zakładów przemysłowych, kolejarzy, pracowników transportu i łączności, służby zdrowia i służb komunalriych, żołnierzy Wojska Polskiego, pracowników milicji i służby bezpieczeństwa. Pozdrawiam członków 1 kandydatów naszej partii, Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, pozdrawiam członków stronnictw sojuszniczych, pozdrawiam wszystkich działaczy Frontu Jedności Narodu. Najlepsze życzenia kieruję do Polaków żyjących poza granicami kraju, którzy wspólnie z nami dzielą troskę o rozwój i pomyślność oiczvzny DRODZY RODACY I PRZYJACIELE I Rok, który nadchodzi, będzie rokiem dalszej. pracy, dalszego wysiłku nad tworzeniem pomyślności całego narodu i każdej polskiej rodziny. Będzie też rokiem wspólnej satysfakcji. jeśli na tej drodze osiągniemy nowe postępy. Musimy rozwiązać wiele jeszcze problemów, aby. lepiej zaspokajać potrzeby i skuteczniej usuwać trudności w pracy i życiu narodu. Mówiliśmy o tym niedawno na V Plenum Komitetu Centralnego. Jesteśmy zdecydowani iść drogą wytyczoną na VI Zjeździ« i potwierdzoną przez VII Zjazd naszej partii Zespalajmy więc nasze myśli i nasz wysiłek. Czujmy się jedną polską rodziną. Mamy dobry’-, sprawdzony program. Nasza jedność i wytrwałość w jego urzeczywistnianiu są najlepszą gwarancją, że w nadchodzącym roku nasza wspólna praca przyniesie dobre wyniki dla Polski i dla Polaków. Z całego serca życzę wam wszystkim, drodzy przyjaciele, szczęścia i pomyślności — dla was i dla waszych domów. Fot. CAÍ m mmmm NR I (10411) W PONIEDZIAŁEK, 3 STYCZNIA 1977 R. CENA 1 ZŁ List Edwarda Gierka do Luisa Corvalana Lepe (P) I sekretarz KC PZPR — Edward Gierek skierował do sekretarza generalnego Komitetu Centralnego Komunistyczne; Partii Chile — Luisa Corvalana Lepe list następującej treści: Drogi Towarzyszu Corvalan. Z okazji 55 rocznicy powstania Komunistycznej Partii Chile w imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej pragniemy przekazać Wam, Komitetowi Centralnemu KP Chile, wszystkim (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Henryk Jabłoński odwiedził załogp zakładów „Waryńskiego” (A) 31 grudnia — w ostatnim dniu 1976 r. — członek Politycznego KC PZPR, Biura przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński odwiedził załogę Warszawskich Zakładów Maszyn Budowlanych im. Ludwika Waryńskiego. Przewodniczący Rady Państwa należy do fabrycznej organizacji partyjnej tych zakładów. V7 czasie odwiedzin w poszczególnych wydziałach produkcyjnych — m.in. prototypowni, wydziale mechanicznym oraz montażu — Henryk Jabłoński złożył pracownikom serdeczne życzenia noworoczne. (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Jak minął Stary Rok? Czego oczekujemy w Nowym, 1977? Na pytania „Życia” odpowiadają znajomi z lamów naszej gazety Spotykamy się ze starymi znajomymi. Przedstawialiśmy ich przez cały rok na łamach naszej gazety, męczyliśmy pytaniami. Pomagali nam w wyjaśnianiu Czytelnikom wielu spraw, opowiadali o sobie, swojej pracy. 1 dlatego właśnie, że dobrze się już znamy, im właśnie zadaliśmy osialnie już w 1976 roku pytanie: jak udał się ten rok, czego życzą sobie i nam wszystkim w nowym, 1977 rokui Prof. STEFAN PIOTROWSKI przewodniczący Komitetu d.s. Badań i Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej PAN — Miniony rok przyniósł pełniejsze zrozumienie roli badar kosmicznych, zarówno w aspekcie poznawczym, jak i w dziedzinie zastosowań. Wyrażeń: tego była uchwała Prezydium PAN o powołaniu Centrum Badań Kosmicznych. Totei pragnąłbym, aby rok 1977 przyniósł szczęśliwe rozwiązanie spraw lokalowych nowego centrum ; co umożliwiłoby zintegrowanie potencjału ludzkiego : technicznego, a zatem pełns realizację wspomnianej uchwały. — Az osobistych życzeń? Ponieważ będę prawdopodobnie uczestnikiem spotkania koordynatorów badań kosmicznych w ramach programu „Interkosmos”, organizowanego w. Hawanie, chciałbym trafić na dobrą pogodę pozwalającą na kąpiel W oceanie i na zwiedzanie Kuby, ELŻBIETA ORDON telefonistka Centrali Międzymiastowej w Warszawie —• Rok ubiegły był raczej dobry. Od niedawna pracuję w centrali telefonicznej. Ale już chyba mogę stwierdzić, że praca podoba mi się i daje wiele zadowolenia. Miałabym jedynie uwagi o stosunku do nas, młodych telefonistek — pracowników kontroli, którym życzyła-bym więcej zrozumienia i więcej zaufania do nas. Z życzeń osobistych mam jedno najważniejsze, jest nim ukończenie szkoły — zaocznego Technikum Łączności. Bardziej odległe to olany matrymonialne MARIUSZ ORSKI jeden z laureatów Konkursu „Życia Warszawy” — Maturzyści-76. — Tak najbardziej, to chcę pomyślnie zdać egzaminy i zaliczyć mój pierwszy rok studiów na Wydziale Wiedzy Teatrze w PWST. Jestem barc dzo zadowolony, że wybrałem ten kierunek. Daje on nam przede wszystkim szerokie spojrzenie na humanistykę, prócz historii teatru poznajemy historię sztuki, literatury, muzyki, filmu. Trochę mi brak współczesnej tematyki teatralnej, ale to bedzię na starszych latach. — I chciałbym też, by w nadchodzącym roku życie teatralne w Polsce było naprawdę ciekawe. Żebv ktoś wreszcie zasia! jakiś twórczy ferment, jak kiedyś Grotowski. Bo według mnie (CV DOKOŃCZENIE NA STR. i Uśmiech, wzajemne dobre życzenia, serdeczność W pogodnym nastroju powitaliśmy Nowy Rok Informacja własna (A) Nowy, 1977 rok mieszkańcy Polski powitali w pogodnej atmosferze, w poczuciu satysfakcji z osiągnięć kraju oraz osobistych, z przekonaniem, że to co już zdobyliśmy zostanie ugruntowane dzięki ambicji Polaków, rzetelności, ścisłemu zespalaniu spraw wspólnych z własnymi. Po dobrej pracy — udana zabawa: uśmiech, wzajemne dobre życzenia, serdeczność w gronie rodzinnym i przyjacielskim. Wiele tysięcy pracowników Huty im. Lenina w Krakowie bawiło się we własnych placówkach kulturalnych oraz wyjechało do ośrodków wypoczynkowych w Rabie Wyżnej, Zakopanem, Kon i n kac n. Pracownicy kopalń soli zorganizowali zabawę w niezwykłej scenerii iluminowanych grot, sto metrów pod ziemią, w komorze „Warszawa” na terenie Wiełicz-Iri 80 tys. osób z całego kraju zjechało na Sylwestra do miejscowości wypoczynkowych Dolnego Śląska. W wysokogórskich schroniskach w rejonie Karpacza uczestnicy zabaw rozstawali się dopiero o świcie. We Wrocławiu we własnych domach zakładowych witali Nowy Rok pracownicy „Pafawagu”, „Dołmelu” i Jelczaóskich Zakła. dów Samochodowych, Pełne fantazji, wesołe zabawy noworoczne odbywały się we wszystkich klubach, świetlicach, reprezentacyjnych lokalach Zagłębia i Śląska. W Dąbrowie Górniczej odbył się wielki wspólny bal budowniczych oraz załogi huty „Katowice”. Blisko pół tysiąca par bawiło się na parkiecie hali sportowej huty „Baildon”. Górnicy kopalni „Mysłowice” spędzili sylwestrową noc na zabawach w Domu Górnika ora! w swoim ośrodku wypoczynkowym w Jaszowcu, W woj. szczecińskim największy bal odbył się w Stoczni im. Adolfa Warskiego. W Domu Marynarza największe powodzenie miały tańce staropolskie. Szampańskie humory dopisywały tańczącym na promie m/f „Wilanów", który w noworoczną noc wyruszył na okolicznościowy, kilkugodzinny rejs po Bałtyku. W Gdańsku w hali „Olivia”, bawili się stoczniowcy. W ostatniej chwili zdążyły na Sylwestra załogi „Świeradowa Zdroju”, „Soły”, „Goplany” i promu „Skandynawia”. Pracownicy poznańskich zakładów „H Cegielski”, „Pomet” „Wiepofama” i innych tańczyli we własnych domach kultury i świetlicach. Wesoło witali Nowy Rok również mieszkańcy wsi — w odświętnie przybranych salach doi mów kultury, klubów rolnika „Ruchu” oraz świetlicach szkolnych. (PAP) [A) Na balu przodowników pracy w salach Pałacu Kultury i Nauki. (Sylwester w Warszawie — str. 8) Fot. Zdzisław Kwileckl Po mrozach i śnieżycach - odwilż Jaka będzie pogoda w styczniu? Informacja własno (P) Odwilż przyszła do Polski niemal równo z nadejściem Nowego Roku. Od południa zaczęły napływać nad nasz kraj masy ciepłego powietrza. Łączymy się z Zakopanem. Przy telefonie dyżurny ratownik Tatrzańskiej Grupy GOPR Władysław Roj. — W górach wieje halny. W porywach siła wiatru dochodzi do 26 metrów na sekundę. Na Kasprowym Wierchu, na Hali Gąsienicowej, w Morskim Oku termometry wskazują plus 2 st. C. Halny unieruchomił kolejkę na Kasprowy. Warunki narciarskie bardzo trudne. Wysoko w górach śnieg jest mokry, ciężki i szybko topnieje. Na nartostradach pojawiły się kamienie. W Kuźnicach i w Zakopanem, gdzie termometry wskazują 7 st., śnieg zamienił się w błotniste bajora. Ciepło z południa dotarło też do centrum kraju. I tak — w Warszawie notowano w niedzielę plus 2 st. Ujemne temperatury utrzymują się jedynie na północy kraju: w Chojnicach, Białymstoku, Elblągu i w Gdańsku termometry wskazywały w niedzielę minus 4 st. Ale, jak twierdzą synoptycy, w ciągu najbliższej doby, ciepło dotrze również na północ. Nadejście odwilży poprawiło trudną od wielu dni sytuację na drogach. Na wszystkich głównych szlakach komunikacyjnych nawierzchnie dróg są czarne. Niemal wszystkie drogi drugiej kolejności odśnieżania są już przejezdne. Przerwy w ruchu kołowym występują jedynie na dwóch odcinkach dróg: Augustów — Ełk oraz'Siemiatycze — Dziadkowice. Śnieg blokuje jeszcze przejazd na 155 odcinkach III kolejności, o łącznej długości 1.183 kilometrów. Jaka będzie pogoda w styczniu? Z pytaniem tym zwróciliśmy się do Biura Prognoz Długoterminowych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wod-Połowa pierwszej dekady stycznia ma być ciepła. Temperatura maksymalna od zera do plus 5 st., minimalna od minus 3 do plus 2. Zachmurzenie będzie duże z rozpogodzeniami, okresami niewielkie opady przeważnie deszczu. Druga połowa rozpoczętej dekady będzie chłodniejsza. Temperatura maksymalna od minus 5 st., do minus 1 st., a minimalna od minus 5 do minus 10 st. Zachmurzenie umiarkowane i opady śniegu. W drugiej i trzeciej dekadzie stycznia pogoda ma być zmienna, i duże wahania temperatury: od plus 4 do minus 5 st., i od minus 2 do minus 12 st. W sumie w styczniu ma być 13 dni z temperaturą maksymalną powyżej zera st., a 10 dni z temperaturą minimalną minus 10 st. Z oipadami ma być aż 19 dni. (lat.) Prognoza pogody (P) Jak informuje IMiGW dziś w Warszawie będzie zachmurzenie duże z większymi przejaśnieniami, możliwość słabego opadu śniegu lub deszczu ze •śniegiem. Temp. maks. ok. plus 2 st. (PAP) KALENDARIUM ® Poniedziałek jest 3 dniem 1977 r. Do końca roku — 362 dni, w tym 305 roboczych. • Słońce wzeszło dziś o godz 7 .44, a zajdzie o godz. 15.35. Poniedziałek będzie dłuższy od najkrótszego dnia w roku o 7 minut. • Imieniny obchodzą: Danuta i Genowefa. (J. L.) Życzenia noworoczne w Belwederze (P) Tradycyjnym zwyczajem — w Sali Pompejańskiej w Belwederze yyłożona została 1 stycznia w godzinach południowych Księga Życzeń Noworocznych. Życzenia pomyślnego i szczęśliwego nowego 1977 roku — dla Rady Państwa i jej przewodniczącego Henryka Jabłońskiego — wpisywały do księgi delegacje stronnictw politycznych, Frontu Jedności Narodu, organizacji społecznych i młodzieżowych. Do Belwederu przybyli, aby przekazać życzenia, przedstawiciele Wojska Polskiego, ZBoWiD, reprezentanci związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych, przedstawiciele świata nauki i kultury, duchowieństwo różnych wyznań. Belweder odwiedziły również liczne osoby prywatne. Życzenia do księgi wpisali także szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu życzeń obecny był sekretarz Badv Państwa — Ludomir Stasiak. (PAP) Od pierwszych dni Nowego Roku Wysokie tempo pracy w zakładach (P) Pracowicie powitały Nowy Rok załogi setek zakładów pracujących w ruchu ciągłym, przedsiębiorstwa transportowe ! porty. W ciągu dwóch dni 1977 r. hutnicy „Katowic” przeprowadzili w wielkim piecu 21 spustów surówki żelaza dostarczając naszej gospodarce 4,4 tys. ton surówki (D) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Jochen Danneberg wygrał w Garmisch Parteiisch (A) Noworoczny konkurs skoków w Garmisch Partenk’irchen stał podobnie jak pierwszy, rozegrany w czwartek w Oberstdorfie, pod znakiem rywalizacji Austriaka Antona Innauera i reprezentanta NRD Jochena Danneberga. Tym razem po zwycięstwo sięgnął Danneberg, który zdecydowanie okazał swą wyższość nad Innauerem. Na trzecim miejscu uplasował się rewelacyjny 18- letni Harald Duschek (NRD). Po dwóch konk-ursach w turnieju czterech skoczni prowadzi Danneberg przed Innauerem i Duschkiem. Stanisław Bobak tym razem spisał się słabiej niż w Oberstdorfie. Nasz jął 18 pozycję, reprezentant zaZa skoki 86 i 79 m uzyskał notę — 191,7 pk't. Henryk Tajner był 56 — 164,2 pkt. (74 i 76 m), a Janusz Waluś 59 — 160,9 pkt. (71 i 77 m). Po dwóch konkursach skoków w turnieju prowadzi Danneberg przed Innauerem i Duschkiem. Bobak jest 16, Waluś — 60, a Tajner — 64. Jugosłowiańska gazeta sportowa „Sport” ogłosiła wyniki ankiety na najlepsze reprezentacje piłkarskie minionego roku. Na pierwszym planie sklasyfikowano wspólnie: CSRS, RFN, Holandię, Włochy i Jugosławię, a na kolejnych miejscach: NBD, Węgry, Belgię, Francję i Polskę, W kolejnym meczu na tur nieju 6 krajów, w którym biorą udział Reprezentacje juniorów do lat 18, polscy hokeiści zremisowali w Fuessen z RFN 6:6 (2:2, 1:2. 3:2). W innym meczu turnieju Finlandia pokonała w Kaufbeueni Szwajcarie 8:1 (2:0, 2:0 4:1). Dziś 12 stron